ערפד אמריקאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערפד אמריקאי
American Vampire
עטיפת הכרך הראשון באיורו של רפאל אלבקרקי
עטיפת הכרך הראשון באיורו של רפאל אלבקרקי
מידע קומיקס
יוצר סקוט סניידר
סוגה ספרות אימה
מערבון גותי
סטטוס הסתיים
תקופת פרסום מקורית 2010–2021 (כ־11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור ורטיגו (DC קומיקס)
מספר החוברות 34
11 (המחזור השני)
10 (1976)
מספר האוגדנים 9
מספר הספרים 2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ערפד אמריקאיאנגלית: American Vampire) היא סדרת קומיקס אמריקאית שנוצרה על ידי הסופר סקוט סניידר[1] ואוירה על ידי האמן רפאל אלבקרקי. הסדרה פורסמה על ידי DC קומיקס תחת החותם שלה, "ורטיגו". הסדרה המשיכה תחת החותם החדש "DC Black Label" לאחר ש"ורטיגו" נסגרה בינואר 2020.[2] במסגרת העלילה, הסדרה מתארת את גזע הערפדים כאוכלוסייה המורכבת ממינים סודיים רבים ושונים, ומשרטטת רגעים של התפתחות ערפדים ומתחים בין המינים השונים לאורך ההיסטוריה. במוקד עלילת הסדרה עומדת שושלת דם אמריקאית של ערפדים, שנוצרה לראשונה במערב הפרוע בסוף המאה ה-19. מייסד שושלת זו הוא קאובוי ופורע-חוק ידוע לשמצה בשם סקינר סוויט, שקם לתחייה לאחר שמת במהלך קרב יריות, ומגלה שהפך לסוג חדש של ערפד – חזק ומהיר יותר ממה שהיה קודם, חסין לאור השמש, ובעל יכולות וחולשות חדשים. הסדרה ממשיכה לעקוב אחר תנועותיו של סוויט לאורך עשורים שונים בהיסטוריה האמריקאית – במקביל לתנועותיה של צאצאיתו הראשונה והיחידה שידוע עליה – פרל ג'ונס, שחקנית צעירה בתעשיית הסרטים האילמים של שנות ה-20 שמותקפת על ידי קבוצת ערפדים אירופאים המסתתרים לעיני כל בהוליווד. סוויט מציל אותה בכך שנותן לה את דמו והופך אותה לערפדה אמריקאית כמוהו. מערכת היחסים המסובכת והטעונה של ג'ונס עם סוויט היא מוקד נוסף של הסדרה. בחמשת החוברות הראשונים הופיעו שני קשתות סיפור מקבילות – אחד מאת סניידר והשני מאת סטיבן קינג, שניהם אוירו על ידי רפאל אלבקרקי.[3][4] עם פרסום החוברת השישית, החל סניידר לשמש ככותב היחיד של הסדרה.[5]

הסדרה המקורית רצה בין השנים 2010–2013 ונמשכה 34 חוברות. סדרה שנייה בשם "American Vampire: Second Cycle" רצה בין השנים 2014–2015 ונמשכה 11 חוברות, והסדרה השלישית והאחרונה, "American Vampire: 1976" רצה מדצמבר 2020 עד לאוקטובר 2021 ונמשכה 10 חוברות.

עם יציאתה לאור, זכתה הסדרה להצלחה מסחרית שהביאה לאזילת כל עותקיה באופן זמני ולביקורות חיוביות. כשהחלה קשת הסיפור השנייה של הסדרה לצאת לאור בספטמבר 2010, הכריז הבלוג "Techland" שהסדרה היא "אחד מסיפורי הערפדים הטובים ביותר על המדפים, או בכל מקום אחר, בימים אלו".[6] בתום שנת פרסומה הראשונה, זכתה הסדרה בפרס אייזנר לשנת 2011 בקטגוריית "הסדרה החדשה הטובה ביותר".[7]

רקע עלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני לא מה שאפשר לכנות "מעריץ" של סדרת "דמדומים", אבל אני מכבד את סטפני מאייר על שעשתה משהו חדש עם ערפדים – ערפדים כמושא הערצתם של מתבגרים זה חדש. הרגשתי שכל עוד אין שום דבר דומה מבחינה רעיונית, אנחנו מסודרים.

