הפלאש (סרט, 2023)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפלאש
The Flash
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על פלאש (קומיקס)
בימוי אנדרס מוסקייטי
הופק בידי ברברה מוסקייטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט כריסטינה הודסון
עריכה פול מצ'ליס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים עזרא מילר
סשה קאייה
מייקל קיטון
מוזיקה בנג'מין וולפיץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום הנרי ברהם עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני האחים וורנר
DC Studios
חברה מפיצה האחים וורנר
הקרנת בכורה

ארצות הבריתארצות הברית 16 ביוני 2023

ישראלישראל 14 ביוני 2023
משך הקרנה 144 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט גיבורי-על, סרט מסע בזמן, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא בלו ביטל עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אנדי מוסקייטי, במאי הסרט.

הפלאשאנגלית: The Flash) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי, בהפקת האחים וורנר, המבוסס על דמות הקומיקס "פלאש" מבית האחים וורנר ו-DC קומיקס. הסרט מהווה חלק מהיקום הקולנועי של DC. הסרט ייצא לאקרנים ב-16 ביוני 2023 בבימויו של אנדרס מוסקייטי ובכיכובם של אנסמבל שחקנים כדוגמת עזרא מילר, סשה קאייה, מייקל שאנון ומייקל קיטון.

העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארי אלן (עזרא מילר) בהווה הוא חבר בליגת הצדק שנקרא ע"י אלפרד (ג'רמי איירונס) כאשר באטמן (בן אפלק) צריך עזרה בהתמודדותו מול בנו של קרמיין פלקונה שגנב נגיף קטלני. אלן לובש את חליפתו ומגיע לזירה כדי להציל חפים מפשע מבית חולים שמתמוטט. לאחר מכן הוא חובר לבאטמן שהצליח לעצור את פלקונה בעזרתה של וונדר וומן (גל גדות). לאחר מכן אלן ממשיך בשגרת יומו אל מעבדת הזיהוי הפלילי בה הוא עובד שנים רבות כדי להוכיח את חפותו של אביו, שדיון מכריע בערעור שהגיש על הרשעתו ברצח אמו עומד להתקיים למחרת.

במהלך שיחה שקיים עם אביו (רון ליווינגסטון) הוא מגיע לביתו שם בוצע הרצח של אמו (מריבל ורדו) כשהיה ילד (בגילומו של איאן לו). הוא נזכר באותו היום, מתמלא בצער גדול על חוסר יכולתו למנוע את רצח אמו ואת הרשעת אביו החף מפשע, ומתחיל לרוץ במהירות כל כך גדולה שמכניסה אותו לסדק בזמן שמאפשר לו לחזור אחורה למאורעות אותו היום. הוא מספר על כך לברוס ויין (באטמן) והאחרון מנסה לשכנעו שניסיון לשנות את העבר לא יהיה צעד חכם. למרות אזהרותיו, אלן חוזר ליום הרצח של אמו ומשנה פרט קריטי במסלולה שאמור למנוע את רציחתה. אלא שבדרך חזרה לעתיד הוא נתקל בדמות סגולה מסתורית שהודפת אותו החוצה והוא נוחת ב-29 בספטמבר 2013 בשנה שהיה בה בן 18.

לאחר מפגש עם הוריו הוא נדהם לראות את בארי אלן בן ה-18 עומד להיכנס לבית ואז הוא מבין שחזר לשנה הלא-נכונה. בארי אלן הצעיר מתגלה כקל דעת ולא רציני. מכיוון שאביו לא הואשם ברצח של אמו שלא התקיים - אלן לא היה באותו היום במעבדה מה שהיה מוביל את אלן הנוכחי לא להיפגע על ידי הברק וכך לא לקבל את כוחותיו. לכן אלן העתידי מוביל את אלן בן ה-18 למעבדה ושם שניהם חוטפים את הברק, מה שמעניק את הכוחות לאלן הצעיר אך לוקח אותם מאלן המבוגר. למחרת השניים מגלים שהעולם עומד בפני השמדה בידי גנרל זוד (מייקל שאנון), כלומר, אירועי איש הפלדה.

