גרין לנטרן: לידה מחדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרין לנטרן: לידה מחדש
Green Lantern: Rebirth
עטיפת החוברת Green Lantern: Rebirth #1, אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר
עטיפת החוברת Green Lantern: Rebirth #1, אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר
מידע קומיקס
יוצר ג'ף ג'ונס
תקופת פרסום מקורית דצמבר 2004 – מאי 2005 (כ־21 שבועות ו־5 ימים)
סינדיקציה DC קומיקס
מוציא לאור DC קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרין לנטרן: לידה מחדשאנגלית: Green Lantern: Rebirth) היא מיני סדרת קומיקס שהחלה את סאגת מלחמת האור של כותרי גרין לנטרן, ואשר פורסמה בדצמבר 2004 על ידי חברת DC קומיקס למשך שש חוברות. הסדרה, שנכתבה על ידי ג'ף ג'ונס ואוירה על ידי אית'ן ואן סקייבר, הציגה דמויות רבות משישים שנות קיומם של כותרי גרין לנטרן. הצוות הקריאייטיבי ג'ונס-ואן סקייבר אחראי מאוחר יותר גם להחזרתו לחיים של הפלאש מתור הכסף בארי אלן, במיני סדרה משנת 2009 "פלאש: לידה מחדש".

הסיפור עוקב אחרי תחייתו המחודשת של הגרין לנטרן מתור הכסף האל ג'ורדן בשעה שהוא מתגבר על הפחד עצמו ואשר גרם לו להפוך לנבל פאראלקס במיני סדרה גרין לנטרן: דמדומי הברקת. במיני סדרה מככבים גם חברי חיל הפקחים הירוקים קייל ריינר, ג'ון סטיוארט וגאי גרדנר, והיא מחזירה לחיים אלמנטים שונים ממיתוס הגרין לנטרן כשומרי היקום, קילווג והנבל סינסטרו, בו בעת שמציגה קונספט חדש הידוע בשם "הספקטרום הרגשי".

המיני סדרה היא הראשונה בטרילוגיה, והיא ממשיכה במיני סדרה גרין לנטרן: מלחמת חיל סינסטרו ומסתיימת בהלילה האפל ביותר. היא זכתה להצלחה פרסומית רחבה, כאשר הגיליון הראשון מכר קרוב ל-157 אלף עותקים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994, חברת DC קומיקס החליטה להפרד מדמותו של האל ג'ורדן, הגרין לנטרן הפופולרי ביותר של כדור הארץ מאז הפצעתו לראשונה מעל דפי הקומיקס בשנת 1959, ולהחליפו בדמות חדשה אשר תישא בנטל הגרין לנטרן - קייל ריינר - מתוך תקווה שדמותו הצעירה תמשוך קהל חדש של קוראים. הסיפור שהחל בחוברת Green Lantern vol. 3 #48, דמדומי הברקת, תיאר את התדרדרותו של האל ג'ורדן לכדי שגעון לאחר שהושמדה עירו, קוסט סיטי, והפיכתו לנבל פאראלקס. ג'ורדן החל במסע הרס בכוכב הלכת אואה, מקום מושבם של שומרי היקום המפקחים על חיל הפקחים הירוקים. הוא הרג את כל חברי החיל המתנגדים אליו וכן את שומרי היקום פרט לאחד, גאנטת. כמו כן, הוא השמיד את סוללת הכוח הראשית, ממנה טוענים חברי החיל את טבעות הכוח שלהם. הוא אף הורג את סינסטרו, חבר גרין לנטרן לשעבר שנחשף כפושע - בידי ג'ורדן עצמו - ואשר מחפש לשעבד את כוכבו בעזרת טבעת הכוח שלו. בהמשך, ג'ורדן מבקש לשנות מחדש את כל הקיום לפי רצונו באירוע הקרוס-אובר שעת אפס: משבר בזמן.

הדיון הסוער שנערך בין מעריצי הקומיקס לכותבים בעקבות ההחלטה להפוך את אחד מחברי הגרין לנטרן המזוהים ביותר עם הכותר לפושע הוביל בד בבד עם ביסוסו של ריינר כחבר הגרין לנטרן האחרון גם למספר ניסיונות להביא לכפרתו של ג'ורדן, תחילה במיני סדרה "הלילה האחרון" משנת 1996 - שבה ג'ורדן מקריב את חייו כדי להצית מחדש את אור השמש - וכן ב"יום הדין" משנת 1999, שבה נשמתו של ג'ורדן שוכנת בכור המצרף והופכת למארח רוח הנקמה של אלוהים, הידועה בשם הספקטר.

לאחר שניסיונות כושלים אלה הובילו לירידה במכירות החוברות, חברת DC החליטה בצעד חסר תקדים להחזיר לתחיה את האל ג'ורדן בשנת 2004, לאחר כעשור של פניות ובקשות מצד הקוראים. ראשית כל, הסדרה החודשית בוטלה בחוברת מספר 181, והכותב ג'ף ג'ונס נשכר כדי להשיב את דמותו של ג'ורדן לחיים במיני סדרה Green Lantern: Rebirth. המיני סדרה ענתה על מספר שאלות בוערות, בין היתר על דמותו של ג'ורדן ועל המסתורין אודות חולשתן של טבעות הכוח הירוקות לצבע הצהוב.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת החוברת Green Lantern: Rebirth #6 ממאי 2005, אמנות מאת אית'ן ואן סקייבר.

