דנה אינטרנשיונל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דנה אינטרנשיונל
אינטרנשיונל מופיעה בחגיגות יום העצמאות ה-68 ברמת גן, 2016
אינטרנשיונל מופיעה בחגיגות יום העצמאות ה-68 ברמת גן, 2016
לידה 2 בפברואר 1969 (בת 55)
תל אביב-יפו, ישראל
שם לידה ירון כהן
שם במה דנה אינטרנשיונל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1992
מקום לימודים תיכון א' לאמנויות תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פופ, מוזיקת עולם, אתני, דאנס
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית, איטלקית, רוסית, ספרדית, אנגלית, ערבית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קונטרבס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים ישראליות: "IMP", "הליקון", "NMC", "הד ארצי"
בינלאומיות: "Polydor","Sony Europe","CNR"
פרסים והוקרה השיר הזוכה באירוויזיון עריכת הנתון בוויקינתונים
www.danainternational.co.il
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דנה אינטרנשיונל (נולדה ב-2 בפברואר 1969[1]) הוא שם הבמה של שרון כהן, זמרת ושחקנית ישראלית.

אינטרנשיונל היא זוכת אירוויזיון 1998 כשזכתה עם השיר "דיווה" והביאה לזכייה השלישית של ישראל. אינטרנשיונל היא הזמרת הטרנסג'נדרית הראשונה שהשתתפה באירוויזיון והראשונה שזכתה בו. היא גם האישה הלהט"בית הראשונה בישראל שזכתה בתואר זמרת השנה של רשת ג' (1995, 1998). בעקבות הזכייה באירוויזיון פצחה בקריירה מוזיקלית בינלאומית מצליחה וסיפור חייה זכה לתהודה, לביקורות ולסיקור נרחב בישראל וברחבי העולם.

ביוגרפיה

כהן נולדה וגדלה כזכר בתל אביב בשם ירון כהן, למשפחה יהודית ממוצא תימני. היא סיפרה שנקראה על שם דודה שנהרג בפיגוע טרור. בילדותה, אמה, בת-גלים כהן, נאבקה לשלוח אותה ואת אחותה הגדולה לימור לשיעורי מוזיקה למרות הקשיים הכלכליים שניצבו בפני המשפחה.

ב-1980 השתתפה במקהלת ילדים שליוותה את שלמה ארצי במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת".

בשנות ה-80, הושפעה רבות מזמרות ישראליות ובינלאומיות שהיו פופולריות באותה תקופה, בהן מדונה ועפרה חזה. בתקופת נעוריה באותן שנים נהגה לפקוד מועדוני גייז בעיר הולדתה, שם הכירה את עופר ניסים, מי שעתיד להיות המפיק והמנהל המוזיקלי בשנים הראשונות של הקריירה שלה. יחד עם ניסים ואמני דראג קווין אחרים, הופיעה עם פרודיות וגרסאות כיסוי לשירים ישראלים ובינלאומיים מוכרים. אחד מהשירים התבסס על שירה של ויטני יוסטון "My Name Is Not Susan" שאותו שינתה דנה ל"סעידה סולטנה" שזכה להצלחה מסחרית וגרם לפריצתה הגדולה בתעשיית המוזיקה בארץ. במהלך אותה עת, בעקבות תחושות של חוסר התאמה בין מינה הביולוגי לבין זהותה המגדרית כאישה, דנה החלה בתהליך התאמה מגדרית מזכר לנקבה.

ב-1992 הופיעה אינטרנשיונל לראשונה בתוכנית "עד פופ", זאת לפני שעשתה תהליך התאמה מגדרית.

בהתייחסה לזהותה המינית והמגדרית אמרה: ”כשהייתי בת 13 ידעתי שאני לא נמשכת לבנות... הייתי הולכת למועדוני גייז. כשהייתי בת 16 היו פונים אלי כאישה ולא כגבר. גם התאפרתי ולאט לאט הבנתי שאני נשית מדי כדי להיות גבר. אני לא יכולה לדמיין את עצמי כנהג משאית. קשה להסביר, מעולם לא חשבתי על עצמי כגבר. זה מי שאני”.[2] לאחת השאלות בראיון, "את מאה אחוז אישה? עברת ניתוח מלא לשינוי מין?", היא השיבה בחיוב.[2]

ב-1993 נסעה אינטרנשיונל ללונדון ושם עברה ניתוח להתאמה מגדרית.[דרוש מקור]

שנים לאחר שהתפרסמה, סיפרה בריאיון כי היא מעולם לא יצאה מהארון בפני הוריה וכי הם ראו אותה לראשונה כאישה מופיעה בטלוויזיה.

אינטרנשיונל ניהלה זוגיות עם ניסים בכר, אשר נהרג בתאונת אופנוע, ובעקבות כך לדבריה מדובר באסון שהותיר בה צלקת.[3]

קריירה מוזיקלית בישראל 1992-1998

ב-1992 הקליטו דנה ועופר ניסים את השיר "סעידה סולטנה", פרודיה על השיר "My Name Is Not Susan" של הזמרת ויטני יוסטון. תקליט שדרים של השיר הגיע לשדרני הרדיו דידי הררי ועופר נחשון, והשניים הפכו את השיר ללהיט. בעקבות הצלחת השיר החתימה חברת התקליטים הקטנה אי אם פי (IMP), שמתמחה בעיקר במוזיקת דאנס, את דנה ועופר ניסים כדי שישתפו פעולה עד ליצירתו של אלבום מלא. בהמשך השנה הוציאה דנה את הסינגל השני "דנה אינטרנשיונל" שמוכר בשם "שושו יא שושו", שבעקבות שמו היא קיבלה את שם הבמה שלה שנשאר עד היום.

