סופרמן: זכות מלידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופרמן: זכות מלידה
Superman: Birthright
עטיפת החוברת Superman: Birthright #1 מספטמבר 2003, אמנות מאת לייניל פרנסיס יו.
עטיפת החוברת Superman: Birthright #1 מספטמבר 2003, אמנות מאת לייניל פרנסיס יו.
מידע קומיקס
יוצר מארק וייד
לייניל פרנסיס יו
תקופת פרסום מקורית ספטמבר 2003 – ספטמבר 2004 (כשנה)
סינדיקציה DC קומיקס
מסת"ב מסת"ב 1-4012-0251-9
ארץ מקור ארצות הברית
שפת המקור אנגלית
מוציא לאור DC קומיקס
מספר החוברות 12

סופרמן: זכות מלידהאנגלית: Superman: Birthright) היא סדרת קומיקס בת 12 חוברות, שהתפרסמה בין ספטמבר 2003 לספטמבר 2004 בחוברות הקומיקס סופרמן בהוצאת DC קומיקס. את הסיפור כתב מארק וייד ואייר לייניל פרנסיס יו.

במקור, הסיפור נכתב כגרסה שאינה קאנונית למיתולוגיה של סופרמן. הוא הציג את סיפור המקור ועידכן אותו למאה ה-21. בהמשך הוחלט להפוך את הסיפור לקאנוני, והוא החליף את סיפורו של ג'ון ביירן, Man of Steel ("איש הפלדה") מיולי 1986 - הראשון שלאחר האירוע המכונן שנקרא המשבר בעולמות האינסופיים[1]. מעמד זה נשמר עד לאחר אירוע הקרוסאובר המשבר האינסופי בשנים 2005-2006 ולפרסומו של סיפור חדש, Superman: Secret Origin ("סופרמן: המקור הסודי").

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בתיאור מחודש של השמדת כוכב הלכת קריפטון. בעוד ג'ור-אל מכין את התינוק קאל-אל למסע כדי להציל אותו מהחורבן הממשמש ובא, הוא מצר על העובדה כי את הפלאות שעולמו הצליח לחולל "אף אחד לא יזכור", כדבריו. החללית של קאל-אל משוגרת לחלל רגעים לפני השמדת הכוכב. ג'ור-אל ואשתו לארה מצטערים שלא יזכו לראות אם קאל-אל שרד את מסעו.

במערב אפריקה בזמן ההווה, מתרחש סכסוך אתני בין שני שבטים בדיוניים, הגוּרי והטוראבה (בדומה לסכסוך בין שבטי ההוטו והטוטסי ברואנדה). קלארק קנט, עיתונאי עצמאי הנמצא בתחילת שנות ה-20 לחייו, מגיע כדי לסקר את הסכסוך וכדי לפגוש את המנהיג הפוליטי והאקטיביסט לזכויות האזרח של שבט הגורי, קובה אסורו.

הם נפגשים לראשונה כאשר קנט נאלץ להגן על אסורו מפני ניסיון התנקשות. קנט מסיט שובל כדורים הנורים לעברו של אסורו, ובזכות התוהו והבלבול שנוצר מקרב היריות מצליח להסיר חשד בנוגע לכוחות העל שלו. במשך הימים הבאים, קנט ואסורו הופכים לחברים. אסורו מדגיש בפניו את המסורת של שבט הגורי לכבד את אבותיהם בכך שהם לובשים לבוש סמלי ופועלים למען זכויות האדם. אולם, אחותו של אסורו חושדת במניעיו של קנט. בשלב מסוים היא אף מאשימה אותו באימפריאליזם תרבותי ובהתנהגות יהירה של "המושיע הלבן" כלפי שבט הגורי.

בעודו משוטט לבדו בערבות הסוואנה האפריקנית, קלארק מנסה את כוחותיו המתפתחים, כשהוא עף לצד ציפורים ונאבק באריה למטרת שעשוע.

