משתמש:HaShumai

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אני בתקופה של פעילות חלקית
. בתקופה זו אני מתקשה להתייחס בזמן סביר לתגובות ותיוגים, וכן לא פנוי להתמודד עם עריכות ובקשות שדורשות קריאה של דיונים ארוכים
משתמש זה אינו שולח הודעות תוקפניות סתם, ומגדיר את עצמו כוויקיפד ידידותי.
משתמש זה הוא אחד מבין 266 המנטרים בוויקיפדיה העברית, הדואגים לאמינות המידע המופיע בה. (אימות)
משתמש זה הוא אב מאושר
משתמש זה הוא סביבתן
משתמש זה חובב היסטוריה
משתמש זה הוא תושב כפר סבא
משתמש זה מוכר כמחונן
משתמש זה הוא אדם אופטימי
משתמש זה ספקן, ומשתדל לבסס את תפיסתו על השערות הניתנות לבדיקה בכלים מדעיים ועומדות בחשיבה ביקורתית
משתמש זה תורם באמצעות מוזילה פיירפוקס
משתמש זה ציווה כי לאחר מותו
ייתרמו איבריו להשתלה. (מי עוד תורם?)
משתמש זה יודע כי 42 הוא התשובה לחיים, היקום וכל השאר.
משתמש זה פעיל במיזם ערכי העשורים

הודעה:

שיחות סביב המיזם בדפי השיחה הן חשובות, אבל מאחר שלצערי אין לי הרבה זמן לוויקיפדיה כמו שהייתי רוצה, אני בוחר פעמים רבות לתעדף את הדבר שלשמו אני כאן: כתיבה ושדרוג של ערכים - על פני דיונים בדפי השיחה. אני תמיד אענה להודעות בדפי שיחה (כשיש מה) אך לפעמים זה ייקח לי יום-יומיים, ובתקופות עמוסות במיוחד זה עלול לקחת גם מספר ימים. מדיניות זו מבחינתי היא בבחינת רפואה מונעת כנגד עצבנות-ויקי.

עדכון: בספטמבר 2021 לקחתי על עצמי בוררות בוויקיפדיה שדורשת זמן רב "מאחורי הקלעים". בחודשים אלו ייתכנו זמני מענה גבוהים מהרגיל. מודה מראש על הסבלנות. עקב עומס רב מחוץ לוויקיפדיה באביב 2022, וההשקעה הנדרשת לטובת הבוררות, לא אוכל להשקיע זמן במשימות מורכבות של "תפקיד" מפעיל המערכת, אולי עד תום הבוררות.

קצת עלי במיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום לכל קוראי שורות אלו. אני מוכר כאן בשם "איש השום".

נשאבתי עמוק אל תוך המיזם הזה במהירות, הרבה בזכות אנשים שונים בקהילה שעוד כשהייתי 'טירון' נתנו לי תחושה מאוד חיובית של שייכות למיזם, והתייחסו בסלחנות לטעויות התמימות שביצעתי. המחשבה שבזכות כמה מילים טובות בעיתוי הנכון, תרמתי למיזם הזה את כל מה שתרמתי (אין לי ספק שאם בימים שהרגשתי 'אאוטסיידר' פה, הייתי מקבל יחס של 'אאוטסיידר' - לא הייתי נשאב כך פנימה), גרמה לי להבין על בשרי את החשיבות הרבה של מילה טובה במיזם שבו משתפים פעולה אלפי זרים גמורים, במיוחד עבור ויקיפדים בתחילת דרכם. בתחילת הדרך תרמתי בעיקר למיזמי קהילה, בדיעבד אני מניח שזו דרך טובה להתקבל בזרועות פתוחות יחסית, למי שמחפש כזו.

מסיבה זו אני משתדל לנקוט בשיחותיי עם עורכים אחרים בחביבות והנחת כוונה טובה כמדיניות (בהנחה שהאדם שבצד השני מעוניין לתרום לוויקיפדיה ולא להרע לה).

עם הזמן אימצתי מספר גישות נוספות לגבי ויקיפדיה. אחת מהן קשורה למשפט הבא:

"מטרתה של ויקיפדיה להנגיש מידע" - זהו משפט שחוזר הרבה בדיונים במיזם. אבל אני חושב שצריך לפרט ולהרחיב – איזה מידע? האם גם מידע לא מבוסס? מה לגבי מידע פרסומי? מידע מסולף ומטעה? מידע מוגזם ולא מדויק? אני חושב שאחת משאלות המפתח של ויקיפדיה היא "איזה מידע מטרתנו להנגיש". אני הנחתי בשלבים מסוימים של פעילותי באתר, שהתשובה לשאלה צריכה להיות מובנת מאליו לכל ויקיפד ותיק: עלינו להנגיש מידע המבוסס על מקורות איכותיים. בתקופה בה אנו חיים, הציבור מוצף במידע, ותפקידנו החשוב ביותר הוא להפריד את המוץ מהתבן וליצור סיכום קריא וברור של מה אומרים המקורות האיכותיים, לאחר שהשארנו בחוץ את כל מה שלא מבוסס על כאלו: סתם דעות של כאלו שלא מומחים לנושא; שמועות; טענות "מפוצצות" שלא נבדקו כמו שצריך (שזה בעצם גם "שמועות"); מידע פרסומי ומנופח "מטעם" וכיו"ב. השורות האחרונות מתארות את אחת המשמעויות של פעולת ה"הנגשה" כפי שאני רואה אותה: סינון המידע לטובת הקורא. לדעתי תשובה זו צריכה להיות מובנת מאליה ואני שואף לחתור שכך יהיה, אם כי לעיתים ישנן מחלוקות שנדמה לי שהשאלה שבמרכזה היא פעם אחר פעם: "איזה מידע אנחנו אמורים להנגיש בכלל?". בזמנו כתבתי סקיצה לקווים מנחים לשימוש במקורות חלשים יחסית בתקווה שיום אחד נשכיל למיין טוב יותר את המידע שמגיע ממקורות כאלו. אני חושב שהדבר יסייע לנו לענות טוב יותר על השאלה הזו, ולהגשים את לב מטרתה של ויקיפדיה – להנגיש מידע.

בנוסף, אני דוגל כוויקיפד בגישות הבאות:

