ויקיפדיה:הידעת?/2018/נובמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
נובמבר 2018
1 בנובמבר 2018
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן

על מנת להינשא לאן בולין היה על מלך אנגליה, הנרי השמיני, להתגרש מאשתו, קתרין מאראגון, דבר שאינו אפשרי על פי הנצרות הקתולית. האפיפיור סירב להכריז על בטלות נישואיהם, ובתגובה הקים הנרי את הכנסייה האנגליקנית. לאחר שלוש שנים הוא החליט להיפטר גם מבוליין ובשנת 1536 האשים אותה בכישוף ובחמש מערכות יחסים עם גברים אחרים, בהם אחיה ג'ורג' ואפילו מטפח הישבן שלו, סר הנרי נוריס. ייחוסו הגבוה של נוריס מנע מתומאס קרומוול להתעלל בו בזמן החקירה, והוא טען לחפותו עד העלאתו לגרדום. אן הוצאה להורג יומיים מאוחר יותר, וכעבור 11 ימים נוספים נשא הנרי השמיני את ג'יין סימור לאישה. ג'יין, שמתה כעבור שנה, הייתה היחידה מבין שש נשותיו שילדה לו בן זכר (אדוארד השישי, מלך אנגליה).

עריכה - תבנית - שיחה
2 בנובמבר 2018

לעיתים, קולנוענים חותמים על יצירותיהם בשמות עט. כך למשל, מספר במאים והראשון שבהם דון סיגל, שסירבו לקבל קרדיט על סרטיהם, נהגו להעביר אותו לדמות הבדיונית אלן סמית'י. במקרה אחר, התסריטאי רוברט טאון לא היה מרוצה מעבודתו בהפקת "גרייסטוק", ונתן את ההכרה עליה לכלבו שאף היה מועמד לפרס אוסקר. צ'ארלי קאופמן הגדיל לעשות וחלק את ההכרה על תסריטו לסרט "אדפטיישן" עם אחת הדמויות שיצר, אח תאום בדיוני בשם דונלד. אותו דונלד קאופמן זכה במספר פרסים, בהם פרס גלובוס הזהב.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בנובמבר 2018
פסל של קלאודיוס
פסל של קלאודיוס

ההיסטוריון סווטוניוס כתב כי הקיסר הרומי קלאודיוס התיר לאורחיו להקל על קיבתם בנפיחות שקטות או קולניות לאחר שנודע לו כי אחד מהם כמעט מת לאחר שהתאפק מלהפיח ליד שולחן הקיסר. בנוגע לקיסר דומיטיאנוס כתב סווטוניוס, כי הוא היה מסתגר מדי יום כשלוש שעות בחדרו, אך לא היה עושה דבר בזמן זה פרט לציד זבובים באמצעות חרט חד.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בנובמבר 2018
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם

במחצית השנייה של המאה ה-20 נעשו כמה ניסויים בלשניים שבהם ניסו ללמד קופי אדם להשתמש בשפה טבעית או בשפה מתוכננת במטרה להתחקות אחר התפתחות השפה במין האנושי. פריצת דרך משמעותית הייתה בראשית שנות ה-80, בעת שהתגלה באחד הניסויים שקוף בונובו צעיר ששמו קאנזי מסוגל לתקשר עם בני אדם באמצעות שפת לוגוגרמות שפותחה במיוחד עבור הניסוי, והוא אף מבין שאלות באנגלית ומסוגל להשיב עליהן באמצעות הקלדת התשובה בשפת הלוגוגרמות. קאנזי עצמו כלל לא השתתף בניסוי אולם הוא נכח ב"שיעורי השפה" שקיבלה אמו המאמצת, שבעצם חטפה אותו מנקבה אחרת, בעת שהיה גור.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בנובמבר 2018
לוי אשכול
לוי אשכול

