פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2009/יולי 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יולי 2009[עריכת קוד מקור]

  • 31/7/2009
קיר אקוסטי יוקם לאורך קטע מסילה של כ-450 מטר מצפון לתחנת הרכבת בנימינה. לצורך עבודות ההקמה של הקיר שיימשכו כעשרה שבועות יושבת החלק הצפוני של החניון הצמוד לתחנה. רכבת ישראל תשלם על הקמת הקיר כשני מיליון ש"ח. (אתר "גפן" - 31 ביולי 2009)
  • 30/7/2009
חבר הכנסת דב חנין הגיש הצעת חוק שתרחיב את סמכויות הסדרנים של רכבת ישראל, כך שיוכלו לקנוס את העוברים על החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון. (אתר "ynet" - שלושים ביולי 2009)
מכרז של רכבת ישראל להכפלת קטע עכו-נהריה של מסילת החוף (7.5 ק"מ) שנאמד בכ-30 מיליון ש"ח בוטל בשל חשד להליך לא תקין. בחודשים האחרונים מאז פורסם המכרז נודע למנכ"ל הרכבת יצחק הראל, כי בכיר בחברה נפגש עם קבלנים שניגשו למכרז. המידע נבדק, ואכן הבכיר תועד בפגישותיו עם הקבלנים, ובשל כך הורה הראל על ביטול המכרז. (אתר "The Marker" - שלושים ביולי 2009)
שר התשתיות עוזי לנדאו פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת שיגשר בין משרד התשתיות הלאומיות בראשותו לבין משרד התחבורה. בין המשרדים התעוררה מחלוקת בנוגע לתוואי צינור גז טבעי שאמור להימתח לאורך המורדות המזרחיים של רכס הכרמל. השר לנדאו ביקש לשנות את תוואי הצינור עקב התנגדותם של בני העדה הדרוזית שקרקעותיהם יופקעו לצורך הקמתו. בשל העובדה שבתוואי אמורים להיסלל גם המשכו הצפוני של כביש חוצה ישראל וגם מסילת העמק, שר התחבורה ישראל כץ לא הסכים לשינוי בתוואי, ודורש להמשיך בהידברות עם התושבים שקרקעותיהם יופקעו. (אתר "The Marker" - שלושים ביולי 2009)
חברת בטר פלייס המקדמת את מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי תקים בחניונים של תחנות רכבת ישראל 220 נקודות טעינה. בכך מצטרפת רכבת ישראל לחברות גדולות, קיבוצים וקניונים בהכנת התשתית למיזם. (אתר "The Marker" - שלושים ביולי 2009) (אתר "News1" - שלושים ביולי 2009) (אתר "כלכליסט" - 30 ביולי 2009) (אתר "Port2Port" - שלושים ביולי 2009)
  • 29/7/2009
שירלי אהרון, בעלת טור בנושא הורות באתר Mako, המליצה על ביקור בפארק אתגרי לילדים במרכז עזריאלי שבתל אביב בשילוב עם חוויית הנסיעה ברכבת ישראל: "כמי שנמנעת בדרך כלל להגיע לתל אביב עם הילדים והרכב הפרטי, שמחתי כתמיד לוותר על הנהיגה לטובת רכבת ישראל. אין עונג צרוף יותר, מאשר להגיח היישר מתוך הרכבת אל בית המשוגעים השוקק והמקסים הזה שנקרא מרכז עזריאלי, ולדעת שעקפתי את הפקקים ואפילו לא שילמתי חניה." (אתר "Mako" - עשרים-ותשעה ביולי 2009)
  • 28/7/2009
חברת "G4S טכנולוגיות", חברת-בת של חברת השמירה, הציגה טכנולוגיה חדשה לזיהוי שריפות באמצעות סיב אופטי, טכנולוגיה שכבר הוטמעה בקו הרכבת למודיעין. לאורך מנהרות הרכבת בקו למודיעין הותקן סיב אופטי באורך 5.6 ק"מ, שמקושר למערכת שליטה ובקרה. המערכת מזהה באמצעות הסיב לא רק את עצם פריצת השריפה, אלא גם את מיקומה, כיוון התפשטותה ומהירות התפשטותה - נתונים המאפשרים למערכת השליטה והבקרה לנקוט בדרכי הפעולה המתאימות ביותר. (אתר "pCon" - עשרים-ושמונה ביולי 2009)