חללית מתרסקת על כדור הארץ ליד שני מטיילים, ובה מתגלה הגרין לנטרן קייל ריינר כשהוא פצוע וחלש. ריינר ממלמל "יש לו שם" לפני שהוא מתעלף, כשלצידו מונח אובייקט ירוק שנראה כמו ארון מתים. סדרת מאורעות מוזרים מתחילה להתרחש. פיזיולוגיית שינוי הצורה הוולדארית של הגרין לנטרן לשעבר גאי גרדנר הופכת לבלתי יציבה. העיר קוסט סיטי, שהושמדה זה מכבר, מופיעה מחדש לשני טייסים שחגים מעל האזור, כאשר הבית היחיד אשר משוחזר הוא ביתו של האל ג'ורדן. ג'ורדן, בתור הספקטר, גוזר את דינו של הנבל היד השחורה, כשלפתע הוא אינו מסוגל לחשוב בצלילות וחש שמשהו אינו כשורה. הוא אומר לידידו אוליבר קווין (הידוע כהחץ הירוק) ש"כל זה לא היה אמור להתרחש. זה אינו אני. זה לא מה שאני". חזרה לכביש המהיר, ריינר ממשיך למלמל כשהוא חצי בהכרה שהוא חייב להראות להם. טבעת הכוח שלו מתחילה לדבר את המילים "פאראלקס מגיע".

כאשר חברי ליגת הצדק (סופרמן, באטמן, וונדר וומן, פלאש, אקווהמן, זטאנה וג'ון סטוארט) מתעמתים מול ג'ורדן ב"פריס תעופה", ג'ורדן מתעקש שאינו אחראי להקמתה מחדש של קוסט סיטי. לפתע, ג'ון סטוארט הופך לאלים ומתקיף את חבריו, כאשר טבעת הכוח שלו מודיעה אף היא שפאראלקס מגיע. בינתיים, במגדל השמירה של ליגת הצדק שעל הירח, טבעת הכוח הרזרבית שג'ורדן נתן בזמנו לחץ הירוק מכפילה את עצמה ומגיעה לידיו של גאי גרדנר, שהופך חזרה לגרין לנטרן. קילווג, שהוחזר לחיים בידי ריינר וגאנטת (אחרון שומרי היקום) לאחר מאורעות דמדומי הברקת, מופיע ומתקיף ללא את ריינר ללא הסבר, אך גאנטת עוצר בעדו בניסיון לגונן על ארון המתים, שמתגלה שבתוכו שוכנת גופתו של ג'ורדן. ריינר וקילווג נלחמים ביניהם, וריינר חש שמשהו בטבעת שלו מנסה להשתלט על רוחו, בדומה למה שקרה לסטוארט ולקילווג. גאנטת משגר את ריינר ואת ארון המתים של ג'ורדן למגדל השמירה של ליגת הצדק. בינתיים, ג'ורדן (המופיע כמארח רוח נקמתו של אלוהים) חוקר את ביתו, שהופיע מחדש. הוא נתקל בגרסה שלו הנשלטת בידי פאראלקס, וזה נלחם נגדו.

לאחר מכן, הספקטר מסביר לג'ורדן את האמת על פאראלקס, בשעה שריינר מסביר זאת לאוליבר קווין - שפאראלקס היא ישות דמונית טפילה צהובה שנולדה עוד מתחילת הזמן, ניזונה מפחד, יוצרת הרס וחורבן עם כל מה שבא במגע איתה וגורמת לציוויליזציות שלמות להשמיד את עצמן מרוב פרנויה. שומרי היקום כלאו את הישות בסוללת הכוח הראשית בכוכב הלכת אואה בעזרת האנרגיה המנוגדת לפחד, כוח הרצון. ריינר מוסיף ומסביר שקיים הספקטרום הרגשי שבו כוח הרצון הקולקטיבי של היקום נאסף לתוך סוללת הכוח הראשית, וכי כוח רצון ירוק הוא הטהור ביותר. פאראלקס שכב בתרדמת למשך מיליוני שנים ואופיו האמיתי נסתר מן העין בידי שומרי היקום מתוך מאמץ למנוע מלשחררו. בסופו של דבר הוא נודע בפשטות כ"טומאה צהובה". זו הסיבה מדוע טבעות הכוח הירוקות חסרות תועלת מול הצבע הצהוב. פאראלקס החליש את כוחו בספקטרום הרגשי התואם, ולכן רק האחד אשר יצליח להתגבר על הפחד ישתלט על טבעת הכוח, ואותו בחרו שומרי היקום כחבר בחיל הפקחים הירוקים. אולם, בנקודה מסוימת במהלך ההיסטוריה, פאראלקס התעורר משנתו הארוכה, כשהוא חלש ומורעב. הוא נטפל לג'ורדן דרך טבעת הכוח שלו כשזה היה במצבו החלש ביותר, והצליח להשפיע עליו במשך שנים, מגביר את תחושות הפחד וחוסר הביטחון שבו, ואף גורם לשיערו להלבין. שליטתו של פאראלקס על ג'ורדן הושלמה כאשר זה האחרון התאבל על אובדן עירו קוסט סיטי, והיה זה פאראלקס שאחראי למעשיו הרצחניים. כאשר ג'ורדן השמיד את סוללת הכוח הראשית, הוא שחרר ללא ידיעתו את פאראלקס, שנבלע בתוך נשמתו של ג'ורדן. כאשר גאנטת העביר את טבעת הכוח האחרונה לקייל ריינר, הטבעת כבר הייתה חפה מכל חולשה לצבע הצהוב, כעת שפאראלקס שוחרר מכלאו. כאשר ג'ורדן הקריב את חייו כדי להצית מחדש את אור השמש באירועי הלילה האחרון, רוח הנקמה נמשכה אל ג'ורדן וטיהרה אותו מכל נגע של פאראלקס.

