לדלג לתוכן

מבצע ארנון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע ארנון
החטופים שחולצו אלמוג ואנדריי נוחתים בבית החולים שיבא
החטופים שחולצו אלמוג ואנדריי נוחתים בבית החולים שיבא
מערכה: הלחימה ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל
מלחמה: מלחמת חרבות ברזל
סוג העימות מבצע צבאי
תאריך 8 ביוני 2024
קרב לפני מבצע יד זהב
מקום חמאסחמאס נוסייראת, רצועת עזה
עילה הטבח בפסטיבל נובה וחטיפת ישראלים לעזה במהלך מתקפת הפתע על ישראל (2023)
תוצאה שחרור 4 חטופים ישראלים בחיים
הצדדים הלוחמים
מנהיגים

ראש הממשלה בנימין נתניהו

יואב גלנט 

אסמאעיל הנייה

יחיא סנוואר 
מפקדים
כוחות
אבדות

לוחם ימ"מ נהרג

יותר מ-100 הרוגים, כולל מחבלים ואזרחים (לפי צה"ל)[1]

274 הרוגים פלסטינים ו-698 פצועים (לפי חמאס)[2][3]

מבצע ארנון (נקרא במקור מבצע זרעי קיץ) היה מבצע חילוץ של מערכת הביטחון הישראלית שנערך ב-8 ביוני 2024, במהלכו חולצו ארבעה חטופים ישראלים שהוחזקו במחנה הפליטים נוסייראת ברצועת עזה על ידי חמאס. ב-11:00 בבוקר פשטו כוחות שב"כ וימ"מ במקביל על שני מבנים במחנה, בגיבוי אש חיפוי של צה"ל, ושחררו את החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, אשר נחטפו במהלך הטבח בפסטיבל נובה. במהלך המבצע התקיימו חילופי אש כבדים בין הכוחות הישראלים לבין מחבלים, במהלכם נפצע אנושות מפקד צוות ולוחם הימ"מ פקד ארנון זְמוֹרָה, שהיה חלק מכוח הפריצה הראשון. זמורה מת מפצעיו בבית החולים[4], והועלה לדרגת רב-פקד לאחר פטירתו.

לטענת משרד הבריאות של רצועת עזה, המנוהל על ידי חמאס, המבצע הוביל להרג של 274 פלסטינים ולפציעתם של 698 נוספים[2][3]. דובר צה"ל אמר כי "יותר מ-100 נהרגו – בהם מחבלים ואזרחים שחמאס השתמש בהם כמגן אנושי"[1].

החטיפה והשהייה בשבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הטבח בפסטיבל נובה, החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל

הארבעה נחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מפסטיבל "נובה" ב-7 באוקטובר. כבר באותו בוקר פורסם תיעוד החטיפה של נועה ארגמני, אשר הכה גלים בעולם, והפך לסמל המזוהה ביותר עם החטיפה עבור צרכני החדשות הזרים[5]. במהלך הלחימה, פורסמו סרטונים נוספים שבהם הופיעה ארגמני[6][7][8], וכן קלטת שמע בה הושמע קולה בלבד[9].

לאחר שחרורם סיפרו החטופים כי במהלך שהותם בשבי צפו בשידורי טלוויזיה ורדיו ישראליים[10], ושאבו תקווה מן ההפגנות למען שחרורם[11][12][13]. הם סיפרו כי עברו התעללות רגשית ושטיפת מוח כשהמחבלים הכריחו אותם לקרוא בקוראן וללמוד פסקי הלכה מוסלמיים[14]. פרופ' איתי פסח שטיפל בארבעת החטופים סיפר כי הם סבלו מהתעללות נפשית ופיזית לאורך זמן ממושך[15].

לאחר החילוץ, סיפרה ארגמני כי שהתה זמן מה בשבי עם שני חטופים נוספים, יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי. שרעבי נהרג בשבי, ככל הנראה במהלך תקיפה של חיל האוויר[16], וסבירסקי נרצח על ידי שוביו כמה ימים לאחר מכן[17]. לדברי ארגמני, עמדה בסכנת מוות כשטיל פגע בבית בו שהתה. לאורך התקופה הועברה בין ארבע דירות, ולא הוחזקה במנהרות. המקום ממנו חולצה הייתה דירה פרטית של משפחה עשירה[18]. מעת לעת יצאה ארגמני להתאוורר בחוץ, כשהיא מחופשת לאישה ערבייה בלבוש אסלאמי מסורתי. רק לעיתים רחוקות מאוד זכתה להתקלח[14]. במהלך השהות בשבי למדה ערבית, והיא מבינה ומדברת היטב את השפה[19].

