פורטל:צרפת/מאכלים ידועים/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית מאכלים ידועים של פורטל צרפת

לעריכת סדרות התמונות לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

פוט-או-פה
פוט-או-פה

פּוֹט-אוֹ-פֶהצרפתית: pot-au-feu, נהגה: potofø - "תבשיל קדרה על האש") הוא נזיד בשר בקר מהמטבח הצרפתי. המאכל מורכב מבשר בקר וכן ירקות. לרוב נעשה שימוש בזנב שור ובמח עצמות. הירקות בהם נהוג להשתמש הם: גזר, לפת, כרישה, סלרי ובצל. המאכל מתובל באמצעות בוקה גארני ("זר תבלינים"), מלח, פלפל שחור וציפורן.

2

פום אנה. המאכל מוגש לצד כוס יין אדום .
פום אנה. המאכל מוגש לצד כוס יין אדום .

פּוֹם אָנָהצרפתית: Pommes Anna - "תפוחי אדמה של אנה") הוא מאכל תפוחי אדמה מהמטבח הצרפתי. המאכל מכיל תפוחי אדמה שנפרסו לפרוסות דקות, נטבלו בחמאה ונאפו בתנור. במהלך האפיה הופכים את המאכל על מנת שיאפה משני צדיו. כלי ייעודי עשוי נחושת המכונה la cocotte à pommes Anna מאפשר הפיכת המאכל מבלי הוצאתו מהתבנית.

המאכל במקורו הכיל רק תפוחי אדמה, חמאה וכן מלח ופלפל שחור, והוגש לרוב לצד בשר צלי.

3

פיסלדייר
פיסלדייר

פיסלדייר או פיסאלאדיירצרפתית: Pissaladière) הוא מאפה שטוח, העשוי בצק הדומה לבצק פיצה, עליו שמים בצלים מבושלים או מאודים וכן שום, ואנשובי (דגים שלמים או ממרח אנשובי).

המאפה נאפה באופן הדומה לאפיית פיצה, ומוגש כשהוא חם.

4

קורדון בלו
קורדון בלו

קורדון בלוצרפתית: Cordon bleu) הוא מאכל שווייצרי העשוי מבשר (לרוב חזה עגל/חזיר או חזה עוף), ממולא בגבינה (לרוב אמנטל, גרוייר או פרמזן) ופרוסת שינקן, מצופה בפירורי לחם ומטוגן בשמן או חמאה.

מקור השם קורדון בלו מצרפתית, ומשמעותו "סרט כחול"

5

קרוק-מסייה
קרוק-מסייה

קרוק מסייהצרפתית: croque-monsieur או croquemonsieur) הוא כריך חם המכיל גבינה (לרוב אמנטל או גרוייר) והאם.

השם קרוק-מסייה, מגיע מן השפה הצרפתית ופירוש הפועל קרוק הוא "לנגוס" והמילה מסייה היא "אדון". ע"פ אחת הגרסאות, מלכתחילה נקרא הכריך רק קרוק, אולם מכיוון שסועדים נהגו תכופות להזכיר למלצר שהם ממתינים לכריך הנ"ל ולצעוק לו: קרוק, מסייה. דבק בו השם הנ"ל.

6

מרכיבי התבשיל, קודם לבישולם.
מרכיבי התבשיל, קודם לבישולם.

קוק או וןצרפתית: Coq au vin - מילולית: תרנגול ביין) הוא אחד המאכלים המסמלים את המטבח הצרפתי המכיל בשר עוף שבושל ביין, פטריות ושום. המאכל מבושל לרוב עם יין מאזור בורגון, והעוף, לרוב, הוא עוף מאזור ברס.

המאכל נאכל בצרפת מקדמת דנא, וייתכן שמדובר במתכון שמקורו מתקופת בכיבוש גאליה על ידי צבאות האימפריה הרומית. האזכור הראשון של המתכון מקורו בספר בישול משנת 1864.

7

שוקרוט גארני
שוקרוט גארני

שוקרוט גארניצרפתית: Choucroute garnie) הוא התבשיל המזוהה ביותר עם אלזס בעולם.

