התכנסות (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התכנסות
Convergence
עטיפת האוגדן "התכנסות", אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר.
עטיפת האוגדן "התכנסות", אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר.
מידע קומיקס
יוצר ג'ף קינג
אית'ן ואן סקייבר, ג'ייסון פאז, קרלו פגוליאן
תקופת פרסום מקורית אפריל 2015 – מאי 2015 (כ־4 שבועות ו־3 ימים)
סינדיקציה DC קומיקס
מספר החוברות 8 + חוברת ספיישל מספר 0
80 חוברות קשורות

התכנסותאנגלית: Convergence) היא מיני סדרת קומיקס ואירוע קרוס-אובר אשר פורסמה בין אפריל למאי 2015 על ידי חברת DC קומיקס. הסדרה העיקרית נכתבה על ידי ג'ף קינג ואוירה על ידי אית'ן ואן סקייבר, ג'ייסון פאז וקרלו פגוליאן. סדרה זו ממשיכה את האירועים אשר הסתיימו בסדרה "ארץ-2: קץ העולמות" ו"ה-52 החדשים: קץ העתיד".

לפי עלילת הסיפור, ברייניאק אסף ערים מתקופות זמן שונות אשר חדלו מלהתקיים. הוא כלא את המתיישבים בהן בכיפות בכוכב לכת מחוץ לגבולות הזמן והמרחב וכעת פותח אותן כדי לראות מה יקרה. אירוע זה מציין את חזרתן של דמויות יקום DC ותקופות זמן מלפני אירועי אנתולוגיית "המשבר" "פלאשפוינט", כדוגמת "המשבר בעולמות האינסופיים" ו"שעת אפס: משבר בזמן", שהובילו ליצירתו של יקום "ה-52 החדשים".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשך מספר עשורים במאה ה-20, חברת DC קומיקס שכתבה מחדש את הדמויות הראשיות שלה וכן רכשה זיכיונות קומיקס מחברות פרסום אחרות. דמויות קלאסיות אשר הוחלפו בעבר הוחזרו מחדש והתיישבו ביקומים מקבילים. דוגמה נפוצה לכך היא דמויות מתור הזהב של הקומיקס, אשר מקום מושבן הועתק לארץ-2. כלי עלילתי זה המדבר על קיומו של "מולטי-יקום" מלא בגיבורים ונבלים סיפק חומר לכתיבה לרבים מהסיפורים.

אולם, בשנת 1985 חברת DC בחרה לפשט את ההמשכיות שלה עם סיפור קרוס-אובר בשם "המשבר בעולמות האינסופיים", לפיו כל המולטי-יקום אוחד לכדי יקום אחד בעל היסטוריה אחת משולבת. סיפורי משבר מאוחרים יותר תיארו איומים נוספים על המציאות ושכתובים מחודשים, לרוב כדי ליצור איזון בהיסטוריה הבדיונית שבסיפורי החברה. סיפורים כדוגמת אלו כוללים את "שעת אפס: משבר בזמן" (1994); "המשבר האינסופי" (2006) - שהחזיר את רעיון המולטי-יקום, הכולל 52 עולמות; "המשבר האחרון" - שבו נמנעה השמדתו של המולטי-יקום; ו"פלאשפוינט", שבו שוכתב מחדש הרעיון של מולטי-יקום הכולל 52 עולמות והסיפורים שבו עודכנו לימים מודרניים יותר תחת החותם "ה-52 החדשים".

ספרו של כותב הקומיקס גראנט מוריסון "מולטיברסיטי" (Multiversity - רב-יקומיות, על-משקל Diversity - רבגוניות) חקר בהרחבה את המטא-בדיון המלא של המולטי-יקום ומיפה את מרבית 52 העולמות המרכיבים את המולטי-יקום מאז "פלאשפוינט".