באפריל 1993 יצא אלבומה הראשון דנה אינטרנשיונל. שירי האלבום היו ברובם חומרים שאסף ניסים עבור להקה שהקים בשם "דרמה", שהוא היה אמור להיות הסולן שלה. אולם לאחר שהלהקה הקליטה שני שירים ("מסכה" שיצא על גבי תקליט שדרים) ניסים החליט לוותר על קדמת הבמה ולקדם את דנה אינטרנשיונל. אלבום זה היה מי שהביא לחשיפתה בפני הקהל הרחב. בין השירים הבולטים באלבום נמצאים "פטה מורגנה", שכתב יואב גינאי והלחינו זאב נחמה ותמיר קליסקי, "דנה אינטרנשיונל" ו"משחק הדמעות", שכתב אהוד מנור והלחינו דנה אינטרנשיונל ועופר ניסים. באותה שנה פרסמה IMP כי דנה אינטרנשיונל הפכה ללהיט גדול במדינות ערב, אך שם נאסר להפיץ את אלבומיה עקב זהותה המינית ומצאה הישראלי. להערכת החברה, למעלה מחמישה מיליון עותקים של האלבום וקלטת שדרים של "סעידה סולטנה" נמכרו בצורה פיראטית במדינות אלו מבלי לחשוף את היותה ישראלית וטרנסג'נדרית. ב-24 בדצמבר 1993 הופיעה אינטרנשיונל לראשונה בתוכנית "סיבה למסיבה" ושם התגלתה לקהל הרחב.

ב-1994 הוציאה את אלבומה השני, אומפטמפה. האלבום כלל להיטים רבים, בהם "ישנן בנות" (גרסת כיסוי מעודכנת לשיר של להקת הנח"ל) אשר לווה בנעימת מארש צה"ל, "אני לא יכולה בלעדיך", שכתב מקס גת מור והלחין צביקה פיק (שבהמשך גם ביצע בעצמו את השיר בגרסה מעט שונה), "נוסעת לפטרה", שכתב יואב גינאי לכבוד הסכם השלום עם ירדן, "בתולה" שהלחינה דנה אינטרנשיונל למילים של דודו ברק, "100% גבר", שהלחינה קורין אלאל למילים של המשוררת יונה וולך ועיבוד לפיוט היהודי "דרור יקרא". שירי האלבום, ובמיוחד "אני לא יכולה בלעדיך" ו"ישנן בנות", זכו להשמעות רבות בתחנות הרדיו ולהצלחה במצעדי הפזמונים. בסוף השנה זכתה בתואר זמרת השנה במצעד הפזמונים השנתי ה'תשנ"ה של רשת ג'.

בהמשך יצאה גרסה מחודשת לאלבום שכללה את השיר "לילה טוב אירופה", איתו השתתפה בתחרות הקדם-אירוויזיון. אף על פי שנחשבה לפייבוריטית בתחרות זו, היא הגיעה לבסוף למקום השני, ובמקום הראשון זכתה ליאורה. עם זאת, האלבום שכלל את השיר הצליח במכירות, והגיע למעמד של אלבום פלטינה על מכירת למעלה מ-40,000 עותקים.

בשנת 1995 עזבה את חברת IMP רקורדס וחתמה על הסכם עם הליקון. עם עזיבתה הוציאה חברת IMP אלבום שלישי שהיה גם למיני-אלבום בשם איפיטמפה. המיני-אלבום כלל את הסינגל "אני רוצה לחיות", הדואט "מי שלא רוקד עומד" עם צביקה פיק, חידוש בסגנון דאנס לשירה של עפרה חזה "פלאש גורדון" וגרסאות רמיקס חדשות לשירים "דנה אינטרנשיונל", "בתולה" ו"לילה טוב אירופה". בנוסף לכך, כלל גם את הסינגל "Qu'est-Ce Que C'est?".

ב-1996 הוציאה במסגרת תת-חברה של חברת הליקון בשם "BIG FOOT", את אלבומה השלישי, "מגנונה", שהופק גם הוא על ידי עופר ניסים. הלהיט הגדול ביותר באלבום היה "דון קיחוטה", שכתב והלחין נינו אורסיאנו (ובהמשך התפרסם גם בביצועה של שירי מימון בתוכנית הריאליטי "כוכב נולד"). שירים בולטים נוספים באלבום היו "מנפנפת", שכתב יואב גינאי והלחינה אלונה דניאל, "מגנונה" (קוקורוקו), הדואט "יש בו אש" עם הזמרת איגי וקסמן ושיר הדאנס "צ'ינקוומילה" ("Cinquemilla"; "חמשת אלפים" באיטלקית), שנכתב על ידי דנה אינטרנשיונל וכלל בעיקר מילים באיטלקית ובג'יבריש. דנה אינטרנשיונל סיפרה שהשיר קיבל את שמו לאחר שבאותה השנה במהלך טיול בברלין, מלכת דראג מקומית שאגה לעברה את המילים "צ'ינקוומילה, אלורה אלורה".[4] הקליפ, בבימויו של גיא שגיא שנלווה לשיר היה לאחד הקליפים הישראליים הראשונים ששודרו בערוץ MTV אירופה וזכה בפרס "נוצת הזהב" לקליפ השנה בשל חדשנותו ואיכותו.[4]

