אקסקליבר (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקסקליבר
Excalibur
קבוצת אקסקליבר החדשה, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Excalibur Vol.4 #1 מאוקטובר 2019, אמנות מאת מחמוד אסרר ומתיו וילסון.
קבוצת אקסקליבר החדשה, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Excalibur Vol.4 #1 מאוקטובר 2019, אמנות מאת מחמוד אסרר ומתיו וילסון.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה קבוצתו של בריאן בראדוק:
Excalibur Special Edition #1
(אפריל 1988)
קבוצתה של בטסי בראדוק:
Excalibur Vol.4 #1
(אוקטובר 2019)
יוצרים כריס קלרמונט, אלן דייוויס
מידע
סטטוס פעיל
בסיס בית האגם, רציפי מתילדה הקיסרית, רות'רהית, לונדון
חברוּת בקבוצה קפטן בריטניה (בטסי בראדוק), גמביט, רוג, ג'ובילי, ריקטור, אפוקליפס
חברוּּת לשעבר בקבוצה

קפטן בריטניה (בריאן בראדוק), קיטי פרייד, נייטקרולר, קולוסוס, דאזלר, וולפסביין, רייצ'ל סאמרס, ג'אגרנוט, סייג', פיט ויזדום, האביר השחור, מגאן, מוירה מק'טאגרט, נוקטורן, קרוסיידר אקס

(פרטים נוספים באקס-מן - דמויות)
דמויות קשורות
אויבים Necrom עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקסקליבראנגלית: Excalibur) היא קבוצה בדיונית של גיבורי-על מוטאנטים שמופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס, כספין אוף של קבוצת האקס-מן. הופעתה הראשונה הייתה בחוברת Excalibur Special Edition #1 מאפריל 1988, והיא נוצרה על ידי הכותב כריס קלרמונט והמאייר אלן דייוויס. בסיסה היה ממוקם בממלכה המאוחדת.

קבוצת אקסקליבר המקורית כללה את גיבור-העל הבריטי בריאן בראדוק, שידוע בכינויו קפטן בריטניה, את אהובתו מגאן ושלושה חברים לשעבר מקבוצת האקס-מן - נייטקרולר, שאדוקאט ופניקס. סדרת הדגל של הקבוצה החלה בהרצה שנמשכה מאוקטובר 1988 ועד לאוקטובר 1998 למשך 125 חוברות. הכרך השני של סדרת הדגל נמשך מפברואר למאי 2001 למשך ארבע חוברות, וכלל בנוסף לבריאן בראדון ומגאן גם את בטסי בראדוק, קולוסוס והאביר השחור. הסדרה המקורית כללה מסעות בין-ממדים ואלמנטים מהמיתוס סביב דמותם של קפטן בריטניה ושל האקס-מן. לאחר אירועי "בית אם", קפטן בריטניה הקים מחדש את הקבוצה כדי להגן על לונדון בסדרת החוברות New Excalibur בהרצה שנמשכה מינואר 2006 ועד דצמבר 2007 למשך 24 חוברות, כאשר הוחלפה בתקופת פלישה סודית בסדרת החוברות Captain Britain and MI-13' (יולי 2008 - ספטמבר 2009, 15 חוברות).

לפני התפרקותה של אקסקליבר והקמתה מחדש, מייסד האקס-מן פרופסור אקס וידידו הוותיק מגנטו ניסו לבנות מחדש את אי המוטאנטים ג'נושה ואספו יחדיו קבוצה שנשאה את השם "אקסקליבר", אך לא היה לה קשר לקבוצה המקורית (כרך שלישי מיולי 2004 ועד יולי 2005 למשך 14 חוברות). כחלק מההרצה המחודשת של כותרי האקס בסוף 2019 נוצרה קבוצת אקסקליבר חדשה בראשותה של בטסי בראדוק.

אקסקליבר: כרך ראשון, 1998-1998[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות היצירתי המקורי של קבוצת אקסקליבר, כריס קלרמונט ואלן דייוויס, כלל בסדרת החוברות שני אלמנטים של כותרי מארוול - האקס-מן וקפטן בריטניה.

האקס-מן הם חבורת מוטאנטים - בני אדם מפותחים שנולדו עם יכולות מופלאות - שמשתמשים ביכולותיהם כדי להגן על חברה ששונאת אותם ומפחדת מהם. מאז החל קלרמונט לכתוב את סדרת הדגל של האקס-מן בשנת 1976, הוא הביא לפופולריותה ולקח ממנה ארבע דמויות לקבוצת אקסקליבר לאחר שטעו לחשוב שקבוצת האקס-מן מתים.

