פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2009/מאי 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאי 2009[עריכת קוד מקור]

  • 31 במאי 2009
רכבת נוסעים שיצאה הבוקר לבאר שבע הייתה עמוסה מהרגיל, וכל החיילים שהיו בה התבקשו לרדת בתחנת הרכבת קריית גת ולחכות לרכבת הבאה. הורי החיילים זעמו על כך שהרכבת נותנת עדיפות ללקוחות המשלמים עבור כרטיסיהם באופן ישיר. מהרכבת נמסר כי בימי ראשון העומסים החריגים דורשים נקיטת צעדים לשמירת הבטיחות של הנוסעים ברכבות, וכי על מנת להתמודד עם ביקושי היתר ולאפשר גם לחיילים וגם לאזרחים לנסוע בבטחה ברכבת מתנהל דו-שיח עם משרד הביטחון, המממן את נסיעות החיילים, למציאת פתרון הולם. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד במאי 2009)
במחסום הרכבת הסמוך לכפר ויתקין ניסתה אישה כבת 56 לשים קץ לחייה לאחר שפוטרה מעבודתה. האישה נשכבה בין פסי הרכבת, אך רכבת הנוסעים שחלפה במקום עברה מעליה. חייה ניצלו, והיא ברחה מהמקום, ומאוחר יותר נתפסה על ידי משטרת ישראל, כשהיא פצועה באורח קל. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד במאי 2009) (אתר "גלובס" - 31 במאי 2009) (אתר "Mako" - שלושים-ואחד במאי 2009) (אתר "Mako" - שלושים-ואחד במאי 2009) (אתר "Local נתניה" - 31 במאי 2009) (אתר "נענע10" - 31 במאי 2009) (אתר "וואלה" - 31 במאי 2009) (אתר "Nrg" - שלושים-ואחד במאי 2009)
  • 28 במאי 2009
מיכאל תבור, מנכ"ל חברת "תבור כלכלה ופיננסים", מתח ביקורת על שיטת המחקר שבה נקט פרופ' ראובן גרונאו בניתוח עלות-תועלת שערך לרכבת ישראל. מסקנתו של גרונאו הייתה שהרכבת אינה כדאית מבחינה כלכלית, אך לעומתו טוען תבור כי בתחשיבו קיימת התעלמות מנתונים קריטיים המוסיפים לכדאיות - הוויתור על כלי הרכב הפרטיים חוסך בעלויות הדלק ומקטין את זיהום האוויר, והנוסעים אינם מאבדים זמן עבודה יקר בעמידה בפקקים ונהנים מלוח זמנים אמין יותר, מתנאים נוחים וממחירים סבירים ומסובסדים. (אתר "כלכליסט" - 28 במאי 2009)
  • 27 במאי 2009
הפובליצסטית אבירמה גולן פרסמה מאמר תחת הכותרת "דווקא כן רכבת" בעיתון הארץ, ובו היא מביעה תמיכה בתוכנית הפיתוח של רשת המסילות הארצית שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, היא מותחת ביקורת על פקידי משרד האוצר המנסים לבלום את התוכנית משיקולי כדאיות כלכלית קצרי טווח. (אתר "הארץ" - 27 במאי 2009) (אתר "וואלה" - 27 במאי 2009)
רק לפני שלושה חודשים הוכנסו לשימוש רכבות נוסעים חדשות מתוצרת חברת "סימנס", וכבר הן מוצאות משימוש - יצחק הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, שלח מכתב לסגניו ובו הנחה אותם להוריד את הרכבות החדשות מהפסים. הראל נימק את הוראתו בכך שבעיות טכניות ברכבות החדשות פגעו ברמת הדיוק של החברה. בעת הפסקת השימוש ברכבות, צוותים של "סימנס" ינסו לאתר את הסיבה לתקלות ויעשו ניסיון לתקנן, עם זאת, בחברת הרכבת עדיין שוקלים לתבוע פיצוי מיצרנית הקרונות. (אתר "The Marker" - עשרים-ושבעה במאי 2009) (אתר "כלכליסט" - 27 במאי 2009) (אתר "גלובס" - 27 במאי 2009) (אתר "News1" - עשרים-ושבעה במאי 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 28 במאי 2009) (אתר "ynet" - שלושים-ואחד במאי 2009) (אתר "Port2Port" - עשרים-ושמונה במאי 2009)
  • 26 במאי 2009
במערכת העיתון ידיעות אחרונות שוקלים להפסיק את הוצאת החינמון 24 דקות המופץ מזה שנה וחצי בתחנות רכבת ישראל. המערכת החלה בהפצת החינמון על מנת שלא להפסיד בתחרות מול ישראל היום שחולק בחינם לנוסעי הרכבת. (אתר "וואלה" - 26 במאי 2009)
אודי ניסן, מנהל רשות החברות הממשלתיות, ימונה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר ויחליף בתפקיד זה את רם בלינקוב שהגיש את התפטרותו בחודש שעבר. ניסן, בעל פוסט-דוקטורט מאוניברסיטת הרווארד, היה בעברו גם חבר במועצת המנהלים של רכבת ישראל. (אתר "News1" - עשרים-ושישה במאי 2009)
ישי שכטר, יושב-ראש אגף אסטרטגיה של קרן קיימת לישראל לשעבר, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לממש את תוכניתו לעבות את רשת המסילות הארצית על חשבון הרכבת הקלה בתל אביב. (אתר "Nrg" - עשרים-ושישה במאי 2009)
