מצודות טיגארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מצודות טגארט)
משטרת לטרון, 2005
מצודת טיגארט בעכו, משמשת כבניין משטרה, 2007
מצודת טיגארט בנוה צוף, משמשת לפעילות חינוך, 2008
חצר פנימית במצודה בנוה צוף, מתאפיינת בקשתות ובציפוי אבן, 2008
מצודת טיגארט מדגם מצדית במג'ד אל-כרום, משמשת כמסעדה, 2006
צ'ארלס טיגארט
מצודה סמוך לקיבוץ גשר, משמשת את צה"ל לאימוני לוחמה בשטח בנוי, 2007
משטרת מעונה, סמוך למעלות-תרשיחא
דגם של מצודת טיגארט במוזיאון לח"י

מצודות טיגארטאנגלית: Tegart, רווח בעברית גם בכיתוב טיגרט או טגארט) הן שרשרת מצדיות ומצודות משטרה שהוקמו בארץ ישראל ביוזמתו של סר צ'ארלס טיגארט, ומכאן שמן הרווח (בעיוות קל של שם היזם) ה"טיגארטים" או ה"טייגרים". המצודות הוקמו בשני מיזמים:

הקמת המצודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצודות טיגארט הוקמו ביוזמתו של סר צ'ארלס טיגארט, קצין משטרה בריטי ששירת בהודו כמפקד משטרת כלכותה ורכש מומחיות בדיכוי מרידות ובלוחמה בטרור. טיגארט הוזעק לארץ ישראל בשנת 1937, בשיאם של מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, כדי לתאם בין הזרועות השונות של המנדט הבריטי שפעלו נגד המורדים מקרב ערביי ארץ ישראל ונגד הכוחות הערביים הבלתי סדירים שחשו לעזרתם מסוריה ולבנון.

ביוזמתו של טיגארט הוקמה בשנת 1938 גדר הצפון, שנועדה לחסום את הגבול הצפוני. על תוואי הגדר הוקמו 5 מצדיות, על פי דגם סטנדרטי שכלל מבנה מרובע ובראשו צריח מצולע הצופה לכל הכיוונים, ובו חרכי ירי. הראשונה הוקמה בנבי יושע (מצודת כ"ח), השנייה בסאלחה (כיום מושב אביבים), השלישית באזור הכפר סעסע (כיום היישוב מתת), הרביעית בכפר תרביחא (כיום מושב שומרה), והחמישית באזור היישוב באסה (כיום בשטח מושב יערה). שתי מצדיות נוספות נבנו ב"קו השני", כביש עכו-צפת, האחת במג'ד אל-כרום והשנייה בפראדיה - כיום מושב שפר.

תכנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 1938 הקים הנציב העליון, הרולד מקמייקל, ועדה בראשות טיגארט, לתכנון מבני המשטרה בארץ ישראל. בוועדה היו חברים גם מפקד משטרת המנדט, אלן סונדרס ומומחים אחדים. רוברט היינינג (Robert Haining), מפקד הצבא הבריטי בארץ ישראל, הציב דרישות טקטיות לעיצוב תחנות המשטרה, ובהן היכולת להגן על כל תחנה בכוח אדם מזערי.[1] הוועדה קבעה את משימותיה של כל תחנת משטרה ואת מספר השוטרים הדרוש למילוי משימות אלה, ובהתאם לכך הגיעה למספר התחנות הנדרש. יחד עם מפכ"ל המשטרה וסגנו קבע טיגארט פריסה של 77 תחנות משטרה בשלוש רמות:

  • 17 תחנות משטרה עירוניות
  • 37 תחנות משטרה כפריות
  • 23 עמדות משטרה.

הצעה זו התחשבה בקיומן של מצודות גדר הצפון, שבנייתן הסתיימה טרם הקמת הוועדה.[2]

בחלק מתחנות אלה שולבו משרדי ממשלה, והן עוצבו בחמישה דגמים:

  • תחנה עירונית – משרדי נפה, מחוז ומשרדים ממשלתיים
  • תחנה עירונית – משרדי מחוז ומשרדים ממשלתיים
  • תחנה כפרית – משרדי מחוז ומשרדים ממשלתיים
  • עמדת משטרה – תחנה פריפריאלית או שלוחת חוץ
  • מטה משטרה מחוזי, מטה CID מחוזי, משרדי נפה.[2]