כהקדמה לאירוע "התכנסות", חברת DC פרסמה שתי סדרות שבועיות בשם "ארץ-2: קץ העולמות" ו"ה-52 החדשים: קץ העתיד", אשר הובילו ישירות לסיפור הקרוס-אובר. בנוסף, מהדורה מוגבלת של "בוסטר גולד: קץ העתיד" משנת 2014 הציגה מחדש את ברייניאק, יריבו המושבע של סופרמן, שהטמיע לתוכו גרסאות מקבילות של עצמו מכל רחבי המולטי-יקום והוציא בכוח מבוסטר גולד הנוסע בזמן את מיקומה של נקודת ההיעלמות - נקודה בסופו של היקום שבה ניתן לקבל גישה לכל ההיסטוריה הכתובה, כולל זו שמלפני המשברים של חברת DC. מרגע זה, ברייניאק מתחיל לאסוף מגוון ערים מעולמות שונים לפני השמדתם לצורך יצירת עתיד אפשרי בהמשכיות "ה-52 החדשים", אך הוא מובס בידי הגיבורים של אותם עולמות ונכלא.

עלילה ראשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות אירועי "ארץ-2: קץ העולמות", גיבורי ארץ-2 באטמן (תומאס ויין), סופרמן (ואל-זוד), גרין לנטרן (אלן סקוט) ופלאש (ג'יי גאריק) מוצאים את עצמם בכוכב הלכת המדברי טלוס יחד עם יולנדה מונטז והעיתונאי דיק גרייסון. הם נתקלים בנבל שצורתו משתנה מרגע לרגע כדי להידמות להתגלמויות שונות של ברייניאק. מתברר כי הדמות היא טלוס, שליחו של ברייניאק והתגלמותו הגשמית של כוכב הלכת, הממתינה לשובו של אדונה. בדיוק כשהעולם שלהם עומד בפני השמדה בידי דארקסייד, גיבורי ארץ-2 השתגרו למקום. הם מגלים שברייניאק הטמיע לתוכו גרסאות יקום מקביל של עצמו, ולכד ערים רבות מרחבי ההיסטוריה של המולטי-יקום ומתקופות זמן שונות בהיסטוריה הפרסומית של חברת DC קומיקס, כולל סדרת הרומנים הגרפיים "עולמות אחרים" (Elseworlds). אחרי קרב קצר עם הגיבורים, טלוס מטקס תוכנית לפיה הגיבורים והנבלים של העולמות הרבים יילחמו ביניהם להוכחת עליונותם.

בינתיים, גיבורי ארץ-2 חוקרים את העולם אליו הגיעו, ויולנדה מונטז מתחילה להפגין כישורים חייתיים. תומאס ויין - שהפך לבאטמן אחרי מות בנו - נכנס לגרסה חלופית של גות'אם סיטי יחד עם דיק גרייסון וחושב שיכיר את דרכו חזרה למערת העטלף. הוא מגיע לגות'אם שלפני "פלאשפוינט" בכדור הארץ הקודם לאירועי "ה-52 החדשים" וחולק יחד עם בנו ברוס ויין מאותה המשכיות מפגש מרגש. ברוס מלווה לו את הבאטמוביל אך הם נרדפים מחוץ לעיר בידי נבלי גות'אם. תומאס ויין הורג את הנבלים בפיצוץ חומר נפץ, אך במחיר חייו. דיק גרייסון לומד בכוכב הלכת טלוס שהוא קשור לבאטמן בכל גרסת מציאות שהיא, ואף בשלב מסוים נטל את זהות הדמות. הוא לוקח את אחד הבאטראנגים של תומאס ויין ומחליט להמשיך בדרכו.

