פריצ'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פריצ'ר
Preacher
עטיפת החוברת Preacher #1 מאפריל 1995, אמנות מאת גלן פאברי.
עטיפת החוברת Preacher #1 מאפריל 1995, אמנות מאת גלן פאברי.
מידע קומיקס
יוצר גארת' אניס
סטיב דילון
סוגה סאטירה, פנטזיה אורבנית
תקופת פרסום מקורית אפריל 1995 – אוקטובר 2000 (כ־5 שנים ו־26 שבועות)
סינדיקציה חותם ורטיגו של DC קומיקס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור ורטיגו עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 66 חוברות חודשיות
5 חוברות ספיישל
4 חוברות מיני סדרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פריצ'ראנגלית: Preacher, מטיף) היא סדרת קומיקס בכתיבתו של גארת' אניס ובאיורו של סטיב דילון, שפורסמה תחת חותם ורטיגו מבית DC קומיקס.

סדרת הקומיקס החלה את פרסומה בשנת 1995 למשך 75 חוברות - 66 חוברות חודשיות, 5 חוברות ספיישל ומיני סדרה בת 4 חוברות בשם Preacher: Saint of Killers. כל הרצת החוברות נאספה לתשעה אוגדנים. החוברת האחרונה יצאה לאור ביולי 2000. סדרת הקומיקס מיועדת לגילאי 16 ומעלה, כיוון שהיא כוללת אלימות ומין בין היתר, והיא ידועה בעיקר בגלל פיתוח הדמויות, התייחסות לא רחמנית אל נושאים דתיים ועל טבעיים, הומור שחור, אלים וקיצוני, והשפעות מקומיקסים אחרים.

הסדרה זכתה בשני פרסי אייזנר לשנים 1998 ו-1999 בקטגוריות הכותב הטוב ביותר והסדרה הרצה הטובה ביותר.[1] דמותו של ג'סי קאסטר מדורגת במקום ה-34 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN[2] וכן במקום ה-11 ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין אמפייר.[3] דמותו של קדוש כל הרוצחים מדורגת במקום ה-42 באותה רשימה, וכן במקום 74 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של IGN.[4] דמותו של הנבל הר סטאר מדורגת במקום ה-66 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים בכל הזמנים לפי IGN,[5] וכן במקום ה-74 ברשימת מאה הנבלים הגדולים בכל הזמנים לפי מגזין ויזארד.[6]

חנות הספרים "Forbidden Planet" מיקמה את הכרך הראשון של הסדרה במקום ה-15 ברשימת 50 הרומנים הגרפיים הטובים ביותר שלה.[7]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצ'ר מספר את סיפורו של ג'סי קאסטר, כומר צעיר מאנוויל, עיירה קטנה ודמיונית בטקסס. על גופו של ג'סי משתלטת בטעות ישות על טבעית חזקה בשם ג'נסיס ("בריאת העולם"), והתקרית מחסלת את כל אנשי הקהילה ומשטחת את כנסייתו עד חורבות.

ג'נסיס היא תוצר של הזדווגות אסורה בין מלאך לבין שד, ולמעשה היא עולל ללא כל כוח רצון משלה. אולם, היות שהיא מורכבת גם מטוב טהור וגם מרוע טהור, יש בכוחה להתנגד לכוחו של האל. במילים אחרות, ג'סי קאסטר המאוחד עם ג'נסיס הופך לישות העוצמתית ביותר אי פעם.

ג'סי מונע בידי דחף חזק לטוב ורע, והוא יוצא למסע לאורך ארצות הברית בניסיון למצוא את אלוהים, אשר עזב את גן עדן ברגע שג'נסיס נוצרה. הוא גם מגלה את האמת אודות כוחותיו החדשים - הם מאפשרים לו לפקד על אלה שמקשיבים לדבריו. מצטרפים אליו למסע שני חברים - חברתו טוליפ אוהרה וקאסידי, ערפד אירי שמכור לאלכוהול.

במהלך המסע, השלושה נתקלים באויבים ובמכשולים קדושים ומחוללים, אשר כוללים את קדוש כל הרוצחים - מתנקש בלתי מנוצח, שלפן מהיר בעל יכולת צליפה מושלמת ומלאך המוות שעונה לסמכותו של אלוהים בלבד; "הגביע" - אגודת סתרים אשר שולטת על כל ממשלות העולם ומגנה על השושלת ישו; הר סטאר, אב-כל מגלומן ומדומה של ארגון "הגביע", בעל משיכה לפרוצות המבקש להשתמש בג'סי למטרותיו הנלוזות; מלאכים אשר נפלו; משפחתו הדרומית של ג'סי עצמו, בפרט סבתו הנבזית; שומר ראשה האימתני ג'ודי וטי. סי. חובב החיות.

