מארק וייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארק וייד
מארק וייד, 2010
מארק וייד, 2010
לידה 21 במרץ 1962 (בן 62)
היואיטאון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ארצות הבריתארצות הבריתאמריקני
עיסוק כותב ועורך קומיקס
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כתיבה קומיקס
יצירות בולטות The Flash Vol.2
Impulse
JLA
Legion of Super-Heroes Vol.4-5

Superman: Birthright
Kingdom Come
52
הושפע מ Adventure Comics #369-370
(לגיון גיבורי-העל, 1968)
פרסים והוקרה
  • Eisner Award for Best Writer (2012)
  • פרס הארווי לכותב בטוב ביותר (2012)
  • פרס אינקפוט (2012)
  • פרס הארווי לכותב בטוב ביותר (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.markwaid.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארק ויידאנגלית: Mark Waid, נולד ב-21 במרץ 1962 בהיואי טאון, אלבמה) הוא כותב קומיקס אמריקני, שידוע לרוב בזכות הרצתו רבת השנים לכותרי פלאש, כמו גם הסיפורים "קץ הממלכה" ו"סופרמן: זכות מלידה" עבור חברת DC קומיקס וקפטן אמריקה של חברת מארוול קומיקס. מאוגוסט 2007 שימש כעורך ראשי ומנהל מחלקת הקריאייטיב של "BOOM! Studios".

וייד ציין כי הוא הושפע על ידי קשת הסיפור בת שני החלקים "מורדרו האכזר" ו"מושבעי השטן" בהם כיכב לגיון גיבורי-העל (Adventure Comics #369-370, יוני-יולי 1968): "זוהי טביעת הדפוס לכל דבר שאני כותב".[1]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורך ראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

וייד נכנס לתחום הקומיקס באמצע שנות ה-80 ככותב ועורך במגזין מעריצים בשם "גיבורים מדהימים". הוא נשכר בשנת 1987 לשמש כעורך עבור חברת DC קומיקס, שבה הוא עבד על כותרים כ-Secret Origins, לגיון גיבורי-העל וחלק מהרצתו של גראנט מוריסון בחוברות פטרול האבדון. בנוסף, הוא שימש כעורך בהרצות זמניות של כותרים כ-Action Comics, אינסופיות בע"מ, וונדר וומן, אקס-מן ומהדורות מוגבלות כ-Batman: Gotham by Gaslight - שבעקבותיו יצר עם הכותב בריאן אוגוסטין את חותם "עולמות אחרים" של DC, המתרחש מחוץ להמשכיות המרכזית של החברה, ביקומים מקבילים או זמנים אחרים.

כותב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989, וייד עזב את עבודת העורך הראשי למשימות כתיבה עצמאיות. הוא עבד על הליין הזמני Impact Comics של חברת DC, בו הוא כתב את חוברות The Comet ודיאלוגים ב-Legend of the Shield.

בשנת 1992 וייד נשכר בידי העורך דאז בריאן אוגוסטין לעבודה שקירבה אותו יותר להכרה הציבורית, ככותב ראשי של חוברות פלאש. בקומיקס זה כיכב אחד מגיבורי הדגל של החברה, ובמהלך שמונה השנים בהן כתב את חוברות הדמות, וייד וכמה מהמאיירים (ביניהם גרג לארוק ומייק וירינגו) הוציאו את הפלאש המודרני מצללי קודמיו ג'יי גאריק ובארי אלן והגבירו את כוחו בצורה דרמטית.

בעקבות הצלחת הרצת חוברות הפלאש פנו לווייד כותבי החברה המתחרה מארוול קומיקס ראלף מצ'יו ומארק גרונוולד, ושכרו אותו כיורשו של גרונוולד בחוברות קפטן אמריקה. הרצתו הראשונית של וייד בסדרת החוברות התבררה כפופולרית, עד אשר נקטעה באיבה עקב החלטת החברה לצאת בקשת הסיפור Heroes Reborn לאחר כשנה, שהציגה מחדש את הדמות בכתיבתו של רוב ליפילד. אף על פי שההרצה השנייה של הדמות הצליחה פחות מקודמתה (Captain America Vol.3 #1-23), וייד היה לאחד הכותבים הפוריים ביותר של סוף שנות ה-90. הוא גם כתב עשרה גליונות מתוך תריסר החוברות של סדרת הבת קצרת הימים Captain America: Sentinel of Liberty ("קפטן אמריקה: זקיף החופש") משנים 19981999.

