גרין לנטרן: שחר הברקת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שחר הברקת)
גרין לנטרן: שחר הברקת
Green Lantern: Emerald Dawn
עטיפת החוברת הראשונה במיני סדרה
עטיפת החוברת הראשונה במיני סדרה
מידע קומיקס
יוצר קית' גיפן וג'רארד ג'ונס
תקופת פרסום מקורית דצמבר 1989 – מאי 1990 (כ־21 שבועות ו־5 ימים)
סינדיקציה DC קומיקס
מסת"ב ‏ISBN 0930289889
(שחר הברקת)
ISBN 1401200168
(שחר הברקת 2)
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרין לנטרן: שחר הברקתאנגלית: Green Lantern: Emerald Dawn) היא מיני סדרת קומיקס שפורסמה בדצמבר 1989 על ידי חברת DC קומיקס למשך שש חוברות. היא נכתבה על ידי קית' גיפן וג'רארד ג'ונס ואוירה על ידי מ. ד. ברייט. החוברת הראשונה נכתבה על ידי ג'ים אוסלי.

המיני סדרה סיפרה מחדש את סיפור מקורו של האל ג'ורדן וכיצד הוא הפך לגרין לנטרן בהמשכיות שלאחר המשבר בעולמות האינסופיים. כמה אלמנטים שוכתבו מסיפור זה בחוברת Green Lantern: Secret Origins משנת 2008, שנכתב על ידי ג'ף ג'ונס.

למיני סדרה זו יצא סיפור המשך שפורסם בין אפריל 1991 לספטמבר 1991, וחקר את קורותיו של ג'ורדן בתשעים הימים בהם נלקח תחת חסותו של סינסטרו ואומן ברזי חיל הפקחים הירוקים.

עלילת המיני סדרה היוותה את הבסיס לסרט הלייב אקשן "גרין לנטרן" משנת 2011.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרך ראשון: הסימן (גם: השלט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

האל ג'ורדן הצעיר ואחיו ג'ק עדים במו עיניהם למות אביהם, הטייס מרטין ג'ורדן, בעת ניסוי שערך ב"פריס תעופה". שנים לאחר מכן, ג'ורדן מפוטר מעבודתו ב"פריס תעופה" ועושה תאונה לאחר שהוא וחברו השתכרו, והג'יפ שלו מתרסק לתוך שלט דרכים. בשעה שמצבו יציב, מצב חברו אנדי אינו כשורה, וחברתו לשעבר קרול פריס ואביה, מנהל "פריס תעופה", כועסים עליו משום שאנדי הוא הטייס המצטיין שלהם.

בחזרה ב"פריס תעופה", ג'ורדן עורך ניסוי כאשר לפתע הסימולטור מתרסק מבעד לקיר ומתעופף לעבר יעד בלתי ידוע. בזמן שהותו באוויר, ג'ורדן שומע קולות בראשו אודות טבעם של הסדר והכאוס ועל אודות חיל ללא פחד, כעס או שחיתות. כאשר ג'ורדן נוחת, ללא פגע, הוא נמצא במרכזו של מדבר ולפניו שברי חללית שהתרסקה. ג'ורדן מובא בכוח אל תוך החללית, שם הוא פוגש באבין סור, הגרין לנטרן של סקטור 2814. אבין סור גוסס, ומודיע לג'ורדן שהוא נבחר לשמש כמחליפו. ג'ורדן אומר שאינו מעוניין, אך הטבעת שעל אצבעו של אבין סור מתעופפת לה לאצבעו של ג'ורדן עם מותו של החייזר. ג'ורדן נכנס לפאניקה, יוצא בסערה מהחללית ומגלה לראשונה כי הוא מסוגל לעוף. הוא מוצא טלפון ציבורי ומתקשר לקרול, שחושבת שהוא גנב את סימולטור התעופה ואומרת לו שיכול להיות ואנדי משותק לכל החיים. במהלך מעופו במדבר, ג'ורדן נתקל בשלט הדרכים בו התרסק, נתקף בזעם, טס לעברו ונפצע.

כרך שני: העקבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלומותיו, ג'ורדן רואה את עצמו עף בחלל ושומע את דברי התוכחה של אביו. בזעמו, הוא מתרסק לתוך סוללת כוח של הפקחים הירוקים. כשהוא מתעורר, הוא מוצא את עצמו במדבר ליד השלט שדרכו התרסק. הוא תופס טרמפים לבית החולים כדי לבקר את חברו, שנותר משותק. אנדי מזהיר אותו שהמשטרה יודעת שג'ורדן היה שיכור כשקרתה התאונה, וכאשר ג'ורדן שומע אנשים מתקרבים לחדרו, הוא עף משם.