  • במצבה המפותח של ויקיפדיה העברית, לדעתי עדיף לשכתב ערך שזקוק לשכתוב, מאשר ליצור אחד חדש.
  • אני חושב שבוויקיפדיה העברית זמן רב מדי שלנו מושחת בדפי שיחה, אבל אין האשמה בנו, העורכים, בהכרח. לדעתי השיטה הקיימת, שיש לה יתרונות חשובים, מעודדת הצפה של דפי שיחה. לדעתי עלינו לשקול כקהילה בחינה של שיטות אחרות לקבלת החלטות, ובראשן שיטות שיתמרצו חתירה לקונצנזוס.
  • לדעתי, במיוחד בנושאים שעשויים להיות רגישים או שנויים במחלוקת, תרגום מוויקיפדיה האנגלית הוא לא אידיאלי. כן רצוי הרבה יותר להיעזר בוויקיפדיה האנגלית כדי לאתר מקורות טובים ואז לתרגם אותם, ולהפנות אליהם כהערת שוליים.
  • בנוסף, אני חושב שוויקיפדיה תקבל שדרוג משמעותי אם נצליח להקפיד טוב יותר על כתיבה בסגנון שאינו יח"צני.
  • אני גאה ביכולת שלי להתגמש ולשנות את דעתי בהתאם לנקודות מבט חדשות שמוצגות בפני (ובמיוחד בהתאם למקורות איכותיים והמידע שבהם), ולדעתי זו תכונה קריטית למיזם שיתופי.
  • לדעתי כדאי לנמק כמעט כל עריכה בתקציר העריכה - במיוחד כשעורכים מול אנונימים או עורכים חדשים שלא מכירים לעומק את הנורמות. לפעמים אני משקיע יותר מהנהוג בהסבר בתקציר העריכה וכבר קרה לי לא פעם שבזכות ההסבר במקום התנגדות ומלחמת עריכה מצד האנונימי הסיטואציה הפכה לדיון פורה שסייע לאנונימי לשפר את הערך.
  • עם הזמן ומהניסיון שלי בוויקיפדיה אימצתי מספר גישות לגבי דברים שאני חושב שכדאי להקפיד עליהם כדי שהמיזם יהיה איכותי יותר:
    • פרקי ביקורת - בדרך כלל יש בעיה מובנית בפרקים האלו מבחינת נייטרליות. אם נניח שיש חברה שיש ביקורת על המודל העסקי שלה, ובכן, ייתכן שיש גם יתרונות לאותו מודל, ועלינו להציג את שניהם, ולא להקדיש פרק שלם רק לביקורת או רק ליתרונות, אלא פרק שיספק את כל הצדדים של אותו נושא. גם אם התוצאה תהייה פרק בשם "מודל עסקי" שהוא מאוד ביקורתי, כבר לא מסגרנו את הפעולות מראש בתור שליליות (שזה לא נייטרלי) וגם פתחנו פתח להוסיף מידע משלים על אותו הנושא, גם אם במקרה איננו ביקורת.
    • טענות של עיתונאים - כתבות הן בהחלט מקור מקובל ונפוץ בוויקיפדיה, אבל עם הזמן נוצרה אצלי הבחנה בין שני דברים שונים שמתקיימים זה לצד שני. (1) תיאור עובדתי של מה שקרה - בזה בדרך כלל הן בסך הכל עושות עבודה טובה. (2) טענות של העיתונאי (אם אינו מומחה לנושא, נניח, דוקטור לנושא שהוא כתב אורח) - כאשר הוא לוקח את התיאור העובדתי וממשיך ממנו להסקת מסקנות, לטענות שונות ולפרשנויות. לדעתי באופן מובהק בהחלט לסוג הראשון בהחלט יש מקום בוויקיפדיה; לסוג השני אין.
    • פרקי קישורים חיצוניים - פוטנציאלית, אלו יכולים להיות פרקים מועילים מאוד עם מספר קישורים איכותיים ואפקטיביים שמאפשרים, למשל, בדיקת עובדות מהירה ואמינה של פרטים על נושא הערך. בפועל, במקרים רבים מדובר בפרקים עמוסים באופן מוגזם שמקשה מאוד על עבודה איתם. לדעתי, אם יש בפרק כזה 30 קישורים ברמות איכות שונות, המשמעות היא שיש כאן 20 קישורים ברמת איכות בינונית שמפריעים לי למצוא בקלות את 10 הקישורים ברמת האיכות הגבוהה. לדעתי ויקיפדיה תרוויח מפרקי קישורים חיצוניים מצומצמים יותר ויעילים יותר.
    • ערכים אקטואלים על אירועים חדשותיים - אלו ערכים שקשה לכתוב אותם בצורה טובה מבחינה אנציקלופדית. הדרמה החדשותית והקושי בזווית ראייה ארוכת טווח, אפילו מעט, מטים או מנפחים בדרך כלל חלקים מהערך, שכנראה בעוד 10 שנים ייראו זניחים יחסית. עדיף לדעתי להמתין מעט עם ערכים כאלו ככל שהדעת נותנת, כדי לקבל פרופורציות קצת יותר נכונות.


אשמח תמיד למשוב בונה על העבודה שלי (בוודאי תמיד יש עוד מה ללמוד).

גישת "נחמדות" בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אווירה טובה היא קריטית במיזם שיתופי, בו כמות גדולה של אנשים מרקעים שונים ומגוונים צריכים גם להרגיש מספיק רצויים כדי להשקיע זמן ואנרגיה בהתנדבות לאורך זמן מבלי להישחק, ובמקביל לשתף פעולה ביניהם באופן יעיל.

יש כמה גישות שאני משתדל לאמץ בדפי השיחה, ואני מרכז אותן כאן. אם יש לכם רעיונות נוספים משלכם מוזמנים לשתף על כך בדף השיחה

  • אמפתיה – דרך יעילה מאוד לתקשר טוב יותר עם אנשים שעלולים להרגיש מותקפים, היא לנסות להראות להם שאנחנו בצד שלהם, למשל, על ידי מתן מקום למה שהם אולי מרגישים. משתמש חדש שצריך להבין מה זה מלחמת עריכה? זה מאוד מבלבל. מישהו השקיע וכתב ערך ויש דיון אם למחוק אותו? לגמרי לא נעים ומאכזב. אם ניתן לרגשות לגיטימציה (ואפשר אפילו לחזק את הלגיטימציה על ידי "גם לי לקח המון זמן להבין את כל הנושא של גרסה יציבה"), הצד השני ירגיש בדרך כלל פחות מותקף, ויהיה מסוגל "להקשיב" טוב יותר למה שאנחנו כותבים לו. (ראו גם תקשורת לא-אלימה).
  • ניחוש כוונה טובה – גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שלצד השני יש כוונה טובה, לא תמיד היא ברורה לנו בלהט הדיון. אם נצליח לעצור לרגע ולנסות לנחש מה אולי הייתה הכוונה הטובה שלו מאחוריי דבר שלילי-לדעתנו שעשה, התמקדות בזה עשויה להיות נקודת מפתח להמשך שיחה שתתמקד בשיתוף פעולה משותף ולא במחלוקת. מצד שני – אם ניכר שהצד השני מתגונן ולא מבין את הכוונה הטובה שלנו, ייתכן שכדאי לנו לחדד לו אותה - במיוחד אם אנחנו גם בעדו בסופו של דבר. שמתי לב שהרבה פעמים במיזם אנשים לא מבינים גישות שונות לתכנון אנציקלופדיה עד שמסבירים להם את הרציונל מאחוריהן.
  • ביקורת בונה – ההבדל בין ביקורת בונה לביקורת שלילית, היא שבביקורת בונה אנחנו אומרים לצד השני מה *כן* מצופה ממנו לעשות (להבדיל מהסוג הפחות אפקטיבי של הביקורת, בו אנחנו רק מתייחסים למה שהוא עשה רע). אם מישהו עשה משהו לא טוב לדעתי, אני משתדל להמליץ לו על אלטרנטיבה להבא. זה נותן בדרך כלל נימה חיובית יותר לטקסט, ומאפשר לצד השני לימוד ושיפור מהיר יותר.
  • דף שיחה לפני ביטול – במיוחד כשמתחילים לנטר, היד לפעמים נוטה להיות "קלה על ההדק" בכל הנוגע לביטול גרסאות. כאשר מדובר במשתמש רשום שאינו חדש, לדעתי במקרים רבים - גם כשמדובר ככל הנראה בטעות - הדבר ה"נכון" הוא לפנות לדף השיחה או אל אף משתמש (לפעמים אני מבקש מקור או הבהרה ומתייג בתקציר עריכה). אני נוטה לחשוב שהסיטואציה נעימה יותר לכולם, אם נותנים לעורך את ההזדמנות לתקן בעצמו או להציג את עמדתו. לפעמים גם מתגלה שמה שהיה נראה לי כמו טעות הוא בעצם לגמרי נכון ואני פספסתי משהו. אני נוטה להעדיף להתחיל את הדיונים האלו עם "סימן שאלה" ולא "סימן קריאה" ובכנות לנסות לברר.
  • דלת פתוחה – אם נתתי למישהו ביקורת בונה והצעות ליישום בעתיד, אני משתדל לסיים את ההערה בהזמנה להתייעץ איתי ולהיעזר בי ביישום, במידת הצורך.
  • הקשבה להתנגדויות – הגישה הבריאה ביותר למחלוקות בוויקיפדיה, לדעתי, היא ראש פתוח. כשאתם חושבים X ומישהו אחר טוען Z, בדרך כלל יש היגיון כלשהו בצד שלו. לפעמים זו גם הזדמנות ללמוד דבר חדש. הרבה פעמים הצעת גרסה אחרת שלוקחת בחשבון את ההתנגדות היא הדרך הטובה ביותר להתקדם לפתרון Y. גם כשמדובר במחלוקת מאוד דיכוטומית, למשל, "כן לכלול תוכן" או "לא לכלול שום דבר מהתוכן", כבר נתקלתי אישית בהתנגדויות שעלו לתוכן שכתבתי, שלימדו אותי דברים ושיפרו אותי כעורך. לא הייתי משתפר כך בלי המתנגדים שנימקו היטב את טיעוניהם. הרבה התנגדויות הן הזדמנות ללמוד ולהשתפר.
  • סובלנות – בשורה התחתונה, יש מציאות. נרצה או לא נרצה, לפעמים יש אנשים עם דעות שונות וטיעונים שאנחנו פשוט לא מצליחים למצוא הגיון מאחוריהם. גם במצב הזה כדאי לזכור 2 דברים:
    • ריבוי דעות – בוויקיפדיה חלק מה-DNA הפנימי של המיזם הוא ריבוי דעות, וחשוב לזכור שזה דבר חשוב ומועיל. אנחנו צריכים את הקשת הרחבה הזו. אנחנו צריכים את הקיצוניים מהשמאל שיתקנו עיוותים מימין שלא שמנו לב אליהם, וצריכים את הקיצוניים מימין מהסיבה המקבילה. אנחנו צריכים את ה"מכלילנים" שבזכותם ויקיפדיה כל כך פופולרית, וממש מוכרחים את ה"מחקנים" שבזכותם המיזם איכותי יותר ממה שהיה עלול להיות (בין היתר כי קל יותר להשגיח על איכות ואמינות 300,000 ערכים לעומת מיליון ערכים).
    • חופש הביטוי – נניח יש עורך אחד שדעתו פשוט שונה מדי משלכם – זו זכותו. זה חלק מהמשחק. הוא יכול להביע את דעתו. וגם אתם – גם לכם יש מה לעשות, ואתם לא תלויים רק בדעתם של עורך אחד או שניים. תוכלו להזמין עורכים נוספים מלוח המודעות, לתייג בעלי ידע, ואם הקודמים לא הועילו גם לפתוח הצבעת מחלוקת. וכדאי לקחת את הדברים ברוח ספורטיבית – במחלוקות לפעמים מצליח יותר ולפעמים פחות. זה חלק מהמשחק. ואם נמאס לכם ממחלוקות, תמיד אפשר לקחת הפוגה מערכים שנויים במחלוקת ולהצטרף לאיזה מיזם.

