נייטווינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נייטווינג
דיק גרייסון, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Nightwing Vol. 2 #1 מאוקטובר 1996, אמנות מאת סקוט מק'דניאל.
דיק גרייסון, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Nightwing Vol. 2 #1 מאוקטובר 1996, אמנות מאת סקוט מק'דניאל.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה סופרמן כנייטווינג:
Superman #158
(ינואר 1963)
דיק גרייסון כנייטווינג:
Tales of the Teen Titans #44
(יולי 1984)
יוצרים מארב וולפמן, ג'ורג' פרז (גרייסון)
מידע
שם אמיתי ריצ'רד ג'ון גרייסון
כינויים דיק, רובין, באטמן, פרדי דינרדו, סוכן 37
סטטוס פעיל
מקצוע לוחם בפשע ואקרובט
מומחיות אמנויות לחימה ואקרובטיקה
כוחות

ללא כוחות-על

חברוּת בקבוצה משפחת העטלף, באטמן בע"מ, ספיירל, הטיטאנים
חברוּּת לשעבר בקבוצה ליגת הצדק, הטיטאנים הצעירים, אאוטסיידרס, הקרקס של היילי, משטרת בלודהייבן
דמויות קשורות
משפחה ג'ון ומארי גרייסון (הורים, מתים)
ברוס ויין (אב מאמץ)
ג'ייסון טוד, קסנדרה קיין, טים דרייק, סטפני בראון ודמיאן ויין (אחים מאומצים)

נייטווינגאנגלית: Nightwing, "כנף הלילה") הוא דמות משנה בדיונית של גיבור-על המופיעה בחוברות הקומיקס באטמן ביקום DC קומיקס. דיק גרייסון, הגיבור המזוהה ביותר עם הדמות, הופיע לראשונה כנייטווינג בחוברת Tales of the Teen Titans #44 מיולי 1984 בכתיבתו של מארב וולפמן ובאיורו של ג'ורג' פרז.

לפני המשבר בעולמות האינסופיים של שנת 1986, זהותו של נייטווינג תוארה כהמצאתו של סופרמן כאשר הוא וג'ימי אולסן פעלו כפורעי-חוק בעיר הבדיונית קנדור, והוא שאב השראה מהצמד באטמן ורובין. לאחר המשבר, הזהות מיוחסת ללוחם פשע קריפטוני אגדי, ממנו שואב דיק גרייסון השראה לפרוש מזהותו הישנה כרובין ולהפוך לנייטווינג של הזמנים המודרניים. גרייסון כיכב בסדרה משלו, שרצה בין השנים 19962009. בין האחרונים שנטלו את הזהות היה גם כריס קנט, בנו המאומץ של סופרמן - שכמו נייטווינג המקורי גם הוא קריפטוני. נייטווינג פועל כאשר לצידו מארי אליזבת' קיין, הידועה כשותפתו פליימבירד ("ציפור הלהבה").

דמותו של גרייסון מדורגת במקום ה-11 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופרמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שתואר לראשונה בסיפור "סופרמן בקנדור" מתוך החוברת Superman #158 מינואר 1963, נייטווינג היא הזהות בה השתמש סופרמן בהרפתקאותיו בהמשכיות לפני המשבר בקנדור, עיר קריפטונית שכווצה ונשמרה בתוך בקבוק. בקנדור, לסופרמן אין כל כוחות-על והוא מוגדר כפורע-חוק כתוצאה מאי הבנה. כדי להסוות את עצמם, סופרמן וג'ימי אולסן מתחפשים לדמויות בהשראת באטמן ורובין. משום שגם עטלפים וגם קיכלים אדומי-חזה אינם קיימים בקנדור, סופרמן בוחר בשמות ציפורים השייכים לחברו הקנדורי נור-קאן: נייטווינג לעצמו ופליימבירד לאולסן. השניים יוצרים תחפושות המזכירות את נוצות הציפורים, משתמשים במעבדתו התת-קרקעית של נור-קאן כ"מערת הלילה", ממירים את מכוניתו לנייטמוביל ומשתמשים בחגורות ממונעות סילון כדי לעוף לקרב.

ואן-זי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת Superman #183 ממאי-יוני 1977, בן דודו של סופרמן ואן-זי ובעלה של אחייניתו אק-ואר נוטלים את זהויות נייטווינג ופליימבירד. שני פורעי החוק נלחמים בפשע בעירם כשם שסופרמן ואולסן עשו זאת לפניהם.

דיק גרייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נייטווינג ופליימבירד חוברים יחדיו לבאטמן ורובין בהרפתקה בקנדור שמשפיעה רבות על דיק גרייסון הצעיר. כאשר גרייסון נוטש את זהותו של רובין בשנת 1984, הוא נזכר באותה הרפתקה קנדורית וקורא לעצמו בשם נייטווינג, כמחווה הן לבאטמן והן לסופרמן[2]. לאחר שמאורעות המשבר בעולמות האינסופיים מאתחלים מחדש את יקום DC, סופרמן אינו זוכר עוד את קנדור אם כי הוא זוכר שנייטווינג היה אגדה אורבנית של הכוכב קריפטון, אותה הוא חולק עם גרייסון הצעיר[3]. גרייסון לוקח את הזהות לכבודו.

לאחר המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישיות קריפטונית מיתולוגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המשבר, קיים מקור אחר לזהותו של נייטווינג. מאות שנים לפני לידתו של קאל-אל, היה אדם קריפטוני ללא שם שנודה ממשפחתו והחליט להילחם בפשע בזהות נייטווינג[4]. כאשר סופרמן מספר לגרייסון את הסיפור, זה האחרון נוטל את השם לעצמו.

