אקס-מן (סדרת סרטים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סדרת סרטי אקס-מן)
אקס-מן
X-Men
מבוסס על "אקס-מן" (קומיקס)
בימוי בריאן סינגר, טים מילר, ג'וש בון, דייוויד לייץ', ג'יימס מנגולד, גאווין הוד, מת'יו ווהן, ברט ראטנר, סיימון קינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורן שולר דונר
סיימון קינברג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מארוול אנטרטיינמט
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
הקרנת בכורה 2000 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומיקס וגיבורי-על (*)
תקציב $1,358,000,000
הכנסות $4,996,638,214
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקס-מן הוא זיכיון קולנועי לעולם משותף של חברת ההפצה פוקס המאה ה-20 המאגד סדרת סרטי גיבורי-על המבוססים על הקומיקס "אקס-מן" של חברת ההוצאה לאור מארוול קומיקס.

עלילתה של סדרת הסרטים מגוללת את סיפורם של המוטאנטים, גזע של בני אדם בעלי מוטציות המעניקות להם כוחות-על ויכולות מיוחדות. המוטאנט נלחמים נגד שלילת זכות קיומם כתוצאה מחריגותם והפחד שהם מעוררים באנשים הרגילים. בסכסוך זה, עומדים שני צדדים — האקס-מן של צ'ארלס אקסבייר, הדוגלים בדו-קיום ונלחמים להגן על אלה שפוחדים מהם ושונאים אותם; ואחוות המוטאנטים של מגנטו, שאינם מאמינים בדו-קיום בין בני אדם "רגילים" לבין המוטאנטים ושואפים לעליונות הגזע המוטאנטי ומחרחרים מלחמה. לעיתים, הקבוצות השונות נאלצות לשתף פעולה זו עם זו על מנת למנוע את כיליון העולם או את השמדת המוטאנטים. פרט לכך, סרטי ספין אוף שונים מתמקדים בקורותיהן של דמויות מסוימות בצורה ביוגרפית מבלי להתקשר בהכרח לעלילה המרכזית.

נכון לנובמבר 2020, הסדרה כוללת שלושה עשר סרטים. לפי האתר "Box Office Mojo", הזיכיון הוא השביעי בהכנסותיו ברשימת הזיכיונות שוברי הקופות הגדולים בכל הזמנים.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקס-מן – סיכום סדרת סרטים 
מס' שם במקור שם בעברית תאריך יציאה אורך בימוי תסריט
1 X-Men אקס-מן 14 ביולי 2000 104 דקות בריאן סינגר דייוויד הייטר
2 X2: X-Men United אקס-מן 2 2 במאי 2003 134 דקות בריאן סינגר מייקל דוהרטי, דן האריס, דייוויד הייטר
3 X-Men: The Last Stand אקס-מן 3: המפלט האחרון 26 במאי 2006 104 דקות ברט ראטנר סיימון קינברג וזאק פן
4 X-Men Origins: Wolverine אקס-מן המקור: וולברין 1 במאי 2009 107 דקות גאווין הוד דייוויד בניוף וסקיפ וודס
5 X-Men: First Class אקס-מן: ההתחלה 3 ביוני 2011 132 דקות מתיו ווהן ג'יין גולדמן ומתיו ווהן
6 The Wolverine וולברין 26 ביולי 2013 126 דקות ג'יימס מנגולד מארק בומבק וסקוט פרנק
7 X-Men: Days of Future Past אקס-מן: העתיד שהיה 23 במאי 2014 131 דקות בריאן סינגר סיימון קינברג
8 Deadpool דדפול 12 בפברואר 2016 108 דקות טים מילר רט ריס ופול ורניק
9 X-Men: Apocalypse אקס-מן: אפוקליפסה 27 במאי 2016 144 דקות בריאן סינגר סיימון קינברג
10 Logan לוגאן - וולברין 2 במרץ 2017 137 דקות ג'יימס מנגולד מייקל גרין, סקוט פרנק וג'יימס מנגולד
11 Deadpool 2 דדפול 2 18 במאי 2018 119 דקות דייוויד ליטץ' רט ריס ופול ורניק
12 X-Men: Dark Phoenix אקס-מן: הפניקס האפלה 7 ביוני 2019 115 דקות סיימון קינברג סיימון קינברג
13 The New Mutants המוטנטים החדשים 28 באוגוסט 2020 99 דקות ג'וש בון ג'וש בון וקנייט לי

לורן שולר דונר משמשת כמפיקה הראשית מאז הסרט הראשון, כשאליה הצטרף סיימון קינברג בסרט השביעי. עוד לקחו חלק במלאכת ההפקה ראלף וינטר (1 - 4), אבי ארד (3), יו ג'קמן וג'ון פלרמו (4), בריאן סינגר (5, 7, 9), גרגורי גודמן (5) והאטץ' פארקר (6, 7, 9 - 10).

