באטמן - דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתוך המיני-סדרה באטמן: הקרב על הגלימה. משמאל לימין: ויילדקט, הציידת, הקנרית השחורה, נייטווינג, באטוומן, קאטוומן, רובין האדום, האביר (סיריל שלדרייק), לינקס, ספוילר, רובין, סקווייר, ג'יימס גורדון, באטגירל, הדחליל, פויזן אייבי, הארלי קווין, איש החידות, האביר האפל (ג'ייסון טוד), פיירפליי, הפינגווין, דו-פרצוף

למשך כל הסיפורים שפורסמו בחוברות הקומיקס באטמן בהוצאת DC קומיקס, וכן באדפטציות השונות שנעשו לדמות במדיות כסדרות טלוויזיה, סרטי קולנוע ואנימציה, חברו לדמות במרוצת השנים דמויות משנה רבות, חלקן הפכו לאנשי סודו ולמכריו, וחלקן לנבלי-העל הכה מפורסמים שלו. דמות המשנה הראשונה שהופיעה לצד באטמן הייתה זו של מפכ"ל המשטרה ג'יימס גורדון, בחוברת הראשונה Detective Comics #27 ממאי 1939, בן בריתו במשטרת גות'אם סיטי. שותפו רובין הופיע לראשונה שנה לאחר מכן ואילו משרתו האישי אלפרד פניוורת' הופיע בשנת 1943. באטמן חבר במרוצת הזמן גם לגיבורי-על נוספים בליגת הצדק, כמו סופרמן, החץ הירוק, זטאנה, ויילדקט והקנרית השחורה.

משפחת העטלף[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת העטלף זהו השם הלא רשמי לקבוצת דמויות אשר משויכות לבאטמן בדרך זו או אחרת, לרוב אלה אשר נוטלים את החוק לידיהם הלבושים בתחפושת ואומנו על ידו או שפועלים תחת חסותו. הקבוצה פועלת כיחידה אחת בעלת מניע משותף הפועלת בתוך ומחוץ לגות'אם סיטי, כשבאטמן הוא מנהיגה. רובם מחשיבים אותו כחבר קרוב ואיש סוד, כיוון שהיו עמו בקשר ארוך וממושך והם ממעטים לערער על סמכותו. במיני סדרה "ברוס ויין: נמלט" משנת 2002, החבורה פועלת יחדיו על מנת להוכיח את חפותו של באטמן שהופלל ברצח אשר לא ביצע. נרמז גם לאורך ההיסטוריה של הדמות, שמשפחה אומנת זו שומרת על איש העטלף מליפול עמוק לתוך הזהות הסודית אשר יצר לעצמו, ואשר שומרת על ערכי מצפונו והווייתו. משפחת העטלף חוותה טלטלה רצינית במיני סדרה "באטמן: נוח בשלום" כאשר ברוס ויין נהרג לכאורה בידי הנבל דארקסייד, אך בהמשך מתגלה כי ויין שרד וחזר בזמן כדי לסכל את מזימתו של דארקסייד. באתחול שנערך ב-2011 ברוס ויין הוא הבאטמן היחיד, דיק גרייסון הרובין הראשון נלחם בפשע כנייטווינג, דמיאן ויין הוא הרובין הנוכחי וטים דרייק הוא רובין האדום. ברברה גורדון, קסנדרה קיין וסטפני בראון נוטלות את זהות באטגירל לסירוגין.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
משפחת העטלף
ברוס ויין
באטמן
Detective Comics #27
מאי 1939
כילד, ויין היה עד למות הוריו. הוא נעזר בטראומה זו ובהון שירשו לו הוריו כדי לטייל ברחבי העולם ולרכוש את המיומנויות שיעזרו לו ללחום בפשע כבאטמן. נהרג לכאורה על ידי דארקסייד אך למעשה עצם ישותו הועברה במרחבי הזמן לתקופת העבר הקדום. חזר במיני סדרה "באטמן: שובו של ברוס ויין" של הכותב גראנט מוריסון והחליט להרחיב את משימתו של באטמן ברחבי העולם.
דיק גרייסון
נייטווינג
Detective Comics #38
אפריל 1940
כילד, דיק גרייסון היה אקרובט יתום שהוריו נרצחו, שהפך לשותפו הראשון של באטמן, רובין, ונלקח תחת חסותו של ברוס ויין. מאוחר יותר אומץ על ידו. כבוגר, הוא אימץ את הזהות "נייטווינג" והפך למגן העיר בלודהייבן. לאחר מותו לכאורה של ויין הוא שימש כבאטמן החדש בגות'אם סיטי, ונכון להיום חזר לזהותו כנייטווינג. הופיע לראשונה בחוברת Detective Comics #38 (אפריל 1940).
טים דרייק
רובין האדום
Batman #436
אוגוסט 1989
צעיר לוחם פשע נוסף אשר לקח על עצמו את זהות רובין לאחר שג'ייסון טוד נרצח. אומץ על ידי ויין לאחר שכל משפחתו נרצחה בסיפור Face the Face. לאחר מותו של ויין, דרייק נוטל את זהות "רובין האדום" ופותח בחיפוש נרחב אחר ההוכחה שויין עדיין חי. למשך תקופה ארוכה הוא היה היחיד שהאמין כי ויין שרד את המפגש עם דארקסייד, אך עם הזמן הצטרפו לאמונה זו גם דיק גרייסון ודמיאן. עם סיום המיני סדרה הלילה האפל ביותר, כל יקום DC האמין בכך.
