היצור מן הביצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היצור מן הביצה
Swamp Thing
היצור מן הביצה, כפי שנראה על עטיפת החוברת Swamp Thing Vol.2 #93 ממרץ 1990, אמנות מאת ג'ון טוטלבן.
היצור מן הביצה, כפי שנראה על עטיפת החוברת Swamp Thing Vol.2 #93 ממרץ 1990, אמנות מאת ג'ון טוטלבן.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה House of Secrets #92
(יולי 1971)
יוצרים לן ויין
ברני רייטסון
גילום הדמות Dick Durock, דרק מירס עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
שם אמיתי אלק הולנד
כינויים האב הולנד, המייסד הראשי, המבקר, מוח הולנד, האדם הירוק, העשב, לה בון גמבו
סטטוס פעיל
מקצוע גיבור-על
כוחות כוח על-אנושי, מסוגל להשתלט על עולם הצומח, לשכפל את עצמו, להצמיח מחדש איברי גוף פגועים. בהמשך מסוגל לשלוט בארבעת היסודות (אש, אדמה, מים ואוויר). קיבל לרשותו את טבעת הכוח הלבנה.
חברוּת בקבוצה ליגת הצדק, ליגת הצדק האפל, הירוקת
חברוּּת לשעבר בקבוצה פרלמנט העצים
פרלמנט האבנים
פרלמנט הלהבות
פרלמנט הגלים
פרלמנט האדים
דמויות קשורות
משפחה אביגיל הולנד (אישה)
טפי הולנד (בת)
גרגורי ארקיין (חותן, מת)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היצור מן הבִּיצָהאנגלית: Swamp Thing; תרגום מילולי: דבר הביצה) הוא דמות בדיונית של אלמנטל צומח המופיעה בחוברות קומיקס בהוצאת DC קומיקס. היצור מן הביצה הראשון, אלכס אולסן, הופיע לראשונה בסיפור אימה בודד ואשר אינו קשור להמשכיות DC המרכזית בחוברת House of Secrets #92 מיולי 1971. בנוסף לאולסן, חלקו בזהותו של היצור מן הביצה חמש דמויות: אלק הולנד (המזוהה ביותר עם הדמות), אלברט הולרר, טפי הולנד, אלן הולמן ואהרון היילי. הדמות נוצרה בידי הכותב לן ויין והמאייר ברני רייטסון. הדמות היא מסה אנושית של חומר ירק שנלחמת כדי להגן על הביצה שלו, על הסביבה הטבעית וכן על האנושות מפני איומים על-טבעיים וטרור אקולוגי.

פופולריותה של הדמות גדלה בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 של המאה ה-20. נוסף על היסטוריה פרסומית רחבה, הזיכיון הניב שני סרטי קולנוע, סדרת טלוויזיה לייב אקשן וכן סדרת אנימציה קצרה בת חמישה חלקים. דמותו של היצור מן הביצה מדורגת במקום ה-28 ברשימת גיבורי-העל הגדולים לפי אתר IGN[1] וכן במקום ה-29 ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין אמפייר.[2]

ב-31 במאי 2019 עלתה לאוויר סדרת טלוויזיה אודותיו אשר שמה הוא "היצור מן הביצה".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכס אולסן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור הראשון בו מופיעה הדמות, המתרחש בשנות ה-20, אלכס אולסן הוא מדען שנלכד במעבדתו לאחר שעוזרו פוצץ אותה. עוזרו, דמיאן רידג', התכוון להרוג את אולסן ולהשיג את ידה של אשתו לינדה. אולסן משתנה פיזית בעקבות הכימיקלים והכוחות המיסטיים שבביצה, והופך ליצור מפלצתי שהורג את רידג' בטרם זה ירצח את לינדה. היצור מן הביצה אינו מצליח לגרום ללינדה לזהותו, ושוקע בעצבותו הרבה לתוך ביתו הבוצי החדש.