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן (סרט)

תהליך הפיתוח לסרט הראשון בסדרת הסרטים התחיל עוד בשנת 1989, כאשר סטן לי וכריס קלרמונט ביקשו לעבד את הקומיקס לקולנוע בעזרתם של גורמים שונים כג'יימס קמרון, אולפני קרולקו, וסרטי קולומביה. בעקבות הצלחת סדרת האנימציה של האקס-מן משנת 1992, שבהפקתו של אבי ארד, רכשו פוקס המאה ה-20 ולורן שולר דונר בשנת 1994 את הזכויות לסרט, אשר יצא ב-14 ביולי 2000 בבימויו של בריאן סינגר ולפי תסריט של דייוויד הייטר.

סרט הקולנוע נעשה בתקציב של 75 מיליון דולר וזכה לסכום הכנסות כולל של מעל 296 מיליון דולר. הוא היה מועמד ל-10 פרסי סאטורן, מתוכם זכה בקטגוריות סרט המדע בדיוני הטוב ביותר לשנת 2000, הבימוי, הכתיבה, עיצוב התלבושות, שחקן ראשי (יו ג'קמן) ושחקנית משנה (רבקה רומיין). עוד היה מועמד לפרס הוגו[1]. לפי אתר הביקורות Rotten Tomatoes, ‏82% מתוך 152 ביקורות היו חיוביות על היותו נאמן לקומיקס, אם כי הוא מתרכז יותר מדי בדמותו של וולברין.

הסרט מציג את דמויותיהם של וולברין ושל רוג, אשר נקלעים לאמצעו של עימות בין קבוצת האקס-מן של אקסבייר לבין אחוות המוטאנטים של מגנטו. מגנטו מתכנן להפוך את מנהיגי העולם למוטאנטים במהלך פסגת שלום בעזרת מכונה ולהוביל באמצעות כך לקבלתם של המוטאנטים בפומבי. אולם, אקסבייר מבין שאילוץ המוטציה על בני אדם רגילים יוביל למותם ושולח את האקס-מן לעצור אותו.

אקס-מן 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן 2

סרט ההמשך יצא ב-2 במאי 2003 בבימויו של סינגר, לפי תסריט משולב של סינגר, הייטר וזאק פן. הוא נעשה בתקציב של 110 מיליון דולר וזכה לסכום הכנסות כולל של מעל 407 מיליון דולר. הסרט היה מועמד לשמונה פרסי סאטורן, בין היתר, מתוכם זכה בקטגוריית סרט המדע בדיוני הטוב ביותר[2]. בהתבסס על 215 ביקורות באתר Rotten Tomatoes, ‏87% מתוכן היו חיוביות. כמו קודמו, הסרט היה מועמד לפרס הוגו.

הסרט מבוסס בחלקו על הרומן הגרפי "אקס-מן: האל אוהב, האדם הורג", ומביא לשיתוף פעולה בין מגנטו לחבורת האקס-מן נגד אויב משותף, הקולונל ויליאם סטרייקר, המוביל מתקפה כוללת נגד המוטאנטים. הסרט מביא רמזים לכך שסטרייקר היה אחראי לניסויים שנערכו בוולברין (עלילה שמוסברת ב-"אקס-מן המקור: וולברין" וכן ב-"אקס-מן: אפוקליפסה").

אקס-מן 3: המפלט האחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן 3: המפלט האחרון

הסרט השלישי יצא ב-26 במאי 2006 בבימויו של ברט ראטנר, לפי תסריט מאת סיימון קינברג וזאק פן, ומבוסס בחלקו על שתי קשתות סיפור - "אקס-מן: סאגת הפניקס האפלה" ו"אקס-מן: מחוננים"[3]. הסרט נעשה בתקציב של 210 מיליון דולר וזכה לסכום הכנסות כולל של מעל 459 מיליון דולר. הסרט היה מועמד לשישה פרסי סאטורן, מתוכם זכה בקטגוריית שחקנית המשנה (פמקה ינסן)[4]. בהתבסס על 227 ביקורות באתר Rotten Tomatoes, ‏57% מתוכן היו חיוביות, כאשר נמתחה ביקורת שלילית על איכותו של הסרט יחסית לשני קודמיו.

חברת תרופות מפתחת "תרופה" לגן המוטאנטי, מה שמעורר מחלוקת בקהילת המוטאנטים. מגנטו מכריז על מלחמה בבני האדם ומחזיק בנשק משלו - הפניקס, שהיא למעשה חברת האקס-מן לשעבר ג'ין גריי אשר חזרה לחיים. לאחר שפניקס הורגת את סייקלופס ואת פרופסור אקסבייר, מתחולל קרב אחרון בין האקס-מן לאחוות המוטאנטים, ווולברין חייב להכיר בעובדה שכדי לעצור את האישה שאותה הוא אוהב, הוא חייב להרוג אותה.

