גרין לנטרן (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרין לנטרן
Green Lantern
מבוסס על גרין לנטרן (קומיקס)
בימוי מרטין קמפבל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גרג ברלאנטי, דונלד דה ליין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל גולדנברג
גרג ברלנטי
מייקל גרין
מארק גוגנהיים
לפי דמויות מאת:
ג'ון ברום וגיל קיין
עריכה סטוארט בארד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראיין ריינולדס
מארק סטרונג
בלייק לייבלי
פיטר סארסגארד
טים רובינס
אנג'לה באסט
בדיבובם של:
ג'פרי ראש
מייקל קלארק דאנקן
קלנסי בראון
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דיון ביבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה DC קומיקס, דונלד דה ליין עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 ביוני 2011
משך הקרנה 114 דקות
מהדורה מורחבת:
123 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 200 מיליון דולר
הכנסות 219,851,172 דולר
הכנסות באתר מוג'ו greenlantern
www.greenlanternmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרין לנטרן הוא סרט גיבורי על-פעולה משנת 2011 המבוסס על דמות הקומיקס גרין לנטרן מבית DC קומיקס, בבימויו של מרטין קמפבל ובכיכובם של ראיין ריינולדס, בלייק לייבלי, מארק סטרונג, פיטר סארסגארד, טים רובינס, אנג'לה באסט ובדיבובם של ג'פרי ראש, מייקל קלארק דאנקן וקלנסי בראון. הסרט יצא בפורמט תלת-ממדי.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה עוקבת אחר עלילת הקומיקס, לפיה לפני מיליוני שנים, גזע בני אלמוות בשם "שומרי היקום", התיישב בכוכב הלכת אואה, שם הם הקימו את חיל הפקחים הירוקים, כוח משטרתי בין-גלקטי שמטרתו היא לשמור על הסדר ביקום. חברי החיל מתחלקים בין אלפי אזורים ביקום, כאשר כל חבר מקבל לרשותו טבעת כוח, נשק המקנה לעונד אותו יכולות עצומות המונעים על ידי כוח רצונו. כדי להיות חלק מהחיל, צריך להיבחר על ידי טבעת כוח. רק אלה שיש להם כוח רצון וערכי מוסר גבוהים יכולים להפוך לפקחים ירוקים.

במשך מיליוני שנים, הפקחים הירוקים שמרו על הסדר ביקום, אבל הסדר הזה נמצא בסכנה כעת על ידי פאראלקס, ישות-על חייזרית השואבת כוח מהאור הצהוב, שהוא התגלמותו של הפחד. פאראלקס עובר מעולם לעולם וגורם להשמדתן של ציוויליזציות שלמות. פאראלקס מביס את אבין סור, אחד הפקחים הירוקים המכובדים ביותר, שנפצע אנושות וגוסס מפצעיו. הוא שולח את טבעת הכוח שלו לחפש מועמד מתאים להחליפו כגרין לנטרן. האל ג'ורדן, טייס ניסוי של חיל האוויר האמריקאי נבחר בתור המחליף, והוא הופך לגרין לנטרן האנושי הראשון. ג'ורדן מגיע לכוכב הלכת אואה, שם הוא לומד כיצד להשתמש בטבעת הכוח, אבל גם מגלה כי שאר הפקחים הירוקים לא חולקים לו כבוד בגלל שהוא בן-אנוש. ג'ורדן חייב למצוא את הכוח להביס את פאראלקס, מאחר שהישות נמצאת בדרכה לכדור הארץ.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מיליוני שנים, קבוצה הנקראת "שומרי היקום" השתמשה בכוח הירוק של הרצון כדי ליצור את הכוח הבין-גלקטי הידוע בשם חיל הפקחים הירוקים. השומרים חילקו את היקום ל-3,600 סקטורים, כשכל שני פקחים ירוקים מופקדים על שמירתו של סקטור אחד. הנשק של הפקחים הירוקים הוא טבעת כוח, המקנה לעונד אותה יכולות עצומות המונעות על ידי כוח רצונו. כדי להיות חלק מהחיל, צריך להיבחר על ידי טבעת הכוח. הלנטרן המכובד ביותר נקרא אבין סור, המגן של סקטור 2814. אבין סור הביס את היצור האפל הניזון מהפחד, פאראלקס, וכלא אותו בסקטור האבוד (סקטור 666).

