פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2009/יוני 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוני 2009[עריכת קוד מקור]

  • 29/6/2009
אם לתינוק שירדה מרכבת נוסעים בתחנת הרכבת קריית מוצקין לא הספיקה להוריד את עגלתו מהרכבת בטרם נסגרו הדלתות. האם דיווחה על כך למנהל התחנה, שדאג להפעיל את הפקחים על אותה רכבת למען השבת התינוק בריא ושלם לאימו. (אתר "Mako" - עשרים-ותשעה ביוני 2009)
  • 28/6/2009
אברהם שקד, רכז שמירת הטבע בהרי יהודה מטעם החברה להגנת הטבע, הגיב במאמר להחלטת הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים. הוועדה המליצה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדחות את החלופה שהציעה רשות הטבע והגנים לתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים ולקבל את התכנון המקורי של רכבת ישראל. לפי התכנון המקורי, הקו יעבור בגשר מעל נחל יתלה, וככל הנראה, יסב נזק סביבתי גדול לשמורת הטבע. שקד תקף במאמרו את רכבת ישראל ואת חברי הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים שהסכימו להקריב שמורת טבע לטובת מסילת רכבת: "הם שמעו, הבינו וידעו שחלופת המנהור מתחת לנחל טובה יותר מתוכנית הרכבת לא רק מבחינה סביבתית, במניעת כל פגיעה בשטח טבעי חשוב ורב ערך, אלא גם מבחינה הנדסית, ביעילות הביצוע ובתפעול; שמצגי השווא של רכבת ישראל לגבי הפרש עלויות והארכת משך הביצוע הופרכו סופית ושהסיכוי שרכבת ישראל תפעיל רכבת מהירה לירושלים ב-2016 כהצהרתה הנוכחית שואף לאפס." (אתר "Nrg" - עשרים-ושמונה ביוני 2009)
בקטעים של מסילת הדרום נגנבו כבלי תקשורת המשמשים את מערכת האיתות של רכבת ישראל. כתוצאה מכך חלו שיבושים בתנועת הרכבות באזור. מחברת הרכבת נמסר, כי תופעת גנבי המתכות אינה שכיחה במיוחד, וכי תלונה הוגשה למשטרת ישראל. (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה ביוני 2009)
  • 26/6/2009
במסגרת הקמת הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב תוכנן גם חניון "חנה וסע" בסמוך למחלף שפירים. בעקבות עתירה שהוגשה על ידי ארגון אדם טבע ודין, החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לחייב גם את הקמת של תחנת הרכבת שפירים בצמוד לחניון וביטול תחנת הרכבת כפר חב"ד שנמצאת במרחק קצר יחסית מתחנת הרכבת העתידית. לאחרונה, הגיש ועד כפר חב"ד התנגדות להעתקת תחנת הרכבת מהכפר לחניון ההולך ומוקם. למורת רוחן של רכבת ישראל וחברת "שפיר" (החברה המבצעת את פרויקט הנתיב המהיר), ההתנגדות התקבלה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. (אתר "חב"ד און-ליין" - 26 ביוני 2009)
  • 25/6/2009
הצעת החוק לעידוד השימוש באופניים ביוזמתו של חבר הכנסת דב חנין, שאחד מסעיפיה מחייב את חברות האוטובוסים ואת רכבת ישראל לאפשר העלאת אופניים לאוטובוסים ולרכבות נוסעים, נתקלת בהתנגדות משרד התחבורה. לטענת המשרד, האופניים יתפסו נפח גדול שיכול לשמש את הנוסעים ועשויים גם להוות מפגע בטיחותי, ועל כן החוק יגרום להורדת רמת השירות בתחבורה הציבורית. (אתר "ynet" - עשרים-וחמישה ביוני 2009)
  • 24/6/2009
חבר הכנסת אורי אריאל הגיש הצעת חוק לסבסוד ההובלה היבשתית לנמל אילת שתעמוד בתוקפה עד להקמת מסילת הרכבת לאילת, שתוזיל משמעותית את מחירי ההובלה. (אתר "Port2Port" - עשרים-וארבעה ביוני 2009)
