סופרמן 4: השאיפה לשלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סופרמן 4)
סופרמן 4: השאיפה לשלום
Superman IV: The Quest for Peace
בימוי סידני ג'יי פורי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי יורם גלובוס, מנחם גולן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לורנס קונר, מארק רוזנטל, ריק רוזנטל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון שירלי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים כריסטופר ריב (Superman)
מארק פילו
ג'קי קופר (פרי וייט)
מארק מק'קלור (ג'ימי אולסן)
מרגו קידר (לויס ליין)
ג'ין הקמן (לקס לותור)
Eugene Lipinski
Clive Mantle
ג'ין ברוק
סוזאנה יורק
רוברט ביטי
מק מקדונלד
William Hootkins
אסמונד נייט
ג'ון קראייר
ג'ים ברודבנט
סם וונמייקר
Bob Sherman
מריאל המינגוויי
ג'ון הוליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלכסנדר קוראז' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ארנסט דיי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, הונג קונג עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Cannon Group[1]
Golan-Globus Productions
London-Cannon Films
חברה מפיצה האחים וורנר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 ביולי 1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 86 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט פעולה, סרט בסוגת ספרות עלילה ספקולטיבית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 17 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו superman4
סרט קודם סופרמן 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא סופרמן חוזר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופרמן 4: השאיפה לשלום (Superman IV: The Quest for Peace) הוא סרט גיבורי על משנת 1987 בבימויו של סידני ג'יי פורי, המבוסס על הדמות מבית DC סופרמן. זהו הפרק הרביעי והאחרון בסדרת סרטי "סופרמן" המקורית והסרט הראשון שלא הופק על ידי אלכסנדר ואיליה סלקינד, אלא על ידי סרטי קנון של גולן-גלובוס, בשיתוף עם האחים וורנר ג'ין הקמן חזר לגלם את לקס לותור, שיוצר גרסה מרושעת לסופרמן בשם האיש הגרעיני (Nuclear Man).‏[2]

הסרט היה כישלון ביקורתי ומסחרי כאחד, כשסוקרים רבים תיארו את האפקטים המיוחדים כגרועים, אפילו יחסית לשנת 1987, חוסר עקביות וחורי עלילה. סופרמן 4 נבחר לרוב לאחד הסרטים הגרועים ביותר שנעשו אי פעם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופרמן מציל חללית של טייסי חלל שספינתם הושלכה מהמסלול על ידי פסולת, ואז מבקר בעיר הולדתו סמולוויל בתור קלארק. כעת, לאחר שהוריו המאמצים נפטרו, ירש קלארק את החווה שלהם ללא השגחה. באסם ריק הוא חושף את הקפסולה שהביאה אותו לכדור הארץ ומסיר מודול אנרגיה קריפטוני ירוק זוהר. בהקלטה שהשאירה אמו לארה נכתב כי ניתן להשתמש בכוחו פעם אחת בלבד. לאחר שסירב למכור את החווה לבניית קניון, סופרמן חוזר למטרופוליס, שם הוא עוצר רכבת תחתית בורחת לאחר שהנהג מתמוטט ליד מערכת השליטה.

לאחר שחזר ל"דיילי פלאנט", לקלארק נודע כי החברה פשטה את הרגל והשתלט עליה דייוויד וורפילד, טייקון צהובון שמפטר את פרי וייט ומעסיק את בתו שלו לייסי כעורכת החדשה. לייסי מחבבת את קלארק ומנסה לפתות אותו; קלארק מסכים לצאת איתה לדייט. בעקבות הידיעה כי ארצות הברית וברית המועצות עשויות לעסוק במירוץ נשק גרעיני, קלארק מתלבט עד כמה סופרמן צריך להתערב. לאחר שקיבל מכתב מנער בית ספר מודאג, סופרמן נוסע למבצר הבדידות כדי לבקש עצות מרוחות אבותיו הקריפטוניים. הם ממליצים לו לאפשר לכדור הארץ לפתור את הבעיות שלו בעצמו או לחפש עולמות חדשים שבהם הוצאה המלחמה מחוץ לחוק. לאחר שביקש עצה מלויס ליין, סופרמן משתתף בישיבת העצרת הכללית של האומות המאוחדות, ומודיע בפני האספה כי יפטור את כדור הארץ מנשק גרעיני. מדינות שונות משחררות את ראשי נפץ הגרעין שלהן לחלל, שנאספים על ידי סופרמן לרשת ענקית ואז נזרקים לשמש.

