וונדר גירל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וונדר גירל
שלוש הדמויות שחלקו בזהות וונדר גירל: וונדר וומן, דונה טרוי וקאסי סנדמארק. עטיפת החוברת Wonder Woman Vol.2 #186 מדצמבר 2002, אמנות מאת אדם היוז.
שלוש הדמויות שחלקו בזהות וונדר גירל: וונדר וומן, דונה טרוי וקאסי סנדמארק. עטיפת החוברת Wonder Woman Vol.2 #186 מדצמבר 2002, אמנות מאת אדם היוז.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה הנסיכה דיאנה:
Wonder Woman #23
(מאי 1947)
דונה טרוי:
The Brave and the Bold #60
(יוני 1965)
קאסי סנדמארק:
Wonder Woman Vol.2 #105
(ינואר 1996)
יוצרים רוברט קניגר (דיאנה)
בוב הייני, ברונו פרימיאני (דונה)
ג'ון ביירן (קאסי)
מידע
שם אמיתי הנסיכה דיאנה
דונה טרוי
קסנדרה "קאסי" אליזבת' סנדמארק
כינויים דרוסילה, וונדר וומן
סטטוס פעיל
גזע אל למחצה
מין נקבה
כוחות כוחות, מהירות וסיבולת על-אנושיים, תעופה, מחזיקה בלאסו מיסטי.
חברה בקבוצה הטיטאנים (טרוי)
חברה לשעבר בקבוצה הטיטאנים הצעירים, צדק צעיר
דמויות קשורות
משפחה זאוס והלנה סאנדמרק (הורים)
הרה, דמטר, הסטיה (דודות)
האדס, פוסידון (דודים)
הרקולס, אפולו, ארס, הפייסטוס, דיוניסוס, הרמס (אחים למחצה)
אפרודיטה, ארטמיס, פרספונה, אתנה (אחיות למחצה)
הרמוניה, אריס, ליטה (אחייניות)
ארוס, פובוס, דיימוס, ליקוס (אחיינים)
כרונוס וריאה (סבים)

וונדר גירלאנגלית: Wonder Girl, "ילדת הפלא") היא דמות בדיונית של גיבורת-על המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום DC של DC קומיקס. הדמות המקורית הייתה גרסה צעירה יותר של וונדר וומן, והיא הופיעה לראשונה בחוברת Wonder Woman #23 ממאי 1947 ונוצרה על ידי הכותב רוברט קניגר. שתי הדמויות שבאו בעקבותיה היו ממשיכות דרכה של וונדר וומן, והיו חברות בגלגוליה השונים של קבוצת הטיטאנים הצעירים.

וונדר גירל היא האלטר אגו אותו חלקו שלוש דמויות - הנסיכה דיאנה, דונה טרוי וקאסי סנדמארק. דמותה של דונה טרוי מדורגת במקום ה-93 ברשימת גיבורי-העל הגדולים, לפי אתר IGN.[1]

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וונדר גירל של תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שבתחילה לא נודעה בזהות וונדר גירל, וונדר וומן הופיעה בגרסה צעירה כחלק מסיפור המקור שלה בהופעתה הראשונה בתור הזהב של הקומיקס.[2] הנסיכה דיאנה בגיל העשרה הופיעה בסיפור צדדי של החוברת Wonder Woman #23 ממאי 1947. הכינוי 'וונדר גירל' הופיע בשכתוב מחודש שנעשה לדמות בתור הכסף בכתיבתו של רוברט קניגר[3]. נקבע כי היא נולדה עוד לפני שהאמזונות התיישבו באי פרדייז.

וונדר גירל של תור הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דונה טרוי

