חברת הצדק של אמריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חברת הצדק של אמריקה
חברת הצדק של אמריקה, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Justice Society of America Vol.3 #1 מפברואר 2007, אמנות מאת אלכס רוס.
חברת הצדק של אמריקה, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Justice Society of America Vol.3 #1 מפברואר 2007, אמנות מאת אלכס רוס.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה גרסת ארץ-1 של תור הזהב:
All-Star Comics #3
(דצמבר 1940)
גרסץ ארץ-2 שלאחר פלאשפוינט:
Earth 2 #1
(יולי 2012)
גרסת ארץ-פריים שלאחר הלידה מחדש:
Doomsday Clock #8
(פברואר 2019)
יוצרים שלדון מייר, גרדנר פוקס (תור הזהב)
ג'יימס רובינסון, ניקולה סקוט (לאחר פלאשפוינט)
מידע
סטטוס פעיל
בסיס JSA Brownstone
חברוּת בקבוצה אובסידיאן, אטום סמאשר, איש השעה, ברק, ג'ודו מאסטר, ג'ייד, גרין לנטרן, דוקטור מידנייט, דוקטור פיית, הוקוומן, הוקמן, ויילדקאט (טד גרנט), ויילדקאט (יולנדה מונטז), מיסטר טריפיק, סטאר גירל, סייקלון, פאוור גירל, פלאש, ג'אקים ת'אנדר
חברוּּת לשעבר בקבוצה אדם השחור, אטום, באטמן (ארץ-2), הטורנדו האדום, הספקטר, הציידת (ארץ-2), הקנרית השחורה, וונדר וומן (ארץ-2), וונדר וומן (היפוליטה), מיס אמריקה, מיסטר אמריקה, ליברטי בל, סאנדמן, סופרמן (ארץ-2), קומנדר סטיל, קינג כימרה, קפטן מארוול, רובין (ארץ-2), שד כחול
דמויות קשורות
אויבים Injustice Society, Black Dragon Society, ונדל סאבאג', Johnny Sorrow, החברה הסודית של נבלי-העל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חברת הצדק של אמריקהאנגלית: Justice Society of America, בקיצור JSA) היא קבוצת גיבורי-על המופיעה בחוברות קומיקס ביקום DC קומיקס. קבוצה זו היא קבוצת גיבורי העל הראשונה מסוגה בקומיקס, ששורשיה נעוצים עוד מתקופת תור הזהב של הקומיקס. היא הופיעה לראשונה בחוברת All-Star Comics #3 מדצמבר 1940, ונוצרה על ידי העורך שלדון מייר והכותב גרדנר פוקס.

הקבוצה הייתה פופולרית בשנות ה-40 של המאה ה-20, אך עם הגיעו של העשור החדש, פופולריות זו החלה לדעוך. עם תחילת תור הכסף של הקומיקס, חברת DC קומיקס המציאה מחדש רבים מגיבורי-העל שלה ואיחדה אותם יחדיו בקבוצת ליגת הצדק. אולם, במקום להחליף את חברת הצדק נקבע כי חבריה התקיימו ביקום מקביל בשם "ארץ-2", בעוד ליגת הצדק התקיימה בארץ-1, יקום DC המרכזי. זאת ועוד, באתחול המחודש "ה-52 החדשים" שלאחר אירועי פלאשפוינט, הקבוצה מארץ-2 קיבלה שם חדש - "פלאי העולם" (Wonders of the World).

חברי קבוצת "חברת הצדק של אמריקה" הופיעו בסדרות הטלוויזיה "סמולוויל" (בפרק Absolute Justice), "אגדות המחר" ו"סטארגירל". חברי הקבוצה דוקטור פיית, הוקמן, אטום סמאשר וציקלון הופיעו בהופעת בכורה קולנועית בסרט היקום הקולנועי של DC "בלאק אדם" בגילומם של פירס ברוסנן, אלדיס הודג', נואה סנטינאו וקווינטסה סווינדל, בהתאמה.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת החוברת All-Star Comics #3, בה הופיעה לראשונה חברת הצדק
עמוד ראשי
ראו גם – תור הזהב של הקומיקס