מחלקת הסחר של רכבת ישראל מגבירה את פעילותה - בקרוב תפרסם מכרזים לפתיחת חנויות קמעונאיות שימכרו מוצרים שאינם מזון ("נון פוד") ולהצבת כספומטים בתחנות הרכבת. בכך חברת הרכבת מגדילה את הכנסותיה שלא ממכירת כרטיסי נסיעה. (אתר "כלכליסט" - 28 ביולי 2009)
מכרז של רכבת ישראל להנחת רשתות גיאוגרידיות (רשתות פלסטיק המונחות בין שכבות הקרקע שעליהן מונחת מסילת ברזל) במסגרת הכנת התשתית לסלילת קו הרכבת לראשון לציון מערב עומד לבחינת בית המשפט המחוזי בתל אביב. חברת "חנן קושינסקי - מרכז רשת צפון", יבואנית חברת "NAUE", טענה בפני בית המשפט כי המכרז נתפר למידותיה של החברה המתחרה "אדמיר", יבואנית חברת "Tensar" על ידי המהנדס עופר קיף, מתכנן חוזק המסילה של חברת הרכבת. לאחר שרכבת ישראל תגיב על הטענות, יחליט בית המשפט אם להקפיא את המכרז. (אתר "גלובס" - 28 ביולי 2009)
מחירי הנסיעה ברכבת ישראל יתייקרו החל ב-1 באוגוסט בשיעור של 2%, בשל העלייה בשיעור המע"מ שנכנסה לתוקף ב-1 ביולי. התייקרות נוספת של מחירי הנסיעה ברכבת צפויים בחודש ינואר 2010. (אתר "News1" - עשרים-ושמונה ביולי 2009)
  • 25/7/2009
ביום השנה השלישי למתקפת הטילים על מוסך הרכבת בחיפה בימי מלחמת לבנון השנייה נערך טקס זיכרון באנדרטה לזכר האסון שהוקמה בקריית ים. יושב-ראש דירקטוריון רכבת ישראל יעקב אפרתי, מנכ"ל הרכבת יצחק הראל ושר התחבורה ישראל כץ כיבדו את זכרם של שמונת עובדי הרכבת שנהרגו באסון. (אתר "שטורעם" - 25 ביולי 2009)
  • 24/7/2009
השופט מנחם קליין מבית משפט השלום בתל אביב, שקבע תקדים משפטי בתביעה אזרחית נגד רכבת ישראל, עשוי להיות מקודם לבית המשפט המחוזי. השופט קליין קבע תקדים משפטי בפסק דין שבו כתב, כי מדיניות הפיצוי של רכבת ישראל, שתוקפה נובע מתקנות משרד התחבורה, אינה הולמת את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו בכך שהיא פוגעת באופן לא סביר ולא מידתי בזכותו של אזרח לסעד משפטי. (אתר "הארץ" - 24 ביולי 2009)
  • 23/7/2009
רכבת ישראל העמידה לרשות קבוצה של חסידי חב"ד את תחנת הרכבת ההיסטורית ירושלים. במקום נערך טקס לציון אירוע היסטורי בקורות החסידות שאירע בתחנה. (אתר "חב"ד אינפו" - 23 ביולי 2009)
הארגונים הירוקים מתכוננים להפגנה, שככל הנראה תהיה האחרונה, במאבק על קו הרכבת המהיר לירושלים. מזה חודשים רבים שהארגונים הירוקים מתנגדים להצעת רכבת ישראל לתוואי הקו (שיפגע בשמורת טבע נחל יתלה שבהרי יהודה), ומציעים במקומו חלופה סביבתית (מנהרה ארוכה מתחת לנחל). בתחילת חודש אוגוסט 2009 צפויה להתקבל ההכרעה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בנושא, ולכן כונתה ההפגנה "קרב מאסף". (אתר "ynet" - עשרים-ושלושה ביולי 2009)
שלומי פוגל, אחד מבעלי חברת מספנות ישראל (שהגישה בקשה לרשות החברות הממשלתיות להשתתף במכרז ההפרטה של נמל אילת), רואה בחזונו את הקמתה של מסילת הרכבת לאילת. לטענתו, המסילה תהווה תשתית לשינוע מטענים בין נמל אילת לנמלי הים התיכון, ותשמש כאלטרנטיבה למעבר בתעלת סואץ. (אתר "The Marker" - עשרים-ושלושה ביולי 2009)
  • 22/7/2009