תקלת קריאה, שנקלטה בציבור כגמגום, אשר נעשתה בעת נאום לאומה שנשא ראש הממשלה ושר הביטחון, לוי אשכול, ב-28 במאי 1967 בשידור חי בקול ישראל, בעיצומה של תקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים, חיזקה את תדמיתו של אשכול כאדם מהוסס. ברם, הגמגום לא נבע מהססנות אלא מבעיה טכנית. הנאום הודפס במכונת כתיבה, ודקות לפני הקראתו ביקש אשכול מהשר ישראל גלילי לערוך אותו. גלילי ביצע בו מספר תיקונים בכתב ידו. במהלך הנאום, כאשר הגיע למשפטים המתוקנים, עצר אשכול למספר שניות ופנה בלחישה לנמצאים באולפן, אירוע שנקלט כגמגום. ה"גמגום" נתן נקודת אחיזה למבקריו של אשכול, ולחצים מגורמים שונים בפוליטיקה הישראלית ומהציבור הובילו להחלפתו בתפקידו הנוסף כשר הביטחון ולהקמת ממשלת ליכוד לאומי. לסרטיית קול ישראל הועבר הנאום לאחר עיבוד, ולכן גרסת ההקלטה שאותה ניתן לשמוע היום שונה מזו ששמע הציבור בשידור. לימים קיבל הנאום את הכינוי "הנאום המגומגם".

עריכה - תבנית - שיחה
6 בנובמבר 2018
מושב נהלל שתוכנן על ידי ריכרד קאופמן
מושב נהלל שתוכנן על ידי ריכרד קאופמן

האדריכל ומתכנן הערים ריכרד קאופמן, שפעל בתקופת היישוב, אחראי לחלק נכבד מהמבנים המפורסמים בתקופתו כגון בית ראש הממשלה, לתכנונם של למעלה ממאה יישובים בישראל בהם כפר יהושע ואף היה שותף לבסיס תוכנית המתאר של תל אביב. מבין היישובים שתכנן מפורסם מאוד מושב נהלל הבנוי כעיגול שמוסדות היישוב במרכזו, ברוח ערי הגנים. למרבה האירוניה דווקא לעצמו קאופמן לא תכנן בית, ואף לא קנה אחד, אלא גר כל חייו בדירות שכורות.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בנובמבר 2018
שלט רחוב אבן ישראל
שלט רחוב אבן ישראל

היהודים פורצי החומות בירושלים בחרו לשכונותיהם החדשות שמות "מתוחכמים" המתובלים בראשי תיבות, גימטריות ופסוקים. כך היא למשל שכונת "זיכרון טוביה", ששמה לקוח מהפסוק "זכר רב טובך יביעו" בתהילים, ומרמז על מקימה יוסף ריבלין שהייתה זו השכונה ה-11 (טב בגימטריה) שבנה, או שכונת אבן ישראל המכונה על שם 53 (אבן בגימטריה) מייסדיה. דוגמה נוספת היא שכונת "שבת אחים", ששמה לקוח מהפסוק "שבת אחים גם יחד" וגם מרמזת על העדות שהסתופפו בה: שפניולים, בבלים, תימנים, אורפלים, חלבים, יוונים ומוגרבים.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בנובמבר 2018
סמל אולימפיאדת טוקיו (1964)
סמל אולימפיאדת טוקיו (1964)

לאחר שניצחה במשחה 100 מטר חופשי באולימפיאדת טוקיו (1964), הפכה השחיינית האוסטרלית דון פרייזר לשחיינית הראשונה, כולל בין השחיינים הגברים, שזכתה באותו משחה בשלוש אולימפיאדות רצופות. למרות הישגה חסר התקדים, השעתה אותה התאחדות השחייה האוסטרלית לעשר שנים בעקבות סדרת שערוריות שנקשרו בשמה. הבולטת שבהן הייתה תפיסתה, יחד עם ספורטאים אוסטרלים נוספים, לאחר שהתגנבו לארמונו של הקיסר הירוהיטו והורידו את הדגל האולימפי מהתורן שבחצר הארמון. בעקבות עונש ההשעיה החמור, פרשה פרייזר משחייה תחרותית.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בנובמבר 2018
צ׳אפלין אוכל נעל בסרט ״הבהלה לזהב״.
צ׳אפלין אוכל נעל בסרט ״הבהלה לזהב״.