ה-JSA הופיעו לראשונה ב-All Star Comics #3 של חברת All-American Comics, בחורף של שנת 1940, בתקופת תור הזהב של הקומיקס. חברת הצדק כללה בתחילה את הדמויות דוקטור פיית ואיש השעה מחברת National Comics, את פלאש, גרין לנטרן, אטום והוקמן מחברת All-American Comics וכן את הספקטר וסאנדמן. חוברת זו הייתה שיתוף הפעולה הראשון בין חברות קומיקס, וכן שיתוף הפעולה הראשון בין גיבורי-העל. חוק הבית באותה תקופה בעולם הקומיקס[1] קבע שכאשר חבר בקבוצה מקבל כותר משלו, הוא יעזוב את הכותר All Star Comics ויהפוך ל"חבר כבוד" של חברת הצדק. באופן זה הוחלף הפלאש על ידי ג'וני ת'אנדר לאחר חוברת מספר 6; גרין לנטרן עזב מיד אחרי מאותה סיבה וזוהי גם הסיבה מדוע סופרמן ובאטמן הפכו לחברי כבוד כבר מחוברת מספר 3. אולם, הסיבות שבגללן הם הפכו לחברי כבוד לא הוסברו עד לחוברת DC Special #29 משנת 1977. הוקמן הוא החבר היחידי אשר הופיע בכל הרפתקה של חברת הצדק במהלך הרצתו המקורית של הכותר.

הכותר All-Star Comics ראוי לציון גם עקב הצטרפותה של וונדר וומן,[2] תחילה כמזכירת ה-JSA ומאוחר יותר כחלק משמעותי בהרפתקאות הקבוצה. שלא כמו שאר הגיבורים וונדר וומן נשארה בכותר גם לאחר שקיבלה סדרה משלה. חברת הקבוצה היחידה שהצטרפה הייתה הקנרית השחורה.[3]

ההרפתקאות המוקדמות של JSA נכתבו על ידי גרדנר פוקס ואוירו על ידי קבוצת אמנים, ביניהם ג'ק קירבי וג'ו קוברט. הסיפור הראשון של ה-JSA הביא את פגישתם הראשונה של חבריה כאשר כל חבר בצוות סיפר את מאורעותיו. בחוברת הבאה, הקבוצה חברה לה יחדיו בעבודה על מקרה שמשותף לכולם. מעתה ואילך, עדיין נכתבו סיפורים הכתובים באותו אופן, כאשר לקראת סופה של החוברת כל חברי JSA מתגבשים יחדיו ופותרים את הבעיה.

עד לחוברת All Star Comics #24 נעשתה הפרדה בין חברת National Comics (לימים DC) וחברת All-American Publications (חברה עצמאית שנוהלה על ידי מקס גיינס וג'ק ליבוביץ), אולם פילוג בין החברות הביא להסרתם הסופית של גיבורי חברת National Comics מן הכותר. כתוצאה מכך, פלאש וגרין לנטרן חזרו לכותר. שמונה חודשים לאחר מכן, חברת National Comics קנתה את מניותיו של מקס גיינס על חברת All-American ושתי החברות התמזגו כדי ליצור את חברת Detective Comics, Inc. הרכב חברי צוות ה-JSA נשאר ברובו זהה עד לסוף הרצתה של הסדרה.

הכותר All-Star Comics והרפתקאות תור הזהב של ה-JSA הסתיימו בגיליון מספר 57 והכותר שינה את שמו ל-All-Star Western, ללא גיבורי על. בעוד שסופרמן, באטמן ווונדר וומן המשיכו בהרפתקאותיהם הבודדות, מרבית הדמויות נותרו רדומות במהלך דעיכת חוברות הקומיקס מתחילת שנות ה-50 ועד לאמצען.

ההסבר להיעלמה של הקבוצה ולחוסר הפעילות של חבריה בתחילת שנות ה-50 הוסבר בידי הכותב פול לויץ,[4] שציין כי רוב חברי הקבוצה בחרו לפרק את הקבוצה ולפרוש מחיי הרפתקנות מאשר להופיע בפני הוועדה המשותפת לפעילויות אנטי-אמריקניות, שדרשה שהם יחשפו את זהויותיהם ברבים. מאוחר יותר, ועדה זו שוכתבה מחדש לועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקנית.