  • 25 במאי 2009
לקראת חנוכתו של מחלף אשדוד דרום סיירו במקום ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי ושר התחבורה ישראל כץ. במסגרת העבודות במקום בוצעה הפרדה מפלסית בין הכבישים לבין מסילת הרכבת לוד-אשקלון, ובחודשים הקרובים תעביר העירייה מיליון וחצי ש"ח לסלילת כביש הגישה החדש אל תחנת הרכבת אשדוד עד הלום הסמוכה למחלף. מחברת "שפיר הנדסה", מבצעת הפרויקט, נמסר כי עבודות משלימות בתחנת הרכבת - שדרוג החניונים והמעליות - תסתיימנה בעוד שבעה חודשים. ראש העירייה לסרי אמר כי אין זה נחוץ לעת עתה להאריך את קו הרכבת למרכז אשדוד, וכי אולי יהיה בכך צורך כשאוכלוסיית העיר תגיע לכחצי מיליון תושבים. (אתר "חדשות אשדוד" - 25 במאי 2009)
נציגי קבוצת תאלס, שהטמיעה את מערכת הבקרה של רכבת ישראל, הגיעו לישראל. נציגי הקבוצה יגיעו למרכז השליטה והבקרה הארצי של רכבת ישראל כדי לבדוק מה גרם לתקלת האיתות שאירעה אתמול. (אתר "כלכליסט" - 25 במאי 2009)
פורסמו נתונים אודות תקלת האיתות שאירעה אתמול ברכבת ישראל וגרמה לשיתוק חלקי של תנועת הרכבות. התקלה אירעה ב-24 במאי 2009 בשעה 18:15 במרכז השליטה והבקרה הארצי של רכבת ישראל שבתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל. במהלך זמן תיקון התקלה התעכבו 20–30 אלף נוסעים למשך פרקי זמן שונים שנאמדו בין 15 ל-40 דקות. הנוסעים שנפגעו יפוצו בשלושה כרטיסי נסיעה חינם. בפתרון התקלה לקחה חלק חברת ESS, חברת-בת גרמנית של קבוצת תאלס הצרפתית שהטמיעה את מערכת השליטה והבקרה ברכבת ישראל. רכבת ישראל הבהירה כי לא נשקפה סכנה בטיחותית לנוסעים כתוצאה מהתקלה. בחברת הרכבת שוקלים כעת אם להגיש תביעה נגד קבוצת תאלס. (אתר "The Marker" - עשרים-וחמישה במאי 2009)
  • 24 במאי 2009
לקראת משחק גמר גביע המדינה בכדורגל יתווספו רכבות נוסעים שיובילו את אוהדי מכבי חיפה ואוהדי בית"ר ירושלים לאצטדיון רמת גן, הסמוך לתחנת הרכבת בני ברק. (אתר "מכבי חיפה" - 24 במאי 2009) (אתר "ynet" - עשרים-וחמישה במאי 2009) (אתר "ספורט 5" - 25 במאי 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 26 במאי 2009) (אתר "Nrg" - עשרים-ושישה במאי 2009) (אתר "ספורט 5" - 26 במאי 2009) (אתר "וואלה" - 26 במאי 2009)
בסיור של ועדת הכלכלה של הכנסת בהנהלת רכבת ישראל ציינו מנכ"ל החברה יצחק הראל ודירקטוריון החברה יעקב אפרתי את החסמים העומדים בפני ביצוע קו הרכבת המהיר לירושלים וקו עיירות הפיתוח (מסילת אשקלון-באר שבע). לטענתם, ההתקדמות בקו עיירות הפיתוח נחסמת על ידי משרד האוצר שמוכן לתקצב בקו מסילת רכבת בודדת, בעוד שרכבת ישראל מעוניינת שיתקצב מסילת רכבת כפולה. ממשרד האוצר נמסר כי על פי תוכנית הפיתוח ועל פי הנחיות הממשלה, רכבת ישראל הייתה אמורה להתחיל כבר בהנחת מסילה בודדת, והיא זו שבעצם מעכבת את הפרויקט. בנוסף, הראל ואפרתי האשימו את הארגונים הירוקים בעיכוב הקו החדש לירושלים בשל התנגדותם לתוואי הקו העובר בשמורת טבע. המשך הדיון בהתנגדותם צפוי להיערך בחודשים הקרובים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. (אתר "גלובס" - 24 במאי 2009)
בעקבות תקלת האיתות שגרמה היום לשיבושים קשים בתנועת רכבות הנוסעים, החליט מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל, כי כל נוסע שנפגע מהתקלה יקבל פיצוי מוגדל של שלושה כרטיסי נסיעה ברכבת. כמו כן, הוחלט להקים ועדת בדיקה פנימית שתחקור את נסיבות התקלה. (אתר "גלובס" - 24 במאי 2009) (אתר "כלכליסט" - 24 במאי 2009)
שלמה פילבר, מזכיר חברת רכבת ישראל מזה חמש שנים, הודיע כי יפרוש מתפקידו. פילבר כיהן כראש לשכתו של בנימין נתניהו בממשלתו הראשונה, וייתכן כי הוצע לו תפקיד בכיר אחר במגזר הציבורי. (אתר "גלובס" - 24 במאי 2009)
