ויקיפדיה:הידעת?/2021/דצמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
דצמבר 2021
1 בדצמבר 2021
מפה של מנהרת התעלה
מפה של מנהרת התעלה

ב-1 בדצמבר 1990 נפגשו החופרים מהצד הצרפתי ומהצד הבריטי, שעסקו בחפירת מנהרת התעלה, 40 מטר מתחת לקרקעית תעלת למאנש. היה זה החיבור היבשתי הראשון בין האי הבריטי לאירופה מאז תקופת עידן הקרח האחרון לפני כ-13,000 שנים. חפירת המנהרה הייתה כה מדויקת שכשהחופרים נפגשו הייתה סטייה של שני סנטימטרים בלבד בין המנהרה הצרפתית למנהרה הבריטית.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בדצמבר 2021
כנסיית השילוש הקדוש במגרש הרוסים
כנסיית השילוש הקדוש במגרש הרוסים

סחר חליפין שהיה נהוג לפני המצאת הכסף אינו שכיח כיום כבעבר. למרות זאת, בשל מחסור כספי, נחתמה עסקה בשנות ה-60 בין ישראל לברית המועצות, לפיה תרכוש ישראל את מגרש הרוסים בירושלים תמורת שני מיליון לירות בכסף, ומיליון וחצי נוספים בתפוזים. ישראל הייתה אז אחת מיצואניות התפוזים הגדולות בעולם, ובעקבות העסקה נשלחו לברית המועצות כמויות גדולות של תפוזי ג'אפה, עד שהחוב כוסה במלואו.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בדצמבר 2021
דפי הנאום וקופסת המשקפיים שהקליע חורר
דפי הנאום וקופסת המשקפיים שהקליע חורר

תאודור רוזוולט היה נשיא ארצות הברית בשנים 1901 עד 1909. כיוון שלא היה מרוצה ממחליפו, ויליאם הווארד טאפט, החליט לרוץ שוב לנשיאות ארצות הברית. בעת מסע הבחירות שלו במילווקי ב-1912, נורה רוזוולט בחזהו. הכדור עבר דרך דפי נאומו בן חמישים העמודים, שקופל לשניים, ודרך קופסת משקפיו, לפני שפגע בו. רוזוולט נכנס לאולם, ולאחר שהתנצל בפני הקהל על כך שאינו יכול לנאום ארוכות בשל הקליע שבחזהו, נאם במשך שעה וחצי.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בדצמבר 2021
חזירה וחזירון
חזירה וחזירון

ארצות הברית ובריטניה כמעט שיצאו למלחמה בשנת 1859 על השליטה באיי סן חואן הסמוכים לאי ונקובר שבמערב קנדה (שהייתה אז טריטוריה של הכתר הבריטי, סמוך לגבול הימי המפריד בינה לבין ארצות הברית). תקרית זו ידועה בשם מלחמת החזיר, משום שגורם ההסלמה היה חזיר רעב. החזיר, שהיה שייך לאזרח אירי, אכל פקעות בגן הירק של חוואי אמריקני, והחוואי ירה בו למוות. השלטונות הבריטיים רצו לאסור את החוואי, ובתגובה הזעיקו החוואים את הצבא האמריקני לעזרה.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בדצמבר 2021
החותם של קרל השביעי
החותם של קרל השביעי

למרות שמו המרמז על שושלת מלכים, למלך שוודיה קרל השביעי, שמלך במאה ה-12, לא קדמו מלכים בשם קרל. ששת ה"קרלים" הקודמים היו דמויות בדיוניות בספרו של הסופר השוודי יוהאנס מגנוס, בן המאה ה-16, אשר כתב בספרו "Gothorvm sveonvmqve historia" היסטוריה בדיונית לחלוטין של ממלכת שוודיה, כביכול מאז גירוש אדם וחוה מגן עדן. הטעות השתרשה לדמותו ההיסטורית האמיתית של קרל סוורקסון, ועל כן הוא מכונה קרל השביעי על ידי ההיסטוריונים. מלכי שוודיה לא השתמשו במספר סידורי של השליט עד המאה ה-16.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בדצמבר 2021
כפפת PVC חד-פעמית
כפפת PVC חד-פעמית