אגב, מאחר שאני חושב שחשיבות האווירה הטובה במיזם גדולה, זו משקולת שאני שוקל לעיתים לצד שיקולי תוכן. אם משתמש מוסיף לערך תוכן שלדעתי אין לו מקום, אין שאלה, אבל כשנוסף תוכן גבולי שאני "נמנע" לגביו, במקרים מסוימים אתמוך בהשארתו משיקולי כבוד להשקעה של העורך ורצון להימנע ממפח נפש ותסכול בקרבו (אגב, בשאלה אם למחוק/להשאיר ערכים העניין סבוך יותר, וזה שיקול פחות רלוונטי לדעתי, מסיבות שרמזתי עליהן 2 פסקאות למעלה. לגבי חשיבות ערכים אני בדרך כלל לא "נמנע" גם מכיוון לדעתי ברירת המחדל צריכה להיות שלנושא אין חשיבות אנציקלופדית עד שלא מוכח אחרת, אבל על כך בפעם אחרת).

בחיים האמיתיים צריך לוותר על ערך אחד למען ערך אחר. ברגע שאנחנו מפנימים את זה, אנחנו מבינים את התובנה שהיא אולי המפוקחת ביותר בהקשר של דילמות מוסריות: התובנה שכל מימוש של ערך הוא לעולם ויתור של ערך אחר. אני רוצה לדבר בשבח הפשרה הערכית. על פי האנליזה של ברלין, אי אפשר להיות אדם ערכי בלי להיות פשרן ערכי. אתה שואל על מישהו, "רגע, איך הוא התפשר על הערכים שלו?". התשובה היא, "כי הוא מימש אותם". את יודעת מי לא צריך להתפשר על ערכים? מי שלא מממש אותם.

ניתוחו של מיכה גודמן למשנתו של ישעיה ברלין בפודקאסט "מפלגת המחשבות", פרק 33, דקה 16:23 ומעבר לה

תבניות וניסוחים שאהבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תבנית:כוונות טובות - לעורכים בעלי כוונות טובות שהתחילו את המיזם ברגל שמאל
  • כותרת שאהבתי בעת העברת טיוטה: הערך לעתיד הועבר לטיוטה. המשך לעבוד עליו!

לינקים מעניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתחתי בובת קש בשם איש השום ניסויי הרשאות שלא אמורה לבצע שום פעולות אלא לסייע לי לבדוק מצבים בהם הרשאות המשתמש שונות.

איתור מקורות איכותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכי במיזם הייתי מתבסס לא פעם על מקורות חלשים דוגמת כתבות בכלי תקשורת וכדומה. עם הזמן השתפר הניסיון שלי באיתור מקורות איכותיים פתוחים לציבור, ולאחר שהתוודתי לכמה כלים שימושיים, כיום פשוט וקל לי למצוא תוך רגע קצר מגוון מקורות איכותיים כמעט על כל נושא שאני רוצה להרחיב לגביו.

אני מרכז פה כמה דברים קטנים שגיליתי לאורך הזמן.

  • בשנת 2022 ויקיפדיה החלה שיתוף פעולה עם עשרות מאגרי מידע של מאמרים מדעיים, שמאפשרים גישה בחינם לעורכים פעילים. הרשמה דרך כאן, מאפשרת לעורכים ותיקים גישה לרשימת האתרים הרלוונטית.
  • תוסף "Hyperweb‬" לכרום יכול לסייע להגיע לבצע חיפוש גוגל שמציג לנו רק מקורות איכותיים. באפשרות החיפוש "Trust" נקבל בחיפוש רק את התוצאות המתאימות מתוך רשימת אתרים אמינים ואיכותיים שהזנו מראש. אתרים לדוגמה שהזנתי כ"Trust" הם מכון דוידסון, אנציקלופדיה בריטניקה, JSTOR, הספרייה של אתר מטח, אתר זווית, המכון הישראלי לדמוקרטיה, sciencedirect ועוד לא מעט (אוכל לשלוח רשימה מלאה בפרטי אם זה מעניין מישהו). פעמים רבות זו שיטה מוצלחת למצוא במהירות מקורות איכותיים לנושאים ספציפיים מאוד. טיפ קטן: התוסף הופך את החיפוש הרגיל לקצת בלתי נסבל, והשיטה שעובדת לי היא לכבות את התוסף ולהפעיל אותו רק כשאני מחפש מקורות איכותיים.
  • ניתן לבצע חיפוש בגוגל ממוקד לסוגי אתרים מסוימים, כאשר לוחצים בחיפוש על "הגדרות >> חיפוש מתקדם" ואז כותבים ב"אתר או דומיין" סיומות איכותיות יחסית כמו "ac" (למשל "ac.il" בישראל, או "ac.*" עבור חיפוש בכל המדינות חוץ מארצות הברית, בה הסיומת שונה והיא "edu") וכנ"ל לגבי סיומת "gov" שתמקד את החיפוש במידע של גורמים רשמיים (ראו עוד על כך כאן).
  • גיליתי שאתר jstor, ששנים חשבתי שהוא חסום בפניי, מציע מסלול הרשמה חינמי המאפשר לפתוח בכל חודש 100 מאמרים - כמות מספקת ביותר.

הקסם להכפלת כוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מה שאני נהנה לטפח בדף הזה רשימה של תרומות משמעותיות שביצעתי בוויקיפדיה, בעיקר כדי להגביר את המוטיבציה של עצמי, אבל כמו רבים תמיד אני חולם, לו יכולתי להספיק אפילו יותר.

בתור אדם עסוק למדי, התלהבתי לגלות שברגע שמתחילים להיות ותיקים מספיק, יש קסם כזה שאפשר לעשות, שבו משקיעים בערך 15 דקות ומקבלים שעה של עבודה, ולפעמים אפילו יותר. נשמע חלום? הקסם המתמטי והיעיל הזה מתרחש כאשר עוזרים לעורכים חדשים, שמנסים את כוחם בכתיבת ערכים חדשים, שיוצאים, באופן טבעי, לא-בשלים, ולפעמים, אם אף אחד לא יושיט יד, יישארו בטיוטה הזו שנים רבות.

משמח אותי במיוחד לחשוב שבין כל הפעמים בהם אני משקיע 15 דקות כאלו, מדי פעם עשויה להיות שם הפתעה - זרעון-קסמים ששתילתו תיצור מעיין נובע של זמן שיושקע עוד ועוד בוויקיפדיה. כי מדי פעם, כשאסייע לעורך חדש, או עורכת חדשה, ואלווה אותם בצעדים הראשונים שלהם במיזם, זה עשוי להיות ההבדל בין עורך שפורש אחרי התנסות קצרה ולא מתגמלת, לבין עורך שנשאר במיזם זמן ממושך, צובר ותק ועריכות מועילות.

התחלתי להתנסות בכך ביוני 2020, וכך סייעתי, בעזרת השקעה מועטה יחסית של זמן מבחינתי, להשלמתם הישירה של מספר דו ספרתי של ערכים, והשלמתם העקיפה של עוד אחרים.

ערכים/פרקים ש: יצרתי, שכתבתי או הרחבתי משמעותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד היום הייתי כותב יחיד/עיקרי/משמעותי בלמעלה מ־200 ערכים.

האהובים עלי במיוחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקזוטיקה
בראשית - תהליך יצירת הספר
דברים - פרשנות הספר
היסטוריה של הרפובליקה העממית של סין - השנים האחרונות
השקעת אימפקט
זיאוסודרה
טיקטאליק
ציידים-לקטים
רשת בדיקת העובדות הבינלאומית
שרידי המושבה ההיסטורית בכפר מל"ל - זוכה במקום ה-3 בתחרות כתיבת ערכים 2020

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדרוג ערכי העשורים

התחלתי יזמה אישית להפיכת ערכי העשורים בוויקיפדיה לפחות אירופוצנטרים + הרחבתם ושדרוגם.