בשנת 1996, וייד יצר יחד עם המאייר אלכס רוס את אחת מיצירותיו הנודעות ביותר, הרומן הגרפי Kingdom Come. הסיפור, שמתרחש בעתיד יקום DC, גילה את גורלם של סופרמן, באטמן, וונדר וומן ושאר הגיבורים כאשר העולם מסביבם השתנה. הרומן הגרפי נכתב כתשובה לקומיקסים הקודרים של שנות ה-80 וה-90,[דרוש מקור][מפני ש...] ובשעה שרבים מהאירועים שהתרחשו בסיפור היו מתוחים, נוצרה בו תחושה מסוימת של אופטימיזם. רבים מהרעיונות שיושמו בסיפור הוטמעו בכותרי החברה ביקום העכשווי, וייד כתב רומן המשך פחות מצליח בשם The Kingdom.

וייד אחראי גם להרצתן של חוברות JLA, סדרת הספין אוף של פלאש אימפולס ו-Ruse של חברת קרוסג'ן בשנות ה-2000. וייד ומוריסון כתבו יחדיו מספר פרויקטים שייצבו את ליגת הצדק חזרה במיינסטרים (כמו למשל סיפורו של וייד JLA: Year One). השניים גם עזרו לקבע את רעיון ה"היפר-זמן",[דרושה הבהרה] שנועד לתקן מספר בעיות המשכיות ביקום DC.

וייד החל בהרצה מוצלחת של חוברות ארבעת המופלאים בשנת 2002 עם האמן מייק וירינגו, איתו עבד בעבר על פלאש, כאשר חוברת הבכורה עלתה באוקטובר 2002 (Fantastic Four Vol.3 #60). הרצתו הפופולרית הייתה בסכנת נפילה כאשר עורכי מארוול ביקשו לשנות מספר אספקטים בסדרה. וייד ווירינגו מחו על השינויים, הוחלפו והוחזרו בעקבות תגובות זועמות ממעריצים. הם סיימו את הרצתם בחוברת מספר 524 (מאי 2005), והסדרה חזרה למיספורה הרגיל.

בשנת 2003 הוציא וייד סדרת קומיקס בשם Empire (יחד עם בארי קיטסון), בהם הוצג נבל-העל גולגות שהביס את כל גיבורי-העל והשתלט על העולם. הסדרה פורסמה בידי חברת Gorilla Comics, שהוקמה בידי וייד, קורט בוזיאק וכמה אחרים, אך החברה התקפלה לאחר שתי חוברות בלבד. כעת הסדרה נמצאת ברישיון DC, והיא מציגה יקום בדיוני משלה.

וייד חזר לכתיבת לגיון גיבורי-העל בדצמבר 2004 וצוות מחדש לבארי קיטסון. הוא סיים את ההרצה בחוברת מספר 30 באמצע 2007. הוא שיחק תפקיד חשוב יחד עם יוצרים כג'ף ג'ונס, גרג ראקה וקית' גיפן בהובלת יקום DC לקראת המשבר האינסופי של שנת 2005. יחדיו, הם כתבו את הסדרה השבועית הארוכה "52" שנמשכה כשנה שלמה ועקבה את אירועי המשבר. באותה שנה, וייד חתם עם חברת DC על חוזה לשנתיים, בהם הריץ את הסדרות The Brave and the Bold עם ג'ורג' פרז, ושב באופן זמני לפלאש.

עבודותיו האחרונות של וייד כוללות השתתפות בכותרי ספיידרמן, כתיבת המיני סדרה של דוקטור סטריינג' Strange, וכן מספר סדרות של סטודיו בום, ביניהם Irredeemable עם האמן פיטר קראוזה והספין-אוף Incorruptible.

ביולי 2007 הכריזו אולפני בום בכנס קומיק-קון כי וייד יצטרף לחברה כעורך ראשי וכותב לאחר שחוזיו עם חברת DC הסתיימו. הוא קודם למנהל מחלקת הקריאייטיב באוגוסט 2010. חודשיים לאחר מכן הוא הודיע כי יעזוב את תפקיד זה ויחזור לכתיבה עצמאית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מארק וייד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Comicbookresources.com, Issue #44, Warren Ellis, September 29th 2000