סקוט סניידר על השפעתה ותרומתה של מאייר לסוגת ספרות הערפדים.

בתחילה, נועדה הסדרה לשמש כקונטרה למיתולוגיית הערפדים שנכתבה מחדש בסדרת ספרי "דמדומים" ובסדרת הטלוויזיה "דם אמיתי" – יצירות שלדעת סניידר הציגו ערפדים כ"יצורים אקזוטיים" ולא כ"מפלצות מפחידות". אלבקרקי אף עיצב שתי פרסומות ש"תקפו" את שתי היצירות: בראשונה, הוצג סקינר סוויט מול ערימת גופות, עם המשפט "This It's not the vampire of your little sister". בשנייה, ניצבה פרל ג'ונס מול ערימת גופות נוספת, עם המשפט "I don't fucking sparkle". עם זאת, מחלקת השיווק של "ורטיגו" הטילה וטו על פרסומות אלו, שכן היא סברה שפרובוקציה כזו תרחיק את מעריצי ספרות הערפדים.

Bad Blood[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום הבדיוני בו מתקיימת הסדרה ,"Bad Blood" הוא רומן שנכתב על ידי ויל באנטינג, סופר אמריקאי החי בשנות ה-20 של המאה ה-20. עלילת הסדרה מתחילה בשנת 1925, כאשר במהלך כנס ספרותי שנערך לקידום ההוצאה המחודשת של הספר, מצהיר ויל באנטינג כי יצירתו – שנחשבה במשך עשרות שנים לסיפור אימה בדיוני בעל אלמנטים מערבוניים – מבוססת למעשה על אירועים אמיתיים שהיה עד להם או אסף מידע מהימן לגביהם. באנטינג מתחיל לספר כיצד סקינר סוויט, אחד פורעי-החוק המסוכנים ביותר במערב הישן, נתפס בשנת 1880 על ידי הסוכן הפדרלי ג'יימס בוק, ובזמן העברתו למשפט, התפתח קרב יריות בין בני בריתו של סוויט למשטרה שהייתה אחראית על הבאתו לבית המשפט, שהביא למותם של השניים. במהלך קרב היריות, הותקף סוויט על ידי בנקאי אירופאי אמיד בשם פרסי, שליווה את המשלחת וחשף את עצמו כערפד בפניו. לאחר מותו לכאורה, נקבר סוויט – וקברו הוצף במי הסכר. רק בשנת 1909, הצליח סוויט להשתחרר מקברו ומאז שם לעצמו למטרה לרדוף אחרי כל האחראים ללכידתו ששרדו.

אבולוציית הערפדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לחזרה לגישה המתארת את הערפדים כ"מפלצות" במקום כ"מושאי אהבה רומנטיים", מתאפיינת הסדרה בחקר אבולוציית הערפדים ומעקב אחר שושלת דם חדשה שקמה בארצות הברית,[8] "הערפד האמריקאי", אשר לה כוחות ומאפיינים חדשים ושונים מאלו של שושלות הדם האירופאיות, לאורך עשורים שונים של ההיסטוריה האמריקאית;[9] בריאיון, הצהיר סניידר כי הקונספט הראשוני של הסדרה נוצר לאחר שביקר בחנות צעצועים, שם נתקל בפסלון של "חייל קונפדרציה אל-מת", וכשהחל להרהר בחיבתו לסיפורי ערפדים, ראה שבאותם סיפורים נפוצה יותר גישה המציגה את הערפדים כיצורים אריסטוקרטיים ומתוחכמים. החל מנקודה זו, ביקש סניידר ליצור משהו בעל אסתטיקה "מלוכלכת יותר, אמריקאית יותר" – מה שהוביל לרעיון של הצגת ערפדים השייכים לשושלות שונות:

היה לי רעיון ליצור שושלת יוחסין של ערפדים, בתקופות ובמסגרות שונות ברחבי העולם. רציתי לספר את הסיפור הסודי של שושלת שמדי פעם הופכת למשהו חדש. לא רק אוכלוסייה חדשה במדינה חדשה, אלא משהו שעובר מוטציה ויוצר מין חדש.[9]

סניידר על פיתוח הקונספט הראשוני לעלילת הסדרה.