ב-4 באפריל 1939 מסרה הוועדה את המלצותיה לממשלת המנדט, ובמאי 1939 עזב טיגארט את ארץ ישראל. בלונדון המשיך לפעול לקידום תוכניתו. לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה אישר משרד האוצר הבריטי לממש את תוכניתו של טיגארט, לאחר שהוריד ממנה 20 תחנות עירוניות ושתי עמדות עירוניות. באוגוסט 1939 אושר תקציב להקמתן של 11 מצודות, ובפברואר 1940 אושר תקציב להקמתן של עוד 44 מצודות. למימוש התוכנית עוצבו שישה דגמים חדשים לתחנות:

  • תחנה כפרית – מטה מחוזי, מטה נפתי (2nd Class Police Station – District HQ, Divisinal HQ)
  • תחנה כפרית – מטה נפתי (2nd Class Police Station – Divisinal HQ)
  • מטה נפתי (Divisinal HQ)
  • תחנה עירונית (1st Class Police Station)
  • תחנה כפרית (2nd Class Police Station)
  • עמדת משטרה (Police Post).[3]

בהתאם לתוכנית זו הוקמו בשנים 19401941 55 מצודות משטרה גדולות, ובשנים 19421943 הוקמו עוד שבע מצודות. אף על פי שהמרד הערבי הגדול הסתיים בשנת 1939 המשיכו הבריטים בהקמת המצודות על פי התוכנית, בהתחשב בסכנות בפניהן ניצבה ארץ ישראל לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה. עצם הקמתן ופיזורן בכל רחבי הארץ ולא רק בצפונה העיד על מטרה זאת. הקמת המצודות נעשתה בחלקה על ידי חברת "סולל בונה", אותה ניהל באותה עת דוד הכהן, ובחלקה על ידי חברות פרטיות. לשבע המצדיות של גדר הצפון היה תפקיד חשוב בדיכוי המרד הערבי הגדול (1936–1939) וחסימת גבולות הארץ מפני תגבורות של כוחות בלתי סדירים שעלולות היו לחוש לעזרת המורדים. למצודות הגדולות היה מקום חשוב במערך הצבאי הבריטי להגנת הארץ מפני פלישת כוחות אויב.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אחת מן המצודות מוקמה על שטח של מספר דונמים (כדוגמת תחנת משטרת טבריה, תחנת משטרת עפולה, תחנת משטרת בית ליד, תחנת משטרת יריחו ותחנת משטרת באר שבע[4]). כל המצודות, שהוקמו בערים חשובות, בצומתי דרכים ובנקודות אסטרטגיות ברחבי הארץ, פעלו הן כמפקדות והן כבסיסים לכוחות משטרה.

למצודות הגדולות שהוקמו ברחבי הארץ היה סגנון אדריכלי אחיד: חזית בת שתי קומות ומשני צדדיה מגדלי שמירה ותצפית עם חרכי ירי, וחומה שהקיפה חצר גדולה ומוגנת, שבה נבנו מבנים נוספים. בכל מצודה הייתה כניסה ראשית אחת וכניסה נוספת לחצר. גנרטור סיפק חשמל בעת הצורך. המבנה הוקף בגדר תיל במרחק מאה מטר ממנו.[5] כמה מן המצודות תוכננו כהרחבה של תחנת משטרה קיימת או מבנה ממשל קודם, ולכן ניתן לזהות בהן שילוב סגנונות אדריכליים.

רבות מן המצודות הכילו מאגרי מים עיליים על גגותיהן. בשנת 2009 נמצא מרתף תת-קרקעי רחב ידיים מתחת למצודה בנצרת אשר ככל הנראה נועד לאגירת מים ולשימושים נוספים.[6] ב-2012 התגלה מאגר דומה גם במצודת כ"ח.[7] מפעל המים במצודת המשטרה בתרשיחא פעל באופן הבא: ממאגר המים בהר אגר שהכיל 1,041,214 ליטרים מים [כ-1,041 קוב] נמשך צינור תת-קרקעי בקוטר 5 ס"מ שאורכו כ-900 מטר למטה אל מאגר המים בחצר מצודת המשטרה שהכיל 499,783 ליטרים מים [קצת פחות מ-500 קוב]. במאגר זה הותקנה משאבה שהעלתה את המים למבנה. בנוסף פעלה במצודה מערכת אגירת מים פנימית שהייתה קשורה, ככל הנראה, אל המאגר בחצר.

בתחומי התחנות נכללו מפקדות הצבא, המשטרה, הבולשת הבריטית (ה-CID), חדרי מעצר ובתי משפט. כן נכללו בהן מוסכים לרכב צבאי ומחסני נשק. ב-13 מהמצודות (או בסמוך להן) מוקמו גם משרדים של ממשלת המנדט.[8]

המצודות בתקופת המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקופת המרי נגד השלטון הבריטי, שקדמה למלחמת העצמאות, נודע האירוע של ההתקפה על משטרת רמת גן, שערך האצ"ל באפריל 1946, שבה נפצע קשה ונתפס עולה הגרדום דב גרונר.