בעקבות חנוכת קטע 18 של כביש 6 (בין מחלף עירון למחלף עין תות) במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף הכלכלן נחמיה שטרסלר את מדיניות פיתוח רכבת ישראל של ממשלת נתניהו: "נתניהו צודק בקשר להשקעה בכבישים, אך טועה בקשר לרכבות. בכל פעם שקו רכבת כלשהו נחנך, מתברר שעלות הקמתו כפולה מהתכנון הראשוני, שמספר הנוסעים בו מגיע לחצי ושזמן הנסיעה כפול. קו הרכבת לירושלים הוא דוגמה טובה לכך. לכן, במדינה קטנה כמו ישראל ראוי לעודד תחבורה ציבורית בין עירונית באמצעות אוטובוסים מודרניים המונעים בגז, ולא באמצעות רכבות. זה הרבה יותר זול והרבה יותר יעיל." (אתר "The Marker" - עשרים-ושניים ביולי 2009)
בפארק העסקים שבקיסריה יוקם בקרוב מרכז מסחרי, שיגדיל משמעותית את חשיבותו הכלכלית של הפארק. הצלחת הפארק מיוחסת גם למיקומו ליד נתיבי תחבורה עיקריים ולתחנת הרכבת שהוקמה לצידו. בפארק מופעלים גם שירותי הסעה מתחנת הרכבת למקומות התעסוקה השונים ובחזרה. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים ביולי 2009)
  • 21/7/2009
בעיריית קריית ים מתכוננים לקראת יום השנה למתקפת הטילים על מוסך הרכבת בחיפה בימי מלחמת לבנון השנייה. בעיר הוקמה אנדרטה לזכר האסון, שבו נהרגו שמונה עובדי רכבת ישראל. ביום השנה צפוי להיערך באנדרטה טקס זיכרון, ולקראתו העירייה דאגה אפילו לצביעת הדשא. (אתר "Nrg" - עשרים-ואחד ביולי 2009, באתר nrg) (אתר "ynet" - עשרים-ואחד ביולי 2009)
  • 20/7/2009
בכנס התשתיות, התחבורה והאנרגיה השנתי של The Marker אמר שר התחבורה ישראל כץ, כי מסילת הרכבת לאילת תקרב את הפריפריה למרכז הארץ, תציל את העיר אילת, תחבר את נמל אילת עם הים התיכון ותפנה את כבישי הנגב. (אתר "The Marker" - עשרים ביולי 2009)
הנהלת רכבת ישראל מנסה להילחם בתופעת השימוש בכלי-רכב תפעוליים ככלי-רכב פרטיים. ההנהלה ריעננה את הנהלים האוסרים על העובדים בכל הדרגים לעשות שימוש פרטי בכלי הרכב התפעוליים, וזאת מפני ששימוש שכזה חייב במס (הקרוי "שווי שימוש") ומבטל את זכאות העובד לדמי נסיעה. כלומר, עובד העושה שימוש פרטי בכלי רכב תפעולי בעצם מנצל את נכסי החברה, מתחמק מתשלום מס וזוכה להחזר על הוצאות שכלל לא התרחשו. כאמור, החברה מנסה להילחם בתופעה על ידי ריענון הנהלים. (אתר "ynet" - עשרים ביולי 2009)
בכנס התשתיות, התחבורה והאנרגיה השנתי של The Marker אמר מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל, כי הוא תומך באימוץ המדיניות של חברות הרכבות הגדולות באירופה. בכלל זה, שיתוף-פעולה בין המגזר העסקי למגזר הציבורי, פיתוח נדל"ן מניב בשטחי תחנות רכבת ישראל וחישמול מסילות רכבת (אתר "News1" - עשרים ביולי 2009)
במחסום הרכבת בכפר שמריהו בוטלה עמדת התצפיתן. מטרת העמדה הייתה להגביר את הבטיחות באזור המפגש, ולמנוע תאונות בין רכבות לכלי רכב אחרים. מרכבת ישראל נמסר, כי במפגש הותקנו מצלמות אבטחה המופעלות ממרכז השליטה הארצי של הרכבת ומערכת רדאר שמדווחת לרכבת מתקרבת במידה וקיימת סכנה בטיחותית באזור. (אתר "ynet" - עשרים ביולי 2009)
חברת כביש חוצה ישראל, החברה הממשלתית המהווה רגולטור להקמת כביש 6 ולהפעלתו, זכתה לפנייה נוספת מרכבת ישראל. לאחרונה, חברת הרכבת הציעה להעביר את הקמת מסילת הרכבת לאילת וחידוש המסילה המזרחית לחברת כביש חוצה ישראל, וכעת היא מציעה להוסיף לכך גם את פרויקט חישמול מסילות הרכבת. (אתר "The Marker" - עשרים ביולי 2009)