    

העשור הראשון של המאה ה-19
העשור השני של המאה ה-19
שנות ה-20 של המאה ה-19
שנות ה-30 של המאה ה-19
שנות ה-40 של המאה ה-19
שנות ה-50 של המאה ה-19
שנות ה-60 של המאה ה-19
שנות ה-70 של המאה ה-19
שנות ה-80 של המאה ה-19
שנות ה-90 של המאה ה-19

    

העשור הראשון של המאה ה-20
העשור השני של המאה ה-20
שנות ה-20 של המאה ה-20
שנות ה-30 של המאה ה-20
שנות ה-40 של המאה ה-20
שנות ה-50 של המאה ה-20
שנות ה-60 של המאה ה-20
שנות ה-70 של המאה ה-20
שנות ה-80 של המאה ה-20
שנות ה-90 של המאה ה-20

    

העשור הראשון של המאה ה-21


    


    



שנות ה-20 של המאה ה-17



שנות ה-60 של המאה ה-17
שנות ה-70 של המאה ה-17

שנות ה-90 של המאה ה-17

    



שנות ה-20 של המאה ה-18



שנות ה-60 של המאה ה-18
שנות ה-70 של המאה ה-18
שנות ה-80 של המאה ה-18
שנות ה-90 של המאה ה-18

שדרוג ערכי המאות

המאה ה-4 לפנה"ס
המאה ה-1 לפנה"ס
המאה ה-8
המאה ה-9
המאה ה-10
המאה ה-11
המאה ה-12
המאה ה-13
המאה ה-14
המאה ה-16
המאה ה-17
המאה ה-18
המאה ה-19
המאה ה-20

ההיסטוריה הפרה-קולומביאנית של יבשות אמריקה

החלטתי לקחת על עצמי במשך כמה חודשים לסכם כרונולוגית את כל ההיסטוריה הפרה-קולומביאנית של תרבויות יבשות אמריקה, לאחר שלהפתעתי הרבה כמעט לא זכתה למקום בוויקיפדיה העברית. כעת כל הכרונולוגיה מופיעה כאן:

התקופה הפרה-קולומביאנית

המזרח הקרוב הקדום

אברהם – בחקר המקרא
אבשלום – בארכאולוגיה
בראשית – תהליך יצירת הספר
דברים - פרשנות הספר
היסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל
זיאוסודרה
יהדות בבל
יעקב – בחקר המקרא
לוגלאושומגל
ממלכת יהודה
ממלכת ישראל המאוחדת
משה – שאלת קיומו ההיסטורי
שלושת האבות – בחקר המקרא
תל בית שמש

ימי הביניים

היסטוריה של הנצרות
השושלת הבויהית - נפילתה
ח'וראסאן

העת החדשה

אטיין ז'ופרואה סנט-אילר
היסטוריה של איראן - העת החדשה
היסטוריה של הדמוקרטיה
היסטוריה של המזרח התיכון
המלחמות העות'מאניות באירופה
חברת מטעי ארץ ישראל
שאה
שינג'יאנג - היסטוריה
תוכנית טלוויזיה - היסטוריה
תקופת הרפובליקה האסלאמית באיראן

ערכי זמן

גחמות קטנות מעבר לערכי העשורים עליהם אני שוקד באופן מקיף יותר.

95
309
האלף השני

שונות

ציידים-לקטים
ניז'ר#היסטוריה

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמילה מעישון
השפעות של קנאביס
חיסון נגד מחלת שיתוק ילדים
חיסון פייזר-ביונטק נגד COVID-19
חפיסת סיגריות
מגפת הקורונה
משקה קל
סיגריה אלקטרונית - השפעות וסכנות בריאותיות
עישון - עישון בישראל
פסיכולוגיה חיובית
קור (תחושה)
קנאביס (סם)
רודיולה רוזאה
שיהוק
תוחלת החיים בישראל

פוליטיקה ומנהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגודה עות'מאנית
אמנת מאסטריכט
ביל דה בלאזיו - כראש עיריית ניו יורק
גווין ניוסם
ג'רי בראון
הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020 - אתגרים וחששות
היסטוריה של הרפובליקה העממית של סין - השנים האחרונות
המשרד להגנת הסביבה וחברות התעשייה
הרשות הממשלתית למים ולביוב - ביקורת
ויקטור אורבן
יחסי החוץ של סין
משטר כלאיים
עיצומים (יחסים בין-לאומיים)
שדלנות
שחיתות שלטונית בישראל

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפאבית (חברה) - פרק ביקורת
אמזון
בנק קנדה
דיפלומט אחזקות
דירקטוריון
חנות כלבו
יוקר המחיה
כלכלה מעגלית
כלכלת איראן
כלכלת הרפובליקה העממית של סין
מס חברות - מסים דיגיטליים
מרכול
קבוצת שסטוביץ
תוצאות מלחמת העולם הראשונה - כלכלה

סביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גז חממה
ג'רום פוסטר השני
דיג
הידלדלות שכבת האוזון
הכחדת דגים
חרקים - חרקים והאדם
סכר גרנד קולי
פיטופלנקטון
קורקינט ממונע
שביתות האקלים (ספטמבר 2019)
שינוי אקלים

קידמה חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

100 ימים של שקיפות
אוניברסיטה - היסטוריה
בדיקת עובדות
חופש הביטוי והאינטרנט
השקעה אחראית
השקעת אימפקט
חוק השירותים הדיגיטליים
מדד הדמוקרטיה
סורופטימיסט
רשת בדיקת העובדות הבינלאומית
תנועת זכויות האישה באיראן

מרחבי ויקיפדיה/תבניות/עזרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך ליצור דף חדש – לאחר יצירת הערך
ויקיפדיה:חמשת עמודי התווך
ויקיפדיה:כתיבה אנציקלופדית וכתיבה יח"צנית
ויקיפדיה:עקרונות וקווים מנחים ליצירת ערכי אישים/ציירים ופסלים/נספח
ויקיפדיה:קישורים חיצוניים
עזרה:עשרה טיפים להשתלבות בקהילת ויקיפדיה
תבנית:לסיוע נוסף
תבנית:קישורים חיצוניים
תבנית:תעבירו את זה הלאה

בנוסף, יזמתי העברה במזנון של מספר כללים: כלל לפיו "הצעות להרחבה" (שאינן "טעויות") שמדווחות לויקיפדיה:דיווח על טעויות יאורכבו מיידית לדף שיחה של הערך, כדי למקד את תשומת הלב במיזם לתיקון טעויות המופיעות במרחב הערכים; כלל מסודר לפיו על טענות מרכזיות בערך חדש להיות מגובות בהערות שוליים, ואם הערך עומד להצבעת מחיקה רצוי במיוחד להסיר ממנו את אותן טענות מרכזיות לא מגובות; פתחתי דיון שהוביל להסכמה להחזיר לטיוטות ערכים שלא ברור על מה מתבסס רובו הגדול של התוכן שלהם.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקבה
הדברת יתושים
טיקטאליק
פה
צואה
ראש
שן

ערכי מדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איראן
הונגריה
הרפובליקה העממית של סין
מצרים
עיראק
רוסיה

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירועי מתקפות סייבר
אתיקה של בינה מלאכותית – רגולציה
טרור ורשתות חברתיות
מכונית אוטונומית
רשת חברתית מקוונת - השפעות חברתיות

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Q*bert
אפליה מינית
חדשות (תקשורת)
חוויה חוץ-גופית
חוויית סף מוות
יארסאניה
כרית נפיחה
משחק קופסה שיתופי
נאמברבלוקס
ערוץ A+
קאראגוז
רייב
שופינג – התמכרות לקניות
תומר פישמן

'משימות' תרומה לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזמנים להסתכל כאן כדי למצוא את הערכים שזקוקים לעזרתכם. במיוחד מצא חן בעיני מיזם ויקיפדיה:תחזוקה/שכתוב.

