קפטן מארוול הבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן מארוול הבן
Captain Marvel Jr.
קפטן מארוול הבן, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Power of Shazam! #8 מאוקטובר 1995, אמנות מאת ג'רי אורדוויי.
קפטן מארוול הבן, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Power of Shazam! #8 מאוקטובר 1995, אמנות מאת ג'רי אורדוויי.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור פאוסט קומיקס‏ (1941-1953)
DC קומיקס‏ (1972 ואילך)
הופעה ראשונה בהמשכיות שלפני המשבר:
Whiz Comics #25
(דצמבר 1941)
בהמשכיות שלאחר המשבר:
Power of Shazam #3
(מאי 1995)
כקפטן מארוול:
Trials of Shazam #12
(מאי 2008)
יוצרים אד הארון, מאק ראבוי
גילום הדמות ג'ק דילן גרייזר/אדם ברודי ("שהאזאם", "שהאזאם! 2: זעם האלים")
מידע
שם אמיתי פרדריק כריסטופר "פרדי" פרימן
כינויים קפטן מארוול, ק.מ.3
סטטוס פעיל
מקצוע תלמיד, גיבור-על
כוחות יכולות מבוססות קסם של מבחר דמויות מיתולוגיות: כוח, מהירות וסיבולת-על, חסינות, תעופה, תפיסה מנטלית רחבה ושליטה בכוחות קסם.
חבר בקבוצה משפחת מארוול
חבר לשעבר בקבוצה אאוטסיידרס
הטיטאנים הצעירים
ליגת הצדק
צדק צעיר
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה דייוויד ורבקה פרימן (הורים, מתים)
ג'ייקוב פרימן (סב, מת)
טימותי קארנס (אח מאומץ, מת)
כריסטופר פרימן (אח, מת)
אויבים Captain Nazi, סאבאק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן מארוול הבןאנגלית: .Captain Marvel Jr) הוא דמות בדיונית של גיבור-על שהופיעה תחילה בחוברות הקומיקס של חברת פאוסט קומיקס ולאחר מכן של חברת DC קומיקס. הדמות חברה בקבוצת גיבורי-העל שידועה כמשפחת מארוול בחוברות קפטן מארוול, והופיעה לראשונה בחוברת Whiz Comics #25 מדצמבר 1941. הדמות נוצרה על ידי הכותב אד הארון והמאייר מאק ראבוי.

בהמשכיות המרכזית של פאוסט ו-DC קומיקס, קפטן מארוול הבן הוא האלטר אגו של פרדי פרימן, נער עיתון נכה שניצל בידי קפטן מארוול מידיו של קפטן נאצי המרושע. ג'וניור מקבל את כוחותיו מקפטן מארוול עצמו, בשעה ששאר חברי משפחת מארוול מקבלים את כוחותיהם מהמכשף שאזאם. על ידי אמירת שמו של קפטן מארוול, פרדי משנה את צורתו לגרסה צעירה יותר של קפטן מארוול. בניגוד לקפטן מארוול ולגרסה המודרנית של מרי מארוול, פרדי נותר נער במצב שינוי הצורה שלו.

במיני סדרה "מבחניו של שאזאם!" שפורסמה בין השנים 20062008, פרדי נאלץ לעבור שישה מבחנים כדי להוכיח שהוא ראוי להחליף את קפטן מארוול, אשר מקבל את מקומו של המכשף שאזאם בצוקי הנצח. עם תום המבחנים, פרדי נוטל את הזהות של קפטן מארוול. בהמשכיות שלאחר אירועי פלאשפוינט, פרדי פרימן מופיע כאחד מקרובי משפחתו של בילי בטסון ולבקשתו חולק איתו את כוחו של קפטן מארוול.