ברברה גורדון
באטגירל
Detective Comics #357
ינואר 1967
בתו של המפכ"ל ג'יימס גורדון, הבאטגירל הראשונה. נהפכה למשותקת בפלג גוף תחתון לאחר שנורתה בידי הג'וקר. הפכה לאורקל, אשפית מחשבים המסייעת ליקום DC ואשר הקימה את קבוצת ציפורי הטרף, יחד עם הקנרית השחורה והציידת. לאחר האתחול המחודש של יקום DC ב-2011, גורדון קיבלה חזרה את התחושה לרגליה ושבה לזהותה כבאטגירל.
ג'ייסון טוד
הברדס האדום
Batman #357
מרץ 1983
כילד, ג'ייסון טוד נעצר על ידי באטמן לאחר שניסה לגנוב את גלגלי הבאטמוביל. באטמן זיהה בו פוטנציאל ואימן אותו כרובין השני. לאחר שניסה לחפש אחר אמו, ג'ייסון טוד נרצח בידי הג'וקר. לאחר חצי שנה הוחזר לחיים במצב בלתי יציב בידי טליה אל-גול. נטל את זהות "הברדס האדום", זהות אשר למרבה האירוניה הייתה שייכת בעבר לג'וקר, כשהוא נוטר לברוס ויין טינה על כך שלא נקם את מותו. נשלח כ"רובין האדום" במרחבי היקומים המקבילים ואף ניסה לקחת בכוח את תפקיד באטמן בסיפור "באטמן: הקרב על הגלימה" אך נעצר על ידי דיק גרייסון. נטל לאחרונה את זהות הברדס האדום חזרה והקים צוות פורעי חוק יחד עם סטארפייר וארסנל.
דמיאן ויין
רובין
Batman #655
ספטמבר 2006
בנו הביולוגי של ברוס ויין מטליה אל גול, בתו של ראס-אל-גול. במיני סדרה באטמן: הקרב על הגלימה, הוא נלקח תחת חסותו של דיק גרייסון לבקשת אמו. כאשר גרייסון הופך לבאטמן החדש, הוא בוחר בדמיאן להיות רובין החדש. דמות בעלת אופי אלים בדרך כלל, אולם בשונה מאופיו הוא הקריב את חייו בחוברת מספר 8 של Batman Incorporated. חזר לחיים בחוברת Batman and Robin vol. 2 #37 מדצמבר 2014.
הלנה ברטינלי
הציידת
Huntress #1
אפריל 1989
בת ממשפחת מאפיה שנשחטה. היא מתנגדת לפשע ופועלת כאנטי גיבורה ברחובות גות'אם סיטי. משמשת כסוכנת של אורקל, כחלק מקבוצת ציפורי הטרף. יחסיה עם באטמן היו מתוחים, אם כי לאחרונה זכתה בהערכתו.
קאתי קיין
באטוומן
Detective Comics #233
יולי 1956
סלינה קייל
קאטוומן
Batman #1
אביב 1940
יריבה ותיקה של באטמן שהפכה למושא אהבתו עם השנים. פרשה לאחר מאורעות המשבר האינסופי אך חזרה מפרישתה לאור בקשתו של ברוס ויין.
ציפורי הטרף Black Canary/Oracle: Birds of Prey
נובמבר 1995
קבוצה חשאית של גיבורות-על שהוקמה בידי ברברה גורדון (אורקל) כדי להילחם בפשע בגות'אם.
אלפרד פניוורת' Batman #16
אפריל/מאי 1943
המשרת האישי של ברוס ויין, שגידל אותו אחרי שהוריו נרצחו. בעברו שירת ביחידה בריטית מיוחדת בתור חובש קרבי. מסייע לבאטמן במלחמתו בפשע ומתפעל את אחוזת ויין ואת מערת העטלף. לאחר מותו לכאורה של ויין הוא מנהיג את קבוצת ה"אאוטסיידרס" של באטמן.
אאוטסיידרס The Brave and the Bold #200
יולי 1983
לאחר שמאס בדרכי הפעולה הצדקניים של ליגת הצדק, באטמן מייסד את קבוצת האאוטסיידרס כדי שתהיה לו יכולת ביטוי משלו לפעולותיו. כפי שנרמז משמם, הקבוצה כוללת חברים אשר מצויים בשולי קהילת גיבורי העל. באטמן משמש כמנהיגה עד להיעלמותו במשבר האינסופי. עם מותו, הוא נותן למשרתו אלפרד את הפיקוד על הקבוצה.
בטי קיין
הוקפייר
Batman #139
אפריל 1961
באטגירל המקורית ואחייניתה של באטוומן בסיפורים הישנים של שנות ה-60. בעקבות המשבר בעולמות האינסופיים, היא נכתבה מחדש כפליימבירד (ציפור הלהבה), שלוקחת השראה מתלבושתו של דיק גרייסון כנייטווינג. באתחול המחודש של יקום DC, היא הייתה שותפתה של באטוומן אולם דרכיהן נפרדו. לאחרונה נטלה את שם הקוד "הוקפייר" וציידה את עצמה בתלבושת וטכנולוגיה חדישים.
קייט קיין
באטוומן
#7 52
יולי 2006
מיליארדרית אשר הוצגה לראשונה לאחר מאורעות המשבר האינסופי בסדרה השבועית "52". נלחמה רבות לצד דיק גרייסון/נייטווינג. כיכבה בכותרי Detective Comics לאחר מותו לכאורה של ברוס ויין.
הרפר רואו
בלובירד
Batman Vol.2 #28
פברואר 2014
הנדסאית חשמל צעירה ועבריינית שמעוניינת לעזור לבאטמן כתגמול על כך שעזר להגן על אחיה ועליה מהתקפה, למרבה תיסכולו של באטמן. ממלאת למעשה את מקומו של רובין בתור שותפתו של באטמן, אך מאמצת זהות חדשה בשם "בלובירד" ("ציפור כחולה"). שלא כמו באטמן, להרפר אין כל בעיה לשאת אקדחים.