שר התחבורה ישראל כץ הגיש לחברי ועדת הכספים של הכנסת את הצעת התקציב למשרדו, הנאמדת בכ-22 מיליארד ש"ח לשנתיים הקרובים. במסגרת ההצעה נכללו פרויקטים רבים לפיתוח רכבת ישראל - קו הרכבת המהיר לירושלים, קו עיירות הפיתוח (בין אשקלון לבאר שבע, דרך שדרות, נתיבות ואופקים), קו הרכבת לראשון לציון מערב (דרך חולון ובת ים) והכפלת מסילת לוד-אשקלון (בקטע שבין רחובות לאשדוד). (אתר "כלכליסט" - 24 ביוני 2009)
השר כץ אמר לוועדה כי יפקח באופן אישי על התקדמות הפרויקטים, ואם רכבת ישראל לא תעמוד בלוחות הזמנים הצפויים, תקציב הפיתוח יועבר לחברות ממשלתיות אחרות או לחברות מהמגזר העסקי. (אתר "ynet" - עשרים-וארבעה ביוני 2009)
  • 23/6/2009
במתחם תחנת הרכבת יפו, שעבר בשנים האחרונות תהליך שימור, יושכרו שטחי מסחר בעבור דמי שכירות גבוהים במיוחד - כ-300 ש"ח למ"ר. מתחם התחנה כולל 22 מבנים היסטוריים (שבהם כ-5,500 מ"ר) והוא צפוי להפוך למתחם של תרבות, בילוי ופנאי. המתחם ייפתח בינואר 2010. (אתר "כלכליסט" - 23 ביוני 2009) (אתר "גלובס" - 23 באוגוסט 2009)
בית משפט השלום בנצרת הכריע בעניינו של עובד רכבת ישראל, שתבע פיצויים מחברת הרכבת. העובד היה נהג רכבת נוסעים שהתנגשה במכונית - בתאונה לא נפגעו הנוסעים ברכבת, אך ארבעת יושבי המכונית נהרגו. נהג הרכבת, שלא נפגע פגיעה פיזית, תבע פיצויים בגין נכות נפשית שנגרמה לו כתוצאה מהתאונה. בית המשפט פסק לטובתו, ולא קיבל את עמדת באי-כוחה של רכבת ישראל שטענו שנהג הרכבת היה רק עד ראייה לתאונה ולא נפגע בה פגיעה ממשית. (אתר "News1" - עשרים-ושלושה ביוני 2009)
רכבת ישראל סירבה לפרסם בתחנותיה כרזה של סרט הקולנוע "ברונו" בכיכובו של סשה ברון כהן. הכרזה הוגדרה על ידי אגף השיווק והפרסום של הנהלת הרכבת כ"מעוררת מחלוקת", והוחלט שלא לפרסמה משום שהיא עשויה "לפגוע קשות ברגשות הנוסעים". חברת ההפצה "פורום פילם" החליפה את הכרזה הפרובוקטיבית בכרזה אחרת, צנועה יותר. (אתר "עכבר העיר" - 23 ביוני 2009) (אתר "Nana10" - עשרים-ושלושה ביוני 2009) (אתר "וואלה" - 23 ביוני 2009)
הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים הכפופה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לדחות את התוואי החלופי שהציעה רשות הטבע והגנים לקו הרכבת המהיר לירושלים ולאשר את התוואי שמקדמת רכבת ישראל דרך שמורת הטבע נחל יתלה. בכך הגיע לשיאו מאבק ארוך בין הארגונים הירוקים בישראל לבין מהנדסי רכבת ישראל. החלטת הוועדה תקבל משנה תוקף אם וכאשר תאושר במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. רכבת ישראל בירכה על ההחלטה, ואילו נציגי הארגונים הירוקים כינו אותה "אומללה". (אתר "ערוץ 7" - 23 ביוני 2009) (אתר "News1" - עשרים-ושלושה ביוני 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 23 ביוני 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 23 ביוני 2009) (אתר "כלכליסט" - 23 ביוני 2009) (אתר "ynet" - עשרים-ושלושה ביוני 2009) (אתר "Mnews" - עשרים-וארבעה ביוני 2009)
פרופ' אלפרד האק, המומחה הגרמני למינהור שנתן את ההכשר האקדמי לחלופה שהציעה רשות הטבע והגנים לתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים, שיגר מכתב לוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים הכפופה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה המתכנסת היום כדי להחליט על עתידו של הקו. במכתבו תקף את רכבת ישראל וכינה אותה בלתי מקצועית: "מומחי הבטיחות של הרכבת אינם מבינים את נושאי הבטיחות הבסיסיים של מנהרות ארוכות". (אתר "Nrg" - עשרים-ושלושה ביוני 2009)