אלמוג מאיר ג'אן שהה במשך כל תקופת השבי עם שלומי ואנדריי והם היו מאוחדים[20]. מספר שבועות לפני החילוץ, ב-22 במאי, הוסרט על ידי חמאס כשציין את יום הולדתו בשבי, אולם הסרטון לא פורסם[20]. אנדריי קוזלוב סיפר כי החזיק יומן וכתב במחברתו שורה מדי יום. הוא הוסיף כי למד עברית במהלך השבי בזכות שיחות עם החטופים האחרים[14]. אנדריי הוחזק כבול במשך חודשיים, תחילה עם ידיים מאחורי הגב, ובהמשך מלפנים. בתקופה זו קיבל אוכל דל, שהסתכם בשישה תמרים ביום או חצי פיתה[21]. לאחר מכן הם הועברו בין מספר דירות, בהן סבל מהתעללות רגשית, טרור פסיכולוגי והתעללות פיזית[22][23]. הדירה ממנה חולצו הייתה של עיתונאי אל ג'זירה עבדאללה אל-ג'מאל ושל אביו הרופא[24][25].

הכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד המבצע, כבש צה"ל במהלך מלחמת חרבות ברזל את מרבית רצועת עזה, אולם טרם פעל באופן יסודי במחנה נוסייראת. מסדרון נצרים מצפון למחנה הפך, בהכוונת צה"ל, לנתיב התעבורה ראשי כדי לנתק את העיר עזה משאר חלקי הרצועה.

ב-12 במאי ישראל קיבלה מידע מודיעיני שארבעת החטופים מוחזקים במחנה הפליטים נוסיראת. המודיעין הישראלי ניסה לאתר את המיקום המדויק. כוחות היחידה המבצעית של שירות הביטחון הכללי נכנסו מסוערבים למחנה, כאשר התחזו לשתי משפחות שנמלטות מהלחימה ברפיח ומחפשות דירה במקום[26]. הם הגיעו בשני כלי רכב מלאים רהיטים ישנים, והצליחו לשכור דירה גדולה ברחוב בו הוחזקה ארגמני. צוות המסתערבים כלל גם לוחמות סמויות לבושות עבאיה וחיג'אב[26][27]. הצוות התחלק לשתי קבוצות קטנות, וביקשו לאמת את מיקום החטופים. ב-31 במאי הצליחו לאתר את מיקומם המדויק. התגלה כי הם מוחזקים בשני מבנים נפרדים באותו אזור, כשנועה ארגמני הוחזקה בקומה הראשונה של אחד מהמבנים, והשלושה האחרים בבניין אחר. לאחר האימות המודיעין מיפה את המבנים שבהם החטופים החוזקו[28].

בהמשך נבנתה עם הימ"מ תוכנית חילוץ[29], 28 לוחמי ימ"מ תרגלו פשיטה על מודלים המדמים את הבתים שבהם הוחזקו החטופים[27]. אחת המורכבויות הייתה פריצה בשני מוקדים במקביל. החשש היה שהמחבלים באחת הזירות יוציאו להורג את החטופים שבידיהם, אם יבינו את המתרחש בזירה השנייה[30]. שישה ימים טרם המבצע הפעולה אושרה על ידי קבינט המלחמה. אז צה"ל החל, תוך שמירה על מעטה סודיות ומידור, בפעולות הכנת השטח ודרכי הגישה לכוח המחלץ. מאות לוחמי חטיבת כפיר, חטיבה 7 של חיל השריון והצנחנים ביצעו פעולות חישוף בנתיבי הכניסה לנוסייראת, תוך לחימה במחבלי חמאס מגדוד דיר אל-בלח[31]. בליל 5 ביוני המסתערבים הונחו לעזוב את המחנה, כשארבע לוחמים אחרים נשארו בשטח לתצפת שהחטופים לא מועברים למבנה אחר[32].

מבצע השחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר שבת פיקדו על המבצע הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר בחפ"ק משותף[33]. לפי דיווחים פלסטיניים, הלוחמים נכנסו למחנה הפליטים על גבי משאיות אזרחיות[34]. חלק מהכוח היה מסוערב והתחזה לעקורים מרפיח[26].