הבמאי והשחקן צ'ארלי צ'פלין, מראשוני הזוכים בפרס אוסקר, נהג ליצור סרטים בעזרת תסריט עם הנחיות כלליות בלבד ובעזרת ניסוי וטעייה. הוא צילם כל סצנה מאות פעמים כדי לגלות את הדרך הנכונה לבצע אותה וחלק ניכר מעלילת סרטיו הוא פרי אלתור שלו ושל השחקנים האחרים. הצילומים הרבים של כל סצנה הקשו מאוד על השחקנים. בסרטו "הבהלה לזהב", למשל, שתי דמויות מבשלות ואוכלות נעל. במציאות, הנעל הייתה עשויה מסוכר ומאות החזרות על הסצנה אילצו את השחקנים לאכול נעלי סוכר רבות ולקבל שלשול. עיצוב אחת הסצנות בסרטו "אורות הכרך", ארך 116 ימי צילום. לקראת סיום צילומי סרט זה, צ'פלין החליט להחליף את השחקנית הראשית, וירג'יניה צ'ריל, ולצלם את כל הסרט שנית. אולם, אפילו התקציב שלו לא עמד בצילום הסרט פעמיים כשכל סצנה מצולמת מאות פעמים ולכן שכר את צ'ריל מחדש

עריכה - תבנית - שיחה
10 בנובמבר 2018
עטיפת האלבום של השאגס
עטיפת האלבום של השאגס

באחד הימים קראה אמו של אוסטין ויגין בכף ידו וחזתה שלוש נבואות לגבי עתידו: הוא יתחתן עם אישה ג'ינג'ית, ייוולדו לו שני בנים שאותם היא לא תזכה לראות, ובנותיו יקימו להקה מצליחה. לאחר ששתי הנבואות הראשונות התגשמו, החליט ויגין לפעול להגשמת השלישית. באמצע שנות השישים הוא הפסיק את לימודי בנותיו, קנה להן כלי נגינה ורשם אותן לשיעורי נגינה וזמרה. על אף שהבנות לא הפגינו כישרון מוזיקלי כלשהו, הוא שלח אותן להופיע כלהקה הנושאת את השם השאגס (The Shaggs), ובשנת 1969 החליט שהגיע הזמן להקליט להן אלבום. התוצאה לא הייתה קלה לשמיעה - השירים סבלו מקצב בלתי-אחיד ומחוסר-הרמוניה. 900 מתוך אלף העותקים המקוריים נעלמו באופן מסתורי והשאר חולקו לתחנות רדיו אזוריות שלא גילו בהם עניין. למרבה הפלא, האלבום הודפס מחדש בשנות השמונים, זכה להצלחה והפך לאלבום קאלט ולסמל אוונגרדי, עד כדי כך שפרנק זאפה דירג את התקליט כשלישי האהוב עליו בכל הזמנים.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בנובמבר 2018
שרידי המצודה של דאהר אל עומר בכפר דיר חנא; ברקע צריח המסגד המקומי
שרידי המצודה של דאהר אל עומר בכפר דיר חנא; ברקע צריח המסגד המקומי

היישוב היהודי בטבריה חודש במאה השמונה עשרה על ידי הרב חיים אבולעפיה. הוא הוזמן מהעיר איזמיר בטורקיה על ידי שליט הגליל, הבדואי, דאהר אל-עומר, שחשב כי יהיה זה רעיון טוב שיהודים יישבו את הגליל השומם.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בנובמבר 2018
האגם המר הגדול
האגם המר הגדול

תעלת סואץ היא מנתיבי השיט החשובים והפעילים בעולם. כ-12 אחוזים מנפח התובלה הימית העולמית עובר בה כיום, אף על פי שמכליות מודרניות גדולות מדי מכדי לעבור בה. 14 אוניות שהיו במעבר בתעלה בעת שזו נחסמה במלחמת ששת הימים נותרו בה במשך שמונה שנים עד לפתיחתה המחודשת בעקבות הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים ביוני 1975 וכונו "הצי הצהוב" בשל אבק המדבר שהצטבר עליהן. האוניות עגנו באגם המר הגדול וצוותיהן, שהיו מחוסרי עבודה מרבית הזמן, עסקו בין היתר ביצירתם של "בולי דואר" לא רשמיים וחותמות של ה-GBLA, Great Bitter Lake Association. בולים אלו, הגם שלא היו בעלי ערך כספי, נחשבים לפריטים נדירים ומבוקשים בקרב אספני בולים. הספינות היו מקבלות מעטפות מחובבי בולאות על מנת שיוכלו לזכות בחותמות הייחודיות.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בנובמבר 2018

במסגרת הרפורמות שערך מוסטפא כמאל אטאטורק, נשיא טורקיה בתחילת המאה ה-20, חויבו כל הטורקים לקבל שם משפחה, כנהוג במדינות המערב. האספה הלאומית הגדולה של טורקיה העניקה לנשיא את שם המשפחה "אטאטורק" שפירושו "אבי הטורקים".