המנהיגות על חברת הצדק נפלה לרוב על הוקמן, אם כי גם פלאש וגרין לנטרן לקחו תור בהנהגתה. למשך זמן קצר בשנת 1942, הקבוצה נודעה בשם "גדוד הצדק", מכיוון שהם הפכו לשלוחתם של הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית בעת מלחמת העולם השנייה. בהמשך התגלה כי הסיבה שבגללה חברת הצדק לא פלשה לאירופה וסיימה את המלחמה הייתה עקב השפעתה של חנית הגורל, ונפילתם של חבריה החזקים ביותר תחת שליטתו של המחזיק בה, אדולף היטלר. כמו כן, נקבע בשנות ה-80 כי לחברת הצדק הייתה שותפות עם "יחידת אול-סטאר", שפעלה במקביל לה בשנות ה-40. שתי הקבוצות פעלו תחת אישורו של נשיא ארצות הברית פרנקלין דלאנו רוזוולט.

תור הכסף: הופעות אורח בליגת הצדק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס

לאחר השפל הגדול, DC קומיקס הציגה גרסאות מחודשות לגיבורי העל (כמו פלאש וגרין לנטרן), שאפיונם היה יותר מז'אנר המדע הבדיוני, לאור בקשתו של העורך הראשי של החברה, ג'וליוס שוורץ. הכותב לשעבר של כותרי חברת הצדק, גרדנר פוקס, נשכר כדי להמציא גרסה חדשה לחברת הצדק, לה הוא קרא בשם ליגת הצדק. כשם שבארי אלן (הפלאש מתור הכסף) היה ממשיך דרכו של ג'יי גאריק (הפלאש של תור הזהב), כך גם ליגת הצדק הייתה ממשיכת דרכה של חברת הצדק: אותה קבוצה, אך עם רשימת חברים מעודכנת והתחלה חדשה.

בסיפור "הפלאשים משני העולמות",[5] הפלאש מתור הכסף פגש במקבילו מתור הזהב. בסיפור זה נקבע כי ג'יי גאריק, כמו גם יתר חברי חברת הצדק, היו תושביו של יקום מקביל. פגישה היסטורית זו הפכה עד מהרה לאחד מסיפורי DC הקלאסיים של אותה תקופה. מכתבי מעריצים שנשלחו למערכת הביעו התלהבות מהחייאתו המחודשת של הפלאש מתור הזהב, הן מעריצים ותיקים שזכרו את הרפתקאות JSA הישנות, והן מעריצים חדשים שרצו לדעת יותר על הגיבורים החדשים. פגישות נוספות שכאלה התרחשו בסיפורים "סכנה כפולה בכדור הארץ"[6] וכן "נקמתו של הנבל האלמותי".[7] הסיפור הראשון הביא לאזכור ראשון של חברת הצדק בתור הכסף, ומתייחס ישירות להרפתקאתם האחרונה מחוברת All-Star Comics #57, בעוד בסיפור השני חברת הצדק הוקמה מחדש.

סיפורים אלה היו יריית הפתיחה לאירועי "המשבר בארץ-1 ו"המשבר בארץ-2",[8] הרפתקה בשני חלקים שבה חברת הצדק מתור הזהב חברה לליגת הצדק מתור הכסף כדי ללחום בקבוצת נבלי-על שהשיגה יכולת לערוך מסעות בין יקומים על ידי לכידתם של שני הפלאשים: לבצע פשעים ביקום אחד ולבזבז את הכסף אותו בזזו ביקום השני ללא כל חשד. בשנה שלאחר מכן, הוצג לראשונה קיומה של "ארץ-3".[9] ביקום מקביל זה הופיעה גרסה מרושעת של ליגת הצדק, שידועה בשם "סינדיקט הפשע של אמריקה". חבריה כללו את אולטרה-מן (גרסה מרושעת של סופרמן), איש הינשוף (גרסה מרושעת של באטמן), סופרוומן (גרסה מרושעת של וונדר וומן), ג'וני קוויק (גרסה מרושעת של פלאש) ופאוור רינג (גרסה מרושעת של גרין לנטרן). סיפורים אלה היו לתחילתה של מסורת ציוותים ממושכת בין שתי קבוצות-העל, שהתרחשו בגליונות שנתיים עד לשנת 1985. פגישות אלו הביאו למספר נכבד של אירועים שנחקקו בהיסטוריה של חברת הצדק, ביניהם עזיבתה של הקנרית השחורה לטובת ליגת הצדק, חזרתה של קבוצת "שבעת חיילי הניצחון" מתור הזהב, יצירתם של "לוחמי החופש" (שכללה גיבורים מחברת Quality Comics, אשר נקנתה בידי DC), וכן הצגתם של יקומים מקבילים נוספים.