דיק גרייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיק גרייסון הופך לנייטווינג לאחר שהוא מוותר על זהותו כרובין בגיל 18. בטי קיין הופיעה לצידו כשותפתו פליימבירד. גרייסון כיכב כנייטווינג בסדרה שרצה בין השנים 19962009. לאחר מותו לכאורה של ברוס ויין, גרייסון הפך לבאטמן החדש ופרש באופן זמני מזהותו כנייטווינג.

לאחר מאורעות "פלאשפוינט" בשנת 2011, יקום DC אותחל מחדש וגרייסון שב לזהות נייטווינג, כעת צעיר יותר כמו כל שאר דמויות החברה. הוא נשאר בגות'אם סיטי לאחר פעילותו הקצרה כבאטמן. לאחר שזהותו כנייטווינג נחשפה לעולם באירועי "רוע נצחי" והוא נהרג לכאורה, גרייסון גויס לסוכנות ספיירל כסוכן 37 בחיפוש אחר איברים המעניקים למשתמש בהם את כוחותיהם של ליגת הצדק. הוא צוות להלנה ברטינלי, שלאחר האתחול המחודש נעשתה לסוכנות ספיירל בשם מטרון לאחר שביימה את מותה.

סופרמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת Superman: Man of Steel #111 משנת 2001, סופרמן ולויס ליין מגיעים לקריפטון אשר נוצר בידי הנבל ברייניאק-13 בתקופה קדומה בהיסטוריה. השניים מוגדרים כפושעים, והם נוטלים את זהויותיהם של נייטווינג ופליימבירד כדי לשרוד, באותה מידה בה סופרמן ואולסן אימצו את הזהויות לפני המשבר.

טאד ריירסטאד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר הבדיונית בלודהייבן, סוציופת בשם טאד ריירסטאד הופך לגיבור-על בהשפעת הגיבור בדימוס טרנטולה. הוא לוקח את השם נייט-ווינג (Nite-Wing) ממעדנייה המתמחה בכנפי עוף, ומכה באנשים המבצעים עבירות קלות, כשהוא בלתי יציב. הוא נורה בלילה הראשון, וגרייסון, הפועל כמגן בלודהייבן נייטווינג, נחלץ לעזרתו כאשר חברי כנופיה טועים לחשוב שמדובר בו. לאחר שנייט-ווינג משתחרר מבית החולים, הוא הורג את חברי הכנופיה שפצעו אותו. גרייסון מסכים לאמן אותו, והוא אינו מודע למצבו הנפשי הרעוע. השניים מתקיפים את ארגון הכנופיה, אך הם נלכדים ודרכיהם נפרדות. לאחר שסוכן FBI משחרר את נייט-ווינג, זה האחרון מכה בו למוות ובראותו את אשר ביצע, ריירסטאד בורח[5]. לבסוף, נייטווינג מאתר וכולא אותו.

ג'ייסון טוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברות Nightwing Vol. 2 #118-122, ג'ייסון טוד נצפה כשהוא מפטרל ברחובות ניו יורק בתלבושתו של נייטווינג, אותה העתיק מגרייסון.

שאיין פרימונט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור "שנה אחת מאוחר יותר" הציג מעצבת אופנה על-אנושית בשם שאיין פרימונט שעטתה על עצמה תלבושת מודרנית של נייטווינג כדי לעזור לגרייסון.

פאוור גירל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת Supergirl Vol. 5 #6 בכתיבתו של גרג רוקה, פאוור גירל וסופרגירל נוטלות את זהויות נייטווינג ופליימבירד בסיפור המתרחש בקנדור ואשר דומה להרפתקאות שלפני המשבר.

כריס קנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס קנט, בנו של גנרל זוד, הפך לנייטווינג בזמן אירועי "סופרמן: סאגת ניו קריפטון", בהם סופרמן התמודד עם מותו של אביו המאמץ וגם עם קיומם של מאה אלף קריפטונים שהתיישבו בכדור הארץ לאחר שהוא השיב את הערים המכווצות שהיו כלואות בספינתו של ברייניאק, כולל את קנדור. בסוף החוברת הרביעית של קשת הסיפור, נייטווינג ופליימבירד חדשים מופיעים במבצר הבדידות של סופרמן מתוך מטרה לעצור שניים ממאמיניו של זוד שחיו בקנדור מלשחרר את גנרל זוד מאזור הפנטום בו הוא כלוא. גם נייטווינג וגם פליימבירד מציגים בסיפור זה כוחות שאינם מזוהים עם הקריפטונים הרגילים. פליימבירד מטילה להבות מתוך ידיה בעוד נייטווינג נעזר בטלקינזיס.

השניים מגיעים לגות'אם סיטי, ובחוברת Action Comics #875 מתגלה כי מתחת לזהותו של נייטווינג מסתתר לא אחר מאשר בנם של זוד ואורסה, כריס קנט. הזהות של נייטווינג מתבססת על יצור קריפטוני מיתולוגי, אשר קיומו משולב עם קיומו של יצור הפליימבירד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נייטווינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #11 - Dick Grayson
  2. ^ Tales of the Teen Titans #44
  3. ^ Nightwing Vol. 2 #102, מרץ 2005
  4. ^ Secret Files and Origins #1, אוקטובר 1999
  5. ^ Birds of Prey #20