אם כף ידך העטויה בכפפת לטקס תונח מתחת למים זורמים, תתפרש התחושה כרטיבות אף על פי שהיד תישאר יבשה. קולטנים תחושתיים בעור האדם מתמחים ברגישות למגע, ללחץ, לחום, לקור ואף לתנודות, וישנם כאלה האחראים לתחושת הכאב. למרות מספרם העצום של קולטנים אנושיים, לא מוכרים קולטנים ייחודיים לרטיבות או לרוח. תחושת הרטיבות מתפרשת, ככל הנראה, על ידי המוח על סמך קולטני חום וחישה.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בדצמבר 2021
"מות לאונרדו", מאת ז'אן אוגוסט דומיניק אנגר
"מות לאונרדו", מאת ז'אן אוגוסט דומיניק אנגר

ג'ורג'ו וזארי, אחד הביוגרפים המוקדמים ביותר של לאונרדו דה וינצ'י, מספר בספרו "חיי הציירים, הפסלים והאדריכלים הדגולים ביותר" שאיש האשכולות הוציא את נשמתו כשהוא אחוז בזרועותיו של מלך צרפת, פרנסואה הראשון. כאשר נתקף דה וינצ'י בעווית המוות האחרונה, כותב וזארי, "לקח (פרנסואה) את ראשו בידיו, להקל על מכאובו". לימים זכה המעמד להיות מונצח בציור מאת ז'אן-אוגוסט-דומיניק אנגר. מאוחר יותר עלה פקפוק בנכונות תיאור האירוע, כאשר התגלה צו מלכותי החתום "בידי המלך" (Par le Roy), שפורסם יום אחד לאחר מות דה וינצ'י בסן-ז'רמן-אן-ליי, הנמצאת במרחק שני ימי רכיבה ממקום מותו.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בדצמבר 2021
אייל מושק סיבירי
אייל מושק סיבירי

אצל זכרים בוגרים של איילי מוּשְׁק נמצאת סמוך לאברי המין בלוטת ריח מיוחדת הידועה כמושק האייל. מבלוטה זו מופרש חומר ריחני המשמש בתהליך החיזור של האיילים. חומר זה – מושק – שימש את האדם מאז ימי קדם לייצור בשמים. מחירו של קילוגרם מושק טבעי מגיע לעשרות אלפי דולרים, משום שמכל זכר ניתן להפיק רק 25 גרם מהחומר החום והשמנוני. מקור שמו של החומר יקר הערך בשפת הסנסקריט, ופירושו "אשך". בעבר, על מנת להפיק מושק היה צורך לצוד את בעלי החיים ולהרוג אותם, אולם כיום ניתן לסנתז את המושקון, המרכיב העיקרי במושק. הדבר מוזיל באופן ניכר את מחיר בשמי המושק ומאפשר להגן על חיות הבר, שמצב השימור שלהן הוגדר כפגיע על ידי איגוד השימור העולמי.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בדצמבר 2021

בשנת 1930 הנפיק שירות הדואר הספרדי בולים הנושאים את דמותה של "המאחה העירומה", ציור של פרנסיסקו גויה. אולם שירות הדואר של ארצות הברית סירב לכבד את הבולים ה"פורנוגרפיים", ושלח את דברי הדואר בחזרה.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בדצמבר 2021
לואי פיליפ, מלך צרפת האחרון
לואי פיליפ, מלך צרפת האחרון

כדי להראות את נחישותם להתמיד במשטר הרפובליקני, ולהתנגד למונרכיה, התיכו בשנת 1885 אנשי הרפובליקה השלישית בצרפת את תכשיטי המלוכה, ומכרו את היהלומים לכל המרבה במחיר. רק מספר מצומצם של כתרים נותר רכושה של המדינה, אך היהלומים שבהם הוחלפו באבני חן זולות יותר.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בדצמבר 2021
שני סמלי המטבח שקיבלו ראשונים את כניעת ראש העיר ירושלים בפני הבריטים ב-9 בדצמבר 1917
שני סמלי המטבח שקיבלו ראשונים את כניעת ראש העיר ירושלים בפני הבריטים ב-9 בדצמבר 1917