באותו זמן, הופיעה אינטרנשיונל בפסטיבל הפסנתר של תל אביב, במסגרת מופע משיריה של המשוררת יונה וולך. השיר "שיר קדמשנתי (סקס אחר)", שהוקלט כדואט עם הזמר ערן צור, צורף לאלבום "מגנונה" כסינגל וזכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו. ביצועה של דנה אינטרנשיונל לשיר עורר עניין תקשורתי בגלל התוכן שאותו שרה וייצג אותה כטרנסג'נדרית.[4] עם זאת, האלבום "מגנונה" לא הצליח לשחזר את הצלחת אלבומה הקודם, והדבר הביא למתיחות בין נציגיה לחברת התקליטים ובסופו של דבר גם לפרידה מתוקשרת. שנים לאחר מכן האשימה אינטרנשיונל בראיונות כי הליקון הקימה את "BIG FOOT" כדי להוציא במסגרתה את התקליטים שלה, מאחר שהם "התביישו בה", להגדרתה. בכל זאת, האלבום זכה להצלחה מסחרית ומכר למעלה מ-20,000 עותקים וזכה במעמד של אלבום זהב.

האירוויזיון והצלחה בין-לאומית

ערך מורחב – ישראל באירוויזיון 1998

בתחילת הקריירה שלה, הגיעו קלטות שלה למצרים והופצו באופן פירטי. תוך מספר שבועות, כאשר עלה הביקוש לקלטות שלה, השלטונות המקומיים גילו שהיא זמרת מישראל, האלבומים והקלטות שלה נאסרו למכירה ובמשך כמה חודשים ניתן היה להשיג אותם רק בשוק השחור.

כמה שנים לאחר מכן דנה צילמה הפקת אופנה על רקע הפירמידות. כשהתמונות התפרסמו נפוצו סיפורים בתקשורת המצרית כי דנה היא סוכנת מוסד שתפקידה להשחית את הנוער המצרי.[5]

בדצמבר 1995 פורסם שדנה אינטרנשיונל תשתתף בקדם-אירוויזיון 1996 עם השיר "אגדה", שנכתב על ידי יואב גינאי ללחן של יזהר אשדות. השיר, שנקרא במקור "Extazy", יועד לעופר ניסים בתקופה שבה היה זמר בלהקת "דרמה", אך בסופו של דבר לא נעשה בו שימוש וניסים העביר אותו לדנה ולגינאי, שחיבר מילים עבריות ללחן של אשדות. השיר הוגש לתחרות לקראת תום מועד ההרשמה במקומו של שיר אחר בשם "מציאות" בביצוע רפי דהן, שנפסל מאחר שהושמע ברדיו בניגוד לתקנון. גם הגשת השיר "אגדה" הייתה בניגוד לתקנון מאחר שהיא נעשתה ללא אישורו של אשדות. כשאשדות גילה על כך, הוא הביע התנגדות ונפגש עם ניסים במטרה למצוא פתרון, אך ב-5 בינואר 1996 פורסם בידיעות אחרונות שדנה אינטרנשיונל החליטה להסיר את המועמדות ושהיא דחתה את בקשת רשות השידור להשתתף בכל זאת עם שיר אחר או לחן חלופי למילים של גינאי, באמרה שהיא לא מרגישה שלמה עם השיר (בלחן של אשדות) ולא מתחברת אליו, שהיא "עייפה וכורעת תחת הנטל, מופיעה כל יום, לפעמים שתי הופעות ביום" ושמאחר ורוב משתתפי הקדם בשנה זו היו זמרים אלמוניים היא רוצה לפנות להם את הבמה. כמו כן, היא טענה שהשיר הוגש מכיוון שאנשי טלוויזיה לחצו עליה להשתתף בתחרות. בסופו של דבר ישראל לא השתתפה כלל באירוויזיון 1996 מאחר שהשיר שזכה בקדם ונבחר, "שלום עולם" בביצועה של גלית בל, נופה בידי ועדת איגוד השידור האירופי. עם השנים דלפו לרשת סקיצות של השיר "אגדה" (עם מילים) ושל הגרסה המקורית "Extazy" (ללא מילים מלבד שם השיר בפזמון).[6][7]

אינטרנשיונל בביצוע הבכורה של "דיווה" במהלך טקס "מלכת היופי", 1998

ב-23 בנובמבר 1997, החליטה ועדה של הערוץ הראשון לשלוח את דנה אינטרנשיונל אל תחרות האירוויזיון, שהתקיימה באותה שנה בברמינגהאם שבאנגליה, עם השיר "דיווה" שנכתב על ידי יואב גינאי והולחן על ידי צביקה פיק. ביצוע הבכורה של השיר התקיים בתחרות מלכת היופי לשנת 1998.

דנה אינטרנשיונל זכתה בתחרות והביאה לישראל את הניצחון הראשון באירוויזיון מאז זכייתם של גלי עטרי וחלב ודבש עם "הללויה" ב-1979. לאחר ניצחונה בתחרות עלתה לבמה לשיר את השיר הזוכה, לבושה בשמלה ייחודית שעיצב עבורה מעצב האופנה הצרפתי ז'אן-פול גוטייה.[8] השמלה כללה חלק עליון המורכב מנוצות ציפורים צבעוניות, וזכתה לכינוי "שמלת התוכי".