רכבת ישראל ממשיכה בעבודות הפיתוח להכפלת מסילת הדרום. מדוברות הרכבת נמסר, כי עם השלמת הפרויקט, נסיעה בין תחנת הרכבת תל אביב ההגנה לבאר שבע תימשך כ-50 דקות. בשל העבודות יושבתו תחנות רכבת ישראל בדרום הארץ באמצע השבוע הקרוב (ימים ב'-ד'). בכל חודש עד סוף שנת 2009 צפויות השבתות דומות לצורך הכפלת המסילה. (אתר "ynet" - תשעה-עשר ביולי 2009) (אתר "Local תל אביב" - 19 ביולי 2009) (אתר "וואלה" - 20 ביולי 2009) (אתר "ynet" - עשרים ביולי 2009)
  • 19/7/2009
גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה היוצא, התייחס בראיון פרישה להשלמתה החלקית של תוכנית החומש של רכבת ישראל. לדבריו, 18 מיליארד ש"ח שעמדו לרשות רכבת ישראל לצורכי פיתוח לא נוצלו. בשל כך, ייתכן ותוקם חברת רכבת נוספת שתיטול את האחריות לפרויקטי הפיתוח מחברת הרכבת הקיימת, שתתמקד בתפעול הרכבות. (אתר "The Marker" - תשעה-עשר ביולי 2009)
  • 16/7/2009
אביו של אחד מעובדי רכבת ישראל שנהרגו מפגיעת קטיושה במוסכי הרכבת בחיפה במהלך מלחמת לבנון השנייה מוחה על כך שאף נציג מטעם הנהלת חברת הרכבת לא נכח באזכרה השנתית לבנו. (אתר "ynet" - שישה-עשר ביולי 2009)
  • 15/7/2009
בחמשת השבועות האחרונים היה מדד דיוק הרכבות של רכבת ישראל נמוך מהרגיל. מנכ"ל חברת הרכבת יצחק הראל אמר כי בשבועיים האחרונים הגורם העיקרי לכך הוא עלייה בכמות הנוסעים, האופיינית לתקופת הקיץ. לגבי השבועות שלפני כן, המנכ"ל התוודה כי אין לו הסבר לאיחורי הרכבות. שחר הזלקורן, כתב התחבורה של האתר "ynet", העלה השערה שמספר תקריות בטיחות מהתקופה האחרונה ואיחורים חוזרים ונשנים נגרמים כתוצאה מ"מלחמת כנופיות" בתוך רכבת ישראל. לטענתו, אחד הסמנכ"לים בחברה מנסה להביא לפיטוריו של סמנכ"ל אחר על ידי הצגתו באור שלילי, ולכן הוא מכוון את עובדי הרכבת לבצע פעולות חריגות - להתחיל נסיעת רכבת מבלי שמילאו את מיכל הדלק בכמות הנדרשת, להתנגש באוטם מסילה, לגרום להחלקת קרונות מהמסילה ועוד. (אתר "ynet" - חמישה-עשר ביולי 2009)
  • 14/7/2009
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל ייקח חלק בכנס התשתיות, התחבורה והאנרגיה השנתי של The Marker שייערך במלון הילטון תל אביב. הסוגיות העיקריות שיידונו בכנס יתמקדו בתוכניתה של ממשלת ישראל להגדיל את ההשקעה בתשתיות, תוכנית שנועדה להוות את מנוע הצמיחה הכלכלית של המשק הישראלי בשנת 2009. (אתר "The Marker" - ארבעה-עשר ביולי 2009)
שר התשתיות עוזי לנדאו ביקש מרכבת ישראל ולחברות גדולות אחרות במשק הישראלי לסייע בהתמודדות עם המחסור החמור ברזרבות חשמל. במהלך הקיץ הקרוב, בשעות השיא של צריכת החשמל, יתבקשו החברות להתנתק מרשת החשמל הארצית ולהפעיל את הגנרטורים שברשותן. (אתר "גלובס" - 14 ביולי 2009) (אתר "The Marker" - חמישה-עשר ביולי 2009)
עו"ד יאיר חזן, יושב-ראש נמל אילת, קרא לממשלה להאיץ את תוכניתה להפריט את נמלי ישראל, וחשף כי "הפרטת הנמל היא רק חלק מפרויקט שלם שבמסגרתו יש להקים קו רכבת לאילת." ("ערוץ 7" - 14 ביולי 2009)
  • 13/7/2009