במהלך פיתוח קונספט זה של ערפד "מוטנטי", נוצרה לראשונה דמותו של סקינר סוויט. סוויט, שתואר על ידי סניידר כ"ערפד שנשאר צעיר בעוד המערב הזדקן", ייצג את המין החדש הזה – והשימוש במערב הישן כרקע עלילתי היווה שיקוף של ייצוג זה, כשלדברי סניידר, בתקופה זו ארצות הברית החלה "להתהוות", בניגוד לאירוצנטריות. במקור, רצה סניידר שעלילת הסדרה תעקוב אחר קורותיו של סוויט מאותה תקופה ואילך, אך יציאתם לאור של חוברות קומיקס נוספות שעסקו בתקופה זו הביאו את "DC קומיקס" לבקש ממנו לפתוח את הסדרה בצורה אחרת; לבקשתם, יצר סניידר קשת סיפור חדשה המתרחשת בשנת 1925 מנקודת מבטה של פרל ג'ונס, שחקנית שאפתנית מלוס אנג'לס שהופכת לערפדה האמריקאית השנייה ולצאצאיתו של סוויט.[10][9]

קשתות סיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשת הסיפור הראשונה מתרחשת בשנת 1925 ומגוללת את האירועים שהובילו את פרל ג'ונס, שחקנית שאפתנית מלוס אנג'לס, לנקום בערפדים אירופאים שהביאו למותה ואת נסיבות פגישתה עם סקינר סוויט, קאובוי ופורע-חוק שהפך לערפד האמריקאי הראשון. במקביל, מובא בפני הקוראים סיפור מסגרת מפי ויל באנטינג, סופר אמריקאי שכתב ספר העוסק בחייו וקורותיו של סוויט בין השנים 1880–1925. קשת הסיפור השנייה מתרחשת בשנות ה-30, בלאס וגאס. קשת סיפור זו מציגה בפני הקוראים את דמותו של קאש מקוגן, שריף החוקר סדרה של רציחות שבהן הקורבנות נמצאים מרוקנים מדמם. במקביל, ממשיך סניידר לפרט בקשת סיפור זו את ההבדלים בין המינים השונים של הערפדים – ובפרט את ההבדלים בין שושלות היוחסין של הערפדים האמריקאים לאירופאים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סקינר סוויטקאובוי ופורע-חוק שחי במערב הפרוע, אשר הפך לערפד באמצעות דמו של פרסי, בנקאי ערפד, במהלך קרב יריות שהתפתח במהלך ניסיונו להימלט מחבל התלייה. לאחר שנלכד בתוך ארון מתים בעומק של 66 מטרים מתחת למי הסכר, סוויט נמלט וצד את הערפדים שניסו להרוג אותו. בשנת 1936, עובר סוויט ללאס וגאס, שם הוא פותח בית בושת תחת השם הבדוי "ג'ים סמוק". בהמשך, מוצא סוויט את עצמו מעורב במלחמת העולם השנייה לצד פרל.
  • פרל ג'ונסשחקנית שאפתנית בשנות ה-20 שנקלעה למארב על ידי קבוצת ערפדים בראשותו במאי ערפד בשם ב. ד. בלוך במהלך אחת ממסיבותיו והושארה למות בבור במדבר, אך ניצלה על ידי סוויט, שהפך אותה לערפדה. בהמשך, עוברת פרל לארוהד, קליפורניה, תוך שימוש בשם המשפחה של בעלה, הנרי פרסטון, במטרה להימלט מערפדים אחרים.