ערכים שדרשו שכתוב/הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Cooperative Gameplay
אוטו השלישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה
אלכסנדר-גבריאל דקאן
אקזוטיקה
גרהאם צ'אפמן
הלוכרומיזם
הסבר מעגלי
טמבורה
טקטיקה ימית
יחס המרה
מערת נשימת הדרקון
נחש מים משובץ
סוני
עובד ציבור
קלפטוקרטיה
תערובת ארמסטרונג
תעשיית המזון

מיזם שכתוב ערכי ליבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים בעלי כמות הפניות גבוהה שהערך כולו, או אחד מפרקיו, הכיל תבנית שכתוב (על פי ויקיפדיה:תחזוקה/שכתוב). כחלק ממיזם זה ביצעתי שדרוגים שאפשרו לי להסיר 19 תבניות שכתוב מערכים "מרכזיים". להלן המקרים בהם נדרשה כתיבה מחודשת של חלקים משמעותיים מהערך או כתיבה מחדש של פרק שלם.

אנטישמיות#במסורת_היהודית
בית_ספר#היסטוריה_והתפתחות
דוקו-דרמה
דרמה
הביטלס
טקסס#דת
מדעי הרוח
סדרת דרמה המשכית
סרט דרמה
סרט קומדיה
סרט תיעודי
פסקול
פרוסיה#מורשת_היסטורית
קומיקס#סוגי_קומיקס
(השקעה מסוימת נדרשה להסרת התבנית במסגרת המיזם גם מהערכים: LinkedIn, ויקימדיה ישראל, סוג (טקסונומיה), ערביי ישראל) וקולומביה רקורדס

ערכים שערכתי כחלק ממיזמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים לטיפול דחוף

בית הסוהר באדר
זכויות נשים באיראן
חיסון נגד מלריה
יחסי וייטנאם–טאיוואן
מחלוקת הפסחא
מלחמת האזרחים במיאנמר (2021–הווה)
עשיית צרכים

מיזם אתרי מורשת עולמית

הנוף החקלאי בדרום אלנד
השמורה האקולוגית מיסטייקן פוינט
טהונגיאי-הואי קהא קהאנג
מנזר העלייה לשמים בסביאז'סק
סטצ'ק

מיזם חצי האי ערב

היסטוריה של איחוד האמירויות הערביות
יחסי_כווית-רוסיה

ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת

בית המחנה
שרידי המושבה ההיסטורית בכפר מל"ל – זוכה במקום השלישי בתחרות הכתיבה

מיזם מצרים

מחוז אל-אסמאעיליה

ערכים חדשים שעלו לדיון חשיבות ודרשו שכתוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינוואה
בינת אל פאנק
בתככי הרייטינג
המיזם למיגור העישון
כפרה עליך
מכינה קדם-צבאית ימין אורד
מעל גובה פני הים
מרק תירס
נפט במזרח התיכון
עידו בי וצוקי
תנופה בקהילה

מחשבות על ויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזון היפי שפוגש יישום גיקי

רק כשהתחלתי לכתוב בוויקיפדיה באופן קבוע, התחלתי בהדרגה להבין את הגדולה של המיזם הזה (קראתי איפשהו את ההבחנה המבריקה ש"ויקיפדיה היא מיזם שלא יכול לעבוד על הנייר, אלא רק בפועל").

בסופו של דבר, כשפורטים את החזון שעומד מאחוריי המיזם הזה, הרעיון היפי וכמעט אוטופי - רעיון של "בואו וננגיש בחינם את כל הידע בעולם, בכל השפות בעולם, כך שיהיה כתוב בצורה מעניינת וקלה לקריאה, ונעשה זאת באופן חופשי, ונייטרלי, כך שכל דוברי השפה יכתבו יחד, ידאגו לנייטרליות ולאמינות, ויחליטו יחד כיצד לפתור את כל המחלוקות על התוכן, גם הרגיש ביותר".

כל פעם כשאני חושב על הרעיון הזה, שלפני יובל שנים היה נשמע לדעתי מאוד מופרך, אני מתפעל מעצם זה שהמיזם הזה אשכרה עובד, גדל, מתרחב ומשתבח (ולא, כמו שהייתי אולי מצפה בציניות מראש, שייסגר אחרי שנה בגלל בעיות ביישום). אני גאה להיות חלק מהמיזם הזה, וגם אם החזון האוטופי לעולם לא יכל להתגשם במלואו, הוא חזון מדהים לשאוף אליו.

(אציין שמקריאה בדפי משתמשים של משתמשים ותיקים, קיבלתי את הרושם שהעשור שעבר על ויקיפדיה העברית טרם הצטרפותי היה מאוד לא פשוט, ושהקהילה המקומית הצליחה להתגבר בגבורה על כמה בעיות מאוד מהותיות שהיו עלולות לכרסם ביעילות המיזם, ואני קצת שמח שהצטרפתי בתקופה שהיא כנראה נעימה יותר להיות בה עורך).

הגבלת גודלה של ויקיפדיה

לפני שהתחלתי לכתוב במיזם, לא לגמרי הבנתי למה לא להכליל בוויקיפדיה ערכים רבים מאוד על שלל נושאים, גם אם הם לא לגמרי "אנציקלופדים". בהדרגה התחלתי להבין את החשיבות של הנושא, משתי סיבות עיקריות:

1. ויקיפדיה אמנם לא ממש מוגבלת בגודל, בשונה מאנציקלופדיות מודפסות, אבל היא כן מוגבלת במשאב אחר, והוא הזמן שיש לעורכים המנוסים לבדוק לעומק עריכות חדשות. זה אומר שכל עוד הקהילה של העורכים האיכותיים לא גדלה, מתחיל להיות בעייתי להמשיך ולהגדיל את כמות הערכים, מכיוון שהחל ממספר כלשהו של ערכים תהייה בעיה לעשות ניטור עומק, לרדת לדקויות ולאמת פרטים קטנים שנכתבים במיזם (קרדיט למשתמש אגסי שקראתי את התובנה הזו ברשומותיו).

2. פעמים רבות ערכים חדשים שמצטרפים למיזם הם מאוד פרסומיים, ונוצרו במיוחד כדי לשרת אינטרס צר (מועמד לבחירות מקומיות, ערך על חברה שנכתב בידי איש השיווק שלה וכו'), ולפיכך ערכים אלו הם מאוד לא נייטרלים ולרוב גם לא אמינים (ולא תמיד ניתנים לאימות). אם היינו פועלים על פי גישה קיצונית יותר שהאנציקלופדיה היא של כולם, ולא היינו מבצעים דיוני החשיבות על ערכים רבים, כמות הערכים הללו הייתה עצומה, והייתה מוזילה את המיזם ופוגעת ביוקרה ובאמינות שלו, ואלו חשובים כי שם כוחו של המיזם. מבלי היוקרה והאמינות שלו, אין שום סיכוי שכל כך הרבה אנשים יתרמו כל כך הרבה מזמנם בשביל חזון כל כך רדיקלי.

המסקנה הראשונה שלי מכך: מוטב לשכתב מלהרחיב

מבחינתי - בוויקיפדיה של שנות ה-20, לאחר שוויקיפדיה העברית כבר חצתה את רף 200,000 הערכים - אם יש לי זמן לתרום ואני צריך לבחור האם לכתוב ערך חדש או לשכתב ערך בעייתי, אז מבחינת השיקול של "מה טוב יותר לוויקיפדיה", אני מעריך שהאפשרות השנייה היא העדיפה.

זה נכון שחסרים הרבה ערכים "חשובים", ובעצמי אני נלהב מאוד להוסיף ערכים מסוימים, אבל בעשור השני של המיזם, כאשר הוא כבר מקיף למדי, אני חושב שעדיף להתמקד בשיפור חוויית האמינות של המיזם בשביל הגולשים.

מצב זה עשוי לשפר את התדמית של ויקיפדיה, ולעזור לגייס עורכים קבועים ואיכותיים נוספים, ואלו בתורם יאפשרו לנו להמשיך ולהתרחב באופן איכותי.

המסקנה השנייה מכך: יצירת סביבת עריכה נעימה היא קריטית להצלחת המיזם

אני נוטה לחשוב שלפעמים אנשים ממעטים בחשיבות ה"תודה" בוויקיפדיה, ובאופן כללי בחשיבותם של פידבקים חיוביים. לדעתי פידבק חיובי (או פידבק לא-חיובי אך בונה) הוא מאוד משמעותי במוטיבציה שהוא מספק לעורכים וגם בתחושת השייכות לקהילה.

באופן אישי, במיוחד בתחילת הדרך, היה לי מאוד חשוב לקבל פידבקים. לפעמים התחושה הייתה מאוד מוזרה כשאני עורך ומשקיע ימים רבים בערך מקיף, ואין על כך שום התייחסות. אני יכול להעיד שבאופן אישי הפידבקים שכן קיבלתי היו חלק חשוב ממה ש"הדביק" אותי למיזם, ובמיוחד, מה שגרם לי להבין שהעולם לא מתחלק לשניים: "עורכים בוויקיפדיה" ו"אנשים רגילים" (שכן זו התדמית שיש לפעמים מבחוץ, והיא הבסיס לשלל תאוריות קונספירציה שיש סביב ויקיפדיה, שכל "מחנה" חושב שוויקיפדיה מוטה נגדו). הזמנה אישית של עורכים בדפי שיחה להמשיך ולהתמיד במיזם, כדי שאצבור ניסיון ואהפוך בהדרגה לעורך מנוסה, היו גורם משמעותי במוטיבציה שלי להעז ולשקוע אל תוך ההתמכרות הזו .