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל מתח ביקורת על חוסר שיתוף פעולה מצידן של חברות האוטובוסים ותחנות המוניות. בענף התחבורה הגיבו לביקורת בהאשמות-נגד, שדווקא הרכבת אינה תורמת לתחבורה המשלימה, (לראייה, חברת הרכבת לא הודיעה מספיק זמן מראש על השבתת מסילת הדרום לצורך עבודות תשתית, ובכך לא סייעה לחברות האוטובוסים להיערך בזמן), ובחברת האוטובוסים "דן" מציגים את הכרטיסים המשולבים לרכבת כהוכחה לשיתוף הפעולה של החברה עם רכבת ישראל. ממשרד התחבורה נמסר כי לצורך שיפור השילוביות בין רכבת לבין אוטובוסים ומוניות הוחל ביישום פרויקט "שילובים" לאיתור בעיות שילוביות ופתירתן. כמו כן, שר התחבורה ישראל כץ הביע תמיכה בהקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות בחיפה, תל אביב וירושלים, שיסייעו בתיאום לוחות הזמנים של כלי התחבורה השונים, בשיפור התקשורת בין מנהלי תחנות הרכבת וסדרני חברות האוטובוסים ויצירת מערכת כרטוס משותף. (אתר "ynet" - עשרים-וארבעה במאי 2009)
מדיניות פיתוח רכבת ישראל המונהגת בממשלת ישראל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו שר האוצר יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כץ זוכה להתנגדות חריפה באגף התקציבים של משרד האוצר. אורי יוגב, יועצו הכלכלי של נתניהו, מוביל את המאבק בפקידי האוצר על ההשקעה בפיתוח רשת המסילות הארצית בעלות של כ-50 מיליארד ש"ח עד שנת 2020. למרות שבמשרד ראש הממשלה רואים ברכבת ישראל כלי חשוב לפיזור האוכלוסייה ולביטול הפריפריה, במשרד האוצר מאמינים שהרכבת אינה מתאימה למאה ה-21, כאשר חלופות רבות (מכוניות, אוטובוסים, רכבות קלות) עומדות לרשות הציבור. באוצר גם נסמכים על מחקרו של פרופ' ראובן גרונאו, שבו הוערכו עלויות התפעול של רכבת ישראל ואוטובוסים בין-עירוניים והושוואו לכמות הנוסעים ולמחירי הנסיעה - לפי מחקר זה נמצא כי עלות התפעול של הרכבת גבוהה פי 13 לפחות מעלות התפעול של אוטובוסים בין-עירוניים, בעוד שהתפוסה היא רק פי שישה (ואף יותר בשעות השפל). גרונאו מוסיף גם שהסובסידיה לנסיעות ברכבת נאמדת בכמיליארד ש"ח מדי שנה - ובהינתן 31 מיליון נוסעים בשנה, מדובר בסובסידיה של כ-30 ש"ח לכל נוסע - והארכת קווי הרכבת אל הפריפריה תחייב את הגדלת הסובסידיה. (אתר "The Marker" - עשרים-וארבעה במאי 2009) (אתר "Nana10" - עשרים-וארבעה במאי 2009) (אתר "וואלה" - 24 במאי 2009) (אתר "The Marker" - עשרים-וחמישה במאי 2009)
חבר הכנסת אופיר אקוניס, יושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, הודיע כי יזמן את פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר לדיון בהתנגדותם לתוכניות הפיתוח של רכבת ישראל, הדורשות השקעה עצומה של כ-50 מיליארד ש"ח עד שנת 2020. אקוניס, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, כי "לא ניתן לאוצר לעצור את הרכבת". (אתר "The Marker" - עשרים-וארבעה במאי 2009) (אתר "וואלה" - 24 במאי 2009) (אתר "Port2Port" - עשרים-וחמישה במאי 2009)
תקלה במרכז השליטה והבקרה הארצי של רכבת ישראל בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל גרמה לשיבושים קשים בתנועת הרכבות בכל הקווים בארץ. רכבות נוסעים רבות נאלצו להמתין למעלה מחצי שעה ללא תנועה עד לתיקון התקלה. (אתר "כלכליסט" - 24 במאי 2009) (אתר "The Marker" - עשרים-וארבעה במאי 2009) (אתר "ynet" - עשרים-וחמישה במאי 2009)
  • 23 במאי 2009
העיתונאי שי גולדן פרסם מאמר ביקורת חריף על חוויות הנסיעה ברכבת ישראל שבגינן עבר לכלי רכב פרטי, ובו נכתב: "שלוש שעות לאחר מכן חולפת בתחנה "הרכבת הבאה" צופרת בקול גדול ומסתלקת משם בדהרה, מותירה על הרציף מאות נוסעים ממררים בבכי, המומים ודואבים. חושבים שאני מתלוצץ? שאני מגזים? תחשבו שוב. מובן לכם, אם כן, מדוע מקץ ארבע שנים של סבל הגובל בעינוי זנחתי את רכבת ישראל לקרונותיה והתחלתי עושה את דרכי... במכונית פרטית, משוכנע כי לא משנה חומו של הגיהנום שלפני, אין טמפרטורה גבוהה יותר מזו של הגיהנום שעזבתי." (אתר "The Marker" - עשרים-ושלושה במאי 2009)
  • 22 במאי 2009