אלן סקוט משתמש בכוחותיו כאווטאר הארץ ולומד שעמוק בקרקעית כוכב טלוס נמצא כדור הארץ החלול סקארטקיז. הם נתקלים בשר המלחמה דיימוס, שמבטיח לגיבורים שיוכל להביס את טלוס. מתגלה כי דיימוס רדף באופן שיטתי אחר אדוני הזמן ולכד אותם. הוא ספג את כוחותיהם המשולבים ומשתמש בהם כדי לזמן את ברייניאק. לאחר מכן, דיימוס מגרש את ברייניאק ומגלה לטלוס שהוא אינו ההתגלמות הגשמית של הכוכב אלא בן תמותה ששינה את צורתו ליצור דמוי-ברייניאק כשזה האחרון פשט על עולמו והשתמש בעולם כמקום אחסון לערים הכלואות. טלוס נדהם מהגילוי ונעלם, ודיימוס מכריז על עצמו כשליט העולם. הוא מודיע לגיבורים שיגן עליהם בעזרת כוחותיו האומניפוטנטים, אם כי יהיה זה תמורת מחיר.

באותו רגע, כוכב הלכת טלוס מופיע בצורתו הגשמית בכדור הארץ המודרני שלפני "ה-52 החדשים", וסופרמן, סופרגירל, גאי גרדנר, חיל הפקחים האדומים וליגת הצדק מביטים בהופעתו הפתאומית בתדהמה. אפילו שומר המולטי-יקום ניקס אואטן, האל המרושע דארקסייד והישות הקוסמית אורקל לא באמת מבינים את מה שנגלה לפניהם. בינתיים בטלוס, גיבורי ארץ-2 נפגשים עם מספר גיבורים מלפני "פלאשפוינט" (סופרמן, החץ האדום, באטגירל (סטפני בראון), דונה טרוי והפלאש וולי וסט) וחוברים יחדיו. סופרמן מביע אמון בדיק גרייסון שיוכל לגייס את טלוס לצידם כנגד דיימוס. שני הפלאשים ג'יי ווולי מתחילים לחפש פלאשים נוספים ברחבי טלוס ומצרפים את הפלאש מתור הכסף של הקומיקס (בארי אלן) לצוות. בהמשך מתווספים לחבורה גיבורים רבים אחרים מתקופות זמן שונות במטרה להפיל את דיימוס משלטונו.

דיימוס מגייס מספר נבלי-על כדי להגן עליו, תוך הבטחה שיגשים את משאלותיהם הכמוסות ביותר. יולנדה מגלה להם שדיימוס משתמש בהם ורוצה שהם ימותו כדי שבכך יעניקו לו את "קסם המוות" שיאפשר לו ליצור את המולטי-יקום מחדש בדמותו. דבר זה משכנעם להצטרף לקבוצת הגיבורים במלחמתם נגד דיימוס. טלוס משתכנע להילחם לצד הגיבורים, נלחם נגד דיימוס ומחליש אותו. בסופו של דבר, דיימוס מושמד בידי האל ג'ורדן מתקופת שעת אפס: משבר בזמן, עליו השתלטה ישות הפחד הצהובה פאראלקס. באופן בלתי צפוי, מעשה זה משחרר את כל האנרגיות של אדוני הזמן לעולם, ויוצר קשת ברקים לתוך החלל ופוגע באורקל האלוהי. לפני מותו, אורקל מודיע שהמציאות מתפוררת, כשם שקרה במשברים הקודמים.