עשר שנים לאחר תחילת הקמתן היה לחלק ממצודות טיגארט, כמשטרת לטרון, משטרת סמח', משטרת עיראק סואידן (כיום מצודת יואב) ומצודת נבי יושע (כיום מצודת כח), תפקיד מכריע במלחמת העצמאות. מספר קרבות דמים קשים נערכו על מצודות אלה, עד שהכוחות הישראלים הצליחו לכבשן (הניסיונות בלטרון נכשלו והמצודה נכבשה רק במלחמת ששת הימים). כיום הן משמשות כאתרי זיכרון ומורשת לאומית.

לאחר הקמת המדינה הפכו חלק מן המצודות לתחנות של משטרת ישראל ולבתי כלא של שירות בתי הסוהר (כלא רמלה, כלא "אשמורת" בבית ליד, כלא שקמה, בית סוהר שאטה, בית המעצר ג'למה) וחלקן הפכו לבסיסי משמר הגבול וצה"ל, לרבות משכן בתי כלא צבאיים כדוגמת כלא 6 בבניין מצודת עתלית וכלא מגידו בבניין מצודת לג'ון וכן כלא סודי של אמ"ן (מתקן 1391, שדבר קיומו פורסם בעיתונות בישראל ובעולם בשנת 2005), השוכן במצודת טיגארט ליד קיבוץ ברקאי.

בשתיים מן התחנות שכנו שניים מן הפיקודים המרחביים של צה"ל, פיקוד הדרום בתחנת באר שבע ופיקוד הצפון בתחנת נצרת. אחדות מן התחנות נהרסו חלקית וחלקן הוטמעו במסגרת מכלול מבנים גדול יותר ולא ניתן להבחין בצורתן המקורית.

מצודות טיגארט שנשארו מחוץ לקווי שביתת הנשק של 1949 הפכו למרכזי שלטון ומחנות צבא ירדנייםגדה המערבית) ומצרייםרצועת עזה). בתקופת פעולות התגמול, בשנים 1955 ו-1956, כוונו אחדות מן הפעולות נגד בסיסים מצריים וירדניים ששכנו במצודות טיגארט, הידועות שבהן הן הפשיטה על משטרת ח'אן יונס, "מבצע אלקיים", שנערך ב-30 באוגוסט 1955, ופעולת התגמול הגדולה מכולן נגד משטרת קלקיליה, "מבצע שומרון", שנערך ב-10 באוקטובר 1956.

לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש יהודה ושומרון ורצועת עזה על ידי צה"ל, עברו התחנות שבשטחים אלה לידי השלטון הצבאי הישראלי. מצודות טיגארט בערים הפכו למטות הממשל הצבאי בנפות השונות, ואחרות שימשו כמחנות ליחידות צה"ל, מתקני אימונים או מתקני כליאה. לאחר הסכמי אוסלו נמסרו מרבית בנייני הממשל והמתקנים לידי הרשות הפלסטינית, שהמשיכה להפעילם כמרכזי שלטון, בסיסי משטרה ומתקני כליאה וחקירה. מרכז השלטון של הרשות הפלסטינית מוקם ברמאללה בקומפלקס של מבנים שנבנה על יסוד מצודת טיגארט שהורחבה, ונודע בשם "המוקטעה". שם היה מקום מושבו של יאסר ערפאת, עליו הוטל מצור בעת מבצע חומת מגן ב-2002.

בית הכלא המרכזי של הרשות הפלסטינית הוקם בבניין משטרת יריחו, תחנת משטרה אופיינית למצודות טיגארט. ב-14 במרץ 2006 נתפס הבניין על ידי כוחות צה"ל במבצע הבאת ביכורים, שנועד לתפיסתם של רוצחי השר רחבעם זאבי. במהלך המבצע נהרס חלק מהמבנה.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצודות טיגארט – בפריסתן הארצית, בגודלן הרב, בצורתן האופיינית ובציפוי ה"שפריץ" החום בהיר שלהן, הפכו לחלק בלתי נפרד מנוף הארץ ומהמורשת הביטחונית שלה. חלקן הוסב ברבות הימים לאתרי הנצחה ולמוזיאונים לכוחות הביטחון השונים ומורשתם: משטרת לטרון הפכה לחלק ממוזיאון יד לשריון, משטרת עיראק-סואידן (מצודת יואב) הייתה למוזיאון גבעתי, ובמתקן המשטרה בשפרעם-קריית אתא הוקם בית מורשת משטרת ישראל. האחרון עבר מהצפון לבית שמש, שם לא הוקמה מצודת טיגרט, אך הוא שמר על איור המצודה בסמלו. כמו כן, מיצדיות הטיגרטים מגדר הצפון מופיעות בסמל יחידת משמר הגבול.