ג'ורדן מחליט להסתיר את זהותו עם מסיכת פנים. כשהוא באוויר, הוא נבהל כאשר טייס "פריס תעופה" כמעט גורם לתאונה באוויר. בעזרת טבעת הכוח, ג'ורדן עוזר למטוס לנחות בשלום. קרול פריס מסוקרנת מיכולותיו החדשות, אך הטייס זועם, וג'ורדן עוזב את המקום מיואש. על הירח, חייזר צהוב מחפש אחר אבין סור. הוא עושה את דרכו לכדור הארץ ומוצא את גופתו חסרת החיים בשברי החללית במדבר. הוא מגלה שהטבעת עברה לגרין לנטרן חדש, ומנסה לעלות על עקבותיו.

ג'ורדן מחליט להסגיר את עצמו לידי המשטרה, ושוטר מחרים את חפציו, כולל את טבעתו. לפתע, החייזר הצהוב פורץ לכלא והורג רבים מהסוהרים. ג'ורדן נמלט מכלאו, שהוחרב, ומוצא את טבעת הכוח. הוא מצפה להביס את החייזר ללא כל קושי, אולם לטבעת אין כל השפעה עליו.

כרך שלישי: הטבעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלא פליאה על חוסר יכולתה של הטבעת להגן עליו מפני החייזר, ג'ורדן אינו מצליח להתרכז והקשר שלו עם הטבעת מתנתק. החייזר עוזב לאחר שהוא לא עולה על עקבותיו של הגרין לנטרן.

ג'ורדן עושה את דרכו חזרה לבית החולים, מבולבל וממורמר, אך נעצר בידי מחסום משטרתי. מתברר לו שבית החולים הושמד בידי החייזר הצהוב, כנראה ללא כל שורדים. ג'ורדן נחרד לדעת שהדבר נעשה באשמתו, וכי "פריס תעופה" נמצא אף הוא בסכנה. לרוע המזל, גם מקום זה נחרב עד היסוד, וג'ורדן מחליט שכדי להביס את החייזר הצהוב עליו למצוא את סוללת הכוח של הטבעת. הוא מגיע חזרה למקום ההתרסקות של החללית, מוצא את סוללת הכוח ומחזיק את הטבעת לפניה. הוא נמשך לתוך הסוללה בידי כוח מסתורי והופך חזרה לגרין לנטרן.

ג'ורדן מבקש לדעת מהטבעת תשובות לשאלותיו, ולמרבה הפתעתו היא עונה לו כי עליו לטעון את טבעת הכוח מדי 24 שעות. עוד נודע לו, כי החייזר הצהוב הוא הרובוט ליג'יון, שהרג ארבעה פקחים ירוקים כולל את אבין סור. הטבעת מראה לג'ורדן את רצף האירועים שהובילו למותו של אבין סור, ובסופם ליג'יון מתקיף אותו. ביודעו כי אין לטבעת כל השפעה על הצבע הצהוב, ג'ורדן מחליט להשתמש בכור החללית כדי ליצור פיצוץ גרעיני שיביס את החייזר.

כרך רביעי: החיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

להפתעתו, ליג'יון שורד את הפיצוץ. כאשר הוא נוכח לדעת שהוא חסר כל ניסיון, ג'ורדן מבקש מהטבעת לקחת אותו לפגוש בחברי הפקחים הירוקים הנוספים, וליג'יון בעקבותיו.

הטבעת לוקחת את ג'ורדן לסקטור 2813, היכן שהוא פוגש את הגרין לנטרן טומאר-רי. טומאר-רי אומר לו שליג'יון נצפה והם משתגרים לעבר כוכב הלכת אואה. בהגיעם לכוכב, טומאר-רי מסביר לג'ורדן את טבעם של שומרי היקום ואת מאבקם לשמור על הסדר ביקום. הם פוגשים בסאלאאק, שמציע לחפש תשובות בספר של אואה אודות מקורו של ליג'יון. הספר מביא את קורותיו של סקטור 407, שבו צפיפות אוכלוסין וכיבוש גרמו לשומרי היקום ללכוד את הכוכב בשדה אנרגיה עד אשר שאיפתם לכבוש תיפסק. טומאר-רי מורה לג'ורדן להישאר באואה כדי להתאמן. ג'ורדן מבקש ממנו להופיע בהלווייתו של חברו אנדי, שבה הוא מסביר לאחיו את קורותיו. למשך השבוע הקרוב, ג'ורדן מתאמן באואה בהדרכתו הנוקשה של קילווג, עד שבוקר אחד הוא מתעורר למשמע אזעקה. טומאר-רי מסביר שאזעקה לא הושמעה במשך מיליוני שנים. ליג'יון פלש לכוכב הלכת אואה.