כיבוש ירושלים על ידי הבריטים, מידי האימפריה העות'מאנית, הסתיים ללא קרב כאשר הטורקים נסוגו בלילה שבין 8 ו-9 בדצמבר 1917. לאחר מכן נכנעה ירושלים בפני הבריטים ארבע פעמים. בשלוש הפעמים הראשונות נכנע ראש העיר בקור הירושלמי המקפיא במקום בו הוקמה לימים כיכר אלנבי, בשכונת רוממה. תחילה בפני שני סמָּלי מטבח שתעו בדרכם והגיעו לשם במקרה, בהמשך מול קצין בכיר יותר ולבסוף בפני מפקד הדיוויזיה. טקס הכניעה הרשמי של ירושלים, הרביעי במספר, נערך ב-11 בדצמבר 1917 בנוכחות הגנרל אדמונד אלנבי, בשער יפו. מהטקס הרשמי נעדר ראש העיר חוסיין סלים אל חוסייני שלקה בדלקת ריאות.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בדצמבר 2021
תצלום לוויין של איי סילי, בו התבצרו המלוכנים, עת הסבו אבדות לצי ההולנדי, לפני הכרזת המלחמה.
תצלום לוויין של איי סילי, בו התבצרו המלוכנים, עת הסבו אבדות לצי ההולנדי, לפני הכרזת המלחמה.

בשנת 1986, חתמו הממלכה המאוחדת והולנד על הסכם שלום, שבאופן רשמי סיים מלחמה בת 335 שנים ביניהן. זאת, למרות שבמשך אותן 335 שנים, הן כלל לא נלחמו זו בזו. להפך – היו ביניהן יחסים דיפלומטיים חמים, חילופי תיירות ומסחר מפותח. יתרה מזאת, הממלכה המאוחדת והולנד אפילו נלחמו זו לצד זו, כנגד אויבים משותפים, במספר מלחמות שהתרחשו בזמן, שבאופן רשמי, התחוללה ביניהן "מלחמת שלוש מאות שלושים וחמש השנים". מתברר שזמן קצר לפני סיום מלחמת האזרחים האנגלית, מצביא הולנדי הכריז מלחמה על הממלכה המאוחדת, בשל פעולות שעשו תומכי שלטון צ'ארלס השני, מלך אנגליה, שהפסידו במלחמת האזרחים.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בדצמבר 2021
פרח הרודודנדרון
פרח הרודודנדרון

השימוש המתועד הקדום ביותר של לוחמה ביולוגית נגד בני אדם היה כנראה השימוש בדבש שמופק מאחד משני מינים של פרח בשם רודודנדרון. אכילה מדבש זה יכולה לגרום להזיות ושלשולים, ואף להביא למוות. בשני מקרים שונים בעת העתיקה, שבהם פלשו צבאות זרים לאזור פונטוס, שבו גדלו מינים אלה, האוכלוסייה המקומית מיקמה כוורות קטלניות במקומות נוחים, הניחה לחיילים הרעבים לשדוד את הדבש, ובכך הביאה לסיום הפלישה.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בדצמבר 2021
דגל טורקיה
דגל טורקיה

המג'לה, קובץ החוקים העות'מאני המבוסס על המשפט המוסלמי, בוטלה בישראל רק בשנת 1984, בעוד שטורקיה ביטלה את המג'לה כבר בשנת 1926, והחליפה אותה בקוד האזרחי השווייצרי. החוק לביטול המג'לה וחוק יסודות המשפט הם שני החוקים הקצרים ביותר בספר החוקים הישראלי. כל אחד מהם מכיל שני סעיפים בלבד.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בדצמבר 2021
תמונת לווין של יבשת אנטארקטיקה
תמונת לווין של יבשת אנטארקטיקה