עריכה - תבנית - שיחה
14 בנובמבר 2018
ערפד מצוי
ערפד מצוי

ברוק של הערפד המצוי, מין של עטלף הניזון מדם, נמצא גליקופרוטאין המתפקד כמעכב אנזימטי הפיך בתהליך קרישת הדם. הפרשת הגליקופרוטאין מאפשרת לו לשמור על זרימת דם רצופה וקבועה מגוף הקורבן. הגליקופרוטאין נחשב לנוגד קרישה רב בעוצמתו, פי 20 מנוגדי קרישה אחרים, ויש בו שימוש רפואי ללוקים בהתקף לב ובשבץ מוחי. לא במקרה, שמו של הגליקופרוטאין הוא דראקולין, על שם הערפד המיתולוגי מהספר "דרקולה".

עריכה - תבנית - שיחה
15 בנובמבר 2018
ניקולה טסלה
ניקולה טסלה

מספר ממציאים שקדו במקביל על המצאת הרדיו בעשור האחרון של המאה ה-19. המוצלח שבהם היה ניקולה טסלה הסרבי, והפטנט שלו על שידורי רדיו נרשם ב-1900 במשרד הפטנטים האמריקני. כעבור ארבע שנים, בלחצם של בעלי הון, החליט המשרד להעניק את הבכורה על המצאת הרדיו לגוליילמו מרקוני האיטלקי. מרקוני, שזכה על תגלית זו גם בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1909, סיים את חייו כפשיסט וידיד קרוב של בניטו מוסוליני. טסלה מת בודד וחסר כול, חצי שנה בלבד לפני שבית המשפט העליון של ארצות הברית החליט להחזיר לו את הזכויות על המצאת הרדיו, בשנת 1943.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בנובמבר 2018
שתי הצורות של המולקולה הכיראלית אלנין
שתי הצורות של המולקולה הכיראלית אלנין

רוב החומרים הביולוגיים הם כיראליים, כלומר המולקולות שלהם יכולות להופיע בשתי צורות, המהוות תמונות מראה זו של זו. לשתי הצורות ייתכן אופן פעולה שונה לחלוטין. כך למשל, צורה אחת של התרופה תלידומיד מקלה על בחילת בוקר של נשים בהריון, ואילו המולקולה המהווה את תמונת המראה שלה היא טרטוגן מסוכן שפוגע בהתפתחות העובר. התרופה המקורית הייתה תערובת רצמית, כלומר תערובת של שתי הצורות, ועד שנאסרה לשימוש, ביוזמתה של הפרמקולוגית והרופאה פרנסיס קלסי שהייתה מבקרת של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, היא גרמה ללידתם של אלפי תינוקות בעלי מומים בסוף שנות ה-50.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בנובמבר 2018
חיילי המשמר השווייצרי
חיילי המשמר השווייצרי

כל חיילי "צבא" קריית הוותיקן, המדינה שנמצאת בתוך העיר רומא ושטחה הוא הקטן בעולם, הם נוצרים קתולים תושבי שווייץ, שגובהם אינו יורד מ-1.74 מטרים. בניגוד לדעה הרווחת, המדים הרשמיים של חיילי המשמר השווייצרי לא עוצבו על ידי מיכלאנג'לו, אלא על ידי מפקד המשמר בשנת 1914, וזאת בהשפעת ציורים מתקופת הרנסאנס.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בנובמבר 2018
מפת הפיליפינים
מפת הפיליפינים

הפיליפינים נכבשו על ידי צבא ארצות הברית בשנת 1898, בזמן מלחמת ארצות הברית–ספרד, על ידי הגנרל ארתור מקארתור הבן, ושוב בשנת 1944 במלחמת העולם השנייה, מידי יפן, על ידי בנו, הגנרל דאגלס מקארתור.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בנובמבר 2018
אווריסט גלואה
אווריסט גלואה

המתמטיקאי והמהפכן הצרפתי אווריסט גלואה, מיוצרי תורת החבורות ומייסדה של תורת גלואה, שני תחומים מרכזיים באלגברה מופשטת, נהרג בדו-קרב ב-30 במאי 1832, בהיותו בן 21 בלבד. בידיעה כי חייו מתקרבים לקיצם, ובניסיון לשמר את מחקריו גם לאחר מותו, העלה גלואה על הכתב בלילה שלפני הדו-קרב את עיקרי רעיונותיו החשובים, בצורה מאוד לא מסודרת.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בנובמבר 2018
חצוצרה
חצוצרה

