איירון מן - דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליטוגרפיה של הדמויות מעולמו של איירון מן, כפי שהופיעה על עטיפת החוברות The Invincible Iron Man #500-502 ממרץ-מאי 2011, אמנות מאת מרקו ג'ורג'ביק.

בחוברות הקומיקס של איירון מן קיימות דמויות משנה רבות שמככבות יחד עמו ומהוות נדבך חשוב בסיפורים השונים שנעשו על הדמות במרוצת השנים.

טוני סטארק הוא תעשיין מולטי-מיליונר וממציא גאון, אשר נפצע אנושות ונשבה במהלך מלחמת וייטנאם. כדי להצילו מרסיסים שחדרו לליבו, חברו לשבי ינסן מחבר אלקטרומגנט לחזהו ועוזר לסטארק לבנות חליפת שריון שבעזרתה נמלט מהשבי.

בד בבד עם ניהול חברת "תעשיות סטארק", בה עובדים גם פפר פוטס, ג'יימס רודס והארולד הוגאן, סטארק נלחם כאיירון מן בנבלי-על רבים ובאיומים שונים על חברתו, אשר רובם מנסים לגנוב את טכנולוגיית השריון לתועלתם הזדונית.

בני ברית וחברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
הו ינסן Tales of Suspense #39
(מרץ 1963)
פרופסור ינסן הוא פיזיקאי ומהנדס שוחר שלום אשר נשבה בזמן מלחמת וייטנאם לפני שסטארק נשבה אף הוא. אחראי לבנייתו של האלקטרומגנט אשר הציל את חייו של סטארק, ועזר לבנות את חליפת האבטיפוס של שריון איירון מן לפני שהקריב את חייו כדי שסטארק יימלט.
ניק פיורי Sgt. Fury and his Howling Commandos #1
(מאי 1963)
יוצא מלחמת העולם השנייה ומרגל-על המשמש כמנהל סוכנות הביון S.H.I.E.L.D. עבד רבות לצדו של סטארק, אשר גם החליף אותו כמנהל הסוכנות לאחר אירועי מלחמת אזרחים.
וירג'יניה "פפר" פוטס Tales of Suspense #45
(ספטמבר 1963)
מזכירתו ומושא אהבתו של טוני סטארק, משמשת בהמשך כמנהלת "תעשיות סטארק". לאחר אירועי מלחמת אזרחים, פפר הצטרפה ל"יוזמת חמישים המדינות" תחת שם הקוד הרה, ולאחר שניתנה לה חליפת שריון משלה נטלה את שם הקוד רסקיו.
הארולד "האפי" הוגאן Tales of Suspense #45
(ספטמבר 1963)
מתאגרף לשעבר אשר נשכר בידי סטארק לשמש כנהגו אישי וכעוזר לאחר שסטארק הציל את חייו. נישא לפפר פוטס, מזכירתו של סטארק, לאחר משולש אהבים ארוך ביניהם. לאחר מלחמת האזרחים של מארוול, האפי מותקף בידי הספיימאסטר ונותר במצב תרדמתי. לאחר שהוא לא מראה כל סימני חיים, פפר מבקשת מטוני שיכבה את מערכות קיום החיים שלו.
אדווין ג'רוויס Tales of Suspense #59
(נובמבר 1964)
משרתו הנאמן של סטארק, אשר שירת בימי מלחמת העולם השנייה בחיל האוויר המלכותי. מנהל גם את אחוזת האוונג'רס ומשמש כדמות אב לרבים מחברי הקבוצה.
הווארד סטארק Iron Man #28
(אוגוסט 1970)
מייסד "תעשיות סטארק" ואביו של טוני סטארק. מדען מבריק ואיש עסקים ממולח וחסר רחמים. עבד על מספר פרויקטים במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה.
בטאני קייב Iron Man #117
(דצמבר 1978)
שומרת ראש עבור חברת אבטחה פרטית. יפהפייה אדומת שיער אשר ניהלה מערכת יחסים רומנטית עם סטארק, ונחלצה לעזרתו מספר פעמים במהלך שעותיו הקשות והתדרדרותו לאלכוהוליזם. התמנתה בידי סטארק לראש האבטחה של "תעשיות סטארק".