בהמשך, קנט חוקר את הנציג הפוליטי של שבט הטוראבה, קבייל, שאינו מחבב את קובה ומדכא את זכויותיהם של שבט הגורי. הוא מגן על אבנה אסורו כשפצצה נשלחת לעברם, והוא עף לאזור בו מתקיימת מחאה המונית, כשעל גבו הוא נושא את אבנה. הם מגלים שקובה נדקר ומצבו אנוש. קנט מתמלא בחמת זעם, זורק את המתנקש על קיר ודורש לדעת מי שכר אותו. המתנקש המפוחד מרים את זרועו ומצביע על קבייל, שלגמרי במקרה מוקף באותו רגע בידי אמצעי התקשורת. הוא מותקף בשאלות ונאלץ להתפטר מתפקידו. בסצנה האחרונה שמתרחשת באפריקה, אבנה אסורו נוטלת את המנהיגות על שבט הגורו, ומגלה על כוחות העל של קלארק, אך היא מבטיחה לו כי תשמור על סודו.

קנט חוזר לעיירה סמולוויל בה גדל מתוך רצון ללמוד יותר אודות מורשתו החייזרית. הוא אומר לאמו המאמצת מרתה כי הוא מעוניין לחשוף את החללית איתה הגיע לכדור הארץ. השניים משתמשים במחשב הלוח שהגיע עם קלארק מקריפטון כדי לבחון מידע הולוגרפי של היסטוריה קריפטונית. קלארק מקבל השראה מסיפוריה של אסנה בנוגע לכיבוד המסורת ומחליט ליצור לעצמו תחפושת. כמו כן, הוא מגלה כי לסמל דמוי האות "S" הייתה חשיבות רבה בקריפטון והוא סימל את תקוותם של הקריפטונים לעתיד טוב יותר. הוא מסרב לעטות על עצמו מסכה בזמן תעופתו. מרתה מציעה פתרון לכך, היות שרק זהות אחת של קלארק דורשת הסוואה. היא מלבישה אותו בחליפה מחויטת שמבדילה אותו מחזותו כסופרמן ומרכיבה לו משקפי ראייה. היא מבטיחה לו שמשקפי הראייה ישקפו את האור חזרה, כך שאף אחד לא יבחין בעיניו הכחולות החודרות. קלארק לומד ללכת כפוף ומגושם כדי להרחיק את זהותו האזרחית מזהותו כסופרמן הגבוה והבטוח בעצמו.

הוא נוסע לעיר מטרופוליס כדי להגיש מועמדות לעבודה במערכת העיתון "הדיילי פלאנט". כשהוא מגיע, מסוקים רובוטיים נגד טרוריסטים טסים בשמיים. בהגיעו לדיילי פלאנט, הוא רואה את העורך מר גאלוויי גוער בג'ימי אולסן על כך שהביא לו את היוגורט הלא נכון. לויס ליין מופיעה וצועקת על גאלוויי שהשפיל את אולסן. כאשר גאלוויי מתפרץ בזעם החוצה, קלארק מציג את עצמו ללויס ונדהם מחזותה הלוחמנית. הוא פוגש בפרי וייט לראשונה לריאיון אישי, אך הריאיון לא עובר בשלום. דקות אחדות לאחר מכן, מסוק רובוטי מיניאטורי שמעופף בחוץ מתחיל לצאת מכלל שליטה ולירות על בניין הדיילי פלאנט. כשאף אחד אינו מסתכל, קלארק תופס מחסה כדי להחליף לתחפושתו, ויוצא להדוף את ההתקפה. הוא קורע את משדר הרדיו מאחת מהיחידות ההרוסות, ומאתר חזרה את האות לגורד שחקים שנמצא בבניה: "לקסקורפ".

