משתמש:שים שלום/סופרמן: הבן האדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופרמן: הבן האדום
Superman: Red Son
כריכת האוגדן של סופרמן: הבן האדום
כריכת האוגדן של סופרמן: הבן האדום
מידע קומיקס
יוצר מארק מילר
סוגה גיבורי על
יצא לאור בגרסת אוגדן 2003
סינדיקציה DC קומיקס
מסת"ב מסת"ב 1-4012-0191-1
מספר החוברות 3

סופרמן: הבן האדוםאנגלית: Superman: Red Son), הוא מיני-סדרת קומיקס בת 3 חוברות שפורסמה בשנת 2003 תחת חותם עולמות אחרים מאת DC קומיקס[1][2]. המחבר מארק מילר יצר את הסדרה בהנחת יסוד של: "מה היה קורה לו סופרמן היה גדל בברית המועצות?". הסדרה זכתה לשבחים רבים ואף הייתה מועמדת לקבלת פרס אייזנר לשנת 2004 למיני-סדרה הטובה ביותר.

הסיפור מערב גרסאות אלטרנטיביות של גיבורי-על מאת DC יחד עם מציאות אלטרנטיבית של פוליטיקאים אמתיים כגון יוסיף סטלין וג'ון קנדי. הסדרה מתארת אירועים בין השנים 1953–2001 בערך, למעט אפילוג עתידני.

ב"בן האדום" החללית של סופרמן נחתה בחווה קולקטיבית באוקראינה במקום קנזס. איחור קטן בהגעת החללית גרם לה לנחות בצד המזרחי של כדור הארץ שכעת פנה לכיוונה במקום לצד המערבי במקור. במקום להילחם עבור "האמת, הצדק, והדרך האמריקנית", סופרמן מתואר ברדיו סובייטי כ"אלוף העבודה המשותפת שנלחם במאבק אינסופי למען סטלין, הסוציאליזם, והתרחבותה הבינלאומית של ברית ורשה". זהותו הסודית שהעניקו לו הוריו היא סוד מדינה.

היסטוריית פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיונות לסיפור נוספו לאורך זמן, מילר הצהיר כי:

הבן האדום מבוסס על מחשבה שחלפה בראשי כשקראתי את superman #300 בגיל שש, זה היה סיפור דמיוני שבו החללית של סופרמן נוחתת במים הנייטרליים שבין ברית המועצות לארצות הברית, ושני הצדדים תובעים בעלות על התינוק, כילד שגדל במלחמה הקרה - רעיון של מה היה קורה לו הסובייטים הגיעו ראשונים היה נראה לי מרתק.

כשהתבגרתי התחלתי לסדר הכל יחד, והגעתי לראשונה למשהו של DC הייתי בן 13, אני חושב - למרות שהציורים היו הרבה יותר גולמיים ולא ממש משורטטים[3].

ב-1992 הוא כבר פיתח חלקים רבים בעלילה:

במקום לנחות כילד בקנזס, החלטתי לחקור מה היה קורה לו נחתה החללית בחווה משותפת בברית המועצות, במקום להיות כתב של הדיילי פלאנט - הוא יהיה כתב של פראבדה, היפוך המצב הנוכחי. הפעם ארצות הברית תהיה זו של ג'ורג'יה ולואיזיאנה ידרשו להתפצל ממנה, טנקים ינועו ברחובות ניו אורלינס, אני אכלול לא מעט דמויות של DC, כמו באטמן וגרין לנטרן - שיראו באור חדש[4].

גרנט מוריסון העניק ראיון בו אישר שנתן לחברו הטוב מארק מילר את הרעיון לשלוח את סופרמן אל העבר - מה שנעשה בסופו של הסיפור[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50 חשפה ברית המועצות את הנשק החדש שלה, סופרמן. גילוי הופעתו הפתאומית של חייזר רב-עוצמה בידי הסובייטים גורם לפאניקה בארצות הברית, וגורם להעברת מוקד מרוץ החימוש מנשק גרעיני לאנשי על. סוכן ה-CIA ג'ימי אולסן מגייס את לקס לות'ור, מדען במעבדות סטאר לעזור לממשלה להביס את סופרמן. המעשה הראשון שמבצע לות'ור הוא לרסק את ספוטניק 2 במטרופוליס, סופרמן ממהר להגיע ולהציל את העיר בעוד לות'ור משיג את ה-DNA שלו ויצור שיבוט של סופרמן בשם סופרמן 2.

בינתיים סופרמן פוגש את וונדר וומן במסיבה דיפלומטית ומתחבר איתה. פיוטר רוסלוב, ראש הנ.ק.ו.ד. ובנו הלא-חוקי של סטלין, כעוס על העובדה שסופרמן לקח תשומת לב אביו אליו במקום שתהא מופנית אל בנו, ותקע את יכולת התקדמותו במשטר. פיוטר יורה בזוג מתנגדי משטר אל מול בנם באשמת הדפסת חומר נגד סופרמן, וסטלין מת מהרעלת ציאניד. סופרמן מסרב לעמוד בראש המפלגה הקומוניסטית אך לבסוף מפגש עם חברת ילדותו לאנה לזרנקו משנה את דעתו והוא מסכים להשתמש בכוחותיו עבור הטוב ולהפוך את ארצו לאוטופיה.