ג'יימס "רודי" רודס/וור משין Iron Man #118
(ינואר 1979)
לויטננט קולונל אפרו-אמריקני בחיל הנחתים האמריקני אשר שירת בדרום-מזרח אסיה כאשר פגש לראשונה בסטארק, שנמלט משביו בחליפת האבטיפוס הראשונה של איירון מן. במרוצת השנים הפך לחברו הטוב והחליפו בתפקיד איירון מן. נטל את זהות וור משין ולאחרונה את זהות איירון פטריוט.
מריה היל New Avengers #4
(מרץ 2005)
מנהלת לשעבר של סוכנות הביון S.H.I.E.L.D, הנאמנה לניק פיורי. השתתפה באירועי מלחמת אזרחים, פלישה סודית ושלטון אפל.

נבלים וארגוני רשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
בליזארד Tales of Suspense #45
(ספטמבר 1963)
גרגור שאפנקה היה עובד לשעבר של "תעשיות סטארק" שפוטר לאחר שנתפס על שוד, מסוגל לייצר קור וקרח. השני בעל מקור דומה, וכך גם השלישי.
דינאמו הארגמן Tales of Suspense #46
(אוקטובר 1963)
מספר סוכנים סובייטים אשר עטו על עצמם שלד חיצוני משוריין, כאשר המפורסם מביניהם הוא ממציא השריון אנטון ואנקו.
מנדרין Tales of Suspense #50
(פברואר 1964)
אויבו המושבע של טוני סטארק/איירון מן. אציל סיני, מדען ודיפלומט לשעבר שהפך לגאון קרימינלי שנחוש להשיג שליטה עולמית. כוחו מגיע משליטה על-אנושית ברזי אמנויות לחימה וכן בעשר טבעות כוח וטכנולוגיה מתקדמת אותם השיג מספינת חלל חייזרית.
אימורטוס The Avengers #10
(נובמבר 1964)
אדון הזמן בכבודו ובעצמו וגרסה עתידית של קאנג הכובש. הפעיל מניפולציות על איירון מן לבצע מעשי אלימות נגד האוונג'רס במהלך הסיפור "האוונג'רס: צומת דרכים".
הרוזן נפאריה Avengers #13
(פברואר 1965)
לוצ'ינו נפאריה הוא אריסטוקרט איטלקי אמיד אשר חשק בכסף ובכוח, ובעקבות כך הצטרף למשפחת המאפיה מאגיה. היו לו היתקלויות רבות עם קבוצת האוונג'רס. אביה של מאדאם מאסק.
איש הטיטניום Tales of Suspense #69
(ספטמבר 1965)
איש הטיטניום הראשון היה בוריס בולסקי, חייל-על סובייטי ובכיר שאפתן של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות שהורד בדרגה ונשלח למחנה עבודה בסיביר. אילץ מדענים שבויים לבנות עבורו שריון מתקדם במעבדה של אנטון ואנקו. איש הטיטניום השני, קונדרטי טופולוב, היה מוטאנט מקבוצת חיילי-העל הסובייטים שנהרג בידי איירון מן במהלך מלחמות השריון. איש הטיטניום השלישי הופיע בזמן השתלטות תעשיות פוג'יקווה על תעשיות סטארק, וכלל מאפיינים סובייטים כמו קודמיו. אולם, כאשר התגלה שמו כאנדי סטוקוול, הוא הכחיש כל מעורבות סובייטית.
אולטימו Tales of Suspense #77
(מאי 1966)
רובוט יום הדין שנבנה בידי גזע חייזרי לא ידוע והופעל בידי המנדרין.
A.I.M Strange Tales #146
(יולי 1966)
חטיבת הטכנולוגיה וכלי הנשק של ארגון HYDRA, בה חברים מדענים גאונים בעלי תארים מתקדמים אשר מבקשים להשיג כוח ולהפיל את ממשלות העולם.
