באטמן: האביר האפל חוזר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באטמן: האביר האפל חוזר
Batman: The Dark Knight Returns
מבוסס על האביר האפל חוזר מאת פרנק מילר
בימוי ג'יי אוליבה
הופק בידי בנג'מין מלניקר, אלן בורנט, מייקל אוסלן, ברוס טים עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בוב גודמן
עריכה כריסטופר ד. לוזינסקי
מדבבים פיטר ולר, אריאל וינטר, דייוויד סלבי, וייד ויליאמס
מוזיקה כריסטופר דרייק
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר אנימציות
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה חלק ראשון: 22 בסמפטבר 2012,
חלק שני: 29 בינואר 2013,
מהדורה מיוחדת: 8 באוקטובר 2013
משך הקרנה 76 דקות כל חלק
שפת הסרט אנגלית
סוגה גיבורי על
הכנסות חלק ראשון: 5,589,376$,
חלק שני: 4,059,217$,
סה"כ: 9,648,593$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באטמן: האביר האפל החוזר (אנגלית: Batman: The Dark Knight Returns) הוא סרט אנימציה אמריקאי המעבד את הרומן הגרפי האביר האפל חוזר מאת פרנק מילר. ג'יי אוליבה ביים את הסרט, וקומיקסאים ותיקים של באטמן השתתפו בהפקה.[1][2] הסרט יצא ישירות ל-DVD בשני חלקים: החלק הראשון ב-25 בספטמבר 2012 והחלק השני ב-29 בינואר 2013. הסרט השלם יצא ל-DVD ב-8 באוקטובר 2013.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות בן חסותו ג'ייסון טוד, התעשיין המיליארדר ברוס ויין נאלץ לפרוש מתפקיד הבאטמן. עשר שנים מאוחר יותר, גות'אם שוב מוכה בפשע וטרור, בעיקר על ידי כנופיה המכונה "מוטנטים". ויין בן ה-55 עדיין שומר על קשר עם המפקח הפורש ג'יימס גורדון בן ה-70 (שיודע שוויין היה באטמן), ואילו הג'וקר, אויבו המושבע של באטמן, נמצא במצב קטטוני בארקהם מאז פרישתו. התובע המחוזי הארווי דנט עובר ניתוח פלסטי כדי לתקן את עיוות פניו, למרות הכרזתו כשפוי, הוא יורד למחתרת אחר שחרורו. אחר היעלמותו מתפשט פשע ברחבי העיר וזיכרון מות הוריו גורם לוויין להפוך לבאטמן עוד פעם אחת. הוא מנהל קרבות עם פושעים חמורים ומציל את קארי קלי בת ה-13, אבל נאבק עם מגבלות פיזיות שנובעות מגילו.

הציבור חלוק בתגובה לחזרתו אל הגלימה. הפסיכולוג של דנט, ד"ר ברתולומיאו וולפר, מאשים את באטמן ביצירת הנבלים שלו. דנט חוזר לסורו ומאיים לפוצץ בניין אם לא יקבל כופר. באטמן מביס את אנשיו של דנט, ולומד כי הפצצה תתפוצץ בכל אופן גם אם ישולם הכופר; הוא מבין כי דנט מתכוון להתאבד. באטמן משבית פצצה אחת, והאחרת מתפוצצת. הוא מציל ומביס את דנט, שמסביר שהוא חושב שהניתוח הוא כישוף, ולמעשה עיוות את שני צדדיו. קלי מתלבשת כמו רובין ומחפשת את באטמן, שתוקף התקהלות גדולה של כנופיית המוטנטים עם הבאטמוביל, שבגרסה זו היא מעין טנק. מנהיג המוטנטים מזמין את באטמן לדו-קרב. באטמן מחליט להוכיח לעצמו שהוא יכול לנצח ונענה לאתגר, אך מנהיג המוטנטים כמעט הורג אותו, אבל קלי מסיחה את דעתו מספיק זמן כדי שבאטמן יכניע אותו. המנהיג והרבה מאנשיו נעצרים. באטמן הפצוע חוזר אל המערה עם קלי למחאותיו של אלפרד פניוורת'.

באטמן מבין שהדרך היחידה לפרק את כנופיית המוטנטים היא להביס ולהשפיל את מנהיג הכנופיה הבריון קבל עם ועדה. קלי מתחפשת למוטאנטית, ומפתה את הכנופיות להגיע לשפך ביוב בנהר. במשטרת גות'אם, מנהיג המוטנטים רוצח את ראש העיר במהלך משא ומתן. המפכ"ל גורדון משחרר במכוון את המנהיג, ונותן לו לברוח מהבניין היישר לשפכים, שם ממתין לו באטמן. למול כל המוטנטים, באטמן נאבק בו, ובאמצעות הבוץ מאט אותו ומביסו. התבוסה מול עיניהם גורמת למוטנטים להתפצל לקבוצות קטנות, חלק נהיה ל"בני באטמן", קבוצה אלימה הרואה בבאטמן מודל. ניצחונו של באטמן הופך לפומבי ותושבי העיר שואבים השראה ממנו לעמוד כנגד הפשע. גורדון פורש ומחליפה אותו אלן ינדל שרואה בבאטמן פושע. בארקהם, דיווחי הטלוויזיה על שובו של באטמן גורמים לג'וקר להתעורר ממצבו הקטטוני.