את דמותו בסרטי היקום הקולנועי של DC "שהאזאם" ו"שהאזאם! 2: זעם האלים" מגלם אדם ברודי, בעוד ג'ק דילן גרייזר מגלם את הנער.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המשכיות DC של העידן המודרני, פרדי פרימן נולד וגדל בעיירת דיג בניו אינגלנד יחד עם הוריו ואחיו המאומץ טימותי קארנס. כשהוריו של פרדי טבעו בסערה, סבו ג'ייקוב לקח עליו חסות בעוד אחיו המאומץ נשלח למשפחות אומנה.[1] בבגרותו, קארנס נטל את כוחות העולם התחתון והפך לאחד מאויביו של קפטן מארוול הבן, סאבאק.[2]

בצעירותו, פרדי פרימן התגורר בעיירה פאוסט סיטי והיה תלמיד ואתלט מחונן בתיכון המקומי, שם התחבר לבילי בטסון, האלטר אגו של קפטן מארוול.[3] לאחר שזכה במשחק בייסבול, פרדי יצא למסע דיג במפרץ פאוסט באותה שעה שקפטן מארוול נלחם עם יריבו קפטן נאצי. בהמשכיות המקורית של פאוסט קומיקס, אחד מאגרופיו החזקים של קפטן מארוול השליך את קפטן נאצי לאותו אגם בו דגו פרדי וסבו, והשניים הותקפו על ידו בזמן שניסו להצילו, מאחר שחשבו שהוא קפטן מארוול.

קפטן מארוול מתערב ומעביר את שני עוברי האורח הפצועים לבית החולים. סבו של פרדי נכנס לתרדמת לאחר שנזרק למים בידי קפטן נאצי, ופרדי סופג פגיעה חמורה בעמוד השדרה שלו וברגלו - מה שימנע ממנו ללכת שוב. אחרי התקפה שנייה של קפטן נאצי, פרדי נלקח למכשף שאזאם בידי קפטן מארוול ואחותו מרי מארוול, ושניהם מעניקים לו את הכוח להפוך לקפטן מארוול הבן. אולם, ג'ייקוב מת ופרדי יוצא למסע נקמה בקפטן נאצי עד ששאר חברי משפחת מארוול מתערבים ועוצרים את זעמו. קפטן נאצי וקפטן מארוול הבן הופכים ליריבים מרים, ומתעמתים ביניהם באופן תמידי במהלך שנות פרסומם.

בתור קפטן מארוול הבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וניור הפך לחלק חיוני של משפחת מארוול עד אשר הוא מעורר את חמתו של בילי לאחר שניסה להתחיל עם אחותו.[4] העימות שהתרחש עקב כך (שנוצר במכוון כדי להסיר את דמותו של ג'וניור מחוברות "כוחו של שאזאם!" החל מחוברת מספר 13) גרם לג'וניור לעזוב את פאוסט סיטי ולחפש מקלט בעיר ניו יורק, שם הוא מצטרף לקבוצת הטיטאנים הצעירים. בזמן זה, שם הדמות השתנה ל"ק.מ.3" (קיצור שם של "קפטן מארוול השלישי", כשבילי הוא הראשון ומרי היא השנייה) - שם שהוא יכול להזדהות עמו מבלי שאמירתו תעורר שינוי צורה. לאחר זמן מה שאותו העביר עם הטיטאנים, ג'וניור חוזר לפאוסט סיטי (וכן לחוברת "כוחו של שאזאם!" מספר 42) ומתפייס עם קפטן מארוול.

קבוצת גיבורי-על נוספת, אאוטסיידרס, מצאה את עצמה נלחמת בקרב נגד נבל בשם ישמעל גרגור, שהרג את טימותי קארנס וגנב את כוחות סאבאק ממנו.[5] קפטן מארוול הבן הגיע כדי לעזור לחברי הקבוצה להביס את סאבאק, ולמשך זמן מה הצטרף אליהם.[6] בעקבות המשבר האינסופי ובמהלך הסדרה השבועית "52", ג'וניור הצטרף בקצרה לטיטאנים הצעירים. הוא לקח חלק במסיבת החתונה של אדם השחור לאיזיס, שם התמנה להשליט סדר בקהל.