אקס-מן המקור: וולברין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן המקור: וולברין

סרט ספין אוף-מקדים יצא ב-1 במאי 2009 בבימויו של גאווין הוד ובהפקתם המשולבת של סטן לי, יו ג'קמן, ריצ'רד דונר, לורן שולר דונר, ראלף וינטר ופיטר מקדונלד בין היתר. הסרט נעשה בתקציב של 150 מיליון דולר וזכה לסכום הכנסות כולל של מעל 371 מיליון דולר. לפי אתר הביקורות Rotten Tomatoes, ‏37% מתוך 245 ביקורות היו חיוביות.

עלילת הסרט מביאה את ההיסטוריה המוקדמת של לוגאן האולט, המוטאנט שעתיד להיקרא "וולברין", לפני הצטרפותו לקבוצת האקס-מן וחייו עם אחיו החורג ויקטור קריד. השניים מצטרפים לצוות אקס של קולונל ויליאם סטרייקר, ונלחמים יחד נגד איומים שונים עד אשר לוגאן מתנדב להשתתף בניסוי של נשק אקס, ובו מושתל לו שלד האדמנטיום הבלתי שביר.

אקס-מן: ההתחלה 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: ההתחלה

הסרט "אקס-מן: ההתחלה" פותח טרילוגיה חדשה של סרטי אקס-מן, שלמעט ליהוק של אותם שחקנים כמו בסרטים המקוריים בתור האקס-מן המבוגרים, מבטלת את האירועים שהתרחשו בסרטים המקוריים, ובפרט דמויות רבות שנהרגו בסרט אקס-מן: המפלט האחרון הושבו לחיים. הסרט מכין את הקרקע לביטול אירועי היקום של אקס-מן בסרטים הקודמים, שיתרחש ב"אקס-מן: העתיד שהיה", ולכן הטרילוגיה החדשה מהווה מעין אתחול של הזיכיון, אף על פי שהאירועים בשני החלקים קשורים זה בזה, ושני גיבורים מודעים לשני קווי הזמן - וולברין, שחי את שניהם, ואקסבייר, ששמע ממנו את כל הסיפור.

עלילת הסרט מתרחשת בשנות ה-60 של המאה ה-20. היא מתמקדת בחשיפה הראשונית של גזע המוטאנטים למין האנושי, כאשר הם לוקחים חלק במשבר הטילים בקובה. כמו כן היא עוקבת אחר צ'ארלס אקסבייר (המגולם על ידי ג'יימס מק'אבוי) ואריק לנשר (המגולם על ידי מייקל פסבנדר) כאשר היו חברים בשנות צעירותם ולפני שעמדו משני צידי המתרס כאויבים.

נבלי-העל בסרט הם חברי מועדון הלפייר, כאשר ביניהם נמנים סבסטיאן שו (המגולם על ידי קווין בייקון) ואמה פרוסט (המגולמת על ידי ג'נוארי ג'ונס). בצוות האקס-מן, ניקולס הולט מגלם את האנק מק'קוי, לפני שהפך למוטנט בעל פרווה כחולה. לוקאס טיל מגלם את אלכס סאמרס, אחיו של סקוט סאמרס. ג'ניפר לורנס מגלמת את מיסטיק. קיילב לנדרי ג'ונס מגלם את באנשי. זואי קרביץ מגלמת את אנג'ל סלבדור. אוליבר פלאט מגלם סוכן CIA שנעזר במוטנטים כדי לעצור את משבר הטילים. בנוסף, מופיעים בסרט זה יו ג'קמן ורבקה רומיין בתפקידי אורח כוולברין ומיסטיק הבוגרת.

וולברין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וולברין (סרט)

זמן קצר לאחר יציאת הסרט "אקס-מן המקור: וולברין", אושר פיתוחו של סרט המשך[5] כאשר העלילה עומדת בפני עצמה ואינה המשך לסרטים קודמים, אם כי מבחינה עלילתית מתרחשת לאחר קורות "אקס-מן: המפלט האחרון". עלילת הסרט מתרחשת ביפן ועוקבת אחר מערכת היחסים בין וולברין למאריקו ישידה, בתו של מנהיג היאקוזה שינג'ן ישידה. בסרט נכללו מספר סגנונות לחימה כסמוראי ונינג'ה, וכולל את אויבו של וולברין הסמוראי הכסוף. הסרט יצא למסכי הקולנוע בקיץ 2013 בבימויו של ג'יימס מנגולד, כשיו ג'קמן שב לגלם את דמותו של וולברין.

אקס-מן: העתיד שהיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – אקס-מן: העתיד שהיה

אולפני פוקס ראו את "אקס-מן: ההתחלה" כסרט ראשון בטרילוגיה חדשה של סרטים[6]. לורן שולר דונר השוותה את התוכניות לזיכיון החדש לסדרת סרטי הארי פוטר המאוחרים, שהיו אפלים ובוגרים יותר. בריאן סינגר שב למלאכת הבימוי, בעוד מתיו ווהן מפיק. ווהן ציין כי, "'ההתחלה' דומה לבאטמן מתחיל, שבו הכיף הוא להציג את הדמויות וללמוד להכיר אותן, בעוד בסרט השני ממשיכים איתם ועושים חיים משוגעים. זה ההבדל העיקרי בין 'באטמן מתחיל' והאביר האפל"[7]. הסרט יוצר שינוי בקו הזמן, מה שמאפשר ליצור עתיד חלופי, בו הגיבורים הראשיים יישארו בחיים.