כמו שכתבתי בחלקים הקודמים של הרהוריי כאן, הפידבקים הללו חשובים לדעתי לא רק בשביל התחושה הנעימה הכללית, אלא כחלק מהיכולת של המיזם להתרחב בד בבד עם שמירה על איכותו, מכיוון שיצירת סביבת עריכה נעימה יותר תזמין לתוכה עורכים נוספים קבועים ומלאי מוטיבציה. במילים אחרות, יכול להיות שיצירת סביבת עריכה נעימה היא קריטית להצלחת המיזם בטווח הארוך.

דברים שעבדו לי בתחילת הדרך

קטונתי מלתת טיפים בשלב זה של העריכות שלי, אבל אני כן יכול לציין כמה דברים שסייעו לי באופן אישי:

1. חונך - תוך כמה חודשים הרגשתי שדי נכנסתי לעניינים, ואחרי שקראתי את כל דפי המדריך לכתיבת ויקיפדיה שבשער הקהילה, הנחתי שאני לא צריך חונך. אני עדיין מניח שלא הייתי *צריך* חונך, אבל אין לי ספק שזה היה דבר חיובי, ולו כדי להפיג את תחושת ה"לבד" שנוצרת אחרי עריכות של שבועות ללא כל תגובה מהקהילה, להרגיש שאני יכול לשתף מישהו בהתלבטיות, ולמעשה גם לקבל פה ושם רעיונות עריכה או פתרונות טכניים שבחיים לא הייתי חושב עליהם בעצמי.

2. להפסיק לתרגם מוויקיפדיה האנגלית - אין ספק שזה נוח מאוד לתרגם פסקה שלמה וקולחת מאנגלית, במקום לכתוב אותה מחדש מ-3 מקורות שונים, אבל זה יוצר בעיות. אחת מהן היא שאם מישהו מטיל דופי באמינות מה שכתבתי, מסובך מאוד להגן כך ולפעמים בלתי אפשרי למצוא מקורות לכל מה שכתוב שם (ומה לעשות, לא תמיד העורך באנגלית דייק). כיום אני, מתוך שאיפה לכתיבה האיכותית ביותר, החלטתי להפסיק כמעט לגמרי להסתמך על ויקיפדיה האנגלית כמקור. אני כן נעזר בה בחיפוש אחר מקורות, ואז כותב את הערך בעברית רק מתוך התבססות ישירה על המקורות עצמם. למעשה, זה לווא דווקא דורש יותר זמן או מאמץ - לפעמים אני אפילו מקבל רעיונות למקורות בעברית ואז העבודה למעשה קלה יותר, ואם לא, אז לפעמים כל ההבדל הוא לתרגם פסקה ישירות מהמקור ולא מוויקיפדיה האנגלית, וזה לא תמיד ייקח יותר זמן.

3. צירוף הערת שוליים בכל פסקה - אני מניח שכל עורך אוהב שהמידע שהוא מוסיף לוויקיפדיה נשאר שם, וכל עורך שעבד עם ערכים ותיקים שנערכו פעמים רבות יודע כמה מסובך לפעמים להבין על מה התבסס העורך בזמנו (ואם זה בכלל נכון). משני שיקולים אלו, התחלתי לסלוד מהוספת מקורות בפרק "קישורים חיצוניים" (אלא אם למשל כתבתי ערך שלם לבדי והתבססתי רק על 2 מקורות), והתחלתי לשים הערת שוליים בסוף כל קטע שכתבתי, כך שאם השתמשתי במקור אחד ל-3 פסקאות בערך מסוים, אני מוסיף את המקור 3 פעמים בסוף כל פסקה. כדי לעשות חיים קלים גם לעורכים עתידיים, ובעיקר לעצמי-העתידי למקרה שמישהו יפקפק בעריכה שלי בעוד שנה ואני כבר לא אזכור כבר על מה התבססתי.

עיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעיל נולד
דיון הרשאות מפעיל נולד.

מתכבד להעניק לך את עיטור הנדיבות

עיטור הנדיבות

על דאגתך לקבל משתמשים חדשים בסבר פנים יפות (ככל האפשר) ונחישותך לקדם יוזמות ולחלץ אותן מגורל של קבורה (בקומות) בארכיון המזנון. בברכה, מרווין האנדרואיד הפראנואיד - שיחה 00:32, 7 במרץ 2019 (IST)

כוכב בשבילך!

הכוכב המקורי
אני שולחת ויקי אהבה כדי שיהיה כאן קצת יותר נעים. חושבת שפעילותך חשובה, טובה ומשמעותית. מאחלת לנו עוד עורכים כמוך. דריה - שיחה 10:33, 14 במרץ 2019 (IST)


כוכב מכל הלב!

כוכב הנחמדים
מגיע לך ביושר. עזרת לי באהבה (אפילו שבהתחלה כעסתי עליך קצת) ואתה עדיין עוזר לי בסבר פנים מקסימות - להשתפשף במיזם החשוב הזה, ויקיפדיה.

מקווה שאוכל תמיד להיעזר בך וללמוד ממך. אתה ויקיפד לתפארת! מאחל לך הצלחה רבה בכל המצטרך, ושתמשיך להיות איש טוב כמו שאתה! שלומי חלוויעל - שיחה 17:20, 28 באפריל 2019 (IDT)

פלאפל בשבילך!

ישר כוח על היוזמה בנושא קישורים חיצוניים. עוד לא התעמקתי בה אבל מדיניות בנושא היא אכן הכיוון הנכון. על כן, תהנה מהפלאפל! :) המקיסט - על דא ועל הא - גם לוויקיפדיה יש עיתון 13:22, 30 בנובמבר 2019 (IST)

כוכב להיסטוריון

כוכב היסטורי
כל הכבוד! על הרחבת הערך המאה ה-19. הארי פוטר 73 - שיחה - חדשופדיה (לרכישת מנוי) - הטילדה הרביעית (לרכישת מנוי) 18:28, 7 במאי 2020 (IDT)

תודה!

שמתי לב לתרומתך הרבה לערך ויקיפדיה:רשימת מועמדים למחיקה/:תפוס ת'דרקון, ורציתי להביע את הערכתי. תודה רבה!
בברכה, הארי פוטר 73שיחההטילדה הרביעיתבית ספר ויקיפדיה 23:43, 1 ביולי 2020 (IDT)

כוכב עם חתיכת לב!

כוכב המסורים
על הצטרפותך לרשימת החונכים. כה לחי! הארי פוטר 73 - שיחה - הטילדה הרביעית - מיזם העיטור השבועי 06:55, 4 ביוני 2020 (IDT)

כוכב המורל!

כוכב המורליסטים
איש השום, תודה על ארגון המפגש! נהניתי מאוד הארי פוטר 73שיחההטילדה הרביעיתבית ספר ויקיפדיה 19:53, 12 ביולי 2020 (IDT)

מדליית זהב עבורך!

על אירגון המפגש המהנה והמהמם. תודה רבה על כל העבודה הקשה שהשקעת. דרור - שיחה 22:22, 12 ביולי 2020 (IDT)

כוכב הדרכה!

כוכב המדריכים
על עזרתך בהעלאת הערך הראשון שלי למרחב הערכים.

ועל גישה נחמדה שבלעדיה כנראה כבר לא הייתי כאן. הלוואי וירבו אנשים כמוך מה, באמת? 22:53, 14 ביולי 2020 (IDT)

כוכב הדרכה!

כוכב המדריכים
תודה רבה על כול העזרה שנתת לי עד עכשיו. ויקי4800 - שיחה 11:20, 19 באוגוסט 2020 (IDT)

תעביר את זה הלאה

תעבירו את זה הלאה
סיבת העיטור: קצת אירוני, אבל על המיזם המבורך הזה שנותן לוויקיפדיה העברית אווירה חיובית בימים טרופים אלו!.
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

YairMelamedשיחה 14:31, 4 באוקטובר 2020 (IDT)

כוכב מכל הלב!

כוכב הנחמדים
אתה המשתמש הכי נחמד בויקיפדיה (או השני הכי נחמד). תודה על ההשקעה, והנחמדות. דרור - שיחה 11:03, 19 בנובמבר 2020 (IST)

כוכב אימוץ!