לקראת הדיון המכריע בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים הכפופה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, העבירה רכבת ישראל לראש עיריית ירושלים ניר ברקת חוות דעת לפיה קו הרכבת המהיר לירושלים יצמצם את ההגירה השלילית מהעיר. כמו כן, כמות הנוסעים לירושלים תכפיל את עצמה ל-28 אלף מדי יום, למשק ייחסכו 20,000 שעות עבודה המתבזבזות בנסיעות בכלי רכב פרטיים וזיהום האוויר בישראל יפחת בכחצי אחוז. (אתר "גלובס" - 23 ביוני 2009) (אתר "MSN עסקים" - 23 ביוני 2009)
רכבת ישראל פרסמה מכרז בהיקף של כ-150 מיליון ש"ח להקמת גשר ביער הארזים שבכניסה המערבית לירושלים. הגשר יוקם במסגרת קטע מבשרת ציון-ירושלים של קו הרכבת המהיר לירושלים. מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל הודיע, כי "לכל עיכוב בהשלמת הפרויקט יש השפעה היקפית מצטברת על נושאי תעסוקה, איכות סביבה ותאונות דרכים," ולכן הראל מקדם את סלילת הקו למרות שתוואי המסילה החדשה לבירה טרם אושר. (אתר "גלובס" - 23 ביוני 2009) (אתר "MSN עסקים" - 23 ביוני 2009)
  • 22/6/2009
ברכבת נוסעים שעשתה את דרכה מתל אביב לתחנת הרכבת נהריה אירעה תקלה טכנית במערכת החשמל ששיבשה את מיזוג האוויר והתאורה ברכבת. הנוסעים נאלצו להחליף רכבת בחיפה. מדוברות רכבת ישראל נמסר כי החברה מתקשה להדביק את הביקוש הגדל עם הציוד הנייד העומד לרשותה. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים ביוני 2009) (אתר "News1" - עשרים-ושניים ביוני 2009)
  • 21/6/2009
בעלי עסקים בקניון עזריאלי במודיעין פנו לעירייה ולרכבת ישראל בדרישה לפתוח את המעבר התת-קרקעי בין תחנת הרכבת מודיעין מרכז לבין הקניון. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי, בעלי העסקים מבקשים למשוך כמה שיותר לקוחות לקניון, אך רכבת ישראל והעירייה מטילות זו על זו את האחריות לפתיחת המעבר. מהרכבת ומהעירייה נמסר גם, כי הנושא ייבחן בשנית כשתסתיים בנייתה של תחנת האוטובוסים המרכזית המוקמת מתחת לקניון, בצמוד למעבר התת-קרקעי אל תחנת הרכבת. (אתר "ynet" - עשרים-ואחד ביוני 2009)
  • 19/6/2009
נהג שאיבד שליטה על מכוניתו, הביא לכך שהמכונית התהפכה על מסילת הרכבת במפגש הרחובות אלנבי וההגנה בחיפה. לא נמסר אם נגרם נזק למסילה; הנהג ונוסע נוסף שהיה במכונית שרדו את התאונה ולא נשקפת סכנה לחייהם. (אתר "וואלה" - 19 ביוני 2009) (אתר "Nrg" - תשעה-עשר ביוני 2009)
מחירו של טון ברזל עלה מכ-2,300 ש"ח לכ-2,850 ש"ח כתוצאה מהחלטת משרד התמ"ת להגדיל את ההיטל על ברזל מיובא. התאחדות הקבלנים, שמחתה על ההחלטה, העריכה כי ההחלטה תייקר פרויקטי תשתית לאומיים, ובייחוד הנחת מסילות ברזל, גשרים ומנהרות. (אתר "כלכליסט" - 19 ביוני 2009) (אתר "BizPortal" - עשרים-ואחד ביוני 2009)
הנפוטיזם ברכבת ישראל חוגג - בסוף 2008, כ-15% מהמועסקים בחברה היו קרובי משפחה. מדובר בעלייה משנת 2007, אז עמד שיעור הקרובים על 13%. בין מקרי הנפוטיזם הקיצוניים, נמנו העסקתו של רון נסים, גיסו של משה אמסלם, סמנכ"ל חטיבת נוסעים בהנהלת הרכבת, שמונה לעמוד בראש מערך התחזוקה של קרונות הרכבת, אך לאחר מכן הסתבר כי הוא אינו מוסמך לכך על ידי משרד התחבורה, ואז לימודיו המקצועיים מומנו על ידי רכבת ישראל; מדריך נהגי הרכבת יצחק ארונשטאם, שיחד איתו עובדים גם אחיו (נהג רכבת), חתנו (נהג רכבת), בתו (רכזת כוח אדם בחטיבת הציוד הנייד), אחותו (מנהלת בחטיבת המטענים) ואחיינו (עוזר נהג קטר); משפחת עוקיש, שהעומד בראשה שאול עוקיש (יושב-ראש ועד עובדי הרכבת זה יותר מעשרים שנה), גייס לחברה את אחד מבניו, שלוש מבנותיו ושניים מחתניו; ובנו של יושב-ראש ועד הפקידים ברכבת ישראל, שהתקבל לעבודה ברכבת וזכה לקידומים רבים ושכרו עודכן שמונה פעמים בארבע שנותיו הראשונות בחברה עד שעלות שכרו כמעט הוכפלה. (אתר "The Marker" - תשעה-עשר ביוני 2009)