חצוצרן הג'אז לי מורגן, מהנגנים הבולטים בשליחי הג'אז ובתקופת ההארד בופ בכלל, סיים את חייו בצורה טראגית ב-19 בפברואר 1972. באותו ערב הופיע מורגן במועדון הג'אז סלאגס (Slug's) שבניו יורק. בעקבות ויכוח עם סוחר סמים, שממנו רכש כמות גדולה של קוקאין, שלח לי מורגן את הלן מור, ידועתו בציבור, להביא לו אקדח. כשהלן חזרה למועדון היא ראתה את לי מסתודד עם אישה אחרת. במריבה שפרצה ביניהם נפלט כדור שפגע במורגן וגרם למותו.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בנובמבר 2018
קן של קורמורן גואני העשוי מגואנו
קן של קורמורן גואני העשוי מגואנו

לשלשת של עופות ימיים ועטלפים, הידועה בשם גואנו, הייתה לגורם רב השפעה בכלכלה ובפוליטיקה של המאה ה-19. בתור הדשן הטבעי היעיל ביותר בעולם, שאחוז החנקן בו גדול פי שלושים מאשר בדשן בהמות רגיל, הביא הגואנו עושר רב למדינות שעל חופיהן הוא נמצא, ובראשן פרו, ואף יותר לממלכה המאוחדת, שהפיקה רווחים נאים מהובלתו. בשנים 18641865 התחוללה מלחמת ספרד–אמריקה הדרומית בין ספרד, פרו, צ'ילה, בוליביה ואקוודור על מרבצי גואנו, ואילו הקונגרס של ארצות הברית חוקק בשנת 1856 את חוק איי הגואנו, לפיו מותר לאזרחי ארצות הברית להשתלט על איים לא מיושבים שאינם שייכים למדינה אחרת, אם יש עליהם מרבצי גואנו. אחד מאיים אלה, אטול מידוויי, הפך 80 שנה אחרי גילויו לנקודה אסטרטגית, והיווה את הזירה של קרב מידוויי במלחמת העולם השנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בנובמבר 2018
גייזר אולד פייתפול
גייזר אולד פייתפול

אזור המעיינות החמים והגייזרים שבפארק ילוסטון בארצות הברית הוא חלק מרמה נרחבת בעלת הרים ועמקים, שכולה מהווה לוע התמוטטות עצום של הר געש, המתפרץ אחת ל-600 אלף שנים בממוצע. התפרצותו היא כה עזה עד כי כל הסלעים הגעשיים הנוצרים בה מתפזרים על שטח נרחב ולא יוצרים את צורת החרוט האופיינית להרי געש. אם תתחולל התפרצות כזו כיום, היא תגרום לאנושות אסון כבד. לפי סימנים שונים – שהעיקריים בהם הם פרק הזמן הממוצע בין התפרצויות היסטוריות, רעידות אדמה מקומיות ותפיחת הקרקע – התפרצות קרובה בילוסטון אכן אפשרית.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בנובמבר 2018
מרוץ המרתון ה־29 של הנחתים בוושינגטון, 31 באוקטובר 2004
מרוץ המרתון ה־29 של הנחתים בוושינגטון, 31 באוקטובר 2004