חלק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'וקר מראה חרטה על העבר ומשכנע את רופאו ד"ר וולפר לאפשר לו לספר את סיפורו בתוכנית אירוח בתקשורת, ומתכנן להימלט בעזרת אבנר, איש זקן שמספק לו שפתון. בינתיים, סופרמן, שעובד כסוכן ממשלתי ועוזר לאנשים בחשאי, מתבקש על ידי הנשיא רונלד רייגן לסיים את פעילות הבאטמן. הנוכחות המתמשכת של באטמן משפילה את המשטרה וגורמת למפקחת יינדל לפתוח במצוד נגדו ולסופרמן להזהיר אותו אישית שיפרוש, דבר שבאטמן מתנגד לו.

הג'וקר מגיע לתוכניתו של דוד אנדוקרין בזמן שבאטמן נאבק במשטרה על גג האולפן; בזמן שהם נלחמים, הג'וקר הורג את ד"ר וולפר, ואת כל שאר הנוכחים באמצעות גז ונמלט. הוא מוצא את סלינה קייל ומשתמש בשפתון בעל יכולת שליטה מוחית כדי לגרום לחבר קונגרס, לקרוא למתקפה גרעינית על הסובייטים לפני מותו בנפילה. חקירתו של באטמן מובילה אותו לסלינה, שאותה הוא מוצא קשורה ולבושה כמו וונדר וומן. קלי מבחינה בסוכריות על הרצפה, ובאטמן מסיק כי הג'וקר נמצא ביריד. קלי הורגת בטעות את אבנר בעוד באטמן נאבק בג'וקר. הוא מעוור את הג'וקר חלקית ומודה בכך שהוא מרגיש אשם במותם של כל קורבנותיו של הג'וקר ולכן בכוונתו לסיים זאת כעת. בהמשך המאבק, הג'וקר דוקר את באטמן שוב ושוב, באטמן כמעט ושובר את מפרקתו של הג'וקר מול העדים, והאחרון שמח שגרם לבאטמן לאבד שליטה הג'וקר מסובב לחלוטין את צווארו ומת. המשטרה מגיעה לבאטמן, שפצוע קשה, והוא מסתייע בקלי על מנת להימלט.

מסביב לאירועים האלו מתנהל סכסוך בין ארצות הברית לברית המועצות על האי קורטו מלטיז. סופרמן מיירט טיל גרעיני סובייטי, אך הוא נפגע מהתפוצצות ונפצע קשה; הפיצוץ בחלל יוצר פעימה אלקטרומגנטית שמשביתה את כל החשמל בחוף המזרחי. העיר נופלת לתוהו ובוהו, ובאטמן קלי וגורדון מנסים ככל יכולתם להחזיר את העיר לתיקנה. באטמן משתמש ב"בני באטמן" להשליט סדר בעיר והמפקחת ינדל מודה סוף סוף כי באטמן חזק מידי ונצרך. בעוד שאר ערי אמריקה חסרות אונים ומוצפות פשע, גות'אם הופכת לעיר הבטוחה ביותר במדינה. הדבר מביך את הממשל, והנשיא מורה לסופרמן לעצור את באטמן סופית. הם מחליטים להיאבק בסמטת הפשע.

סופרמן מתחרט על העבר ומבקש מבאטמן להפסיק זאת. אך באטמן נעזר בקלי ומשתמש בטקטיקות שונות שמביאות לו יתרון. אך לבסוף כאשר סופרמן מנצח, אוליבר קווין "החץ הירוק" יורה בו חץ קריפטונייט, שמחליש אותו קשות. באטמן מנצל זאת ומביס את סופרמן, וטוען כי הוא בכוונה בחר קריפטונייט לא קטלני, ומתרה בו שלעולם לא ישכח כי הוא הובס ושלא יעמוד בדרכו יותר. סופרמן מבחין באמצעות ראיית הרנטגן שלו כי פעימות לבו של באטמן הן בלתי סדירות ומהירות, ומנסה להזהיר אותו. אך באטמן מתעלם וממשיך להכות אותו, אגב פירוט הסיבות לכך שהוא כועס עליו. מיד לאחר מכן, באטמן קורס ומת מהתקף לב, אחוזת ויין מתפוצצת, ואלפרד קורס לצידה ומת משבץ, סופרמן מחזיק את גופתו של באטמן, ומצווה על החיילים לא להתערב.