בית המשפט המחוזי בחיפה חידש את צו המניעה האוסר לפתוח לתנועה את ההפרדה המפלסית שהוקמה בכניסה הדרומית לבנימינה. השופטת ברכה בר-זיו ביקשה להעביר לידיה מסמכים רבים מוועדות התכנון והבנייה השונות ומהדיונים בערכאות המשפטיות הרלוונטיות, על מנת שתוכל להחליט אם לאפשר את פתיחת הגשר שמעל מסילת החוף לתנועת מכוניות. (אתר "מגזין המושבות" - 19 ביוני 2009)
  • 18/6/2009
תגובות סותרות מחברת "הדריה", זכיינית שטחי הפרסום ברכבת ישראל, ומחברת הרכבת בנוגע לסכסוך המתנהל ביניהן באשר לתמלוגים מחלוקת חינמונים בתחנות הרכבת ובאשר לדמי הזיכיון עבור שטחי הפרסום - נציגי "הדריה" בירכו על ההבנות שאליהן הגיעו עם חברת הרכבת, ואילו נציגי רכבת ישראל מסרו כי המשא-ומתן נמשך, וכי לא הושגו שום הבנות. הסכסוך החל באוקטובר 2008, אז הפסיקה חברת "הדריה" להעביר לרכבת ישראל את דמי הזיכיון בעבור השימוש בשטחי הפרסום בתחנות וברכבות. נציגי "הדריה" טענו כי התמלוגים שמקבלת חברת הרכבת מהחינמונים המחולקים בתחנות - כשלושה מיליון ש"ח בשנה - היו אמורים להיות מועברים לידי "הדריה". לעומת זאת, רכבת ישראל טענה כי זהו ניסיון להתמקח על דמי הזיכיון שאמורים להיות משולמים על ידי "הדריה" - כשבעה מיליון ש"ח בשנה. (אתר "גלובס" - 18 ביוני 2009)
עבודות תשתית נוספות במסילת הדרום - למשך שלוש יממות, החל ביום שני 22 ביוני ועד יום רביעי 24 ביוני, תושבת תנועת הרכבות מתחנת הרכבת קריית גת דרומה. תחנת הרכבת דימונה, באר שבע מרכז, באר שבע צפון ולהבים-רהט יהיו סגורות בימים אלה. שירות הסעות במימון רכבת ישראל יופעל בין קריית גת לבאר שבע. במהלך העבודות יועתק קטע באורך 6 ק"מ של מסילת הדרום לתוואי חדש. בסיום כל העבודות במסילה, תימשך הנסיעה מתל אביב לבירת הנגב 50 דקות בלבד. (אתר "News1" - שמונה-עשר ביוני 2009)
מתקן משוא"ה שבתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, המהווה את מרכז הבקרה והשליטה הארצי של רכבת ישראל, עומד במרכזו של דו"ח פנימי חמור. לפי הדו"ח, עובדי מרכז השליטה העבירו הוראות לא מתאימות לנהגי הרכבות וגרמו בכך לתקריות בטיחותיות קשות - שבירת מסוטים, מעבר רכבת בסימנור אדום ועוד. ככל הנראה, הסיבה העיקרית לכך היא הכשרה לקויה של העובדים במשוא"ה. מרכבת ישראל נמסר כי אין יסוד לטענות. (אתר "ynet" - שמונה-עשר ביוני 2009)
בעקבות חשיפת פרצה בביקורת הגבולות של נמל התעופה בן-גוריון, גורם בכיר במשטרת ישראל המליץ לאמץ טכנולוגיה פשוטה לביקורת כרטיסים שנמצאת בשימוש רכבת ישראל, שתמזער את האפשרות לחמוק מהביקורת. (אתר "Nrg" - שמונה-עשר ביוני 2009)
  • 17/6/2009
רכבת נוסעים שיצאה מתחנת הרכבת מודיעין מרכז לא הצליחה לבלום בתחנת הרכבת פאתי מודיעין, וחלפה על פני סימנור אדום. נהג הרכבת הפעיל בלם חירום והצילח לעצור אותה כ-800 מטר אחרי התחנה. ככל הנראה, הנהג חיבר רק את הבלמים של הקטר, ולא חיבר את בלמי הקרונות. מקרה זה דומה דמיון נדיר לאירוע שהתרחש בחודש פברואר השנה - גם אז נהג רכבת שכח להכין את הרכבת כיאות, ופסח על תחנת פאתי מודיעין בחולפו על פני סימנור אדום. מרכבת ישראל נמסר כי הנהג נלקח לחקירה, וכי במשך כל הנסיעה לא נשקפה סכנה בטיחותית לנוסעים. (אתר "Mako" - שבעה-עשר ביוני 2009) (אתר "Mnews" - שמונה-עשר ביוני 2009) (אתר "Mcity" - שמונה-עשר ביוני 2009)
בשנת 2008 הוגשו לנציבות תלונות הציבור 10,500 תלונות, אשר 30% מהן נמצאו מוצדקות. בדו"ח הנציבות הוזכרה רכבת ישראל לרעה עם שיעור תלונות מוצדקות של 40% מתוך כלל התלונות שהוגשו נגדה. (אתר "כלכליסט" - 17 ביוני 2009) (אתר "ערוץ 7" - 22 ביולי 2009)