  • האטי הארגרוב – שותפתה השאפתנית לדירה של פרל בהוליווד.
  • הנרי פרסטון – בעלה של פרל ג'ונס ויוצא מלחמת העולם הראשונה שעובד כנגן ג'אז המסייע לפרל לנקום בערפדים שכמעט הרגו אותה. לפני שהגיע להוליווד והתחיל לעבוד במסבאה שבו פרל עבדה, הנרי היה גיטריסט. הנרי מודע להיותה של פרל ערפדה ואף תומך בה, חרף היותו עצוב עקב הזדקנותו בעוד שפרל נשארת צעירה.
  • מר ב. ד. בלוך – ערפד אירופאי המתחזה לאיל הון ובמאי סרטים הוליוודי.
  • ג'יימס "ג'ים" בוק – סוכן פדרלי שעבד עבור "סוכנות פינקרטון" והיה אחראי לתפיסתו של סקינר סוויט, שהפך אותו לערפד כנקמה. לפני שהוא נכנע לחלוטין לאינסטינקטים הערפדיים שלו, הוא מחלץ הבטחה מאבילנה להרוג אותו בתמורה ללילה יחד, במהלכו תוכל להרות את בתם.
  • אבילנה קמילו – בתו של פליקס קמילו ובת-סנדקותו של ג'יימס בוק, המגלה כלפיו אהבה נכזבת בבגרותה. לאחר מותו, היא לוקחת את שם משפחתו ויחד עם בתה, פלישיה בוק, צדה את סקינר סוויט עבור הארגון "Vasals of the Morning Star".
  • פליקס קמילו – אביה של אבילנה קמילו, סגנו ויד ימינו של ג'יימס בוק, וסבה של פלישיה.
  • ויל באנטינג – מחבר הרומן "Bad Blood", שהיה עד להולדתו של סקינר סוויט בתור הערפד האמריקאי המתועד הראשון.
  • פרסי – מנהיג קבוצת ערפדים המנצלת את ההתרחבות המערבית, ו"אביו" של סקינר סוויט.
  • פינץ' – משרתו האנושי של פרסי ומעסיקו של ג'יימס בוק.
  • מימית' – אישה שושונית צעירה שהייתה הלכה למעשה לערפדה האמריקאית האמיתית הראשונה, על אף שקורותיה ומעלליה אבדו ברבות ההיסטוריה.
  • פלישה בוק – בתם המשותפת של ג'יימס בוק ואבילנה. היא חברה בארגון "The Vassals of the Morning Star", ארגון שצד ערפדים. נראה שיש לה יכולות ייחודיות בשל היותו של אביה ערפד, אם כי טרם ניתן לאמוד את היקף יכולותיה.
  • ג'ק סטרו –חבר נוסף בארגון "Vasals of the Morning Star", ושותפה של פלישה בוק במהלך חקירת פעילות ערפדים בלאס וגאס.
  • קאשל "קאש" מקוגן – מפקד משטרת לאס וגאס, שמנהל מאבק מול ג'ק סטרו ופלישיה בוק במהלך ניסיונותיו לחקור את רציחותיהם המבעיתות של אנשים האחראים לבניית סכר הובר (שנקרא אז סכר בולדר).
  • קלווין פול – חייל במלחמת העולם השנייה ששירת עם הנרי פרסטון והפך בטעות לערפד לאחר שנשפך עליו בקבוק שבור שהכיל את דמה של פרל.

