עזאזל (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עזאזל
Azazel
עזאזל, כפי שהופיע בחוברת Amazing X-Men Vol.2 #1 מינואר 2014, אמנות מאת אד מק'גינס.
עזאזל, כפי שהופיע בחוברת Amazing X-Men Vol.2 #1 מינואר 2014, אמנות מאת אד מק'גינס.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Uncanny X-Men #428
(אוקטובר 2003)
יוצרים צ'אק אוסטן
פיליפ טאן
גילום הדמות ג'ייסון פלמינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כינויים שמיהאזה, דומא, קריאל, מאסתמה, בליאר, גדריאל, בעל זבוב, שטן
סטטוס פעיל
מקצוע שליט
כוחות טלפורטציה, טלפתיה, שינוי צורה, פצצות אנרגיה, אלמוות, רב-אמן בלחימת חרבות, מאסטר באמנויות האופל.
חבר בקבוצה ניאפים
דמויות קשורות
משפחה רייבן דארקהולם (אשה)
קורט וגנר (בן)
נילס סטייגר (בן)
קיווי בלאק (בן, מת)
אויבים נייטקרולר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עזאזלאנגלית: Azazel) הוא דמות בדיונית של נבל-על המופיעה בחוברות הקומיקס אקס-מן ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת Uncanny X-Men #428 מאוקטובר 2003, ונוצרה על ידי הכותב צ'אק אוסטן והמאייר פיליפ טאן. עזאזל הוא אביו הביולוגי של נייטקרולר.

את דמותו של עזאזל בסרט הלייב אקשן "אקס-מן: ההתחלה" מגלם השחקן ג'ייסון פלמינג, שם עזאזל הוא חלק ממועדון הלפייר, הקבוצה האנטגוניסטית הראשית בסרט.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עזאזל טוען שהוא בן אלמוות שחי עוד מתקופת הביבליה הקדומה, ואליו מתייחסים טקסטים דתיים רבים. לדבריו, הוא חלק משבט עתיק של מוטאנטים שונאי זרים הנראים כמו שדים שנודעו בשם ניאפים (Neyaphem). עזאזל אף טוען שהוא נלחם פעם במפיסטו ואחרים על תואר "השטן". הניאפים חיו במקור על אי-השדים, אי שממוקם בקריביים. הניאפים האמינו שכדור הארץ היה שלהם, ושבני האדם נשלטו על-ידם לצורך עבדות. לעומת זאת, קבוצת מוטאנטים שנודעה בשם שרפים (Cheyarafim) וזוהתה כקבוצת מלאכים התנגדה לזאת, ולבסוף הביסה את קבוצת השדים. המלאכים ניצחו בקרב והגלו את ה"שדים" למימד חלופי לנצח נצחים. באופן אירוני, הממד, שהריח כמו גפרית, היה הממד בו השתמש עזאזל בעת שימושו בטלפורטציה.

עזאזל היה מנהיג הניאפים, ובמהלך מאות בשנים למד עוד על הממד החלופי ועל כוחותיו לתמרן את האנרגיות שבו. למרות שמניפולציות אלו נתנו לו את הכוח לראות את כדור הארץ, הוא הבין שהוא לעולם לא יוכל לחזור לכדור הארץ דרך טלפורטציה בלי עזרה מהצד השני.

בזמן מסוים בעבר, לפני עשרים עד שלושים שנה לערך, המכשפה מרגלי זארדוס בטעות יצרה פורטל לממדו של עזאזל, ואיפשרה לו לעבור לכדור הארץ. בשל הופעתו, מרגלי האמינה שהוא שד, טעות שעזאזל ניצל לטובתו. עזאזל לימד אותה קסם, ובתמורה היא פתחה לו את הממד כמה פעמים כדי שיבקר בכדור הארץ. עם היכולת לבקר בכדור הארץ לתקופות קצרות, עזאזל פיתח תוכנית דרכה הוא ושאר בני מינו יחזרו לכדור הארץ כדי לכבוש אותו. בכל ביקור הוא ניסה להכניס להריון כמה שיותר נשים כדי ליצור דור של מוטאנטים עם כוחות כשלו, שיקשרו אותו בין ממד ה"גופרית" לכדור הארץ.[1]