הזכייה באירוויזיון הפכה את דנה אינטרנשיונל לנציגה בולטת של הקהילה הלהט"בית ושל קהילת הטרנסג'נדרים בפרט. "דיווה" היה לשיר זוכה האירוויזיון הראשון מזה שנים שדורג במצעדים ברחבי אירופה ואף הגיע למקום ה-11 במצעד הבריטי. בארץ הופיע השיר באלבום האוסף של אינטרנשיונל שנקרא אף הוא "דיווה". האלבום כלל להיטים מאלבומיה הקודמים, לצד חידוש ל"זמר שלוש התשובות" של רבקה זהר וגרסה אקוסטית לשיר "אני לא יכולה בלעדיך". במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג' זכתה דנה אינטרנשיונל פעם נוספת בתואר זמרת השנה.

IMP והליקון, חברות התקליטים הראשונות של דנה אינטרנשיונל, ניסו לרכב על גל ההצלחה שלה באירוויזיון, והוציאו במקביל אוסף שהופץ ברחבי אירופה על ידי חברת התקליטים הבינלאומית Polygram. האוסף, שנקרא "The Album" ("האלבום"), כלל את החומרים שהקליטה לאורך הקריירה שלה באנגלית, או שהיה להם סאונד אוריינטלי שיכול היה להיכלל בז'אנר מוזיקת עולם. האוסף הוכן במהירות, אולם הכללתם של חומרים שהעבודה עליהם לא הושלמה הביאה את נציגיה של אינטרנשיונל להתנער מהאלבום עד כדי בקשה מהקהל הרחב באירופה שלא לרכוש אותו.

בסוף אותה השנה בחר המגזין האמריקאי "טיים" בדנה אינטרנשיונל כאחת מחמשת האנשים הכי משפיעים בעולם לאותה שנה. הארגון הבינלאומי לזכויות אדם, אמנסטי, הפיק מסע פרסום בהשתתפותה. היא אף פתחה את אירועי הספורט של אולימפיאדת הגייז, ה-Gay Games, שהתקיימו באמסטרדם שבהולנד.

ב-1999 הוחתמה על חוזה במחלקה האירופית של חברת התקליטים הבינלאומית סוני, אך זה בוטל, ודנה אינטרנשיונל מעולם לא הקליטה אלבום במסגרת החברה. עם זאת, היא מיד חתמה בחברת התקליטים האירופאית הקטנה CNR והקליטה במסגרתה את האלבום "Free", גם הוא בהפקת האיש שגילה אותה, עופר ניסים. האלבום יצא בשתי מהדורות שונות, אחת באירופה והשנייה ביפן, וכלל שני סינגלים בולטים: "Woman in Love" ("אישה באהבה"; חידוש לשירה של ברברה סטרייסנד) והשיר "Free" ("חופשי"; חידוש לשירו של סטיבי וונדר), שאותו ביצעה אינטרנשיונל במסגרת אירוויזיון 1999 שהתקיים בירושלים וצולם לו קליפ על חומת ירושלים העתיקה. מעבר להצלחה בישראל, הסינגלים והאלבום לא זכו להצלחה באירופה. בשנת 2000, בעקבות חילוקי דעות וכנראה על רקע כישלון האלבום הבינלאומי, נפרדו דרכיהם של דנה אינטרנשיונל ועופר ניסים.

עוד בשנת 2000 הוציאה אינטרנשיונל גרסה ישראלית ושלישית לאלבום "Free", במסגרת חברת התקליטים הישראלית NMC. לצד השירים באנגלית, נוספו לו שלושה שירים בעברית: חידוש לשיר "מוכר הפרחים" עם אלון אולארצ'יק, "אני אוהבת" הפרובוקטיבי, שכבר הוקלט ויצא כסינגל ב-1999, והשיר "עד סוף הזמן", אותו ביצעה לראשונה באולפן משדר המילניום של הערוץ השני, בערב הסילבסטר של שנת 2000, אשר היה המצליח מבין כל הסינגלים של האלבום בישראל. באותה שנה שידר הערוץ השני את הסרט "Lady D", שבו תועדה דנה אינטרנשיונל במסגרת סיבוב הופעות במזרח אירופה, שם עדיין נישאה על גלי ההצלחה מהאירוויזיון.

חזרה לקריירה בישראל

אינטרנשיונל מופיעה בקבלת הפנים לפתיחת אירוויזיון 2009 ברוסיה

בשנת 2001 הוציאה אינטרנשיונל ב-NMC את אלבומה יותר ויותר, בעיבוד והפקה של אלי אברמוב ודני דותן, חברי להקת הקליק. השניים כתבו והלחינו את רוב שירי האלבום, בהם "ניצחתי", שיר חצי אוטו-ביוגרפי אשר הפך ללהיט בקיץ של אותה שנה. שיר בולט נוסף באלבום היה "ואחרי הכל", שכתב יואב גינאי והלחין יהודה פוליקר, שגם שר בו קולות רקע. אף על פי שהאלבום זכה להצלחה בקרב המבקרים ושני סינגלים מתוכו הצליחו במידה גדולה הוא לא זכה להצלחה מסחרית.