מאבק התצפיתנים במחסומי הרכבת נגד החלטתה של רכבת ישראל להעדיף יוצאי צבא, העלה את הנושא על סדר היום הציבורי - ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה כדי לדון בעניין. יושב-ראש הוועדה חיים כץ שאל מדוע התצפיתנם אינם מועסקים כעובדים מן המניין אלא כעובדי קבלן ונציגי חברת הרכבת השיבו כי ממילא מבוצעים במפגשי הכביש-מסילה הפרדות מפלסיות ומותקנים אמצעי רדאר. משום שפתרונות פיזיים אלו יחליפו בעתיד הקרוב את התצפיתנים, אין טעם להעסיקם כחלק מהחברה ממש. למרות שחזרה בה מדרישתה כי התצפיתנים יהיו חייבים להיות בעלי רקע צבאי, רכבת ישראל ספגה ביקורת על כך שהשתמשה במילים אחרות כדי להעדיף חיילים שוחררים. (אתר "מגזין המושבות" - 22 במאי 2009)
  • 18 במאי 2009
שיבושים בתנועת הרכבות במסילת החוף נגרמו בשל גופה שנמצאה על פסי הרכבת. הגופה זוהתה על ידי כוחות ההצלה כגבר בשנות ה-50 לחייו, שככל הנראה התאבד. (אתר "ynet" - שמונה-עשר במאי 2009)
  • 16 במאי 2009
בניסיון להגדיל את הכנסותיה, רכבת ישראל מגבשת מכרז להקמת מרכזי משלוחים בתחנות הרכבת הגדולות בארץ. מרכזי המשלוחים יעבירו ביניהם דברי-דואר באמצעות הרכבות ויפיצו אותם ליעדיהם. שירות מסוג זה - שליחת דואר באמצעות הרכבת - יחסוך בעלויות המשלוחים על ידי ניצול התשתית המסילתית הקיימת ויקצר את זמני הגעת המשלוחים לתעודתם על ידי ניצול התדירות הגבוהה של רכבות. (אתר "כלכליסט" - 16 במאי 2009)
  • 14 במאי 2009
רכבת ישראל ביקשה לסגור לתנועה את מעבר הרכבת ברשפון, שהוגדר כמסוכן בשל אי-עמידה בתקני משרד התחבורה. בעקבות התנגדותם של בעלי עסקים באזור ועתירתם לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוצא צו מניעה האוסר את סגירת המעבר. (אתר "ynet" - ארבעה-עשר במאי 2009)
לאחר שהסתדרות העובדים הצליחה להכשיל את הצעת משרד האוצר להפריט את מוסכי רכבת ישראל, הצעה נוספת של המשרד בנוגע לרכבת - העתקת משרדי הנהלת הרכבת מתל אביב מרכז לתחנת הרכבת לוד - ירדה מהפרק לקראת שנת התקציב הקרובה. (אתר "The Marker" - ארבעה-עשר במאי 2009)
לאחר אישור תקציב המדינה בממשלת ישראל, שר התחבורה ישראל כץ הביע שביעות רצון מכך שתקציב משרדו הוגדל. בכוונתו להקצות חלק גדול מהמשאבים העומדים לרשותו להנחת מסילות ברזל חדשות שיחברו את הפריפריה למרכז הארץ. כץ גם הוסיף כי הוא "מאמין בחזון הרכבת כיעד לאומי". (אתר "ynet" - ארבעה-עשר במאי 2009)
סטודנטים ממכללת אורנים קראו לממשלת ישראל להחיות את רכבת העמק ולקדם תחבורה ציבורית יעילה בצפון הארץ. המכללה נמצאת בסמוך לשתי תחנות רכבת היסטוריות - תחנת אלרואי ותחנת קריית-החרושת - שהופעלו בימיה של רכבת העמק. התוכנית להחיות את הקו כלולה במסגרת תכנון רחב היקף הכולל הפקעות שטחים, שעדיין תלויות ועומדות בהליכים משפטיים. (אתר "ynet" - ארבעה-עשר במאי 2009) (אתר "אפוק טיימס" - 18 ביולי 2009)
  • 13 במאי 2009
לקראת משחק הכדורגל בין מכבי חיפה למכבי נתניה, סוכם כי רכבת ישראל תעמיד לרשות האוהדים החיפאים רכבת חזור במחיר אטרקטיבי של 20 ש"ח. (אתר "One" - שלושה-עשר במאי 2009)
  • 12 במאי 2009
רכבת ישראל הודיעה כי בשנת 2010 תתחיל בהפעלת "רכבת חצות" מדרום הארץ. בתחילה, יופעל השירות מתחנת הרכבת אשקלון, מתחנת הרכבת רחובות ומבאר שבע מרכז, ולאחר מכן יורחב לתחנות נוספות. (אתר "Nana10" - שנים-עשר במאי 2009)
בעקבות לחץ שהפעילו נציגי הסתדרות העובדים, משרד האוצר הוציא את הפרטת מוסכי רכבת ישראל מטיוטת חוק ההסדרים לשנה הקרובה. המהלך היה מוביל להקמת מרכז תחזוקה ארצי לציוד הנייד של החברה באחד מיישובי הפריפריה. בנוסף לחיזוק הפריפריה, המהלך היה מייעל את פעילות התחזוקה הנאמדת בכ-23 מיליון ש"ח מדי שנה, ומבטיח את מקצועיותם של עובדי התחזוקה. (אתר "The Marker" - שנים-עשר במאי 2009)
  • 11 במאי 2009
תושבי נתניה הגרים בסמיכות למסילת החוף ממשיכים במאבקם לבניית קיר אקוסטי שיפחית את רעש הרכבות המגיע לבתיהם בשכונות נווה-איתמר וקריית-השרון. התושבים פנו למשרד התחבורה ולרכבת ישראל, שהפנו אותם לעיריית נתניה. מהעירייה נמסר, כי "הנהלת הרכבת התחייבה לאורך השנים להקים את הקיר האקוסטי בנווה איתמר ומנכ"ל הרכבת הנוכחי אף התחייב לסיים את התכנון עד סוף 2008 ואת ביצוע הקיר עד סוף 2009. העירייה תמשיך לדרוש את הקמת הקיר האקוסטי במקום. במקביל - לדרוש את הקמתו של הקיר האקוסטי בקרית השרון. מהנדס העיר אף הודיע, כי לא ייתן הרשאות ואישורים לרכבת, כל עוד לא תקים את הקיר האקוסטי בקרית השרון."(אתר "Local נתניה" - 11 במאי 2009)