אלן המבוגר מנסה למצוא את חברי ליגת הצדק אך מגלה שבציר הזמן הזה הם לא קיימים מלבד באטמן. שניהם נוסעים לאחוזתו ומגלים אותה מוזנחת. בתוך האחוזה הם פוגשים את ברוס ויין (מייקל קיטון) מוזנח אף הוא אחרי שפרש בגלל שבטעות הרג פושע לעיני בנו, ולכן הוא לא מוכן לעזור להם. בארי אלן המבוגר מוצא את מערת העטלף ומנסה לחפש את סופרמן ולבסוף ברוס עוזר לו למצאו ברוסיה. השלושה יוצאים לסיביר שם הם מוצאים מעבדה של שכירי חרב כלוב שבתוכה כלואה בחורה (סשה קאייה) אותה הם מחלצים בעזרתו של באטמן, שלבוש בחליפה משוריינת וגלימה חסינת-כדורים שיכולה להפוך לדאון. הבחורה בהתחלה נראית תשושה אך בהמשך מתברר שהיא קריפטונית. גם היא מסרבת בתחילה לעזור בטענה שזאת לא המלחמה שלה אך לבסוף היא משתכנעת לשאת את אלן המבוגר לעננים שם פגיעת הברק מחזירה לו את כוחותיו. הצעירה, קארה זור-אל נוטלת את הזהות של סופרגירל.

כעת הארבעה יוצאים להתעמת עם זוד אך למרות שהצליחו להכות חלק מחייליו, זוד מצליח לגבור על סופרגירל ולהרגה. גם באטמן נפגע ומתרסק על ספינתו הראשית של זוד. אלן הצעיר מסרב לקבל מציאות זאת ויוצא לריצה אחורה בזמן עם אלן המבוגר, אלא שגם בניסיון השני שני חבריהם נהרגים. אלן הצעיר שוב רץ אחורה ואלן המבוגר עוצר אותו בכוח ומנסה לשכנעו שמציאות זאת לא תשתנה ואין מנוס מלהחזיר את אמו לאירוע שבו תמצא את מותה. באותו זמן הם רואים כיצד עולמות וזמנים אחרים משיקים לזמן שלהם, ובהם דמויות ואירועים מהסרטים הקודמים: סופרמן (סרט) (כריסטופר ריב),סופרגירל (הלן סלייטר), סופרמן חוזר (ברנדון ראות') וכן גרסה לא מוכרת נוספת (ניקולס קייג'), וכל העולמות מתרסקים זה לזה. ברגע זה גם הדמות הסגולה המסתורית מגיעה שנית וחושפת שהיא גרסה מבוגרת מאד של אלן הצעיר שמנסה למנוע מאלן המבוגר להביא למותה של אמו. במהלך העימות אלן הצעיר מציל את אלן המבוגר במחיר חייו, מה שגם הורג את אלן הזקן. כעת אלן של ההווה מחזיר את העולם למסלולו, אבל מבצע שינוי קטן אחרון.

בהווה המתוקן אלן רץ לבית המשפט שם הוא מגלה לשמחתו שהשינוי הקטן שלו היה הראיה החסרה לזיכויו של אביו והוא אכן מזוכה. הוא מודה לברוס שגם הוא סייע במשפט, וזה מפתיע אותו ביציאה מבית המשפט - כאשר הוא אדם אחר (ג'ורג' קלוני, גילם את באטמן בסרט באטמן ורובין).