ריצות המרתון נערכות במשחקים האולימפיים מאז חידושם בעת החדשה, באולימפיאדת אתונה (1896). חלק מהמשתתפים בתחרויות אלה התפרסמו אף־על־פי שלא ניצחו בהן. האיטלקי קרלו אירלודי צעד ברגל 28 ימים ממילנו לאתונה כדי להשתתף במרוץ, אך מארגני המשחקים סירבו לרשום אותו בנימוק שאינו ספורטאי חובבני כפי שנדרש אז בכללי המשחקים. היפני שיזו קנקורי, שהתחרה באולימפיאדת סטוקהולם (1912), הבחין במהלך הריצה במסיבה שבה שתו הנוכחים מיץ תפוזים. קנקורי הצמא הצטרף למסובים, ולא השלים את המרוץ. מאחר שחש בושה על כך, שב לסטוקהולם ועלה מיד על ספינה בחזרה ליפן, מבלי להודיע לאיש. הוא נחשב בידי משטרת שוודיה כנעדר במשך 50 שנה, עד שאותר בידי עיתונאי שוודי ב־1962. רץ המרתון הברזילאי ונדרליי דה לימה, שהתחרה באולימפיאדת אתונה (2004), הוביל בבטחה בקילומטר ה־35, כשלפתע התפרץ לעברו קורנליוס הוראן, כומר אירי שכבר ביצע לפני כן פרובוקציות באירועי ספורט שונים. דה לימה איבד את הקצב ואת המומנטום, וסיים בסופו של דבר במקום השלישי. הישראלי היילה סטאין רץ במרוץ זה מסלול ארוך מהרגיל, לאחר שהוטעה והקיף פעם נוספת את האצטדיון האולימפי. בסופו של דבר הוכר הזמן בו השלים את ההקפה הראשונה, והוא סיים במקום ה־20.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בנובמבר 2018
כריסטופר קולומבוס
כריסטופר קולומבוס

בתרבות הפופולרית נתפס כריסטופר קולומבוס כאירופי הראשון שהגיע לאמריקה בשנת 1492. למעשה, לֵייף אייריקסון הוויקינגי הקדים אותו בכ-500 שנה. משערים שהוא הגיע לאזור קנדה שבאמריקה הצפונית בתחילת המאה ה-11, ואף התיישב בה לזמן קצר. ככל הנראה, תחילה הגיע אייריקסון לאי באפין, המשיך לחצי האי לברדור ולבסוף הקים התיישבות קצרת ימים באי וינלנד. קולומבוס, כמו אייריקסון, לא ידע שגילה יבשת חדשה, ועד יום מותו סבר שהגיע להודו. קולומבוס סייר במהלך מרבית מסעותיו בסביבות האיים הקריביים, ועד למסע הרביעי ב-1502 הוא בעצם לא דרך על היבשת עצמה. במסע השלישי החמיץ קולומבוס הזדמנות להציב את כף רגלו על חוף אמריקה הדרומית, כאשר גילה עדות לשפך נהר גדול (האורינוקו), אך החליט שלא להשיט את ספינתו לשם משום שלא האמין בקיומה של יבשת המהווה מקור מים לנהר כה גדול.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בנובמבר 2018
סמל בית המלוכה הבריטי
סמל בית המלוכה הבריטי

בית המלוכה הבריטי הנוכחי הוא למעשה שושלת מלוכה גרמנית. ב-1714 עלה לשלטון המלך ג'ורג' הראשון, שהיה נסיך גרמני בשם גאורג לודוויג, שאפילו לא ידע לדבר אנגלית. נינו, ג'ורג' השלישי, כבר דיבר אנגלית שוטפת. נכדתו של ג'ורג' השלישי, המלכה ויקטוריה, הייתה גרמניה משני הוריה. ב-1840 נישאה ויקטוריה לנסיך הגרמני אלברט סקסה-קובורג-גותה, שנתן את שמו לבית המלוכה החל מ-1901. ב-1917, בתקופת מלחמת העולם הראשונה, החליף המלך ג'ורג' החמישי את שם משפחתו משמה הגרמני סקסה-קובורג-גותה לשם בעל הנופך הבריטי וינדזור, הואיל ונטען כי אין זה יאה שיהיה שם גרמני לבית המלוכה, בזמן שגרמניה היא אויב לבריטים.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בנובמבר 2018
קסדת אבירים
קסדת אבירים

בחברה האנושית יש דרכים רבות לברך פני אדם זר, אך בכולן מועבר אותו מסר, המברך אינו מהווה איום על הזר. הרומאים נהגו להרים את כף יד ימין הפתוחה בברכה, ובכך להראות שאין בידם כלי נשק. בחברות אחרות מקובל ללחוץ את יד ימין לשלום, תוך העברת מסר דומה. בימי הביניים האבירים היו מרימים את מכסה העיניים בקסדתם כאשר היו נפגשים באביר אחר, על מנת שיוכלו לזהותם כאוהב ולא כאויב. מנהג זה שרד למעשה עד ימינו, והוא המקור להצדעה המקובלת בצבא.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בנובמבר 2018
איור של המוות השחור מתוך ספר תנ"ך גרמני משנת 1411
איור של המוות השחור מתוך ספר תנ"ך גרמני משנת 1411

