טיפואיד מרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיפואיד מרי
Typhoid Mary
טיפואיד מרי, כפי שהיא מופיעה על עטיפת החוברת Daredevil Vol. 2 #46 מיוני 2003, אמנות מאת אלכס מאליב.
טיפואיד מרי, כפי שהיא מופיעה על עטיפת החוברת Daredevil Vol. 2 #46 מיוני 2003, אמנות מאת אלכס מאליב.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Daredevil #254
(מאי 1988)
יוצרים אן נוסנטי
ג'ון רומיטה הבן
גילום הדמות נטשה מלטה, "אלקטרה"
אליס איב, "איירון פיסט"
מידע
שם אמיתי מרי ווקר
כינויים מוטאנט-0, מרי מנזיניס, מרי המשוגעת, טיפואיד, בלאדי מרי
סטטוס פעיל
מקום לידה ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע זונה, קונויצ'י
כוחות פירוקינטיקה, טלקינזיס, שליטת מחשבות.
חברה בקבוצה הכנסייה הקתולית
חברה לשעבר בקבוצה היד
אחוות המוטאנטיות
עבדה בשירות הקינגפין
היוזמה
יוזמת הצללים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים דרדוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיפואיד מריאנגלית: Typhoid Mary) היא דמות בדיונית של נבלת-על מוטאנטית המופיעה בחוברות הקומיקס דרדוויל ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Daredevil #254 ממאי 1988 ונוצרה על ידי הכותבת אן נוסנטי והמאייר ג'ון רומיטה הבן. שמה מבוסס על טבחית אירית-אמריקנית מתחילת המאה ה-20 בשם מרי מאלון, שהייתה נשאית מחלת הטיפואיד.

טיפואיד מרי היא האלטר אגו של מרי ווקר, צעירה הסובלת מהפרעת זהות דיסוציאטיבית ומאהבתו לשעבר של דרדוויל. היא בעלת כוחות טלקינטיים ושליטת מחשבות חזקים, בנוסף לכוחה הפירוקינטי, וכוחות אלו הובילו אותה להפוך למתנקשת בשירות ארגוני פשע רבים.

דמותה של טיפואיד מרי הופיעה בסרט הלייב אקשן "אלקטרה" בגילומה של הדוגמנית והשחקנית נטשה מלטה. את דמותה בסדרת הטלוויזיה "איירון פיסט" מגלמת השחקנית אליס איב.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי ווקר היא נערה הסובלת מהפרעת זהות דיסוציאטיבית. נרמז כי מצב זה קרה מכיוון שדרדוויל, בזהותו כמאט מורדוק, תקף את מנהל בית הבושת בו עבדה מרי, והעיף את מרי מחלון. מרי, מלאה שאיפת נקמה, החליטה כי לעולם לא תיפגע מגבר, אף על פי כי נרמז שהייתה קורבן התעללות. אישיותיה, פרט לאישיותה הרגילה הן "מרי" השקטה והפציפיסטית, "טיפואיד" ההרפתקאנית האלימה ו"בלאדי מרי" הברוטלית והסדיסטית. מרי פעם טענה כי הייתה לה אישיות רביעית אבודה. עקב מצבה, כוחותיה מתעצמים לאין שיעור וביכולתה לשרוף עד אפר בניין דירות.

כסוכנת של קינגפין, טיפואיד נלחמה בתדירות גבוהה והיו לה יחסי אהבה-שנאה עם דרדוויל. באמצעות טיפולי היפנוזה, מרי הצליחה לדכא את אישיותיה כטיפואיד וכבלאדי מרי, מחשש שתעולל נזק, וכתוצאה מטיפולים אלו מרי מצליחה לנהל אורח חיים נורמלי ואף נהייתה שחקנית באופרת סבון. אומנם, מרי לא הצליחה לשלוט באישיות בלאדי מרי, מה שהתבטא במאבק נגד ספיידרמן, שבו כמעט והרגה את חברתו של ספיידרמן, מרי ג'יין ווטסון. בשלב מסוים, מרי הייתה מרותקת למוסדות חולי נפש, ונפגשה שם עם שכיר החרב דדפול, שמעורר בה את כל אישיויותיה השונות; מרי שכרה את דדפול להורגה, טיפואיד שלחה את דדפול לפרוץ למוסד ואילו בלאדי מרי שלחה את דדפול להרוג את אחת מחברותיו של קפטן אמריקה. דדפול, המבין למצבה, מחזיר אותה לבית הבושת בו עבדה כדי להביס את דרדוויל, אך הם מובסים על ידו.

עלייתו של הקינגפין, היוזמה וארץ הצל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שאקו יורה בקינגפין ומותירה אותו בתרדמת, מרי היא גורם חשוב לעלייתו מחדש, אך לאחר שמרי אינה הורגת את דרדוויל קינגפין לועג לה ומשאיר אותה במצב של טירוף, ומכריח אותה לירות באלטר אגו של דרדוויל, מאט מורדוק, אך לוק קייג' וג'סיקה ג'ונס הודפים אותה וכולאים אותה בכלא הרפסודה. כשאלקטרו מאגד קבוצות נבלי על ומשחרר את אסירי הכלא, מרי מצליחה לחמוק ממרדף של האוונג'רס וחוזרת כסגניתו של הקינגפין. לאחר אירועי בית אם, מתגלה כי מרי היא למעשה מוטאנטית, אך היא לא נכללת ברשימה הרשמית של המוטאנטים הנותרים.

בשלב מסוים לאחר אירועי מלחמת אזרחים, מרי נמצאה על ידי הנרי גרייס המכריח אותה להצטרף אל היוזמה, לאחר שמרי יוצאת מדעתה וכמעט מתאבדת. מרי מאמצת את הכינוי "מוטאנט אפס", ועוטה חליפת שריון המסתירה את פניה. לדברי דוק סמסון, "מוטאנט אפס" מעורערת בנפשה, אך למרות מצבה המעורער היא עולה ליוזמת הצל כחברה בכירה. כאשר טאסקמאסטר נוטל את הפיקוד על יוזמת הצל, הוא מתחיל לחשוד במוטאנט אפס, מנפץ את לוחית הקסדה ובכך חושף את זהותה.

בהמשך, מרי מצטרפת לארגון היד ולדרדוויל, ומרי נאבקת בספיידרמן שנית ומובסת, וכאשר בולזאיי מת היא מנצלת את הכאוס השורר אך מובסת על ידי ספיידרמן. מאוחר יותר, מתגלה כי היא סוכנת רדומה של הקינגפין, ונשלטת בפקודות קוליות. מאוחר יותר היא נראתה תוקפת את קבוצת האקס-מן עם ליידי דת'סטרייק, ומצטרפת לאחוות המוטאנטיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיפואיד מרי בוויקישיתוף