יילוג'אקט (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יילוג'אקט
יילוג'אקט (האנק פים), כפי שהופיע בחוברת Avengers #501 מאוקטובר 2004. אמנות מאת דייוויד פינץ'
יילוג'אקט (האנק פים), כפי שהופיע בחוברת Avengers #501 מאוקטובר 2004. אמנות מאת דייוויד פינץ'
סוג גיבור-על/נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה האנק פים כיילוג'אקט:
Avengers #59
(דצמבר 1968)
ריטה ד'מארה:
Avengers #264
(פברואר 1986)
דארן קרוס כיילוג'אקט:
Antman
(יולי 2015)
יוצרים רוי תומאס, ג'ון בוסימה (פים כיילוג'אקט)
רוג'ר סטרן, ג'ון בוסימה (לאנג)
ניק ספנסר, ברט סקונובר, רמון רוזנס (קרוס כיילוג'אקט)
גילום הדמות קורי סטול ("אנטמן")
מידע
שם אמיתי הנרי ג'ונתן "האנק" פים
ריטה ד'מארה
דארן אגוניסטס קרוס
כינויים איש הנמלה, האיש הענק, גוליית, הצרעה, אולטרון (פים)
סטטוס פעיל
כוחות ללא כוחות-על
מצויד בחליפה המעניקה לו אפשרות לשנות את גודלו, ליצור מטחי אנרגיה, תעופה, כוח על-אנושי ויכולת תקשור עם חרקים
חברוּת בקבוצה צבא הרשע (קרוס)
חברוּּת לשעבר בקבוצה האוונג'רס, דפנדרס, אילומינטי (פים)
שומרי הגלקסיה, אדוני הרשע, פמיזונות, חברת כבוד של האוונג'רס (ד'מארה)
בעלים של קרוס תעשיות טכנולוגיות (קרוס)

יילוג'אקטאנגלית: Yellowjacket) הוא שמן של מספר דמויות בדיוניות של גיבורי ונבלי-על המופיעות בחוברות הקומיקס האוונג'רס ביקום מארוול קומיקס. דמותו המקורית של יילוג'אקט הופיעה לראשונה בחוברת Avengers #59 מדצמבר 1968 ונוצרה על ידי הכותב רוי תומאס והמאייר ג'ון בוסימה.

יילוג'אקט הוא אלטר-אגו אותו חלקו שלוש דמויות - האנק פים, ריטה ד'מארה ודארן קרוס. האנק פים הוא מדען גאון וממציא "חלקיקי פים", חלקיקים מיוחדים המאפשרים את הגדלת או הקטנת מסת גוף. בתחילה פעל פים כגיבור-על וחבר האוונג'רס תחת זהויות איש הנמלה, האיש הענק וגוליית, כאשר תאונה במעבדתו שינתה את אישיותו וגרמה לו ליצור לאמץ את זהות "יילוג'אקט". ריטה ד'מארה הייתה פושעת שגנבה את חליפת היילוג'אקט והצטרפה לקבוצת אדוני הרשע, וחזרה למוטב בעיצומו של קרב בין האוונג'רס לפיקסר. דארן קרוס הוא יו"ר לשעבר של תאגיד קרוס תעשיות טכנולוגיות, שלקח חליפת יילוג'אקט מתקדמת ממעבדה הממוקמת בתוך קסדת איש הנמלה.

דמותו של דארן קרוס כיילוג'אקט הוצגה לחוברות מארוול קומיקס לאחר שהיא הופיעה בסרט הלייב אקשן "אנטמן" בגילומו של השחקן קורי סטול. בגרסה זו, דארן קרוס ממדל את חליפת יילוג'אקט לפי חליפת איש הנמלה, ומנסה למכור אותה כחליפת קרב לארגוני טרור שונים לפני שהוא מחליט ללבוש אותה בעצמו.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנק פים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנרי פים

לאחר שיצר את האנדרואיד המרושע אולטרון, האנק פים מוכה האשמה חשב על נישואים אפשריים עם אהובתו ג'אנט ואן דיין, כשבטעות הפיל בקבוקוני גזים כימיקליים ששינו את אישיותו באופן הדומה לסכיזופרניה. הוא מופיע באחוזת האוונג'רס בתלבושת צהובה, מכריז על עצמו כ"יילוג'אקט", ומציע נישואין לג'אנט אחרי שהוא טוען כי נפטר מפים. אישיותו משוחזרת אחרי קרב נגד קרקס הפשע, והוא ממשיך לפעול כגיבור בזהות יילוג'אקט. פים פעל בזהות יילוג'אקט שנים רבות, בהן הפסקות בפעילותו והופעות אחדות כאיש הנמלה. לקראת אירועי מלחמת האזרחים בין גיבורי-העל ביקום מארוול נחטף פים בידי קריטי נול, חברה בכוח הפלישה של גזע הסקרול משני-הצורה. בתום תקופה שבה התחזתה לפים כיילוג'אקט, החליטה קריטי נול לבגוד בכוח הסקרול ולהזהיר את תושבי כדור הארץ מפני הפלישה המתקרבת, אך נהרגה בידי סקרול המתחזה לדאם דאם דוגאן והוחלפה בשיבוט.