בהמשך, ג'וניור מנסה לערוב לממשיך דרכו של אדם השחור, אוסיריס, שהיה אחיה של איזיס. גם הוא מנסה להתקבל לטיטאנים הצעירים, אך בשל קשריו לאדם השחור אין הם סומכים עליו. משפחת מארוול ומשפחת מארוול השחורה עוזרים להילחם בסאבאק, עליו השתלט שד, אולם אוסיריס רוצח בטעות נבל וקבוצת הטיטאנים עומדת בפני חקירה באשמת קשרים טרוריסטים. בסופו של דבר, אוסיריס נרצח בידי סובק, קרוקודיל מפלצתי מהונדס גנטית שהתחזה לחברו. אחרי מותו של אוסיריס, פרדי ומרי הם נושאי ארונות הקבורה בלוויה שלו ושל אחותו. הופעתו האחרונה של ג'וניור הייתה באירועי "מלחמת עולם שלישית", בהם לחם והפסיד לאדם השחור. הוא ומרי שוברים את הקמע לארבעה חלקים ומפזרים אותם ברחבי העולם.

מבחניו של שאזאם![עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המשבר האינסופי - אירוע שתוכנן לשנות את הסטטוס קוו ביקום DC בצורה משמעותית - המכשף שאזאם הושמד בידי הספקטר, שהכריז מלחמה על הקסם.[7] צוקי הנצח הושמדו, מה שגרם לקפטן מארוול הבן ולמרי מארוול לאבד את כוחותיהם כשנה מאוחר יותר.[8] קפטן מארוול שינה את צורתו למארוול, ישות הלבושה גלימה לבנה שמקבל את מעמדו הקודם של שאזאם כשומרם של צוקי הנצח, אם כי הוא יכול לעזוב את המקום אך ורק כל 24 שעות.[9] מארוול מגייס את פרדי פרימן מחוסר הכוחות כדי שייצא למסע שיוכיח עד כמה הוא ראוי להחליפו כקפטן מארוול. כל אחד מששת האלים שתרמו מכוחותיהם - שלמה, הרקולס, אטלס, זאוס, אכילס ומרקוריוס - מציגים בפני פרדי מבחן מעבר, בדומה לשנים עשר מעללי הגבורה של הרקולס. על פרדי להשלים את אותם מבחנים על מנת לקבל את כוחו של אותו אל. אם הוא ישלים את כל ששת המבחנים, הוא ייקח על עצמו את הנטל של שאזאם. זארב באבאק, מעלה באוב שסר חינו, משמש כמדריכו של פרדי במהלך מבחניו. באותו זמן, ארגון אפל שנודע בשם "מועצת מרלין" מקדמת מועמדת מטעמם - מכשפת קריאולית בשם סאבינה. אם היא תזכה במבחנים, כוחותיו של שאזאם ייאבדו למשפחת מארוול והיא תשלוט בכוחות הללו. פרדי וסאבינה מתחרים זה מול זו במרבית המבחנים, ולבסוף משתווים בכוחותיהם כשכל אחד מהם זוכה בכוחו של אל. מבחן אחד - המבחן של אטלס - מסתיים טרם זמנו כשסאבינה הורגת את אטלס מבעוד מועד וזארב נאלץ לשכנע את אפולו לקחת את מקומו בקרב קולקטיב האלים של שאזאם. שיאה של התחרות מגיע בקרב גדול, שבו פרדי, מארוול וליגת הצדק נלחמים בסאבינה ובצבא של שדים שזומנו בידי מרלין הקוסם. על ידי כך שהסכים להקריב את חייו כדי להציל את העולם, פרדי הוכיח את ערכו לקבל את כוחו של זאוס, וזארב חושף שהוא למעשה זאוס בתחפושת. פרדי אומר את מילות המכשף "שאזאם" ומקבל את מלוא כוחותיו של שאזאם.