סביב השעה 11:00 בבוקר ניתנה הפקודה "פעל", להתחיל במבצע[35]. הכוחות פרצו בו זמנית לשני מבנים שבמרחק 200 מטר זה מזה. באחד הוחזקה נועה ארגמני, ובשני הוחזקו אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו. הם הוחזקו באזור השוק של מחנה הפליטים נוסייראת, בסביבה אזרחית ששימשה כמגן אנושי. פעולת החילוץ כללה הסחות דעת והונאות. רדיו חמאס דיווח כי חיילים כיתרו בית ספר צפונית למחנה הפליטים, וחמאס טען כי "כוח מיוחד ישראלי הסתנן למרכז שוק נוסייראת"[36]. המחבלים לא ציפו לפעולת חילוץ לאור יום. לאור זאת הוזרמו לסביבה כוחות ישראליים גדולים אשר הגיעו אל החטופים במהירות תוך הפתעה מוחלטת. כל זאת לצד מעטפת אש שהמטיר צה"ל והעסיקה את מחבלי חמאס[37].

חילוץ שלושת החטופים על ידי הימ"מ והשב"כ, צילום ממצלמת הקסדה של לוחם ימ"מ.

הפריצה לדירה שבה הוחזקה נועה, בקומה הראשונה[34], נעשתה באופן מהיר והיא חולצה תוך שש דקות[27]. צוות ימ"מ פשט על המבנה, חיסל את המחבלים שהשגיחו עליה, וחילץ אותה במהרה[38]. כוחות הימ״מ והשב״כ יחד עם נועה חברו לכוחות של יחידת הניוד 5515 וסיירת צנחנים והעבירו אותה למסוק אשר הטיס אותה ארצה.[39]לעומת זאת, שלושת החטופים האחרים הוחזקו בקומה השלישית של מבנה אחר[34], ומהלך מבצע השחרור שלהם הסתבך. הצוות התפצל כאשר חלק מלוחמיו נכנסו בסולם לחדר בו ישנו החטופים. במקביל, שאר הכוחות עלו לדירה ממדרגות הבניין בכניסה הראשית[27]. הצוות המחלץ נתקל באש כבדה מ-30 מחבלים שהמתינו בדירה. הכוחות הישראלים הופתעו מכמות המחבלים שהמתינו להם. ההנחה היא שהם הגיעו שעות קודם לכן כדי לתגבר את האבטחה על החטופים[38]. במהלך חילופי אש נהרג לוחם הימ"מ פקד ארנון זמורה[40]. ב-11:15 התקבלה הקריאה "היהלומים בידינו"[41].

הכוחות, שנשאו את זמורה על אלונקה, הובילו את החטופים למשאית שחיכתה להם בלב נוסייראת. אולם הפעולה שנעשתה לאור יום, ובלב מחנה פליטים הומה אדם, עוררה מהומה רבתי. חמאס החזיק מאות מחבלים חמושים מסביב[42], אשר רדפו אחרי הכוחות המחלצים. הם ירו שני טילי RPG לעבר המשאית[38], והסבו נזק לתיבת ההילוכים שהשבית את המשאית[43]. כמו כן צמיגי המשאית נוקבו באש העזה שירו המחבלים הפלסטינים. המחבלים ניסו לפגוע שוב במשאית באמצעות RPG, אך כטב"מים של צה"ל חיסלו אותם שניות לפני הירי.

בינתיים, לוחמי הימ"מ חילצו את החטופים מהמשאית לעבר מבנה סמוך[44]. בשלב זה צה"ל השיב אש באמצעות תקיפות עצימות של חיל האוויר[45], אשר בחסותן, כוח קרקעי גדול נכנס לתוך מחנה הפליטים, ובמעורבות יחידות קומנדו וכוחות מיוחדים. לבסוף, צוות קרב של סיירת צנחנים ולוחמי שייטת 13 חבר לכוחות הימ"מ והשב"כ, והעלה את הלוחמים והחטופים על גבי נמר"ה[46], בסיוע יחידת הניוד 5515, סיירת גבעתי וגדוד השריון "שלח"[47].