בסצנה שאחרי הכתוביות, אלן מספר את עלילות היום שעבר עליו לאקוומן (ג'ייסון מומואה) אך נראה שהוא לא מתרשם מדי מרוב שכרות.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כן, גל גדות שבה לגלם את וונדרוומן בהופעה קצרה, וכן ג'ייסון מומואה את אקוומן, ג'רמי איירונס את אלפרד, וג'ורג' קלוני מופיע לזמן קצר בתור ברוס ויין. בנוסף להם כריסטופר ריב המנוח וברנדון ראות' שבים לגלם את סופרמן מהסרטים הקודמים של הדמות ואליהם מצטרף ניקולס קייג' שדיבב את סופרמן בסרט האנימציה "כוח הטיטאנים! חיים בסרט".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי 2013 ה"הוליווד ריפורטר" דיווח כי על פי השמועות יצא הסרט לאקרנים בשנת 2016. באוקטובר 2014 הודיעה חברת האחים וורנר ש"הפלאש" יצא לאקרנים בשנת 2018 בתור הסרט השישי ביקום הקולנועי של DC.[4] עזרא מילר לוהק לתפקיד הראשי כבארי אלן. התסריט לסרט נכתב על ידי פיל לורד וכריסטופר מילר. האולפן חיזר אחר הצמד על מנת לביים, אך הם סירבו בגלל לוח הזמנים העמוס שלהם. האולפן החתים במקום זאת את סת גראהאם-סמית כתסריטאי ובמאי.[5][6][7][8] באפריל 2016 עזב גראהאם-סמית בשל "חילוקי דעות אומנותיים".[9] האולפן שמר על התסריט שלו וגרג ברלנטי, שיצר את סדרת הטלוויזיה של CW באותו שם, אמר בעבר כי הוא נשכר לכתוב תסריט ולביים.[10][11] ביוני 2016 נחשף כי ריק פאמווייווה יביים את הסרט. הוא גם פרסם תמונה בעמוד האינסטגרם שלו כשעשה מחקר על הדמות. ב-25 ביולי 2016 הוכרז כי קירסי קלמונס (אנ') לוהקה לגלם את אייריס וסט. הצילומים היו אמורים להתחיל בינואר 2017 בלונדון. ב-9 בספטמבר 2016 דיווחה וראייטי כי בילי קרודופ ניהל שיחות לגלם את הנרי אלן, אביו של הפלאש.[12][13][14][15][16][17][18] ברם, ב-31 באוקטובר 2016 דיווח הוליווד ריפורטר כי פאמוייווה עזב את הסרט בגלל חילוקי דעות יצירתיים.[19] ב-25 בינואר 2017 דיווחה וראייטי כי ג'ובי הרולד ישכתב את התסריט. ב-27 באפריל 2017 דווח כי רוברט זמקיס ניהל שיחות לבימוי הסרט. בחודש מאי הצטרפו גם מתיו ווהן וסם ריימי לרשימה הקצרה של האולפנים לבמאים אפשריים לסרט. מאוחר יותר באותו חודש, ריימי ומארק וב פרשו מניהול השיחות וביוני 2017 דיווחה The Wrap כי לורד ומילר ניהלו מגעים לביים את הסרט שוב. בספטמבר 2017 דווח כי גל גדות עשויה לשוב לגלם את וונדר וומן בסרט. עם זאת, דיווחים אלה נותרו בגדר שמועות.[20][21][22][23]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2018 הוכרז כי צמד הבמאים ג'ון פרנסיס דיילי וג'ונתן גולדשטיין חתמו על בימוי הסרט. אך עד יולי 2019 עזבו דיילי וגולדשטיין את הפרויקט; אנדי מוסקייטי וכריסטינה הודסון נכנסו למשא ומתן כדי לביים ולכתוב טיוטה חדשה של התסריט, בהתאמה. בנוסף ברברה מוסקייטי ומייקל דיסקו הצטרפו לפרויקט כמפיקים. הצילומים שצפויים היו להתחיל במרץ 2021, בפועל החלו חודש קודם. בינואר 2020 מוסקייטי הצהיר כי אלמנטים מהעלילה של חוברת הקומיקס פלאשפוינט ישולבו בסרט. ביוני 2020 דווח כי מייקל קיטון ניהל שיחות מוקדמות לחזור לגלם את ברוס ויין / באטמן בסרט, תפקיד שגילם בעבר בסרט באטמן (1989) של טים ברטון ובאטמן חוזר (1992),[24][25][26][27] אך בהמשך קיטון דחה טענות אלה ב-21 באוקטובר.[28][29] באוגוסט 2020 דווח כי בן אפלק יגלם את באטמן מהיקום המורחב של DC קומיקס, אך הדיווחים לא אומתו. בפברואר 2021 הוכרז רשמית כי סשה קאייה תגלם את סופרגירל[30][31] ובמרץ 2021 הוכרז על ליהוקים נוספים.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בארצות הברית ב־19 באפריל 2021 ונערכו גם בבית ברגליי שבפיטרסבורו באנגליה.[32] ביוני 2021 עברו הצילומים לגלאזגו ואדינבורו לצילום סצנות המציגות את גות'אם סיטי.[33] הצילומים הושלמו ב-8 באוקטובר 2021.[34]