בתור שאזאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן מארוול הבן כשאזאם, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Shazam Vol.2 #1 ממרץ 2011, אמנות מאת קליף צ'אנג.

פרדי הופיע במספר סיפורים לאחר סדרת המבחנים. בתור קפטן מארוול הבן, פרדי הופיע כדמות משנה באירועי הקרוסאובר המשבר האחרון של שנים 20082009, וחבר לקבוצה קטנה של גיבורי-על הכוללת את אויבו אדם השחור כדי להילחם בדארקסייד ובמשוואת האנטי-חיים בה השתמש כדי להשתלט על כדור הארץ ועל גיבוריו. קפטן מארוול, אדם השחור והטיגריס המואנש טאוקי טאוני נלחמים בגרסה רעה של מרי מארוול, שגופה היה אחוז דיבוק על ידי דסאד, חסידו של דארקסייד. היא מובסת לאחר ששאזאם תופס אותה ומשתמש במכת הברק הקסומה שלו כדי להפוך את השניים לצורותיהם האנושיות.[10] פרדי מופיע בקצרה בסדרה העוקבת "ניו קריפטון" בכותרי סופרמן.[11] בחוברות אלו, פרדי מצטרף לזטאנה ולמשתמשי קסם נוספים ועוזר להם כדי לעצור את הקריפטונים הפולשים על ידי שימוש בברק הקסם של שאזאם. בסיפור של חברת הצדק של אמריקה משנת 2009, המכשף שאזאם חוזר מן המתים. בזעמו על כך שמאזן הכוחות השתנה, הוא פושט מבילי וממרי את כוחותיהם ומגרש אותם מצוקי הנצח בטענה שאכזבו אותו. המכשף נשבע לרדוף אחר פרדי משום ש"גנב את שמו". למרות זאת, הוא מכיר בעובדה שכוחותיו של פרדי נבעו מהאלים עצמם ולא ממנו.[12]

המוניטין של פרדי כקפטן מארוול עולה כשהוא מצטרף למיני סדרה על ליגת הצדק שנכתבה בידי ג'יימס רובינסון ואשר מבססת את ההרכב החדש של הקבוצה. בגיליון השני של "ליגת הצדק: זעקה לצדק" משנת 2009, פרדי פרימן מופיע במוזיאון הפלאש לאחר מתקפה שהתרחשה שם וכן במעבדות סטאר בפאוסט סיטי. הוא נפגש עם ג'יי גאריק וריי פאלמר, שאינם בטוחים לגבי זהותו והאם הוא עונה לשם קפטן מארוול או שאזאם. בתגובה, הוא עונה להם לקרוא לו בפשטות פרדי. הוא וריי מדברים ביניהם על הזמן אותו העבירו יחד בטיטאנים הצעירים ולאחר מכן עושים את דרכם לגות'אם סיטי, שם הם נפגשים עם האל ג'ורדן והחץ הירוק במטרה להכריז על כוונתם ללכת בדרכי הצדק.[13] בעקבות כך, פרדי מצטרף לקבוצת גיבורים יחד עם האל ואוליבר, ומתחיל לפתח חיבה לסופרגירל. הוא מציל את הקבוצה מידיו של פני חימר, שמתפקד כפצצה ומתכוון לפוצץ בניין.[14] בעקבות מתקפה שנערכה על מגדל השמירה של ליגת הצדק, מתגלה שנבל בשם פרומתאוס התחזה לפרדי כדי להשיג שליטה על לוויין הליגה.[15] הם מוצאים את פרדי בפאוסט סיטי, כשהוא כבול ופיו נתפר כדי למנוע ממנו להגיד את מילות הקסם.[16]