אבל, בימינו, פאראלקס מצליח לברוח מכלאו, לאחר ששואב לתוכו את נשמותיהם של שלושה חייזרים המוצאים אותו בטעות. כעבור חצי שנה, לאחר שהוא הרג ארבעה פקחים ירוקים והשמיד שני עולמות, פאראלקס תוקף את אבין סור, ופוצע אותו אנושות. אבין סור מצליח לברוח בעור שיניו, והחללית שלו מתרסקת בכדור הארץ. כשאבין סור מבין שהוא גוסס ואין דרך להצילו, הוא פוקד על טבעת הכוח שלו לחפש אחר יורש בכדור הארץ.

באותו זמן, טייס הניסויים השחצן וחסר הפחד האל ג'ורדן מרסק את מטוס הניסויים שלו במהלך ניסוי של חיל האוויר. זיכרונות העבר רודפים אותו, לאחר שאביו נהרג במהלך טיסת ניסיון. בתו של מנהל "פריס תעופה" שמעסיק את האל היא קרול פריס, חברת ילדות של האל, שמנהלת עמו מערכת יחסים. אבל השניים לא מצליחים להסתדר, בגלל שקרול רואה בהאל יותר ממה שהוא רואה בעצמו. לאחר שאבין סור שולח את טבעת הכוח שלו לחפש לו יורש, הטבעת מוצאת את האל, ולוקחת אותו למקום ההתרסקות של חלליתו. אבין סור מעביר את טבעת הכוח שלו להאל ג'ורדן, שבמהרה מגלה את כוחה האמיתי, והוא נלקח על ידי הטבעת לכוכב אואה, כוכב הלכת שמשמש כבסיס עבור הפקחים הירוקים. באואה, האל לומד להשתמש בטבעת הכוח שלו, והוא פוגש בפקחים ירוקים אחרים כמו טומר-רי וקילווג שמלמדים אותו להשתמש בכוחו. האל גם פוגש בלנטרן סינסטרו, שהוא לא רק מנהיג של הפקחים הירוקים, אלא גם חברו הטוב ביותר של אבין סור. סינסטרו מאמין כי האל לא ראוי להיות לנטרן, בגלל היותו בן אנוש, גזע שנחשב לצעיר מאוד וחסר ניסיון, ולכן אי אפשר לסמוך עליו עם כוח הטבעת. לאחר אימונים קשים עם סינסטרו וקילווג, האל מחליט לפרוש ולחזור לכדור הארץ, לאחר שמבין כי הוא לא רצוי על ידי אחיו לנשק.

בינתיים, המדען הקטור האמונד נקרא על ידי ארגון סודי בשם "שחמט" שמצא את גופתו של אבין סור כדי לבצע בו ניתוח שלאחר המוות. במהלך הניתוח, מתגלה כי כאשר פאראלקס פצע את אבין סור, הוא השאיר חלק מה-DNA שלו בתוך הגופה. אותו DNA חדר לגופו של האמונד, שמקבל עקב כך כוחות כמו טלקינזיס וטלפתיה, אבל הוא גם מתחיל לאבד את שפיותו כתוצאה מהשינוי שמתחולל בו וראשו גדל והופך לגדול יותר ועיניו נהפכות זהובות.

במהלך מסיבה עבור קרול פריס, שהופכת ליו"ר חברת התעופה של אביה, הכוח הזדוני שמתקיים בתוך האמונד גורם לו לרצות לרצוח את אביו, סנאטור אמריקאי, לאחר שהאמונד מגלה כי אביו עומד מאחורי הארגון הסודי שהכריח את האמונד לבצע את הניתוח על גופתו של אבין סור. אחוז בטירוף, האמונד משתמש בכוחותיו כדי לחבל במסוק של אביו וגורם לו להתרסק. האל - שנמצא באותה מסיבה - מחליט להשתמש בכוח הטבעת שלו כדי להציל את הסנאטור, ובאותו זמן גם מציל את קהל הנוכחים ואת קרול. לאחר המסיבה, הוא מגיע בזהותו כגרין לנטרן לביתה של קרול, המגלה את זהותו. קרול מאמינה שהגורל של האל הוא גדול בהרבה, והוא חייב להאמין בעצמו. באותו הזמן, שריד ישותו של פאראלקס גורם לשינוי נוסף בהאמונד, כאשר מוחו גדל בצורה קיצונית, מה שגורם לכוחותיו לגדול. השינוי הקיצוני הזה גורם להאמונד לאבד את השפיות שעוד נותרה בו. האמונד מנסה להרוג את אביו בשנית, והפעם מצליח. האל מגיע למקום ונלחם בהאמונד, ובזמן הקרב האל מגלה כי פאראלקס נמצא בדרכו לכדור הארץ.