בשעה 11:50 הגיעו אחרוני הכוחות הישראליים לקו החוף, והעבירו את החטופים למסוקים של חיל האוויר[48][49]. החטופים נחתו בישראל במצב רפואי תקין, והועברו להמשך בדיקות רפואיות במרכז הרפואי שיבא – תל השומר[50]. בשעה 13:33 הותר לפרסום כי צה"ל, שב"כ והמשטרה, במאמץ משולב, שחררו את ארבעת החטופים הישראלים[50]. בערב הובאה נועה ארגמני לבית החולים איכילוב, שם נפגשה עם אמה, אשר נמצאת על ערש דווי[51][52][53]. אלמוג מאיר ג'אן נתבשר כי אביו, אשר סבל מבעיות בריאות, נפטר כמה שעות לפני החילוץ[54].

שם המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצע החילוץ נקרא במערכת הביטחון "זרעי קיץ". בעקבות מותו במבצע של פקד ארנון זְמוֹרָה, לוחם הימ"מ ומפקד הכוח שחילץ את שלושת החטופים במבנה השני, סוכם על ידי הרמטכ"ל ומפקד הימ"מ כי המבצע ייקרא על שמו "מבצע ארנון"[55][56]. ההחלטה אושרה יום לאחר מכן בישיבת הממשלה[57]. זמורה הועלה לדרגת רב-פקד לאחר מותו[58].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל התקבלה הידיעה בשמחה גדולה ובדמעות התרגשות באולפני החדשות[59]. ברחובות פרצו חגיגות ספונטניות[60][61], כולל בקרב ישראלים שתיירו במדינות אחרות[62] ובקהילות יהודיות בעולם[63]. מנהיגי העולם המערבי נתנו את ברכתם. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון שיבחו את חילוץ בני הערובה. מדינות נוספות ובהן גרמניה, אוסטריה, הולנד ופולין בירכו על המבצע המוצלח. מנגד, מצרים, איראן[64][65] ונורווגיה[66] גינו את המבצע. שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, זעם על הרג האזרחים בעזה במבצע חילוץ החטופים, וכינה אותו "טבח מחריד, מרחץ דמים"[67].

כלי התקשורת העולמיים חגגו את שובם של החטופים, ובהם העיתונים "הגרדיאן" הבריטי, "לה מונד" הצרפתי, והעיתונים האמריקאים "וול סטריט ג'ורנל", "הוושינגטון פוסט" ו"הניו יורק טיימס". ערוץ הטלוויזיה "CNN" פתח בסיקור נרחב מרגע פרסום החדשות[68].

לטענת משרד ההסברה של חמאס, 274 פלסטינים, בהם 64 ילדים ונערים, 57 נשים ו-37 מבוגרים נהרגו במסגרת המבצע[69]. דובר הזרוע הצבאית אבו עוביידה הכריז כי המבצע גרם למותם של חטופים ישראלים אחרים[70], אם כי לטענות אלו לא התקבל אימות[71].