בראותו שאין פתרון למצב, הנוסע בזמן וייב-ריידר (גרסה עתידית של בוסטר גולד מלפני "פלאשפוינט") מזמן חזרה את ברייניאק. זה האחרון מגלה ששרד את אירועי "פלאשפוינט" וביקש לחקור את ההיסטוריה של המולטי-יקום, אך התחיל לעבור מוטציה בעקבות האפקטים של המשברים הקודמים. הוא הבין שהפך למפלצת ומבקש להחזיר את הסדר על כנו. הוא מתכונן להחזיר את כולם לתקופות זמנם, אך אינו יכול לעשות זאת עקב הנזק שנגרם מהמשבר בעולמות האינסופיים. עקב כך, הגיבורים מחליטים לשנות את סופו של משבר זה. בזמן שברייניאק שולח את סופרגירל ואת בארי אלן חזרה להתמודד עם גורלם במשבר המקורי, סופרמן מלפני "פלאשפוינט" ופאראלקס משעת האפס, המבקש לכפר על עוונותיו, מתנדבים ללכת עמם ולשנות את השלכות המשבר. ברייניאק אומר שהדבר הביא לשינוי במולטי-יקום וגרם לכך שהכל חזר לקדמותו לפני שברייניאק הביאם לשם. לפי ספרו של מוריסון "מולטיברסיטי", העולמות הישנים של המולטי-יקום הקלאסי מתקיימים גם בגרסתם המקורית וגם בגרסתם המודרנית. כל העולמות וכל תקופות הזמן מתקיימים כעת בזמן ההווה. צוות הגיבורים של ארץ-2 נשארים על פני הכוכב, אך טלוס משגר את הכוכב ליקום של ארץ-2. הוא מופיע בפניהם בשמיים ואומר להם שהוא זוכר את שמו האמיתי והיכן נמצאת משפחתו, והעולם הזה הוא כעת ארץ-2 החדש שלהם. כוח הטבע חוזר לאלן סקוט, והוא משנה את פני הכוכב ויוצר קשר עם צי הספינות שנושא את פליטי ארץ-2 מתוך כוונה ליישבם בעולם החדש.

עלילות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילות המשנה המובאות במהלך אירועי "התכנסות" מתארות את חייהם של גיבורי-העל מתקופות הזמן השונות בזמן נפילת הכיפות על הערים וכשנה אחרי, את זמן הסתגלותם והדרכים השונות אותן ניסו כדי להימלט מהמצב אליו נקלעו. כשנה אחרי, כל גיבורי-העל מכל הערים הכלואות מגלים שהכיפה נעלמה וכוחם חזר אליהם בפתאומיות. כמו כן, קול מסתורי מצלצל באוזניהם וקורא להם להשתתף בקרב אליפות לצורך הישרדות עולמם.