תמות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצ'ר לוקח השראה מסרטי קולנוע, בפרט מערבונים לכמה מהאלמנטים הסגנוניים שבו. כך למשל, ג'ון ויין הוא דמות משנה חוזרת ומשמשת כמורה רוחני או כמצפון לג'סי. מוניומנט ואלי וקרב אלמו משרתים כרקע בחלק מהמסע. למשך זמן מסוים, ג'סי מתפקד כשריף עיירה קטנה בטקסס, וחייב להגן על התושבים מרע. דמותו של קדוש כל הרוצחים - פורע חוק שהשתקם וחזר לצד הרעים, במיטב המסורת כדמותו של ויליאם מוני מהסרט בלתי נסלח של קלינט איסטווד - היא מחווה ישירה לאפיון הנבל במערבונים, כלומר, ישיר, נאמן ואיום.

סדרת הקומיקס שופעת גם ברעיונות מרבי מכר כדם קדוש, גביע קדוש. הטענות לפיהם קיים קשר דם בין ישו למרים המגדלית דומות לאלה שברב המכר. הר סטאר אומר לקאסידי שלישו היו ילדים, ושהוא לא מת על הצלב אלא בגיל המעבר בתאונת פגע וברח. לאחר מותו, שומרי הגביע לקחו את צאצאיו, אשר אולצו להתחתן אחד עם השני כדי לשמור על כוחו האלוהי של ישו דרך קרבת הדם. במשך אלפיים שנה, נישואי התערובת האלה הנציחו גילוי עריות באילן היוחסין, מה שהוביל לאחרון בשושלתו של ישו - ילד בעל עיכוב התפתחותי, שבו תולים השומרים את תקוותיהם.

העלילה המקורית של פריצ'ר התפתחה מכיוון כתיבה אחר של גארת' אניס - הקומיקס הלבלייזר, שהסיק מה יתרחש במידה ומלאך ושד יזדווגו יחדיו, ואשר רוח צאצאם תיפול על בן אנוש. כמו חוברות קומיקס רבות שהמשיכו את יצירותיה של חברת DC משנות ה-90 של המאה ה-20, הסדרה משלבת את הרעיון של אל נוצרי כאנטגוניסט, כיוצר אשר עזב את יצירתו. קומיקסים אחרים שקשורים לנושא הם סנדמן והיצור מן הביצה.

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בנובמבר 2013 הכריזה חטיבת הטלוויזיה של רשת AMC האמריקאית על הפקת פיילוט טלוויזיוני לפריצ'ר, הנושא את אותו השם, כאשר סת' רוגן אחראי על הפרויקט.[8] בדצמבר 2014, הפרויקט אושר רשמית.[9] בסדרה מככבים דומיניק קופר כג'סי קאסטר, רות נגה כטוליפ אוהייר, ג'ו גילגן כקאסידי, ויליאם ארל בראון כשריף הוגו רוט, טום ברוק כפיור בתפקידים ראשיים בנוסף לשחקנים איאן קולטי, לוסי גריפית'ס, אליזבת פרקינס, ג'יימי אן אולמן, דרק וילסון וג'קי ארל היילי בתפקידים חוזרים. הסדרה עלתה לשידור במאי 2016.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כרך ראשון: עוזבים לטקסס (Volume 1: Gone to Texas) - אוסף המאגד את חוברות מספר 1-7, ISBN 978-1563892615
  • כרך שני: עד לסוף העולם (Volume 2: Until the End of the World) - אוסף המאגד את חוברות מספר 8-17, ISBN 978-1563893124
  • כרך שלישי: אמריקאים גאים (Volume 3: Proud Americans) - אוסף המאגד את חוברות מספר 18-26, ISBN 978-1563893278
  • כרך רביעי: היסטוריה עתיקה (Volume 4: Ancient History) - אוסף המאגד את המיני סדרה Preacher: Saint of Killers ואת חוברות הספיישל The Story of You-Know-Who ו-The Good Old Boys, ‏ISBN 978-1563894053
  • כרך חמישי: דיקסי צלוי (Volume 5: Dixie Fried) - אוסף המאגד את חוברות מספר 27-33 ואת חוברת הספיישל Cassidy - Blood and Whiskey, ‏ISBN 978-1563894282
  • כרך שישי: מלחמה בשמש (Volume 6: War in the Sun) - אוסף המאגד את חוברות מספר 34-40 ואת חוברת הספיישל One Man's War, ‏ISBN 978-1563894909
  • כרך שביעי: ישועה (Volume 7: Salvation) - אוסף המאגד את חוברות מספר 41-50, ISBN 978-1563895197
  • כרך שמיני: הגיהנום עלי אדמות מגיע (Volume 8: All-Hell's A-Coming) - אוסף המאגד את חוברות מספר 51-58 ואת חוברת הספיישל Tall in the Saddle, ‏ISBN 978-1563896170
  • כרך תשיעי: אלאמו (Volume 9: Alamo) - אוסף המאגד את חוברות מספר 59-66, ISBN 978-1563897153

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]