מצודות טיגארט אחרות סובלות מהזנחה ועזובה. חלקן שימשו כמתקני אימונים של כוחות הביטחון השונים ללוחמה בשטח בנוי או לוחמה בטרור, דבר שהותיר אותן במצב רעוע. "המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות" עוסקת בניסיונות להצלת מצודות טיגארט העזובות והפיכתן לאתרי מורשת.

מצודות הטיגארט נתפסו מלוות את ההיסטוריה הציונית בארץ ישראל מאז הקמתן ועד היום. בהקמתן השתתפו פועלים יהודים ובהמשך, כתחנות משטרה בריטיות שימשו חלקן כבתי מעצר בהם שהו עצירי המחתרות היהודיות בתקופת המנדט הבריטי. במלחמת העצמאות שימשו חלק מהמצודות, כמו מצודות לטרון, גשר ומצודת כ"ח זירות של קרבות שנצרבו באתוס הציוני. בהמשך, מצודות רבות המשיכו לשמש מוקדים חשובים בדמות תחנות משטרה ובסיסי צבא. דוגמה לקשר זה הם תולדותיו של גבריאל שטרנברג ומצודת הטאגרט של רחובות. שטרנברג, שעלה כחלוץ מצ'רנוביץ, עבד בשנות השלושים בהקמת בנין משטרת רחובות, מאוחר יותר היה עצור בו בגלל היותו לוחם בלח"י ולבסוף, בשנות השבעים, היה מפקד משטרת רחובות – כל זאת באותו מבנה בריטי.