ממשלת ארצות הברית משגרת את סופרמן 2 להילחם בסופרמן אך הדו-קרב שלהם גורם בשוגג לשיגור טיל גרעיני אל בריטניה. סופרמן 2 מקריב את חייו להצלת האזרחים. לות'ור רוצח את צוות המחקר במעבדה ומקים את תאגיד לקסקורפ, ומקדיש את חייו להבסת סופרמן.

בשנת 1978 ארצות הברית על סף התמוטטות בעוד שהאיחוד הסובייטי משגשג ומרחיב את השפעתו לרחבי העולם. מחיר השגשוג הוא אובדן הפרטיות כאשר סופרמן נעשה לאח גדול, טכניקת שליטת מוח הופכת את מתנגדיו לרובוטי סופרמן, סופרמן עובד עם וונדר וומן להציל חיים ולשלוט באימפריה, היא מתאהבת בו אך הוא רואה בה כחברה ואינו מודע לאהבתה.

תוכניתו השנייה של לות'ור היא לכווץ את מוסקבה, אך תוכניתו נכשלת כאשר שותפו ברייניאק מכווץ את סטלינגרד במקום. סופרמן מתערב ולוכד את מוחו של ברייניאק ואת העיר המכווצת אך נכשל בהחזרתה לגודלה המלא, הכישלון גורם לו להרגשת אשמה רבה.

התוכנית השלישית של לות'ור מערבת את באטמן, הוא הילד שהוריו נרצחו בידי פיוטר. באטמן מאחד כוחות עם לקסקורפ ופיוטר, כעת ראש הק.ג.ב. הם לוכדים את וונדר וומן ומשתמשים בה כפיתיון עבור סופרמן, מקווים ליטול את כוחותיו באמצעות קרני שמש כשל כוכב הבית שלו, התוכנית עובדת אך סופרמן משכנע את וונדר וומן לחלץ את עצמה והיא הורסת את הגנרטורים המזינים את הקרניים האדומות. היא נפצעת במהלך התהליך, אך סופרמן משתחרר ובאטמן מתאבד על מנת שלא להיהפך לרובוט סופרמן, וברגע האחרון נוקם את נקמתו בפיוטר כשהוא מספר על היותו חלק מהזוממים. וונדר וומן כבר אינה מרגישה כעת כל רגשות לסופרמן עקב חוסר שימת ליבו לפציעתה.

לות'ור מכין את תוכניתו הרביעית כאשר הוא מוצא גרין לנטרן מסתורי שהתרסק ברוזוול, ניו מקסיקו. ברייניאק נהיה כעת לעוזרו של סופרמן, ובניית מבצר הבדידות בסיביר הנקרא ארמון החורף מתחיל. שלטונו של סופרמן ממשיך ללא פשע, עוני או אבטלה, סופרמן מחויב לזכות בסכסוך עם ארצות הברית אך מסרב להפצרותיו של ברייניאק להתחיל בפלישה, סטלינגרד נותרת כישלונו היחיד ומוגנת כעת מעטה זכוכית בשם "בקבוק".

ארצות הברית בוחרת את לות'ור ואולסן לנשיא ולסגן נשיא בהתאמה. באמצעות הידע המדעי שלו, הונו הכלכלי המסיבי, וכוחות דיקטטורים, לות'ור מחזיר את השגשוג לארצו - כל זה חלק מתוכניתו לגרום לסופרמן לפלוש לארצות הברית. לות'ור מציג לסגנו את שתי תגליותיו הגדולות: אזור הפנטום - מקום ששמיעת-על אינה מסוגלת להגיע אליו, ואת חיל הפקחים הירוקים.

לות'ור מתעמת עם סופרמן בארמון החורף וברייניאק לוכד אותו על מנת לבצע בו ניתוח שיהפכו לרובוט, הוא טוען כי לות'ור מסוגל לגרום לסופרמן להתאבד בפחות מ-14 דקות, סופרמן מסכים כי ידו נכפתה ומתכונן לפלישה.

הגברת הראשונה לויס לות'ור מבקרת את האי פרדייס ויוצרת ברית עם אימפריית האמזונות שנשלטת בידי וונדר וומן מלאת הרצון לנקום, סופרמן תוקף את החוף המזרחי, מתעמת ומביס את חיל הפקחים שהובל בידי האל ג'ורדן, חיל האמזונות בראשות וונדר וומן תוקף אף הוא יחד עם נבלי סופרמן שאסף לות'ור עם השנים (כגון: הגולגולת האטומית, דומסדיי ועוד) אך הם מובסים במהירות, החללית של ברייניאק הורסת את צי האוקיינוס השקט של ארצות הברית לחתיכות, ונפגש עם סופרמן בבית הלבן, שם מתקבלים בידי לויס לות'ור עם הנשק האחרון, פתק קטן שנכתב בו בידי לקס: "מדוע שלא תשים פשוט את כל העולם בבקבוק, סופרמן?"