בעקבות הסערה שעורר פרסום ספרו של פרדריק ורתהם "פיתוי התמימים", אשר קרא להטלת צנזורה על שוק הקומיקס, חברת DC קומיקס ביקשה לשרטט את דמותה של וונדר וומן בדרך שלא תרמז על לסביות. אחותה הצעירה של וונדר וומן, דונה טרוי, הוצגה לראשונה כוונדר גירל בחוברת The Brave and the Bold #60 מיולי 1965, כחברה בקבוצת גיבורי-העל הצעירים "הטיטאנים הצעירים". חבריה כללו את רובין (דיק גרייסון), קיד פלאש ואקוולאד, שותפיהם הצעירים של באטמן, פלאש ואקוומן, בהתאמה. הכותב מארב וולפמן והמאייר גיל קיין יצרו לדמותה סיפור מקור,[4] שבו נקבע כי היא יתומה שאינה ילידת האמזונות, שניצלה בידי וונדר וומן מבניין דירות שעלה באש. וונדר וומן לא מצאה את הוריה או את משפחתה, ולכן לקחה אותה איתה לאי פרדייז, שם ניתנו לצעירה כוחות-על. היתומה הצעירה עטתה על עצמה תלבושת גוף בצבעי אדום, פיזרה את שיערה ונטלה את הזהות וונדר גירל, כשזהותה הסודית היא דונה טרוי. טרוי נשארה עם חברי הטיטאנים הצעירים עד לביטולו של הכותר בחוברת מספר 43 (פברואר 1973). הסדרה הורצה מחדש החל מחוברת מספר 44 בנובמבר 1976, עד שבוטלה בשנית בחוברת מספר 53 (פברואר 1978). דונה טרוי והאחרים - שכבר לא היו צעירים - הלכו איש איש לדרכם.

בעקבות אירועי המשבר בעולמות האינסופיים, סיפור מקורה של הדמות שוכתב מחדש פעם נוספת. היא הוצגה מחדש בתחילתו של הכרך השני לסדרת וונדר וומן[5] כתושבת תמיסקירה (אי פרדייז לשעבר). מתברר כי היא ניצלה מאש בידי ריאה, חברת טיטני המיתולוגיה, וכי היא חלק מתריסר יתומים שגודלו בידי הטיטאנים כמושיעיהם לעתיד. לאותם "זרעי הטיטנים" ניתנו כוחות-על ונקראו על שם ערים יווניות קדומות. טרוי נקראה לעזור לריאה במלחמתם נגד ספרטה, אחת מהתריסר אשר נדחפה לכדי שיגעון ורצחה את שאר היתומים כדי לאסוף את כוחם ולהשמיד את טיטני המיתולוגיה. לאחר מכן, טרוי משנה את זהותה לטרויה, משנה את תלבושתה, ומקבלת מתנות מיסטיות מטיטני המיתולוגיה.

לאחר האתחול המחודש של יקום DC, דונה טרוי נראית כבתה של מנהיגת מרד האמזונות נגד מלכתם, דיאנה פרינס/וונדר וומן. היא נראתה בתלבושת דומה לזו של וונדר וומן, מוכתרת כמלכת תמיסקירה. במהלך אירועי שכתוב הכותרים "לידה מחדש", היא הצטרפה לקבוצת הטיטאנים של וולי וסט כדי למצוא את מקור שינוי המולטי-יקום.

וונדר גירל של העידן המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

וונדר גירל השלישית, קאסי סנדמארק, היא בתם של הארכאולוגית הלנה סנדמארק ושל אבי האלים זאוס.[6] בעקבות קרב בין וונדר וומן לבין כפילו של דומסדיי, קאסי הגיעה לעזרתה לאחר שיצרה לעצמה תלבושת והשתמשה בממצאי קסם כדי להעניק לה כוחות-על (ביניהם הסנדלים של הרמס וכפפת השריון של אטלס). בהמשך, קאסי ביקשה מזאוס להעניק לה כוחות-על אמיתיים. היא הצטרפה לקבוצות העל "צדק צעיר" והטיטאנים הצעירים.

לאחר אירועי המשבר האינסופי, האלים האולימפיים עזבו את יקום DC, וזאוס הפשיט את קאסי מכוחותיה. אולם, היא קיבלה בחזרה את כוחותיה על ידי ארס, לאחר שהבטיחה לו את שירותיה. קאסי סנדמארק מופיעה לאחר האתחול המחודש של יקום DC בחוברות הטיטאנים הצעירים.

אזכורים נוספים במדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 2020 פורסם כי אולפני האחים וורנר מפתחים עבור רשת The CW סדרת דרמה המבוססת על הדמות ותתמקד ביארה פלור, נערה לטינית מברזיל שמגלה שהיא וונדר גירל. זוהי תהיה סדרת גיבורי העל הראשונה בה מככבת גיבורה לטינית ביקום DC.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וונדר גירל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #93 - Donna Troy
  2. ^ All-Star Comics #8, December 1941
  3. ^ Wonder Woman #105, April 1958
  4. ^ Teen Titans #22, July 1969
  5. ^ Wonder Woman Vol.2 #1, February 1987
  6. ^ Wonder Woman Vol.2 #105, January 1996
  7. ^ ‘Wonder Girl’ TV Series With Latina Lead From Dailyn Rodriguez & Berlanti Productions In Works At the CW, Deadline, ‏16 בנובמבר 2020