באטמן בע"מ
קסנדרה קיין
בלאקבאט
Batman #567
יולי 1999
ילדת פלא המומחית באמנויות לחימה, בתם של המתנקשים דייוויד קיין וליידי שיווה. אומנה בידי באטמן ואורקל כבאטגירל הבאה. היא נטשה את התפקיד ולמשך תקופה שימשה בתור מנהיגת "ליגת המתנקשים" אך הסתבר שסוממה על ידי שכיר החרב דת'סטרוק. אומצה על ידי ברוס ויין כבתו. לאחר חזרתו של ברוס ויין נודע כי היא מסרה את זהות באטגירל לסטפני בראון ומשמשת כבלאקבאט, סוכנת אנונימית של ברוס ויין בהונג קונג, במשימתו להרחיב את השפעתו של באטמן ברחבי העולם.
רנה מונטויה
השאלה
Batman #475
מרץ 1992
שוטרת לשעבר במחלקת הפשעים של משטרת גות'אם שצוותה בעבר לכריספוס אלן. התפטרה בעקבות מותו. בעקבות הספירה לקראת המשבר האחרון, רנה אימצה את זהות "השאלה" ועזרה לבאטוומן עבור אורקל עד האתחול המחודש של יקום DC, בו נראתה לראשונה ביוני 2015 כשותפתו של הארווי בולוק במשטרת גות'אם.
סטפני בראון
ספוילר
Detective Comics #647
אוגוסט 1992
בתו של פושע שהפכה לגיבורת על צעירה. מושא אהבתו של טים דרייק, אשר מילאה את מקומו כרובין לאחר שפרש לתקופה קצרה. פוטרה מהצוות לאחר שכשלה במילוי הוראותיו של באטמן. כגיבורת העל "ספוילר", היא עונתה על ידי המסיכה השחורה ומתה כתוצאה מכך. התברר שהיא ביימה את מותה לבקשת ד"ר לזלי תומפקינס. היא חוזרת לעזור לבאטמן ורובין, ועם פרישתה של קסנדרה קיין כבאטגירל, בראון שימשה כבאטגירל החדשה. באתחול המחודש של יקום DC שבו ברברה גורדון חזרה לנטול את זהות באטגירל, בראון חזרה לזהותה כספוילר נגד אביה הפושע.
מר בלתי ידוע Batman Incorporated #1
ינואר 2011
הירו אוסאמו שימש ככפיל של ההרפתקן היפני שידוע בשם "מר בלתי ידוע". נציגו של באטמן בטוקיו, יפן.
נייטראנר Detective Comics Annual #12
פברואר 2011
בילאל אסלה הוא מוסלמי סוני, סטודנט לשעבר ואמן פארקור המשמש כנציגו של באטמן בפריז, צרפת.
אל גאוצ'ו Detective Comics #215
ינואר 1955
סנטיאגו ורגס הוא לוחם פשע ידוע לשמצה בארגנטינה שלקח השראה מבאטמן וכעת פועל כנציגו.
הברדס Batman: Shadow of the Bat #21
נובמבר 1993
ג'ורג' קרוס הוא פורע חוק אנגלי, שממדל את פעולותיו לפי רובין הוד.
הריינג'ר האפל Batman #681
דצמבר 2008
בעקבות מותו של הריינג'ר המקורי, שותפו הצעיר ג'וני ריילי נוטל את זהותו ומצטרף לבאטמן בע"מ.
באטווינג Batman Incorporated #5
מאי 2011
דייוויד זווימבי הוא נציג באטמן בע"מ ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שאומן בילדותו כחייל וכעת משמש כשוטר בבגדים אזרחיים.
באטווינג השני Batwing #19
יוני 2013
לאחר פרישתו של זווימבי, לושיוס פוקס מעצב חליפת באטווינג חדשה, ובאטמן מייעד אותה לבנו של לושיוס, לוק.
חברים לשעבר
שאיין פרימונט
נייטווינג
Nightwing Vol.2 #118
מאי 2006
מעצבת אופנה ובתם של שני על-אנושיים. מתחברת לדיק גרייסון בזמן שהיה נייטווינג ויוצרת לעצמה תחפושת בדומה לשלו. עוזרת לו להציל את ג'ייסון טוד מהאחים פירס בטרם נוטשת את זהות נייטווינג.
חברים מתים או שמצבם אינו ידוע
האביר Batman #62
דצמבר 1950
זהות אותה חולקים שני בני ברית לבאטמן, גיבורי-על בריטיים. הראשון, פרסיבל שלדרייק, היה שותפו הצעיר של האביר הנוצץ מתקופת מלחמת העולם השנייה כסקווייר ("נושא כלים"). בבגרותו הוא נטל את זהות האביר, כאשר בנו סיריל נטל את זהות סקווייר. השניים חברו למשפחת העטלף כבני ברית, ולעיתים השתתפו בהרפתקאות קבוצת האאוטסיידרס. לאחרונה, פרסיבל נהרג לאחר שהצטרף לקבוצת "באטמן בע"מ".
טליה אל-גול Detective Comics #411
מאי 1971
בתו של ראס-אל-גול ואמו של דמיאן ויין. לאחר שנודע לה כי דמיאן ימשיך לעטות את זהותו של רובין וללכת אחרי דרכי אביו הביולוגי, טליה מתכחשת לקיומו. נראתה לאחר האתחול המחודש של יקום DC כנבלת-על כחלק מארגוני הלווייתן וליגת המתנקשים.
הארולד אולנוט The Question #33
דצמבר 1989
אדם אילם ואוטיסט, אך גאון בהנדסה ומכונאות. הרולד משמש כמהנדס, מכונאי וטכנאי לבאטמן ודואג לתחזוקת הציוד שלו. נרצח בסיפור באטמן: האש.