המתכון להכנתו של שוקרוט גארני מכיל כרוב כבוש, עם נקניקיות וחלקי בשר אחרים, רק מחלקים שעברו עיבוד מוקדם - בישול, המלחה ועישון, בדרך-כלל מבשר חזיר, לפעמים מבשר ברווז או אווז. נהוג להכין את המתכון בתוספת תפוחי אדמה. השוקרוט התפתח כמאכל איכרים, שנהגו לאכול מחלקים משומרים ולא טריים במהלך כל השנה.

8

מרק בצל צרפתי
מרק בצל צרפתי

מרק בצלצרפתית: Soupe à l'oignon gratinée) הוא אחד המרקים המזוהים כיום עם המטבח הצרפתי. מרק זה מתבסס בעיקר על הרבה בצלים, ומוגש בדרך כלל עם קרוטונים וגבינת גרויר.

מקורו של מרק הבצל עוד בתקופה הרומית, אז שימש בעיקר כמזון של עניים, וזאת בשל המחיר הזול של הבצלים לאורך ההיסטוריה. הגרסה המודרנית של המרק מקורה בצרפת במאה ה-17, והיא כוללת פרוסות בצל בקרמל, קרוטונים וגבינה מוקרמת (מקובל להשתמש בגבינת גרויר).

9

טארט טאטן
טארט טאטן

הטארט טאטן הוא טארט תפוחים הפוך שמתאפיין בשכבת סוכר מקורמל.

הטארט הוכן לראשונה בטעות במלון טאטן (Tatin) בצרפת, ב-1889. המלון נוהל בידי שתי אחיות, סטפני וקרוליין טאטן. יש מחלוקת בעניין מקורו של הטארט. אבל הגרסה הסבירה ביותר היא שסטפני טאטן, שהתעסקה עם רוב הבישולים, החלה להכין פאי תפוחים מסורתי שמבוסס על בישול תפוחים בחמאה וסוכר אך הריחה כי התבשיל נשרף, הסירה אותו מהאש, כיסתה אותו בבצק פאי והניחה את המחבת בתנור לסיום האפייה. לאחר שהפכה את הטארט על פניו, היא נדהמה לגלות עד כמה האורחים במלון אהבו את העוגה החדשה.

10

אקלר
אקלר

אקלרצרפתית: Éclair) היא פחזנית ארוכה. בצק רבוך מוזלף על התבנית בצורה מוארכת בעזרת שקית זילוף ונאפה עד שמוזהב והופך לחלול מבפנים. מסורתית, המאפה ממולא בקרם וניל (קרם פטיסייר), רפרפת (פודינג) או קצפת, ובדרך כלל מצופה בזיגוג שוקולד. מילויים אחרים כוללים פודינג בטעם קפה ורום, מילויים בטעם פירות או מחית ערמונים.

11

מקרוֹן צרפתי
מקרוֹן צרפתי

מָקָרוֹןצרפתית: macaron) הוא שם כללי למגוון עוגיות אפויות קלות - ללא קמח, חמאה, מרגרינה או שמן. הבסיס לעוגיית מקרון הוא חלבוני ביצה מוקצפים, סוכר ואגוזים, זרעים או מיני קטניות טחונים, ובמיוחד שקדים או קוקוס. במקרון הצרפתי שתי שכבות דקות של בצק מקרון צבעוני שביניהן שכבת קרם.

12

עוגיות מדלן
עוגיות מדלן

עוגיית מדלןצרפתית: madeleine או petite madeleine - "מדלן הקטנה") היא עוגייה מסורתית שמקורה בחבל המז בצפון מזרח צרפת. לעוגיות המדלן צורה מסורתית של קונכייה, שמקורה בתבנית בעלת הצורה בה הם נאפות. לעוגייה מרקם של עוגת ספוג וטעמי חמאה ולימון מורגשים. ניתן להכין וריאציות של עוגיית המדלן המסורתית בטעמי וניל, תפוז ושוקולד.

מרכיבי העוגייה כוללים קמח, ביצים, חמאה וסוכר. העוגיות קרויות על שמה של מרים המגדלית (בצרפתית: מדלן).