לאורך ההיסטוריה האנושית היוו חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים אחרים, גורם מרכזי שהשפיע על גודלן של אוכלוסיות. מגפת הדבר המכונה המוות השחור התחוללה באירופה במאה ה-14, וקטלה כשליש מאוכלוסיית היבשת. הרעב הגדול שהתחולל באירלנד בין השנים 1846 ו-1849 נבע מפרוטיסט שגרם למחלת הכימשון בתפוחי האדמה. ברעב ההמוני גוועו למעלה ממיליון איש, כ-10% מאוכלוסיית אירלנד. דוגמה נוספת היא מחלת האבעבועות השחורות שתקפה את האצטקים וסייעה לספרדים להשתלט על ממלכתם. למעשה, במהלכן של מלחמות מספר המתים בשל זיהומים היה גבוה ממספר החללים בקרבות עצמם, אך מאז גילויים של המזיקים הזעירים נמצאו דרכים חדשות להילחם בהם, באמצעות תרופות וחיסונים.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בנובמבר 2018
קטע מהחומה הגדולה של סין
קטע מהחומה הגדולה של סין

במשך השנים נקשרו מיתוסים רבים בחומה הגדולה של סין. הדעה המקובלת היא שכל החומה עשויה מלבנים, שהיא משתרעת ברציפות לכל רוחב צפונה של סין, שהיא נבנתה על ידי קיסר סין הראשון, צ'ין שה-חואנג, לפני 2,200 שנים, ושהיא המבנה היחיד מעשה ידי אדם שניתן לראות מן הירח. בפועל, חומה זו נבנתה בשלהי שלטון שושלת מינג לפני 450 עד 350 שנים בלבד. רובה הוא סוללת עפר שנבנתה בטכניקה של אדמה נגוחה. גם בקטעי החומה שבהם ישנן לבנים, הן מהוות חיפוי בלבד לסוללת העפר שנבנתה בטכניקה זו. החומה אינה רציפה באזורים שבהם ישנם מכשולים טבעיים. רובה התפורר, והחלק שבו מבקרים כיום מיליוני תיירים מדי שנה מצפון לבייג'ינג נראה שלם משום שעבר שיפוץ יסודי בשנות ה-50 של המאה ה-20. רוחבה המקסימלי של החומה הוא תשעה מטרים ולכן הניסיון לראותה מהירח שקול לניסיון לראות שערת אדם ממרחק של שלושה קילומטרים. לא רק שלא ניתן לראותה מהירח, גם ממסלול לווייני נמוך לא ניתן לראותה. לשם השוואה את הפירמידה הגדולה של גיזה, מבנה קדום אחר מעשי ידי אדם, ניתן לראות ממסלול לווייני נמוך.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בנובמבר 2018
אמדאו מודיליאני
אמדאו מודיליאני

המיליארדר הסיני ליו ייקיאן רכש בנובמבר 2015, במכירה פומבית שנערכה בבית המכירות הפומביות "כריסטי'ס", את הציור "עירום בנחת" שצייר אמדאו מודיליאני בשנת 1917. התשלום תמורת הציור, בסך 170.4 מיליון דולר, נעשה בכרטיס אשראי של אמריקן אקספרס, ב-12 תשלומים חודשיים, שזיכו את בעל הכרטיס ב-2 מיליארד נקודות, שאותן הוא יוכל להמיר ל-132 מיליון מייל של מועדון הנוסע המתמיד, המאפשרים מאות טיסות במחלקה ראשונה או כאלפיים טיסות במחלקת תיירים

עריכה - תבנית - שיחה
30 בנובמבר 2018
דג פוגו
דג פוגו

פוּ‏‏ג‏וּ הוא דג מאכל, הנחשב למנה יוקרתית ויקרה במטבח היפני. חלק מאיבריו הפנימיים של הפוגו מכילים את הרעל הקטלני טטרודוטוקסין שאכילתו גורמת למוות תוך שעות ספורות. ביפן, הגשתה של מנה מבשרו של הפוגו מחייבת את השפים ברישיון על פי חוק. לשם השגתו צריכים השפים לעבור התמחות בת מספר שנים ולהצליח בבחינה מסכמת, משום שכל טעות בהכנה עלולה לעלות בחיי הסועדים.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר