חלום (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלום
Dream
הוצאה לאור ורטיגו
תוכנית טלוויזיה סאנדמן (סדרת טלוויזיה)
הופעה ראשונה The Sandman vol. 2, #1 (ינואר 1989)
יוצרים ניל גיימן, סם קית', מייק דרינג'נברג
גילום הדמות טום סטארידג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כינויים איש החול, אונירוס, קאי'קול, לורד ל'זוריל, מורפי, מלך החלומות, נסיך הסיפורים
סטטוס לא פעיל
גזע הנצחיים (DC קומיקס)
כוחות שליטה בחלומות, מעבר בין עולם החלום לעולם האמיתי, חיי נצח, טלפתיה, ידיעת כול מעט מלאה, עיוות המציאות
חבר בקבוצה הנצחיים (DC קומיקס)
דמויות קשורות
משפחה גורל, מוות, תשוקה, יאוש, הרס והזיה (אחים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חלוםאנגלית: Dream. ידוע גם כמורפיאוס על שם אל החלומות במיתולוגיה היוונית וכאיש החול) הוא דמות בדיונית והפרוטגוניסט בסדרת הקומיקס סנדמן אשר יצאה תחת חותם ורטיגו של חברת DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת The Sandman vol. 2, #1 מינואר 1989 ונוצרה על ידי הכותב ניל גיימן והמאיירים מייק דרינג'נברג וסם קית'. חלום מדורג במקום ה-15 ברשימת 100 גיבורי הקומיקס הגדולים ביותר של אתר IGN.

חלום הוא השלישי מתוך שבעה אחים המכונים הנצחיים.

טום סטארידג' מגלם את חלום בסדרה סנדמן בהפקת נטפליקס המבוססת על סדרת הרומנים הגרפיים.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלום הוא השלישי מבין שבעה אחים (לפי גילם: גורל, מוות, חלום, התאומים תשוקה ויאוש, חורבן והזיה) הנקראים הנצחיים ומהווים האנשה של המושגים אשר על שמם הם נקראים. דמותו של חלום עצמו, מבוססת על מורפיאוס, אל החלומות במיתולוגיה היוונית, כמו גם על דמות הפולקלור איש החול, המביא חלומות טובים ורעים לכל בני האדם, על ידי פיזור חול על עיני הישנים, מכאן גם שמה של הסדרה: סאנדמן - איש החול. חלום הוא התגלמות של רעיון מופשט וככזה הוא מוגדר כ"נצחי", הוא החל להתקיים כשהיישות הראשונה ביקום שהייתה מסוגלת לכך חלמה ויחדל מלהתקיים כאשר הישות החולמת האחרונה תסיים לחלום. חלום נוטה לקחת לעצמו בנות זוג אנושיות, אך אלה לבסוף עוזבות אותו בגלל דפוסי ההתנהגות הרעילים שלו, הכוללים חוסר התחשבות וריכוז עצמי, והמלנכוליה שרודפת אותו. בתחילת הסדרה נתפס חלום בידי בני אדם בטקס שנועד לכלוא את אחותו מוות, הוא מוחזק בשבי במשך 70 שנה ולאחר שמצליח להשתחרר הוא נוקם בשוביו ומתחיל בשיקום ממלכתו מהמשבר שאליו נקלעה בהיעדרו. השינויים וההסתגלות אשר נכפים על חלום מחייבים אותו לרכך ולהתאים להווה את אופיו היהיר והאכזר אשר התגבש לאורך אינספור שנים ובכך למעשה, גם את ממלכת החלום כולה. עלילותיו של חלום מתרחשות ברובן בהווה בממלכת החלום או בעולם הערות, אך ביניהן משולבים סיפורים ועלילות משנה אשר מתקיימים בעבר. בכרך התשיעי בסדרה, "נוטות החסד" (Volume 9: The Kindly Ones), המאגד את חוברות מספר 57–69, מורפיאוס מת ואת מקומו כאדון החלומות תופס דניאל הול, בנו של הקטור הול.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב מופיע חלום כגבר צנום וגבוה עם עור לבן, שיער שחור פרוע ועיניים נוצצות ככוכבים, כשהוא לבוש בחולצה או ברדס שחור. בגלל היותו האנשת רעיון החלום, הוא מופיע באופנים שונים בפני אנשים מתרבויות שונות ומזמנים שונים, ולעיתים אף מופיע בצורת "חתול החלומות". בכל צורותיו המאפיינים שנשמרים הם שיערו השחור והפרוע ועיניו הנוצצות. עיצוב הדמות הושפע מדמותו של ניל גיימן עצמו בצעירותו, כמו גם מדמותם של סולן להקת הקיור, רוברט סמית' ורקדן הבלט פארוק רוזימטוב. בעת עימות, נוהג חלום לחבוש קסדה הדומה למסכת גז העשויה מגולגולת ועמוד השדרה של אויב מובס.

יכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלום מתואר כיישות כמעט כל-יכולה, הן בממלכת החלום והן בעולם הערות. הוא מסוגל להרוג ולהעניק חיי נצח, לשנות את צורתו כרצונו ובכוחו לעבור בין עולם הערות ועולם החלום ובין ממלכות אחיו הנצחיים. הוא לא מתואר בתור אחת הישויות החזקות ביותר ביקום DC, למעשה דמויות אחרות (למשל לוציפר) מוצגות כחזקות ממנו עשרות מונים. גבול כוחותיו והשימוש בהם נותר מעורפל במכוון, ומגבלותיו מוצגות לרוב כמגבלות הנובעות מהאופי הפגום שלו, וספציפית מחוסר ההתחשבות שלו, הריכוז העצמי, והמלנכוליה שדפוסי התנהגות אלו גורמות לה. כך לדוגמה כשבת זוג עוברת להתגורר איתו בממלכת החלימה הוא מיצר עבורה אגף שלם בטירתו בהינף יד, אך כאשר היא עוזבת אותו הוא דורש מצוות הבניה של הממלכה לפרק אבן אבן את אותו אגף.

החלימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכת החלום (או החלימה, The Dreaming) היא ממלכתו של חלום וגם חלק ממנו ופרי יצירתו. היא משתנה תדיר כראות עיניו ומאכלסת יצורים שונים המשרתים את חלום ואף מתמרדים נגדו לעיתים ופועלים נגד רצונו. חלום עצמו וחלק משוכני ממלכתו מסוגלים לעבור לעולם הערות ובחזרה. חלק מיצורי החלימה מתוארים כגלגול של אנשים שחיו בעבר ואשר ניתנה להם האפשרות להמשיך להתקיים כחלומות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]