רשימה של מצודות טיגארט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם התחנה מיקום קוד דגם כיום תמונה קואורדינטות
אבו גוש אבו גוש 01 Police Post מבנה נטוש. בעבר: מטה חטיבת הראל, אחר כך בסיס צבאי. מיועד לשימור במסגרת הקמת מלון בוטיק מצודת אבו גוש 31°48′35″N 35°06′31″E / 31.809722°N 35.108611°E / 31.809722; 35.108611
אל חמה חמת גדר 026 Police Post בסיס צבאי, רוב המבנה הושמד, נותר מגדל אחד מכל המבנה ונמצא בשימוש המחנה הצבאי במקום משטרת אל חמה 32°41′06″N 35°39′51″E / 32.68494505203041°N 35.66406864040465°E / 32.68494505203041; 35.66406864040465
באר שבע באר שבע 043 2nd Class Police Station – Divisional HQ בסיס צה"ל (מפקדת פיקוד הדרום) ותחנה של משטרת ישראל מצודת באר שבע 31°14′24″N 34°47′17″E / 31.24013741950521°N 34.78818117790727°E / 31.24013741950521; 34.78818117790727
בית ג'וברין בית גוברין 4 2nd Class Police Station מבנה נטוש, משמש לעיתים כמתקן אימונים של משמר הגבול ויחידות צה"ל השונות, בעבר בסיס צה"ל משטרת בית גוברין 31°36′20″N 34°53′09″E / 31.60554°N 34.88572°E / 31.60554; 34.88572
בית דג'ן צומת בית דגן 06 2nd Class Police Station בסיס של משטרת ישראל, משטרת התנועה מצודת טיגארט בתחנת המשטרה בבית דגן 32°00′03″N 34°49′21″E / 32.000870°N 34.822583°E / 32.000870; 34.822583
בית לחם בית לחם 04 2nd Class Police Station בניין ממשל של הרשות הפלסטינית מצודת טיגארט בתחנת המשטרה בבית לחם 31°42′23″N 35°11′46″E / 31.706317822415727°N 35.19622342896717°E / 31.706317822415727; 35.19622342896717
בית לחם בית לחם 04A 2nd Class Police Station
בית שאן בית שאן 027 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל משטרת בית שאן
מצדית באסה יערה גדר הצפון מיצדית גדר הצפון, נטושה חלקית בשנים האחרונות. 33°04′05″N 35°11′10″E / 33.067988°N 35.186248°E / 33.067988; 35.186248
ג'יפתליק נחל פרעה (בקעת הירדן) 11 2nd Class Police Station נטוש (2019). שימש בעבר כבסיס צה"ל (מחנה אריה) 32°08′57″N 35°31′11″E / 32.149167°N 35.519722°E / 32.149167; 35.519722
ג'למה יגור 017 Police Post בית מעצר קישון של שירות בתי הסוהר 32°43′37″N 35°05′31″E / 32.727003684183984°N 35.09184547046657°E / 32.727003684183984; 35.09184547046657
ג'נין ג'נין 034 2nd Class Police Station – Divisional HQ בניין ממשל של הרשות הפלסטינית 32°27′52″N 35°17′36″E / 32.464328299169686°N 35.29343017210778°E / 32.464328299169686; 35.29343017210778
גשר גשר 046 מבנה נטוש, עד לתחילת 2020 היה נגיש, לאחר מכן גודר ונסגר מחדש לטובת אימונים של צה"ל בגזרה. מוגדר כשטח אש. מצודת גשר 32°37′16″N 35°33′39″E / 32.621056°N 35.560861°E / 32.621056; 35.560861
דהרייה הר חברון 047 כלא "דהרייה" של הרשות הפלסטינית 31°24′47″N 34°58′44″E / 31.413170470632146°N 34.97896087559394°E / 31.413170470632146; 34.97896087559394
כפר סבא כפר סבא 09 תחנה של משטרת ישראל, מוכרת ברשימת הטיגארטים כ"תחנת הרצליה". 32°10′30″N 34°53′33″E / 32.175079°N 34.892568°E / 32.175079; 34.892568
זכרון יעקב זכרון יעקב 020 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל מצודת גשר 32°34′24″N 34°56′22″E / 32.57327646294924°N 34.93935183401848°E / 32.57327646294924; 34.93935183401848
ח'אן יונס ח'אן יונס 6 Police Post נהרסה בפעולת תגמול ב-1955
חברון חברון 05 2nd Class Police Station – Divisional HQ שימש בניין הממשל הצבאי הישראלי ומרכז השלטון הפלסטיני, פוצץ על ידי צה"ל ב-2002[9].
31°32′10″N 35°05′40″E / 31.536170°N 35.094461°E / 31.536170; 35.094461
חדרה חדרה 019 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל משטרת חדרה 32°26′14″N 34°54′42″E / 32.4372090823896°N 34.911661389565154°E / 32.4372090823896; 34.911661389565154
אל-ח'אלצה קריית שמונה 039 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל 33°12′47″N 35°34′05″E / 33.21291676902774°N 35.568190390975275°E / 33.21291676902774; 35.568190390975275
ח'רבת בית ליד צומת השרון 035 2nd Class Police Station בית סוהר אשמורת של שירות בתי הסוהר, המבנה אינו מאויש עוד באסירים ומשמש לאימונים ולימודים של צוותי שב"ס. 32°19′22″N 34°54′12″E / 32.322807°N 34.903377°E / 32.322807; 34.903377
טבריה טבריה 024 2nd Class Police Station – Divisional HQ תחנה של משטרת ישראל מצודת טבריה 32°47′42″N 35°31′33″E / 32.79487353764402°N 35.525763835579426°E / 32.79487353764402; 35.525763835579426
טובאס דרומית מערבית לטובאס, מדרום למחנה הפליטים פרעה 048 הייתה בשימוש על ידי משטרת ישראל עד שנת 1993, אז פונתה עקב הסכמי אוסלו. משטרת טובאס - עין פערה 32°17′28″N 35°20′49″E / 32.291°N 35.347°E / 32.291; 35.347
טול כרם טולכרם 031 2nd Class Police Station – Divisional HQ משטרת טול כרם
יריחו יריחו 1 2nd Class Police Station בית סוהר של הרשות הפלסטינית
עד הסכמי אוסלו שכן במקום בסיס צה"לי בשם מחנה חנן על שם רס"ן חנן סמסון שנהרג בקרבת מג'דל בני פדיל במהלך מרדף המערה – מרדף אחר חוליית מחבלים שהסתננו מירדן. המחנה היה בית כלא בטחוני ומתקן כליאה של השב"כ.
משטרת יריחו 31°51′03″N 35°27′01″E / 31.850732°N 35.450343°E / 31.850732; 35.450343
כרכור ברקאי 018 2nd Class Police Station מתקן 1391 של אגף המודיעין בצה"ל
לג'ון צומת מגידו 10 Police Post בית סוהר מגידו של שירות בתי הסוהר
לוד לוד 012 2nd Class Police Station מפקדת משמר הגבול 31°56′57″N 34°53′50″E / 31.94915071359652°N 34.89711091223219°E / 31.94915071359652; 34.89711091223219
לטרון לטרון 2 Police Post מוזיאון יד לשריון מצודת לטרון 31°50′14″N 34°58′45″E / 31.837261°N 34.979085°E / 31.837261; 34.979085
מצדית מג'ד אל-כרום מג'ד אל-כרום גדר הצפון מסעדה מצודת מג'ד אל-כרום
מג'דל אשקלון 7 2nd Class Police Station בית סוהר שקמה של שירות בתי הסוהר
מטולה מטולה 040 Police Post בסיס צה"ל לשעבר, ננטשה בסביבות 2017 (שימשה בעבר: מפקדת יחידת הקישור ללבנון)

נכון ל-2020 הועברה לידי מועצת המושבה לשם שימור והפיכתה למרכז היסטורי וקהילתי.