ז'אן-פול ואלי Batman: Sword of Azrael #1
אוקטובר 1992
מתנקש מהונדס גנטית של מסדר סנט דיומא שהחליף לתקופה מסוימת את ברוס ויין תחת הזהות הסודית עזראל לאחר שזה נפצע קשות על ידי ביין. ואלי הביס את ביין אך הפך לפרנואיד ואלים עד אשר הודח בידי ויין. ואלי חזר לדמותו של עזראל וניסה להשיב את אמונו של ויין בו. נהרג והוחיה כאחד מחברי חיל הפקחים השחורים.
דמויות משנה נוספות
לושיוס פוקס Batman #307
ינואר 1979
המנהל בפועל של "תאגידי ויין" וחבר קרוב של ברוס. אחראי לפטנטים הרבים שברשות באטמן.
ד"ר לזלי תומפקינס Detective Comics #457
מרץ 1976
רופאה וקולגה לשעבר של ד"ר תומאס ויין, שתמכה ביחד עם אלפרד בברוס לאחר רצח הוריו, יודעת את זהותו הסודית כבאטמן ומשמשת כדמות אם עבורו. פציפיסטית נוקשה אשר מנהלת מרפאה ציבורית בגות'אם ועוזרת למסוממים ולפושעים בחזרה למוטב.
טרי מקגינס Batman Beyond: Rebirth משמש כיורשו של באטמן בסדרת האנימציה "באטמן: הדור הבא", הפועל תחת הדרכתו של ברוס ויין. אביו של טרי, שהיה אז נער בעייתי, נרצח בהיות טרי בן 16. למזלו, טרי נתקל בברוס שהציל אותו מחבורת פושעים. טרי גילה את מערת העטלף ו"שאל" את החליפה על מנת לנקום ברוצחי אביו. לבסוף, ברוס מחליט לאמן את טרי בתור הבאטמן החדש. על טרי להתמודד בו זמנית עם עבודתו כבאטמן, לימודים בתיכון ועזרה למשפחתו החד-הורית. דמות זאת קיימת רק בהמשכיות של הסדרה המצוירת של האחים וורנר ולא בקומיקס. בפרק הפותח את סדרת האנימציה ליגת הצדק ללא גבולות, מתברר כי מקגינס הוא בנו הביולוגי של ויין, לאחר שסוכנת ארגון "שחמט" אמנדה וולר חושפת בפניו כי הוא תוכנן מרגע היוולדו להפוך לבאטמן הבא במסגרת פרויקט קדמוס, היוצר שכפולים בעזרת DNA, כאשר הוזרק לאביו של מקגינס DNA של ברוס ויין.
משטרת גות'אם
ג'יימס גורדון Detective Comics #29
מאי 1939
מפכ"ל משטרת גות'אם סיטי. אחד השוטרים הטובים בגות'אם ובן בריתו של באטמן במאבק כנגד הפשע. השניים משתפים פעולה באופן לא רשמי על סמך אמון הדדי שנרקם בין שניהם כאשר טיהרו את משטרת גות'אם מהשחיתות ששיתקה אותה בתקופת המאפיות הגדולות.
ג'ק גרוגן Catwoman Annual Vol.2 #2
יולי 1995
מפכ"ל המשטרה אחרי לואב ולפני גורדון. קיימים מעט אזכורים לדמותו.
הארווי בולוק Detective Comics #441
יולי 1974
בלש במחלקת הפשעים של משטרת גות'אם. לפני מאורעות המשבר בעולמות האינסופיים, בולוק מקבל פקודות מראש העירייה המילטון היל לחבל בקריירה של ג'יימס גורדון. אולם, לאחר התקף לב שעבר גורדון, בולוק משנה את דרכיו.
ארנולד ג'ון פלאס Batman #404
פברואר 1987
שותפו במקור של סגן ג'ים גורדון עם הגעתו לעיר גות'אם, אך היה נתון להשפעתם המזיקה של סוחר הסמים ג'פרסון סקיברס, ראש המאפיה קרמיין פלקונה ומפכ"ל המשטרה המושחת גיליאן לואב. נהרג בחוברת #3 בסיפור באטמן: ניצחון אפל.
שרה אסן-גורדון Batman #405
מרץ 1987
חוקרת ראשית במחלקת הפשעים של משטרת גות'אם, אשתו לשעבר של גורדון. נהרגה על ידי הג'וקר באירועי באטמן: שטח הפקר.
אהרון קאש Arkham Asylum: A Living Hell #1
נובמבר 2003
שוטר במשטרת גות'אם ולרוב בבית הסוהר ארקהם אסיילום. איבד את ידו על ידי קילר קרוק.

נבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
אויבים ונבלים
הוגו סטריינג' Detective Comics 36
פברואר 1940
דוקטור הוגו סטריינג' הוא פסיכולוג מטורף שמשתמש במומחיותו בכימיה כדי ליצור נסיוב שהופך את קורבנותיו לבריונים חסרי בינה הממלאים אחר כל פקודותיו. נרמז כי גז הפחד של הדחליל הומצא בידי סטריינג'. הוא הצליח לגלות את זהותו הסודית של באטמן. הוא הופיע לאחר האתחול המחודש של יקום DC, שם הוצג בנו הפושע עלי סטריינג' כבעל קשרים עם המאפיה הרוסית.