בשנת 2002 הקליטה, שוב בהפקת אלי אברמוב, את אלבומה החלום האפשרי, באופן עצמאי. הוא כלל בין השאר את השירים "מכת חום" ("אי לה דיר לה דה דה"), ששרה במקור עליזה עזיקרי, "תחלום" וגרסה אקוסטית לשיר "ניצחתי". האלבום הופץ על ידי חברת התקליטים הראשונה של אינטרנשיונל, IMP. אולם גם אלבום זה לא נחל הצלחה. בנוסף, הוציאה גרסה מוגבלת של קופסת סינגלים (CDs Box), שכללה את כל הסינגלים של האלבום החלום האפשרי, כולל גרסאות מיוחדות ושירים נוספים.

באוקטובר 2005, בעקבות בחירת הגולשים, השתתפה דנה אינטרנשיונל בתחרות היובל של האירוויזיון עם השיר "דיווה". השיר הגיע למקום ה-13 מתוך 14. דנה השתתפה במשדר היובל וזכתה לכבוד רב, בתור אחת הדמויות הבולטות ביותר בתחרות על 50 שנותיה.

במהלך שנים אלו, מיעטה דנה להתראיין ולהופיע בתקשורת ונוצר רושם כאילו "נעלמה", אך מאחורי הקלעים המשיכה להופיע ברחבי העולם, והשתתפה במספר פרויקטים וקמפיינים פרסומיים כמו "מי גנב לי את המילקי" ו-Lady AIG.

בשנת 2007, לאחר שתיקה מוזיקלית בת 5 שנים, חתמה אינטרנשיונל על הסכם הפצה עם חברת התקליטים "הד ארצי", במסגרתה הקליטה את האלבום הכל זה לטובה, בהפקתו של אלי אברמוב. הסינגלים שיצאו לרדיו הושמעו רבות. בהם "הכל זה לטובה" ו-"Love Boy", שפזמונו ולחן הפזמון לקוחים משירה של מרים ילן שטקליס "ידידי טינטן", אותו ביצע במקור אבי טולדנו. "Love Boy" שבר שיא ישראלי בכך שהושמע מעל 1,400 פעמים בחודש אוגוסט של אותה שנה, ובכך הפך לשיר המושמע ביותר ברדיו הישראלי בעשור האחרון.[9] לאחר מכן יצאו הסינגלים "את מוכנה", הדואט "סרט הודי" עם עידן יניב שהלחינה למילים של ינאי רטפן שזכה להצלחה גדולה ו"יום הולדת".

ב-2016 חזרה לעופר ניסים עמו הוציאה אינטרנשיונל את הסינגל "We Can Make It". השיר זכה להצלחה בישראל ובעולם בכלל, ובסצנת הגייז בפרט.

ב-2017 הוציאה אינטרנשיונל את הסינגל "רותי" שכתב והלחין רגב דהן. בהמשך, הוציאה את "יש לי אהבה (לה קוסטה)", "נשארת איתך" וגרסת כיסוי לשיר "Just the Way You Are". בשנת 2018 חידשה את השיר "מי האיש", תוך שביצעה את השיר "Diva to Diva" ביחד עם שארלוט פרלי בקדם האירוויזיון 2019 השוודי. במאי 2019, ביצעה מחדש את "תל אביב".

לאחר שלוש שנים בהן לא הוציאה שירים, הוציאה אינטרנשיונל עם סטטיק ובן-אל תבורי את שיר הגאווה "אחלה גבר", שהגיע למקום השלישי במדיה פורסט.[10] הווידאו קליפ שלו צולם במצעד הגאווה בתל אביב.[11]

במרץ 2023, עלתה לשידור סדרה דוקומנטרית הנקראת "דנה קמה", המשודרת ב-yes.[12] באותה השנה יצא הלהיט "לה קוקרצ'ה" שדורג בראש המצעד של מדיה פורסט.[13]

ביוני 2023, דנה הוציאה סינגל עם איתי גאלו בשם "Big D*** Energy" שכתבה מאיה סימנטוב בשיתוף פעולה עם ספוטיפיי העולמי.

פרויקטים נוספים

אינטרנשיונל בהופעה לרגל חגיגות המאה לתל אביב, 2009

בשנת 2007 שיחקה בעונה הרביעית והאחרונה של הדרמה היומית "השיר שלנו" בתפקיד אלוהים בפרק הראשון והאחרון. בתחילת 2008 זכה השיר "כאילו כאן", שכתבה עם מנהלה שי כרם והלחינה לבדה, בקדם-אירוויזיון. את השיר ביצע בועז מעודה באירוויזיון 2008, עמו סיים במקום התשיעי עם 124 נקודות. במרץ באותה השנה, במסגרת חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל ופרויקט עבודה עברית 2, חידשה את שירה של אסתר שמיר "במקום הכי נמוך בתל אביב". עוד באותה שנה השתתפה בפרסומת לחברת הלוויין yes יחד עם כוכב הסדרה "נמלטים", ונטוורת' מילר.

