הארי אוסבורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קינדרד
Harry Osborn
הארי אוסבורן, כפי שהופיע כקינדרד בחוברת Amazing Spider-Man Vol.5 #54 מדצמבר 2020, אמנות מאת מארק באגלי.
הארי אוסבורן, כפי שהופיע כקינדרד בחוברת Amazing Spider-Man Vol.5 #54 מדצמבר 2020, אמנות מאת מארק באגלי.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The Amazing Spider-Man #31
(דצמבר 1965)
יוצרים סטן לי
סטיב דיטקו
גילום הדמות ג'יימס פרנקו, טרילוגיית סרטי ספיידרמן
דיין דיהן, "ספיידרמן המופלא 2"
מידע
שם אמיתי הארולד תאופוליס "הארי" ליימן (שונה מהארולד אוסבורן)
כינויים הגובלין הירוק, הגובלין החדש, הבן האמריקני
סטטוס פעיל
מקום לידה ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע איש עסקים
כוחות נסיוב הגובלין הירוק מעניק לו יכולות פיזיות משודרגות ואינטלקט גבוה.
חבר בקבוצה אלכימקס
חבר לשעבר בקבוצה האוונג'רס האפלים, תעשיות אוסקורפ, תעשיות פארקר
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה נורמן אוסבורן (אב)
אמילי אוסבורן (אם, מתה)
גבריאל ושרה סטייסי (שיבוטים שיצר ,מתים)
ליז-אלן אוסבורן (אשה לשעבר)
נורמי וסטנלי אוסבורן (בנים)
אויבים דוקטור אוקטופוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארי אוסבורןאנגלית: Harry Osborn) הוא דמות משנה בדיונית, המופיעה בחוברות הקומיקס ספיידרמן ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת The Amazing Spider-Man #31 מדצמבר 1965, ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר סטיב דיטקו.

דמותו של הארי אוסבורן הופיעה במגוון עיבודים שונים לקומיקס. בסדרת הטלוויזיה מ-2008 דמותו דובבה בידי ג'יימס ארנולד טיילור ובדיבוב עברי בידי מירון ארונוביץ'. את דמותו בטרילוגיית סרטי ספיידרמן גילם השחקן ג'יימס פרנקו. דיין דיהן גילם את דמותו בסרט הלייב אקשן "ספיידרמן המופלא 2".

היסטוריית פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי אוסבורן הופיע לראשונה בספיידרמן המופלא #31 (דצמבר 1965), והוא נוצר על ידי הסופר סטן לי והאמן סטיב דיטקו.

בספיידרמן המופלא #122 (יולי 1973), אביו של הארי, נורמן, נהרג, ומוצגת עלילת משנה המובילה לכך שהארי יורש את זהותו של אביו בתור הגובלין הירוק. עלילת המשנה הזו מגיעה לשיאה בספיידרמן המופלא #136 (ספטמבר 1974). הסופר גרי קונווי אמר שהרעיון של הארי אוסבורן להפוך לגובלין הירוק נבע בחלקו מהרצון להתמודד עם ההשלכות של הסמים הפסיכדליים שהארי התחיל להשתמש בספיידרמן המופלא #96 (מאי 1971). קונווי אמר כי היה לו ניסיון עם סמים כאלה בעצמו, וכי "עם סמים פסיכדליים, הזיות, אם נעשה בהם שימוש לרעה, קיים פוטנציאל לחוויות הזיות נוספות שאינן לחלוטין בשליטתך או מרצונך. יכולתי לדמיין את הארי נפגע ממשהו כזה, במצב הרגשי השברירי בעקבות מות אביו, ואיבוד קשר עם המציאות כתוצאה מכך".

הארי מת בספיידרמן המרהיב #200 (מאי 1993). האמן סאל בוסקמה אמר שציור שני העמודים האחרונים של גיליון זה היה חוויה רגשית עמוקה עבורו בשל משך הזמן שצייר את הדמות, והרגיש שראוי שהסופר ג'יי. אם. דמאטיס בחר שלא להוסיף שום דיאלוג לדפים הללו.