13

קרואסון
קרואסון

קְרוּאָסוֹןצרפתית: Croissant, ‏האזנה?‏, בתרגום מילולי: סהר) הוא מאפה מפורסם מהמטבח הצרפתי, המכונה על שם צורת הסהר שלו.

הקרואסון עשוי מגרסה של בצק שמרים יסודי, שדרך הכנתו היא בטכניקה המקובלת בהכנת בצק עלים. לאחר הכנת בצק השמרים מוכנסת לתוך הבצק חמאה ממקור חיצוני, החמאה מרודדת לתוך הבצק מספר פעמים, מה שתורם למראה והמרקם המעולעל של הקרואסון.

14

קרוקמבוש בסעודת חתונה
קרוקמבוש בסעודת חתונה

קרוקמבושצרפתית: Croquembouche, בתרגום חופשי: "מתפצח בפה") הוא מאפה מהמטבח הצרפתי, המוגש לרוב בחתונות מסורתיות ובאירועים שונים. הקרוקמבוש הוא מגדל פחזניות במילוי קרם. המגדל בנוי בצורת קונוס גבוה, ומורכב ממספר רב של פחזניות ממולאות בקרם פטיסייר, המוחזקות אחת בצמוד לשנייה באמצעות קרמל.

לעיתים הקרוקמבוש מצופה בשערות קרמל, שקדים מסוכרים, שוקולד, עוגיות מקרוּן, ואף פרחים וסרטים.

15

אי צף
אי צף

אי צףצרפתית: Île flottante) הוא קינוח מהמטבח הצרפתי.

הוא מורכב מחלבוני ביצים שהוקצפו עם סוכר, הועברו אל תוך תבנית (חצי-כדורית או טבעתית) ונאפו בתנור בתוך אמבט מרים עד להזהבה. הקצף האפוי מוצא מהתבנית לאחר צינון ואז מונח בתוך קערה שקופה המלאה בקרם אנגלז עד לחציה. את הקינוח נהוג לעטר בקרמל.

16

קרפ סוזט עם פטל
קרפ סוזט עם פטל

קרפ סוזטצרפתית: Crêpe Suzette) הוא קינוח אופייני למטבחים הצרפתי והבלגי, אשר מורכב מקרפ עם רוטב העשוי מסוכר, מיץ תפוזים, מעט קליפת תפוז מגורדת וליקר (בדרך כלל גראן מרנייה), אשר מחוממים יחדיו.

הדרך הנפוצה ביותר להכין את הקינוח היא על ידי מזיגת ליקר גראן מרנייה (או ליקר על בסיס תפוזים אחר) מעל קרפ שבושל לא מכבר עם סוכר שהפך לקרמל ושילהובו. הדבר יגרום להתנדפות האלכוהול, ויביא לכך שהרוטב יהפוך לסמיך וקרמלי.

17

פארי ברסט מקפה קדוש בירושלים.
פארי ברסט מקפה קדוש בירושלים.

פריז ברסט או פארי ברסטצרפתית: Paris–Brest) הוא מאפה קינוח צרפתי בצורת עיגול, עשוי בצק רבוך (בצק פחזניות), חתוך לרוחבו וממולא בקרם (על פי רוב קרם מוסלין פרלינה (מחית פרלינה, חמאה וקרם פטיסייר) או קרם וניל, אך לעיתים קרם ערמונים) שאף הוא מזולף בצורת עיגולים. המאפה מעוטר בשקדים פרוסים או באבקת סוכר.

18

סלט ניסואז
סלט ניסואז

סלט ניסואז (בצרפתית: niçoise) או סלט בנוסח ניצהצרפתית: salade niçoise) הוא סלט מהמטבח הצרפתי האופייני לאזור העיר ניס כמשתמע משמו. הסלט מבוסס על ירקות חיים, ביצים קשות, עפיאן, טונה כבושה או טרייה (נאה או צרובה) ושמן זית.

הסלט הקלאסי אינו מכיל ירקות מבושלים אך כיום מקובל להוסיף לו (בעיקר במסעדות) תפוחי אדמה מבושלים ושעועית ירוקה מבושלת.

