סנטינל (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנטינל
מצעד הקדמה של זקיפי סנטינל, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת X-Men Gold Vol.2 #6 מיוני 2017, אמנות מאת אדריאן סיאף, ג'יי ליסטן ופרנק מרטין.
מצעד הקדמה של זקיפי סנטינל, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת X-Men Gold Vol.2 #6 מיוני 2017, אמנות מאת אדריאן סיאף, ג'יי ליסטן ופרנק מרטין.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The X-Men #14
(נובמבר 1965)
יוצרים סטן לי
ג'ק קירבי
מידע
גזע רובוט
מקצוע צייד מוטאנטים
כוחות טכנולוגיה מתקדמת, גוף משוריין, יריית קרני אנרגיה ולייזר, יכולת תעופה, חיישן מאתר מוטאנטים
דמויות קשורות
אויבים מוטנט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זקיפי הסנטינלאנגלית: Sentinel) הם קבוצת רובוטים ציידי מוטאנטים המופיעים בחוברות הקומיקס אקס-מן ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת The X-Men #14 מנובמבר 1965 ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי.

דמותו של הסנטינל מדורגת במקום 38 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים, לפי אתר IGN.[1] הסנטינלים שיחקו תפקיד מרכזי ב"אקס-מן: סדרת האנימציה" של שנות ה-90, והופיעו גם בסדרות "ספיידרמן וחבריו המופלאים", "ספיידרמן: סדרת האנימציה", "אקס-מן: אבולוציה" ו"וולברין והאקס-מן". גרסאות לייב אקשן של הסנטינלים מופיעות בסדרת הטלוויזיה "בעלי היכולות" וכמו כן סרט הלייב אקשן "אקס-מן: העתיד שהיה" (2014), בעוד גרסאות סימולציה שלהם מופיעים בסרטים "אקס-מן 3: המפלט האחרון" ו"אקס-מן: אפוקליפסה".

איפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבטיפוס הראשוני לסנטינל פותח בידי מועדון הלפייר בשנות פעילותו של המועדון בסן פרנסיסקו בראשית המאה ה-20. הם השתמשו בפיזיקה כדי ללמוד עוד על בריאתם של אנשי-העל - השלב הבא באבולוציה האנושית. הם עיצבו את חליפת האבטיפוס הראשונה של הסנטינל כדי לעזור ולאתר את המוטאנטים אם וכאשר ייצאו מכלל שליטה.[2] זקיפי הסנטינל שהגיעו בעקבותיו מעוצבים לצוד אחר מוטאנטים. הם מתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית, וברשותם מגוון יכולות. הם חמושים בכלי נשק אנרגטיים, בעלי יכולת תעופה ומסוגלים לאתר מוטאנטים למרחקים גדולים. יש להם חוזק עצום ביותר, וגופם חסין ביותר מפני נזק. כמה מהם יכולים לשנות את מראם החיצוני, לפרק את עצמם ולהרכיב את עצמם מחדש לאחר שהושמדו. קיימים מספר דגמים של זקיפים - סימן 1-7 הם הזקיפים הראשוניים, שנשלטו בידי פעילים שונאי מוטאנטים כבוליבר טראסק וסטיבן לאנג; זקיפי פריים סנטינל המתקדמים יותר, שיוצרו בידי באסטיון; וזקיפי האבטיפוס נמרוד, אשר הגיעו מהעתיד הדיסטופי "ימי עבר עתידי".

בעקבות אירועי "בית אם" ו"עשירית" של שנת 2005 הוקם הארגון לחירום לאומי (O*N*E). ד"ר ולרי קופר - העוזרת המיוחדת לנשיא ארצות הברית בענייני ביטחון לאומי - העלתה הצעה לבנייתם של סנטינלים מיוחדים הניתנים להטסה ידנית. היא מציינת שברגעי משבר, ממשלת ארצות הברית אינה יכולה להסתמך על ארבעת המופלאים או על האוונג'רס, שלא לדבר על האקס-מן, והיא צריכה קבוצת גיבורי-על מורשית משלה. הדגמים החדשים פותחו בידי טוני סטארק וג'יימס רודס נבחר לקצין הפיקוד ולמדריך הראשי של צוות היחידה.