קלארק מתפרץ למשרדו של לקס לות'ר בעוד הוא מדבר עם מישהו דרך משדר רדיו. הוא אומר לו כי ראה את האותות המגיעים מהמסוקים הצבאיים והוא יודע שלות'ר חיבל בהם. לות'ר משועשע מהמחשבה שלמישהו יש בכלל ראיות הקושרות אותו לדבר עבירה שכזה, ודורש ממנו לדעת מי עיצב את הטכנולוגיה שמאפשרת לסופרמן לעוף. באותו רגע, יחידת האבטחה המשוריינת של לקסקורפ מתפרצת פנימה, כשלויס וג'ימי מאחוריה. כשלויס שואלת את לות'ר מה הקשר שלו לגיבור-העל החדש של מטרופוליס, לקס מעמיד פנים כמי שלוקח חסות על הגיבור המעופף וטוען כי הוא חברו. ביום למחרת, עמוד האינטרנט של "הדיילי פלאנט" קורא לגיבור החדש בשם "סופרמן". לות'ר מכין סיפור כיסוי למתקפה שהתרחשה קודם לכן, ומטיל את האשם על עובד צבא ממורמר. זאת ועוד, חברת לקסקורפ מתכננת לייצר מחדש את המודלים המיניאטוריים, כעת שהצבא ביטל את החוזה. קלארק קנט חושף כי קשריה של "לקסקורפ" לפרויקט הצבאי מהווים כתם שחור חסר תקדים במוניטין המצוחצח של לות'ר, ופרי וייט מחליט שקנט הרוויח את מקומו בצוות.

לויס וקלארק מבקרים את לות'ר במגדלים העצומים שמרכיבים את חברת לקסקורפ. לקס מברך את שניהם לשלום, אך כשקלארק מושיט את ידו כאילו שניהם היו מכרים ותיקים, לות'ר מבטל אותו בקור רוח בטענה שמעולם לא פגש אותו. הוא לוחץ על כפתור שעל שולחן משרדו, והחדר משתנה לתיאטרון הולוגרפי. הוא מתאר את עצמו בראש ובראשונה כאסטרוביולוג, וכן מתאר מספר המצאות יקרות ערך של חברת לקסקורפ שעוצבו לפי התאוריות שלו בנוגע לחיים בחלל. הוא חושף תמונה של סופרמן וקובע רשמית כי סופרמן אינו מהעולם הזה. קלארק מדווח על כך לפרי וייט, שפוקד עליו לכתוב את זה על הנייר. קלארק מוחה בשל הסיבה שעצם הידיעה כי סופרמן הוא חייזר יכול להבריח אנשים, ושאין להם הוכחה. פרי מתעקש, באומרו שהניסיון של לות'ר הוא הוכחה מספקת. כעת, כאשר סופרמן מגיע להצלתם של חפים מפשע, הם חוששים אפילו להתקרב אליו.

קלארק יושב לבדו במסעדה ומחמיץ את פניו. הוא שומע המולה מרחוק של גשר אשר התפוצץ. כסופרמן, הוא מגיע לשם במהירות כדי לחבר מחדש את הכבלים המחברים של הגשר, אך פיצוץ נוסף מטלטל את הגשר. במשרדו, לות'ר צופה במתרחש ומפעיל פצצה המונחת על קורה תומכת בגשר, וגורם לאשליה כאילו סופרמן הוא זה שקרע אותה. בנוסף, רובוט מכני מכוון קריפטונייט לעבר סופרמן, מה שממוטט אותו.

קלארק מבין שהוא מצא אויב בדמותו של לקס לות'ר. הוא נזכר בילדותו בעיירה סמולוויל, אליה הגיע לראשונה לקס הצעיר. לקס באותה תקופה היה גאון שקט, אך האינטליגנציה שלו עזרה לבודד אותו מכל אלה אשר סבבו אותו. הוריו היו נטולי אהבה ואימנו אותו בחוסר רחמים להפוך לאיינשטיין הבא. קלארק מגחך לעצמו ואומר כי בכך "הם המעיטו ביכולותיו". אולם, למרות חזותו השחצנית, לקס התחבר לקלארק בתחביב היחיד שהשניים מצאו במשותף: אסטרונומיה. לרוע המזל, מצבו של לקס הפך לבלתי יציב על גבול המופרע כאשר המשיך להתבודד במעבדה שלו, שנמצאה בסמוך לאחוזת לות'ר. באחד מרגעי ההתבודדות שלו, לקס הזמין את קלארק לחזות בהמצאתו החדשה - משדר תת-חלל. לקס קיווה שבאמצעות חתיכת מטאוריט (קריפטונייט) הוא יוכל לפתוח בסופו של דבר חור תולעת לציוויליזציה חוצנית. לקס היה מודע לקרינה המסוכנת של הקריפטונייט, אך אמר לקלארק שאין לו מה לדאוג והמטאוריט אינו מזיק. אולם, קלארק חווה לראשונה את הרעלת הקריפטונייט. לקס ראה את הבעת הפנים המיוסרת של קלארק והבין אותה לא נכון כאילו גם קלארק חושש ממנו כמו כולם. לקס שב להתבודדותו ופתח שער בין-ממדי לקריפטון למספר רגעים בטרם המתקן שלו הגיע לעומס יתר, התפוצץ וגרם לשריפה באחוזה. לקס יצא מההריסות כשהוא פצוע ומדמם, ושיערו נשרף כליל. הוא התעלם לחלוטין מאביו, שנשרף בעודו בחיים מתחת להריסות, ומצא את חתיכת הקריפטונייט שהייתה חיונית לפעילותו התקינה של המכשיר. בזמן ההווה, לות'ר מרכיב מחדש את המיכשור ליצירת אותו ניסוי כושל והצצה נוספת לתוך העולם החייזרי בו צפה לרגע קט. כפי שמצופה, הקריפטונייט יוצר את חור התולעת ולות'ר נשטף בזרם של מידע קריפטוני.