כמעט באופן ייחודי לקומיקס גיבורי-על מאותה תקופה, חברי ה-JSA תוארו כגרסאות מבוגרות וחכמות יותר ממקביליהם הצעירים יותר. תמה זו הוצגה כדי לאשרר את ההיסטוריה המוקדמת של חברת הצדק בהמשכיות יקום DC – התפתחות חדשה כשלעצמה בקומיקס של אותם ימים. מאוחר יותר, הדבר עזר בהרבה לפיתוח הדמויות.

תור הארד: חזרה לאול-סטאר קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הארד של הקומיקס

הפופולריות של חברת הצדק גדלה בהדרגה עד אשר הקבוצה קיבלה סדרה משלה. חברי הקבוצה חזרו כמורי דרך עבור גיבורי-העל הצעירים,[10] בהרצה שנמשכה כ-16 חוברות, בנוסף להופעת אורח בחוברות Adventure Comics #461-466. חזרה זו סימנה שלוש התפתחויות עיקריות – הצגתה של פאוור גירל,[10] מותו של באטמן מתור הזהב,[11] והצגתו לראשונה של סיפור מקור לקבוצה, לאחר כמעט 40 שנה.[12] הרצה זו נכתבה בעיקר בידי ג'רי קונוויי ופול לויץ, עם אמנים כדוגמת וולי ווד, ג'ו סטאטון, קית' גיפן ובוב לייטון.

הרצה זו תיארה את הגיבורים בשנות ה-50 לחייהם; האמנות שירטטה אותם עם שיער שיבה ופנים מבוגרות יותר. הדבר לא היה מקובל בקומיקס של אותם ימים, משום שמרבית חוברות הקומיקס מטשטשות את קו הזמן ומריצות מחדש את הסדרות כדי לשמור על מראה צעיר לדמויות המופיעות בהן. תיאור זה היה לנוכח העובדה שהגיבורים בחברת הצדק היו מקושרים ישירות לתקופת מלחמת העולם השנייה – דבר בעייתי כשלעצמו בשנות ה-80 של המאה ה-20, היכן שהגיוני שהגיבורים יהיו בשנות ה-60 לחייהם. הסבר לתופעה הובא בידי הכותב רוי תומאס, שציין כי חברי הקבוצה ספגו אנרגיה מיסטית מנבל-על בשם איאן קרקול, מה שהאט משמעותית את קצב הזדקנותם.[13]

סדרה חדשה, All-Star Squadron, התרחשה על רקע מלחמת העולם השנייה בשנות ה-40 וציוותה בין חברת הצדק לגיבורי-על נוספים מתור הזהב. את הסדרה כתב רוי תומאס באיוריהם של אמנים כריץ' באקלר, ג'רי אורדוויי וטוד מקפרלן בין היתר. הדבר הוביל לסדרת ספין אוף מודרנית בשם Infinity Inc (אינסופיות בע"מ), שבה כיכבו יורשיהם ובניהם של חברי חברת הצדק.

בשנת 1985, חברת DC קומיקס שכתבה פרטים רבים ביקום DC באירוע שנקרא המשבר בעולמות האינסופיים. בין השינויים הרבים, דמויותיהם של סופרמן, באטמן, וונדר וומן ורובין של ארץ-2 חדלו מלהתקיים, והדיכוטומיה בין "ארץ-1" ל"ארץ-2" נפתרה על ידי מיזוגם של היקומים הרבים ליקום אחד. המעשה גרם למספר בעיות המשכיות עבור חברת הצדק, שההיסטוריה שלה – במיוחד בקומיקסים של שנות ה-80 – הייתה מקושרת ביותר עם ארבעת החברים הללו.

הציוותים השונים בין חברת הצדק לליגת הצדק הסתיימו לנוכח המשבר בעולמות האינסופיים בחוברות Justice League of America #244 ו-Infinity Inc. #19.