19

אסקרגו המוגש בצלחת מיוחדת, ולצידו מלקחי החזקה ומזלג שבלולים.
אסקרגו המוגש בצלחת מיוחדת, ולצידו מלקחי החזקה ומזלג שבלולים.

אסקרגוצרפתית: escargots) הוא מתאבן עשוי מחילזון במטבח הצרפתי הנאכל באירועים חגיגיים.

מבין מיני החלזונות הרבים, 116 זנים ניתנים לאכילה. הזן המקובל לאכילה הוא חלזון הגינה.

הכנת האסקרגו מבוצעת על ידי הוצאת החילזון מקונכייתו, ניקויו, בישולו עם חמאת שום ועשבי תיבול (לרוב פטרוזיליה) והחזרת החילזון המבושל לתוך קונכייתו. המנה מוגשת על צלחת מיוחדת בצורת שבלול, עם כלי הגשה תואמים - מלקחיים המשמשים להחזקת השבלול ומזלג מיוחד (מזלג שבלולים) לצורך הוצאת בשר השבלול.

20

בריוש
בריוש

בְּרִיּוֹשׁ (בצרפתית: Brioche) הוא מאפה מהמטבח הצרפתי עשוי מבצק שמרים עשיר במיוחד, שתכולת הביצים והחמאה הגבוהה שבו מעניקה לו פנים רך ואוורירי.

לבריוש קרום כהה, מוזהב ומבריק מהברשת ביצים או לעיתים ביצים בתוספת חלמונים. ניתן לאפות אותו כלחם או כמאפה אישי. כיום יש הממלאים אותו במילויים שונים, מתוקים או מלוחים.

21

פטה כבד אווז (מימין) עם אגס כבוש
פטה כבד אווז (מימין) עם אגס כבוש

פוּאָה גְרָאצרפתית Foie gras, "כבד שָמֵן"), הוא כבד של אווז או ברווז שהושמן על ידי פיטום, לרוב בכפייה.

כבד מעין זה מהווה מעדן פופולרי במטבח הצרפתי. בעברית השתרש המונח "כבד אווז" כשם המאכל, אף שבפועל במקרים רבים מקורו בכבד ברווז.

22

חביתה עם חמאה ועגבניות
חביתה עם חמאה ועגבניות

אומלטצרפתית: omelette) היא מאכל העשוי מבלילת ביצים מטוגנת. בעת טריפת הביצים ניתן להוסיף לבלילה מלח, פלפל שחור, קמח, חלב, שמנת, גבינות מסוגים שונים, נקניקים וירקות שונים (בצל, פטריות, פלפל ותבלינים נוספים).

לאחר שהחביתה התגבשה מצידה האחד, הופכים אותה כדי לטגן גם את צידה השני. אם לא הוספו תוספות לבלילה, ניתן להוסיפן לקראת גמר טיגון הצד הראשון ולקפל את החביתה מעליהן.

23

ביף בורגיניון או בף בורגיניון (בצרפתית: Bœuf bourguignon) הוא תבשיל מהמטבח הצרפתי המכיל בשר בקר שבושל ביין אדום (לרוב יין מאזור בורגון שבצרפת), ציר בקר, שום, בצל ובוקה גארני (זר תבלינים). לעיתים התבשיל כולל גם בצלי פנינה, בשר חזיר ופטריות.

24

אגס הלנה היפה או פואר בל אלן (בצרפתית: Poire belle Hélène) הוא קינוח מהמטבח הצרפתי המכיל אגסים עלומים (אגסים שנשלקו בסירופ סוכר) המוגשים עם גלידת וניל וסירופ שוקולד.

25

עוגת סנט אונורה (בצרפתית: gâteau St-Honoré) הוא קינוח מהמטבח הצרפתי הכולל מעגל בצק עלים בבסיסו מעל מעגל בצק העלים, ולאורך ההיקף של העוגה - מעגל דק של בצק רבוך. על הבצק הרבוך מניחים פרופיטרולים קטנים, הטבולים בסוכר מקורמל, ומחוברים זה לזה.

מרכז העוגה ממולא באופן מסורתי בקרם שיבוסט.

26

פורטל:צרפת/מאכלים ידועים/26