לאחר החילוץ נשא דברים יעקב ארגמני, אביה של נועה, בסרטון שהופץ על ידי דובר צה"ל. בדבריו המקוריים הודה בין היתר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אך בדובר צה"ל השמיטו את ההתייחסות לביידן[72].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 עינב חלבי והסוכנויות, חמאס טוען: 210 פלסטינים נהרגו בחילוץ החטופים מנוסייראת, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  2. ^ 1 2 יענקי פרבר, ההסוואה המושלמת ותרגיל ההסחה: פרטים חדשים מהמבצע הנועז - בחדרי חרדים, באתר בחדרי חרדים, 9 ביוני 2024
  3. ^ 1 2 עינב חלבי, משרד הבריאות של חמאס: 274 הרוגים ו-698 פצועים בפעילות חילוץ החטופים, באתר ynet, 9 ביוני 2024
  4. ^ מאיר תורג'מן, איתמר אייכנר, פקד ארנון זמורה נהרג במבצע לחילוץ החטופים: "לחם בגבורה עילאית", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  5. ^ חילוץ החטופים הנועז בראש הכותרות בעולם: "נועה סוף סוף חופשייה!", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  6. ^ מערכת וואלה חדשות‏, "סרטון מחליא": תיעוד חדש מחטיפתה של נועה ארגמני, באתר וואלה‏, 12 באפריל 2024
  7. ^ דיווח אמריקני טוען שייתכן שנועה ארגמני לא נחטפה בידי חמאס, חטופים שחזרו מעידים: ראינו אותה, באתר ‏מאקו‏, 19 בדצמבר 2023
  8. ^ ynet, הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון חדש של 3 חטופים, באתר ynet, 15 בינואר 2024
  9. ^ חמאס פרסם: הקלטת שמע של נועה ארגמני מהשבי, באתר ‏מאקו‏, 31 במאי 2024
  10. ^ נעה ארגמני חושפת: זה הדיווח ששבר אותי בשבי, באתר "סרוגים", 11 ביוני 2024
  11. ^ יולן כהן, ‏"כשהכוחות הגיעו אנחנו והמחבלים ישנו, במהלך החילוץ ירו עלינו בלי סוף": הפרטים שסיפר החטוף שחולץ, באתר ‏מאקו‏, 10 ביוני 2024
  12. ^ N12, ‏תמונות ראשונות: נועה, אלמוג, שלומי ואנדרי עם המשפחות, באתר ‏מאקו‏, 8 ביוני 2024 "סיפרו שהם ראו את ההפגנות יהודי חו"ל בטלוויזיה ושנלחמים עליהם"
  13. ^ מיטל יסעור בית-אור, משפחתו של אלמוג מאיר ג'אן: "הוא ראה אל-ג'זירה וידע שנלחמים עליו - תמשיכו", באתר ישראל היום, 9 ביוני 2024
  14. ^ 1 2 3 אדיר ינקו, הגר כוכבי, החטופים הוכרחו לקרוא בקוראן; נועה הייתה עם יוסי ואיתי שנהרגו: "טיל פגע בבית, חשבתי שאני מתה", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  15. ^ עופר חדד, ‏"הם בתת-תזונה קשה, עברו התעללות ממושכת": הרופא שמטפל בחטופים מדבר, באתר ‏מאקו‏, 10 ביוני 2024
  16. ^ אתר למנויים בלבד יניב קובוביץ, תחקיר צה"ל: סבירות גבוהה שהחטוף יוסי שרעבי נהרג בתקיפת חיל האוויר, באתר הארץ, 9 בפברואר 2024
  17. ^ איתן גליקמן, יעל צ'כנובר, "המחבל ירה באיתי אחרי הפגזת צה"ל": בני משפחות חטופים הפגינו מול בית נתניהו בקיסריה, באתר ynet, 20 בינואר 2024
  18. ^ חדשות סרוגים, ‏פרטים חדשים על מקום הימצאה של נעה ארגמני, באתר "סרוגים", 8 ביוני 2024
  19. ^ אדיר ינקו, שימשה כ"מנהיגת חטופות": פרטים חדשים על השבי של נועה ארגמני, באתר ynet, 10 ביוני 2024
  20. ^ 1 2 יולן כהן, ‏"כשהכוחות הגיעו אנחנו והמחבלים ישנו, במהלך החילוץ ירו עלינו בלי סוף": הפרטים שסיפר החטוף שחולץ, באתר ‏מאקו‏, 10 ביוני 2024
  21. ^ "שישה תמרים ליום": הוריו של אנדריי על ההתעללות שבנם עבר בשבי חמאס, באתר מעריב אונליין, 12 ביוני 2024
  22. ^ אורי סלע‏, ההתעללות, הטרור הפסיכולוגי, ומה שלא ייאמר לעולם: הוריו של אנדריי מספרים על התנאים בשבי, באתר וואלה‏, 12 ביוני 2024
  23. ^ "היה כבול חודשיים": משפחת קוזלוב חושפת את העינויים שעבר אנדרי, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 08:28)
  24. ^ שי לוי, ‏צה"ל מאשר: עיתונאי אל-ג'זירה החזיק בחטופים - לצד בני משפחתו, באתר ‏מאקו‏, 9 ביוני 2024