  • 10 במאי 2009
קבוצת נוסעים שעשתה את דרכה מתחנת הרכבת עכו לתחנת הרכבת נתב"ג כדי להגיע לטיסה לאילת התעכבו בשל איחור רכבת והחמיצו את טיסתם. מרכבת ישראל נמסר כי תקלה טכנית גרמה לאיחור של כ-38 דקות בהגעתם לנמל התעופה בן-גוריון, ולנוסעים יינתנו שני כרטיסי נסיעה ברכבת כפיצוי. הנוסעים התרעמו לא רק על עוגמת הנפש שבאיחור, אלא גם על הנזק הכספי שבקניית כרטיסי טיסה חדשים, כ-400 ש"ח לכל כרטיס טיסה. (אתר "Mako" - עשרה במאי 2009)
פסל של רכבת, המאזכר את דמותן של רכבות המשא שהובילו פרי הדר בחדרה בתקופתה כמושבה חקלאית, הוצב במעגל תנועה מרכזי בעיר. הפסל עוצב במסגרת פרויקט להצבת עבודות אומנות במרחב הציבורי שיאזכרו את ענף הפרדסנות שעליו התבססה המושבה. הפסל נבנה תוך הקפדה על המראה האותנטי של הרכבות ההיסטוריות והוצב על אדני רכבת מקוריים. (אתר "Local חדרה" - 10 במאי 2009)
רכבת ישראל נערכה לעודפי ביקוש לקראת ההופעה של להקת דפש מוד בפארק הירקון שבתל אביב. בתום ההופעה ייצאו רכבות תגבור מתחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה הסמוכה. עם זאת, תחנת הרכבת בני ברק, הנמצאת ממזרח לפארק תהיה סגורה, וקווי הרכבת לדרום הארץ מושבתים בהתאם לתכנון מוקדם של עבודות תשתית במסילת הדרום. משטרת ישראל המליצה למגיעים להשתמש בתחבורה ציבורית - באוטובוסים וברכבת ישראל. (אתר "Mako" - עשרה במאי 2009)
המשרד להגנת הסביבה מסר התרעה בנוגע לקו הביוב העובר מתחת לנתיבי איילון ומסילת איילון. קו הביוב מיושן וסדוק, וללא פעולות תחזוקה עשוי להתפוצץ בעתיד הקרוב. פיצוץ שכזה צפוי לשתק לא רק את תנועת כלי הרכב הפרטיים, אלא גם את תנועת הרכבות בנקודת העומס העיקרית של הקו הראשי של רכבת ישראל. אנשי תחזוקה שבדקו את הנושא גילו סדקים בקטע הצינור שמתחת לתחנת הרכבת תל אביב מרכז. יצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה, אמר כי "אסור היה להקים את קו הרכבת מעל קו הביוב, אבל לפני שנים רבות היו גורמים שנתנו לכך אישור". ייתכן ותנועת הרכבות תושבת גם אם ייאלצו לבצע עבודות תיקון לסדקים נקודתיים. (אתר "הארץ" - 10 במאי 2009)
  • 8 במאי 2009
בעל הטור אריאל הירשפלד פרסם רשימה בלשון מליצית, ובה הוא מוחה על התוואי שבו צפוי להיסלל קו הרכבת המהיר לירושלים מעל שמורת הטבע נחל יתלה שבהרי יהודה. לטענתו, הרעש שיקימו הרכבות במקום ומבנה הגשר מעל הנחל יהרסו לחלוטין את המרקם האקולוגי של השמורה ואת יופייה. (אתר "הארץ" - 8 במאי 2009)
משרד האוצר צפוי להוציא את הפרטת מוסכי רכבת ישראל מחוק ההסדרים המתגבש לשנה הקרובה. הוצאת עבודות התחזוקה של הציוד הנייד ברכבת ישראל למגזר הפרטי הייתה אמורה לחסוך נתח משמעותי בתקציב החברה. בהסתדרות העובדים טוענים כי מדובר בניסיון נוסף של פקידי האוצר להחליש את ועד העובדים של הרכבת, וכי אין אמת בטענה שתחזוקת הקרונות מתבצעת באופן רשלני על ידי העובדים. (אתר "גלובס" - 8 במאי 2009)
  • 6 במאי 2009
נציגי הנהלת רכבת ישראל הודיעו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שבו נידונה עתירתם של כארבעים עובדי הרכבת שפוטרו מעבודתם כתצפיתנים במפגשי כביש-מסילה, כי יחד עם צוות הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה גובשו קריטריונים חלופיים להעסקת התצפיתנים. המפוטרים עתרו לבית הדין לאחר פיטוריהם, שנומקו בכך שלא שירתו בצה"ל. לפי הסיכום שאליו הגיעו הנציבות, נציגי היועץ המשפטי לממשלה וחברת הרכבת, שירות צבאי לא יהווה תנאי הכרחי אלא יתרון בקבלה לעבודה כתצפיתן במחסומי הרכבת. כמו כן, תצפיתנים בעלי ותק של שנה ומעלה בעבודה, ותק זה ייחשב להם כשירות צבאי. לעומת זאת, תצפיתנים שלא צברו ותק של שנה בעבודה ושלא שירתו בצבא, העסקתם בחברה תיבחן מחדש. חבר הכנסת אחמד טיבי, שהצטרף למאבק המפוטרים עוד בראשיתו, אמר כי "מדובר בתרמית ובלוליינות מילולית", והתרעם על כך שהנוסחה החדשה לפיה יועסקו התצפיתנים עדיין מקנה עדיפות לא שוויונית ליוצאי צבא ומפלה בייחוד את המגזר הערבי. לעומתו, חברת הכנסת אורית נוקד, הממונה על הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה בתפקידה כסגנית שר התמ"ת, תמכה בהבנות שהושגו. עו"ד ציונה קניג-יאיר, הנציבה לשוויון הזדמנויות בעבודה, בירכה את הנהלת הרכבת על שיתוף הפעולה עם הנציבות ועל הבדיקה מחדש של הדרישה לשירות צבאי, המפלה מגזרים שונים בציבור הישראלי - ערבים, חרדים ונשים.(אתר "הארץ" - 6 במאי 2009) (אתר "ynet" - שישה במאי 2009) (אתר "טלנירי" - 8 במאי 2009)