קפטן בריטניה היה פרי יצירתו של קלרמונט משנת 1976 בחותם Marvel UK ושימש כמגן הממלכה המאוחדת לאחר שהוענקו לו כוחות בידי המכשף האגדי מרלין. במהלך שיתוף הפעולה הקצר בין אלן דייוויס לאלן מור בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20, נקבע שקפטן בריטניה של יקום מארוול הוא רק אחד מתוך רבים אחרים שמקורם מיקומים אחרים ואשר תפקידו הוא להגן על המגדלור שממוקם בהצטלבות של המציאויות הרבות. הקבוצה, שכללה גם את מגאן בעלת הכוחות לשינוי צורה, התאספה לראשונה בחוברת Excalibur Special Edition #1 משנת 1988 ועד מהרה החלה הרצתה של סדרה חודשית. לקבוצה עוזר רובוט קטן ומשוגע המקפץ בין עולמות בשם ווידג'ט - שהכיל למעשה את מוחה של קיטי פרייד מיקום ימי עבר עתידי - וביחד הם יוצאים להרפתקאות משותפות ברחבי עולמות מקבילים.

לאחר שהחל לכתוב את הסדרה לסירוגין מחוברת מספר 26, קלרמונט עזב את הסדרה בחוברת מספר 34 (1991). דייוויס לעומתו חזר לסדרה בחוברת מספר 42 גם כמאייר וגם ככותב, ופתר כמה קצוות עלילה שנותרו פתוחות עם עזיבתו של קלרמונט. הוא גם הוסיף מספר חברים בקבוצה, ביניהם פרון האירי בעל כוחות המיסטיקה, הלוחם הסקוטי קיילון, החייזרית סריז מאימפריית השי'אר וסוכן סוכנות הביון הבריטית סקוט רייט שידוע בכינויו מיקרומקס ובעל הכוחות לשינוי מצב גופו.

עם תחילת הרצתו של סקוט לובדל[1] ובשינוי פתאומי של חברת מארוול, קפטן בריטניה הלך לאיבוד, מגאן נותרה במצב קטטוני לאחר שאיבדה אותו וחברי הקבוצה החדשים נשלחו לאי מיואר הממוקם לחופי סקוטלנד. סדרת אקסקליבר כללה יותר אלמנטים ממיתוס האקס-מן ונפטרה מהאלמנטים הקשורים בקפטן בריטניה. פניקס נכתבה אל מחוץ לסיפורים,[2] וכאשר קפטן בריטניה חזר הוא נקרא בשם "בריטניק".[3] לובדל הציג גם דמות בשם דאגלוק, מיזוג בין שתי דמויות מתות של המוטאנטים החדשים - החייזר הטכנו-אורגני וורלוק ודאג רמזי מומחה השפות.[4] לקבוצה מצטרפת גם אהובתו של נייטקרולר, אמנדה ספטון המיסטיקנית.[5]

שינויים שבוצעו תחת כתיבתו של וורן אליס כללו את חזרתו של בריטניק לשם הקוד קפטן בריטניה[6] ואת הוספתו של פיט ויזדום, מרגל בריטי ציניקין שמסוגל לשלוט באנרגיה סולארית ותיעולה כ"סכינים חמים" הנורים מקצות אצבעותיו.[7] אליס גם פיתח מערכת יחסים רומנטית בין ויזדום לבין קיטי פרייד. לבקשתה של חברת מארוול, אליס הוסיף גם את דמותה של וולפסביין לקבוצה, נערה סקוטית צעירה מקבוצות המוטאנטים החדשים ואקס פורס המסוגלת לשנות את צורתה לזאב הומנואידי, ואת קולוסוס, אקס-מן רוסי המסוגל להפוך את עורו לפלדה אורגנית.

מכירות הסדרה כשלו ומארוול ביטלה את הכותר, בעיקר כדי להחזיר את נייטקרולר, שאדוקאט וקולוסוס לקבוצת האקס-מן. הסדרה הסתיימה בחוברת מספר 125 (1998) לאחר חתונתם של מגאן וקפטן בריטניה מחוסר הכוחות.

אקסקליבר: כרך שני, 2001[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 החלה הרצתה של מיני-סדרה בת ארבע חוברות בכיכובם של קפטן בריטניה, מגאן, פסיילוק, האביר השחור, סר בנדיקט, קפטן UK וקרוסיידר אקס, והיא מתארת את עלייתו של קפטן בריטניה למלוכה על ממלכת העולם החיצון החוץ-ממדית. השער הבלתי מודפס לחוברת הראשונה כלל תחפושת חדשה לקפטן בריטניה, שהייתה שונה מזו שהשתמשו בה במהדורה המודפסת.

אקסקליבר: כרך שלישי, 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 החלה הרצה חדשה של אקסקליבר, אשר מתמקדת במאמציהם של פרופסור אקס ומגנטו להקים מחדש את אומת המוטאנטים החרבה ג'נושה, וזאת לאחר שהושמדה במהלך הרצת סדרת האקס-מן של גרנט מוריסון.