מספר שנים מאוחר יותר, תכננו כותבי ספיידרמן לחשוף שהנבל המסתורי גונט הוא הארי אוסבורן, שעדיין חי וגרם לכל "סאגת המשובטים", אך צו עריכה מנע זאת מלהתממש. עם זאת, הארי זכה בסופו של דבר לתחייה בספיידרמן המופלא #545 (דצמבר 2007). הוא קיבל ערך במדריך הרשמי של יקום מארוול גרסת 89 #5.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי אוסבורן הוא בנם של אמילי ונורמן אוסבורן, שמתה ממחלה קשה לאחר היוולדו. כתוצאה ממותה, אביו התעשיין הפך לאיש קר ומנוכר, והארי העביר את מרבית חייו בניסיון להתקרב לאביו, שהמשיך להרחיקו מעליו. באוניברסיטת אמפייר סטייט, הארי הכיר את פיטר פארקר ואת גוון סטייסי, שבה היה מאוהב. בתחילה, מערכת היחסים בין הארי לפיטר הייתה מתוחה, היות שהארי חשב את פיטר הביישן לסנוב. אולם, השניים הפכו במהרה לחברים טובים.

הארי לא היה מודע לכך שחברו הטוב פיטר פארקר היה גיבור-העל ספיידרמן. אביו של הארי הפך לנבל-העל הגובלין הירוק באמצעות נסיוב-על, ובקרב מאוחר בין ספיידרמן לגובלין הירוק, נורמן מגלה את זהותו הסודית של איש העכביש וחושף את עצמו. פיטר נחרד לגלות שאויבו הגדול ביותר הוא גם אביו של חברו הטוב ביותר, ונאמנותו נקרעת. הארי מתחיל במערכת יחסים עם מרי ג'יין ווטסון, אך היא זורקת אותו בשל סגנון חייו המוביל להרס עצמי. הארי מתמכר לסמים ולוקח מנת יתר של אמפטמין. האירוע דוחף את הגובלין הירוק לכדי שיגעון. הוא חוטף את גוון סטייסי כפיתיון לספיידרמן וזורק אותה מגשר ג'ורג' וושינגטון. כשספיידרמן עוצר את נפילתה בעזרת קורי העכביש שלו, היא מתה כשמפרקתה נשברת מהצלפת שוט. הקרב שהתחולל בין השניים היה אכזרי במיוחד, וספיידרמן הזועם כמעט ולא יכול היה לשלוט בעצמו מלהרוג את אויבו הוותיק. כשהגובלין הירוק זימן את הגלשן שלו בניסיון לשפד את ספיידרמן, זה האחרון קפץ מהדרך והגלשן שיפד את הגובלין ולכאורה הרג אותו.

הארי היה עד לקרב האחרון בין ספיידרמן לגובלין הירוק. בשל נאמנותו לאביו, הוא נשבע לנקום בספיידרמן, ומשתמש בהון שירש מאביו לצורך הנקמה. יום אחד הוא מגלה לתדהמתו הרבה את תחפושתו של ספיידרמן בחדרו של פיטר פארקר, ומגלה שחברו הטוב הוא זה שהרג את אביו. הוא מתעמת עם ספיידרמן בתור הגובלין הירוק החדש. בשלב מסוים הוא מנסה נסיוב חדש של הגובלין הירוק, אך זה מתברר כקטלני ביותר והוא נהרג.[1] בעקבות שינוי המציאות בידי מפיסטו באירועי "עוד יום אחד", מתברר שהדבר היה למעשה אשליה אותה יצר מיסטריו, והארי נשלח בידי אביו למכוני גמילה לאחר שהאמין שהתמכר שוב לסמים.[2] בהמשך אירועי מלחמת האזרחים של מארוול, פלישה סודית ושלטון אפל, נורמן אוסבורן מקבל שליטה על סוכנות S.H.I.E.L.D. אוסבורן, שנטל באותה תקופה את זהות "איירון פטריוט" (שילוב בין איירון מן וקפטן אמריקה), מזמין את בנו להצטרף לקבוצת האוונג'רס האפלים החדשה שלו תחת הזהות "הבן האמריקני" וחליפת שריון משלו.