בשנת 2009 הצטרפה לצוות השופטים של תוכנית הטלוויזיה "כוכב נולד" ושימשה כשופטת במשך שתי עונות. לאחר מכן פרשה בעקבות רצונה להשתתף בתחרות האירוויזיון, ועקב התנגשויות תאריכים בלוחות הזמנים של התוכנית ושל התחרות.[14] בינואר 2011 ביצעה דואט עם סאבלימינל "עליי" שזכה להצלחה. במרץ 2011 התחרתה בקדם-אירוויזיון 2011 עם השיר "Ding Dong", שכתבה והלחינה, וזכתה במקום הראשון. עקב כך, במאי 2011 ייצגה את ישראל באירוויזיון 2011 עם השיר בשלב חצי גמר, שהתקיים בגרמניה, אך סיימה במקום ה-15 (מתוך 19) ולא העפילה לשלב הגמר של התחרות.[15] עוד בשנת 2011 נקלעה לסערה עם הסיעות החרדיות בכנסת ישראל כשהייתה צפויה להשתתף בפרויקט של משרד התמ"ת בשם "קונים כחול לבן". החרדים ביקשו למנוע את השתתפותה בקמפיין בטענה כי "הבן-אדם קלקל את שם הגברים".[16] ב-2012 יצא סינגל שהוא למעשה דואט עם הזמרת ירדנה ארזי הנקרא "כשהגברים רוקדים". סינגל זה הוא שיתוף פעולה ראשון של השתיים. את השיר כתב יואב גינאי והלחין יהודה פוליקר, את ההפקה המוזיקלית יצר דור דקל והעיבודים נוצרו על ידי מאיר עמר ואיתי זילברשטיין (נערי רפול). בשיר ישנה דגימה מיוחדת לנעימה הלקוחה מתוך אלבומו האינסטרומנטלי של פוליקר. השיר משלב את מקצב הדאנס המאפיין את דנה לצד שילוב צלילי מקצבים בלקניים יווניים.

אינטרנשיונל ב-2019

ביוני 2014 צילמה אינטרנשיונל קליפ בבית הכנסת הגדול בתל אביב לשיר "ילדים זה שמחה", לכבוד מצעד הגאווה בתל אביב שנערך באותה השנה ובעקבות מחאה שעלתה מצד הורי הילדים שהצטלמו לקליפ,[17] הוא הוסר מיוטיוב, פורסם מחדש כשפני הילדים המצולמים מטושטשים ולאחר מכן פורסם בגרסה המקורית.[18] במספר ראיונות שהתקיימו עמה לאחר צאת השיר לאור, בהם נשאלה האם היא מעוניינת להביא ילדים לעולם, הצהירה דנה שהיא תומכת בזכותו של כל אדם באשר הוא להקים משפחה, אך היא עצמה אינה מעוניינת להיות אם.[19] בשנת 2014 שודרה בערוץ 24 תוכנית המוזיקה "ישנן בנות", בה אינטרנשיונל מקימה להקת בנות מסוגת הפופ. בדצמבר 2014 השתתפה דנה בפעם הראשונה במחזמר. בגרסה הישראלית של "101 כלבים דלמטים" בבימויו של צדי צרפתי שיחקה את המרשעת קרואלה דה ויל לצד שחקנים כמו חני נחמיאס, מיקי קם, אורנה ומשה דץ. ביוני 2015 במלאת 40 שנה לאגודה למען הלהט"ב בישראל זכתה דנה להיכלל ברשימת "40 המשפיעים בתולדות קהילת הלהט"ב".[20] בשנת 2015 הופיעה במופע "הלהיטים הגדולים של האירוויזיון" שהועלה בלונדון לרגל חגיגות ה-60 לתחרות.

באוקטובר 2017 הצטלמה לפרסומת של בזק בינלאומי בה היא מפרסמת כבל תת-ימי עם הגנה נגד פריצות.[21] זאת כעשור לאחר שתבעה את החברה על שימוש פסול בדמותה, שנאלצה לפצות אותה.[22] באותה השנה הוציאה את "רותי" שזכה להצלחה כאשר דורג בעשירייה הפותחת במדיה פורסט.[23] הסינגל העוקב, "יש לי אהבה (לה קוסטה)", דורג במצעד השבועי של רדיו אמצע הדרך.[24] הסינגל האחרון שיצא בשנה זו היה "נשארת איתך".[25] ביוני 2018 הוציאה קליפ לגרסה מחודשת לשיר "דיווה", 20 שנה מאז ניצחה בתחרות הזמר של האירוויזיון עם השיר הזה.[26] הקליפ, בו מככבות גם רבקה מיכאלי וחנה לסלאו, הופק לכבוד אירועי הגאווה 2018 על ידי מלון NYX ת"א וליין המסיבות PAG. ב-14 במאי 2019, הופיעה אינטרנשיונל כאומנית אורחת בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2019 שהתקיים בתל אביב, עם השיר "Just the Way You Are" של ברונו מארס. ב-18 במאי, הופיעה אינטרנשיונל גם בגמר אירוויזיון 2019, עם השיר "תל אביב" ו"דיווה".

במאי 2020 השתתפה בפרק של סדרת רשת של כאן דיגיטל בשם "המהפכה הגאה" המבוסס על ראיון שהעניקה לגל אוחובסקי עבור סדרת הדוקו של כאן 11 "המהפכה הגאה" אותה כתבו וביימו גל אוחובסקי ולירן עצמור. באוקטובר של אותה השנה, השתתפה דנה בפרויקט "צו השעה" במסגרתו חודשו שירים עבריים על ידי אמנים עכשוויים, ובו ביצעה, לצד הקומיקאי שחר חסון והמפיק עמרי סגל גרסה מחודשת לשיר "מקהלה עליזה" של חוה אלברשטיין.