יום למחרת, העיתונים מזהירים מפני פלישה חוצנית ומראים תמונות של ספינות מלחמה הנושאות את חותמו של סופרמן. במערכת העיתון "הדיילי פלאנט", קלארק מבין שהתמונות אובחנו ואומתו כנכונות, וכי ללות'ר יש אמצעים משלו לגלות את נכונותן. מעט לאחר מכן, מטרופוליס נופלת למצור בידי ספינות מלחמה מפלצתיות שנושאות את חותמו של סופרמן, וביניהן גם עכביש מכני ענק. הן מתחילות להרוג חפים מפשע ללא כל הבחנה. יתר על כן, פלוגות סער מגיחות מהן כשהן לובשות לבוש קריפטוני מסורתי, גלימות אדומות, סמל "S" על החזה ופניהם מכוסים. בדיוק כשסופרמן מבקש להתערב, לות'ר משתמש בגורד השחקים שלו כדי להקרין רשת קורים של קרינת קריפטונייט רדיואקטיבית. סופרמן אינו מצליח להימלט מכך, והמשטרה יורה עליו. הוא חוזר לזהותו כקלארק קנט ונפגש עם לויס, שמעירה לו על מצב בריאותו הרעוע. חדר החדשות בדיילי פלאנט נמצא בתוהו ובוהו מוחלט, ופרי וייט צועק עליו שהגיע ללא מאמר על המשבר הנוכחי. קלארק חסר הכוחות עומד בפני סכנת פיטורים ובוחר להשאיר מכתב פיטורים על שולחנו. כשלויס תופסת אותו עוזב, היא קוראת לו "תולעת חסרת עמוד שדרה" ויוצאת בסערה מהמקום.

המפקד החייזרי קורא לעצמו בשם "ואן-גאר" והוא עוטה שריון גוף. הוא מכריז מלחמה על כדור הארץ. ביטחונו של קלארק חוזר אליו לאחר הטפת המוסר של לויס. הוא עוטה את התחפושת שלו ויוצא להתעמת עם חייליו של ואן-גאר בטרם אלה יפתחו באש על חפים מפשע. כאשר סופרמן קורא לו ולאנשיו שחקנים, ואן-גאר מכה בגיבור המוחלש באכזריות ואומר לו כי הם "לא נמצאים כאן בשביל הכסף". הם מאמינים שלות'ר צודק וכי סופרמן יפנה עורף לאלה אשר חלשים ממנו. בינתיים, לויס חומקת לתוך בניין לקסקורפ, שאותו לות'ר הורה לנטוש. היא צופה בלות'ר נותן פקודות לאנשיו דרך מסך טלוויזיה, מוציאה את חתיכת הקריפטונייט מתוך מקור הכוח ובכך מנטרלת את המכשיר. אולם, היא לא מבחינה בלות'ר, שמגיח מתוך הצללים מאחוריה. כעת כשהמכשיר יצא מכלל פעולה, מרבית הרובוטים המתקיפים את העיר מתגלים כהולוגרמות ונעלמים, יחד עם רשת הקריפטונייט שחגה מעל העיר.