מבקר המדינה ביקר בחריפות את התנהלות רכבת ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר בביצוע פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים. לטעמו, תכנון הפרויקט היה גדול מדי ומורכב מדי עבור רכבת ישראל, ולכן החברה לא עמדה בלוח הזמנים המקורי (פתיחת הקו, שהייתה אמור להתרחש בסוף 2008, נדחתה לשנת 2016) ואמדן העלויות הוכפל (מ-3 מיליארד ש"ח ל-6 מיליארד ש"ח). כמו כן, הועלו טענות אישיות כלפי מנכ"ל רכבת ישראל הקודם עופר לינצ'בסקי בנוגע לניגוד עניינים בהתקשרות עם חברת "מוריה", אחת הספקיות בפרויקט, שבה לכאורה לא דיווח שגיסו הוא מנהל בכיר בחברה. (אתר "ynet" - שישה במאי 2009) (אתר "News1" - שישה במאי 2009) (אתר "The Marker" - שישה במאי 2009) (אתר "Nana10" - שישה במאי 2009)
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל גייס את תמיכתו של איגוד המשתמשים בהובלה ימית. גד שפר, יושב-ראש האיגוד, קרא למשרד האוצר לתמוך בתוכניות הפיתוח של הרכבת, שיורידו את מחירי ההובלה בדרך היבשה ויקשרו את נמל אילת לרשת המסילות הארצית. הראל העריך כי השקעה של 3 מיליארד ש"ח מדי שנה בעשור הקרוב תספיק לרישות מדינת ישראל במסילות רכבת, ושפר ציין כי הוא שואב עידוד מהבטחתו של שר התחבורה ישראל כץ להקצות 40 מיליארד ש"ח לתוכניות הפיתוח המסילתיות עד שנת 2020. בתחום הובלת המטענים, ברכבת ישראל מתכננים הנחת מסילות נוספות לנמל חיפה והקמת מסוף מטענים גדול במרכז הארץ שיהווה מרכז לוגיסטי למובילים רבים. (אתר "Port2Port" - שישה במאי 2009)
  • 5 במאי 2009
חברת "הדריה", חברת הבת של אדרי מדיה גרופ בעלת הזיכיון לכל אמצעי הפרסום בתחנות רכבת ישראל (פוסטרים ושלטים על הרציפים ובאולמות הנוסעים, הדבקת מודעות פרסומת על רכבות נוסעים, חלוקת חומר פרסומי לנוסעים), מנהלת משא-ומתן עם רכבת ישראל על הפחתת דמי הזיכיון. הזיכיון נמסר ל"הדריה" לפני כשלוש שנים, תמורת תשלום שנתי של 7.1 מיליון ש"ח. ככל הנראה, מאיר אדרי, מנכ"ל "אדרי מדיה גרופ", ביקש לפתוח מחדש את תנאי הזיכיון בעקבות הצלחתם של החינמונים השונים המחולקים בתחנות הרכבת, הנוגסים בחלק מנתח הפרסום. (אתר "גלובס" - 5 במאי 2009)
פרופ' ברוך קיפניס מהמרכז האקדמי כרמל בעיר התחתית בחיפה, ששימש בעבר ראש החוג לגאוגרפיה וראש המכון לחקר חיפה והגליל באוניברסיטת חיפה, קבע כי "התלות של חיפה בתל אביב הולכת וגדלה". לטענתו, הגורם המרכזי שמחזק תלות זו הוא רכבת ישראל שמהווה כלי תחבורה יעיל לתושבי חיפה העובדים בתל אביב. קיפניס ממליץ לקברניטי העיר חיפה שלא להתמקד רק בפיתוח התחבורה מחיפה אלא גם אליה. (אתר "Nrg" - חמישה במאי 2009) (אתר "News1" - חמישה במאי 2009)
הכפלת המקטע הצפוני של מסילת החוף - 15.6 ק"מ בין תחנת הרכבת עכו לתחנת הרכבת נהריה - יצאה למכרז. רכבת ישראל אמדה את המכרז בסכום של 32 מיליון ש"ח. ההכפלה במקטע זה היא חלק מפרויקט שדרוג המסילה שמצפון לתחנת הרכבת קריית מוצקין, שכולל לא רק הנחת מסילה נוספת, אלא גם שיפור של תחנות הרכבת וביצוע הפרדות מפלסיות. בסיומו של הפרויקט (באמצע שנת 2010) יגדל מספר הנוסעים בקטע חיפה-נהריה לכ-3 מיליון (בשנת 2008 נסעו בקו 2.5 מיליון נוסעים), וייווצר רצף של מסילה כפולה לאורך הקו הראשי של רכבת ישראל מתחנת הרכבת נהריה עד תחנת הרכבת לוד. (אתר "Port2Port" - חמישה במאי 2009) (אתר "Nrg" - חמישה במאי 2009)
שר התחבורה ישראל כץ הופיע בתוכנית האקטואליה היומית לונדון את קירשנבאום המשודרת בערוץ 10. השר פרס את משנתו בנוגע לרישות הארץ במסילות ברזל, והתעמת עם המומחה לתחבורה פרופ' ערן פייטלסון, שטען כי ממדיה של תוכנית כזו אינם מתאימים לממדיה של מדינת ישראל. (אתר "Nana10" - חמישה במאי 2009)