אלק הולנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחת הסיפור הקצר, שני יוצרי הדמות התבקשו ליצור סדרה מתמשכת בה מככבת דמות הרואית ועכשווית יותר. ויין ורייטסון עדכנו את זמן העלילה לשנות ה-70 של המאה ה-20 והציגו את דמותו של אלק הולנד, מדען שעובד בביצות לואיזיאנה על נוסחת שיחזור ביולוגית ש"מסוגלת להצמיח יערות ממדבריות". הוא נהרג על ידי פצצה שהושתלה בידי סוכניו של מר אי המסתורי, אשר מעוניין להשיג את ידו על הנוסחה. במהלך השריפה, כימיקלים רבים ניתזים על גופו של הולנד, והוא רץ מהמעבדה ונופל לביצות המזוהמות. זמן מה לאחר מכן, יצור דמוי צמח אנושי עולה מתוכן. רוי תומאס וג'רי קונוויי, שיצרו את דמותו של יצור אדם השייך לחברת מארוול קומיקס כשנה וחצי לפני יצירתו של אלק הולנד, מצאו דמיון רב בסיפור המקור של שתי הדמויות, אולם מארוול קומיקס בחרה שלא להגיש תביעה משפטית מאחר ששתי הדמויות דומות לדמות תור הזהב "הערימה" של חברת Hillman Periodicals.

היצור מן הביצה תוכנן במקור כמוטציה, כחיקוי מזוהם ביותר של אדם. אולם, תחת כתיבתו של אלן מור, היצור מן הביצה הומצא מחדש כישות האלמנטלים שנוצרה עם מותו של אלק הולנד ושמרה על זיכרונותיו ועל אישיותו. הוא מתואר כ"צמח אשר חושב שהוא אלק הולנד, ומנסה ככל יכולתו להיות אלק הולנד"[3]. דבר זה מוסיף ומבדיל את היצור מן הביצה מיצור אדם של חברת מארוול קומיקס, אם כי עדיין יצורים דמויי אדם מופיעים בפרלמנט העצים.

ההבדל העיקרי בין היצור מן הביצה השני לראשון הוא במבנה גופו השרירי וביכולתו לדבר. הקושי ביכולת הדיבור אצל אלכס אולסן היה לסיבה העיקרית מדוע אשתו לא יכלה לזהותו. אלן מור ניסה לפייס בין שתי הדמויות[4] על ידי הגילוי כי היו קיימים גלגולים קודמים של היצור מן הביצה לפני מותו ותחייתו המחודשת של אלק הולנד. שלושה מתוכם ראויים לציון: אלברט הולרר, טייס במלחמת העולם השנייה[5], אהרון היילי מתקופת שנות ה-40[6] ואלאן הולמן, היצור מן הביצה של שנות ה-50 ושנות ה-60 של המאה ה-20[7].

כפי שהתברר באירועי "היום הבהיר ביותר" של שנים 20102011, על אלק הולנד השתלטה אישיותו המשחיתה של נקרון, מנהיג חיל הפקחים השחורים, בסוף אירועי "הלילה האפל ביותר". היצור מן הביצה יצא למסע הרס בעיר סטאר סיטי וביקש להשמיד את כל החיים על פני כדור הארץ. בעקבות כך, ישות החיים הלבנה השוכנת בסוללת הכוח הלבנה נעזרה בתריסר גיבורים ונבלים כדי להאט את קצב התקדמותו וליצור יצור חדש בהתבסס על גופו של אלק הולנד. גרסה חדשה זו נבחרה לשמש כמארחה של ישות החיים הלבנה וקיבלה לרשותה את טבעת הכוח הלבנה שמעניקה חיים. היצור הביס והרג את היצור מן הביצה המקורי שנשמתו הושחתה. בהמשך, היצור השיב על כנם את החיים באזורי טבע בעולם, והכריז כי "אלה אשר יפגעו בירוקת יעמדו בפני חרון אפו". כמו כן, הוא השיב לאקווהמן, הוקמן, הצייד ממאדים ולפיירסטורם את חייהם[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #28 - Swamp Thing
  2. ^ The 50 Greatest Comic Book Characters
  3. ^ ' Swamp Thing Vol.2 #21, February 1984, page 22
  4. ^ Swamp Thing Vol.2 #33, February 1985
  5. ^ Swamp Thing Vol.2 #47, April 1986
  6. ^ Swamp Thing: Roots Graphic Novel
  7. ^ Swamp Thing Vol.2 #102, December 1990
  8. ^ Brightest Day #23, April 2011