באטמן: שנה ראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באטמן: שנה ראשונה
Batman: Year One
כריכת החוברת הראשונה של הסדרה|כריכת האוגדן Batman: Year One, אמנות מאת פרנק מילר.]]
כריכת האוגדן Batman: Year One, אמנות מאת פרנק מילר.
מידע קומיקס
יוצר פרנק מילר (כתיבה)
דייוויד מזוצ'לי (איור)
סוגה גיבור-על
תקופת פרסום מקורית פברואר 1987 – מאי 1987 (כ־12 שבועות ו־6 ימים)
סינדיקציה DC קומיקס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור DC קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 4
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באטמן: שנה ראשונהאנגלית: Batman: Year One) היא קשת סיפור שפורסמה בכותרי הקומיקס באטמן בין פברואר למאי 1987 על ידי חברת DC קומיקס למשך ארבע חוברות. הסיפור נוצר בידי הכותב פרנק מילר והמאייר דייוויד מזוצ'לי.

עלילת "שנה ראשונה" השפיעה על עיבודים שונים שנעשו לדמות הקומיקס במהלך השנים, בין היתר על סרטי הקולנוע "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל", שמתעדים את שנותיו הראשונות של באטמן כלוחם בפשע, סרט האנימציה באטמן: מסכת התעתועים וסדרת האנימציה הבאטמן. נכון ל-2011, "באטמן: שנה ראשונה" נכלל במקום השני ברשימת 25 הרומנים הגרפים הגדולים של באטמן, לפי IGN.[1] האתר ציין כי אף סיפור מלפניו ואחריו לא הצליח ללכוד את הריאליזם, את החיספוס ואת האנושיות של באטמן ושל ג'יימס גורדון בצורה כל כך מוצלחת. בנוסף, לא רק שמדובר באחד הקומיקסים החשובים שאי פעם נכתבו, הוא גם בין הטובים ביותר.

חנות הספרים "Forbidden Planet" מיקמה את האוגדן במקום ה-14 ברשימת 50 הרומנים הגרפיים הטובים ביותר שלה.[2] ב-18 באוקטובר 2011 יצא לסיפור עיבוד אנימטיבי באותו שם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מגולל את תחילת הקריירה של ברוס ויין כבאטמן ושל ג'יימס גורדון במשטרת גות'אם סיטי. ברוס ויין חוזר לגות'אם מאימונים של אמנויות לחימה, ציד אדם וחקר המדע בארצות שונות למשך 12 שנה, וג'יימס גורדון עובר לגור בעיר יחד עם אשתו ברברה לאחר שקיבל העברה משיקגו. עד מהרה, שתי הדמויות מכירות מקרוב את רמת השחיתות שפשטה בעיר, כאשר גורדון גם עד לכך ששותפו ארנולד פלאס תוקף קטין רק לשם הנאה.

במשימת מעקב ברובע איסט אנד המוזנח, ניגשת אל ויין המחופש פרוצה צעירה בשם הולי רובינסון ומציעה לו את שירותיה. הוא נסחף שלא מרצונו לקטטה עם הסרסור שלה ומותקף בידי כמה פרוצות, ביניהן הדומינטריקס סלינה קייל. שני שוטרים מפסיקים את הקטטה ולוקחים את ויין למעצר ברכב המשטרה, אבל ויין המדמם וההמום שובר את אזיקיו וגורם לתאונה, כשהוא גורר את השוטרים למקום מבטחים בטרם נמלט מהמקום. הוא בקושי מגיע לאחוזת ויין, מתיישב אל מול פסלו של אביו ומבקש ממנו את הדרכתו בלחימה בפשע. לפתע עטלף מנפץ את החלון ומתיישב על הפסל, ובכך מעניק לו את ההשראה להפוך לעטלף.

גורדון מתחיל לפטור את המשטרה מהשחיתות הנגועה בה, אך בהוראתו של מפכ"ל המשטרה גיליאן לואב הוא מותקף בידי קציני משטרה, ביניהם פלאס, שמאיים על אשתו ההרה. כנקמה, גורדון מאתר את פלאס, מכה בו ללא רחם, משפיל אותו ומותיר אותו אזוק וערום בשלג.

