קרול פריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרול פאריס)
כוכב ספיר
Carol Ferris
קרול פריס, כפי שהיא מופיעה על עטיפת החוברת Green Lantern Vol.4 #45 מאוקטובר 2009, אמנות מאת דאג מאנק ופרנסיס מנפול.
קרול פריס, כפי שהיא מופיעה על עטיפת החוברת Green Lantern Vol.4 #45 מאוקטובר 2009, אמנות מאת דאג מאנק ופרנסיס מנפול.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה כקרול פריס:
Showcase #22
(ספטמבר 1959)
ככוכב ספיר:
Green Lantern Vol.2 #16
(אוקטובר 1962)
יוצרים קרול פריס:
ג'ון ברום, גיל קיין
כוכב ספיר:
רוברט קאניגר, לי אליאס
גילום הדמות בלייק לייבלי ("גרין לנטרן")
כריסטינה רן (היקום הקולנועי של DC)
מידע
שם אמיתי קרול פריס
כינויים כוכב הספיר, הטורף
סטטוס פעיל
מקצוע טייס, נבל-על, איש עסקים, גיבור-על
כוחות טבעת הכוח הסגולה, יכולת תעופה, חסינות, יצירת פרצי אנרגיה בדומה לטבעת הכוח הירוקה.
חברה בקבוצה כוכבות הספיר
השומרים החדשים
חברה לשעבר בקבוצה פריס תעופה
הזאמארונות
החברה הסודית של נבלי-העל
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה קארל פריס (אבא, מת)
כריסטין פריס (אמא, מתה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרול פריסאנגלית: Carol Ferris) היא דמות בדיונית המופיעה בחוברות הקומיקס גרין לנטרן של חברת DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה כקרול פריס בחוברת Showcase #22 מספטמבר 1959 וכנבלת-העל "כוכב ספיר" (Star Sapphire) בחוברת Green Lantern Vol.2 #16 מאוקטובר 1962. הדמות נוצרה לראשונה בידי הכותב ג'ון ברום והמאייר גיל קייל, וככוכב ספיר בידי רוברט קאניגר ולי אליאס. קרול פריס היא מושא אהבתו של הגרין לנטרן מתור הכסף האל ג'ורדן.

דמותה של קרול פריס הופיעה בעיבודים שונים מחוץ לקומיקס, ביניהם ב"ליגת הצדק: סדרת האנימציה" (בדיבובה של אוליביה דאבו, ששבה לדבב את הדמות בסרטי האנימציה "גרין לנטרן: טיסה ראשונה" ו"ליגת הצדק: אבדון"), ב"גרין לנטרן: סדרת האנימציה" בדיבובה של ג'ניפר הייל, בסרט האנימציה "ליגת הצדק: הגבול החדש" (בדיבובה של ברוק שילדס), בסרט הלייב אקשן "גרין לנטרן" בגילומה של בלייק לייבלי ובסרטי היקום הקולנועי של DC "איש הפלדה" ו"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", אותה גילמה השחקנית כריסטינה רן.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרול פריס היא סמנכ"ל חברת "פריס תעופה", והיא בתו היחידה של התעשיין קארל פריס. היא שכרה את האל ג'ורדן לחברתה, ועד מהרה נמשכה לטייס הצעיר והאמיץ. אולם, מערכת היחסים הרומנטית ביניהם התארכה זמן קצר, שכן היא קיבלה את מושכות החברה מידי אביה, והוכתרה בידי בנות זוגם של שומרי היקום, הזאמארונות, ככוכב ספיר החדשה. כאשר הזאמארונות גילו שפריס מאוהבת בג'ורדן, שהיה הגרין לנטרן ומשרתם של שומרי היקום, הן שלחו אותה להילחם נגדו.