מצודת מטולה 33°17′00″N 35°34′45″E / 33.28342422007657°N 35.579212728095484°E / 33.28342422007657; 35.579212728095484
נבּי יושע צומת "ישע" בכביש הצפון (מצדית) גדר הצפון בסיס משמר הגבול, משמש כיום את הסגל המנהלי של משמר הגבול. הדופן הצפונית של המיצדית מהווה חלק ממוזיאון הרעות המציג את סיפורה של המצודה כ"מצודת כ"ח". מצודת כ"ח 33°6′55″N 35°33′22″E / 33.11528°N 35.55611°E / 33.11528; 35.55611
נחל עמוד (עין א-תינה) ליד כפר שמאי שמירה על מקורות מים – עין א-תינה המבנה שימש אתר לאימוני צה"ל בשטח בנוי לכן הוא מנוקב בכדורים. מצודת כ"ח 32°58′27″N 35°27′59″E / 32.974166666667°N 35.466388888889°E / 32.974166666667; 35.466388888889
נבי סאלח נווה צוף 051 משמשת את מערכת החינוך של היישוב. במקום אולפנה "שירת הים" בנין משטרת נבי צאלח 32°00′37″N 35°07′52″E / 32.010311°N 35.131027°E / 32.010311; 35.131027
נהלל (נבנתה בשנות ה-30 והורחבה בעצת טיגארט) כביש 75 ליד נהלל 023 Police Post הבסיס של מדור התנועה הצפוני של משטרת ישראל וכן מושב מחוז הצפון של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. מצודת נהלל 32°42′07″N 35°11′17″E / 32.701972°N 35.187917°E / 32.701972; 35.187917
נעלין דיר קדיס 050 מבנה נטוש[10] מצודת גשר 31°57′08″N 35°02′49″E / 31.952319232911083°N 35.04698717974551°E / 31.952319232911083; 35.04698717974551
נצרת נצרת 021 2nd Class Police Station בסיס צה"ל – פיקוד העורף, מדובר במבנה טיגארט תלת קומתי בשלושת בנייניו. משמש את המחוז הצפוני של פקע"ר. מצודת טיגארט בתחנת המשטרה בבית דגן 32°42′23″N 35°17′59″E / 32.706489302424984°N 35.29977534939656°E / 32.706489302424984; 35.29977534939656
סאלחה אביבים גדר הצפון בסיס צה"ל מיצדית סאלחה 33°05′29″N 35°28′01″E / 33.09149991488475°N 35.466920594009494°E / 33.09149991488475; 35.466920594009494
סילת א-דהר שא-נור (התנחלות שפונתה בתוכנית ההתנתקות) 049 2nd Class Police Station מצודה נטושה, שימשה את המשטרה הבריטית, לאחר מכן לאורך תקופה שימשה מפקדה ירדנית (במהלכה הותקן צריח מסגד על גג המצודה) מאז ננטשה. מצודה חריגה במראה, זאת בשל חיפוי אבן ירושלמית על כל דפנותיה וקיום קשתות בחלונות הבלוק המרכזי ובחצר הפנימית. 32°20′13″N 35°12′07″E / 32.336879496954815°N 35.20207179684069°E / 32.336879496954815; 35.20207179684069
מצדית סעסע מתת גדר הצפון בסיס צה"ל, (2020) בבדיקה נראה שהוסר הצריח מגג המיצדית. מצודת סעסע 33°02′42″N 35°21′50″E / 33.04499589262352°N 35.36386627843046°E / 33.04499589262352; 35.36386627843046
עזה עזה 042 2nd Class Police Station – District HQ, Divisinal HQ הופצצה חלקית ב-2008 וסופית ב-2011, כיום פארק אל-סראייה מצודת נהלל
עיראק סווידאן כביש 35, ליד שדה יואב 5 Police Post מצודת יואב: מוזיאון חטיבת גבעתי מצודת יואב 31°38′52″N 34°40′53″E / 31.647847°N 34.681327°E / 31.647847; 34.681327
עכו עכו 044 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל מצודת עכו 32°55′39″N 35°04′11″E / 32.927606167583896°N 35.06967399857146°E / 32.927606167583896; 35.06967399857146
עפולה עפולה 022 2nd Class Police Station תחנה של משטרת ישראל מצודת עפולה 32°26′27″N 34°54′59″E / 32.44082950835409°N 34.916272897876496°E / 32.44082950835409; 34.916272897876496
ערטוף בית שמש (בעבר, הר-טוב) 02 Police Post תחנת בית שמש של משטרת ישראל ותחנת מטה יהודה של משמר הגבול משטרת ערטוף 31°45′41″N 34°59′40″E / 31.761420243857987°N 34.994548720254855°E / 31.761420243857987; 34.994548720254855
עתלית עתלית 8 Police Post שימש במשך שנים רבים מתקן כליאה של צה"ל (כלא שש) במהלך אפריל 2021 הופסק השימוש במצודה והחל פינוי המבנה מחיילים וציוד. באוגוסט 2021 המצודה ננטשה לגמרי. 32°42′39″N 34°58′07″E / 32.710756°N 34.968495°E / 32.710756; 34.968495
פרדייה פרוד גדר הצפון מבנה נטוש ליד מושב שפר. ברשימת המצודות אין ציון למצודה זו אלא תחת השם מצודת רמא, רמא זו לא הוקמה בסוף של דבר ובמקומה נבנתה ממזרחית לפארדיה. מצודת פרדייה מראה ממושב שפר 32°56′23″N 35°26′15″E / 32.939848°N 35.437390°E / 32.939848; 35.437390