באוקטובר 2022 התקיים לכבוד אינטרנשיונל ערב בשם "מחווה לדנה אינטרנשיונל", בו ביצעו את שיריה של אינטרנשיונל מספר רב של אמניות ישראליות, שכללו את אילנית, גלי עטרי, זהבה בן ודפנה דקל.[27] באירוע השתתף ראש ממשלת ישראל הארבעה-עשר, יאיר לפיד והיה זה אירוע הלהט"ב הרשמי הראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל בו השתתף ראש ממשלה.[28][29]

דיסקוגרפיה

אלבומי אולפן

אלבומי אוסף

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דנה אינטרנשיונל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ הנסיכה דנה, באתר ישראל היום, 7 בפברואר 2012
  2. ^ 1 2 ערן בר-און, "תימנים מעדיפים ילדים רוצחים ולא הומואים", באתר ynet, 17 באפריל 2011
  3. ^ סרטונים צחי קומה, דנה אינטרנשיונל חושפת את חיי המין שלה: "אני שוברת שיאי חרמנות", באתר nana10‏, 25 בינואר 2014
  4. ^ 1 2 3 עינב שיף‏, דנה אינטרנשיונל בת 40: הסיפורים שמאחורי השירים, באתר וואלה!‏, 2 בפברואר 2012
  5. ^ ליידי שמעטס: 50 דברים שלא ידעתם על דנה אינטרנשיונל, באתר ‏מאקו‏, 6 במרץ 2014
  6. ^ הסקיצה של השיר "אגדה" באתר סאונדקלאוד
  7. ^ הסקיצה של השיר "Extazy" באתר יוטיוב
  8. ^ שגיא בן נון‏, הטרדות, החמצות ומירי רגב: דנה אינטרנשיונל פותחת את הלב, באתר וואלה!‏, 18 באפריל 2018
  9. ^ איתי שטרן, דנה שוברת שיאים, באתר nrg‏, 30 ביולי 2007
  10. ^ אחלה גבר, 2022-06-09, נבדק ב-2022-06-26
  11. ^ סטטיק ובן אל תבורי עם דנה אינטרנשיונל - אחלה גבר (Prod. by Jordi), נבדק ב-2023-06-10
  12. ^ yes | דנה קמה, באתר www.yes.co.il
  13. ^ Dana International - La Cucaracha (Lyrics Video) דנה אינטרנשיונל // לה קוקרצ'ה, נבדק ב-2023-05-13
  14. ^ אסף נבו, ‏דנה אינטרנשיונל: "אני מתרגשת כמו ילדה קטנה", באתר ‏מאקו‏, 8 במרץ 2011
  15. ^ נתן סטולרו, ‏דנה אינטרנשיונל לא העפילה לגמר האירוויזיון: "אתמודד עם העצב", באתר ‏מאקו‏, 12 במאי 2011
  16. ^ מוטי לוי‏, מחאה חרדית: "דנה אינטרנשיונל = ערפאת", באתר וואלה!‏, 12 במאי 2011
  17. ^ טלי פרקש, קליפ הגאווה: הורי הילדים - "הוטעינו". הקליפ הוסר, באתר ynet, 10 ביוני 2014
  18. ^ ילדים זה שמחה, וידאו קליפ של השיר באתר יוטיוב
  19. ^ יוני פרוים, דנה אינטרנשיונל: "לא אעשה ילדים למרות הלחץ החברתי", במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 11 ביולי 2021
  20. ^ ג'ורג' אבני, ‏היכל הקהילה 2015: 40 המשפיעים בתולדות הקהילה, באתר ‏מאקו‏, 7 ביוני 2015
  21. ^ מי יציל את דנה אינטרנשיונל?- פרטים בקרוב, סרטון באתר יוטיוב
  22. ^ בזק בינלאומי פיצתה את דנה אינטרנשיונל, באתר וואלה!‏, 12 בינואר 2003
  23. ^ Dana International - Ruti - דנה אינטרנשיונל - רותי (Prod. by Ori-O), נבדק ב-2023-05-13
  24. ^ Dana International (La Costa) דנה אינטרנשיונל - יש לי אהבה (Prod. by Ori-O), נבדק ב-2023-05-13
  25. ^ דנה אינטרנשיונל - נשארת איתך - Prod. By Ori-O) Dana International), נבדק ב-2023-05-13
  26. ^ 20 שנות גאווה ודיווה: דנה אינטרנשיונל מתפשטת בקליפ חדש, באתר וואלה!‏, 7 ביוני 2018
  27. ^ ערב מחווה לדנה אינטרנשיונל | לצפייה ישירה, באתר mako
  28. ^ בר זגה, נונו, יאיר לפיד וכוכבי "קופה ראשית" בערב מחווה לדנה אינטרנשיונל, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 28 באוגוסט 2022
  29. ^ שגיא בן נון‏, אמה של דנה אינטרנשיונל ביקרה לראשונה בהופעה שלה, באתר וואלה!‏, 28 באוגוסט 2022