באואה, השומרים חושפים בפני סינסטרו כי במקור פאראלקס היה אחד מהם, אבל הרצון שלו להשתמש בכוח האלמנט של הפחד השחית אותו ובסופו של דבר הפך אותו לישות מפלצתית של פחד ורשע. סינסטרו מבין כי הדרך היחידה להביס את פאראלקס היא בעזרת פחד, ומבקש מהשומרים ליצור טבעת כוח העשויה מאותו כוח שממנו פאראלקס ניזון. אותה טבעת היא טבעת כוח בעלת האלמנט הצהוב. לאחר שהטבעת נוצרת, האל חוזר לאואה, ומזהיר את סינסטרו שאסור לו להשתמש בטבעת הצהובה. האל מבקש מהשומרים לעזור לו לעצור את פאראלקס מלהשמיד את כדור הארץ. השומרים מסרבים, וכשהם מחליטים להמשיך בתוכנית המקורית שלהם, האל מבין כי הוא חייב להביס את פאראלקס לבדו.

בכדור הארץ, האמונד חוטף את קרול, כשהוא רוצה להפוך אותה לבעלת כוחות כמוהו. האל מגיע ומנסה לשכנע את האמונד לעצור. השניים היו חברים בילדותם, והאל אומר שהוא מוכן לתת להאמונד את טבעת הכוח שלו בתמורה לחייה של קרול. האמונד מסכים, אבל מגלה כי הטבעת לא עובדת עבורו ואפילו פוגעת בו משום שלא נבחר לקבל את הטבעת. פאראקלס מגיע לכדור הארץ ומעניש את האמונד על כישלונו בכך שהוא שואב את נשמתו. פאראלקס מתחיל להשמיד את החיים על פני כדור הארץ, אבל האל נלחם בו ומצליח לגרום לפאראלקס לרדוף אחריו לחלל. במהלך האימונים של האל עם קילווג, הלנטרן סיפר לו שכוח הכבידה של השמש הוא חזק מאוד, ואם משהו גדול (כמו פאראלקס) יהיה קרוב מספיק לשמש, כוח הכבידה ימשוך אותו לתוך השמש וישמיד אותו. האל משתמש בעיצה זו, ומצליח למשוך את פאראלקס לכיוון השמש. הוא מחליט להקריב את עצמו כדי להשמיד את פאראלקס, שנשרף על ידי השמש. רגע לפני שהאל נשרף גם הוא, סינסטרו, קילווג וטומר-רי מצילים אותו. כל חיל הפקחים הירוקים מודה להאל על גבורתו, וסינסטרו מכתיר את האל בתור לנטרן מן המניין.

בסוף הסרט מתגלה כי סינסטרו מחליט לענוד את טבעת הכוח הצהובה, שנותנת לו כוח רב, אבל גם משחיתה את נשמתו.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאנל משתתפי הסרט בכנס קומיק-קון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני האחים וורנר ניסו להפיק סרט על פי עלילות הקומיקס עוד ב-1997[דרוש מקור]. הרעיון הוצע למספר במאים ושחקנים אך פעם אחר פעם ההפקות לא יצאו אל הפועל מטעמים שונים.[דרוש מקור]

לבסוף החלה הפקת הסרט תחת הבמאי מרטין קמפבל, בעל הניסיון בבימוי סרטים הוליוודים עתירי תקציב, בהם מספר מסרטי ג'יימס בונד. הצילומים החלו ב-31 במרץ 2010.

בין האלמנטים הבולטים בסרט צפויה להיות החליפה הירוקה של הגיבור, אשר בעזרת אפקטים מיוחדים תופיע כעשויה מאור ירוק קורן.[דרוש מקור]

עוד בטרם הושלמה הפקתו של הסרט נשכרו תסריטאים לכתוב בעבורו סרט המשך.[1]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקטע הראשון מהסרט נחשף ב-2010 בכנס קומיק-קון, שנערך בסן דייגו. אותו קטע הועלה לאינטרנט בנובמבר 2010. הקדימון הראשון של הסרט נחשף בזמן הקרנת הסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות". הקדימון קיבל ביקורות נמוכות, מה שהוביל לדחיית הפרסום השיווקי של הסרט. סו קרול, דובר השיווק של הסרט, חשף כי רוב הקטעים החשובים של הסרט עוד לא היו מוכנים כשהקדימון הוכן, והקדימון הראשון סבל מכך.

באפריל 2011, נחשף קטע חדש של הסרט בכנס וונדר-קון שנערך בסן פרנסיסקו. בשונה מהקדימון הראשון, הקטע בן הארבע דקות זכה לשבחים מהמבקרים. הקטע הזה הפך את הסרט לסרט המצופה ביותר בשנת 2011. הקדימון השני פורסם ברשת מספר שבועות לאחר מכן, וגם הוא זכה לביקורות טובות. במאי 2011 פורסם טריילר שלישי.