סרט ההמשך יצא לאקרנים ב-23 במאי 2014. ג'יימס מק'אבוי, מייקל פסבנדר, ג'ניפר לורנס וניקולס הולט שבו לגלם את דמויותיהם. כמו כן, פטריק סטיוארט ואיאן מקלן שבו לגלם את דמויותיהם של צ'ארלס אקסבייר ומגנטו המבוגרים[8]. יו ג'קמן שב לגלם את דמותו של וולברין וגם אנה פקווין, אליוט פייג', שון אשמור והאלי ברי שבו לגלם את דמויותיהם של רוג, שאדוקאט, אייסמן וסטורם, בהתאמה. לצוות השחקנים הצטרפו עומאר סי כבישופ, אוון פיטרס כקוויקסילבר, בובו סטיוארט כוורפאת', אדן קנטו כסאן-ספוט, פאן בינגבינג כבלינק ופיטר דינקלג' כבוליבר טראסק.

הסרט מתאר עתיד דיסטופי בו רובוטי הזקיפים שפיתחו בני האדם לצוד מוטאנטים יצאו מכלל שליטה והביאו חורבן על העולם. קומץ מוטאנטים מצליח לשרוד ועוסק בבריחה מתמדת מהזקיפים על ידי מסע קצר בזמן. לבסוף, כאשר הם נפגשים עם צ'ארלס אקסבייר הזקן הם מחליטים לשלוח את תודעתו של וולברין אחורה בזמן לשנות ה-70 של המאה ה-20 על מנת שיזהיר את האקס-מן ויסייע להם למנוע את האירועים שיובילו לעתיד הדיסטופי.

דדפול (2016)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דדפול (סרט)

אולפני פוקס שקלו סרט ספין אוף על שכיר החרב דדפול בשלבי ההפקה המוקדמים של הסרט "אקס-מן המקור: וולברין" - שם גילם את דמותו ראיין ריינולדס[9]. אולם, דונר ציינה כי היא מעוניינת שגרסה זו תתעלם מהדמות שנראתה ב"אקס-מן המקור: וולברין" ותאתחל מחדש את הדמות. עוד היא ציינה שהדמות תכלול אלמנטים מוכרים מהקומיקס, כולל שבירת הקיר הרביעי[10]. בקיץ 2014 הודלף לרשת סרטון בו נראה ריינולדס בתפקיד דדפול. סרטון זה נועד להדגים כיצד ייראה הסרט אם וכאשר יופק במטרה לקבל אישור ממקבלי ההחלטות בפוקס, ולא היה אמור להיחשף לציבור. הסרטון קיבל תגובות נלהבות ברחבי הרשת, ובעקבות כך בדצמבר 2014 יצאה הודעה כי הסרט אכן יופק ויצא לאקרנים ב-12 בפברואר 2016.

אקס-מן: אפוקליפסה (2016)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: אפוקליפסה

בדצמבר 2013, הבמאי בריאן סינגר הכריז בחשבון הטוויטר שלו כי סרט המשך ל"אקס-מן: העתיד שהיה" ייקרא "אקס-מן: אפוקליפסה" והוא מיועד לצאת לאקרנים בשנת 2016[11]. לדברי סינגר, הסרט יתמקד במקורותיהם של המוטאנטים[12] ויתרחש בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20[13]. דן האריס ומייקל דוהרטי כתבו את התסריט והסרט יצא לאקרנים ב-27 במאי 2016.

מק'אבוי, פסבנדר, הולט, לורנס ואוון פיטרס שבו לגלם את דמויותיהם[14], וכן הופיעו גרסאות צעירות של סייקלופס, ג'ין גריי וסטורם[15].

עלילת הסרט מתרחשת ב-1983 ועוסקת במאבק של האקס-מן באפוקליפס, מוטאנט עתיק ורב עוצמה ששב לחיים ורוצה להשמיד את האנושות על מנת להקים עולם חדש של מוטאנטים בו הוא ישלוט.

לוגאן - וולברין (2017)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לוגאן - וולברין

בנובמבר 2013, אולפני פוקס היו במגעים להפקתו של סרט סולו נוסף בכיכובו של וולברין. ג'יימס מנגולד נשכר לכתוב תסריט ראשוני, ולורן שולר דונר שבה כמפיקה[16]. מנגולד ציין שהסרט ישאב השראה מסיפורים נוספים על וולברין מהקומיקס, חלקים מן עלילת הקומיקס "וולברין: לוגאן הזקן" עובדו בסרט[17] וייצא לאחר "אקס-מן: אפוקליפסה"[18][19]. יו ג'קמן הצהיר כי הסרט הוא האחרון בו הוא יגלם את וולברין[20]. באוקטובר 2016, הוכרז כי שם הסרט יהיה "לוגאן"[21] ותאריך הפצת הסרט נקבע ל-3 במרץ 2017.

