איש החידות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הרידלר)
איש החידות
Riddler
איש החידות, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Batman Vol.2 #23.2: The Riddler מנובמבר 2013, אמנות מאת גילם מארץ'.
איש החידות, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Batman Vol.2 #23.2: The Riddler מנובמבר 2013, אמנות מאת גילם מארץ'.
סוג נבל-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה תור הזהב של הקומיקס:
Detective Comics #140
(אוקטובר 1948)
לאחר המשבר בעולמות האינסופיים:
Batamn #415
(ינואר 1988)
לאחר פלאשפוינט:
Batman Vol.2 #1
(נובמבר 2011)
יוצרים ביל פינגר, דיק ספראנג
גילום הדמות ג'ים קארי ("באטמן לנצח")
קורי מייקל סמית' ("גות'האם")
פול דנו ("באטמן")
מידע
שם אמיתי אדוארד ניגמה
כינויים החידונאי, נסיך החידות, א. ניגמה, ארתור ווין, אדוארד נאשטון, אדוארד ניגמה, אדי נאש, מוקינגבירד
סטטוס פעיל
מקצוע חוקר פרטי, פושע, רובוטיקאי
כוחות אין כוחות-על
חכם, יצירתי ומיומן ביצירת חידות היגיון, אינדוקציה ודדוקציה, בעל ידע אזוטרי נרחב.
חבר לשעבר בקבוצה החברה הסודית של נבלי-העל
ליגת האנרכיה
משטרת גות'אם סיטי
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים גות'אם סיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים באטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איש החידותאנגלית: The Riddler, ידוע גם כ"החידונאי"דרוש מקור) הוא דמות בדיונית של נבל-על, בחוברות הקומיקס באטמן ביקום DC של DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בתור הזהב של הקומיקס בחוברת Detective Comics #140 מאוקטובר 1948 ונוצרה על ידי הכותב ביל פינגר והמאייר דיק ספראנג.

איש החידות הוא האלטר אגו של אדוארד ניגמה (E. Nigma = אניגמה, חידה), והוא אחד מאויביו הידועים לשמצה של באטמן. הוא חכם ובעל חיבה עזה לחידות ומשחקי לשון, הנהנה לתעתע בבאטמן ובשוטרים בהשאירו רמזים מורכבים בזירות הפשע. סימן ההיכר של איש החידות הוא החליפה הירוקה ומעוטרת סימני שאלה, אשר זכתה לשלל גרסאות ועיצובים במהלך השנים, מבגד גוף ועד לחליפת עסקים. נוסף לחליפה, איש החידות חובש כובע באולר ואוחז במקל הליכה מעוצב כמו סימן שאלה (?).

המודוס אופרנדי של איש החידות חקוק כה עמוק באישיותו עד שהוא אינו מסוגל לעצור את עצמו מלבצע את פשעיו המתוחכמים. הוא לא יהרוג את יריביו - הוא חייב להכניס אותם למלכודת מוות הכוללת חידת היגיון, שמאתגרת את באטמן למצוא את הפתרון ולגרום לשחרורם. העימותים בין באטמן לאיש החידות נסובים בדרך כלל סביב משחקי חידות ולא על כוח פיזי. איש החידות משאיר רמזים בצורת חידות בזירות הפשע, ובאמצעותם באטמן מתחקה על עקבותיו ומגלה את מזימתו. לעיתים, החידות הקטנות הם חלק מחידת מסגרת גדולה, שאיננה ברורה לקורא או לצופה. כמו כן, לעיתים באטמן משתמש בחידות שהוא יוצר כנשק נגד איש החידות, שלרוב לא מצליח לפתרן.

דמותו של איש החידות זכתה למגוון עיבודים בנוסף לקומיקס. ג'ון גלובר דיבב את קולו בסדרות האנימציה "באטמן - הסדרה המצוירת", "ההרפתקאות החדשות של באטמן" ו"סופרמן: סדרת האנימציה". רוברט אנגלונד דיבב את קולו בסדרת האנימציה "הבאטמן". וולי וינגרט דיבב את קולו בסדרת משחקי "באטמן: ארקהם". ג'ים קארי גילם את דמותו בסרט הלייב אקשן "באטמן לנצח", בעוד קורי מייקל סמית' גילם את הדמות בסדרת הטלוויזיה "גות'האם". פול דנו מגלם את דמותו של אדוארד נאשטון/איש החידות בסרט הלייב אקשן "באטמן". דמותו של איש החידות מדורגת במקום ה-59 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים, לפי אתר IGN.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתו הראשונה של איש החידות