במשך השנים, גרין לנטרן וכוכב ספיר נלחמו ללא הרף, אך ג'ורדן תמיד החזיר אותה לשפיותה.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת Green Lantern: Secret Origins, ההיסטוריה המשותפת של ג'ורדן ופריס נכתבה מחדש. בסיפור זה, השניים נפגשו כשהיו בני שמונה כאשר חזו באביו של ג'ורדן (וחברו הטוב של קארל פריס) מתרסק עם מטוסו מעל המדבר. עם השנים, האשמה על המקרה השפיעה קשות על אביה של קרול, שחלה והעביר את השליטה בחברתו לבתו. ג'ורדן - שבתחילה שנא את אביה בעקבות כך - למד את האמת, והשניים התנחמו זה בזרועות זו. אולם, מערכת היחסים ביניהם התקררה בשל סירובה של קרול לצאת עם עובדיה.

הטורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשקרול פריס נרפאה מזהותה של כוכב ספיר, היא פיתחה אישיות תת-הכרתית נוספת, "הטורף" הזכרי. היא מצאה בדמות זו את כל מאווייה - גבריות, חוזק והגנה, בעיקר משום שנמנעה ממנה אהבתו של ג'ורדן. הטורף הוא ישות נפרדת מגופה של פריס, עוזר לה להדוף איומים על "פריס תעופה" ואף מחזר אחריה - בתקופה שהיא לא ידעה שהוא חלק ממנה - ונלחם בג'ורדן על אהבתה. ג'ורדן הביס את הטורף ועד להתאחדותו עם קרול פריס לכדי נבלת-העל כוכב ספיר.

כנבלת-על, קרול תפסה את השלטון בזאמארון, אולם שלטונה היה קצר מועד. בעקבות המשבר בעולמות האינסופיים, הזאמארונות נטשו את מלכתן ואת עולמן ועברו לחיות בממד אחר יחד עם בני זוגם שומרי היקום. קרול זעמה על כך ונשבעה לנקום בג'ורדן ובחיל הפקחים הירוקים. לאחר מספר קרבות ביניהם, פריס מצאה הזדמנות לפגוע במאהבה לשעבר ורצחה את קאטמה טוי, שטבעת הכוח שלה איבדה מכוחה לאחר השמדת סוללת הכוח הראשית בכוכב הלכת אואה. ג'ורדן התאמץ לרסן את ג'ון סטוארט - בעלה של קאטמה - מלהרוג את פריס, ויחסי החברות ביניהם נותרו מתוחים מאז.

בכרך השלישי של חוברות גרין לנטרן, ישותו של הטורף שוכתבה כישות חייזרית טפילה מכוכב מאלטוס (מקום מוצאם של שומרי היקום), שהשתלטה על פריס וגרמה לה לרצוח את קאטמה. חיל הפקחים הירוקים חילצו את הישות מגופה של פריס והצילו את חייה תוך כדי. עם זאת, זמנה תחת שליטתו של הטורף, השמדת עיר הולדתו של ג'ורדן קוסט סיטי ועצם הידיעה כי אביה ביים את מות אמה, גרמו לה לדחות מעליה את ג'ורדן מלא הצער. פריס בחרה להישאר עם אמה, שלמעשה נלקחה לבית חולים פסיכיאטרי אך ברחה בעקבות השמדת קוסט סיטי, ולמצוא את יעודה בעצמה.

פריס הפכה למנהלת המתקן מאונט ת'נדר של קבוצת צדק אקסטרים. היא גילתה לתדהמתה שהיא בהריון, על אף שלא הייתה נתונה בקשר כלשהו. עד מהרה התגלה כי התינוק שברחמה נוצר כאשר הטורף אנס את כוכב ספיר הראשונה. כמו כן, התגלה שפריס לא הפכה לכוכב ספיר אם כי מדובר בישות אנרגטית ששכנה בגופה. או אז, השד נרון הופיע והציע לטהר אותה משתי הישויות. קרול מסכימה ועדה להריגתם של הטורף וכוכב ספיר בידיו של נרון, שעזב עם התינוק.