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסום הסדרה החל ב-17 במרץ 2010,[11][12] עם יציאתו לאור של American Vampire #1. זהו הקומיקס הראשון שמציג תסריטים מקוריים של סטיבן קינג, שעזב לאחר חמשת החוברות הראשונים.

מהדורות שנאספו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הכרך החוברות שנאגדו בו תאריך הפצה מספר עמודים מסת"ב
1 American Vampire #1–5 ‏29 בספטמבר 2010 (כריכה קשה)
5 באוקטובר 2011 (כריכה רכה)
200 ISBN 9781401228309 (כריכה קשה)
ISBN 9781401229740 (כריכה רכה)
2 American Vampire #6–11 ‏25 במאי 2011 (כריכה קשה)
2 במאי 2012 (כריכה רכה)
160 ISBN 9781401230692 (כריכה קשה)
ISBN 9781401230708 (כריכה רכה)
3 American Vampire #12–18, American Vampire: Survival of the Fittest #1–5 ‏1 בפברואר 2012 (כריכה קשה)
26 בספטמבר 2012 (כריכה רכה)
288 ISBN 9781781160251 (כריכה קשה)
ISBN 9781401233341 (כריכה רכה)
4 American Vampire #19–27 ‏26 בספטמבר 2012 (כריכה קשה)
4 באוקטובר 2013 (כריכה רכה)
208 ISBN 9781401237189 (כריכה קשה)
ISBN 9781401237196 (כריכה רכה)
5 American Vampire: Lord of Nightmares #1–5, American Vampire #28–34 ‏27 במרץ 2013 (כריכה קשה)
26 במרץ 2014 (כריכה רכה)
280 ISBN 9781401237707 (כריכה קשה)
ISBN 9781401237714 (כריכה רכה)
6 American Vampire: Long Road to Hell #1, American Vampire Anthology #1 ‏26 במרץ 2014 (כריכה קשה)
26 בנובמבר 2014 (כריכה רכה)
144 ISBN 9781401247089 (כריכה קשה)
ISBN 9781401249298 (כריכה רכה)
7 American Vampire – Second Cycle #1–5 ‏14 בינואר 2015 (כריכה קשה)
2311 בנובמבר 2015 (כריכה רכה)
144 ISBN 9781401248826 (כריכה קשה)
ISBN 9781401254322 (כריכה רכה)
8 American Vampire – Second Cycle #6–11 ‏17 בפברואר 2016 (כריכה קשה)
20 ביולי 2016 (כריכה רכה)
144 ISBN 9781401254339 (כריכה קשה)
ISBN 9781401262587 (כריכה רכה)
9 American Vampire: 1976 #1–10 ‏2 בנובמבר 2021 264 ISBN 9781779512673

מהדורות אומניבוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הכרך החוברות שנאגדו בו תאריך הפצה מספר עמודים מסת"ב
1 American Vampire #1–27, American Vampire: Survival of the Fittest #1–5, American Vampire: Lord of Nightmares #1–5 ‏31 באוקטובר 2018 984 ISBN 9781401284831
2 American Vampire #28–34, American Vampire: The Long Road to Hell #1, American Vampire: Anthology #1–2, American Vampire: Second Cycle #1–11, American Vampire: 1976 #1–10 ‏11 באוקטובר 2022 928 ISBN 9781779516886

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McMillan, Graeme (November 10, 2009). "American Vampire's Snyder Introduces Our Secret Toothy Cousins". io9. Archived from the original on 14 November 2009. Retrieved January 7, 2024.
  2. ^ Snyder, Scott (June 21, 2019). Twitter I cannot express how proud I am to have been a tiny part of Vertigo. And while my creator owned work like American Vampire will continue under Black Label, I just want to take a second and thank everyone who made Vertigo what it was…. Retrieved January 7, 2024.
  3. ^ "American Vampire Trailer; King and Snyder Talk Scary, Not Sparkly, Vamps". Dread Central. 14 August 2012.
  4. ^ Cowsill, Alan; Dolan, Hannah, ed. (2010). "2000s". DC Comics Year By Year A Visual Chronicle. Dorling Kindersley. p. 340. ISBN 978-0-7566-6742-9. The first five double-sized issues consisted of two stories, illustrated by Rafael Albuquerque. Scott Snyder wrote each issue's lead feature, and Stephen King wrote the back-up tales."
  5. ^ Vaneta Rogers (29 June 2023). "Scott Snyder Prepares to Go it Alone on AMERICAN VAMPIRE". NEWSarama.
  6. ^ Williams, Mike (2010-09-08). "Comics on Our Pull List 9/9/10". Time. נבדק ב-2024-01-08.
  7. ^ Eisner Awards 2011 | Os indicados > Quadrinhos | Omelete, ‏2011-04-11
  8. ^ Geddes, John (October 30, 2009). "Stephen King and Scott Snyder give Vampire an evolutionary twist". USA Today. Retrieved January 7, 2024.
  9. ^ 1 2 3 "Comics: I Don't Fucking Sparkle: Interview with Scott Snyder, Creator of American Vampire". Archived from the original on 2012-10-09. Retrieved January 7, 2024.
  10. ^ CBR - The World's Top Destination For Comic, Movie & TV news, CBR, ‏2024-01-08
  11. ^ Phegley, Kiel (October 26, 2009). "Scott Snyder & Stephen King Launch American Vampire". Comic Book Resources. Archived from the original on 3 December 2009. Retrieved January 7, 2024.
  12. ^ Rogers, Vaneta (October 26, 2009). "STEPHEN KING Brings an American Vampire Tale to Vertigo". Newsarama. Archived from the original on 6 January 2010. Retrieved January 7, 2024.