כשגורדון הופך לידוען בעקבות מעשי הגבורה המעטים שלו, באטמן מגיח לראשונה ומתקיף קבוצת גנבים. אט אט הוא עושה את דרכו במעלה ההיררכיה, ותוקף את פלאס במהלך לקיחת שוחד מסוחר סמים. באטמן מפריע במהלך סעודה בה נוכחים רבים מהפוליטיקאים המושחתים וראשי הפשע, ביניהם קרמיין "הרומאי" פלקונה, ומודיע על כוונתו להביאם לצדק. לואב פוקד על גורדון לעצור את באטמן בכל האמצעים הדרושים.

כשגורדון מנסה לתפוס את באטמן לשווא, באטמן מתקיף את פלקונה, מפשיט אותו וקושר אותו למיטתו לאחר שהשליך את מכוניתו לנהר. העוזר לתובע המחוזי הארווי דנט הופך לבן בריתו הראשון של באטמן, בעוד הבלשית שרה אסן (שהציעה את ברוס ויין כחשוד לזהותו של באטמן) וגורדון עדים לכך שבאטמן מציל אישה זקנה ממשאית חולפת. אסן מחזיקה בבאטמן תחת איומי אקדח בשעה שגורדון המום באופן זמני, אך באטמן מצליח לנטרל אותה ולהמלט לבניין נטוש.

לואב פוקד על השמדתו של הבניין, לאחר שהפיץ כי הוא מיועד להריסה. דבר זה מאלץ את באטמן לסגת למרתף המבוצר, וכאשר צוות SWAT סוגר עליו, הוא קורא לעטלפים שבמערת העטלף שלו באמצעות מכשיר זימון כהטעיה כדי להימלט, כשהוא פצוע משני פצעי ירי. סלינה קייל עדה למעשיו בבניין הנטוש ומחליטה לעטות על עצמה תחפושת ולהתחיל בקריירת פשע.

גורדון מתחיל ברומן זמני עם הבלשית שרה אסן, ובאטמן מפחיד סוחר סמים של המאפיה מתוך מטרה להשיג מידע. סוחר הסמים מגיע לגורדון כדי להעיד נגד פלאס, שמואשם ונלקח למעצר. לואב מודאג ממעשיו האחרונים של גורדון, וסוחט אותו פן יחשוף את דבר הרומן אם יגיש עדויות. לאחר שגורדון מביא עמו את ברברה כדי לחקור את ברוס ויין ואת הקשר האפשרי שלו לבאטמן, הוא מתוודה בפניה על הרומן.

באטמן מסתנן לתוך אחוזתו של פלקונה ושומע מזימה נגד גורדון. סלינה קייל מופיעה ומתקיפה את פלקונה ושומרי ראשו מתוך תקווה לבנות לעצמה מוניטין בכך שהיא מפלילה את באטמן במעשי השוד שלה. כשגורדון עוזב לביתו, הוא מגלה אופנוען נכנס למוסך שלו. הוא נחרד לגלות שהאופנוען הוא ג'וני ויטי, אחיינו של פלקונה, שמחזיק יחד עם בריוניו במשפחתו כבני ערובה. גורדון יורה בבריונים ורודף אחרי ויטי, שנמלט עם התינוק. ברוס ויין רודף אף הוא אחרי ויטי באופנוע. גורדון יורה בגלגל מכוניתו של ויטי על הגשר, והשניים נלחמים אחד בשני. גורדון מאבד את משקפיו במהלך המהומה, וויטי והתינוק נופלים מהגשר. ויין ממהר להציל את התינוק. גורדון עד לכך שהוא ניצב בפני באטמן כשהוא ללא המסיכה, אך היות שהוא ללא משקפיו הוא עיוור לחלוטין.

בסצינות האחרונות של הקומיקס, פלאס מסגיר את מפכ"ל המשטרה לואב ומספק לדנט עדויות ושבועה, ולואב מתפטר מתפקידו. גורדון מקודם לקפטן ועומד על גג בניין, כשהוא ממתין לפגישתו עם באטמן ודיונם בפושע בשם הג'וקר, שמתכנן להרעיל את אספקת המים של העיר.

המשכיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"באטמן: שנה ראשונה" מתקיים לא רק בהמשכיות יקום DC המרכזי, אלא גם בהמשכיות סיפורים אחרים של מילר, ביניהם "האביר האפל חוזר", "האביר האפל מכה שנית", "Spawn\Batman", ו-All-Star Batman and Robin the Boy Wonder.