סופרמן, שמבין כי התערב בעניינים לא לו, פוקד על ברייניאק לסגת ולסיים את הפלישה, אך ברייניאק שמתגלה כי מעולם לא היה תחת שליטתו של סופרמן, תוקף אותו באמצעות קרינה ירוקה. לות'ור, שהתחמק מן הניתוח, מכבה אותו מפנים. החללית הולכת להתפוצץ, אך סופרמן משליך אותה לחלל ומציל את כדור הארץ, אך ככל הנראה נהרג.

ברית המועצות נופלת לתוהו ובוהו, אך חוזרת לשליטה אודות לבאטמן (חברי ההתנגדות שהחלו ללבוש את תלבושתו לאחר שמת), לקס לות'ור משלב רעיונות של סופרמן וברייניאק בפילוסופיה חדשה שנקראת "לות'וריזם", ויוצר את "ארצות הברית הגלובלית". זהו רגע מכונן עבור האנושות, שנכנסת לעידן חדש של שלום ויציבות. ממשלה עולמית בהנהגתו של לות'ור שולטת על שורת הישגים של המצאות מדעיות, ריפוי על מחלה ידועה, והתנחלות על כל מערכת השמש, לות'ור עצמו חי למעלה מ-1,000 שנים.

בהלוויתו של לות'ור מתגלה כי סופרמן שרד את פיצוץ החללית והוא אף בן אלמוות, הוא נראה כאיש עסקים בעל מראהו של קלארק קנט - זהות שבקו זמן זה מעולם לא אומצה על ידו. אלמנתו של לקס, לויס, רואה אותו ומרגישה תחושת דז'ה וו, אך אינה חושדת בו, סופרמן מסתלק מן המקום ומתכנן לחיות בין בני האדם ולא לשלוט בהם.

מיליארדי שנים לאחר מכן כדור הארץ נהרס בידי הגאות והשפל של השמש שהפכה לענק אדום. צאצאו הרחוק של לות'ור בשם ג'ור-אל שולח את בנו התינוק קאל-אל חזרה אל העבר, החללית נראית נוחתת בחווה קומוניסטית באוקראינה ב-1938, מה שגורם לפרדוקס של גורל קבוע מראש (ובכך הופך את סופרמן לצאצא של לות'ור ולויס).

מהדורה כוללת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004 אוגד הסיפור לספר בכריכה רכה בן 160 עמודים[6] (ISBN 1-84023-801-1).

בכותרים אחרים מאת DC[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2011, אתחל The New 52 (אנ') את המשכיות יקום DC. בקו הזמן החדש הארץ החילופית של "סופרמן: הבן האדום" הוגדרה בתור ארץ-30. סופרמן מארץ-30 מופיע אף בסדרה "ספירה לאחור: זירה" מ-2007, שבו הוא נכנס לקונפליקט עם סופרמן מארץ-31 (האביר האפל חוזר), וסופרמן מארץ-15 (כריס קנט).

ב-2008 הופיעו סופרמן הסובייטי וארץ-30 בספירה לאחור למשבר האחרון, בסיפור "החיפוש אחר רוי פאלמר", שם מבקרים ביקום ג'ייסון טוד, דונה טרוי, וקייל ריינר המחפשים את אטום הנעדר מארץ-0. דמויות מהקומיקס מופיעות אף בחוברות "קומיקס פעולה" ו"קומיקס בלשות", הנלוות ל"התכנסות", שבו הם נאלצים להילחם בגיבורים מן ממטרופוליס המקורית בארץ-2.

ב-2018 הופיע הבאטמן מהקומיקס בחוברת השישית והאחרונה של "האביר האפל: מתכת" בהופעת קמע.

מסחור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמכרו דמויות פעולה המבוססות על הדמויות המופיעות בקומיקס כולל סופרמן, וונדר וומן, ובאטמן. ב-2008 שוחרר אף מארז המכיל את הדמויות כולל ביזארו[7].

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסת הסלולר למשחק Injustice: Gods Among Us ישנם קלפי זהב נדירים של "הבן האדום": בנוסף לסופרמן עוד כמה גרסאות "קומוניסטיות" של גבורים אחרים כמו באטמן והגרין לנטרן.

סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסדרת האנימציה "ליגת הצדק בפעולה", בפרק "שמור על משפחת קנט", מר מקסיפלטק שולח את סופרמן לקסניה, והוא נהיה לסופרמן דומה לסופרמן מהקומיקס.
  • בעונה הרביעית של "סופרגירל" מופיעים מושגים מהקומיקס, ובסיום העונה השלישית סופרגירל נחשפת לקריפטונייט שחור שיוצר שיבוט שלה, השיבוט נרפאת על ידי לקס לות'ור שעובדת איתו בשם בת אדומה עד מעצרו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ultimate DC Comics Action Figures and Collectibles Checklist. White Lightning Publishing, מאת גארי זנקר. (2013) ISBN 978-0989334471

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]