דדפול 2 (2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דדפול 2

בספטמבר 2015, סיימון קינברג הכריז כי המשך ל"דדפול" נמצא בשלבי פרה-פרודקשן[22]. לאחר הפצתו המוצלחת של "דדפול", אושר באופן רשמי על ידי פוקס המאה ה-20 כי החלה הפקתו של המשך, וכי אליו ישובו פול ורניק ורט ריז למלאכת התסריט וטים מילר למלאכת הבימוי[23]. באוקטובר 2016, מילר עזב את הסרט בעקבות חילוקי דעות יצירתיים עם ראיין ריינולדס[24][25], ובנובמבר הוכרז כי דייוויד ליטץ' נשכר להחליפו[26]. בפברואר 2017, ראיין ריינולדס ודרו גודארד הצטרפו למלאכת הכתיבה[27].

אקס-מן: הפניקס האפלה (2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: הפניקס האפלה

במאי 2016, סיימון קינברג אמר בראיון כי המשך ל"אקס-מן: אפוקליפסה" נמצא בשלבי פיתוח מוקדמים[28]. מאוחר יותר, נודע כי הפקת הסרט צפויה להתחיל במאי 2017[29]. באפריל 2017, הודיע פוקס המאה ה-20 על השם הרשמי של הסרט ועל תאריך השחרור, 2 בנובמבר 2018. את הסרט ביים סיימון קינברג, אשר גם כתב את התסריט. הסרט מבוסס על הקומיקס "סאגת הפניקס האפלה" בסדרת האקס-מן של כריס קלרמונט וג'ון ביירן בהוצאת חברת ההוצאה לאור מארוול קומיקס, והוא חותם של סדרת סרטי "אקס-מן". לאחר דחייה, בכורת הסרט הוצגה ב-6 יוני 2019.

המוטנטים החדשים (2020)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המוטנטים החדשים (סרט)

סרט על קבוצת הגיבורי-על הצעירים "המוטאנטים החדשים", אשר יהווה מעין ספין אוף לסדרת הסרטים המרכזית, בתחלה היה הסרט עתיד לצאת ב-13 באפריל 2018[30][31]. בהמשך הוא נדחה ל-22 בפברואר 2019. ולבסוף נמסר כי הסרט יצא ב־2 באוגוסט באותה השנה.

סרטי המשך עתידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2012 נשכר המפיק מארק מילר לשמש בתור היועץ הקריאייטיבי של סרטי מארוול המופקים בידי פוקס המאה ה-20 כדוגמת אקס-מן וארבעת המופלאים. כבר באוקטובר 2012, המפיקה לורן שולר דונר הביעה עניין לשתף את דמויות האקס-מן בסרטי מארוול השונים, בשל קשריה עם המפיק קווין פייגי[32]. בדצמבר 2013, המפיק סיימון קינברג חתם על עסקה בת שלוש שנים באולפני פוקס ומתכוון ליצור יקום קולנועי בדומה ליקום הקולנועי של מארוול[33]

פרויקטים פוטנציאלים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2024 יצא הסרט החדש של דדפול ובו ישתתף גם לוגאן-וולברין

סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2015 הודיעו אולפני פוקס שיש בכוונתם לפתח שתי סדרות טלוויזיה שיהוו הרחבה לעולם הקולנועי של האקס-מן: אחת המבוססת על קבוצת מועדון הלפייר העתידה לעלות לשידור ברשת FOX, ושנייה תתמקד בדמותו של לגיון העתידה לעלות לשידור ברשת FX[35]. בעוד הסדרה לגיון אושרה והוזמנה ל-8 פרקים ברשת FX[36], הסדרה על מועדון הלפייר בוטלה, ובמקומה הוזמן פיילוט טלוויזיוני שבויים על ידי בריאן סינגר על סדרה העוסקת בזוג הורים המגלים כי ילדיהם הם מוטאנטים, הסדרה תוארה כסדרת דרמת מתח המתרחשת בעולם שבו המוטנטים הם חלק מוכר וידוע, אף על פי שרוב העולם מתייחס אליהם בחשדנות. הסדרה תתמקד במשפחה בה ההורים מגלים כי ילדיהם הם בעלי כוחות מוטנטים בעוד ההורים לא. המשפחה מחליטה לברוח יחדיו מגופי ממשלה שרוצים לעצור את הילדים [37].

סרטי ספין-אוף שאינם בפיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקס-מן המקור: מגנטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2004, פוקס המאה ה-20 שכרה את התסריטאי שלדון טרנר לכתוב את התסריט לסרט זה[38]. באפריל 2007, דייוויד ס. גויר נשכר לביים. טרנר אמר שהעלילה סובבת בין השנים 19391955, ועוקבת אחרי מגנטו בעודו מנסה לשרוד את אושוויץ. הוא פוגש את אקסבייר, חייל צעיר, במהלך שחרור מן המחנה. לאחר מכן, מגנטו רודף את הנאצים אשר עינו אותו במחנה, והתשוקה לנקמה זו הופכת אותו ואת אקסבייר לאויבים[39].