לאחר מכן, העולם נחשף לזהותו של באטמן כברוס ווין  ; כל סודותיו וכספיו נמחקים עם פיצוץ האחוזה. כשסופרמן בא להלווייתו של ברוס ויין, הוא נותן לקלי קריצה כששומע פעימת לב קלושה מארון הקבורה של ברוס. במערות שמתחת למערת העטלף, ברוס מגלה כי שרד את ההתקף וזייף את מותו על מנת להתכונן להמשך משימתו בצורה דיסקרטית יותר ולהילחם בממשל המושחת, כמו גם בפשע. הוא כורת ברית עם קלי, אוליבר קווין ומנהיג צבא גרילה שמורכב מ"בני באטמן".

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק 1
חלק 2

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes נתן לחלק הראשון ציון 100% בהתבסס על 5 ביקורות. לחלק השני לא ניתן ציון מכיוון שנאספו רק 3 ביקורות, מתחת לסף.[6][7]

מבקר IGN ניקל אומרסקר נתן לחלק 1 ציון 7.5 מתוך 10, ושיבח את הדיבוב והאנימציה. הוא ציין כי מגישי החדשות בסרט אינם מתורגמים היטב למסך כשם שהיו בקומיקס, דבר שהופך אותם לחריגים במקרה הטוב. הוא גם מתח ביקורת על המונולוג הפנימי של באטמן ועל האיכות ירודה של ההרחבות בDVD.[8][9] הוא המשיך ונתן לחלק 2 ציון 8.6 מתוך 10, שיבח איך צייר מייקל אמרסון את הג'וקר.[10] גיל קלרמן מהאתר Collider.com שיבח את חלק 1, ואת התיאור של ולר את הבאטמן, אך ביקר את ההרחבות ב-DVD.[11] ספנסר פרי מהאתר SuperHeroHype קרא לחלק הראשון "אחד הסרטים הטובים ביותר של באטמן שנעשו אי פעם", ונתן לו תשע מתוך עשר.[12] נואל מאריי מהאתר A. V. club נתן לחלק הראשון ציון B+, ואמר כי "יש קטעים שבהן עיבוד האנימציה מתעלה על הקומיקס בביצוע חזונו של מילר."[13] קופי אאוטלו מהאתר ScreenRant נתן ל"חלק 2" 3/5 כוכבים, מבקר את המלחמה הקרה שהיא עתיקה ומשמשת הסחת דעת גדולה מן הנרטיב של הסרט".[14]

חלק 1 היה מועמד לפרס גלגל הזהב עבור עריכת סאונד הטובה ביותר לסרט אנימציה.[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brendon Connelly (14 באפריל 2011). "Movie Version of Frank Miller's The Dark Knight Returns in the Works". Bleedingcool.com. נבדק ב-16 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Comicscontinuum.com - 23 יולי 2011
  3. ^ Chris Begley, ‘Batman: The Dark Knight Returns’ Deluxe Edition coming in October [update], Batman News, ‏2013-07-01 (באנגלית)
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Kit, Borys (23 במאי 2012). "'Dark Knight' Animated Movie Sets Voice Cast (Exclusive)". The Hollywood Reporter. נבדק ב-23 במאי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Harvey, Jim (17 בדצמבר 2012). "Press Release For "Batman: The Dark Knight Returns, Part Two" Animated Feature". Worldsfinestonline.com. נבדק ב-27 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Batman: The Dark Knight Returns, Part 1", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית) Retrieved January 30, 2013.
  7. ^ Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 (באנגלית), נבדק ב-2017-01-27
  8. ^ באטמן: האביר האפל חוזר, בביצוע IGN Reviews : Batman: The Dark Knight Returns Part 1 Video Review – IGN Reviews, סרטון באתר יוטיוב September 21, 2012
  9. ^ Esposito Sep 21, 2012, Joey (21 בספטמבר 2012). "Batman: The Dark Knight Returns Part 1 Blu-ray Review". IGN. Newscorp. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Esposito, Joey (2013-02-04). "Batman: The Dark Knight Returns Part 2 Blu-ray Review". IGN. נבדק ב-2013-02-07.
  11. ^ Kellerman, Gil (4 באוקטובר 2012). "BATMAN: THE DARK KNIGHT RETURNS PART 1 Blu-ray Review". Collider.com. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Perry, Spencer (18 בספטמבר 2012). "Batman: The Dark Knight Returns, Part 1 Review". Superhero Hype. CraveOnline. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Murray, Noel (3 באוקטובר 2012). "Batman: The Dark Knight Returns Part 1 | HomeVideo Review". The A.V. Club. The Onion. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Kofi Outlaw (בינואר 2013). "Batman: The Dark Knight Returns Part 2 Review". ScreenRant.com. נבדק ב-2013-02-07. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Sound Editors Announce Nominations For Golden Reel Awards". Deadline.com. PMC. 17 בינואר 2013. נבדק ב-17 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)