פתח תקווה פתח תקווה 08 2nd Class Police Station – Divisional HQ תחנה של משטרת ישראל משטרת פתח תקווה 32°05′20″N 34°53′04″E / 32.088947°N 34.884416°E / 32.088947; 34.884416
צמח' צמח (מרכז אזורי) 025 2nd Class Police Station מבנה נטוש. בעבר: מפח"ט העמקים משטרת צמח 32°42′16″N 35°35′03″E / 32.704350°N 35.584072°E / 32.704350; 35.584072
צפת (משטרת כנען) צפת 037 2nd Class Police Station – Divisional HQ תחנה של משטרת ישראל משטרת כנען 32°58′12″N 35°30′06″E / 32.97010514944918°N 35.501574130185304°E / 32.97010514944918; 35.501574130185304
המשטרה העירונית בצפת צפת 037A Police Post במרכז העיר, משמש את המכללה האקדמית צפת מצודת צפת 32°58′16″N 35°29′41″E / 32.97118048849427°N 35.49483536722894°E / 32.97118048849427; 35.49483536722894
צרפנד אלחרב על כביש 412 בין נס ציונה למחלף ראשונים 045 2nd Class Police Station בעבר בסיס צה"ל (פיקוד העורף), קודם לכן תחנה של משטרת ישראל, כיום המבנה נטוש אך סביבתו עוברת פיתוח לבניה. בעתיד יקום כאן מרכז מסחרי[11]. שימש כאתר צילום מרכזי בסדרת הטלוויזיה "שב"ס", חלק מאתרי הצילום של הסדרה "שעת נעילה" ו"השוטרים". 31°56′26″N 34°48′05″E / 31.940599°N 34.801395°E / 31.940599; 34.801395
קטרה גדרה 3 2nd Class Police Station מבנה נטוש, בעבר מרכז קליטה לעולי אתיופיה, מתקן ביטחוני ותחנה של משטרת ישראל[12] 31°49′20″N 34°46′25″E / 31.822309°N 34.773687°E / 31.822309; 34.773687
קלקיליה קלקיליה 032 Police Post נהרס על ידי צה"ל בפעולת תגמול ב-1956
קריית חיים קריית חיים 016 2nd Class Police Station מרחב זבולון של משטרת ישראל. רח' יצחק בן צבי. 32°48′57″N 35°04′27″E / 32.815833°N 35.074167°E / 32.815833; 35.074167
ראש פינה ראש פינה 038 2nd Class Police Station תחנת ירדן של משטרת ישראל משטרת ראש פינה (מחוז ירדן) 32°58′11″N 35°32′59″E / 32.96973013557576°N 35.5497394820738°E / 32.96973013557576; 35.5497394820738
רחובות רחובות 013 2nd Class Police Station – Divisional HQ תחנה של משטרת ישראל תחנת משטרת רחובות 31°53′59″N 34°48′37″E / 31.89978303715781°N 34.810350100741346°E / 31.89978303715781; 34.810350100741346
רמאללה רמאללה 03 2nd Class Police Station "המוקטעה", מרכז השלטון של הרשות הפלסטינית חלק מן המבנה נפגע במבצע חומת מגן ושוקם מאוחר יותר. המוקטעה 31°54′43″N 35°12′31″E / 31.912050585772963°N 35.20847567931015°E / 31.912050585772963; 35.20847567931015
רמלה בין לוד לרמלה 010 Divisional HQ בית סוהר איילון של שירות בתי הסוהר
רמלה רמלה 011 1st Class Police Station מפקדת מחוז המרכז ותחנת רמלה של משטרת ישראל מפקדת מחוז המרכז ותחנת רמלה של משטרת ישראל 31°55′47″N 34°52′08″E / 31.929722°N 34.868889°E / 31.929722; 34.868889
רמת גן רמת גן 07 2nd Class Police Station מרחב דן של משטרת ישראל[13] ב-2018 פונתה התחנה לטובת עבודות שימור. השוטרים הועברו לתחנת משנה. צפוים ב-2021 לחזור למבנה המשטרה חזרה לאחר שעבר עבודות שימור קפדניות. מצודת רמת גן 32°05′24″N 34°49′12″E / 32.090037°N 34.819944°E / 32.090037; 34.819944
שטה (שאטה) צומת שיטה בכביש 71 028 Police Post בית סוהר שטה של שירות בתי הסוהר מצודת שאטה 32°32′51″N 35°24′57″E / 32.5475°N 35.4158°E / 32.5475; 35.4158
שכם – מטה נפתי 029/1 2nd Class Police Station – Divisinal HQ כלא של הרשות הפלסטינית
שכם – תחנה שכם 029/2 2nd Class Police Station
שכם – תחנה עירונית שכם 030 2nd Class Police Station בניין ממשל של הרשות הפלסטינית
שפרעם קריית אתא 9 2nd Class Police Station בעבר המרכז ללימודי משטרה של משטרת ישראל, כיום בסיס ליחידות משטרה 32°49′10″N 35°07′20″E / 32.819417°N 35.12225°E / 32.819417; 35.12225
תל מונד מחלף הדרים בכביש 4 036 Police Post בית סוהר השרון של שירות בתי הסוהר
מצדית תרביחא שומרה גדר הצפון בסיס צה"ל מצודת שומרה 33°04′49″N 35°16′48″E / 33.08023447442109°N 35.279874588953646°E / 33.08023447442109; 35.279874588953646
תרשיחא מושב מעונה 041 Police Post תחנת מעלות-תרשיחא של משטרת ישראל.[14] משטרת הטיגארט אשר כוללת מאגר מים עצום המקושר למשטחי איסוף מים בהר הסמוך (הר אגר). משטרת מעלות-תרשיחא (תחנת מעונה) 33°00′58″N 35°15′49″E / 33.016111°N 35.263611°E / 33.016111; 35.263611