  • התכנסות: אקווהמן - אקווהמן מארץ-פריים שלפני "פלאשפוינט" כלוא מתחת לכיפה במטרופוליס שלפני משבר "שעת האפס" ועוזר לתושבים נגד מתקפתו של דת'בלו מיקום ויילדסטורם.
  • התכנסות: באטגירל - סיפורם של באטגירל, העטלף השחור ורובין האדום בארץ-פריים שלפני "פלאשפוינט", ומלחמתם בגנרל גרוד וקאטמן מקו הזמן "פלאשפוינט".
  • התכנסות: באטמן ורובין - בגות'אם סיטי שלפני "פלאשפוינט", באטמן, רובין והברדס האדום מתמודדים עם אסופת פושעים בפארק רובינסון כאשר פויזן אייבי מנסה להגן על הפארק מפני הפינגווין, אדם-עטלף, מיסטר פריז, המסיכה השחורה וקילר קרוק.
  • התכנסות: באטמן - צל העטלף - בתקופה שלפני משבר "שעת האפס" ולאחר אירועי "באטמן: נפילתו של אביר", ברוס ויין לכוד מתחת לכיפה במטרופוליס, ועושה את דרכו בנבכי העולם התחתון. הוא נתקל בז'אן-פול ואלי ונאלץ לכרות עמו ברית למרות ההבדלים ביניהם.
  • התכנסות: בוסטר גולד - בעלילה שעוקבת אחר בוסטר גולד שלפני אירועי "פלאשפוינט" ושלאחריהם, הגנב מייקל קרטר נשלח בשנת 2462 למשימה לגנוב ציוד מסע בזמן ולהעבירו דרך קו הזמן. אולם, הוא נוסע אחורנית בזמן לתקופה מוקדמת יותר ומגלה כי ברייניאק כלא אותו ועוד מספר גרסאות חלופיות של נוסעים בזמן כמוהו. הוא ניצל בידי ריפ האנטר וחבורתו, והם עושים את דרכם במעמקי כוכב טלוס כדי להציל אותם.
  • התכנסות: גרין לנטרן/פאראלקס - קייל ריינר בתקופה שלפני משבר "שעת האפס" היה גרין לנטרן חדש בתפקיד, והוא מגלה שטבעת הכוח איבדה את כוחה לאחר שהכיפה נפלה על מטרופוליס. הוא מבקר את חברו לחיל הפקחים הירוקים האל ג'ורדן בכלא לאחר שזה האחרון רצח את שומרי היקום (באירועי "גרין לנטרן: דמדומי הברקת"). כשהקול המסתורי מגלה לו שאלופי הארץ מכל הערים ייבחרו להשתתף בקרב על הישרדותם עולמם, ריינר מקבל חזרה את כוחותיו ונבחר להיות אחד מאותם אלופים. אולם, כשם שחזרו אליו כוחותיו, כך חזרו הכוחות גם להאל - שדעתו מושפעת על ידי ישות הפחד פאראלקס.
  • התכנסות: הארלי קווין - סיפורן של הארלי קווין, פויזן אייבי וקאטוומן (מסדרת הכותרים "הסירנות של גות'אם") בגות'אם שלפני "פלאשפוינט".
  • התכנסות: החיפושית הכחולה - סיפורם של טד קורד, קפטן אלן אדם ו-ויק סייג' בהאב-סיטי שבארץ-4. כעת כשהכיפה נפלה על העיר, השלטונות מחרימים כלי-נשק מהתושבים וקפטן אדם מוביל קבוצת שומרים נגד חבורת מפגינים.
  • התכנסות: החץ הירוק - אוליבר קווין וקונור הוק מלפני משבר "שעת האפס" נקלעים לעיר מטרופוליס בזמן נפילת הכיפה על העיר ועוזרים לאזרחים חפים מפשע נגד כנופיית עליונות לבנה.
  • התכנסות: הרפתקאותיו של סופרמן - סיפורם של סופרמן וסופרגירל מארץ-1 בתקופה שלפני "המשבר בעולמות האינסופיים" ונסיונותיהם להפיל את הכיפה המקיפה את גות'אם סיטי דרך אזור הפנטום, בו כלואים הפושעים המסוכנים ביותר של כוכב הלכת קריפטון.
  • התכנסות: כח המהירות - הרפתקאותיו של וולי וסט בהמשכיות שלפני "פלאשפוינט". וסט, שעזר לפלאש בתור קיד פלאש, מתפקד כעת בתור הפלאש ולצידו שני עוזרים צעירים - ילדיו ג'יי ואיריס וסט, שירשו ממנו את החיבור לכוח המהירות. השלושה נלכדים בגות'אם סיטי וכמו יתר גיבורי-העל, הם מאבדים את כוחותיהם למשך שנה.