מכונית שפרצה מחסום רכבת באזור לוד גרמה לשיבושים בתנועת הרכבות בכל חלקי הארץ. (אתר "גלי צה"ל" - 13 ביולי 2009)
עובדים ברכבת ישראל פקדו את עמיתיהם לעבודה למפלגת הליכוד. ייתכן כי הדבר נעשה בניגוד לחוק האוסר על תעמולה פוליטית בחברות ממשלתיות. לטענת אחד העובדים, הדבר נעשה כדי לחזק את ההשפעה הפוליטית של ועד עובדי הרכבת על שר התחבורה ישראל כץ, חבר הכנסת מטעם הליכוד. (אתר "ynet" - שלושה-עשר ביולי 2009)
שתי נוסעות - אם ובתה - תבעו את רכבת ישראל בגין מספר מקרים של איחור רכבת. הדיון בתביעתן בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים הסתיים, בכך שהשופטת מרים ליפשיץ-פריבס קיבלה את טיעוניהן. השופטת דחתה את טיעונה המרכזי של רכבת ישראל, כי לוח הזמנים שפרסמה מיועד ל"התמצאות בלבד". (אתר "ערוץ 7" - 12 ביולי 2009)
למרות שהתובעות דרשו פיצוי כספי בגין האיחורים, השופטת כיבדה את נוהלי הרכבת להעניק כרטיס פיצוי חינם בעבור איחור רכבת. עם זאת, לטובת התובעות נפסקו פיצויים בסך 1,050 ש"ח, דווקא לא בשל מקרה של איחור, אלא בשל מקרה אחר שעליו התלוננו הנוסעות. במקרה זה, רכבת נוסעים לא נכנסה לרציף שאליו הייתה אמורה להיכנס, אלא לרציף הסמוך. הנוסעות החמיצו את הרכבת, ועובד רכבת ישראל שטיפל בהן העביר אותן ליעדן במונית. לטענתן, הדבר גרם להן טרחה, ועל אף שהן הגיעו ליעדן באיחור של כ-16 דקות בלבד, השופטת פסקה כי מגיע להן פיצוי, משום שאין בנוהלי הרכבת נוסחה לחישוב פיצוי במקרה מסוג זה. (אתר "טלנירי" - 13 ביולי 2009) (אתר "ynet" - שלושה-עשר ביולי 2009)
  • 12/7/2009
לקראת ניסוי משותף של חברת החשמל וספקית הטלפון הסלולריים אורנג' על גבי רשתות של סיבים אופטיים נערכה סקירה עיתונאית של רשתות הסיבים בישראל. מהסקירה מתברר כי לרכבת ישראל יש מעמד ייחודי בתחום ההופך אותה לחברה היחידה במשק הישראלי שאינה חברת תקשורת פנים-ארצית מורשית ובכל זאת יש לה רישיון למתן שירותי תמסורת ותקשורת נתונים על גבי רשתות הסיבים שברשותה. עם זאת, אף גורם לא קנה מהחברה את האפשרות להתחבר לרשת הסיבים שלה. (אתר "The Com" - שנים-עשר ביולי 2009)
על פי תסקיר נתונים שביצע עו"ד צחי כהן מהמרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, רכבת ישראל לא ביצעה בדיקות קרקע נדרשות במספר מקרים, ובשל כך, פרויקטי תשתית התעכבו זמן רב והתייקרו משמעותית. בין השאר, בקו הרכבת למודיעין, נבנה גשר בעלות של כ-110 מיליון ש"ח שלא ניתן היה להשתמש בו משהושלם בשל קרקע לא-יציבה. בנוסף לנזק הכלכלי ולעיכוב בלוחות הזמנים, היה קיים גם חשש שהקרקע הלא-יציבה תגרום להתמוטטות, שהייתה עשויה לסכן חיי אדם. מרכבת ישראל נמסר כי ניהול הסיכונים מפוקח על ידי חברת בקרה חיצונית, וכי בכל פרויקט תשתית יש תקציב לבעיות שלא ניתן לצפות מראש. (אתר "וואלה" - 12 ביולי 2009)