בחזרה בלקסקורפ, לות'ר לוקח את מטאוריט הקריפטונייט מידיה של לויס ודורש ממנה לספר לו את כל מה שהיא יודעת. כשהיא אומרת לו שכולם יידעו על מעשה המרמה שלו, לקס דוחף אותה לקיר ובעזרת שלט רחוק פותח יציאה למרפסת. הוא חושף כי הניח פצצה קריפטונית בתוך חליפותיהם של החיילים הקריפטוניים, והפצצות מיועדות להוציא את סופרמן מכלל פעולה. אולם, אנשיו אינם יודעים על קיומן של הפצצות. לאחר מכן, הוא דוחף את לויס מעל למעקה המרפסת. סופרמן עדיין נלחם למטה עם ואן-גאר, ששריונו זוהר לפתע באור ירוק. סופרמן עף איתו כשואן-גאר תפוס באחיזתו, וקורע מעליו את הפצצה רגע לפני שהיא מתפוצצת. בדיוק לפני שלויס פוגעת בקרקע, סופרמן מגיע ותופס אותה בדיוק בזמן.

סופרמן חוזר ללקסקורפ, שם לות'ר מנסה ללא הרף להתחבר מחדש לתמונות המרצדות מקריפטון וליצור קשר. הוא דורש אספקת נשק, אך המכשיר מתפוצץ בפניו ומספר לוחיות קריפטונייט חודרות לפרצופו. מראות ההשמדה הקרבה של קריפטון מוצגים על המרקע. בחזרה בקריפטון, שנים רבות בעבר, אחד הקריפטונים מצביע על העימות שמתרחש בהווה בין לות'ר וסופרמן, ואומר שהוא יכול לראותם על המסך, והוא תוהה אם הם אמיתיים. לות'ר הנואש זועק "לא! אני אמיתי! אנחנו יכולים להציל אחד את השני!". ג'ור אל ולארה מופיעים, שניות לאחר ששיגרו את התינוק קאל-אל לחלל, והם נפרדים אחד מהשני לשלום. סופרמן ההמום מבין ששמו הוא קאל-אל. לות'ר תוקף את סופרמן מאחור, ואומר לו שהוא עושה לו בכך טובה - לסבול על כך שהוא לבד ביקום. סופרמן אומר לו כי לא תמיד הוא היה לבד, הוא עשה את בחירתו ואז מכה בו מספר פעמים. לות'ר המדמם שוכב מובס וסופרמן ממהר להגיד משהו לתוך המרקע, אך השידור נקטע במהרה וסופרמן חושב שהוריו לא זכו לשמוע מה הוא אמר להם.

בהמשך, לות'ר נותר מצולק מחתיכות הקריפטונייט שבפניו, והוא עומד בפני מעצר. קלארק קנט כותב מאמר שהורס את המוניטין של לות'ר, אם כי זה האחרון אוסף שורה של עורכי דין שככל הנראה יבטלו את האישומים נגדו. "ואן-גאר" התגלה למעשה כמנהיגם של שורדים קיצוניים. לויס וקלארק פותרים את חילוקי הדעות ביניהם, ולויס מגלה לו כי היא גנזה את מכתב ההתפטרות שלו, ביודעה כי הוא לא באמת יתפטר. קלארק מנצל את ההזדמנות כדי להציע לה לצאת לדייט, אך היא מנפנפת אותו. בבדיחות הדעת, הוא שואל אותה אם היא מעדיפה אותו כשהוא "מזנק מעל בניינים בניתור אחד". לויס מגמגמת ושואלת אותו אם הוא חושב שיש לה התאהבות ילדותית בסופרמן, ובכך מרמזת שיש לה.

במהלך הרגעים האחרונים של קריפטון, ג'ור-אל ולארה מסתכלים על מסך הצפייה כשדמות ניבטת בו. הדמות, הנראית מטושטש ונושאת סמל "S" על החזה שלה, אומרת "אמא, אבא... עשיתי זאת". בראותם שמאמציהם נשאו פרי, ג'ור-אל ולארה מתנשקים בעוד הבניין מתמוטט מסביבם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]