כרך חמישי: המבחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קילווג פוקד על חברי החיל לתפוס מחסה בשעה שהוא מסיח את דעתו של ליג'יון, אולם ליג'יון מצליח להרוג כמה מחברי החיל. חברי החיל יורדים מתחת לפני השטח בתקווה להשתמש במערך הסלעי של הכוכב כנשק נגד החייזר. אולם, ליג'יון מצליח לברוח מטומאר-רי וסאלאאק ומגיע להיכל בו שומרי היקום ישנים. הוא מעיר אותם משנתם ודורש נקמה, אך מסתבך בכבלי התאים שלהם. ג'ורדן פועל במהירות, חותך את כבלי התאים כדי לשאת את ליג'יון החוצה. במאמצו לחשוב על דרך להביס את החייזר הצהוב, ג'ורדן משתמש בקרקע הבוצית של אואה כדי לכסות את ליג'יון מכף רגל ועד ראש ומתגבר עליו. לפני שהוא מנחית את מכת המחץ שתהרוג אותו, החייזר מסביר שהוא למעשה אוסף נשמותיהם של תושבי סקטור 407 - אנשים שנלכדו בקרן האנרגיה של אואה על ידי שומרי היקום. ג'ורדן אינו משוכנע, לאחר שהיצור הרג את חבריו לחיל, אך מסרב להרוג את ליג'יון או את שומרי היקום. הוא משתמש בטבעת כדי לפשוט את ליג'יון משריונו, אך יצור עצום ממדים מגיח מתוכו ותוקף את החיל.

כרך שישי: השחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעה שג'ורדן וחבריו לחיל מנסים לתחום את הפרוטופלזמה ההולכת וגדלה שהייתה ליג'יון, פחד מתחיל להשתלט על ג'ורדן. קילווג, טומאר-רי ושאר חברי החיל מנסים להרים את היצור מעל פני הכוכב, אך מסתבר שהוא ביצר את עצמו לקרקעית הכוכב ומשתמש באנרגיה של שומרי היקום נגדם. שומרי היקום מחליטים שכדי לשמור על סדר עליהם לנטוש את כוכבם ולשמר את עצמם. ג'ורדן אינו מאמין למשמע אוזניו, ומבקש לאצור בתוכו את אנרגיית סוללת הכוח הראשית. ג'ורדן נזכר במילותיו של אבין סור הקוראות לו להתגבר על הפחד, עובר דרך סוללת הכוח הראשית ונאגף בלהבות ירוקות. הוא משתמש באנרגיה העצומה כדי ליצור מערבולת שעוקרת את ליג'יון מתוך הקרקע לעבר החלל, שם חברי החיל תוחמים את היצור ונושאים אותו לעבר עולם ביתו.

שומרי היקום מלאים התפעלות על מעשיו של ג'ורדן, ומוצאים שהוא יורש מתאים לאבין סור. הם ממנים אותו לגרין לנטרן של סקטור 2814. לאחר שובו לכדור הארץ, ג'ורדן מחליט שעליו לעשות את הדבר הנכון ולהסגיר את עצמו לרשויות בעקבות נהיגה בשכרות. לאחר זמן מה הוא משתחרר ומוצעת לו עבודתו חזרה, כעת כשלקח אחריות על מעשיו. מאוחר יותר, ג'ורדן מטיס את מטוסו ומשהו אינו כשורה, בדיוק בדרך שבה מת אביו. במקום להשתמש בטבעת הכוח ולהציל את עצמו, ג'ורדן מחליט להנחית את המטוס בכוחות עצמו. הוא מצליח, אך המטוס מתפוצץ לפתע. ג'ורדן מגיח מענן הפיצוץ כשהוא בריא ושלם, אוסף את טבעתו וממשיך בדרכו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]