שני פקידי משרד האוצר האחראים ל"תוכנית ההאצה" שנועדה לחלץ את כלכלת ישראל מהמשבר הכלכלי העולמי הנוכחי - עמית לנג, סגן ראש אגף התקציבים, ואבי דור, סגן החשב הכללי לענייני תשתיות - נתנו את דעתם על תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. לטענתם, "לא נראה שיש הצדקה כלכלית לכל הרכיבים בתוכנית," ובייחוד פיקפקו בכדאיות הנחתן של מסילת הרכבת לאילת ומסילת הגליל העליון לקריית שמונה. השניים גם הסבירו שחברת הרכבת לא הצליחה למצות את התקציב שהועמד לרשותה (ניצלה רק 11 מיליארד ש"ח מתוך 29.5 מיליארד ש"ח) גם בשל חוסר ניסיונה וגם בשל מגבלות הקבלנים המבצעים את פרויקטי התשתית, והמליצו להעביר את ביצועם של חלק מהפרויקטים לחברות מהמגזר העסקי. השניים קראו ליצור איזון בין השקעה בתחבורה ציבורית בין-עירונית באמצעות רכבת ישראל לבין השקעה בתחבורה ציבורית בתוך המטרופולינים באמצעות רכבות קלות ואוטובוסים, כיוון שלא כדאי להגדיל את הגירעון התקציבי, וגם לא כדאי להשקיע את כל התקציב ברכבות. (אתר "גלובס" - 12 ביולי 2009)
מפוני "תוכנית ההתנתקות" המתגוררים בארבע השנים האחרונות בבוסתן הגליל בחרו להביע את מחאתם על היעדר הטיפול בהם על ידי חסימת מסילת החוף בקטע שבין תחנת הרכבת עכו לתחנת הרכבת נהריה. כוחות משטרת ישראל וצוותי ביטחון של רכבת ישראל מנעו מהמפגינים להפריע לתנועת הרכבות. (אתר "ynet" - שנים-עשר ביולי 2009)
בתחנת הרכבת חיפה בת גלים הוצבו קרוואנים המשמשים כמשרדים זמניים במהלך עבודות שיפוץ. תושבי שכונת בת גלים ועיריית חיפה התלוננו בפני רכבת ישראל כי המבנים הוצבו ללא היתר בשטח ציבורי ברחוב שרל לוץ הסמוך לתחנה. (אתר "ynet" - שנים-עשר ביולי 2009)
שירות ההסעות מתחנת הרכבת הרצליה לפארק ההיי-טק "קריית אתגרים" ברעננה זוכה לביקורת על חוסר תיאום עם לוח הזמנים של רכבת ישראל. שירות ההסעות מסובסד על ידי עיריית רעננה לרווחת תושביה ולרווחת עובדי "קריית אתגרים". מהעירייה נמסר כי חברת אגד, שמפעילה את השירות, לא עידכנה את שעות הפעילות. (אתר "Local רעננה" - 12 ביולי 2009)
רכבת ישראל הגישה למשרד התחבורה תוכנית אסטרטגית שגובשה כהכנה לגידול הצפוי בכמות הנוסעים. התוכנית נוסחה בשיתוף עם חברת הייעוץ האסטרטגי TASC, שסיפקה שירות דומה גם לאגד, נת"ע, אל על, כביש חוצה ישראל ואחרים. התוכנית מתמקדת בשיפור תפעול רכבות ברכבת ישראל ובשיפור השירות לנוסע, וממליצה להעביר את פיתוח רשת המסילות הארצית לידי חברות אחרות. אחת ההצעות הפרטניות בתוכנית כללה העברה של פרויקטי תשתית - למשל, סלילת קו הרכבת לאילת וחידוש המסילה המזרחית - לידי חברת כביש חוצה ישראל, שתקים אותם בשיתוף המגזר העסקי, ולאחר מכן תעבירם לאחריות רכבת ישראל. (אתר "גלובס" - 12 ביולי 2009) (אתר "The Marker" - שנים-עשר ביולי 2009) (אתר "וואלה" - 12 ביולי 2009) (אתר "The Marker" - שלושה-עשר ביולי 2009)
בישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה בבאר שבע הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על קידום סלילת קו הרכבת לאילת. לדבריו, הקו ישמש "גשר יבשתי לסחורות בין אסיה לאירופה, ויפתח את כל הדרום לתנועת נוסעים." (אתר "ynet" - שנים-עשר ביולי 2009) (אתר "The Marker" - שלושה-עשר ביולי 2009) (אתר "Nrg" - שלושה-עשר ביולי 2009, באתר nrg) (אתר "אילתי" - 13 ביולי 2009) (אתר "הארץ" - 13 ביולי 2009)
  • 9/7/2009
מרלן-אביבה גרינפטר, כתבת העיתון אפוק טיימס, פרסמה כתבה אודות התרשמותה מנחל יתלה, שבו סיירה עם יערן האזור מטעם קרן קיימת לישראל. בכתבתה הוסיפה גם את השתלשלות האירועים שהובילו לכך שרכבת ישראל הפכה להיות האיום העיקרי על שמורת הטבע, בתוכניתה לסלול באזור את קו הרכבת המהיר לירושלים. (אתר "אפוק טיימס" - 9 ביולי 2009)