בסופו של דבר, אירועי המשבר הביאו למחיקתם של האירועים עד כה. החוברת Blackest Night #1 מציינת כי בסיפור שלא סופר, קרול השתחררה מהישות כוכב ספיר זמן קצר לפני מותה של קאטמה טוי, והייתה זו מארחת חדשה לכוכב ספיר שרצחה את טוי. נוסף על כך, ישות הטורף שוכתבה מחדש כחלק מ"הספקטרום הרגשי", והיותו התגלמות האהבה. הישות הוחזקה בידי הזאמארונות בעולם ביתן עד אשר שוחררה באירועי הלילה האפל ביותר, כשסינסטרו שחרר את חיל הפקחים הצהובים שלו מאחיזתו של מונגול.

סופה של כוכב ספיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת Green Lantern Vol.3 #119, ג'ורדן מחליט לבקר את קרול, בשעה שהוא נתון לשליטתו של הספקטר. הוא אומר לה שהוא עומד לעזור לה אך היא לא תזכור את המפגש ביניהם. הוא מחלץ מגופה את אבן הספיר, מה שגורם לתחיית ישותה של כוכב ספיר, אך תוחם את הישות בתוך אבן החן. הוא מעניק לקרול את אבן החן ונותן לה להשלים את העבודה, מה שמטהר אותה סופית מאחיזתה של הישות.

בחוברת Green Lantern: Rebirth #6, ג'ורדן ופריס נזכרים בעברם - פריס בראשית חייה לפני שהפכה לכוכב ספיר וג'ורדן בעת שהיה הספקטר. ג'ורדן מתנצל על הדברים שעברה קרול, והיא מחליטה לבנות מחדש את חייה עם בעלה ולא למכור את "פריס תעופה". היא מציעה לג'ורדן תפקיד בחברתה, אך הוא מסרב באומרו שיש לו תוכניות אחרות.

חזרתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריסטל כוכב הספיר משתלט על קרול באופן זמני, אך כאשר היא מגלה שלג'ורדן יש רגשות כלפי הטייסת ג'יל פרלמן, הקריסטל עוזב את גופה ועובר לפרלמן. פריס וג'ורדן עובדים יחדיו כדי לחלץ את הקריסטל מגופה של פרלמן. קרול מגלה שהיא עדיין אוהבת את ג'ורדן, ומחליטה להתגרש מבעלה.

כוכבות הספיר, בראותן את כאב הלב אותה חשה קרול על אי יכולתה להתקרב להאל, שולחות לה טבעת כוח סגולה והופכות אותה לאחת משלהן. המיני סדרה Blackest Night: Tales of the Corps שופכת אור על החיבור בין קרול פריס לטבעת הכוח הסגולה שנשלחה אליה. הטבעת מגלה כי כל אלה אשר נבחרו לענוד אותה חייבות להסכים לכך מתוך רצון. היא אומרת לקרול שליבה עבר סבל ושהיא השליכה לצד את אושרה הפרטי למען אושרם של אחרים. יש באפשרותה להיות כוכב הספיר הגדולה והעוצמתית ביותר שידע היקום, וכי הזאמארונות מתכוונות לאפשר לה להפוך לאחת משלהן כדי להוביל את חילן לתוך הקרב לצידם של חיל הפקחים הירוקים. קרול עדיין ממאנת לקבל את האחריות על עצמה, כאשר הזאמארונות מראות לה חיזיון של מלחמת האור הממשמשת וקרבה - אותה ג'ורדן לא ישרוד לבדו - ומציינות כי יש באפשרותה להציל אותו אם תקבל על עצמה את הכוח. קרול מסכימה ונקראת חזרה לכוכב זאמארון, היכן שהמלכה אגאפו ממתינה עם יתר הלוחמות במטרה להגן על הכוכב מפני חיל סינסטרו.