הג'וקר Batman #1
אביב 1940
פסיכופת רצחני ובלתי צפוי, הרוצח לשם הנאה ובעל חזות של ליצן אשר משתמש בפשעיו במוטיבים ליצניים ואביזרי ליצן שהוסוו לכלי נשק. בעל גאונות רצחנית ומזימותיו הן אכזריות וזדוניות ללא כל גבול. נחשב לאחד מאויביו המסוכנים של באטמן, ולעיתים קרובות מתייחס לשניהם כאל הפכים משלימים - קומדיה וטרגדיה, כאוס וסדר, ו"שני הצדדים של אותו קלף". בסרט "באטמן" ובחלק מגרסאות הקומיקס מוצג בתור הקומיקאי הכושל ג'ק נפייר שהסתבך עם כנופיות ובאחד מפשעיו נפל לתוך מיכל חומצה. בסרט "האביר האפל" ובקומיקס המודרני זהותו אינה ידועה, מה שמהווה חלק מהמיתוס והמסתורין שלו. הוא מופיע לאחר האתחול המחודש של יקום DC, ופרצופו נחתך ומוסר בידי נבל-העל "יוצר הבובות". פרצופו מוחזר לו בעלילת "באטמן: סוף המשחק".
קאטוומן Batman #1
אביב 1940
סלינה קייל החלה כדמות גנבת אשר לבשה תחפושת של חתול ונמצאת ביחסי אהבה-שנאה לבאטמן. במשך שנים היא עמדה על הגבול הדק שבין פושעת לאנטי גיבורה. לאחרונה היא שינתה את אורח חייה והפכה למגנת האזור המזרחי של גות'אם סיטי.
פני חימר Detective Comics #40
יוני 1940
ארבעה אנשים חלקו את זהותו של פני חימר. בזיל קרלו, פני חימר המקורי, היה שחקן שנדחף לכדי שגעון לאחר שנודע לו שנעשה סרט מחודש לסרט האימה בו כיכב בתפקיד הראשי. הוא נוטל את זהות הדמות הראשית, פני חימר, ומטיל חתתו על צוות ההפקה והשחקנים. מאוחר יותר מוטבעים בו כוחותיהם של פרסטון פיין וסונדרה פולר, וכן גופו מכיל קוורץ מיוחד המעניק לו כוחות על. מאט הייגן, פני חימר השני, הוא צייד אוצרות אשר נתקל בבריכת פרוטופלאזמה רדיואקטיבית, ולאחר שטבל בה קיבל את היכולת לשנות את צורתו למה שהוא חפץ, ובפרט לחקות בני אדם אחרים (דמותו נהרגה בחוברת #12 של המשבר בעולמות האינסופיים). פרסטון פיין, פני חימר השלישי, הזריק לעצמו דוגמית מדמו של מאט הייגן לאחר שהיה זקוק לתרופה ממחלה ממושכת, אך בניסיון לבודד את האנזים עורו החל להינמס. הוא בנה חליפת שלד חיצוני השומרת עליו. הוא מקבל את היכולת להמיס אנשים במגע ומגלה שעל מנת לשרוד, עליו להדביק אחרים במצבו. סונדרה פולר, פני חימר הרביעית, היא בעלת יכולות בדומה להייגן, אם כי יכולה גם לחקות את היכולות של האנשים אותם היא מחקה.
הדחליל World's Finest Comics #3
סתיו 1941
פרופסור ג'ונתן קריין היה מדען מטורף ופסיכיאטר המתמחה בטבעו של הפחד. הוא סולק מהאוניברסיטה בעקבות ניסויים שערך בבני אדם. באופן סימבולי, הוא מתלבש כדחליל ומשתמש בגזי פחד וסמי הזיה לביצוע פשעיו.
הפינגווין Detective Comics #58
דצמבר 1941
אוסוולד צ'סטרפילד קובלפוט הוא בן אצולה שנולד עם עיוותים גנטיים ונזרק על ידי הוריו לביוב. מבצע את רוב פשעיו באמצעות ציפורים ומטריות מתוחכמות. משמש כבעלים של מועדון האייסברג ("קרחון") ואחד ממלכי העולם התחתון של גות'אם.
דו-פרצוף Detective Comics #66
אוגוסט 1942
הארווי דנט היה התובע המחוזי לשעבר וחבר קרוב של ברוס ויין, אשר פניו הושחתו בידי המאפיונר סלבטורה מארוני. בעקבות כך, מערכת העצבים שלו קרסה, מותירה פושע אכזרי בעל אובססיה לגבי דואליות וניגודיות, המחליט את החלטותיו באמצעות הטלת מטבע. במשך השנים הוא חזר למוטב מספר פעמים, רק כדי ליפול חזרה לזהותו הנפשעת.
איש החידות Detective Comics #140
אוקטובר 1948
אדוארד ניגמה הוא גאון קרימינלי בעל דחף בלתי מוסבר לאתגר את באטמן באמצעות רמזים לפשעיו בצורת חידות אותן הוא משאיר בזירות הפשע. נטש את חיי הפשע ושימש בתור בלש פרטי, וחזר לחיי הפשע באתחול המחודש של יקום DC.
הכובען המטורף Batman #49
אוקטובר/נובמבר 1948
ג'רוויס טץ', מדען מדעי המוח האובססיבי לעבודותיו של לואיס קרול, מאמץ את זהות הכובען המטורף מתוך הרפתקאות אליס בארץ הפלאות. הוא ממציא חומרה השולטת בגלי המוח וגורמת למצבים היפנוטיים ומשתמש בכובעים שונים לצורך שליטת המחשבות.
דדשוט Batman #59
יוני/יולי 1950
פלויד לאוסון הוא מתנקש בעל נטיות אבדניות. נחשב למתנקש השני הגדול ביותר ביקום DC, מיד אחרי דת'סטרוק. ניסה בהופעתו הראשונה להחליף את באטמן כגיבור גות'אם עד שהתגלה כנבל.