בומרנג Tales to Astonish #81
(יולי 1966)
פרד מאיירס הוא אוסטרלי בעל כישורי זריקה יוצאי דופן, שהועסק על ידי מספר ארגוני פשע וניתנו לו בומרנגים ככלי נשק.
מודוק Tales of Suspense #93
(ספטמבר 1967)
טכנאי אנושי של A.I.M שעבר שינוי צורה מהונדס מוטנטי אשר הקנה לו אינטליגנציה על-אנושית.
ויפלאש Tales of Suspense #97
(ינואר 1968)
מארק סקרלוטי היה חשמלאי מוכשר בסניף סינסינטי של "תעשיות סטארק" שחשק בחיי יוקרה ומותרות ופנה לפשע. הפך למעצב כלי נשק ולרוצח שכיר הנושא צמד שוטים כנשק. בעקבות הסרט "איירון מן 2", הוצגה דמותו של אנטון ואנקו לקומיקס.
אולטרון Avengers #55
(אוגוסט 1968)
אנדרואיד שנבנה בידי הנרי פים ואחראי לכך שחליפת השריון של איירון מן יצאה מכלל שליטה, ואף פלשה לתוך גופו של טוני סטארק ושינה את צורתו לגרסה רובוטית של ג'אנט ואן דיין.
קונטרולר Iron Man #12
(אפריל 1969)
באזיל סאנדהורסט היה מדען מחקר אלקטרו-מכני/כימי, שהאובססיה שלו לשליטה הובילה אותו לסרב לעבוד לפי החוקים האתיים, ונאסר עליו לעבוד במתקני המחקר השונים בשל שיטותיו. בשל כך, סאנדהורסט היה נתון להתקפי זעם בלתי נשלטים, וכדי להרגיעו, אחיו וינסנט הפעיל בטעות פצצה במעבדה וגרם לנכותו של באזיל. מוכה אשמה על מעשיו, וינסנט צייד את אחיו הפצוע במעבדה אוטומטית. בעזרתה, באזיל יכול היה להלביש על עצמו שלד חיצוני חזק ביותר, המשתמש בדיסקי שליטה שסופגים אנרגיות מהאנשים בסביבתו.
מאדאם מאסק Iron Man #17
(ספטמבר 1969)
ג'ולייטה נפאריה (או בשמה השני ויטני פרוסט) היא בתו של הרוזן לוצ'ינו נפאריה, שמחביאה את פניה המצולקות מאחורי מסכה מוזהבת. נקלעת לעיתים לקונפליטים של נאמנות בין אביה לבין מאהבה איירון מן.
פיירבראנד Iron Man #27
(יולי 1970)
זהות שאותה חלקו ארבע דמויות. גארי גילברט היה אוכף חוק עבור התעשיין המושחת ג'סטין האמר, שהשתמש בזהות פיירבראנד כדי לשמש כחבלן אקטיביסט קיצוני. ראס ברוקסטל היה חבר בקבוצה האקו-טרוריסטית "כוח הטבע", שהשתמש בזהות פיירבראנד לאחר מותו של גילברט. ריק דניסון היה אקו-טרוריסט אנטי-קפיטליסטי שעבד עם קבוצה בשם "החרב הלוהטת". אמנדה היא הפיירבראנד הרביעית, שגויסה בידי מנדרין וזיק סטיין במזימה כדי להיפטר מאיירון מן, ואשר הופיעה לאחרונה באירועי "אינסופיות".
ספיימאסטר Iron Man #33
(ינואר 1971)
הספיימאסטר המקורי היה מרגל תעשייתי, חבלן ומתנקש שנושא כלי נשק מתקדמים שעד למותו לא התגלתה זהותו האמיתית. ספיימאסטר השני היה תלמידו המצטיין של טאסקמאסטר שזכה לכבוד לשאת את שמו של הספיימאסטר לאחר שעבר מספר מבחנים בסימולציית מלחמה. ספיימאסטר השלישי היה סינקלר אבוט, תעשיין עשיר שגרם למאסרו של ספיימאסטר הקודם ובחר לשחק עם איירון מן במשחקי מוחות במקום להתעמת איתו באופן ישיר. גרם למותו של האפי הוגאן, חברו הטוב של סטארק ונהגו האישי.