משחק מחשב המבוסס על הסרט בשם Green Lantern: Rise of the Manhunters יצא במקביל ליציאת הסרט, וניתן לשחק בו בקונסולות המשחקים Xbox 360, פלייסטיישן 3 ו-Wii.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל בממוצע ביקורת שלילית ממבקרי הקולנוע. הוא זכה לדירוג של 25% באתר Rotten Tomatoes, בהתבסס על 199 ביקורות (52 מתוכן "טריות" בעוד 147 מתוכן "רקובות"), עם ציון ממוצע של 4.6 מתוך 10.[2] אתר הביקורות Metacritic עשה ממוצע משוקלל לסרט, ונתן לו את הציון 39 מתוך 100.[3] מבקרת העיתון הניו יורק טיימס אמרה כי "גרין לנטרן הוא סרט רע", והוסיפה כי השחקנים המצוינים של הסרט לא הצליחו להצילו. מבקרי Associated Press ביקרו את הסרט ואמרו כי הסרט אינו מהנה ואפילו האפקטים המיוחדים של הסרט אינם כה מיוחדים. רוג'ר איברט אמר כי אנשים שמגיעים לסרט ללא ציפיות קודמות יהנו מהסרט רק בזכות כל הדברים שנמצאים ברקע של הסרט. הוא מסר כי הסרט הוא כמו מופע של זיקוקין די-נור.

עיתון הוליווד ריפורטר דווקא נתן לסרט ביקורת חיובית, כשאמר שהסרט עצמו לא מצפה מהקהל לקחת אותו ברצינות, וזה סרט כיפי שמתאים לתקופת סרטי הקיץ. מלוס אנג'לס טיימס נמסר כי הסרט הוא יותר אופרת חלל מאשר סרט גיבורי-על, והוסיפו כי הסרט אינו מתיימר להיות סרט עמוק, אלא אך ורק סרט אשר מבוסס על קומיקס שבא לשעשע את קהל הצופים.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום הראשון להקרנתו, הסרט זכה להכנסות של 21.5 מיליון דולר. בסוף השבוע הראשון להקרנתו הסרט זכה להכנסות של 52.7 מיליון דולר. נכון ל-17 ביולי 2011, הסרט גרף סכום כולל של כ-$145,980,000 מיליון דולר, כ-$112,680,000 מיליון מתוכם בארצות הברית בלבד, ו-$33,300,000 מיליון ברחבי העולם.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי הסרט מרטין קמפבל רמז בראיון כי הסרט יזכה לסרטי המשך, וכי יש תוכניות ליצור טרילוגיה אפית בסגנון "מלחמת הכוכבים", בעקבות הביקורות השליליות שהסרט קיבל, בוטלו שני סרטי ההמשך.

ביוני 2010, האחים וורנר שכרו כותבים שיעבדו על התסריט לסרט המשך. כחלק מהיקום הקולנועי של DC, האחים וורנר יאתחלו את סרטי גרין לנטרן.

במהלך פסטיבל קומיקון, שנערך ביולי 2015, נחשף כי הסרט החדש על דמותו של גרין לנטרן ייקרא "חיל הפקחים הירוקים" (Green Lantern Corps) ויתבסס על חיל הפקחים הירוקים מהקומיקס.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלחנת פסקול הסרט נשכר ג'יימס ניוטון הווארד, שעבד יחד עם הנס צימר בעבר על פסקולי הסרטים "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל". הפסקול יצא ב-14 ביוני 2011.

גרין לנטרן: פסקול הסרט המקורי
פסקול מאת ג'יימס ניוטון הווארד
יצא לאור 14 ביוני 2011
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים WaterTower Music
הפקה גרג ברלאנטי, דונלד דה ליין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רשימת הרצועות:

  1. "Prologue/Parallax Unbound"
  2. "Abin Sur Attacked"
  3. "Carol Scolds Hal"
  4. "Drone Dogfight"
  5. "Did Adam Put You Up To This"
  6. "The Ring Choose Hal"
  7. "Genesis of Good And Evil"
  8. "The Induction Process"
  9. "Welcome To Oa"
  10. "We're Going To Fly Now"
  11. "You Reek of Fear"
  12. "The Origin of Parallax"
  13. "Run"
  14. "You Have To Be Chosen"
  15. "Hector's Analysis"
  16. "Hal Battles Parallax"
  17. "The Corps"
  18. "Green Lantern Oath (feat. Ryan Reynolds)"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרין לנטרן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]