  25. ^ אתר למנויים בלבד אסף גבור, ‏בין מחזיקי החטופים ששוחררו: רופא ועיתונאי אל ג'זירה, בעיתון מקור ראשון, 9 ביוני 2024
  26. ^ 1 2 3 עינב חלבי, ליאור בן ארי, איתמר אייכנר, "החיילים התחפשו לעקורים - וטענו ששכרו דירה בבניין שבו הוחזקה נועה ארגמני", באתר ynet, 9 ביוני 2024
  27. ^ 1 2 3 4 סוכנויות הידיעות, ‏חיסול עם חיג'אבים ושמלות תוך שש דקות: הסיפור הבלתי ייאמן של חילוץ החטופים נחשף, באתר מעריב אונליין, 14 ביוני 2024
  28. ^ אבי אשכנזי, ‏במבצע נועז במרכז הרצועה לאור יום: ארבעה חטופים חולצו בחיים, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2024
  29. ^ יואב זיתון, החטופים הוחזקו לצד משפחות, במבנים סמוכים | פרטים חדשים - ותיעוד ראשון, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  30. ^ אתר למנויים בלבד יניב קובוביץ, החטופים חולצו משתי דירות במרחק 200 מטרים זו מזו, תוך חילופי אש כבדים, באתר הארץ, 8 ביוני 2024
  31. ^ יואב זיתון, ההכנות הסודיות של כפיר - וסיירת הצנחנים שחילצה את הרכב שנתקע "מלב טבעת האש" | הקצינים חושפים את רגעי הדרמה, באתר ynet, 9 ביוני 2024
  32. ^ קרן בצלאל, ‏מסתערבים בלב עזה במשך כמעט חודש: מה שקדם למבצע חילוץ החטופים הדרמטי - עד שניתן האות, באתר ‏מאקו‏, 14 ביוני 2024
  33. ^ ירון אברהם, ‏מאישור התוכנית באמצע השבוע - ועד הביצוע: מאחורי הקלעים של המבצע לחילוץ חטופים, באתר ‏מאקו‏, 8 ביוני 2024
  34. ^ 1 2 3 נכנסו במשאיות - וחילצו את החטופים: מבצע החילוץ הדרמטי בלב עזה, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 02:47)
  35. ^ יואב זיתון, יוסי יהושע, עינב חלבי, איתמר אייכנר, פקודת ה"פעל", הפשיטה – ורכב החטופים שנתקע: דרמת החילוץ מלב רצועת עזה, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  36. ^ עינב חלבי, יואב זיתון, דיווחים בעזה: "בית ספר כותר באזור נוסייראת, כוח של צה"ל חדר לשוק", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  37. ^ רון בן ישי, הכנה מודיעינית, הפתעה לאור יום וביצוע מושלם תחת אש הביאו לבשורה המיוחלת, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  38. ^ 1 2 3 קרן בצלאל, ‏מסתערבים בלב עזה במשך כמעט חודש: מה שקדם למבצע חילוץ החטופים הדרמטי - עד שניתן האות, באתר ‏מאקו‏, 14 ביוני 2024
  39. ^ הלוחמים שחילצו את החטופים מעזה - מדברים - אולפן שישי 14.06.24 | קטעים קצרים | +12, באתר 12+
  40. ^ מאיר תורג'מן, המשטרה: פקד ארנון זמורה נהרג במבצע לחילוץ החטופים, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  41. ^ יואב זיתון, ההסתערות, החילוץ וההודעה: "היהלומים בידינו" | דקה אחר דקה ב"מבצע ארנון", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  42. ^ יואב זיתון, יוסי יהושע, עינב חלבי, איתמר אייכנר, פקודת ה"פעל", הפשיטה – ורכב החטופים שנתקע: דרמת החילוץ מלב רצועת עזה, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  43. ^ אבי יששכרוף, משימה בלתי אפשרית בלב רצועת עזה, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  44. ^ נכנסו במשאיות - וחילצו את החטופים: מבצע החילוץ הדרמטי בלב עזה, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 02:47)
  45. ^ אלון בן דוד, מוריה אסרף וולברג, היערכות ארוכה, מודיעין מדויק: פרטי "מבצע ארנון", באתר חדשות 13, 8 ביוני 2024
  46. ^ מקסדת לוחמי סיירת צנחנים - תיעוד חדש מ'מבצע ארנון', באתר צה"ל, 14 ביוני 2024
    המחלצים: גיבורי מבצע "ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים מדברים, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 14 ביוני 2024
  47. ^ לירן וינשטיין, ‏הלוחם שחילץ את החטופים: "חמאס לא חשב שצה"ל יעז", באתר "סרוגים", 10 ביוני 2024
  48. ^ יואב זיתון, ההסתערות, החילוץ וההודעה: "היהלומים בידינו" | דקה אחר דקה ב"מבצע ארנון", באתר ynet, 9 ביוני 2024