  • 16/6/2009
מגייסי כוח אדם של אגף ביטחון ברכבת ישראל השתתפו ביריד תעסוקה בקריית ים. למרות המיתון על רקע המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי, המגייסים ניסו לאתר מועמדים פוטנציאליים למערך האבטחה של הרכבת. (אתר "ynet" - שישה-עשר ביוני 2009)
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת קיימה דיון בנושא קו הרכבת המהיר לירושלים, לאור הביקורת שהועלתה כלפי הפרויקט בדו"ח מבקר המדינה. חברי כנסת ונציגי הגופים הירוקים בישראל מתחו ביקורת חריפה על הפגיעה באיכות הסביבה ובאיכות החיים של התושבים לאורך הקו, על התכנון המיושן של הקו (שאינו כולל תחנות נוספות בירושלים ובסביבתה, ושאינו מתוכנן לרכבות משא) ועל חוסר הכדאיות הכלכלית של סלילת הקו. מנגד השיבו מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל, חברי כנסת אחרים ונציגי משרד התחבורה, כי סלילת הקו אינה סובלת דיחוי נוסף, ועצם העיכוב להתדיינות גורם לבזבוז כספים מהקופה הציבורית. נציגי משרד מבקר המדינה הדגישו את ההתנהלות השערורייתית של רכבת ישראל ומשרד התחבורה בחישוב עלויות הפרויקט, שזינקו מהערכה של 3.2 מיליארד ש"ח לכ-7 מיליארד ש"ח. על כך השיב חבר הכנסת יואל חסון, יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, כי "אם נגלה שהייתה רשלנות בביצוע התפקיד - נשקול ונחשוב מה הדרך לטפל בדרג המקצועי האחראי לכך." חבר הכנסת אופיר פינס הרחיק לכת באומרו, כי "יכול להיות שגופים אחרים צריכים להוביל פרויקט מסדר גודל כזה, ולא רכבת ישראל". (אתר "ynet" - שישה-עשר ביוני 2009) (אתר "וואלה" - 16 ביוני 2009) (אתר "כלכליסט" - 16 ביוני 2009) (אתר "ערוץ 7" - 16 ביוני 2009)
רכבת ישראל יוצאת במכרז לשירות מכירת מזון ומשקאות ברכבות הנוסעים. שירות דומה שהופעל על ידי דיילים מצוידים בעגלות הופסק לפני מספר שנים. החברה הזוכה במכרז תחויב לספק את השירות באמצעות דיילים שיצוידו בתרמילים תרמיים הנישאים על הגוף, ולא באמצעות עגלות, שתופסות נפח גדול בפרוזדורי הרכבות ושבלתי ניתן להעבירן ברכבת נוסעים דו-קומתית. המכרז כולל תקופת ניסיון בת חצי שנה, שלאחריה יהיה ניתן להאריך את השירות. (אתר "ynet" - שישה-עשר ביוני 2009) (אתר "News1" - שישה-עשר ביוני 2009)
עמוס גלרט, סמנכ"ל בטיחות בהנהלת רכבת ישראל, התראיין לחדשות 10 בנוגע לתופעה השכיחה של פריצת מחסומי רכבת. גלרט אמר כי כל פריצה של מחסום רכבת מדווחת למשטרת ישראל ומטופלת על ידה. בשנת 2008 נפרצו 428 מחסומים על ידי נהגים בישראל. (אתר "Nana10" - שישה-עשר ביוני 2009)
  • 14/6/2009
הגיליון האחרון של החינמון 24 דקות הודפס הבוקר, וחולק בפעם האחרונה בתחנות רכבת ישראל. עתה הצטמצם היצע החינמונים המוצעים לציבור הנוסעים לחינמון יחיד - ישראל היום. (אתר "וואלה" - 14 ביוני 2009)
בימי פעילותו של יריד טעם העיר ה-14, שייפתח בסוף החודש בחיפה, יופעלו רכבות מיוחדות לתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, הסמוכה למקום האירוע. (אתר "אינדקס מסעדות" - 14 ביוני 2009) (אתר "אכול ושאטו" - 16 ביוני 2009) (אתר "אינדקס מסעדות" - 30 ביוני 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 1 ביולי 2009)
  • 12/6/2009