הפצה וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט תוכנן לצאת לאקרנים ב-4 בנובמבר 2022. הצצה ראשונה נחשפה ב-16 באוקטובר 2021, במהלך DC FanDome.[35] ב-10 במרץ 2022 הסרט נדחה ל-23 ביוני 2023.[36]

הסרט זכה לביקורות מעורבות, כאשר הציון המשוקלל שלו באתר Rotten Tomatoes עומד על 66%. רוב המבקרים אהבו את העלילה, ההומור והמשחק המשכנע של עזרא מילר ושל מייקל קיטון, שחזר לתפקידו כבאטמן לאחר יותר משלושים שנה. חלק נכבד מהמבקרים מתח ביקורת שלילית על האיכות הירודה של האפקטים הממוחשבים ועל דמותה של סופרגירל.[37][38][39] אתר "וראייטי" בחר את הסרט לאחד מהסרטים הגרועים ביותר של שנת 2023. נמתחה ביקורת על היותו מתיש ובעייתי כסרט גיבורי על.[40]

הסרט נחשב לכישלון קופתי. בסוף השבוע הראשון הוא הרוויח 55.1 מיליון דולר בארצות הברית ו-130 מיליון ברחבי העולם, אל מול תקציב שמוערך בכ-350 מיליון דולר (כולל עלויות הפצה ופרסום).[41] נכון ל-2 באוגוסט 2023 הסרט הרוויח בסך הכל כ-270 מיליון דולר אמריקאי.[42]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה מקור
2024 פרס סאטורן סרט גיבורי העל הטוב ביותר "הפלאש" מועמדות [43]
שחקן המשנה הטוב ביותר בסרט מייקל קיטון מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפלאש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Aaron Couch, ‘The Batman’ Trailer Closes Out DC FanDome Following Looks at ‘The Flash,’ ‘Aquaman’ 2′, The Hollywood Reporter, ‏2021-10-16 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Kiersey Clemons to Star in 'The Flash' Movie (Exclusive)
  3. ^ 'Flash' Movie: Spanish Actress Maribel Verdu to Play Barry Allen's Mother (Exclusive)
  4. ^ https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/superman-batman-film-set-comic-589521 Superman and Batman Film Set for Comic-Con Reveal]‏, The Hollywood Reporter]
  5. ^ DC Comics Movies Announced: ‘Suicide Squad,’ ‘Wonder Woman,’ ‘Justice League,’ ‘The Flash,’ ‘Aquaman’‏, /Film
  6. ^ Warner Bros.' 'The Flash' Movie to Star Ezra Miller, The Hollywood Reporter, ‏2014-10-15 (באנגלית)
  7. ^ 'The Flash' Movie - 'Lego' Guys Phil Lord & Christopher Miller Building Warner Bros Pic
  8. ^ 'The Flash' Movie Finds Its Director, The Hollywood Reporter
  9. ^ הפלאש מאבד את הבמאי שלו, באתר מולטיוורס
  10. ^ 'The Flash' Movie Loses Its Director (Exclusive)
  11. ^ https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/flash-series-arrow-producers-works-595486 'Flash' Series From 'Arrow' Producers in the Works at CW]
  12. ^ ‘The Flash’, with Ezra Miller, begins filming in London January 2017‏, On Location Vacations