לאחר שמורה מכריז על תחרות על מנת לקבוע מי יפתור ראשון חידה, אדוארד ניגמה הצעיר (או נאשטון, לפי גרסאות מסוימות) מתכוון לנצח בתחרות וחומד בתהילה ובסיפוק שיגיעו עם הניצחון. הוא חומק לבית הספר לילה אחד, לוקח את הפאזל משולחן המורה ומתרגל את החידה עד שהוא מצליח לפתרה בתוך פחות מדקה. כצפוי, הוא מנצח בתחרות ומקבל ספר העוסק בחידות כפרס. אדוארד מאמץ לחיקו את אמנות השליטה בחידות מכל סוג, ומועסק בקרנבל כנוכל אשר מרמה את לקוחותיו מכספם בעזרת חידוניו ומשחקי המוחות שלו. עד מהרה הוא מבקש לאתגר את עצמו עם אתגרים וריגושים גדולים יותר, ולכן הוא עוטה את תלבושת איש החידות כדי לאתגר את באטמן, אותו הוא מחשיב ליריב ראוי.

בקשת הסיפור הראשונה בה מופיע איש החידות, Run, Riddler, Run, אדוארד ניגמה מועסק כיועץ אבטחה עבור חברת טכנולוגיה שמשאביה יכולים להציל את גות'אם סיטי המתפוררת. בסיפור "באטמן: ליל כל הקדושים הארוך" של הכותב ג'ף לוב, איש החידות מופיע כמודיע עבור המאפיונר קרמיין פלקונה, ששוכר אותו לגלות מיהו רוצח החגים.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט "באטמן לנצח" גילם את איש החידות הקומיקאי והשחקן ג'ים קארי. לפי עלילת הסרט, איש החידות הוא האנטגוניסט הראשי והיה מהנדס גאון המעריץ אובססיבית את ברוס ויין ושפיתח מתקן המקרין אותות אל תוך המוח. המטרה הראשונית של המתקן הייתה לצורך בידור אך עקב סירובו של ויין לאשר את הפיתוח בגלל בעיות אתיות, החליט אדוארד ניגמה לנקום. הוא חבר לדו-פרצוף (טומי לי ג'ונס) על מנת שזה יממן לו את הפצת המתקן לכל בית (כך שיוכל לקבל את מחשבותיהם של המשתמשים ולצבור מידע רב על חשבונות בנק ומספרי אשראי), ובתמורה הבטיח לו את ראשו וזהותו של באטמן.
  • בזיכיון משחקי המחשב באטמן: ארקהם, איש החידות מתואר כבר כפושע שהוא אחרי שברח יחד עם הנבלים והג'וקר ממוסד ארקהם אסיילום ומשאיר אחריו חידות עבור באטמן, וכאשר עונים עליהן מקבלים תוספת ניקוד ומידע על הדמויות השונות במשחק. ביניהן נפוצה חידה בה צריך למצוא את שני חלקיו של סימן השאלה מזווית מסוימת ולסרוק אותם.
  • בסדרת הטלוויזיה "גות'האם", המתארת את חייהם של המפקח גורדון וברוס ויין בשנים שלפני באטמן, האלטר אגו של איש החידות מגולם בידי קורי מייקל סמית'. בגרסה זו, ניגמה הוא חוקר מקרי מוות במחלקת הזיהוי פלילי של משטרת גות'אם, שמציג את תיקי החקירה בצורת חידות. בתחילת העונה השנייה של הסדרה, ניגמה מפתח הפרעת זהות דיסוציאטיבית ופסיכופתיה, ונעשה מעורב בעולם הפלילי של גות'אם סיטי.
  • איש החידות מופיע כדמות ראשית בסרט האנימציה "באטמן: האש", וכדמות משנית בסרט האנימציה "באטמן: מתקפה על ארקהם".
  • איש החידות מופיע כאנטגוניסט הראשי בסרט "באטמן" ואותו מגלם השחקן פול דנו. להבדיל מהקומיקס והופעותיו הקודמות בסרטים ובסדרות, איש החידות מתואר כרוצח סדרתי האוהב להותיר חידות בזירות הפשע וכרוצח המופיע לראשונה בגותהאם כשהוא עטוף מעיל ירוק כהה ועל פניו מסכה העשויה מבד ירוק וסרט דביק כשהוא מרכיב משקפיים. כמו כן ,הוא מתואר בצורה הדומה מאוד לרוצח המפורסם הזודיאק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איש החידות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]