באירועי "איירון מן 2020" (ינואר-אוגוסט 2020) כאשר טוני סטארק גילה שהוא בינה מלאכותית, הוא גייס צבא שכלל בנוסף לדמויות כמו איש המכונה, סופר אדפטויד, האנדרואיד המגניב ומודלים לחיקוי אנושי של ניק פיורי גם זקיף סנטינל.[3]

יחידות בולטות של סנטינלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר יחידות בולטות של הסנטינלים, כפי שהוצגו לפי סדר הופעתם:

  • סימן 1 ומאסטר מולד ("תבנית-העל") - נוצרו בידי בוליבאר טראסק, שהקריב את חייו כדי להשמיד את מאסטר מולד. הופיעו לראשונה בחוברת X-Men #14 (ספטמבר 1965).
  • סימן 2 (ניאו-סנטינלים) - נוצרו בידי לארי טראסק, בנו של בוליבאר טראסק. הסנטינל היה יכול להסתגל לכוחות-על ולהתגבר עליהם באופן כמעט מיידי. הופיעו לראשונה בחוברת X-Men #57 (אפריל 1969).
  • סימן 3 - נוצרו בידי סטיבן לאנג מקבוצת המטהרים ופרויקט ארמגדון, במימון סודי של אדוארד באקמן ומועצת הנבחרים. סנטינל נחות מסימן 2 שפותח מהערות לא גמורות של טראסק. הופיעו לראשונה בחוברת X-Men #96 (ספטמבר 1975).
    • אקס-סנטינלים - אנדרואידים שנוצרו בידי סטיבן לאנג והיו תעתיקים של חבורת אקס-מן המקורית. הופיעו לראשונה בחוברת X-Men #99 (מרץ 1976).
  • סימן 4 - נוצרו בידי סבסטיאן שו והופיעו לראשונה בחוברת Uncanny X-Men #151 (אוגוסט 1981).
  • סימן 5 - נוצרו בידי סבסטיאן שו לפרויקט הממשלתי "עיניים פקוחות" (Wideawake) והופיעו לראשונה בחוברת New Mutants #2 (דצמבר 1982).
  • נמרוד (בהמשך באסטיון) - אבטיפוס של סנטינל-על שהגיע מתקופת הזמן של ימי עבר עתידי והופעל מחדש בידי הכומר ויליאם סטרייקר. הוצגו לראשונה בחוברת Uncanny X-Men #191 (מרץ 1985).
  • סימן 6 - נוצרו בידי סבסטיאן שו לפרויקט הממשלתי "עיניים פקוחות" ונעשה בהם שימוש בידי אונסלוט. מכילים חלקים מפרויקט נמרוד. הופיעו לראשונה בחוברת New Mutants #48 (אוקטובר 1986).
  • סנטינל פריים - נוצרו בידי באסטיון ומבצע אפס סובלנות. במקור היו בני אנוש מושבתים שהודבקו בטכנולוגיית נניטים מתוך אמונה שיושתלו להם חלקים קיברנטים לצורך החלפת איברים קטועים. ללא ידיעתם, הם הפכו לסוכני חרש עבור מבצע: אפס סובלנות אשר מופעלים על ידי התקפה של מוטאנט בקרבתם, ומשתנים ליחידות ממוגנות על-ידי שלד חיצוני עם מערכות נשק מתוחכמות. הוצגו לראשונה בחוברת X-Men Vol.2 #65 (יוני 1997).
  • סימן 7 - נוצרו בידי תעשיות שו. סנטינלים נסיוניים שניתנים לשליטה מרחוק. הופיעו לראשונה בחוברת X-51 #7 (דצמבר 1999).
  • סימן 8 - יחידת סנטינל א*ח*ד (O*N*E) של המשרד לחירום לאומי, בפיתוח תעשיות סטארק. שלא כמו קודמיו, סימן 8 מצריך טייסי אנוש. הופיעו לראשונה בחוברת Decimation: House of M - The Day After #1 (נובמבר 2005).
  • הסנטינלים של סטארק - הופיעו לראשונה בקשת הסיפור "הציר". תחת השפעתו של הגולגולת האדומה, טוני סטארק מפתח מודלים מצופי אדמנטיום של סנטינלים המצויידים בטכנולוגיה של חלקיקי פים ואשר כוללים מידע על גיבורי-על שונים מתקופת מלחמת האזרחים. כשהגולגולת האדומה הפך לאונסלוט האדום והאקס-מן הגיעו לג'נושה כדי לעצור אותו, הוא פרס את הסנטינלים של סטארק. הופיעו לראשונה בחוברת Avengers & X-Men: AXIS #1 (אוקטובר 2014).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #38 - Sentinel
  2. ^ Uncanny X-Men #512, June 2019
  3. ^ Iron Man 2020 Vol.2 #1, January 2020
  4. ^ House of X #3, August 2019