כוכב המאמצים
על התמיכה בויקיפדים בתחילת דרכים או בעורכים תחת חניכה דזרטשיחההצטרפו למיזם הפוליטי - המשך יום נעים 19:19, 19 בנובמבר 2020 (IST)

עוגייה בשבילך!

מעט כיבוד לכבוד פועלך למען ארגון המפגש! הארי פוטר 73 ~ שיחה ~ ויקיפדיה חוגגת 300,000 ערכים 23:31, 17 בינואר 2021 (IST)

תעביר את זה הלאה


תעבירו את זה הלאה
סיבת העיטור: עורך איכותי, אמין ומסביר פנים.
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

דזרטשיחה - הצטרפו למיזם הפוליטי - ויקיפדים ותיקים? הצטרפו ותעזרו לויקיפדים חדשים 11:14, 23 בינואר 2021 (IST)

כוכב תרגום!

כוכב המתרגמים
תודה על העזרה בתרגום שמות המפלגות. ויקי4800 - שיחה 17:25, 2 בפברואר 2021 (IST)

כוכב בעד!

כוכב הבעד
עורך יקר, מנומס ושנון. אין עורכים כמוך (: בברכה רבה דזרטשיחה 10:55, 19 בפברואר 2021 (IST)

כוכב בשבילך!

הכוכב המקורי
על תרומתיך לוויקיפדיה! תורם אלמוני - שיחה 09:34, 21 בפברואר 2021 (IST)

תעביר את זה הלאה!

תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: אחד המשתמשים הנחמדים שהכרתי, המשך כך!
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה2|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ מיזם האירוויזיון 23:41, 1 במרץ 2021 (IST)


תעביר את זה הלאה!

תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: על תרומתך הרבה למיזם, וגם על הכתף בדף הדיווח על טעויות... שאפו!
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה2|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

אלעדב. - שיחה 23:42, 1 במרץ 2021 (IST)


תעביר את זה הלאה

תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: את האמת פשוט נשאר לי עוד תעבירו את זה הלאה אחד אבל במקום לבזבז אותו סתם על מישהו שלא עזר לי הרבה החלטתי שאני אזכר במי שבאמת עזר לי ואתן לו ואתה היתה המישהו הזה, אתה עזרת לי הרבה עם המיזם, עזרת לי גם למצוא סיפור שאני יכול לכתוב למיזם ואני לא יודע אם אה יודע את זה אבל גם הצלת את המיזם שלי מסגירה וביטול כש הצטרפת גם אתה, אז שְכּוֹיֵיח! ובהצלחה בהמשך דרכך המופלאה בוויקיפדיה העברית! שמח
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה2|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

2547119nirniki (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)


כוכב מכל הלב!

כוכב הנחמדים
תודה! ס.ג'יבלי - שיחה - הצטרפו למיזם סין 10:36, 6 במרץ 2021 (IST)


מזל טוב למינוי

מזל טוב למינוי
ברכות על המינוי. רק לאמר שאני מאד מעריך ואוהב אותך. אתה ויקיפד שכיף לעבוד וליצור איתו אנציקלופדיה. דרור - שיחה 22:00, 29 במרץ 2021 (IDT)
גא"מ מושך בשבט - שיחה 22:01, 29 במרץ 2021 (IDT)

אינקה

שמתי לב לתרומתך הרבה לערך אינקה, ורציתי להביע את הערכתי. תודה רבה!
בברכה, מושך בשבט - שיחה 23:33, 4 באפריל 2021 (IDT)

קיבלת כוכב!

כוכב המפעילים
על מסירותך הרבה לתפקיד שקיבלת רק לאחרונה! המשך כך! ספסףספספוני בספסופיכם 16:31, 7 באפריל 2021 (IDT)

כוכב דיפלומטיה!

כוכב הדיפלומטים
משנה את הצבעתי למפעיל מערכת מ"בעד חזק" ל"בעד חזק ביותר". Asaf M - שיחה 21:05, 11 באפריל 2021 (IDT)


מדליית זהב עבורך!

מדליית אביר הדיפלומטיה על התנהלותך בבירורים. לַבְלוּב📜הבחירות שלפני הבחירות החמישיות • 23:30, 18 באפריל 2021 (IDT)


כוכב מכל הלב!

כוכב הנחמדים
תראה, זה כוכב שאני לא מעניק הרבה. אני חושב שאתה מוכיח את עצמך כל פעם מחדש עד כמה אתה מתאים לתפקיד הבירוקרט. אתה אדם שיודע להבחין ולהבין את שני צידיי הוויכוח (גם אם הפרספקטיבה שלך שונה), ולדעתי זו אחת המעלות החשובות ביותר באדם. אני מאחל להמון משתמשים אחרים את היכולת שלך לגשר בין ויכוחים סוערים. יישר כוח! ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ מיזם האירוויזיון 23:31, 18 באפריל 2021 (IDT)


מדליית זהב עבורך!

על התגובות האיכותיות והמעמיקות שלך לכל מדיניות שעולה, על הניסיונות לסייע ולכוון משתמשים חדשים, על הפעילות כמפעיל ומנטר ועל הפעילות הקהילתית הענפה. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 22:27, 22 באפריל 2021 (IDT)

עוגייה בשבילך!

חונך ממש טוב עוזר לי ועונה על השאלות שלי ויקיפדיה הכי מעניין וכיף - שיחה 17:23, 23 באפריל 2021 (IDT)

כוכב דיפלומטיה!

כוכב הדיפלומטים
אתה הופך את ויקיפדיה למקום נעים יותר. ניב - שיחה 23:40, 19 במאי 2021 (IDT)

קיבלת כוכב!

כוכב המפעילים
קשה להפסיק להחמיא לך על פועלך כמפעיל. כל תגובה שלך מראה כמה אתה מעמיק בכל ערך ונושא שאתה בודק, וכמה אתה ראוי להיות מפעיל. מעריך אותך מאוד. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 23:26, 7 ביוני 2021 (IDT)

כוכב חרוץ!

כוכב החריצות
אני מעריכה מאוד את הפעילות שלך בתור ויקיפד בכלל ובתור מפעיל בפרט. בכל פעם שאני רואה עריכה שלך עולה לי חיוך אהבה תודה רבה לך על הכל! ‏Saifunny‏ • שיחה 22:54, 25 ביוני 2021 (IDT)

כוכב בעד!

כוכב הבעד
על היוזמות המבורכות שאתה מעלה במזנון מדי פעם!מי יתן וכל העורכים יהיו מסבירי פנים, נחמדים ויוזמים כמוך! דזרטשיחה 17:47, 31 ביולי 2021 (IDT)

כוכב הדרכה!

כוכב המדריכים
רוב תודות על המענה המהיר והסבלני לכל השאלות. אני מלאת הערכה על הדרך בה אתה מעביר משוב בצורה כל-כך בונה וחיובית. SigTif - שיחה 17:16, 9 באוגוסט 2021 (IDT)

כוכב היסטוריוני!

כוכב היסטורי
על שדרוג ערכי המאות! המשך כך! פיקסרשיחההכחילו! 10:23, 18 באוגוסט 2021 (IDT)


תודה!

🏅 עיטור הידידותיות 🏅
תודה מעומק הלב על הקבלה החמה לויקיפדיה, על התמיכה, ההנחיה, הפרגון, הסבלנות וההקשבה, ומעל לכל – על הידידותיות המדהימה שלך.

בהוקרה רבה,
מקף־ 22:11, 9 בספטמבר 2021 (IDT)


כוכב איכותי!

כוכב איכותי
המפעיל הטוב ביותר דזרטשיחהצאו להתחסן - הבריאות לפני הכל! 19:45, 6 בדצמבר 2021 (IST)

כוכב מכבי האש!

כוכב הכבאים
אתה פשוט נהדר דרור - שיחה 21:14, 4 בינואר 2022 (IST)

תעביר את זה הלאה!


תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: על הכל בערך :)
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה3|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ מיזם האירוויזיון 00:49, 12 בינואר 2022 (IST)

תעבירו את זה הלאה


תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: על בחירתך לקחת אחריות, בעיקר כשזה קשה ולא נעים.
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה3|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

מעריך מאוד, נילס אנדרסן 🦔 שיחה - צאו להתחסן - הבריאות לפני הכל! 14:21, 19 בינואר 2022 (IST)

מדליית זהב עבורך!

כל הכבוד על עשייתך בויקיפדיה העברית! MANS257 - שיחה 20:19, 3 בפברואר 2022 (IST)

מדליית זהב עבורך!