תחרות הזמר של האירוויזיון
תחרויות
תחרות הזמר של האירוויזיון 1956195719581959196019611962196319641965196619671968196919701971197219731974197519761977197819791980198119821983198419851986198719881989199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019202020212022202320242025
האירוויזיון למוזיקאים צעירים 198219841986198819901992199419961998200020022004200620082010201220142016201820202022
האירוויזיון לרוקדים צעירים 198519871989199119931995199719992001200320052011201320152017
אירוויזיון הילדים 200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
האירוויזיון לרוקדים 20072008
האירוויזיון למקהלות 20172019
תחרויות מיוחדות שיר היובל באירוויזיון (2005)המיטב של האירוויזיון (2006)הלהיטים הגדולים של האירוויזיון (2015)אירוויזיון: Europe Shine a Light (2020)אירוויזיון קרקס הקסמים
ראו גם טקס פתיחת אירועי האירוויזיוןלהט"ב ותחרות האירוויזיוןרשימת מנחי האירוויזיוןזוכי תחרות הזמר של האירוויזיוןחוקי תחרות הזמר של האירוויזיוןערים שאירחו את האירוויזיוןאופנה באירוויזיון (ישראל) • OGAEפרס ברברה דקסתחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של Fire Sagaתחרות הזמר האמריקאית
מדינות
מדינות משתתפות אוסטריהאוסטרליהאוקראינהאזרבייג'ןאיטליהאיסלנדאירלנדאלבניהאסטוניהארמניהבלגיהגאורגיהגרמניהדנמרקהולנדהממלכה המאוחדתיווןישראללוקסמבורגלטביהליטאמולדובהמלטהמקדוניה הצפוניתנורווגיהסלובניהסן מרינוספרדסרביהפוליןפורטוגלפינלנדצ'כיהצרפתקפריסיןקרואטיהרומניהשוודיהשווייץ
מדינות שפרשו אנדורהבולגריהבוסניה והרצגובינההונגריהטורקיהמונטנגרומונקומרוקוסלובקיה
מדינות שנפסלו בלארוסרוסיה
מדינות לשעבר יוגוסלביהסרביה ומונטנגרו
ראו גם מדינות שלא משתתפות באירוויזיון (לבנון)
זוכים
שנות החמישים שווייץשווייץ ליס אסיההולנדהולנד קורי ברוקןצרפתצרפת אנדרה קלאבוהולנדהולנד טדי סחולטן
שנות השישים צרפתצרפת ז'קלין בואייהלוקסמבורגלוקסמבורג ז'אן-קלוד פסקלצרפתצרפת איזבל אוברהדנמרקדנמרק גרטה ויורגן אינגמןאיטליהאיטליה ג'יליולה צ'ינקווטילוקסמבורגלוקסמבורג פראנס גלאוסטריהאוסטריה אודו יורגנסבריטניהבריטניה סנדי שוספרד (1945-1977)ספרד (1945-1977) מסיאלצרפתצרפת פרידה בוקארה / הולנדהולנד לני קור / בריטניהבריטניה לולו / ספרד (1945-1977)ספרד (1945-1977) סלומה
שנות השבעים אירלנדאירלנד דנהמונקומונקו סבריןלוקסמבורגלוקסמבורג ויקי לאנדרוסלוקסמבורגלוקסמבורג אן-מארי דודשוודיהשוודיה אבבאהולנדהולנד טיץ'-איןבריטניהבריטניה Brotherhood of Manצרפתצרפת מארי מריםישראלישראל יזהר כהן ולהקת אלפא-ביתאישראלישראל חלב ודבש
שנות השמונים אירלנדאירלנד ג'וני לוגןבריטניהבריטניה באקס פיזגרמניהגרמניה ניקוללוקסמבורגלוקסמבורג קורין הרמסשוודיהשוודיה הרייסנורווגיהנורווגיה בוביסוקס!בלגיהבלגיה סנדרה קיםאירלנדאירלנד ג'וני לוגןשווייץשווייץ סלין דיוןיוגוסלביהיוגוסלביה ריווה
שנות התשעים איטליהאיטליה טוטו קוטוניושוודיהשוודיה קרולהאירלנדאירלנד לינדה מרטיןאירלנדאירלנד ניב קבאנהאירלנדאירלנד פול הרינגטון וצ'ארלי מק'גטיגןנורווגיהנורווגיה סיקרט גארדןאירלנדאירלנד איימר קוויןבריטניהבריטניה קתרינה והגליםישראלישראל דנה אינטרנשיונלשוודיהשוודיה שארלוט נילסן
העשור הראשון של המאה ה-21 דנמרקדנמרק האחים אולסןאסטוניהאסטוניה טאנל פדאר, דייב בנטון ו-2XLלטביהלטביה מארי אןטורקיהטורקיה סרטאב ארנראוקראינהאוקראינה רוסלנהיווןיוון הלנה פפאריזופינלנדפינלנד לורדיסרביהסרביה מריה שריפוביץ'רוסיהרוסיה דימה בילאןנורווגיהנורווגיה אלכסנדר ריבאק
העשור השני של המאה ה-21 גרמניהגרמניה לנה מאייר-לנדרוטאזרבייג'ןאזרבייג'ן אל וניקישוודיהשוודיה לורןדנמרקדנמרק אמילי דה פורסטאוסטריהאוסטריה קונצ'יטה וורסטשוודיהשוודיה מונס סלמרלובאוקראינהאוקראינה ג'מאלהפורטוגלפורטוגל סלבדור סובראלישראלישראל נטע ברזיליהולנדהולנד דאנקן לורנס
העשור השלישי של המאה ה-21 2020איטליהאיטליה מונסקיןאוקראינהאוקראינה קאלוש אורקסטרהשוודיהשוודיה לורן