החץ הירוק וריינר מותקפים על ידי סינסטרו, שמתגלה כחי וקיים, ואומר להם שהוא השתמש בטבעת הכוח הצהובה שלו כדי להתחבר לכוחו של פאראלקס ולהעירו, וכי דמותו של סינסטרו אותה הרג ג'ורדן היא אשליה שנוצרה בידי פאראלקס. רצח זה הוא המצע האחרון שהביא לנפילתו של ג'ורדן לטומאה הצהובה ולשבירת רוחו. ליגת הצדק, חברת הצדק של אמריקה והטיטאנים הצעירים מגיעים לקוסט סיטי ומתקיפים את פאראלקס, אך הישות מתגברת עליהם ומשליטה בהם פחד. אולם, רוח הנקמה מצליחה להתגבר על הישות ולשחרר את נשמתו של ג'ורדן ממנה. פאראלקס - המבקש להשתלט על נשמות - תוקף את גאנטת ואילו נשמתו של ג'ורדן נמשכת אל עבר אור החיים לאחר המוות. גאנטת מצליח לנווט את נשמתו של ג'ורדן אל תוך גופו הגשמי, וזה מתעורר חזרה לחיים ולוקח חזרה את מקומו כגרין לנטרן. הוא וסינסטרו נלחמים ביניהם לאורך כל מערכות הכוכבים, ולבסוף ג'ורדן מחזיר את סינסטרו חזרה ליקום האנטי-חומר אליו הוא גורש בעבר.

ג'ורדן וריינר מגיעים לקוסט סיטי, ויחד עם גרדנר, סטוארט וקילווג מצליחים לשחרר את גאנטת מאחיזתו של פאראלקס ולכלוא את הישות חזרה בסוללת הכוח הראשית באואה. לאחר מכן, שומרי היקום מודיעים שזהו הזמן להקים מחדש את חיל הפקחים הירוקים. ג'ורדן מחדש את מערכת היחסים שלו עם קרול פריס, שמחליטה לפתוח מחדש את "פריס תעופה", ועם אוליבר קווין, שמציע לו להחלים בביתו. עם התחלה חדשה זו, האל ג'ורדן מוצא בתוכו את האומץ ואת שלוות הנפש מאז השמדת עירו להמשיך בחייו. לבסוף, בבית הסוהר "בל ריב", הקטור האמונד חש בתחייתו המחודשת של ג'ורדן, ומחכה בציפייה להתעמת שוב מול יריבו הוותיק.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיני סדרה מחזירה לחיים את האל ג'ורדן בכך שמפרידה בינו לבין הפאראלקס והספקטר גם יחד, עימם התאחד בדמדומי הברקת. הספקטר, כעת ללא מארח, נראה זורע הרס בעולם קסם במיני סדרה "יום הדין" המובילה לאירוע המשבר האינסופי. חיל הפקחים הירוקים ושומרי היקום מוצגים מחדש, לאחר שנעדרו מעל דפי הקומיקס מאז דמדומי הברקת. הסיפור המלא על הקמתו מחדש של חיל הפקחים הירוקים סופר ב"חיל הפקחים הירוקים: היטענות מחדש" (Green Lantern Corps: Recharge) בכתיבתם של ג'ף ג'ונס ודייב גיבונס. בנוסף, מקור הטומאה הצהובה נבע מחיבורו של פאראלקס לסוללת הכוח הראשית. החיל, בפעם הראשונה בהיסטוריה, יכול היה להתגבר על החולשה לצבע הצהוב בכך שהתגבר על רגש הפחד. חברת DC קומיקס החלה בהשקה חודשית של כרך רביעי החל מיולי 2005, כשהאל ג'ורדן תופס את מקומו המרכזי כגרין לנטרן. ג'ורדן משיב לעצמו את חייו ועובר להתגורר בקוסט סיטי, שנבנית ומתיישבת מחדש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]