דרור אלון, מראשוני רכבת ישראל, הלך לעולמו. אלון, יליד 1922, זכה לראות את צמיחתה של רכבת ישראל מימי ילדותו והיה עד לאירועים היסטוריים בתולדותיה. אביו משה פייקוביץ (אחיו של יגאל אלון), היה בין המפקחים על הנחת המסילה המזרחית משכם לבאר שבע בשלהי התקופה העות'מאנית בארץ ישראל, ובימי המנדט הבריטי שיכן את המשפחה בתחנת הרכבת חיפה מזרח, שהייתה מקום מושבה של הנהלת הרכבת המנדטורית. בבחרותו עבד אלון במחלקת התנועה של הרכבת המנדטורית, ולאחר שהתנדב לצבא הבריטי בימי מלחמת העולם השנייה חזר לעבודה ברכבת בענף כוח אדם. במלחמת העצמאות אלון גם השתתף בהשתלטות של ההגנה על תחנת הרכבת חיפה מזרח ועל תחנת הרכבת לוד - שתי התחנות החשובות ביותר מבחינה אסטרטגית - לאחר שהשלטונות הבריטיים פינו אותן. לאחר קום המדינה ולאחר הקמתה של רכבת ישראל מונה אביו למנכ"ל הרכבת הראשון, ואלון מונה לעוזרו. בעשור הראשון של מדינת ישראל היה סגן מנהל מחלקת התנועה של הרכבת, ולאחר מכן ניהל את המחלקה עד שנת 1963. גם לאחר פרישתו המשיך לסייע בתיאום פעולות הרכבת עם צה"ל, שיתוף פעולה שהגיע לשיא בימי מלחמת ששת הימים, אז ליווה קטרים וקרונות מצריים שנפלו שלל והוכנסו לשירות ברכבת ישראל. (אתר "הארץ" - 12 ביוני 2009)
  • 10/6/2009
במכרז האבטחה של רכבת ישראל הנאמד בכ-40 מיליון ש"ח זכתה חברת אלביט מערכות, שתשדרג את רמת האבטחה בתחנות רכבת ישראל ובמתחמים התפעוליים של הרכבת. מחברת הרכבת נמסר שהמכרז כולל הצבת אמצעים אלקטרוניים ("גדרות חכמות", מצלמות במעגל סגור ועוד) שישפרו את רמת האבטחה. (אתר "Port2Port" - עשרה ביוני 2009)
ביום שלאחר ההודעה על הזכייה במכרז, שווי המניה של אלביט מערכות דווקא רשם ירידה מתונה. (אתר "The Marker" - אחד-עשר ביוני 2009)
  • 9/6/2009
החברה להגנת הטבע יצרה סרטון תדמית בקריינותו של אברי גלעד כצעד הסברתי במאבקה למען שינוי התוואי של קו הרכבת המהיר לירושלים כך שלא יפגע בשמורת הטבע נחל יתלה שבהרי יהודה. החברה גם קראה לתומכים בעמדתה להצטרף למאבק ולהפגין אל מול ישיבתה של הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שבמהלכה תידון חלופת המנהור של קו הרכבת. התומכים התבקשו גם לחתום על עצומה המופנית לשר התחבורה ישראל כץ ולחברי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאמץ את חלופת המנהור. (אתר "החברה להגנת הטבע" - 9 ביוני 2009)
בישיבת הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים המהווה חלק מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה נערך דיון בנוגע לתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים. צוות בראשות פרופ' עזרא סדן, שבחן את הצעתה של רשות הטבע והגנים למנהר את קו הרכבת מתחת לשמורת הטבע נחל יתלה שבהרי יהודה, המליץ לדבוק בתוואי שהוצע על ידי רכבת ישראל (העברת הקו בגשר מעל הנחל) תוך ביצוע שינויים קלים שיקטינו את היקף הפגיעה בסביבה, משום ששינוי התוואי יביא לייקור של עלות הפרויקט בסכום של עד 450 מיליון ש"ח. מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל ציין כי העיכוב בלוח הזמנים הולך וגדל כתוצאה מבדיקה של חלופות נוספות, וזאת על אף שהתוואי שהציעה חברת הרכבת כבר אושר בשנת 2005. רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ביקשו לדחות את המלצות ועדת סדן ולאמץ את התוואי החלופי שהציעו לקו הרכבת, אולם לא התקבלו החלטות והן צפויות להתקבל רק בישיבות הבאות של הוועדה. (אתר "כלכליסט" - 9 ביוני 2009) ("Local ירושלים" - 10 ביוני 2009) (אתר "The Marker" - עשרה ביוני 2009) (אתר "The Marker" - אחד-עשר ביוני 2009)
בפגישה בין נציגי איגוד המשתמשים בהובלה ימית לבין שר התחבורה ישראל כץ הועלה הצורך לפתח את שינוע המטענים ברכבת ישראל, בייחוד על ידי הנחת מסילות רכבת נוספות בנמל אשדוד ובנמל חיפה ועל ידי יצירת חיבור מסילתי לנמל אילת ולירדן. (אתר "Port2Port" - תשעה ביוני 2009)
