מנדרין (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנדרין
Mandarin
המנדרין, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Invincible Iron Man #525 מספטמבר 2012, אמנות מאת סלבדור לארוקה.
המנדרין, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Invincible Iron Man #525 מספטמבר 2012, אמנות מאת סלבדור לארוקה.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Tales of Suspense #50
(פברואר 1964)
הופעה אחרונה Punisher Vol.12 #1
(אוקטובר 2018)
יוצרים סטן לי
דון הק
גילום הדמות בן קינגסלי ("איירון מן 3"
טוני ליונג ("שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות")
מידע
שם אמיתי לא ידוע
כינויים ג'ין חאן, זאנג טונג, טם בורג'יגין
סטטוס לא פעיל
מקצוע קונקיסטאדור, איש עסקים, שרת, ראש ארגון פשע
כוחות אמן לחימה על-טבעי, בעל עשר טבעות קסומות המעניקות לו מגוון יכולות מאגיות.
חבר לשעבר בקבוצה תאגיד פרומתאוס
אזרחות הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ג'ינגיס חאן (אב קדמון לכאורה)
מיי לינג (ארוסה, מתה)
טמוג'ין (בן)
סאשה האמר (בת)
אויבים איירון מן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנדריןאנגלית: Mandarin) הוא דמות בדיונית של נבל-על המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת Tales of Suspense #50 מפברואר 1964 ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר דון הק. דמותו מתוארת לרוב כמגלומן המנסה לכבוש את העולם, אך אשר מחזיק גם בתחושת כבוד גדולה. למרות שאויבו הראשי הוא איירון מן, מנדרין נכנס לעימותים גם עם תור, הענק הירוק ושאר גיבורי-העל ביקום מארוול.

המנדרין הופיע במגוון מדיות אחרות, כמו סרטי אנימציה ומשחקי מחשב. דמויותיהם הבדיוניות של אלדריץ' קיליאן וטרבור סלאטרי (בגילומם של גאי פירס ובן קינגסלי, בהתאמה) התחזו למנדרין בסרט הלייב אקשן "איירון מן 3", כשאת דמותו של המנדרין האמיתי גילם בסרט היקום הקולנועי של מארוול "שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות" השחקן טוני ליונג. דמותו של מנדרין מדורגת במקום ה-81 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים, לפי אתר IGN.[1]

דמותו של המנדרין מתוך הרצת החוברות של איירון מן בכתיבתו של ג'ון ביירן ואיורו של ג'ון רומיטה הבן משנות ה-90 הושפעה מדמותו של לו פאן מסרט הקולנוע "צרות גדולות בצ'יינה טאון" משנת 1986.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של המנדרין היה תושב סין שלפני השתלטות האימפריה, צאצא ישיר של ג'ינגיס חאן, ואמו הייתה אצילה אנגליה. בנם נולד בכפר לא ידוע טרם פריצתה של מהפכת הקומוניזם. הוריו של הרך הנולד מתו לאחר לידתו, והוא גדל אצל דודתו, שהייתה מרירה כלפי העולם וגידלה אותו בהתאם. כל ההון המשפחתי נועד לאמן את המנדרין במדע ובאימוני קרב. אי לכך, לקראת בגרותו הוא היה חסר כל. ממשלת סין פינתה אותו מבית הולדתו משום שלא יכול היה לשלם את חובותיו.[2]

בתקווה לנקום בחברה בעקבות פינויו והפיכתו לחסר בית, המנדרין ערך מסע לעבר "עמק הרוחות", מקום שבו כף רגל אדם לא דרכה זה דורות. במקום זה הוא מצא ספינת חלל ושלד חייזרי של האקסון-קאר, דרקון חוצני מכוכב הלכת מאקלו 4 שהגיע לכדור הארץ לפני עידנים ונשכח. למשך השנים הבאות, המנדרין חקר את המדע של הכוכב החוצני עד אשר התמחה בו. כמו כן, הוא למד לשלוט בעשר הטבעות אותן מצא בספינת החלל, אשר ככל הנראה היו מקור ההנעה שלה. בעקבות כך, המנדרין הפך לכובש הכפרים הסמוכים לעמק הרוחות ועד מהרה הפך בעזרת המדע המתקדם שלו לכוח משחית שאפילו הצבא הסיני לא יכול היה לעצור. הוא החל במסע ניסיונות להשליט הגמוניה כלל עולמית. העם הסיני, שפחד ממנו, ביקש את עזרתו, אך הוא לא שעה לתחינותיו.

המנדרין רואה בטכנולוגיה כאמצעי אמין להשגת מטרותיו. במשך השנים, הוא ניסה להפעיל את נשקי האומות השונות כנגדן. מבין מזימותיו המוקדמות הייתה חבלה וגנבה של טילים אמריקנים וכן מטוסי ריגול שנבנו על ידי טוני סטארק. כדי להבטיח את אמון הציבור בדרכיו, סטארק עטה את שריון איירון מן וטס לסין כדי לחקור את המקרה.[3] עד מהרה, איירון מן הפך למכשול העיקרי של מנדרין בדרכו לשליטה עולמית.