בעקבות המשבר בעולמות האינסופיים, חברת DC קומיקס אתחלה מחדש רבים מכותריה. הסיפור העוקב את אירועי "שנה ראשונה" היה "באטמן: שנה שנייה", אך אירועי הקרוסאובר "שעת אפס: משבר בזמן" של שנת 1994 מחק את השנה השנייה מההמשכיות. בשיכתוב נוסף שב"קאטוומן: שנה ראשונה" נקבע כי סלינה קייל לא הייתה פרוצה כי אם גנבת שהעמידה פנים כדי לבצע את פשעיה.

בעקבות הצלחת סרט הקולנוע "באטמן", סדרת החוברות באטמן: אגדות האביר האפל עוקבת אחר חמש שנותיו הראשונות של באטמן ולחימתו בפשע. זאת ועוד, כמה סיפורים מתייחסים ישירות לאירועי "שנה ראשונה", ביניהם קשת הסיפור הראשונה, Batman: Shaman. בשנת 1998, ג'ף לואב וטים סייל יצרו את "באטמן: ליל כל הקדושים הארוך" ואת "באטמן: ניצחון אפל", שתי מיני סדרות בנות 13 חוברות כ"א, שתיארו את שנותיו הראשונות של באטמן כלוחם בפשע וסיפרה מחדש את סיפור מקורם של דו-פרצוף ודיק גרייסון. הסיפור "שנה ראשונה" המשיך ברומן הגרפי "באטמן: האיש הצוחק" משנת 2005, המתעד מה קרה בעקבות פגישתם של גורדון ובאטמן בסוף "שנה ראשונה" ואת היתקלותם הראשונה בג'וקר. שני סיפורים, "באטמן ואנשי המפלצות" ו"באטמן והנזיר המשוגע" מתקשרים לאותה תקופת זמן וממלאים את הפער שבין "שנה ראשונה" ו"האיש שצוחק". בעקבות ביטול הכותר "אגדות האביר האפל" בשנת 2007, החלה פרסומה של Batman Confidential, שתיארה את ימיו הראשונים של באטמן, אף על פי שכמה מהסיפורים מתרחשים מספר שנים לאחר סיפורו של מילר, היות שתלבושתו של באטמן היא צהובה.

עיבוד אנימטיבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעלילת הקומיקס "באטמן: שנה ראשונה" יצא עיבוד אנימציה ב-18 באוקטובר 2011 מאולפני האנימציה של האחים וורנר, בהפקתו של ברוס טים. עבודת הדיבוב כללה את בנג'מין מקנזי כקולו של באטמן, אלייזה דושקו כקאטוומן, בריאן קראנסטון כסגן ג'יימס גורדון, קייטי סאקהוף כבלשית שרה אסן, אלכס רוקו כקרמיין "הרומאי" פלקונה, ג'ון פוליטו כמפכ"ל המשטרה גיליאן לואב, פרד טטשיור כארנולד פלאס ורובין אטקין דאונס כהארווי דנט.

הוצאת ה-DVD של הסרט כללה סרטון אנימציה קצר של קאטוומן, ובו קאטוומן מתמודדת מול מאפיונר (בדיבובו של ג'ון דימאג'יו) בזמן שהיא מנסה למנוע הפצת משלוח.

אתר הביקורת IGN ציין כי מדובר ב"בידור למבוגרים רציני ואמיתי שיספק מעריצים אדוקים וחדשים כאחד".[3] מגזין The A.V Club העניק לסרט ציון -A וציין כי מדובר בעיבוד ללא דופי, שמעתיק את מילותיו של פרנק מילר ואת איוריו של מזוצ'לי אחד לאחד לעיתים, וכי צפייה בסרט העניקה את התחושה אותה קיבלו קוראי הרומן הגרפי כשקראו אותו לראשונה.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The 25 Greatest Batman Graphic Novels
  2. ^ 50 Best Of The Best Graphic Novels, forbiddenplanet.com
  3. ^ Comic-Con: Batman: Year One Review, Cindy White, July 23rd 2011
  4. ^ Batman: Year One Review, Noel Murray, October 19th 2011