קבוצת ידיעות אחרונות החליטה לסגור את מערכת החינמון 24 דקות המחולק בתחנות רכבת ישראל מאז 1 בינואר 2008 ומהווה מתחרה לחינמון האחר המחולק בתחנות - ישראל היום. (אתר "וואלה" - 9 ביוני 2009) (אתר ICE - אחד-עשר ביוני 2009)
  • 8/6/2009
ישי דותן, מנכ"ל נת"ע, החברה הממשלתית המפקחת על הקמת הרכבת התחתית בתל אביב, מוחה על הכוונה לעצור את הפרויקט ולהסיט את התקציב (כ-8 מיליארד ש"ח) לפיתוח רשת המסילות הארצית של רכבת ישראל. הפרויקט של נת"ע מדשדש מזה כשנתיים בשלב הסגירה הפיננסית, אך דותן משוכנע שאין טעם להתייאש, ודווקא משווה את המהפכה שהרכבת התחתית תגרום בתל אביב למהפכה שעוברת רכבת ישראל בעשור האחרון: "למרות כל הקשיים והאיחורים כל שנה מספר האנשים גדל בין 10% ל-15%." דותן מוסיף כי אין זה סביר להשקיע בתוכנית לפיתוח רשת המסילות ולהפסיק את פרויקט הרכבת התחתית: "מה בדיוק יעשו אלו שיגיעו עם הרכבת למטרופולין? החוליה החסרה בכל המערכת זה אנחנו. להשקיע ברכבת בלי לעשות רכבת קלה בת"א זה חלם". (אתר "Mako" - שמונה ביוני 2009)
הפובליציסט דוד ליפקין מהעיתון מעריב הצטרף לפובליציסטים אחרים מעיתונים אחרים, ופרסם גם הוא מאמר התומך בתוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרשת את ישראל במסילות ברזל. לטענתו, פיתוח רשת המסילות הארצית יניע מחדש את הצמיחה במשק בתקופה של משבר כלכלי עולמי. (אתר "Nrg" - שמונה ביוני 2009)
רכבת ישראל השיקה שירות חדש ללקוחותיה - מידע על רכבות נוסעים באמצעות SMS. מעתה ניתן לשלוח מסרון עם שאלה למודיעין הרכבת במספר 5770, ולקבל לוח זמנים ותעריפי נסיעה. (אתר "News1" - שמונה ביוני 2009) (אתר "The Marker" - שמונה ביוני 2009) (אתר "גלובס" - 8 ביוני 2009)
הצעת החוק לעידוד השימוש באופניים נפלה בוועדת השרים לענייני חקיקה. הצע החוק כוללת גם סעיף לפי תוסדר האפשרות להעלות אופניים על רכבות נוסעים של רכבת ישראל. (אתר "וואלה" - 7 ביוני 2009) (אתר "וואלה" - 8 ביוני 2009)
  • 7/6/2009
תוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעבות את רשת המסילות הארצית נתקלת בהתנגדות דווקא בקרב הארגונים הירוקים - בחברה להגנת הטבע ציינו כי לפני יישומה של תוכנית גרנדיוזית שכזו יש להשקיע קודם בתשתיות של תחבורה ציבורית פנים-עירונית (הנחת מסילה לרכבת קלה ויצירת נתיבים ייעודיים לאוטובוסים). בארגון "תחבורה היום ומחר" המקדם תחבורה בת קיימא בישראל טוענים כי ראשית יש להעלות את רמת השירות בתחבורה הציבורית הקיימת ולשפר את השילוביות בין כלי התחבורה השונים. רכבת ישראל, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר השיבו כי תוכנית הפיתוח של רשת המסילות נמצאת בשלבי חשיבה ראשונית ונבחנות חלופות שונות להשקעה בתשתיות. (אתר "Nrg" - שבעה ביוני 2009) (אתר "Nrg" - שבעה ביוני 2009)
הכתבת ענת לפלר הצטרפה לעיתונאים רבים אחרים בקריאה להגדיל את ההשקעה בפיתוח רשת המסילות הארצית. לפלר הדגישה במיוחד את היתרונות שבנסיעה ברכבת ישראל לעומת הנסיעה בכלי רכב פרטי, שהיא בזבזנית, מזהמת ומסוכנת. (אתר "Nrg" - שבעה ביוני 2009)
  • 6/6/2009
על רקע תוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתח את רשת המסילות הארצית, פורסמה ב-The Marker רשימה ארוכה מעת הכתב לענייני תשתיות אבי בר-אלי, המשווה את התוכנית לתוכנית החומש של רכבת ישראל עליה הכריז נתניהו לפני כשש שנים, ושרבים מסעיפיה נותרו לא-מיושמים. בר-אלי בחן את הגורמים ליישומה החלקי של תוכנית החומש על רקע הגידול המאסיבי בכמות הנוסעים. (אתר "The Marker" - שישה ביוני 2009)