עיריית רעננה ורכבת ישראל חזרו להפעיל את הסעות החינם בין תחנת הרכבת הרצליה לבין מקומות התעסוקה ושכונות המגורים בעיר. ההסעות חזרו לפעול במתכונת מורחבת, והן משרתות את תושבי רעננה ואת העובדים בה. (אתר "Local רעננה" - 5 במאי 2009)
  • 4 במאי 2009
שר התחבורה החדש ישראל כץ ערך מפגש היכרות עם נציגי התקשורת הישראלית ושטח בפניהם את מדיניותו. בנוגע לרכבת ישראל הכריז כי יקציב 40 מיליארד ש""ח לפיתוח רשת המסילות בישראל מקריית שמונה עד אילת. פיתוח רשת המסילות יכלול את הקמתן של מסילת עירון, מסילת העמק, מסילת הרכבת לכרמיאל ומסילת הגליל העליון. (אתר "Port2Port" - ארבעה במאי 2009) (אתר "ynet" - ארבעה במאי 2009) (אתר "גלובס" - 4 במאי 2009) (אתר "The Marker" - ארבעה במאי 2009) (אתר "Nrg" - חמישה במאי 2009) (אתר "Nrg" - חמישה במאי 2009)
רכבת ישראל גיבשה נוסחת פשרה עם נציגי היועץ המשפטי לממשלה ועם נציגי הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה, לפיה חברת הרכבת תוותר על דרישתה שהתצפיתנים במחסומי הרכבת יהיו בעלי ניסיון צבאי, והקריטריונים לקבלתם לעבודה והעסקתם יהיו גמישים יותר. (אתר "הארץ" - 4 במאי 2009)
תוכנית הפרישה המוקדמת של רכבת ישראל ל-150 מעובדיה תורחב ותכלול עוד 50 עובדים. עד סוף שנת 2008 יצאו לפרישה מוקדמת 135 עובדים, ועד סוף שנת 2009 צפויים לצאת לפרישה מוקדמת עוד 200 עובדים (עשירית מכוח האדם של חברת הרכבת). (אתר "The Marker" - ארבעה במאי 2009)
רכבת ישראל הודיעה כי תבצע עבודות תשתית במסילת הדרום בימי חול בשבועיים הקרובים, לאחר שבקשתה לבצע את העבודות בשבתות נדחתה על ידי הממשלה. מדוברות הרכבת נמסר כי העבודות מבוצעות במסגרת פרויקט הכפלת מסילת הברזל לבאר שבע. בסיומו של הפרויקט זמן הנסיעה בקו תל אביב ההגנה-באר שבע צפון יתקצר בכמחצית השעה ל-50 דקות בקירוב. במהלך העבודות יושבתו תחנות קריית גת, להבים-רהט, באר שבע צפון, באר שבע מרכז ודימונה. תושבי דרום הארץ הביעו תרעומת על סגירת הקו לזמן ממושך (עשרה ימים) לצורך ביצוע העבודות. (אתר "וואלה" - 4 במאי 2009)
  • 3 במאי 2009
חברת אגד תעבורה תתגבר את מערך האוטובוסים בדרום הארץ (בפרט, קווים 370 ו-380) במטרה להתמודד עם עודפי הביקוש הצפויים במחצית הראשונה של חודש מאי הקרוב. הצפי לעודפי ביקוש נובע מהודעתה של רכבת ישראל כי תשבית את מסילת הדרום באופן חלקי (בקטע תחנת הרכבת קריית גת-באר שבע מרכז) מ-3 במאי עד 10 במאי, ובאופן מלא (מתחנת הרכבת לוד דרומה) מ-11 במאי עד 15 במאי. חברת האוטובוסים מטרופולין הודיעה כי תתגבר את קוויה לבאר שבע וממנה במקביל להשבתת הרכבות דרומה. רכבת ישראל תעמיד לרשות הנוסעים אוטובוסים מיוחדים מתחנת הרכבת קריית גת לבאר שבע. (אתר "News1" - שלושה במאי 2009) (אתר "גלי צה"ל" - 4 במאי 2009) (אתר "ynet" - ארבעה במאי 2009)
תוכנית חדשה ביוזמת צה"ל עשויה להפחית את התשלום החודשי המועבר לרכבת ישראל בעבור נסיעות חיילים (הנאמד בכ-130 מיליון ש"ח) - בתמורה להגבלת נסיעות החיילים בשעות השיא (בשעות הבוקר בימי ראשון ובשעות אחר הצהרים בימי חמישי) במטרה לסייע לרכבת ישראל בהפחתת העומסים ברכבות הנוסעים, תפחית חברת הרכבת את התשלום החודשי של צה"ל בכ-30 מיליון ש"ח. מצה"ל נמסר כי לא צפויה הרעה בהיקף האימונים. (אתר "הארץ" - 4 במאי 2009) (אתר "Mako" - שלושה במאי 2009)
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מינתה חוקר מיוחד לבדיקת התנגדויות הציבור לפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים של רכבת ישראל. למועצה הוגשו התנגדויות רבות בעידודה של החברה להגנת הטבע שניהלה קמפיין חריף נגד רכבת ישראל והתוואי שהציע למסילת רכבת חדשה לירושלים, שככל הנראה, תסב נזק סביבתי גדול לאזור נחל יתלה שבהרי יהודה. החוקר המיוחד כבר שמע את עדותם של חלק מהמתנגדים, ובהם חבר הכנסת לשעבר עמרי שרון (בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון). החוקר המיוחד מאיר גירון מקיים את ישיבותיו במלון רייך שבבירה, אשר מולו נשאו מפגינים שלטים: "רכבת בשמורה - רק במנהרה". עדים נוספים שהופיעו בפני החוקר המיוחד הם חתן פרס נובל לכלכלה ישראל אומן, חתן פרס ישראל עזריה אלון (שהיה בין מקימי החברה להגנת הטבע) ורכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור ירושלים שקד אברהם. ככל הנראה, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תתכנס בחודש הבא על מנת לשמוע את מסקנותיו של החוקר המיוחד גירון ולקבל הכרעה סופית בנוגע לתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים. (אתר "ynet" - שלושה במאי 2009) (אתר "החברה להגנת הטבע" - 3 במאי 2009)