לאחרונה התברר כי כאשר הארי אוסבורן מת במקור, הוא נשלח לגיהנום ועבר למצב של שד העונה לשם קינדרד.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך רוב חייו, להארי אוסבורן לא היו יכולות על אנושיות.

בתור הגובלין הירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחשף את עצמו לנוסחה של אביו, הוא לוקח את המושכות של הגובלין הירוק השני, מה שגרם לו להיות הרבה יותר חזק, ערמומי וזריז. הוא נושא חרבות, יחד עם טכנולוגיית הגובלין הרגילה.

בתור בן אמריקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשבט של הארי הייתה גם גישה זמנית לשריון הבן האמריקאי.

הארי בינה מלאכותית/ קינדרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הארי אוסבורן בינה מלאכותית יצרה את התאומים המשפחתיים, הסיוע של מפיסטו העניק לתאומים את היכולות המשופרות מבחינה דמונית של אלמוות, חוזק-על ושליטה על מרבה הרגליים כמו אלה שיכולים לבלוט מתוכם. בנוסף, הם יכולים לבצע קסמים ולהחיות את המתים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 2014, IGN דירג את הארי אוסבורן במקום השישי ברשימת "25 הנבלים המובילים של ספיידרמן".
  • בשנת 2020, CBR.com דירג את הארי אוסבורן במקום השישי ברשימת "ספיידרמן: 10 החברים החזקים ביותר במשפחת אוסבורן".

גרסאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

MC2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום MC2, גם מותו של הארי בספיידרמן המרהיב #200 נשאר תקף והוא הורשה לנוח בשלום. אלמנתו ליז ממשיכה את מערכת היחסים שלה עם פרנקלין נלסון ומגדלת אותו ואת נורמי (בנו של הארי), אך מאוחר יותר היא נכנעת למחלה קטלנית; מותה שולח את נורמי אל מעבר לקצה, וכמו אביו וסבו לפניו, נוטל את אדרת הגובלין הירוק ונשבע לנקום בפיטר פארקר. לאחר מספר מפגשים טעונים רגשית עם ספיידרגירל, נורמי בסופו של דבר מחזיר לעצמו את שפיותו וריב הדם בין הפארקרים לאוסבורן הופסק סופית.

מארוול אולטימייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלגול האולטימייט של מארוול של הארי אוסבורן הוא בנם העשיר של נורמן אוסבורן ומרתה אוסבורן, כמו גם החבר הכי טוב ונושא ההדרכה של פיטר פארקר בתיכון מידטאון, שהוא אחד מחבריו הבודדים של פיטר בתיכון וגם יוצא לזמן קצר עם מרי ג'יין " MJ" ווטסון. לאחר שנורמן בסופו של דבר מכפיף את עצמו לפורמולת אוז, הגובלין הירוק הורג את מרתה ומנסה להרוג את הארי, שבגלל זה הוא נעלם בתחילה אך בסופו של דבר מופיע מחוץ לתיכון מידטאון בעקבות הקרב של ספיידרמן עם הגובלין הירוק שכמעט הרס את בית הספר. אומר ל-MJ, פלאש תומפסון וקני קונג שהמפלצת היא אבא שלו. הארי מופקד במשמורת של קרוב משפחה, אך בסופו של דבר הוא חזר לאביו ונשטף מוחית על ידי ד"ר מיילס וורן כדי לשכוח את האירועים הקודמים. במהלך קרב נוסף עם ספיידרמן, ששת המרושעים והאולטימטיביים מול הבית הלבן, הארי עוצר את אביו והוא נלקח לשילד. מאוחר יותר הוא משמש כחתיכת מיקוח של ניק פיורי כדי לנהל משא ומתן עם נורמן. הארי מתחיל להאשים את כל הסובבים אותו במצב, ואישיותו השנייה שו (שהציג אביו לאחר שנים רבות של טיפול היפנוטי) מתחילה להשתלט. הארי הופך בסופו של דבר ליצור ההובגובלין, צובר כוח על, פירוקינזיס ועור על דמוי גובלין כתום. הארי מנסה לעצור את עצמו במהלך קרב עם ספיידרמן, אך שו משתלט עליו ונפצע על ידי חיילי שילד. הוא משמש שוב את שילד כדי למשוך את אביו, אך בסופו של דבר השניים עושים קרב, מה שמותיר את הארי מת. מאוחר יותר נואם פיטר נאום המכבד את חברו. בסופו של דבר נחשף שנוסחת אוז מעניקה לנורמן ולספיידרמן חייאלמוות, מה שמאפשר שהארי עדיין חי איפשהו.