כשחזר לכדור הארץ בסיום הפלישה, אימץ פים את זהות "הצרעה". הוא פעל לתקופה קצרה כאיש הענק בטרם עטה פעם נוספת את תלבושת יילוג'אקט באירועי "הזמן אוזל". פים התמזג עם אולטרון זמן מה לאחר מכן, ולא פועל כגיבור-על.

ריטה ד'מארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חליפת היילוג'אקט שכנה באחוזת האוונג'רס בעת שהותו של פים בחוף המערבי כיועץ המדעי של קבוצת האוונג'רס מהחוף המערבי. הפושעת הזוטרה ריטה ד'מארה גנבה את החליפה מאחוזת האוונג'רס למטרותיה, ביצעה בה שינויים קלים אך הובסה בידי הצרעה כשנכנסה לפאניקה אחרי שכיווצה את עצמה. היא הוצאה מהכלא והצטרפה לקבוצת אדוני הרשע לתקופה קצרה, בה הובסו אחרי שהשתלטו על אחוזת האוונג'רס. כאשר הוצאה מהכלא בידי הפיקסר, ריטה סייעה לקבוצת האוונג'רס נגדו, וחמקה מחזרה למאסר.

בעת ובה קבוצת האוונג'רס התפרקה, קפטן אמריקה הפעיל קריאת חירום לכל חברי האוונג'רס עקב מתקפה של הוד התפתחותו. ריטה קיבלה את הקריאה בגלל תלבושת היילוג'אקט שלה, וכאשר הגיעה לאחוזת האוונג'רס לכיבוי הקריאה, נאלצה לסייע בקרב נגד הוד התפתחותו. היא סייעה לקבוצת שומרי הגלקסיה מארץ-691 נגד קבוצת אדוני הרשע של דוקטור אוקטופוס באירועי "מלחמת האינסוף". היא הצטרפה לקבוצה בהרפתקאותיהם במאה ה-31 ופיתחה ידידות עם צ'ארלי-27 וניקי גולד, בטרם החליטה לשוב למאה ה-20 אחרי שנודע לה על אסון הקרב לאוונג'רס. כשחזרה להזהירם נהרגה ריטה בידי איירון מן, שפעל תחת השפעתו המרושעת של אימורטוס. במהלך אירועי "מלחמת הכאוס" הגנו ריטה ואוונג'רס מתים נוספים על חברי האוונג'רס הנוכחיים המורדמים מידי גרים ריפר ונקרה. לבסוף, ריטה, אמן החרבות, דת'קריי ודוקטור דרואיד הצליחו להימלט מעולם המתים, והוחיו. מיקומה הנוכחי לא ידוע.

דארן קרוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שעטה את חליפת היילוג'אקט היה דארן קרוס מיליונר ומנהל חברת "קרוס תעשיות טכנולוגיות". הוא אובחן כסובל ממחלת לב נדירה עקב עומס עבודה, והשתמש בקוצב לב גרעיני-אורגני נסיוני כדי להציל את חייו. הקוצב עבד, אך גרם ביצע מוטציה בדארן שהעצימה את יכולותיו הפיזיות, אם כי שימוש יתר בהן יגרום לשריפת לבו. דארן עבר השתלות לב שונות ללא הועיל, עד שחטף את ד"ר אריקה סונדהיים לעזרתו. איש הנמלה, שחיפש את ד"ר סונדהיים להצלת בתו קאסי, נכנס לקרב נגד קרוס שגרם לשריפת לבו. הוא הובל לניתוח השתלת לב שהופסק בידי איש הנמלה, שגרם למותו.

בעלות קרוס תעשיות טכנולוגיות הוענקה לבנו אוגוסטין, ששימר את גופתו בהקפאה קריוגנית והחליט להביאו חזרה לחיים. אוגוסטין חטף את ד"ר סונדהיים, ובסיועו של קרוב המשפחה ויליאם קרוס/קרוספייר חטף את קאסי והשתיל את לבה בגופו של דארן. חלקיקי הפים שנספגו בלבה של קאסי העניקו לדארן את היכולת הלא-יציבה לשינוי גודלו, והוא נאלץ לברוח לאחר קרב נגד איש הנמלה כאשר התכווץ בטעות. כשיצא להציל את קאסי מאוחר יותר נלכד איש הנמלה בידי דארן, ויליאם ואוגוסטין. קאסי ובעלי-בריתו של איש הנמלה הגיעו למטה קרוס תעשיות טכנולוגיות והצילו את איש הנמלה, בקרב ובו אוגוסטין נפגע מפרץ אנרגיה תועה שנורה בידי ויליאם. בינתיים, איש הנמלה נעצר בידי סוכנות S.H.I.E.L.D, ודארן גילה אודות מעבדה מיקרוסקופית בתוך קסדת איש הנמלה. בניסיון להציל את בנו הוא חטף את ראש ביצה למעבדה והורה לו להציל את בנו, ובשיטוטיו בתוכה מצא חליפת שריון "יילוג'אקט" ניסיונית שנבנתה בידי האנק פים. הוא לקח את חליפת השריון לעצמו, הכריז על עצמו כיילוג'אקט החדש ותקף מאוחר יותר את איש הנמלה בבית המשפט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]