העידן המודרני: לאחר המשבר וסדרות הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – העידן המודרני של הקומיקס

מאמציו של תומאס לפתור את בעיות ההמשכיות שלאחר המשבר הביאו להצגתן של דמויות אנלוגיות לסופרמן, באטמן ווונדר וומן בסדרת בת ליחידת אול-סטאר שנקראה "אול-סטאר הצעירים". זאת ועוד, חברת DC בחרה להוציא כמה מחברי חברי הצדק מההמשכיות. במהדורה המוגבלת "ימיה האחרונים של חברת הצדק", חברי ה-JSA לחמו בכוחות הרשע בשעה שהתמזגו לאלים האסגרדיים בממד לימבו דמוי ראגנארוק. רק פאוור גירל, הספקטר, דוקטור פיית והילד עטוף הכוכבים הצליחו להימלט מהתוהו ובוהו שהתרחש. בהמשך התברר כי הכל היה למעשה אשליה מעשה ידיו של אודין, שחיפש אחר דרך לבטל את הראגנארוק האמיתי.[14]

תומאס שיכתב גם את סיפור מקורה של חברת הצדק בהמשכיות שלאחר המשבר בחוברת Secret Origins Vol.3 #31.

התעניינות מצד המעריצים הביאה להחזרתה של חברת הצדק בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20. מיני סדרה בת שמונה חוברות מאפריל ועד נובמבר 1991 סיפרה את מאורעותיהם הבלתי כתובים של חברי ה-JSA בשנות ה-50. בגליונות האחרונים של אירועי "ארמגדון: אינפרנו", חברת הצדק חזרה ליקום DC של הזמנים המודרניים לאחר שווייבריידר שיגר שד לממד הלימבו בתמורה לחברי JSA.

חברת הצדק של אמריקה המודרנית, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת JSA #50 מספטמבר 2003, אמנות מאת קרלוס פצ'קו.

באוגוסט 1992 החל פרסומו של הכרך השני, Justice Society of America, שנמשך במקור כעשר חוברות עד למאי 1993 תחת כתיבתו של לן סטרזווסקי ואיורו של מייק פארובק, ובה חברי הקבוצה המקורית מסתגלים לחייהם לאחר שחזרו מהראגנארוק. אף על פי שסדרת הסולו הייתה מיועדת להפוך לסדרה בהמשכים והייתה פופולרית בקרב המעריצים, היא בוטלה לאחר שלוש חוברות בלבד. תגובת המעריצים הייתה חריפה בעקבות כך. לן הסביר כי הביטול הגחמני הגיע משום שהעורך מייק קארלין לא אהב את כתיבתו של סטרזווסקי או את איוריו ה"מונפשים" של פארובק, שאינם מתאימים לתקופה העכשווית. בנוסף הוא ציין כי קארלין לא האמין כי מקומם של גיבורי-על מבוגרים הוא בחוברות תחת פרסומה של החברה.[15] למרבה האירוניה, סגנון הציור של פארובק נחשב לפורץ דרך עם שילובו עוד באותה שנה בבאטמן - הסדרה המצוירת. סדרת הסולו קצרת המועד הציגה לראשונה את דמותה של ג'סי קוויק, בתם של חברי יחידת אול-סטאר ליברטי בל וג'וני קוויק.

מרבית חברי הקבוצה יצאו מכלל פעולה או נהרגו באירוע משבר משנת 1994 שנקרא "שעת אפס: משבר בזמן". במהלך קרב בין חברת הצדק לנבל-על בשם אקסטנט, זה האחרון הסיר את האנרגיות אשר שמרו על חברי ה-JSA צעירים. כתוצאה מכך, אטום, דוקטור מידנייט ואיש השעה מתים מיידית. הוקמן והוקגירל התמזגו לכדי ישות חדשה בשם "אל הנץ" ומתו תוך כדי. דוקטור פיית מת מזקנה זמן קצר לאחר אירועי המשבר. גרין לנטרן נותר צעיר עקב האנרגיה המיסטית של לב הכוכב, אך מאבד את טבעת הכוח שלו ומשנה את שמו לסנטינל. שאר חברי הקבוצה גם הם אינם מסוגלים להמשיך ללחום בפשע עקב גילם המופלג, ופורשים. סטארמן פורש מתפקידו ומעביר את נטל הזהות לבניו. עקב כך, התפרסמה סדרת סולו חדשה לדמות, בכתיבתו של ג'יימס רובינסון.

חברת הצדק נותרה מחוץ לפעילות למשך זמן מה לאחר "משבר בזמן", אולם החברים ששרדו (פלאש, ויילדקאט ואלן סקוט) המשיכו בפעילות כחברי גיבוי של ליגת הצדק הבינלאומית.[16]

כאשר סדרת הסולו JLA הוחיאה בידי הכותב גראנט מוריסון בשנת 1997, חברת הצדק וליגת הצדק שיתפו פעולה נגד האיום של קוויספ, יריב לשעבר של אקווהמן וישות מהממד החמישי בדומה למיסטר מיקסזפיטליק.[17] הייתה זו הפעם היחידה מאז המשבר ששתי הקבוצות צוותו יחדיו – דבר שהשתנה כעשור לאחר מכן.