הכנסות הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט יציאה לאקרנים סכום הכנסות ($)
כלל עולמי ארצות הברית ארצות הברית מחוץ לארצות הברית כלל עולמי
אקס-מן 13 ביולי 2000 14 ביולי 2000 157,299,717 139,039,810 296,339,527
אקס-מן 2 1 במאי 2003 2 במאי 2003 214,949,694 192,761,855 407,711,549
אקס-מן 3: המפלט האחרון 25 במאי 2006 26 במאי 2006 234,362,462 224,997,093 459,359,555
אקס-מן המקור: וולברין 29 באפריל 2009 1 במאי 2009 179,883,157 193,179,707 373,062,864
אקס-מן: ההתחלה 3 ביוני 2011 1 ביוני 2011 146,408,305 207,215,819 353,624,124
וולברין 24 ביולי 2013 26 ביולי 2013 132,556,852 282,271,394 414,828,246
אקס-מן: העתיד שהיה 22 במאי 2014 23 במאי 2014 233,921,534 513,941,241 747,862,775
דדפול 10 בפברואר 2016 12 בפברואר 2016 363,070,709 419,532,736 782,603,445
אקס-מן: אפוקליפסה 19 במאי 2016 27 במאי 2016 155,442,489 388,492,298 543,934,787
לוגאן - וולברין 2 במרץ 2017 3 במרץ 2017 226,277,068 392,744,368 619,021,436
דדפול 2 17 במאי 2018 18 במאי 2018 318,081,038 414,986,515 733,067,553
2,362,253,025 3,369,672,370 5,731,925,395

ציר הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירועי הסרטים מופרדים לשני "לוחות זמנים"; ציר הזמן המקורי וציר הזמן החדש[40][41][42].

רשימת השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת סרטי האקס-מן מככבים אנסמבל של שחקנים, כולל מספר הופעות קמע של דמויות מחוברות הקומיקס וכן של יוצרי הקומיקס והמפיקים כסטן לי, כריס קלרמונט, דייוויד הייטר, טום דסנטו, מייקל דוהארטי ודן האריס.

אקס-מן אקס-מן 2 אקס-מן 3: המפלט האחרון אקס-מן המקור: וולברין אקס-מן: ההתחלה וולברין אקס-מן: העתיד שהיה דדפול אקס-מן: אפוקליפסה לוגאן - וולברין דדפול 2 אקס-מן: הפניקס האפלה

אקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס אקסבייר
פרופסור אקס
פטריק סטיוארט פטריק סטיוארט[א] ג'יימס מק'אבוי פטריק סטיוארט[א] ג'יימס מק'אבוי/
פטריק סטיוארט
ג'יימס מק'אבוי פטריק סטיוארט ג'יימס מק'אבוי[א] ג'יימס מק'אבוי
ג'יימס "לוגאן" האולט
וולברין
יו ג'קמן יו ג'קמן[א] יו ג'קמן יו ג'קמן[א]
סקוט סאמרס
סייקלופס
ג'יימס מרסדן טים פוקוק ג'יימס מרסדן[א] טיי שרידן טיי שרידן[א] טיי שרידן
ג'ין גריי
פניקס
פמקה ינסן פמקה ינסן[א] סופי טרנר סופי טרנר
אורורו מונרו
סטורם
האלי ברי האלי ברי אלכסנדרה שיפ אלכסנדרה שיפ[א] אלכסנדרה שיפ
הנרי "האנק" מק'קוי
חיה
סטיב בייסיק[א] קלסי גראמר ניקולס הולט ניקולס הולט
קלסי גראמר[א]
ניקולס הולט ניקולס הולט[א] ניקולס הולט
מארי
רוג
אנה פקווין אנה פקווין[א]
בובי דרייק
אייסמן
שון אשמור שון אשמור
קיטי פרייד סומלה קיי קייטי סטוארט אליוט פייג' אליוט פייג'
פיטר רספוטין
קולוסוס
דניאל קדמור[א] דניאל קדמור סטפן קפיצ'יק סטפן קפיצ'יק

מוטאנטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וביליישן לי
ג'ובילי
קטרינה פלורנס קיאה וונג לאנה קונדור
אלכס סאמרס
האבוק
לוקאס טיל לוקאס טיל[א] לוקאס טיל
פיטר מקסימוף
קוויקסילבר
אוון פיטרס אוון פיטרס אוון פיטרס[א] אוון פיטרס
קורט ווגנר
נייטקרולר
אלן קאמינג קודי סמית'-מקפי קודי סמית'-מקפי
וורן וורת'ינגטון השלישי
אנג'ל
בן פוסטר בן הארדי
רמי לבו
גמביט
טיילור קיטש
תרזה קאסידי
סיירין
שאונה קיין
שון קאסידי
באנשי
קיילב לנדרי ג'ונס
ארמנדו מונוז
דרווין
אדי גטהאגי
וייפר סבטלנה חודצ'נקובה
לוקאס בישופ עומאר סי
רוברטו דה-קוסטה
סאן-ספוט
איידן קנטו
קלריס פרגוסון
בלינק
פאן בינגבינג
ג'יימס פראודסטאר
וורפאת'
בובו סטיוארט
אריק גיטר
אינק
גרג לואו
אלי פימיסטר
נערה נגאסונית נפיצה
בריאנה הילדבראנד בריאנה הילדבראנד
עין סבאח נור
אפוקליפס
אוסקר אייזק
קאליבן תומאס למארקוויז סטיבן מרצ'נט
לורה קיני
X-23
דפני קין
ווק ג'סיקה צ'סטיין

אחוות המוטאנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק לנשר
מגנטו
איאן מקלן מייקל פסבנדר איאן מקלן[א] מייקל פסבנדר/
איאן מקלן
מייקל פסבנדר מייקל פסבנדר
רייבן דארקהולם
מיסטיק
רבקה רומיין ג'ניפר לורנס
רבקה רומיין[א]
ג'ניפר לורנס ג'ניפר לורנס ג'ניפר לורנס
ג'ון אלרדייס
פיירו
אלכסנדר ברטון אהרון סטנפורד
אליזבת' בראדוק
פסיילוק
מיילינג מלאנקון אוליביה מאן
ויקטור קריד
סייברטות'
טיילר מיין לייב שרייבר
מורטימר טוינבי
טואד
ריי פארק אוון ג'וניגקייט
קיין מארקו
ג'אגרנוט
ויני ג'ונס ראיין ריינולדסד
ג'יימי מדרוקס
המשוכפל
אריק דיין
קאליסטו דניה רמירז
קיד אומגה קן ליונג
פיליפה סונטאג
ארקלייט
אומיירה מוטה
ספייק לאנס גיבסון

נשק אקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולונל ויליאם סטרייקר בריאן קוקס דני יוסטון ג'וש הלמן ג'וש הלמן
וייד וילסון
דדפול
ראיין ריינולדס ראיין ריינולדס ראיין ריינולדס
אייאקס אד סקריין
פרדריק ג'יי דיוקס
בלוב
קווין דוראנד
ג'ון ריית'
קסטרל
ויל.איי.אם
דייוויד נורת'
הסוכן אפס
דניאל הני
קיילה סילבר פוקס לין קולינס
כריס בראדלי
בולט
דומיניק מונאהן
יוריקו אויאמה
ליידי דת'סטרייק
קלי הו
אנג'ל דאסט ג'ינה קראנו

מועדון הלפייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבסטיאן שו
המלך השחור
קווין בייקון
אמה פרוסט
המלכה הלבנה
ג'נוארי ג'ונס
עזאזל ג'ייסון פלמינג
יאנוס קווסטד
ריפטייד
אלכס גונזלס
אנג'ל סלבדור זואי קרביץ

אקס-פורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

נייתן סאמרס
קייבל
ג'וש ברולין
נינה תורמן
דומינו
זאזי ביטס
ג'סי אארונסון
בדלאם
טרי קרוז
שאטרסטאר לואיס טאן
גאקסל קלוני
צייטגייסט
ביל סקארסגארד