מארוול זומבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במארוול זומבים: חזרה #1, ספיידרמן זומבי נלקח למציאות חלופית שבה זה העבר ופיטר עדיין בקולג', הארי וגוון חיים וכו'. הארי מוצג מתחבק (עם שפם) עם פיטר, MJ וגוון. עם זאת, הוא מוצג מאוחר יותר כשהוא נאכל על ידי ששת המרושעים, יחד עם חבריו.

ספיידרמן: סאגת המשובטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחזור המפושט של סאגת המשובטים, הארי מתגלה כמוח מאחורי הצרות של פיטר ובן ריילי לאורך כל הסיפור. לאחר ששרד בחשאי את הקרב האחרון שלו עם ספיידרמן, ועדיין לא תלוי בשל תופעות הלוואי של נוסחת הגובלין, הארי מבצע מסע נקמנות נגד ספיידרמן בסיועו של קיין. תוכניותיו כוללות גם שיבוט של אביו המנוח, שככל הנראה נהרג על ידי רחפן הגובלין שלו במציאות זו. הארי יוצא במהרה לתקוף את בן ריילי במסווה של הגובלין הירוק. התוכניות שלו מסוכלות כשקיין מחליף צד. השיבוט הנורמני, שאינו שפוי בשל אי חשיפתו לנוסחת הגובלין, מנסה לשכנע את הארי לעצור לפני שיקריב את עצמו על ידי קפיצה מול רחפן הגובלין (בדומה למותו של בן ריילי ביקום הראשי). הסדרה מסתיימת בהארי זועם ונשבע שהוא ינקום.

ספיידרמן: סיפור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיידרמן: סיפור חיים כולל המשכיות חלופית שבה הדמויות מזדקנות באופן טבעי לאחר שפיטר פארקר הופך לספיידרמן בשנת 1962. בשנת 1966, פיטר עצר את נורמן כדי למנוע מהגובלין הירוק לפגוע במישהו, מה שמשאיר את הארי אחראי על אוסקורפ. בשנת 1977, הארי מאורס למרי ג'יין, אך מראה סימנים של התמכרות לסמים בעקבות הלחץ של מעמדו ומאסרו של אביו. נורמן משכנע את הארי לתקוף את מיילס וורן בתור הגובלין השחור כדי לאחזר את השיבוט שלו, אבל הארי מגלה שמיילס גם שיבט את פיטר וגוון סטייסי בתהליך. הארי מבין שנורמן שיבט את פיטר כי נורמן עדיין החשיב את פיטר ליורש הראוי יותר ותוקף אותו. לאחר שפיטר משכנע את הארי במניפולציות של אביו, הארי מפוצץ את המתקן, והורג את כל המשובטים מלבד זה של פיטר. עם זאת, מיילס מגלה ש"גוון" שפיטר היה איתה היה למעשה השיבוט שלה בזמן שגוון האמיתית מתה בפיצוץ, ומותירה את הארי מוכה אשמה. שנה לאחר מכן, הוא נפרד ממרי ג'יין והשאיר לה סכום כסף משמעותי לפני שנעלם. בשנת 1995, אוטו אוקטביוס פורץ לאוסקורפ ומאיים על הארי שיאפשר לו להשתמש בציוד כדי לחקור את פיטר והשיבוט שלו, בן, כדי למצוא דרך לשבט את עצמו. כאוס מתפרץ לאחר שהוא מגלה שפיטר הוא כביכול המשובט בעוד בן הוא המקור. כאשר אוטו מנסה להרוג את שניהם, הארי מקריב את עצמו כדי להציל את פיטר. כשהוא מת בזרועותיו של פיטר. מאוחר יותר מתגלה שאוטו הורשה להיכנס לאוסקורפ על ידי נורמן הקשיש, שחוטף התקף לב ומת לאחר שנודע לו על מותו של הארי.