בשלושה מקרים בעימותיהם המוקדמים, המנדרין הצליח לשבות את איירון מן אך נכשל בהריגתו. בניגוד, לאיירון מן שהצליח לסכל את מזימותיו של מנדרין אך נכשל בהבאתו לצדק. כמה מהישגיו הטכנולוגיים הראשונים של מנדרין היו השקתו של לוויין בעל קרן קרינה המכוונת ל"תעשיות סטארק" וכן בנייתו של האנדרואיד ענק הממדים אולטימו, שכוחו היה בל יתואר. המנדרין תפעל את אולטימו כארבע פעמים אך תמיד נסיונותיו סוכלו בידי איירון מן.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנדרין הוא אתלט מיומן ששולט במגוון רחב של אמנויות לחימה. באמצעות אימון מתמשך, הוא הפך את גופו לנוקשה וחסין לפגיעות. הוא מסוגל לפרק את הסגסוגת המגנטית של שריונו של איירון מן במכות בלבד. כישורי לחימתו הם גבוהים ביותר עד אשר יש ביכולתו לשרוד שנים ללא מזון ומשקה, ולתחזק את עצמו דרך שליטתו באנרגיית הצ'י. דרגת כישוריו הפכה נושא לשכתובים רבים במשך השנים. במקור, המנדרין היה לוחם מיומן שיכול היה לשבור את שריון איירון במו ידיו בלבד.[4] אזכורים מאוחרים יותר התמקדו בשימוש בטבעות שלו.

המנדרין הוא אחד מהגאונים המדעיים הגדולים שביקום מארוול, ומיומן ביותר במדעים השונים. לא רק שהוא הסמכות העליונה בשימוש במדע מאקלואני, אלא שגם המשיך לפתח את תגליותיו בהתבסס על מדע חוצני זה. נשקיו העיקריים הם עשר הטבעות שהוא עונד על כל אחת מאצבעותיו. תפקידן של הטבעות אינו יכול להיות מוסבר על ידי מונחים ארציים, אך נודע כי הן משמשות כמקור כוח כמעט בלתי נדלה של ספינת החלל אקסון-קאר. המנדרין למד כיצד להפוך את הטבעות כדי שימשו אותו וכיצד הן תגבנה לפקודותיו.

אצבע יד ימין יד שמאל
זרת
אור שחור
הטבעת מסוגלת ליצור אזור של עלטה מוחלטת הסופגת כל אור מסביבה. המונח "אור שחור" מתייחס לסוג של רדיואקטיביות אולטרה סגולית.
פיצוץ קרח
הטבעת יוצרת גלי קור שיכולים להמם את יריביו של המנדרין. בדרך כלל, הטבעת גורמת לאוויר שבכיוון הפיצוץ להפוך לקרח, ומסוגלת להוריד את הטמפרטורה לכמעט אפס מעלות.
קמיצה
קרן מפוררת
הטבעת יוצרת קרניים המשמידות את הקשרים שבין האטומים והמולקולות המרכיבות את האובייקט שבו הן פוגעות. יש צורך בטעינה של 20 דקות בטרם השימוש בטבעת זו.
העצמה מנטלית
הטבעת מגבירה את האנרגיה המנטלית של העונד אותה, ומעניקה לו את האפשרות לשלוט באנשים באמצעות המחשבה ולפקוד עליהם. בדרך כלל היא מייצרת אשליות.
אמה
קרן מערבולת
הטבעת גורמת לאוויר לנוע במהירויות גבוהות כמערבולת. מערבולת זו יכולה לשמש כנשק הגנתי, כאמצעי לריחוף אובייקטים, או לגרום לריחופו של העונד אותה באוויר.
פיצוץ חשמלי
הטבעת יוצרת חשמל בכמויות שנמדדות לפי יכולת השימוש של העונד אותה. גבולותיה אינם ידועים.
אצבע מורה
קרן פגיעה
טבעת זו מסוגלת להקרין אנרגיות מסוגים שונים, לרוב נייטרונים עוצמתיים במיוחד. הטבעת מסוגלת גם להקרין תנודות על-קוליות וכן גלים מגנטיים כדי למשוך או להדוף אובייקטים.
פיצוץ להבה
הטבעת יוצרת רדיואקטיביות אינפרה אדום או חום בעוצמות הנקבעות על ידי העונד אותה. בדרך כלל החום יוצר להבה על ידי דחיסת המולקולות שבכיוון הפיצוץ. קרן החום מסוגלת לגרום לפיצוץ כימיקלים. גבולות החום אינם ידועים.
אגודל
מסדר חומר
הטבעת מסוגלת לסדר מחדש את האטומים והמולקולות של חומר מוצק ולהאיץ ולהאט את תנועותיהם כדי לגרום לאפקטים שונים. הטבעת שימשה לדחיסת ערפל לכדי מים זורמים, להפוך גז למוצק, אוויר לגז רעיל, אנשים לאבן וכיוצא בזה.
אור לבן
טבעת זו מסוגלת לייצר אנרגיות מסוגים שונים שבטווח הספקטרום האלקטרומגנטי. נעשה בה שימוש כדי לייצר כוח כבידה חזק דיו כדי לקבור את איירון מן בעודו צועד קדימה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנדרין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #81 - Mandarin
  2. ^ Tales of Suspense #62, February 1965
  3. ^ Tales of Suspense #50, February 1964
  4. ^ Tales of Suspense #54