אנטארקטיקה היא היבשת הקרה והשוממת ביותר בכדור הארץ. ב-1983 נמדדה בה טמפרטורה של 88.3 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, ומעולם לא היה בה יישוב קבוע של בני אדם. היא מוגדרת כמדבר, כיוון שכמות המשקעים היורדים בה היא מהנמוכות בעולם, פחות מ-100 מילימטר מים לשנה. כ-98% משטחה הם קרחוני ענק ושכבות קרח בעובי של 1.5 קילומטר ויותר. למעשה, כ-90% מהקרח בעולם מצוי באנטארקטיקה, והוא מהווה כ-70% מהמים המתוקים על פני כוכב הלכת. המסה של שכבת הקרח, שנפחה עומד על כ-25 עד 30 מיליון קילומטר מעוקב, תגרום לעליית גובה פני הים ב-60 מטר, הצפה של כל ערי החוף ונדידה של מאות מיליוני אנשים לפנים היבשות. חזיון אפוקליפטי כזה מתואר בסרט "עולם המים".

עריכה - תבנית - שיחה
16 בדצמבר 2021
ארט בלייקי, 1985
ארט בלייקי, 1985

המתופף ארט בלייקי, המוביל הנודע של להקת שליחי הג'אז, שהיה מהמוזיקאים החשובים בהארד בופ בפרט ובג'אז בכלל, התחיל את דרכו כפסנתרן והוכרח לעבור הסבה לתופים בנסיבות מעניינות: בשנות העשרה שלו ניגן במועדון בפיטסבורג שבפנסילבניה שנוהל על ידי גנגסטר מקומי. כאשר הגיע למקום פסנתרן מוכשר אחר, ארול גארנר, כיוון המאפיונר אקדח לראשו של בלייקי ואמר לו: "אתה רוצה לעבוד כאן ילד? לך לתופים ושתוק". בהמשך חייו עשה בלייקי "הסבה" נוספת. המתופף, שגדל בבית נוצרי דתי אדוק, המיר את דתו לאסלאם בעת ביקור באפריקה בשנת 1948, ושינה את שמו לעבדאללה אבן בוהיינא.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בדצמבר 2021
קליגולה
קליגולה

פירוש שמו של הקיסר הרומאי קליגולה הוא בלטינית "מגפי צבא קטנים". כינוי זה ניתן לקיסר בהיותו פעוט בן שנתיים, עת ליווה את אביו גרמניקוס במחנות הצבא כקמע, כשהוא לבוש מדים. קליגולה, ששמו האמיתי היה גאיוס על שם יוליוס קיסר, שמר על כינויו המשעשע, אך לאחר עלותו לשלטון הפך לאימת העם הרומאי. פעמים רבות הורה על הוצאות להורג ללא משפט, ולפי טענות שונות אף הורה להציב פסל שלו בבית המקדש בירושלים, גילה עריות עם אחיותיו, פתח בית בושת בארמון, שם שימש כסרסור, וניסה למנות את סוסו לקונסול.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בדצמבר 2021
אלבר לברן
אלבר לברן

בעת מלחמת העולם הראשונה עזב שר המושבות הצרפתי אלבר לברן את תפקידו, על מנת לשרת בחזית כחייל קרבי, ואף נלחם בקרב ורדן. לברן מונה אחר כך לנשיא, והיה הנשיא האחרון של הרפובליקה הצרפתית השלישית.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בדצמבר 2021

פרס נובל לספרות, שמחולק מאז 1901, ניתן על פי רוב למכלול יצירתו של הסופר הזוכה. עם זאת, בשמונה מקרים הוענק הפרס עבור ספר מסוים. בין הספרים המזכים נמנים "דברי ימי רומא" (מומזן, 1902), "אביב אולימפי" (שפיטלר, 1919), "ברכת האדמה" (המסון, 1920), "איכרים" (ריימונט, 1924), "ההגדה לבית פורסייט" (גולסוורתי, 1932) ו"הזקן והים" (המינגווי, 1954). הסופר הגרמני תומאס מאן זכה בפרס בשנת 1929 עבור ספרו "בית בודנברוק" שנכתב ב-1901, במה שהיה לפרק הזמן הארוך ביותר בין סיבת הזכייה לזכייה עצמה בכל תולדות הפרס. מנגד, הסופר הצרפתי רוז'ה מרטן די גאר זכה בפרס ב-1937 עבור ספרו רב הכרכים "בית טיבו" בטרם סיים את כתיבת הכרך השמיני והאחרון שפורסם ב-1940.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בדצמבר 2021
איור המתאר את טירת הלובר
איור המתאר את טירת הלובר