סדרה חודשית חדשה של הקבוצה, JSA, נכתבה באוגוסט 1999 בידי ג'יימס רובינסון ודייוויד ס. גויר, ונמשכה כ-87 חוברות עד ליולי 2006. הקבוצה כללה את חבריה הוותיקים שנותרו יחד עם מקביליהם הצעירים יותר. גלגולה זו של הקבוצה התמקדה במורשת הדורות השונים והמשכתו של ההירואיזם מתור הזהב. בהמשך, גוייר המשיך לכתוב את הסדרה יחד עם ג'ף ג'ונס. בגרסתה החדשה קיבלה סדרת הקומיקס את פרס הקומיקס הטוב ביותר של Comics Buyer's Guide משנים 2001-2004.[18]

במהלך אירועי "המשבר האינסופי", כמה מהדמויות מתור הזהב ששרדו כמו ויילדקאט ופלאש משתגרים ל"ארץ-2" החדשה, שנוצרה בידי אלכסנדר לות'ר הבן, ונזכרים במעומעם בקיומה של ארץ-2 המקורית.

בספטמבר 2005, הפופולריות הרבה של סדרת הסולו הביאה לפרסומה של סדרת ספין-אוף בשם JSA: Classified, בכתיבתו של ג'ף ג'ונס ובאיורה של אמנדה קונר, המביאה את הרפתקאות הקבוצה בנקודות שונות במהלך שנות קיומה, ומתמקדת בחבריה השונים בסיפורי סולו. קשת הסיפור הראשונה מביאה את סיפור מקורה של פאוור גירל. סדרה זו התבטלה לאחר 39 גליונות ביוני 2008.

כרך שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אירועי הקרוסאובר של המשבר האינסופי ומלחמת העולם השלישית כפי שתוארה בחוברות 52, חברי ה-JSA ג'יי גאריק, אלן סקוט וטד גראנט החליטו להקים מחדש את חברת הצדק.

כרך שלישי של הקבוצה החל בדצמבר 2006 בכתיבתו של ג'ף ג'ונס ובאיורו של דייל איגלשאם, ונמשך כ-54 חוברות עד לאוגוסט 2011. בסדרה זו, פלאש, גרין לנטרן וויילדקאט מתור הזהב בוחרים חברי צוות חדשים מהדור החדש ומאמנים אותם. סדרה זו ממשיכה את התוואי שהחל בסדרה הקודמת, לפיו חברת הצדק העכשווית מעבירה את המורשת של הקבוצה המקורית מתור הזהב לדור הנוכחי. כמו כן, ציוות נוסף בין שתי קבוצות גיבורי-העל תואר בקשת הסיפור "סאגת הברק".[19] החוברת השנתית של חברת הצדק[20] הציגה את חברת הצדק אינסופיות, קבוצה שהמשיכה מארץ-2 מקבילה שלאחר המשבר. רבים מחבריה הם חברי ה-JSA מארץ-2, אך גם מחברי אינסופיות בע"מ.

אירוע הקרוסאובר העדכני ביותר התרחש במהלך קשת הסיפור "היום הבהיר ביותר",[21][22] בכתיבתו של ג'יימס רובינסון ובאיורו של מארק באגלי. לאחר אירועים אלו, מארק גוגנהיים המשיך במלאכת הכתיבה והציג דמויות כמו השד הכחול וצייד הראשים. עד לחוברת מספר 49, גוגנהיים הרחיב את רשימת חברי הקבוצה וכלל בה את חברי קבוצת אול סטאר ואת ליברטי בל המקורית, למעט מאגוג ופאוור גירל. כמו כן, גוגנהיים הציג דמות חדשה בשם "החיפושית האדומה" (גיבורת-על הלבושה בחליפה אדומה דמוית זו של החיפושית הכחולה מתור הכסף והנושאת עזרים טכנולוגיים).