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר מוירה מק'טאגרט אוליביה ויליאמס רוז ביירן רוז ביירן
בוליבר טראסק ביל דיוק פיטר דינקלג'
סנאטור קלי ברוס דוויסון
ד"ר קאביטה ראו שוהרה אע'דאשלו
שינג'ן ישידה הירויוקי סנאדה
מאריקו ישידה טאו אוקאמוטו
קנואיצ'יו הראדה ויל יון לי
נובורו מורי בריאן טי
ונסה קרלייל מורנה בקארין מורנה בקארין
זנדר רייס ריצ'רד אי. גרנט
דונלד פירס בויד הולברוק
  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 הופעת קמע של דמות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקס-מן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Awards for X-Men, IMDb
  2. ^ Awards for X2, IMDb
  3. ^ Astonishing X-Men Vol.3 #1-6, July-December 2004
  4. ^ Awards for X-Men: The Last Stand, IMDb
  5. ^ Wolverine Sequel Already in the Works, Gina Serpe, May 5th 2009
  6. ^ Bryan Singer Producing ‘X-Men: First Class’, Mike Fleming Jr., March 26th 2010
  7. ^ X-Men: First Class sequel plans revealed, Matthew Leyland, April 13th 2011
  8. ^ Ian McKellen, Patrick Stewart returning for 'X-Men: Days of Future Past', Adam B. Vary, November 27th 2012
  9. ^ Deadpool And Gambit: The Long Road To 'X-Men Origins: Wolverine'... And Beyond?, Rick Marshall, December 11th 2008
  10. ^ (הקישור אינו פעיל, 22.8.2021)The Future Of The X-Men Franchise, X-Men producer updates on Wolverine and his pals
  11. ^ ‘X-Men: Apocalypse’ Announced for May 2016, Jeff Sneider, December 5th 2013
  12. ^ 'X-Men: Apocalypse': Bryan Singer teases new film 'will address mutant origins', Tim Stack, January 7th 2014
  13. ^ ‘X-Men Apocalypse’ Is An ’80s Period Piece, Will Feature Mass Destruction, Germain Lussier, March 14th 2014
  14. ^ 'X-Men: Apocalypse': Who will return? What new mutants may appear? Scoop on the next X-Men film, Tim Stack, April 11th 2014
  15. ^ X-Men Apocalypse Will Star Cyclops, Jean Grey and Storm, James Hoare, May 8th 2014
  16. ^ James Mangold, Hugh Jackman Sinking Claws Into Another ‘The Wolverine’ Film, Mike Fleming Jr., November 5th 2013
  17. ^ Hugh Jackman Confirms ‘Old Man Logan’ And A Wolverine Cameo In ‘X-Men: Apocalypse’
  18. ^ Director James Mangold Talks 'The Wolverine' Unleashed Extended Edition Blu-ray, Alternate Ending and 'The Wolverine 2', Jami Philbrick, November 20th 2013
  19. ^ The Wolverine Sequel to Film After X-Men: Apocalypse, Edward Douglas, March 16th 2014
  20. ^ Rob Liefeld Praises Screenplay For X-Force Movie, Jim Vejvoda, December 3rd 2013
  21. ^ Hugh Jackman Reveals Title of Upcoming Wolverine Film
  22. ^ Victoria Mcnally, ‏A 'Deadpool' Sequel Might Already Be In The Works, ‏MTV, ‏14 בספטמבר 2015
  23. ^ Borys Kit, ‏'Deadpool' Sequel Already in the Works‎, The Hollywood Reporter, ‏9 בפברואר 2016
  24. ^ Mike Fleming, Jr.‎, Deadpool Director Tim Miller Exits Sequel Disagreements Ryan Reynolds, ‏Deadline, ‏22 באוקטובר 2016
  25. ^ Umberto Gonzalez; Tony Maglio, ‏'Deadpool 2' Drama: Here's What Ryan Reynolds and Director Tim Miller Clashed Over (Exclusive)‎, TheWrap, ‏22 באוקטובר 2016
  26. ^ Mia Galuppo, ‏It's Official: 'John Wick' Director David Leitch to Helm 'Deadpool 2'‎, The Hollywood Reporter, ‏18 בנובמבר 2016
  27. ^ Exclusive: Drew Goddard Is Working on the 'Deadpool 2' Script Updated
  28. ^ Perry Spencer, ‏Simon Kinberg Confirms the Next X-Men Movie Will be Set in the '90s, ‏Coming Soon, ‏9 במאי 2016
  29. ^ Christopher Marc, ‏(הקישור אינו פעיל, 22.8.2021)RUMOR: 'X-Men: Supernova' Might Be Real and Shooting In Montreal This May Too, ‏Omega Underground, ‏9 בינואר 2017
  30. ^ Mike Fleming Jr.‎, The Fault In Our Stars Director To Helm X-Men Spinoff, ‏Deadline, ‏13 במאי 2015
  31. ^ 'Deadpool 2' Lands June 2018 Release Date". The Hollywood Reporter. Retrieved 2017-04-22‎, The Hollywood Reporter
  32. ^ ‘X-Men’ Producer Lauren Shuler Donner Would ‘Love’ An ‘Avengers’ Crossover, October 8th 2012
  33. ^ 'X-Men' Writer-Producer Simon Kinberg Re-Ups at Fox, Borys Kit, December 5th 2013
  34. ^ Borys Kit, ‏Fox's X-Men Issues: Jennifer Lawrence Unsigned, 'Deadpool' Defections, 'Gambit' on Hold, ‏The Hollywood Reporter, ‏9 בנובמבר 2016
  35. ^ Marvel to produce two new X-Men-based TV series, Hellfire and Legion
  36. ^ FX NETWORKS PICKS UP 'LEGION' TO SERIES
  37. ^ Marvel ‘X-Men’ Series from Matt Nix, Bryan Singer Lands Put Pilot Commitment at Fox (EXCLUSIVE)
  38. ^ Michael Fleming and Claude Brodesser, Fox pages Turner to pen Magneto spinoff pic, Variety, December 12th 2004
  39. ^ Michael Fleming, Fox, Marvel move on 'Magneto', Variety, April 26th 2007
  40. ^ Chambers, Georgia (2 באפריל 2020). "How to watch all of the X-Men films in chronological order". Evening Standard. נבדק ב-7 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  41. ^ Chitwood, Adam (27 בנובמבר 2020). "Here's How to Watch the X-Men Movies in Order (Chronologically and By Release Date)". Collider. נבדק ב-7 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ "X-Men Movies Wiki - Timeline". X-Men Movies Wiki. נבדק ב-7 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)