שר התחבורה ישראל כץ ביקר בחדרה. בביקורו בחן את התקדמות פרויקט ההפרדה המפלסית בקרבת תחנת הרכבת חדרה מערב, שביצועה נאמד בכ-100 מיליון ש"ח, ואף אישר תוספת תקציבית לפרויקט בסך של כ-30 מיליון ש"ח לשם הרחבת הגשר שיעבור מעל מסילת החוף. השר כץ גם נפגש עם ראש עיריית אור עקיבא שמחה יוסיפוב, והסכים לקדם בעיר את הקמתה של תחנת רכבת בצמוד לכביש 4. (אתר "ynet" - תשעה ביולי 2009)
  • 8/7/2009
עיריית מודיעין-מכבים-רעות הזמינה את החברה החיפאית "צ'מנסקי בן-שחר ושות'", המספקת ייעוץ אסטרטגי בתחום הנדל"ן, לתת חוות-דעת כיצד ניתן לפתח את הפאואר סנטר שבפאתי העיר (הקרוי "ישפרו סנטר"). מנכ"ל החברה תמיר בן-שחר נתן דעתו שנעשתה שגיאה תכנונית בפיתוח האזור, שגרמה להיעדר חיבור ישיר בין תחנת הרכבת פאתי מודיעין לבין "ישפרו סנטר", למרות המרחק הקצר ביניהם. עיריית מודיעין הודיעה בעבר כי יוקם חיבור רגלי - מנהרה או גשר - בין השניים. (אתר "Mnews" - שמונה ביולי 2009)
  • 7/7/2009
משפחות עובדי רכבת ישראל שנהרגו מפגיעת קטיושה במוסכי רכבת ישראל בחיפה מחו, יחד עם משפחות שכולות נוספות שיקיריהן נהרגו במלחמת לבנון השנייה, על שלא הוזמנו לטקס הממלכתי לציון שלוש שנים למלחמה. (אתר "ynet" - שבעה ביולי 2009)
בקרוב תיחשף תוכניתו של מאיר יצחק-הלוי, ראש עיריית אילת, לפיתוח העיר כמרכז האורבני של צפון מפרץ אילת. אחד מעקרונות התוכנית, הנרקמת על ידי הכלכלן יעקב שיינין, הוא הנחת מסילת רכבת לאילת, שתחבר את העיר הדרומית בישראל לרשת המסילות הארצית של רכבת ישראל. המסילה תונח בין מסוף המטענים של הרכבת בהר צין, הנקודה הדרומית ביותר ברשת המסילות הקיימת, לבין נמל אילת ותשמש בעיקר רכבות משא. (אתר "Nrg" - שבעה ביולי 2009)
  • 5/7/2009
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל הורה למשה אמסלם, סמנכ"ל הנוסעים בהנהלת הרכבת, להכין תוכנית ש"תגרום לזעזוע" אצל עובדי הרכבת בעקבות תקריות הבטיחות החמורות שאירעו בחודשים האחרונים. אמסלם קיים שיחה עם מנהלי חטיבת הנוסעים, שבה הטיח האשמות קשות על אי-מילוי הוראות ומסירת דיווחים שקריים, והזהיר כי לא יסבול עוד תקריות בטיחות. (אתר "Nrg" - חמישה ביולי 2009) (אתר "ynet" - חמישה ביולי 2009)
ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, בירך את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות נאומו בפורום קיסריה אודות מנועי הצמיחה שיטמיע במשק הישראלי. בובליל גם הדגיש כי אחד ממנועי הצמיחה שהזכיר נתניהו - רישות המדינה במסילות ברזל - יכול לקרב את הפריפריה למרכז הארץ. לטענתו, קירוב הפריפריה למרכז יאפשר לתושבי ישראל לגור גם באזורים פחות יקרים, וכך יושג אחד היעדים שמנה נתניהו - הפחתת המאמץ הכלכלי לקנות דירה בארץ. (אתר "גלובס" - 5 ביולי 2009)
  • 3/7/2009
בפאנל של פורום קיסריה לשרי אוצר לשעבר, השתתף גם השר לפיתוח הנגב והגליל ולשיתוף פעולה אזורי סילבן שלום, שכיהן כשר האוצר בממשלת שרון הראשונה. בפאנל דיבר על חשיבות האיזון בין פקידי המשרד לשר העומד בראשו. השר שלום הזכיר כיצד בתקופתו כשר האוצר, פקידי המשרד התנגדו נחרצות לפיתוח רכבת ישראל, ורק נחישותו ועוצמתו הפוליטית של ראש הממשלה דאז אריק שרון הצליחו לרכך את התנגדותם. (אתר "The Marker" - שלושה ביולי 2009)