חברי קבוצה נוספו באותה עת כללו את קאליסטו, מנהיגה לשעבר של המוטאנטים התת-קרקעיים הידועים כמורלוקים, וחברים חדשים כוויקד, פריקשואו, שולה אינקוסי וקארימה שאפאנדר. בסדרה זו השתתפו גם ארכאנג'ל והאסק, אך האווירה הייתה שונה לגמרי מזו של סדרת הדגל אקסקליבר. סדרה זו נמשכה כ-14 חוברות עד למאי 2005, כאשר אירועי "בית אם" סיימו למעשה את השותפות בין פרופסור אקס למגנטו. לאחר מכן, חברי הקבוצה הופיעו במיני-סדרה "בנו של אם" והתברר שהם איבדו את כוחותיהם כתוצאה מההשמדה. אולם, הם השתמשו בענני הטריגן הגנובים של קוויקסילבר כדי להשיב לעצמם את כוחותיהם, אך מצב זה גרם להם לאבד שליטה והשפעותיו התפוגגו לאחר זמן קצר. למרבה האירוניה, מספר חוברות של Uncanny X-Men בזמן זה חלקו אלמנטים משותפים עם קבוצת אקסקליבר המקורית - ביניהם סיפורים קלילים של כריס קלרמונט, אמנות של אלן דייוויס ומארק פרמר, דמויות כמו נייטקרולר ורייצ'ל סאמרס והופעת קמע של קפטן בריטניה.

אקסקליבר החדשה, 2007-2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת אקסקליבר החדשה בראשות קפטן בריטניה.

מדור המכתבים למערכת שבסוף החוברת האחרונה לכרך השלישי הודיע על הרצה מחדש בנובמבר 2005 של סדרת החוברות בתור "אקסקליבר החדשה". גלגול זה של הקבוצה נכתב בידי קלרמונט, והיה לו מכנה משותף לסדרה המקורית מאשר לסדרה הג'נושית, משום שכלל את קפטן בריטניה ואת פיט ויזדום כדמויות ראשיות והתרחש בלונדון. דמויות נוספות כללו את הנבל שחזר למוטב ג'אגרנוט ונשות האקס-מן לשעבר סייג' ודאזלר וכן נוקטורן מקבוצת אקסיילז.

כמו שאר חוברות האקס של סוף שנת 2005, גם סדרה זו דנה בהשלכות אירועי "בית אם", בהם האקס-מן איבדו את כוחותיהם. ארבע חוברות של Uncanny X-Men הניחו את היסוד לסדרת אקסקליבר החדשה, וקפטן בריטניה איחד מחדש את הקבוצה בחוברת מספר 5 לאחר התקפתם של לב-ארי, אלביון וזאבי המלחמה. לאחר מכן, הקבוצה התמודדה עם התקפה של סוכנות הביון הממשלתית "בלאק אייר" ושל טום קאסידי השחור מחוסר הכוחות.

אליזבת "בטסי" בראדוק, אחותו של בריאן אשר ידועה בכינוי פסיילוק, הצטרפה לקבוצה ועזרה להם להדוף מתקפה של מלך הצללים והאקס-מן האפלים שלו שאדו-אקס. פסיילוק שיספה את אקסבייר האפל בעזרת החרב שלה והצילה את אקסקליבר החדשה, אך נעלמה בהבזק אור. קפטן בריטניה האמין שהיא מתה, אך לא היה מודע שהיא למעשה הצטרפה לקבוצת אקסיילז. מאז תקרית זו, אקסקליבר החדשה נתקלה במוטאנט צ'יימבר שכוחותיו שבו אליו, ביקרו בקמלוט והצילו אותה בעזרתו של האביר השחור, וכן עזרו לג'אגרנוט כאשר החלו לו בעיות עם כוחותיו שנבעו מאבן הארגמן של סיטוראק.

בהמשך, אלביון מספר ללב-ארי את סיפורו - שהוא גרסה חלופית של קפטן בריטניה מעולם אחר שבו מלחמת העולם הראשונה מעולם לא הסתיימה, ושהוא בחר בחרב מאשר בקמע והביא שלום לעולמו, אך האנשים עדיין נותרו מורעבים וגססו למוות. כאשר הוא פגש בקפטן בריטניה חלופי, הוא הגיע עמו לעולמו וערך שם מסע קטל בחיל קפטן בריטניה. מאז, הוא הצטרף לשאדו-אקס ולסוכנת של בלאק אייר והתכוונו להשתלט על אקסקליבר החדשה. סדרת החוברות הסתיימה בחוברת מספר 24, וקצוות העלילה הפתוחים המשיכו במיני-סדרה Excalibur: Die by the Sword.

אקסקליבר: כרך רביעי, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מסיפור "שחר אקס" מאוקטובר 2019, הרכב הקבוצה החדשה כלל את בטסי בראדוק בתור מנהיגת הקבוצה, ואת גמביט, רוג, ג'ובילי, ריקטור ואפוקליפס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Excalibur #35, March 1991
  2. ^ Excalibur #52, July 1992
  3. ^ Excalibur #75, March 1994
  4. ^ Excalibur #81, September 1994
  5. ^ Excalibur #82, October 1994
  6. ^ Excalibur #100, August 1996
  7. ^ Excalibur #91, November 1995