מוזיאון הלובר (Louvre), הנמצא בלב פריז שבצרפת, שימש בעבר כארמון הפאר של מלכי צרפת. במקורו הוא נבנה ב-1190, בימי המלך פיליפ אוגוסט, כמצודה מבוצרת בגבולה המערבי של העיר, במטרה להגן עליה מפני מתקפות הוויקינגים. המבצר נבנה באזור שְׁכּוּנה Lupara, כינוי שמקורו האטימולוגי אינו ברור. סברה מקובלת וקרבה אטימולוגית למילה הלטינית lupus (כלומר, זאב), מצביעות על הימצאותם של זאבים באזור. סברה אחרת היא שהשם נגזר מהמילה הפרנקית lauer או leower, אשר מציינת מקום מבוצר בצרפתית. פחות מ-400 שנים לאחר מכן, בימי המלך פרנסואה הראשון, נהרסה המצודה והחלה בניית הארמון, אך השם נותר. בעת המהפכה הצרפתית הפך הארמון למוזיאון, והוא נפתח לקהל הרחב בשנת 1793.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בדצמבר 2021
קטע מן הרקוויאם של מוצרט, בכתב ידו
קטע מן הרקוויאם של מוצרט, בכתב ידו

בסרט הקולנוע זוכה האוסקר, "אמדאוס", המבוסס על מחזה בעל אותו שם, מוצגת תאוריית קשר לפיו המלחין אנטוניו סליירי אשם במותו של וולפגנג אמדאוס מוצרט. בסרט מתואר כי סליירי הזמין ממוצרט רקוויאם בעילום שם במטרה לרוצחו ולאחר מכן לטעון שהוא הלחין את הרקוויאם, זאת בשל קנאה ויריבות שהייתה בין השניים. מקורה של תיאורית קשר זו עוד בימיו של סליירי ומסופר שרוסיני אף התבדח על כך בפניו, אולם אין אמת בכך. את הרקוויאם של מוצרט הזמין הרוזן פון ואלזג שטופאך במטרה להשמיעו לזכר אשתו המתה. פון ואלזג שטופאך שילם למוצרט כסף רב כדי שיוותר על זכויות היוצרים שלו ושטופאך יוכל להציג את הרקוויאם כאילו כתב אותו בעצמו. אין עדות ממשית לאיבה בין סליירי למוצרט וכנראה היו ביניהם יחסי ידידות. באופן אירוני, אחת היצירות בהן ידוע סליירי היא דווקא הרקוויאם שכתב להלוויה של עצמו יותר מ-20 שנה לפני מותו.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בדצמבר 2021
העתק בגודל מלא של ספינת העבדים זונג
העתק בגודל מלא של ספינת העבדים זונג

הטבח בספינת העבדים זונג היה רצח המוני של עבדים שחורים, שאירע בשנת 1781, על ידי השלכתם לים, כשהם כפותים, מספינת עבדים בבעלות אנגלית. אותם עבדים היו אפריקאים שנחטפו, הובלו בכפייה בספינות משא, ונמכרו לעבדות במחיר גבוה. הם נחשבו כרכוש ולא כבני אדם, היחס אליהם היה אכזרי, ולא הייתה קיימת כל הגנה חוקית על זכויותיהם. מקרה זה של יחס לעבדים כאל מטען והשלכתם לים, לא היה חריג, כפי הנראה. עם זאת, הטבח בספינת העבדים זונג פורסם בתקשורת והוא ידוע כיום לפרטיו, בזכות תביעת הביטוח שהגישו הבעלים על "אובדן הסחורה", שתועדה בפרוטוקולי בית המשפט. אף כי בית המשפט סבר עדיין כי עבדים שחורים הם רכוש ואינם שווים לבני אדם, הגבירה הפרשה את נראות התנועה לביטול העבדות. התנועה צוטטה, נכתבו עליה שירים ונוצרה בעקבותיה יצירתו המפורסמת של ויליאם טרנר "ספינת העבדים". בסופו של דבר, היווה המקרה אבן דרך במאבק המר לביטול העבדות בעולם המערבי.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בדצמבר 2021
תקריב ז'ורז' מלייס, ראשון במאי הראינוע הפנטסטי
ז'ורז' מלייס, ראשון במאי הראינוע הפנטסטי