פרדי הופיע באירועי הלילה האפל ביותר, כאשר נלחם נגד חברי חיל הפקחים השחורים שנותרו בחיים יחד עם חיל הפקחים הירוקים וגיבורי הארץ.[17]

ה-52 החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתחול המחודש שנעשה ליקום DC לאחר אירועי פלאשפוינט, פרדי הופיע בחוברת השמינית של ליגת הצדק כחלק ממשפחתו המאמצת החדשה של בילי בטסון, יחד עם גברת ווסקז, מרי ברומפילד, פדרו פנה, יוג'ין צ'וי ודארלה דאדלי. גרסה זו של הדמות היא בלונדינית במקום שחורת שיער, ובסוף סיפור המקור בילי חולק את כוחותיו יחד עם בני משפחתו. פרדי מקבל את תלבושתו המסורתית של קפטן מארוול הבן בצבעי כחול-זהוב. בנוסף, הוא אומר שהוא רוצה להיקרא "המלך שאזאם" - מחווה לאלביס פרסלי.[18]

אלביס פרסלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקאי אלביס פרסלי היה מעריץ גדול של קפטן מארוול הבן, ועיצב את הסגנון המסחרי של תסרוקתו, את כמה מתלבושות הבמה שלו (שכוללות חצי גלימה כמו אלה אותן עוטים משפחת מארוול) ואת לוגו הברק של להקת TCB על בסיס דמות הקומיקס. אוסף חוברות הקומיקס מילדותו של אלביס עדיין נמצא בעליית הגג של אחוזת גרייסלנד, כאשר עותק של החוברת Captain Marvel Jr. #51 משנת 1947 מונח על השידה בשחזור חדר ילדותו.[19]

תוך התייחסות להערצתו של אלביס, קפטן מארוול הבן תואר לעיתים כמעריץ של אלביס או שקיבל השראה ממנו. בכרך השלישי של הטיטאנים הצעירים מתגלה שקפטן מארוול הבן הוא מעריץ גדול של אלביס,[20] הקריין, סופרבוי, מציין ש"הוא בסדר, קצת מיושן לטעמי. אוהב את כל דברי רוקבילי. חולצות להבה ואבזמי חגורה גדולים". קפטן מארוול הבן מצוטט בעצמו את אלביס - לו הוא קורא "הפילוסוף הגדול ביותר של הזמנים המודרניים" - באומרו "עשה את מה שטוב בשבילך כל עוד אתה לא פוגע באחרים". דון גריינג'ר עונה לו שהמודל לחיקוי שלה הוא נגן הגיטרה בס סיד וישס מסקס פיסטולס.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – קפטן מארוול (DC קומיקס)#כוחות ויכולות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטן מארוול הבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Outsiders Vol.3 #10, May 2004
  2. ^ Outsiders Vol.3 #9, April 2004
  3. ^ Power of Shazam #6, August 1995
  4. ^ Power of Shazam #13, March 1996
  5. ^ Outsiders Vol.3 #10, May 2004
  6. ^ Outsider Vol.3 #28-33, November 2005-April 2006
  7. ^ Day of Vengeance #5, November 2005
  8. ^ Brave New World #1, August 2006
  9. ^ Trials of Shazam! #2, November 2006
  10. ^ Final Crisis #3-6, September 2008-January 2009
  11. ^ Superman #684; Action Comics #873, March 2009
  12. ^ Justice Society of America Vol.3 #25, April 2009
  13. ^ Justice League: Cry for Justice #2, August 2009
  14. ^ Justice League: Cry for Justice #4, October 2009
  15. ^ Justice League: Cry for Justice #6, January 2010
  16. ^ Justice League: Cry for Justice #7, March 2010
  17. ^ Blackest Night #8', May 2010
  18. ^ Justice League Vol.2 #21, June 2013
  19. ^ Captain Marvel Jr and Elvis Presley, Robbie Reed, Elvis Australia
  20. ^ Teen Titans Vol.3 #23, June 2005