הברדס האדום מקורי:
Detective Comics #168, פברואר 1951
מודרני:
Batman #635, דצמבר 2004
במקורו, הברדס האדום הייתה זהותו של פועל יצור חסר שם המבקש לגנוב מהחברה בה עבד. לאחר שביצע את דבר העבירה, אשר במהלכה נעצר על ידי באטמן, האיש נופל לבריכת פסולת כימיקלים ויוצא מתוכה כשהוא בעל עור לבן כסיד, שפתיים אדומות, שיער ירוק וחיוך נצחי. מאוחר יותר קרא לעצמו הג'וקר. הדמות השנייה אשר לקחה את זהות הברדס האדום הייתה זו של ג'ייסון טוד, רובין השני, אשר הוכה למוות בידי הג'וקר. הוא הופיע בהמשך כברדס האדום השני, והוכיח כי אין לו כל בעיה להוציא להורג פושעים. לאחר אתחול יקום DC, ג'ייסון טוד מופיע כברדס האדום ומנהיג צוות פורעי-חוק יחד עם ארסנל וסטארפייר בכותר סולו משלו.
פיירפליי לינס:
Detective Comics #184, יוני 1952
קרסון:
Nightwing Annual Vol.3 #1, דצמבר 2013
גרפילד לינס הוא פירומן המפתח חליפה חסינת אש ולהביור אש במטרה להמשיך ולהתעסק ב"תחביבו". התגלה כתכסיסן ערמומי. באתחול המחודש של יקום DC, פיירפליי חדש בשם טד קרסון הופיע בשנתון נייטווינג, ולינס הופיע גם הוא בחוברת זו - הוא הופלל בפשעיו של קרסון, אך התגלה כקורבנו הראשון.
מיסטר פריז Batman #121
פברואר 1959
ד"ר ויקטור פריס הוא מדען המתמחה בקריוניקה שאשתו חלתה במחלה חשוכת מרפא. במהלך ניסיון לשמר אותה בהקפאה קריוגנית עד אשר תמצא תרופה למחלתה קרתה תאונה שגרמה לגופו לתפקד אך ורק בטמפרטורות מתחת לאפס. הוא לובש חליפה מקפיאה השומרת על טמפרטורת גופו מתחת לאפס ונושא כלי נשק מקפיאים. נקרא בתחילת דרכו מיסטר זירו. לאחר האתחול המחודש של יקום DC הוצג לו סיפור מקור שונה - ויקטור פריס נעשה אובססיבי לקרח כאשר אמו נפלה לאגם קפוא, וסבלה בכאב מאז התאונה מה שגרם לפריס הצעיר לשים קץ לכאבה בכך שהטביע אותה באגם. אשתו לאחר האתחול היא למעשה אישה אקראית משנת 1943, שאובחנה כסובלת ממחלת לב חשוכת מרפא והושמה בהקפאה. פריס נעשה לנבל-על כשזרק כיסא על ברוס ויין, האלטר-אגו של באטמן, ושבר מערכת צינורות.
השלישייה הנוראה Detective Comics #323
ינואר 1964
וורן לופורד, אמנדה ליידקר וגנתר הארדוויק הם שלישיית פושעים החובשים מסכות של שועל, כריש ונשר. לא הופיעו לאחר האתחול המחודש של יקום DC.
פויזן אייבי Batman #181
יוני 1966
ד"ר פמלה ליליאן אייסלי היא פאם פאטאל פנאטית לאיכות הסביבה ולהגנת הצומח, אשר בעברה הייתה סטודנטית לביוכימיה בוטאנית מתקדמת. יש לה את היכולת לשלוט ולתמרן את עולם הצומח לתועלתה וכן היא חסינה בפני רעלים. היא מוכנה לרצוח במיוחד את אלה שלדעתה פוגעים בסביבה. לאחר האתחול המחודש של יקום DC, נכתב לה סיפור מקור שונה - פמלה אייסלי נולדה עם מחלת עור שמנעה ממנה לעזוב את ביתה. אביה הרג את אמה, ובבגרותה פמלה מכרה לסטודנטים במכללה גלולות פרומונים עד שנכלאה. היא הרגה את אביה בכלא, ולאחר ששוחררה התמחתה בחטיבת הביו-כימיה של תעשיות ויין. לאחר שפוטרה, היא שפכה בטעות כימיקלים וקיבלה כוחות-על של שליטה בצמחים.
אדם-עטלף Detective Comics #400
יוני 1970
קירק לנגסטרום היה מדען חוקר עטלפים שפיתח שיקוי שהיה אמור להפוך אותו לבעל חושים של עטלף, אך תופעת לוואי חמורה גרמה להפיכתו לעטלף ענק רצחני.
ראס-אל-גול Batman #232
יוני 1971
בערבית "ראש השד". ראס-אל-גול הוא טרוריסט אקולוגי אשר עומד בראש כת מתנקשים מסתורית שמטרתה לנקות את העולם מהרשע השורר בו באמצעות השמדת האנושות. לראס יש אובססיה לחיי נצח והוא בן מאות שנים, אשר חוזר לחיים ומחדש את עצמו על ידי בורות לזרוס - נוזל מסתורי שנמצא במעמקי כדור הארץ.
קילר קרוק Detective Comics #523
פברואר 1983
ויילון ג'ונס נולד עם מחלת עור שהשוותה לו מראה של תנין, ונעשה למתאבק קרוקודילים קשוח. צורתו הושחתה בעקבות מוטציה לדמוי לטאה ענקית בדומה למחלתו. האינטליגנציה שלו נמוכה אולם כוחו חזק במיוחד וחושיו חייתיים. באתחול המחודש של יקום DC, ג'ונס נראה כשליט מערכת הביוב של גות'אם ובעל צבא המורכב מחסרי בית הנאמנים לו.