אול-סטאר JSA, כרך שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2009, חברת DC החלה בפרסומו של כרך שני לסדרת JSA, שנקרא All-Star JSA ונמשך כ-18 חוברות עד למאי 2011. הסדרה התמקדה בקבוצה שנייה שהוקמה לאחר שחבורת הצדק פורקה. הקבוצה כללה חברים חדשים כמו מאגוג, דאמאג', פאוור גירל, איש השעה (ריק טיילר), אטום סמאשר, סאנד (סאנדי הוקינס), סטאר גירל, סייקלון, טומקאט, האזרח סטיל, ג'ודו מאסטר וקינג כימרה. הכותר בוטל לנוכח אירועי "פלאשפוינט" באוגוסט 2011, שהוביל לאתחול מחודש של יקום DC. גוגנהיים ייבא את חברי קבוצת הבת אל תוך הסדרה הראשית, החל מחוברת מספר 49.

ה-52 החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם האתחול המחודש שנעשה ליקום DC בספטמבר 2011, חברת הצדק נותרה ללא סדרה משלה בפעם הראשונה מאז 1999. אולם, חברת DC הודיעה בינואר 2012 כי שתי סדרות חדשות יפורסמו – האחת, Earth-2, בכתיבתו של ג'יימס רובינסון ובאיורה של ניקולה סקוט, והשנייה Worlds' Finest בכתיבתו של פול לויץ ובאיורם של ג'ורג' פרז וקווין מגווייר, בה תככבנה פאוור גירל והציידת מארץ-2 החדש.

אויבי חברת הצדק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין נבלי-העל שלחמו בחברת הצדק לאורך כל שנות קיומה היו לרוב יריביהם האינדיבידואלים של חברי הצוות.

בתור הזהב היו אלה ווטאן (יריבו המיסטי של דוקטור פיית), קולאק (יריבו של הספקטר), באראקס השחור (יריבו של מיסטר טריפיק), המהמר אמן ההתחפשויות (יריבו של גרין לנטרן), אדם השחור והמלך קול (יריביו של קפטן מארוול), סולומון גרנדי, ונדל סאבאג', בריינוייב, מכשף, פר דגאטון, חברת אי-צדק, איאן קארקול, חברת הדרקון השחור ואולטרה יומנייט, שנחשב לאויבם הגדול ביותר.

בתור הכסף הוצגו דמויותיהם של השדון מהממד החמישי קוויספ, שלושת השדים, אדון הזמן, אלופי הפשע, אקליפסו, סינדיקט הפשע של אמריקה (מקביליהם של ליגת הצדק מארץ-3), ליגת חסרת חוק, איש האנטי-חומר ומורדרו (יריבם של לגיון גיבורי-העל לרוב).

בתור הארד נוספו דמויותיהם של דארקסייד (יריבו של סופרמן), איש הנבולה, קוברה, החברה הסודית של נבלי-העל, הוולקיריות, ברון בליצקריג, מלך הנשמות ומלך הדרקון.

העידן המודרני הציג שלל דמויות חדשות, וביניהן מלך ענקי האש סירטיר, מקאניק, קבוצות אקסיס אמריקה ובני השחר, אקסטנט הנוסע בזמן, מלך הדמעות, אונימאר סין (אחד משבעת השדים שמאיימים על תאנאגאר), רולטה, לורד דיינאמו, קיד קרנביל, הרייך הרביעי, גוג, האלים של פאראדור, דוקטור כאוס ואנשי החידות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שנכתב ב-All-Star Comics #5 והודפס מחדש באוגדן All-Star Comics Archive Volume 1
  2. ^ All-Star Comics #8, December 1941
  3. ^ All-Star Comics #41, Spring 1945
  4. ^ Adventure Comics #466, December 1979
  5. ^ Flash Vol.2 #123, September 1961
  6. ^ Flash Vol.2 #129, June 1962
  7. ^ Flash Vol.2 #137, June 1963
  8. ^ Justice League of America #21-22, August-September 1963
  9. ^ Justice League of America #29, August 1964
  10. ^ 1 2 All-Star Comics #58, January-February 1976
  11. ^ Adventure Comics #461-462, February-April 1979
  12. ^ DC Special #29, August 1977
  13. ^ All-Star Squadron Annual #3, 1984
  14. ^ The Sandman Vol.2 #26
  15. ^ Interview with Len Strazewski, Savage Enterprises Publishing
  16. ^ Justice League Europe #50
  17. ^ JLA Vol.3 #28-31
  18. ^ CBG FAN AWARD WINNERS 1982-PRESENT
  19. ^ JLA Vol.4 #8-10, JSA #5-6
  20. ^ Justice Society of America Annual #1, September 2008
  21. ^ Justice League of America #44-48
  22. ^ Justice Society of America #41-42