ביל פינגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל פינגר
Bill Finger
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 8 בפברואר 1914
דנוור, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בינואר 1974 (בגיל 59)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון דוויט קלינטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות באטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אינקפוט (2014)
  • היכל התהילה של ויל אייזנר (1999)
  • היכל התהילה של ג'ק קירבי (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מילטון "ביל" פינגראנגלית: Milton "Bill" Finger‏; 8 בפברואר 1914 - 18 בינואר 1974) היה קומיקסאי יהודי אמריקאי הידוע בעיקר בשל השתתפותו ביצירת דמויות הקומיקס באטמן וגרין לנטרן (אלן סקוט).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פינגר נולד למשפחה יהודית בדנוור, קולורדו. אביו לואיס, היגר לארצות הברית מאוסטריה ואילו אמו, טסי, הייתה ילידת ניו יורק. בצעירותו עברה המשפחה לגור בברונקס ופינגר נרשם ללימודים בתיכון דוויט קלינטון וסיים את לימודיו שם בשנת 1933. לאחר שסיים את לימודיו עבד למחייתו כמוכר נעליים ובמקביל ניסה לפתח קריירה כסופר. בשנת 1938 החל לעבוד בסטודיו שפתח בוב קיין, חבר לספסל הלימודים אשר נפגש עמו במסיבה.

נוסף על עבודתו בתחום הקומיקס, היה פינגר שותף גם לכתיבת מספר סרטים, בהם "מוות בכוכב אייטין", "הרפש הירוק" ו"מסע חיית הירח" אשר זכו לביקורות שליליות. לצד הסרטים שכתב, סרטים רבים נוספים, כמו גם סדרות טלוויזיה שונות שהתבססו על יצירתו נוצרו במשך השנים.

פינגר היה נשוי פעמיים. בנו פרד נולד מנישואיו לאשתו הראשונה, פורשיה. לאחר גירושיהם נישא ללין סימונס, אך גם נישואים אלו לא החזיקו מעמד שנים רבות. פינגר, שסבל לאורך השנים משלושה התקפי לב, נפטר בביתו כתוצאה מטרשת עורקים ב-18 בינואר 1974.

לפי גרסה אחת, נקבר בבית קברות לעריריים בו הנפטרים לא זוכים למצבה עם שמם אלא עם מספר קבר בלבד ולפי גרסה אחרת גופתו נשרפה ואפרו פוזר על צורת עטלף שצייר בנו פרד על חוף הים, והגלים שטפו את העטלף ואת האפר[1].

מבנו, שנפטר ב-1992, נולדה לו נכדה אחת, את'נה פינגר, שלה עצמה יש בן שנחשב כיום ליורשו האחרון של פינגר.

באטמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההצלחה הגדולה של דמות הקומיקס סופרמן, נוצר ביקוש בתחום ליצירת דמויות של סופר-גיבורים. לאור הביקוש שנוצר, הגה בוב קיין את דמותו של באטמן ועיצב אותה כגבר בלונדיני עם כיסוי עיניים וכנפי עטלף קשיחות. את הדמות, אשר בעיצובה הושפע מדמותו של השחקן דאגלס פיירבנקס, כמו גם מדמותו הבדיונית של זורו ותוכניות לייצור כלי טיס של לאונרדו דה וינצ'י, הראה לפינגר, אשר הציע מספר שינויים שהביאו את הדמות לעיצובה המוכר יותר כיום – מסיכה שתכסה את כל הראש, הסרת האישונים, כפפות, גלימה במקום כנפיים ושינוי הצבע האדום לשחור-אפור. את העלילה הראשונה של באטמן אייר קיין וכתב פינגר, אשר נתן לדמות גם את שמה המלא – ברוס וויין. הדמות פורסמה לראשונה בחוברת #27 Detective Comics ב-30 במרץ 1939 (על שער החוברת כתוב "מאי 1939") והפכה מיד ללהיט. נוסף לבאטמן, יצר פינגר יחד עם קיין (וג'רי רובינסון) גם את דמותו של רובין, בן בריתו של באטמן ואת אויבם המושבע – הג'וקר.

לאחר מאבק משפטי של כעשרים וחמש שנים, ב-18 בספטמבר 2015 הודיעו DC קומיקס והאחים וורנר כי הם קיבלו את טענת צאצאיו של פינגר לגבי טענת הבעלות המשותפת על המותג "באטמן" הודות לעדויות שהוצגו בפני בית משפט (הקלטות של בוב קיין מדבר על כך שפינגר היה זה שעזר לו ליצור את הדמות ואת היקום שלה, ועדות מוקלטת שבה הוא התמקח עם פינגר על האחוזים שיקבל על עשייתו כיוון שקיין שאף להיות מוכר כיוצר הבלעדי של המותג) ומעתה יאזכרו את שמו בכל מוצר באטמן שייצא לשוק (עד אז באטמן שווק כיצירה של בוב קיין בלבד)[1].

גרין לנטרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פינגר היה שותף גם ליצירת דמותו של גרין לנטרן המקורי אלן סקוט, יחד עם מרטין נודל. לדברי נודל, פינגר סייע בכתיבת הסיפור הראשון אחר שכבר המציא את הדמות בעצמו, אם כי שניהם קיבלו קרדיט בחוברת הראשונה (נודל תחת שם העט מאט דילון).

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לבאטמן, רובין, הג'וקר וגרין לנטרן, יצר פינגר יחד עם אחרים גם את דמויות הקומיקס הפינגווין, קאטוומן, באטגירל (בטי קיין), איש החידות, הדחליל, אלפרד פניוורת', דו-פרצוף, ג'יימס גורדון ולאנה לאנג.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של פינגר הונצח בהיכל התהילה של הקומיקס ע"ש ג'ק קירבי בשנת 1994 ובהיכל התהילה ע"ש וויל אייזנר ב-1999. בשנת 2005 החלה במסגרת כנס קומיק-קון חלוקת פרס ביל פינגר להצטיינות בכתיבת קומיקס. הפרס מוענק בכל שנה לשני זוכים, אחד חי ואחד מנוח.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Batman and Bill" - סרט דוקומנטרי, 2017