האספן (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האספן
האספן, כפי שהופיע בחוברת Contest of Champions #1 מאוקטובר 2015. אמנות מאת פאקו מדינה וחואן ולסקו
האספן, כפי שהופיע בחוברת Contest of Champions #1 מאוקטובר 2015. אמנות מאת פאקו מדינה וחואן ולסקו
סוג דמות
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Avengers #28
(מאי 1966)
יוצרים סטן לי
דוק הק
גילום הדמות בניסיו דל טורו ("תור: העולם האפל", "שומרי הגלקסיה", "הנוקמים: מלחמת האינסוף")
מידע
שם אמיתי טנליר טיוואן
סטטוס פעיל
כוחות מחזיק בכוח הראשיתי
שינוי צורה מוגבל
ראיית הנולד
טלפתיה
חיי נצח
חליפת שריון מיוחדת
חבר בקבוצה זקני היקום
דמויות קשורות
משפחה מטאני (אשה, מתה)
קארינה טיוואן-קורבאק (בת)
אויבים האוונג'רס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האספןאנגלית: Collector) הוא דמות בדיונית המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת Avengers #28 ממאי 1966, ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר דון הק.

האספן הוא האלטר אגו של טנליר טיוואן, מהיצורים העתיקים ביותר ביקום. מינו התפתח זמן קצר לאחר המפץ הגדול, והיות שטיוואן היה האחרון מבני מינו, ישות המוות העניקה לו חיי נצח. יחד עם ישויות עתיקת נוספות כדוגמת הגראנדמאסטר, הוא הצטרף למועצת זקני היקום. טיוואן בילה שנים עם אשתו, מטאני, ובתו - קארינה - על כוכב לכת ששימש כמפקדה. קארינה עזבה בבגרותה, ואשתו מתה בנסיבות מסתוריות. דבר זה הבהיל מאוד את טיוואן, שחשב כי מטאני אלמותית כמותו. טיוואן הבין שגורם חיי-הנצח של הזקנים הוא הרצון לחיות, וכי מטאני איבדה רצון זה. טיוואן החליט כי לא יסבול מגורל דומה, וחיפש מטרה לחייו. טיוואן קיבל חיזיון על דברים רבי עוצמה, הנחושים בדעתם להשמיד את היקום. הוא החליט למנוע זאת, ולהקדיש את חייו לאיסוף חפצים ויצורים על מנת להציל את היקום מסכנות. הוא הרחיב את מטרת האיסוף שלו לתיעוד והנחלת ידע תרבויות העבר. הוא בנה חללית גדולה, נסע בחלל ואסף יצורים וחפצים מכוכב וכוכב. כעבור שנים, חלליתו נעשתה מלאה והוא נאלץ להעביר את האוסף שלו למעין מוזיאון על פני כוכב-הלכת קרון. בכל פעם שחלליתו נעשתה מלאה, הוא בנה עוד מוזיאון; בבעלותו נמצאים כעשרה מוזיאונים מלאים. הוא נעשה אובססיבי לאיסוף, עד כדי כך ששכח את מטרתו.

טיוואן התמודד מול איומים שונים דוגמת הטיטאן המטורף תאנוס, גיבורים כמו האוונג'רס ודרדוויל, וכלה בקורבאק העוצמתי. טיוואן שלח את בתו לרגל אחר קורבאק, והתגלה כי טיוואן ניסה לדווח לגיבורי כדור הארץ. לפני שעשה זאת, קורבאק הרג את טיוואן אך נהרג בתהליך. חבר זקני היקום הגראנדמאסטר, אשר היה מאוד קרוב לטיוואן, ניסה להחיותו. הוא יצר קשר עם ישות המוות, ושיחק בתחרות האלופים נגדה על מנת להשיג את הכוח להחיות את טיוואן. גראנדמאסטר ניצח, אך נאלץ להקריב את חייו שלו למען טיוואן. טיוואן קם לתחייה, חזר לאיסוף, וחזה את ניסיונו של סירטיר לכבוש את אסגרד. הוא הקים לתחייה את הגראנדמאסטר, וארגן קרב בין האוונג'רס לאוונג'רס מהחוף המערבי - בכך שכל צד חשב שהצוות השני הם נבלי על. מאוחר יותר, וזקני היקום תכננו להרוג את גלקטוס, ובכך למוטט את היקום. זקני היקום היו שורדים את התהליך, והיו הופכים ליצורים דמויי גלקטוס; התוכנית נכשלה, וטיוואן הפך לאיום על היקום. לאחר מכן, הוא והגראנדמאסטר הימרו על הקרב בין קבוצות דפנדרס לאופנדרס.

את דמותו של האספן בסדרת הטלוויזיה "האלק וצוות הריסוק" דיבב ג'ף בנט. את דמותו של האספן ביקום הקולנועי של מארוול, ובפרט בסרטי הלייב אקשן "תור: העולם האפל", "שומרי הגלקסיה" ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף" גילם השחקן בניסיו דל טורו, ששב לדובב את הדמות בסדרה "מה אם...?".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]