עזאזל החל להזדווג עם נשים שהופעתן או יכולותיהן היו מוזרות יותר מאשר הופעותיהן ויכולותיהן של נשים אחרות, משום שלידה מוצלחת לניאפים היא מעשה הדורש מאמצים פיזיים וגופניים רבים. הוא פגש בגרמניה את רייבן דארקהולם בעלת הכוחות לשינוי צורה, בזמן שהתחזתה לאשת אצולה ונישאה ללורד עשיר בשם הברון כריסטיאן וגנר, שלא היה מסוגל להביא ילדים לעולם. כאשר רייבן פגשה את עזאזל, שכריסטיאן הכירו במסגרת עסקיו, היא נמשכה אליו באופן מיידי. למרות חששה לבגוד, היא נכנעה לבסוף והם ניהלו מערכת יחסים סודית. מעט לאחר מכן, רייבן הייתה בהריון עם נייטקרולר. בעוד מיסטיק הייתה מאוהבת בעזאזל, היה נראה שהוא מתעניין רק בהפרייתה, אבל, למען האמת, עזאזל מצא שהוא באמת מאוהב במיסטיק, מה שהפך אותה לאישה היחידה שאי פעם אהב באמת. זמן קצר לאחר שהשלים את "המשימה" שלו, עזאזל גילה שהמלאכים יודעים את מיקומו הנוכחי בגרמניה, ובכך ינסו להרוג את עזאזל, מיסטיק, ואת העובר שבבטנה. על מנת להגן עליה ועל הילד, עזאזל מיד עזב אותה בידיעה שהיא תהיה בטוחה. מיסטיק, לעומת זאת, לעולם לא ידעה על כוונותיו האמיתיות של עזאזל ושנאה אותו על שעזב אותה.

זמן קצר לאחר מכן, מיסטיק הרגה את בעלה וקברה אותו כי חשד בבגידה שלה. כמה חודשים לאחר מכן, מיסטיק ילדה את בנה. בשל ההלם והמתח של הלידה הקשה של הרך הנולד, איבדה מיסטיק ריכוז ובטעות חשפה את צורתה האמיתית. מיסטיק נחשבה לשד וגורשה על ידי המון זועם. היא לבשה את צורתה של אשת-עיר, כאשר בקושי הצליחה להימלט מההמון, והשליכה את התינוק לגיא.[2] הילד נעלם בטלפורטציה משם, ככל הנראה על ידי עזאזל, וניתן לטיפולה של מרגלי זארדוס, שנתנה לתינוק את השם קורט וגנר וגידלה אותה ביחד עם ילדיה שלה.[3] לעזאזל היו יחסים בעבר עם נשים רבות וכתוצאה מכך הוליד ילדים רבים ובין ילדיו נמנים נילס סטייגר וקיווי בלאק.

לאחר שמספיק מילדיו התבגרו, עזאזל השתלט על מוחותיהם והכריחם להגיע לאי-השדים. עזאזל ניסה לבצע פולחן בו ילדיו יקריבו את עצמם, מה שיגרום לפתיחת פורטל, ויביא את צבאו לכדור הארץ בשביל להרוס את השרפים, ניצחון אשר יאפשר למוטאנטים השטניים לחיות בעולם ולמצוא את מקומם בו. הטקס התחיל, והפורטל אכן נפתח קמעה, אבל חברי האקס-מן שעקבו אחרי חבר קבוצתם ובנו של עזאזל - נייטקרולר, ניסו למנוע את פתיחת השער, וניסו להפריע לטקס. אחד מחברי האקס-מן ששהו במקום היה אנג'ל בעל החזות המלאכית. אנג'ל כנראה הוא אחד מבני השרפים, בכך עזאזל משוכנע, והפורטל לא היה יכול להפתח במלואו כשדם השרפים היה נמצא במקום, ולכן הטקס נהרס. בזמן שהפורטל החל להסגר ולקרוס על עצמו, רוב ילדי עזאזל נהרגו, אך כל הניצולים - כולל האקס-מן נכלאו בתוך הממד בו שהו השדים.[4]