  • 2/7/2009
אתר ynet פרסם שמועות לא-מבוססות של גורמים אלמוניים ברכבת ישראל, לפיהן בחברה מתרחשת "מלחמת כנופיות" בין סמנכ"לים המעוניינים להיפטר זה מזה. עובדים ברכבת סיפרו שתקלות מסוימות ברכבות הנוסעים היו מכוונות, ובוצעו כחלק ממאבק בין עובדים ברכבת לבין הנהלת החברה. מרכבת ישראל נמסר כי הטענות ייבדקו. (אתר "ynet" - שניים ביולי 2009)
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל ערך סיור לראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' לאורך פרויקט הכפלת מסילת הדרום שאמור לקצר את משך הנסיעה בין באר שבע ליתר חלקי הארץ. דנילוביץ' קרא לשר התחבורה ישראל כץ להמשיך בשיפור התחבורה לנגב וממנו, ולהורות גם על סלילת קו עיירות הפיתוח בין באר שבע לאשקלון, דרך אופקים, נתיבות ושדרות. (אתר "כלכליסט" - 2 ביולי 2009) (אתר "ynet" - שניים ביולי 2009)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בפורום קיסריה להתווית מדיניות כלכלית לאומית שנערך השנה באילת אודות המנועים לצמיחה כלכלית שאותם הוא חותר להטמיע במשק הישראלי. אחד המנועים שמנה הוא פריסה ארצית של מסילות ברזל שיקרבו את הפריפריה למרכז הארץ. (אתר "וואלה" - 2 ביולי 2009) (אתר "The Marker" - שניים ביולי 2009) (אתר "גלובס" - 2 ביולי 2009) (אתר "Nrg" - שניים ביולי 2009) (אתר "News1" - שניים ביולי 2009) (אתר "ערוץ 7" - 2 ביולי 2009)
התאחדות הקבלנים והבונים בישראל הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית כנגד הממונה על היטלי סחר במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. לטענתם, החלטת הממונה להגדיל את נטל המס על ברזל מיובא תפגע לא רק בחברות הבניין, אלא גם בציבור רוכשי הדירות ואפילו במדינה, שהיא המזמינה העיקרית של עבודות תשתית. בעתירה ניתנה הערכה, כי ביצוע קו הרכבת המהיר לירושלים יתייקר בעקבות החלטת הממונה בכ-32 מיליון ש"ח. (אתר "כלכליסט" - 2 ביולי 2009) (אתר "טלנירי" - 2 ביולי 2009)
  • 1/7/2009
עתידו של קו עיירות הפיתוח (בין אשקלון לבאר שבע דרך שדרות, נתיבות ואופקים) צפוי לעבור לידי המגזר העסקי. ככל הנראה, היזמה להעביר את סלילת הקו מידיה של רכבת ישראל התגבשה במשרד האוצר. שר התחבורה ישראל כץ כבר הבהיר בעבר כי ייתכן ויבצע פרויקטים מסוימים בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי, וכי הסמכות לעשות זאת כבר מצויה בידיו. בחברת הרכבת שוקדים מזה שנתיים על תכנון קו עיירות הפיתוח, אך טרם החלו עבודות בשטח. כמו כן, מתכנני הקו ספגו ביקורת קשה ממשרד האוצר שהאשים אותם בבזבזנות. עלות הקו נאמדת בכ-1.2 מיליארד ש"ח, ומעריכים כי סלילתו תסתיים בשנת 2012. (אתר "The Marker" - אחד ביולי 2009)
רכבת ישראל הודיעה כי תתגבר את מערך הרכבות היוצאות מתחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה בתום מופע המחווה לאריק איינשטיין. שתי רכבות נוסעים תצאנה מתל אביב צפונה ואחת תצא לכיוון אשקלון. לרכבות התגבור אין לוח זמנים מסוים, והן יחלו בנסיעה כשיתמלאו, לפי החלטתו של מנהל התחנה. (אתר "News1" - אחד ביולי 2009)