  49. ^ צביקה סגל, תיעוד מבטן המסוק: נועה ארגמני מחולצת מלב הרצועה - בחדרי חרדים, באתר בחדרי חרדים, 8 ביוני 2024
  50. ^ 1 2 מאיר תורג'מן, יואב זיתון, הותר לפרסום: נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו בחיים, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  51. ^ ynet, אביה של נועה ארגמני על המפגש עם אמה: "המשאלה התגשמה, ואני מאמין שהיא הבינה", באתר ynet, 9 ביוני 2024
  52. ^ אבי כהן, סוף סוף: נועה ארגמני התאחדה עם אימה ליאורה, באתר ישראל היום, 8 ביוני 2024
  53. ^ הדר גיל-עד, נועה ארגמני התאחדה עם אמה שחולה בסרטן סופני: "למדה על מצבה המורכב", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  54. ^ מערכת וואלה חדשות‏, טרגדיה: אביו של החטוף אלמוג מאיר ג'אן הלך לעולמו שעות ספורות לפני שבנו שוחרר, באתר וואלה‏, 9 ביוני 2024
  55. ^ דובר צה"ל, "הרמטכ"ל ומ' הימ"מ סיכמו כי המבצע ייקרא בצה"ל 'מבצע ארנון'", באתר טוויטר, 8 ביוני 2024
  56. ^ אילנה קוריאל, מתן צורי, מאיר תורג'מן, נפגע בקרב עם מחבל בדירת החטופים: מבצע החילוץ ייקרא על שם ארנון שנהרג, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  57. ^ דוברות משרד ראש הממשלה, הממשלה אישרה כי מבצע חילוץ החטופים יקרא "מבצע ארנון", משרד ראש הממשלה, 9 ביוני 2024
  58. ^ אלפים ליוו את רב פקד ארנון זמורה בדרכו האחרונה: "חדור מטרה וחמוש בחתירה בלתי מתפשרת לניצחון", באתר רדיו דרום, 9 ביוני 2024
  59. ^ רן בוקר, דמעות ו"כל הכבוד לצה"ל": הבשורה על שחרור ארבעת החטופים באולפני הטלוויזיה, באתר ynet, 8 ביוני 2024
  60. ^ משה כהן, ‏בריקודים, דגלים וממתקים: מאות חוגגים באור יהודה לשחרורו של אלמוג מאיר, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2024
  61. ^ חגיגות בחוף הים וברחוב: חילוץ החטופים שריגש את המדינה, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 04:08)
  62. ^ אלון חכמון, ‏באתונה, במלון ובחוף הים: כך הישראלים קיבלו את הבשורה על שחרור החטופים, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2024
  63. ^ Jews rejoice as four hostages rescued from Gaza באתר ejewishphilanthropy.com, ‏10 ביוני 2024
  64. ^ התגובות בעולם לחילוץ ארבעת החטופים: מי התלהב ומי התעלם?, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 02:41)
  65. ^ איתמר אייכנר, ליאור בן ארי והסוכנויות, מנהיגים בעולם מברכים על חילוץ החטופים: "מבצע נועז, כל הכבוד לצה"ל", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  66. ^ איתמר אייכנר, נורבגיה גינתה את מבצע החילוץ: "עוד טבח באזרחי רצועת עזה", באתר ynet, 8 ביוני 2024
  67. ^ איתמר אייכנר, שר החוץ האירופי זועם על ההרוגים במבצע חילוץ החטופים: "טבח מחריד, מרחץ דמים", באתר ynet, 8 ביוני 2024
    איתמר אייכנר, כאילו שאין בעיות ביבשת: האובססיה של שר החוץ האירופי לישראל, באתר ynet, 11 ביוני 2024
  68. ^ בר שפר, ‏העולם מתרגש איתנו: סיקור חזרתם של ארבעת החטופים בכלי התקשורת הזרים, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2024
  69. ^ ג'קי חורי, חמאס: 274 פלסטינים נהרגו בנוסייראת, החיילים שהשתתפו בפעולת החילוץ התחזו לעקורים, באתר הארץ, 9 ביוני 2024
  70. ^ عاجل | أبو عبيدة: العدو حرر مجموعة من أسراه في عملية النصيرات لكنه قتل أسرى آخرين, סרטון בערוץ "AlJazeera Arabic قناة الجزيرة", באתר יוטיוב (אורך: 01:03)
  71. ^ War on Gaza: Israeli forces killed captives during Nuseirat 'massacre', alleges Hamas, Middle East Eye (באנגלית)
  72. ^ רויטל חובל , יעל געתון, בדובר צה"ל צנזרו את אביה של נועה ארגמני מודה לביידן על הסיוע בשחרור בתו, באתר "שקוף", 11 ביוני 2024