דרדנייט Iron Man #101
(יולי 1977)
בראם ולסינג היה מדען לאטברי שלא אהב לעבוד בשירותיו של דוקטור דום משום שחשב אותו לחיקוי עלוב, וכי הוא עצמו נעלה יותר. כשדום גילה אודות האידיאלים הבוגדניים של ולסינג, הוא הצמיד לו קסדה קיברנטית דמוית גולגולת לראשו וצילק אותו. ולסינג נמלט ונלקח לטיפולה של ויקטוריה פרנקנשטיין בטירת פרנקנשטיין. הוא אוסף לעצמו מגוון כלי נשק ורוכב על "סוס שאול" - מוטציה של סוס מעופף בעל כנפי עטלף.
איירון מונגר Iron Man #200
(נובמבר 1985)
אובדיה סטיין (אביו של זיק סטיין) היה איש עסקים מושחת שגנב את תעשיות סטארק מטוני סטארק. הוא מצא את חליפת האבטיפוס בה השתמש סטארק כדי להימלט משביו ושידרג אותה כדי להפוך לאיירון מונגר.
הרוח Iron Man #219
(יוני 1987)
חבלן מקצועי שנחוש בדעתו להרוג את טוני סטארק ולהשמיד את תעשיות סטארק. נושא על עצמו ציוד טכנולוגי שמאפשר לו להפוך ללא מוחשי. הרבה אינו ידוע עליו מלבד העובדה שעבד בעברו כמתכנת ומהנדס מוכשר עבור חברת טכנולוגיה בשם "אומני-סאפיינט", ואשר המציא מעבד מהפכני שיכול לשנות את מצבו הפיזי בהתאם לתגובות הסביבה. בשל תאונה אישית ותסכול מקצועי על כך שהחברה בה עבד לקחה קרדיט על המצאתו, הוא בחר לשלב את הטכנולוגיה שהמציא בתוך גופו.
פיירפאוור Iron Man #230
(מאי 1988)
ג'ק טאגרט עבד תחת שירותיו של התעשיין היריב אדווין קורד על פרויקט צבאי של חליפה נסיונית מוטסת שנועדה לסכל איומים על המדינה. כאשר איירון מן החל את מלחמות השריון ותקף נבלים משוריינים וגם סוכנים ממשלתיים, פרויקט פיירפאוור קיבל שדרוג כדי לעצור אותו. פיירפאוור שני בשם דייוויד רוברטס נשלח כדי לעצור אקו-טרוריסט שביקש להשתמש בשטחי פסולת של תעשיות סטיין לתועלתו הפרטית.
קולדבלוד Marvel Comics Presents #26
(אוגוסט 1989)
אריק סאבין היה לויטננט קולונל בצבא ארצות הברית אשר מונה על פרויקט "אולטרה-טק" במחנה האימונים קיליאן והתפוצץ לחתיכות כאשר עלה בטעות על מוקש. הוא הוחייה מחדש כקיבורג והחל לפעול כמתנקש עצמאי. באירועי מלחמת האזרחים של מארוול הוא התנגד לחוק רישום העל-אנושיים ונעצר. מאז נעלמו עקבותיו.
זיק סטיין The Order #8
(אפריל 2008)
איזיקיאל "זיק " סטיין" הוא בנו של אובדיה סטיין (איירון מונגר). מאז ילדותו, זק בנה נשק ביולוגי של הדור הבא עבור טרוריסטים ונבלי-על. דמותו נחשבת בתור הדור הבא של טוני סטארק/איירון מן. נקרא לעיתים בשם "איירון מן 2.0".
פלדת דטרויט Iron Man Vol.5 #25
(יוני 2010)
חליפת שריון אבטיפוס אשר הופיעה בסיפור "סטארק רזיליאנט", והיא הראשונה מבין "חיל מתכות דטרויט" פרי פיתוחם של "תעשיות האמר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]