בינתיים לני לות'ור הצעיר משחרר את דודו לקס לות'ור מחוץ לכלא. בשובם למטרופוליס, לקס ולני גונבים קווצת שיער של סופרמן ממוזיאון ויוצרים מטריצה גנטית אותה לקס מצמיד לטיל גרעיני אמריקני. לאחר שיגור הטיל, סופרמן מיירט אותו וזורק אותו לשמש. כדור אנרגיה זוהר מופעל, שמתפתח לאיש על. "איש גרעיני" זה עושה את דרכו חזרה לכדור הארץ כדי למצוא את "אביו", לקס, שקובע כי בעוד שיצירתו עוצמתית, הוא לא יוכל לתפקד ללא חשיפה לאור השמש. נוצר קרב אכזרי בין היצירה של לקס לסופרמן. בעודו מונע מפסל החירות מליפול לרחובות ניו יורק, סופרמן נדבק בתסמונת קרינה אחרי שנשרט מטפריו הרדיואקטיביים של האיש הגרעין. איש גרעין בועט בסופרמן למרחקים בעוצמה כזאת שחליפתו של סופרמן נופלת.

למורת רוחה של לויס, ה"דיילי פלאנט " (שעוצב מחדש כצהובון) מפרסם את הכותרת "סופרמן מת?" לויס מעידה על רצונה להתפטר ולקחת לעצמה את החליפה המשוחזרת של סופרמן. לייסי גם כן נסערת ומגלה בפני לויס שהיא דואגת לקלארק. לויס הולכת לדירתו של קלארק שם היא מכריזה על אהבתה לסופרמן. קלארק פגוע ממחלת הקרינה, ממשיך למרפסת שלו שם הוא מאחזר את מודול האנרגיה הקריפטוני ומנסה לרפא את עצמו. לאחר שנמשך ללייסי, איש הגרעין מאיים לחולל מהומה אם היא לא תובא אליו. הסופרמן שזה עתה חזר לעצמו מסכים לקחת אותו אליה כדי למנוע פגיעה בכל אחד אחר. סופרמן משליך את איש הגרעין למעלית, לוכד אותו פנימה ואז מפקיד אותו בצד הרחוק של הירח. עם עליית השמש, איש הגרעין משתחרר עקב רסיס של אור שמש שחודר דרך סדק בדלתות המעלית וסופרמן שוב נאלץ להגן על עצמו. בסוף הקרב נראה כאילו סופרמן הובס, כשהוא מושלך אל פני הירח על ידי איש הגרעין.

איש הגרעין עושה את דרכו אל הדיילי פלאנט, חוטף את לייסי וסוחב אותה אל החלל החיצון. סופרמן מצליח להשתחרר מעל פני הירח, ואז הוא דוחף אותו ממסלולו, משליך את כדור חמה, מבטל את כוחותיו של איש הגרעין ומשאיר את לייסי חסרת אונים בחלל. סופרמן מציל את לייסי ומחזיר אותה לכדור הארץ, ואז משקם את איש הגרעין ומפקיד אותו בליבת תחנת כוח גרעינית, והורס אותו. מה שהיה איש הגרעין הופך לחשמל שמסופק עבור כל רשת החשמל. פרי וייט משיג הלוואה לרכישת גרעין השליטה בעיתון, מה שהופך את דייוויד וורפילד למי שמחזיק במיעוט ובכך העיתון ניצל מפני כל השתלטות נוספת. במסיבת עיתונאים, סופרמן מכריז על ניצחון חלקי בלבד במערכה שלו, באומרו, "יהיה שלום כשאנשי העולם ירצו בכך כל כך, עד שלממשלותיהם לא תהיה ברירה אלא לתת להם את זה". סופרמן גם שובה מחדש את בני לות'ור שנמלטו. הוא ממקם את לני בעיר הבנים, אומר לכומר שלני היה תחת השפעה רעה ומחזיר את לקס לכלא.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mills, Bart (1987-01-02). "And Now . . . Mighty 'Superman Iv' To The Rescue". Los Angeles Times. נבדק ב-2010-10-09.
  2. ^ Easton, Nina J. (1990-02-01). "'Superman' Lawsuit Trial Date Set for April 16". Los Angeles Times. נבדק ב-2010-10-11.
  3. ^ Williams, Owen (2013-06-21). "What happened to Superman IV's Nuclear Man? - Yahoo Movies UK". Uk.movies.yahoo.com. נבדק ב-2013-09-29.
  4. ^ Murphy, Steve (2001-06-14). "Superman IV: The Quest for Peace". IGN. נבדק ב-2010-10-11.
  5. ^ Beck, Marilyn (1986-06-26). "Margot Kidder Flies Back To Superman". Chicago Tribune. נבדק ב-2010-10-11.