קרול נלחמת נגד סינסטרו ושניהם מגיעים לשוויון כוחות עד אשר קרול מנסה לתחום אותו במבנה אנרגטי, שמשמש את הזאמארונות לצורך שטיפת מוחות ו"לגייס" חניכות חדשות. סינסטרו פורץ את המחסום האנרגטי לאחר שהוא חוזה באהובתו לשעבר ארין סור, ולוכד את קרול בעזרתם של שניים מחברי חילו. אולם, בטרם ינחית את המכה הסופית, הפקחים השחורים פולשים בראשותו של אמון סור, ושניהם ניצלים בידי ג'ורדן ושבט אינדיגו. הקבוצה נמלטת מהכוכב מעט לפני שטבעות הכוח השחורות מקימות לתחיה את שתי הישויות שמתדלקות את סוללת הכוח הסגולה, והכוכב מתפוצץ. משום מה, אובדנה של סוללת הכוח הסגולה לא משפיע על כוחותיה של קרול, ומתברר מאוחר יותר שהמלכה תגברה את טבעות הכוח הסגולות בעצמה, מה שגרם להזדקנותה בטרם עת.

בניסיון מבוים של נקרון לאחד את טבעת הכוח שלה עם אלה של ששת מנהיגי החילות הנוספים מתוך מטרה להקים לתחייה גיבורי על מתים, שומר היקום לשעבר גאנטת מאלץ את קרול לחפש אחר מועמדת נוספת לטבעת הכוח, אשר תשמש כסגניתה. היא מוצאת את וונדר וומן ומכתירה אותה ככוכב ספיר זמנית בשל יכולתה להרגיש אהבה. הדבר גורם להפרדתה של וונדר וומן מטבעת הכוח השחורה אותה ענדה ולהפסקת שליטתו של נקרון עליה. או אז, הפקחים מותקפים בידי הספקטר, שהפך לפקח שחור. בניסיון לעצור אותו, ג'ורדן משחרר את ישותו של פאראלקס ומבקש להתאחד עמו בשנית. קרול מנסה לעצור אותו ומתוודה על אהבתה אליו, אך הוא נותן לפאראלקס להשתלט עליו.

באפילוג ללילה האפל ביותר, פריס וג'ורדן נלקחים לזאמארון, שם המלכה מקריבה את חייה כדי להצית מחדש את סוללת הכוח הראשית. היא מעניקה לקרול את תואר המלכה.

שבועת כוכבות הספיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו לחיל הפקחים הירוקים ולשאר חילות הפקחים, גם לכוכבות הספיר קיימת שבועה שבעזרתה הן מטעינות את טבעותיהן:

עבור לבבות אבודים זה מכבר ומפוחדים,
לאלה שבליל אפל בודדים,
קבלו את טבעתנו והצטרפו למאבקנו,
האהבה כובשת הכל - הסגול הוא אורנו

For hearts long lost and full of fright,
For those alone in blackest night,
Accept our ring and join our fight,
Love conquers all - with violet light!

קרול פריס, Green Lantern Vol.4 #38 (מרץ 2009)

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאזרחית, קרול פריס היא טייסת מוכשרת ומנהלת אדמיניסטרטיבית. ככוכב ספיר, היא מסוגלת להשתמש באבן הספיר לעוף וליצור פרצי אנרגיה בדומה לטבעות הכוח הירוקות של חיל הפקחים הירוקים. יתר על כן, כוחות אלו מעניקים לה את היכולת להיות חסינה ולשרוד בחלל המחוסר בחמצן.

במהלך אחד הקרבות האחרונים, קרול קיבלה את כוחות הטבעת הירוקה כתוצאה מחשיפתה לטבעת הכוח של ג'ורדן. היא שמרה על תלבושתה של כוכב הספיר, אך נוסף לה עיצוב של הפקחים הירוקים. כוחותיה ככוכב ספיר מתעצמים בעת קבלת טבעת הכוח הסגולה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]