ספיידר-גוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה זו, הארי אוסבורן הוא מנודה חברתי בתיכון שסובל מבריונות מתמדת עקב שמועה שניסה לשרוף את המכינה הישנה שלו; פלאש תומפסון מציק לו במיוחד ומכנה אותו "הגובלין הירוק". גוון סטייסי ופיטר מתיידדים איתו מתוך רחמים, והארי מבקש מגוון לצאת לנשף, ומכעיס את פיטר. הוא רואה את פיטר הופך ללטאה, נלחם בספיידר-וומן ומת. בהלווייתו של פיטר, הוא מרגיש אשם על כך שלא עשה דבר כדי למנוע את מותו של פיטר, ונעלם מבית הספר לשנתיים. הוא חוזר לילה אחד ואומר לגוון שהוא הצטרף לצבא ולשילד לאחר מותו של פיטר ומתכנן לנקום בו על ידי הורדת ספיידר-וומן. במהלך המאבק שלו עם ספיידר-וומן, הוא לוקח את סרום הלטאה כדי לגבור על הגיבורה, אך בורח לאחר שגילה שספיידר-וומן היא גוון. לאחר מכן הוא יוצא למנוסה משילד והוא נרדף על ידי נינג'ות השייכים ליד, וולברין ושאדוקאט לפני שהשתנו לחלוטין ללטאה. כשהיא מבינה שיש קשר לכוחות שלהם ולחומר מסתורי שניתן לה על ידי מאט מורדוק, גוון מצליחה להוציא את סרום הלטאה מדמו של הארי ומשלבת אותו עם החומר, שיוצר את סימביוט הונום.

ספיידר-גדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במהלך קו העלילה של "ספיידר-גדון", גרסת Earth-44145 של הארי אוסבורן מגיעה לאוסקורפ ועושה את דרכו בבניין. הקריינות היא בצורת מכתב להארי מפיטר פארקר על מה שקורה באוסקורפ. כאשר נורמן אוסבורן בעל שש זרועות מודיע על כך שהארי עובר דרך אוסקורפ ולאחר שהיה חמוש בסתר, נאמר לו שהארי נמצא בקומה ה-15 ליד המעבדה של מר וורן. כשהוא הופך לספיידרמן ומגיע למקום שבו ממוקמת קובייה קוסמית מעוותת, נורמן מתעמת עם הארי שעוטה את שריון הקובולד. במהלך הקרב נחשף שנורמן הרג את פיטר פארקר כשהארי הפצוע קשות יורה קרן לייזר לעבר הקובייה הקוסמית המעוותת.
  • במהלך חזרתם של היורשים, המכשיר של ספיידר-גוון לנסוע דרך המולטיוורס הושמד על ידי ורנה ואז גוון נתקעה ביקום חלופי. ביקום הזה פיטר פארקר וגוון סטייסי של היקום הזה קיבלו עבודה באוסקורפ ופיטר רצה ליצור תרופה לסרטן, לאחר שדודו בן מת מזה. פיטר התנסה בספיידר ונום כדי ליצור את התרופה אבל אחד העכבישים נשך את הארי אוסבורן והפך את הארי לספיידרמן של היקום הזה. הארי לצד גוון סטייסי כשהגובלין הירוק של היקום הזה התחיל להילחם בפשע יחד, עד שבמהלך קרב עם איש החול, גם הארי וגם אביו של גוון נהרגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Spectacular Spider-Man #200, May 1993
  2. ^ Amazing Spider-Man #581, December 2008