  • התכנסות: סופרבוי - העיר מטרופוליס הייתה שרויה במשך שנה תחת כיפה בלתי חדירה. פרויקט קדמוס ניסה במשך זמן זה לשחזר את כוחותיו של השיבוט סופרבוי (קון-אל הצעיר) מלפני משבר "שעת האפס". עם היעדרו של סופרמן, קון-אל מתוסכל מהעובדה שאיבד את כוחותיו בדיוק כשקיבל אחריות עליהם, היות שהיה מרדן המונע בידי אגו. עליו להתמודד מול גרסה חלופית של רובין האדום מארץ-22.
  • התכנסות: סופרגירל - מטריקס - סיפורם של מטריקס ולקס לות'ר מלפני משבר "שעת האפס". מאז שהכיפה נפלה על העיר מטרופוליס ובודדה אותה מיתר העולם, לות'ר מדוכא מהעובדה שנגזלה ממנו ההזדמנות לנקום בסופרמן, שנהרג בידי דומסדיי ולא במו ידיו ("מותו של סופרמן").
  • התכנסות: סופרמן - קלארק קנט מלפני "פלאשפוינט" לכוד בגות'אם סיטי כשהכיפה נופלת על העיר, וכשנה לאחר שאיבד את כוחותיו, הוא מנסה עדיין ללחום בפשע בעזרת מומחיותו של באטמן חברו. בינתיים בגות'אם סיטי של תקופת "פלאשפוינט", באטמן מזהיר את בני בריתו מפני המלחמה הקרבה.
  • התכנסות: סינדיקט הפשע - בסיפור זה מובאים עלילותיהם של סינדיקט הפשע של אמריקה מארץ-3 ושל לגיון הצדק אלפא מהמאה ה-853. על אף היותם פושעים, חברי הסינדיקט אולטרה-מן, סופרוומן, איש-הינשוף, טבעת-כוח וג'וני קוויק נלחמים להציל את המוניטין שלהם, מכיוון שלא התכוונו לפגוע באף אחד.
  • התכנסות: פלאש - בארי אלן בתקופה שלפני "פלאשפוינט" מרגיש מתוסכל מהעובדה שהכיפה העוטפת את גות'אם סיטי גזלה את כוחות המהירות שלו והוא אינו יכול לצאת מהעיר.
  • התכנסות: קאטוומן - קאטוומן מלפני משבר "שעת האפס" מגיעה למטרופוליס במרדף אחר שרשרת יהלומים, אך נאלצת להישאר בעיר כשהכיפה מבודדת את העיר משאר העולם. כשנה אחרי, היא מגנה על אזור הסלאמס מפני שכירי חרב רצחניים ומפני ברונו מנהיים וכנופיית אינטרגנג, אך בהמשך מתעמתת עם גרסה חלופית של באטמן מארץ-22.
  • התכנסות: קומיקס בלשים - כשהשמיים נעשים אדומים מעל מטרופוליס, דיק גרייסון מארץ-2 מתעקש שהוא ושותפתו הציידת ייכנסו לעיר. בהמשך, דרכיהם מצטלבות עם סופרמן מארץ-30, שמנסה להרגיע את התושבים בעניין הכיפה שהופיעה בפתאומיות בשמי העיר.
  • התכנסות: קומיקס פעולה - סיפורם של סופרמן ולויס ליין מארץ-2 בימים שלאחר נפילת הכיפה על העיר. גם סופרמן וגם פאוור גירל מחוסרי כוחות. בחוברות אלו גם מובאת עלילתו של ארץ-30 מחותם "עולמות אחרים", לפיו סופרמן גדל בברית המועצות של שנות ה-50 של המאה ה-20, וגיבורי-העל חולקים בהיסטוריה משותפת עם גרסאות חלופיות לדמויות פוליטיות כמו יוסיף סטלין וג'ון פיצג'רלד קנדי.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלכות אירועי "התכנסות" מביאים לסופו של חותם "ה-52 החדשים", אולם ההמשכיות שהחלה בו ממשיכה.[1] לאחר סיומו של הסיפור, חברת DC קומיקס תחל בפרסומן של 24 חוברות חדשות מיוני 2015, וזאת לצד המשך פרסומן הרציף של 25 חוברות הדגל הוותיקות של החברה. לאחר ההכרזה של השיפוץ הנרחב לכותרי החברה, העורך דן דידיו השווה את הסיפורים שלאחר "התכנסות" לאלה של "שנה מאוחר יותר", שפורסמו לאחר "המשבר האינסופי" של שנת 2006.[2]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע ראשון (דמויות מלפני פלאשפוינט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע שני (דמויות מלפני שעת אפס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע שלישי (דמויות מתקופת המשבר בעולמות האינסופיים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע רביעי (דמויות מלפני המשבר בעולמות האינסופיים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]