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצודות טיגארט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גד קרויזר, ‏'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל, קתדרה 111, מרץ 2004, עמ' 106
  2. ^ 1 2 גד קרויזר, ‏'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל, קתדרה 111, מרץ 2004, עמ' 109
  3. ^ גד קרויזר, ‏'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל, קתדרה 111, מרץ 2004, עמ' 116
  4. ^ על בניין הסראיה ראו באתר משרד החינוך והתרבות - מחוז דרום
  5. ^ גד קרויזר, ‏'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל, קתדרה 111, מרץ 2004, עמ' 121
  6. ^ אלי אשכנזי, מרתפים בריטיים סודיים - ממש מתחת למשרד רס"ר המטבח, באתר הארץ, 10 בנובמבר 2009
  7. ^ אלי אשכנזי, תחנת המשטרה הבריטית נכבשה, המים נשארו, באתר הארץ, 19 באוקטובר 2012
  8. ^ גד קרויזר, ‏'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל, קתדרה 111, מרץ 2004, עמ' 122
  9. ^ עמוס הראל, פלשתינאים: המבוקשים ברחו לפני פיצוץ בניין הממשל, באתר הארץ, 30 ביוני 2002
  10. ^ מיכאל יעקובסון, סיבוב במצודת טיגארט דר קדיס הנטושה שבשומרון / שיר אהבה בלב ים, בבלוג "חלון אחורי", 15 בדצמבר 2009
  11. ^ נכון לספטמבר 2020. המידע ניתן על ידי האחראי על השימור במשטרת ישראל בהרצאה שהעביר ב-30 בספטמבר 2020
  12. ^ היסטוריה על המפה | משטרת קטרה | מצודת הרפאים על כביש 40 – מצודת טיגארט QATRA (גדרה), באתר היסטוריה על המפה |, ‏2012-10-03 היסטוריה על המפה
  13. ^ תיק תיעוד של תחנת המשטרה ברמת גן, באתר מינהל מקרקעי ישראל
  14. ^ אלי אשכנזי, במעלות תרשיחא, תחנת המשטרה היא גם מוזיאון, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2012