רכבת ישראל הבהירה שהשבתת מסילת הדרום בשבועיים הקרובים מיועדת לאפשר את ביצוע העבודות להכפלת המסילה. כמו כן, נמסרה תודה אישית לתושבי דרום הארץ, הנפגעים העיקריים מהפסקת תנועת הרכבות. באשר לתרעומת שהביע שמואל ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב ויושב-ראש מנהלת הרשות לפיתוח הנגב, על הפגיעה בתושבי הדרום, הנהלת הרכבת מסרה בתגובה, כי "פנייתו של שמואל ריפמן תמוהה ביותר, משום שבחודש אוקטובר האחרון הציג בפניו מנכ"ל הרכבת את פרויקט שדרוג והכפלת הקו לבאר שבע, את מורכבותו הרבה ואת המשמעויות השונות לתושבי הנגב. בשל מורכבות הפרויקט אנחנו נאלצים לעצור את תנועת הרכבות לפרקי זמן שונים לצורך ביצוע עבודות יישור והכפלת המסילה. תאריכי הסגירה מתואמים מבעוד מועד עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר". מדוברות הרכבת נמסר גם כי תאריכי ההשבתה נבחרו בתיאום עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב על מנת למזער את הפגיעה בציבור הסטודנטים. (אתר "ynet" - שלושה במאי 2009)
קובי כהן, יו"ר מטה הפעולה של הנכים בישראל, צידד בפעולותיה של רכבת ישראל להנגשת תחנות הרכבת ורכבות הנוסעים לאנשים עם מוגבלויות, אך מחה על כך שבנסיעות בין-עירוניות שיעור ההנחה של כרטיסי הנסיעה לנכים אינו מספיק ואינו מעודד אותם להשתמש בתחבורה ציבורית. (אתר "Scoop" - שלושה במאי 2009)
העיתונאי אביב לביא קרא למשרד האוצר להפסיק את "ההשקעות חסרות התוחלת בכבישים" ולרשת את ערי צפון הארץ במסילות ברזל. לביא גם קרא לממשלתו החדשה של נתניהו להיאבק למימוש תוכנית הפיתוח של רשת המסילות בארץ, כדי שערים גדולות כמו נצרת, עפולה, כרמיאל, קריית שמונה, צפת, בית שאן וטבריה לא יהיו "מנותקות מהפסים". לביא הזהיר כי אם תושבי הצפון ימשיכו לסבול מציאות של מצב תחבורתי ירוד, הם יזכרו זאת בבחירות הבאות, אך עם זאת הבהיר כי אם רכבת ישראל תגיע לכל עיר גדולה בצפון הארץ, יהיה זה בזכותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. (אתר "Nrg" - שלושה במאי 2009)
  • 2 במאי 2009
אתר רכבת העמק בכפר יהושע נבחר לאחד מאתרי התיירות הכי ישראליים בסקירה של אתר האינטרנט דה מרקר. (אתר "The Marker" - שניים במאי 2009)
  • 1 במאי 2009
עובדי רכבת ישראל יצאו לחופשה מרוכזת בסוף השבוע שלאחר יום העצמאות ה-61. נוסעים התלוננו על היעדר מענה אנושי במודיעין הטלפוני ובמחלקת פניות הציבור. (אתר "ynet" - אחד במאי 2009)
נחמיה שטרסלר מתח ביקורת על מדיניותם המשותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הכלכלי הבכיר אורי יוגב, שהיה גם הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר בתקופת כהונתו של נתניהו כשר האוצרממשלת ישראל השלושים). לטענתו, תוכניתם לפתח את רשת המסילות הארצית אינה מבוססת על שיקולים כלכליים, וכי אין כדאיות כלכלית בפיתוח רשת מסילות בקנה מידה ארצי במדינה קטנה כמו ישראל. שטרסלר מציע תוכנית חלופית - הקמת מערכת אוטובוסים מונעים בגז פחמימני מעובה. (אתר "הארץ" - 1 במאי 2009)
ההפרדה המפלסית החדשה בדרום בנימינה עומדת סגורה, מאז הסתיימה בנייתה לפני מספר חודשים. גשר ההפרדה המפלסית סגור לתנועה בשל עתירה שהוגשה על ידי תושבי בנימינה נגד פתיחתו. לטענתם, הגשר היה אמור להיפתח רק לאחר סלילת כביש עוקף בנימינה, שנמצא כעת בשלבי תכנון בלבד. עם זאת, בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה ביטל את הצו שמנע את פתיחת הגשר בהסכמת העותרים והמשיבים, וכך יתאפשר לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז חיפה להתכנס ולדון בפתיחת ההפרדה המפלסית. (אתר "מגזין המושבות" - 1 במאי 2009)