עזאזל לקח את האקס-מן כשבוייו, והשתעשע בהם ביחד עם שאר הניאפים בעולם השדים, כשהוא גורם להם להאמין שהוא השטן. כשהאקס-מן היו עסוקים בלהגן על עצמם, עזאזל ניסה לרתום את שלושת ילדיו הנותרים, נייטקרולר, קיווי בלאק ואביס למטרתו. כל השלושה סירבו להצטרף לעזאזל, וכשהאקס-מן ברחו קורט התעמת בקרב חרבות עם אביו. קורט דחה את עזאזל כאביו בשל דרכיו הרעות, ועזאזל גם הוא נגעל שאחד מבניו יהיה כה מוסרי. הודות למניפולציות שפולאריס עשתה בקרע הבין-ממדי שבגופו של אביס, קורט והאחרים הצליחו לברוח מממד הגפרית. רגע לפני שהאקס-מן ברחו, המגדל עליו עזאזל ונייטקרולר נלחמו התמוטט, ועזאזל נפל לאחד מרבי הקרעים הבין-ממדיים שבממד הגופרית, בעודו צוחק בטירוף חושים. מיקומו אינו ידוע, אבל נראה שהוא ובני הניאפים השורדים עדיין כלואים בממד הגופרית של השדים.[5]

גרסאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן אפוקליפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעידן אפוקליפס עזאזל הוא חבר בכת עקבה, ויועץ לנשק אומגה.[6]

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעזאזל היכולת ליצור ברקים ומטחי אנרגיה משתקים, וכן אנרגיה שיכולה לגרום לפירוק, ויכולה להסוות את הופעתו. בנוסף לכך, הוא וכל שאר הניאפים מושפעים לרעה מהדם המרפא של השרפים, שגורם לגופם לקרוס. לעזאזל היכולת לדבר דרך המוח שלו ושלוט מוחית באנשים פחותי חשיבה שמקורם בממד הגופרית.

לעזאזל כל הכוחות של בנו נייטקרולר, אבל ברמה יותר גבוהה. יש לו כוחות טלפורטציה אדירי ממדים, והוא אינו צריך לראות או לדעת לאן הוא משתגר, כמו בנו.

נראה שעזאזל הוא בן-אלמוות, משום שהוא חי עוד מתקופת המקרא. תוחלת חייו הארוכה איפשרה לו ללמוד את אומנות הסיף עד כדי שהוא רב-אמן בכלי נשק בעלי להב בלי יריב הוגן. בנוסף, בזמן הארוך הוא למד לימודיים אקדמיים רבים וכישוף, למרות שהוא מעדיף להשתמש בחרבות מאשר בקסם.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן ג'ייסון פלמינג משחק את עזאזל באקס-מן: ההתחלה.[7] בסרט, עזאזל הוא חבר במועדון הלפייר לצד אמה פרוסט וריפטייד כבני בריתו של סבסטיאן שו.

בסרט זה, עזאזל מציג יכולות טלפורטציה גבוהות, בצורה דומה לאלו שנייטקרולר הציג בסרט אקס-מן 2, ויכולות לחימה פנים-מול-פנים, כשהוא נעזר בחרב קצרה ובזנב חד בעזרתו הוא משפד את קורבנותיו. בשיא הסרט, הוא נלחם בחיה בקרב אכזרי עד שלבסוף חיה מעלף אותו. לאחר מותו של סבסטיאן שו ושיתוקו של צ'ארלס אקסבייר, עזאזל מצטרף לאחוות המוטאנטים של מגנטו.

בסרט ההמשך, אקס-מן: העתיד שהיה התברר שהוא נהרג על ידי פרויקט: התעוררות, ועבר ניסויים על ידי תעשיות טראסק. תמונת הנתיחה שלאחר המוות של עזאזל נחשפת על ידי מיסטיק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Uncanny X-Men #433
  2. ^ X-Men Unlimited #4
  3. ^ Uncanny X-Men #428
  4. ^ Uncanny X-Men #431
  5. ^ Uncanny X-Men #434
  6. ^ Age of Apocalypse #1
  7. ^ Mortimer, Ben (2010-08-15). [1]