המסיכה השחורה Batman #386
אוגוסט 1985
איש עסקים לשעבר בשם רומאן סיוניס המתעב את ברוס ויין, מנהיג ארגון דמוי-כת של חבורת בריונים. בסופו של דבר הופך לבוס העולם התחתון בגות'אם סיטי.
הפיתום Detective Comics #583
פברואר 1988
ארנולד וסקר הוא פיתום בלתי מזיק ותמים. בובתו היא גנגסטר בשם "פני צלקת". תחת השפעתה הפסיכולוגית של הבובה, וסקר הופך לפושע אלים ומסוכן. נרמז כי הוא סובל ממקרה חמור של הפרעת זהות דיסוציאטיבית.
תופס-החולדות Detective Comics #585
אפריל 1988
אוטיס פלאנגן הוא פושע החי בביוב ומסוגל לשלוט בעכברים וחולדות. מעט לאחר תחילת המשבר האינסופי, תופס החולדות נהרג בידי סוכן אומאק במסתור אשר זיהה אותו כאיום פוטנציאלי. דומה בהופעתו לחלילן מהמלין.
אנרכיה Detective Comics #608
נובמבר 1989
לוני מאצ'ין ילד פלא היוצר גאדג'טים מאולתרים כדי להפיל ממשלות. אמצעיו האלימים גורמים לו להפוך למטרה בידי באטמן ורובין. דמותו התפתחה במהלך השנים בעיקר בשתי מיני-סדרות בשנים 1997 ו-1999, שאחריהן נעדר מיקום DC. דמותו חזרה בשנת 2008, אך מאצ'ין נעשה למאניספיידר השולט במחשבים ואילו הנבל יוליסס ארמסטרונג אימץ את זהות אנרכיה נגד רובין. באתחול המחודש של יקום DC, אנרכיה שלישי ואנונימי הופיע להופעה יחידה בחוברות "חיל הפקחים הירוקים". אנרכיה רביעי בשם סאם יאנג מופיע בחוברות "קומיקס בלשי", ולוני מאצ'ין הופיע בהופעה יחידה כילד פלא המחפש אחר אמו בחוברות הקשורות לאירועי "סוף המשחק".
הארלי קווין Batman The Animated Series: Joker's Favor
ספטמבר 1992
ד"ר הארלין קווינזל שימשה כפסיכולוגית בבית החולים לחולי נפש "ארקהם אסיילום" בגות'אם אשר התאהבה בג'וקר, סייעה לו לברוח והפכה לעוזרת שלו. דמותה היא הראשונה שאינה לקוחה היישר מהקומיקס. מזוהה כחברת יחידת המתאבדים, והייתה במערכת יחסים רומנטית עם חברה לקבוצה דדשוט.
ביין Batman: Vengeance of Bane #1
ינואר 1993
אסיר נמלט מאי המשמש כבית כלא באמריקה הדרומית. בעל חוזק על אנושי הנגרם לו כתוצאה מהזרקת סם סטרואידי הנקרא "ונום" (ארס). נודע כדמות ששברה את גבו של באטמן במיני סדרה "באטמן: נפילתו של אביר". נראה לאחר האתחול המחודש של יקום DC כמנהיג אסירי כלא בלאקגייט.
האש Batman #609
ינואר 2003
ד"ר תומאס אליוט הופך גם את באטמן וגם את ברוס ויין למטרה, על אף שהשניים היו חברי ילדות. למרות ששמו נגזר משיר ערש, הוא משתמש בזהות כדי לתמרן ולערום על איש העטלף, במקום שימוש בסימנים מסחריים רעשניים. נראה לאחר האתחול המחודש של יקום DC כעומד מאחורי מהומות בגות'אם.
באטזרו Superman/Batman #20
יוני 2005
גרסת ביזארו של באטמן. הופיע לראשונה בחסות הצללים בחוברת Superman #181 מאפריל 2002.

מאפיונרים ושאר פושעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משפחת הפשע פלקונה - משפחת מאפיונרים מהדור הישן, המונהגת על ידי קרמיין פלקונה. היא השולטת בגות'אם סיטי טרם הגעתו של באטמן. המשפחה מוצגת בסיפורים באטמן: שנה ראשונה, באטמן: ליל כל הקדושים הארוך, באטמן: ניצחון אפל וכן בסרט הקולנוע "באטמן מתחיל". קרמיין פלקונה נהרג על ידי דו-פרצוף בסיפור "ליל כל הקדושים הארוך". הופיעו לראשונה בחוברת Batman #404 (מרץ 1987). את דמותו של קרמיין פלקונה גילם בסרט הקולנוע "באטמן מתחיל" טום וילקינסון.
  • משפחת הפשע מארוני - משפחת הפשע בהנהגתו של סלבטורה "הבוס" מארוני היא השלטת בימיו המוקדמים של ברוס ויין כבאטמן, יחד עם משפחת פלקונה. סאל ידוע במיוחד כזה שאחראי להשחתת פניו של דו-פרצוף. במיני סדרה "ליל כל הקדושים הארוך", מארוני נורה בראשו על ידי אלברטו פלקונה, "רוצח החופשות". בסרט הקולנוע "האביר האפל", מארוני הוא רק אחד מתוך ראשי העולם התחתון. הופיע לראשונה בחוברת Detective Comics #66 (אוגוסט 1942). את דמותו של סאל מארוני גילם בסרט הקולנוע "האביר האפל" אריק רוברטס.
  • רופרט ת'ורן - ראש כנופיית הברחות בעיר גות'אם. הופיע לראשונה בחוברת Detective Comics #469 (מאי 1977).
  • ג'ו צ'יל - השודד אשר רצח את הוריו של ברוס ויין. הופיע לראשונה בחוברת Detective Comics #33 (נובמבר 1939).
  • טוני זוקו - ראש כנופיה ופושע זוטר אשר אחראי למות הוריו של דיק גרייסון. הופיע לראשונה בחוברת Detective Comics #38 (אפריל 1940).