  • 5/6/2009
בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת השתתפו גם היועץ המשפטי של רכבת ישראל ירון זפט ועובדים נוספים מהמחלקה המשפטית של חברת הרכבת. (אתר "The Marker" - חמישה ביוני 2009)
  • 4/6/2009
בקרוב צפוי להתקיים דיון בנוגע לתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים, ועדת-משנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. לקראת הדיון, רכבת ישראל פנתה אל המועצה וביקשה לפסול את השתתפותם של הנציגים הירוקים בוועדה. לטענת הרכבת, השתתפות הירוקים בדיון תהיה אחיזת עיניים בלבד, משום שכבר גמרו אומר להתנגד נחרצות לתוואי שהוצע על ידי רכבת ישראל. הנציגים שהואשמו על ידי חברת הרכבת כי אינם "בעלי לב פתוח ונתונים לשכנוע" הם נציגי רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות. בשמם הגיב השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שאמר כי מדובר בסתימת פיות, ובהתחמקות של הרכבת מהתמודדות מקצועית עם הנושא. (אתר "כלכליסט" - 4 ביוני 2009) (אתר "החברה להגנת הטבע" - 4 ביוני 2009)
  • 3/6/2009
בכנס השנתי של אגף השכר במשרד האוצר, שבו נערך דיון בנושא שינויים מבניים בחברות ממשלתיות, העיר מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל כי הקושי בביצוע רפורמות ארגוניות אינו רק אי-הסכמה בין העובדים להנהלה, אלא גם אי-הסכמה בתוך משרד האוצר עצמו. (אתר "The Marker" - שלושה ביוני 2009)
שירלי אהרון, בעלת טור בנושא הורות באתר Mako, המליצה על ביקור ב"גן המדע" שבמכון ויצמן בשילוב עם חוויית הנסיעה ברכבת ישראל. עם זאת, הביעה אכזבה מחוסר התיאום בין המכון לתחנת הרכבת רחובות הסמוכה אליו: "מצאנו את עצמנו על הרכבת שהביאה אותנו ממש קרוב ולא פחות חשוב - ממש מהר למכון ויצמן, רק כדי לגלות שהשער לפארק המדע, זה שסמוך לתחנת הרכבת ברחובות, סגור למבקרים ומיועד לעובדים בלבד." (אתר "Mako" - שלושה ביוני 2009)
  • 2/6/2009
תושבים חרדים באזור עכו ונהריה מתרעמים על כך שרכבת ישראל אינה מכבדת את השבת. התושבים התלוננו שהקטר המשמש לסריקת המסילה יוצא לדרכו בשבת בצהרים ומטריד את שלוותם. מרכבת ישראל' נמסר כי היא מקיימת את הוראות משטרת ישראל לסרוק את מסילת הרכבת באור יום, וגם ממשרד התמ"ת נמסר כי לחברת הרכבת הוענק היתר קבוע להפעיל את הקטר בשבת מסיבות ביטחוניות. (אתר "חדשות 24" - 2 ביוני 2009)
מזכיר חברת רכבת ישראל שלמה פילבר הוא המועמד המוביל להיכנס לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות. (אתר "גלובס" - 2 ביוני 2009)
תופעה המתקיימת דרך-קבע בקו בית שמש-תל אביב של רכבת ישראל - הפיכת אחד מקרונות הנוסעים לבית כנסת נייד - מתפשטת לקווים נוספים. נוסעת בקו קריית גת-תל אביב התבקשה על ידי נוסע חובש כיפה לעבור לקרון אחר, כדי לאפשר לנוסעים הדתיים להתפלל. הנוסעת התרעמה על הבקשה, וסירבה לעבור קרון. מרכבת ישראל נמסר כי מדובר בהתארגנות לא-רשמית של נוסעים ואין ברכבות הנוסעים "קרונות תפילה". כמו כן נמסר חברת הרכבת רואה בכך מקרה חמור, ונוסעים הנתקלים במקרה דומה מתבקשים לדווח על כך לפקח הרכבת. ממשרד התחבורה נמסרה תגובה שונה, לפיה כלל לא מדובר בבעיה, כל עוד ישנה הסכמה בין המעורבים. (אתר "ynet" - שניים ביוני 2009)
  • 1/6/2009
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל אמר כי בקרוב לא יהיה עוד צורך בכריזה האנושית ברכבות הנוסעים, והיא תתבצע רק באופן ממוחשב. (אתר "News1" - אחד ביוני 2009)