חסידות רשקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך כתוב כרשימה ולא כערך אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך כתוב כרשימה ולא כערך אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

חסידות רשקוב היא חצר חסידית שפעלה בבסרביה, שבמרחב האוקראיני-רומני. אבי השושלת היה רבי שבתי מרשקוב תלמיד הבעל שם טוב ומחבר סידור ר' שבתי.

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו היו רבי שלום, רבי יצחק מאיר (חתן רבי מרדכי מלועוו) ורבי מרדכי (חתן רבי משה דן מסקווירא).
חתניו רבי ברוך דוד טברסקי מקלינקוביץ (בנו של רבי מרדכי דב מהורניסטייפול), רבי דוד מרדכי מטאלנא, רבי משה דוד טברסקי משפיקוב-רשקוב, רבי יעקב ישראל רבינוביץ מחרסון (בן רבי פנחס מקנטיקוזבה מגזע ליניץ) בעל 'שארית יעקב', רבי חיים הגר משאץ (בן רבי משה הגר).

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך נרשם על מצבתו.
  2. ^ כך בקנת סופרים דף פא (עמוד ב) בשם אביו, אך בדף סג (עמוד ב) כותב שרבי ישראל היה בנו של רבי מרדכי רבה של אטיק האניפאלי בנו של רבי צבי הירש מרגליות רבה של מזריטש.
  3. ^ כך מופיע גם בספר מטה אהרן, ירושלים תש"מ.
  4. ^ הלולא דצדיקיא ה' באדר. באתר הספריה הלאומית.
  5. ^ גם בכתב ייחוס שנכתב על ידי חסיד בוהוש בשם ר' אייזיק שחי בתחילת המאה ה-20 (התפרסם בקובץ שלהבת שמואל ד עמוד פו), נכתב שרבי יוסף היה בנו של רבי ישכר חתנו של רבי מרדכי מ"מ בשארגיראד. גם בחתימתו ובכתבי ידו אינו חותם בשם אביו רבי שבתי, שלא כפי הנהוג בין בני אישים מפורסמים. כמו כן, שמו אינו מופיע בהסכמות ודברי מדפיס סידור רבי שבתי. עדות למבוכה זו, ניתן למצוא בספר 'קנת ספרים' שהודפס בשנת תרנ"ב (1892), שם נכתב בדף פא עמוד ב על רבי שבתי מרשקוב שהוא אבי רבי יוסף מרשקוב תלמידו של רבי פנחס מקוריץ, ובהמשך נכתב 'בן רבי ישכר חתן רבי מרדכי מ"מ בשאריגראד וכו' ואבי רבי זלמינא אבי רבי שבתי'. בספר 'שם ושארית' בערך שושלת ראשקוב מובא שלרבי שבתי היו שני בנים, רבי יוסף ורבי ישכר, וכך מקובל גם במשפחת מרגליות מצפת שהם נכדי רבי ישכר בנו של רבי שבתי. יתכן שחל בלבול בין שני רבי יוסף מרשקוב, ובנו המפורסם של רבי שבתי, רבי יוסף, אינו אבי השושלת, אלא רבי משה יוסף בנו של רבי ישכר. סברא זו תוכל ליישב גם סתירת מסורות, האם רבי יוסף היה תלמידו של רבי פנחס מקוריץ או של רבי ברוך ממז'יבוז', כמו כן סתירות על תאריך פטירתו של רבי יוסף, וכן תיישב את זאת שלא היה ידוע שלרבי יוסף היה שם נוסף (משה). סימוכין נוספים ניתן למצוא בשמות בני המשפחה, השם זלמינא ידוע ממשפחת רבי מרדכי משארגיראד, ואילו השם שבתי הוא על שמו של רבי שבתי מרשקוב.
  6. ^ תיקון בית רחל, באתר אוצר החכמה.