מקום ראשון בתמיכה תוכנית, טכנית ורגשית :) רוב תודות על העזרה המתמשכת, על הזמינות, על המקצועיות ועל היחס הנעים והסובלני. SigTif - שיחה 12:12, 8 בפברואר 2022 (IST)

כוכב השלום

כוכב השלום
על הנכונות, הידידותיות ואורך הרוח שאתה מביא לכל דיון.

לפעמים אופן ההתדיינות שלך הוא סוג של מקור השראה בשבילי, כשיוצא לי להשתתף בדיונים מעצבנים - גם מחוץ לוויקיפדיה יהודית1000 - שיחה - 💜 23:56, 14 בפברואר 2022 (IST)

פרח בשבילך!

על נעימות ועשייה
מכסת הזמן שלי מצומצמת מאוד לאחרונה, אבל גם מרפרוף ברשימת המעקב אפשר להתוודע לאיכות פעילותך ומפעילותך. והכול בנעימות. כה לחי, וירבו כמותך בוויקיפדיה! דגש - שיחה 15:43, 28 במרץ 2022 (IDT)

כוכב איכותי!

כוכב איכותי
תודה על הזמן והמאמץ שאתה משקיע בהפיכת ויקיפדיה לאיכותית יותר. יהודית1000 💜 00:12, 21 בנובמבר 2022 (IST)

אין כמוך

שומאי יקר, נחמד שהודית לי על העריכה : ) אתה שם לב גם לפרטים, גם לאנשים, וגם טורח להודות. יש לך חלק משמעותי בזה שנשארתי לערוך בויקיפדיה. (ואם תוכל להסביר לי איך נותנים כוכב - אז בפעם הבאה אוכל לתת לך את הכוכב שמגיע לך) שירלי ק - שיחה 05:39, 22 בנובמבר 2022 (IST)


כוכב עם חתיכת לב!

כוכב המסורים
אז קבל את הכוכב לא רק כ"נסיון חת חת" P-: אלא כי הוא מגיע לך ביושר על "נשמה יתרה" שירלי ק - שיחה 17:48, 22 בנובמבר 2022 (IST)

כוכב תמיכה!

כוכב התומכים
תודה רבה על התמיכה ועל ההסברים המפורטים. התמיכה שלך מאוד עוזרת ומוערכת! SigTif - שיחה 09:20, 9 בדצמבר 2022 (IST)

קיבלת כוכב!

כוכב המפעילים
אתה מפעיל מעולה וויקיפד נעים הלכות, תמיד טוב לראות אותך כאן, על אף שאתה לא פעיל כמו בעבר (: בברכה דזרטשיחה 21:14, 16 בדצמבר 2022 (IST)

קיבלת כוכב!

כוכב המפעילים
אתה מלאך. נילס אנדרסן 🦔 שיחה 🦔 💛💙 02:54, 8 בינואר 2023 (IST)

כוכב מכל הלב!

כוכב הנחמדים
נכנסתי לכמה דקות לויקיפדיה וזה מה שראיתי:) מושך בשבט - שיחה 22:27, 11 בפברואר 2023 (IST)

תעביר את זה הלאה


תעבירו את זה הלאה!
סיבת העיטור: המפעיל הכי טוב שהיה לנו ואחד מהויקיפדים החביבים עליי, אתה נחמד ואתה תורם רבות למיזם הנפלא הזה
העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה2|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}

בברכה דזרטשיחה 23:34, 18 בפברואר 2023 (IST)

כוכב המקורות

מבסס המידע
תודה רבה על הפעילות המתמשכת לביסוס המידע בוויקיפדיה על מקורות איכותיים! SigTifשיחה 20:45, 19 במרץ 2024 (IST)

ויקיפד השבוע!


עורך השבוע של ויקיפדיה
על התערבות במחלוקות תוך ניסיון לגשר, ועל ההשקעה התמידית בשמירה על האווירה הנעימה בין עורכים בוויקיפדיה
העיטור מוענק במסגרת מיזם "עורך השבוע". העיטור מוענק בכל שבוע לוויקיפד או לוויקיפדית שבלטו לחיוב בצורה יוצאת דופן בתחום כלשהו, בתקופה שקדמה להענקת העיטור. למידע נוסף לחצו כאן
Saifunny‏ ♫𝄢 שיחה 00:35, 21 באפריל 2024 (IDT)

בישול דיונים למזנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוט יתר בתבניות אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ציון מקום מגורים - הרבה פעמים לא מעודכן בערכים וקשה לאמת ולדעת אם שינויים ודיווחים הם השחתה או תיקון השחתה
  • שמות ילדים שלא בעלי חשיבות בעצמם - מנוגד לויקיפדיה:מדריך לעיצוב דפים/ביוגרפיות
  • פרמטר בן זוג - כששואבים מויקינתונים זה גולל את כל היסטוריית הדייטינג, א-לה גיא פינס כתב את הערך. דוגמה קייט הדסון או מה שהיה באריאנה גרנדה. לא כל שכן כשמציינים שם רומנים של מספר חודשים (או שבועות...) בדרך כלל הפרמטר יהיה לא מעודכן ויוצא שאנחנו כותבים טעויות מפורשות של "בן/בת הזוג הנוכחי = X".
  • אופציונאלי: כמות ילדים - כנ"ל

בעיה חוזרת בהסרת מידע לוקאלי לטובת מידע שמגיע מוויקינתונים היא שימוש בוויקינתונים לביצוע מלחמת עריכה מתחת לרדאר, תוך התעלמות מהדיון בדף השיחה, כמו במקרה המוזכר כאן.

בעיות רוחביות שמבלבלות קוראים (ע"פ משובים חוזרים מויקיפדיה:דיווח על טעויות)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניסוחים על-זמניים - נקודת המוצא שלי היא שעדיף ערך שניכר עליו שנכתב היטב בשנת 2015 ושהוא פשוט לא מעודכן, לעומת ערך שנראה שמנסה להיות מעודכן וכושל בכך ומכיל אי-דיוקים וטעויות. ניסוחים שיקבלו הסכמה ניתן להכניס לצ'קטי.
    • לשנות המלצה בביוגרפיות לא לנסח "נשוי/נשואה ל" אלא לשון על-זמנית דוגמת "נישא/ה ל" (ר' דיון כאן) או ל"נולדו לו 2 ילדים" או ניסוח חלופי בסגנון דומה.
    • התלבטות: האם נכון להמליץ לשינוי ניסוח על-זמני גם יישוב מגורים (פרט שמשתנה לא מעט וקשה לאמת אותו)
    • אולי באופן כללי להמליץ על העדפת ניסוחים על-זמניים (לא "מנחה את תוכנית הטלוויזיה X" אלא "החל משנת y החל להנחות את תוכנית הטלוויזיה X", ולא "מכהן כמנכל החברה ששילמה ליחצ כדי שיהיה לה ערך שאף אחד לא יטרח לעדכן" אלא "התמנה כמנכל החברה") - אפשר אולי להחריג תחומים מסוימים שאנחנו נוטים לעדכן בהקדפת יתר כמו ספורט ופוליטיקה

שיפורים למיזם דיווח על טעויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אולי לקשר במעמד הדיווח לדף דיווח על טעויות ולכתוב שהטיפול בפנייה מתבצע שם או בדף השיחה של הערך (הערה לעצמי: לבדוק קודם את חוויית המשתמש)

תיוק דוגמאות קונקרטיות לבעיות בשימוש בתבניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דוגמה למקרה נפוץ, בו בוויקינתונים כתוב X ועורך שלא נראה משחית משנה ל־Y. לא יכול להיות ששני הפרטים נכונים, ובחיפוש גוגל לא נמצא מקור למידע. בהסרת המידע הלוקאלי, צף בערך המידע השאוב מוויקינתונים. להסיר מוויקינתונים מסיבה זו פעמים רבות לא מצליח לי, כי לפעמים הם משחזרים הסרת מידע – אפילו אם הוא לא מבוסס על משהו ברור ויש 50% שהוא מוטעה. אין לי עניין וסבלנות להיכנס שם לדיונים מבלי שאני מקבל חיווי ברור על זה ששחזרו אותי, אז האפשרות ההגיונית היחידה מבחינתי היא להכניס לוקאלית פרמטר ריק, ושאם יש טעות היא תישאר בכל הוויקיפדיות האחרות ששואבות. על פרטים זניחים שקשה לאמת אין שום פתרון הגיוני אחר לדעתי.

בקשות ממשתמש:WikiJunkie[עריכת קוד מקור | עריכה]

WikiJunkie, אנא הוסף/הסר לפרק זה ערכים כרצונך. על כל הפרקים שיש פה אני מתכוון לעבור במוקדם או במאוחר - בין אם רק לביצוע ויקיזציה כללית, ובין אם להוספת תוכן.