יחסי אהבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוס ויין ניהל מספר מערכות יחסים רומנטיות במשך השנים. רובן לא זכו להצלחה בעיקר בגלל אורח חייו כבאטמן. להלן כמה מאהבותיו המפורסמות:

  • ויקי וייל - דמות שהופיעה לראשונה בסיפורים משנות ה-50 של המאה ה-20 של עיתונאית העיתון "גות'אם גאזט", שמתאהבת בברוס ויין ומנסה לגלות את זהותו הסודית של באטמן. וייל הופיעה מחדש בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20. בסרט הקולנוע "באטמן" גילמה את דמותה קים בייסינגר.
  • סלינה קייל/קאטוומן - בסיפורי הקומיקס All-Star Batman and Robin the Boy Wonder, יחסיו של באטמן כלפיה מבוססים על העובדה כי היא הגרסה הנשית שלו: דמות אפלה ומסתורית המפטרלת ברחובות העיר בחסות החשיכה. באטמן וקאטוומן נהיים מעורבים רגשית בעקבות אירועי הסיפור Batman: Hush. במציאות חלופית שלפני המשבר, ברוס ויין וסלינה קייל נשואים ולהם בת בשם הלנה (הציידת).
  • טליה-אל-גול - בתו של הנבל ראס-אל-גול, אשר הסכים למערכת היחסים בין ברוס ויין לבתו מתוך שאיפה לקבל את ויין כיורשו. לטליה וברוס ילד מחוץ לנישואין בשם דמיאן, אשר נעשה לרובין וגרם לה לשנוא את אביה ואת ויין.
  • פמלה אייסלי/פויזן אייבי - מערכת יחסים שנויה במחלוקת. בין אייסלי, הידועה כפויזן אייבי, לברוס קיים מתח מיני.
  • רייצ'ל כספיאן - במהלך הסיפור באטמן: שנה שנייה משנת 1987, ברוס ויין מתאהב ברייצ'ל. אולם, אביה של רייצ'ל מתגלה כרוצח הלוקח את החוק לידיו ואשר מתאבד לאחר קרב עם באטמן. גילוי מעשיו גורמים לרייצ'ל לנסות ולכפר על דרכי אביה בלקיחת החוק לידיה. מערכת היחסים ביניהם גורמת לברוס לנטוש את בדידותו ולשקול מסגרת נישואין. דמות זו היא הבסיס לדמות אנדריאה בומונט בסרט האנימציה באטמן: מסיכת התעתועים.
  • וונדר וומן - ברוס ויין ודיאנה יצאו יחדיו תקופה מסוימת בקומיקס ליגת הצדק ואף בסדרת האנימציה ליגת הצדק. שניהם מחליטים להישאר חברים קרובים ולהקדיש את זמנם ללחימה בפשע.
  • הקנרית השחורה - למרות ששמה מקושר רומנטית לחץ הירוק, נרמז כי היא חולקת בחיבתה לברוס. בחוברת All-Star Batman and Robin the Boy Wonder #7 שניהם חולקים כמה רגעים משותפים יחד.

בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ויקי וייל - צלמת העיתון "גות'אם גאזט", שמתאהבת בברוס ויין. את דמותה בסרט הקולנוע "באטמן" גילמה קים בייסינגר.
  • סלינה קייל - מזכירה מתוסכלת שנהפכת לקאטוומן אחרי שהבוס שלה ניסה לרצוח אותה. מנהלת יחסי אהבה-שנאה עם באטמן. בסרט הקולנוע "באטמן חוזר" גילמה את דמותה מישל פייפר.
  • ד"ר צ'ייס מרידיאן - הופיעה ב"באטמן לנצח". פסיכיאטרית העובדת במשטרת גות'אם אשר מתאהבת הן בבאטמן והן בברוס ויין. היא עוזרת לו לפענח את חידותיו של איש החידות ועדה למות הוריו של רובין. את דמותה גילמה ניקול קידמן.
  • אנדריאה בומונט - הופיעה בסרט האנימציה "באטמן: מסכת התעתועים". מערכת היחסים בינה לבין ברוס מוסברת בסדרת פלאשבקים. היא הייתה גורם מכריע במאבקו ליטול את זהות הבאטמן, והיא זו שעזרה לו לשאת את הכאב שבאבדן הוריו. היא וברוס כמעט התחתנו, החתונה בוטלה בעקבות הימלטותו של אביה מברוני המאפיה הרודפים אחריו ועצם הגילוי כי אנדריאה היא למעשה הדמות "תעתועים". דמותה מבוססת על רייצ'ל כספיאן.
  • רייצ'ל דוז - הופיעה בסרטים "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל". רייצ'ל דוז היא חברת ילדות של ברוס ויין, אשר הופכת לעוזרת התובע המחוזי בעיר גות'אם. מגלה את זהותו הסודית אך אינה יכולה להיות איתו עד אשר גות'אם לא תהיה זקוקה יותר לבאטמן. בהמשך היא נמצאת במערכת יחסים עם התובע המחוזי הארווי דנט. היא ודנט נחטפים על ידי הג'וקר, וכאשר היא מסכימה להתחתן עם דנט הבניין בו היא מוחזקת מתפוצץ. את דמותה גילמה בסרט הראשון קייטי הולמס ובסרט השני מגי ג'ילנהול.
  • סלינה קייל/קאטוומן - פושעת ופורצת מתוחכמת, שגונבת מברוס ויין ולבסוף מסייעת לו להביס את ביין ומתאהבת בו. את דמותה גילמה בסרט "עלייתו של האביר האפל" השחקנית אן האת'וויי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באטמן - דמויות בוויקישיתוף