  13. ^ ‘The Flash’ Movie Finds Barry Allen’s Father
  14. ^ Dope Director Rick Famuyiwa To Helm The Flash Movie
  15. ^ האינסטגרם של פאמוייה
  16. ^ ‘The Flash’: ‘Dope’ Actress Kiersey Clemons to Star as Iris West in Movie
  17. ^ Cyborg to Appear in ‘The Flash’ Movie
  18. ^ Rick Famuyiwa denies Cyborg's involvement
  19. ^ 'The Flash' Movie Loses 'Dope' Director Rick Famuyiwa‏, The Hollywood Reporter
  20. ^ Back to the Future's Robert Zemeckis Directing the Flash!?
  21. ^ http://theplaylist.net/sam-raimi-marc-webb-pass-directing-flash-20170517/ Sam Raimi & Marc Webb Pass On Directing ‘The Flash’]
  22. ^ Phil Lord and Chris Miller Met With DC About ‘The Flash’ During Han Solo Hiatus
  23. ^ Gal Gadot joins Bradley Cooper in Deeper
  24. ^ במאי "הפלאש" מסביר את תפקיד באטמן ה"מהותי "של בן אפלק
  25. ^ 'Flashpoint' Directors Reveal How They Landed the Job
  26. ^ 'Flash' Shocker: 'It' Director Andy Muschietti in Talks to Tackle DC Movie (Exclusive)
  27. ^ Micheal Keaton in Talks to Return as Batman for 'Flash' Movie
  28. ^ Ben Affleck To Return As Batman In Upcoming ‘Flash’ Movie That Also Will Feature Michael Keaton As Dark Knight, Deadline Hollywood
  29. ^ Michael Keaton Reveals the Best Batman Ever, נבדק ב-2021-07-17
  30. ^ Cyborg Cameo Written Out of ‘The Flash'; Role Played by Ray Fisher Won’t Be Recast
  31. ^ DC Universe’s New Supergirl Is ‘Young And The Restless’ Actress Sasha Calle; Will Make Debut In Upcoming ‘Flash’ Film
  32. ^ The Flash Set Photos Show Batman 1989’s Wayne Manor
  33. ^ Edinburgh to become Gotham City as new Batman film to shoot in the capital
  34. ^ https://comicbook.com/dc/news/the-flash-movie-major-part-production-wrapped/
  35. ^ https://youtu.be/drQWopZDEEY
  36. ^ Pedersen, Erik (9 במרץ 2022). "Warner Bros Release Dates: 'The Flash' & 'Aquaman' Moved To 2023; 'Wonka', 'Shazam' Sequel & Others Shift". Deadline Hollywood. ארכיון מ-9 במרץ 2022. נבדק ב-9 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ https://www.rottentomatoes.com/m/the_flash_2023
  38. ^ כתבה על הסרט, באתר טיים אאוט
  39. ^ https://www.geektime.co.il/the-flash-dc-movie-review/
  40. ^ Owen Gleiberman,Peter Debruge, Owen Gleiberman, Peter Debruge, The Worst Movies of 2023, Variety, ‏2023-12-15 (באנגלית אמריקאית)
  41. ^ דוח קופות שבורות, 18.06.2023: כישלונות, פאדיחות ושאר ביאוסים
  42. ^ הפלאש: הכנסות באתר Box Office Mojo, אוחזר ב-5 באוגוסט 2023.
  43. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)