נושאי דת ואמונה, כמו גם קונפליקטים בין טוב ורע, הם נראטיב שיח שגור בקולנוע. עם זאת, סרט הקולנוע הראשון בו הופיע אלוהים יצא רק בשנת 1950, יותר ממחצית המאה מאז המצאת הקולנוע. לעומתו, השטן כיכב כבר בסרטים האילמים הראשונים, עוד בשלהי המאה ה-19. הראשון לגלם את דמותו היה חלוץ הקולנוע הפנטסטי ז'ורז' מלייס (בתמונה), אשר עוד ב-1896, הופיע בעצמו בדמות השד מפיסטו, בסרט קצר בן שלוש דקות, אשר נחשב לראשון סרטי האימה.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בדצמבר 2021
מפת ליכטנשטיין
מפת ליכטנשטיין

אוזבקיסטן וליכטנשטיין הן שתי המדינות היחידות בעולם המרוחקות מן הים כדי שתי מדינות: לא רק שהן מוקפות יבשה מכל עבר, גם כל המדינות המקיפות אותן מוקפות יבשה מכל עבר ואין להן חוף ים.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בדצמבר 2021
חיילים בריטים וגרמנים נפגשים
חיילים בריטים וגרמנים נפגשים

הפסקת האש של חג המולד הייתה הפסקת אש קצרה וספונטנית שאירעה בחג המולד של שנת 1914 בין צבאות גרמניה ובריטניה, במהלך מלחמת העולם הראשונה. הפסקת האש החלה ב-24 בדצמבר, ערב חג המולד, כאשר חיילי הצבא הגרמני בגיזרת איפר בבלגיה החלו לקשט את הביצורים שלהם לכבוד החג, וחגגו את המאורע בשירת שירי חג המולד. החיילים הבריטים שהיו מוצבים בשוחות הנגדיות הגיבו בשירת שירי חג מולד בשפה האנגלית. שני הצדדים צעקו זה לזה ברכות לחג, נפגשו בכמה מקומות בשטחי ההפקר שבין החפירות, החליפו ביניהם מתנות קטנות כמו משקאות חריפים או סיגריות, ובכמה מקומות שיחקו יחד כדורגל. הירי הארטילרי הופסק גם הוא באותו הלילה. הפסקת האש התפשטה גם לאזורים אחרים של קו הלחימה, אך לא התרחשה מול חיילים צרפתים. הפסקת האש התקיימה ברוב האזורים בליל החג, אך במקומות מסוימים נמשכה עד ראש השנה האזרחית, למרות התנגדותם של הדרגים הבכירים. אלו החליטו כי אין לאפשר אירוע דומה, ובערבי חג המולד הבאים יחידות התותחנים השונות קיבלו פקודה להפגיז ללא הפסקה גם בחג עצמו, כדי למנוע את הישנות המקרה.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בדצמבר 2021
גיאורג קנטור
גיאורג קנטור

גם לאלפבית העברי יש מקום במתמטיקה. גאורג קנטור, מפתח תורת הקבוצות, החדיר את השימוש באות א' לציון של גדלים אינסופיים. האינסוף בן המנייה מכונה אלף אפס ומסומן . גודל זה מבטא את העוצמה של המספרים הטבעיים, שהיא העוצמה האינסופית הקטנה ביותר. מאוחר יותר הוכנסה גם האות ב' לשימוש בקרב המתמטיקאים. הסימון מציין את עוצמת הרצף , כלומר את העוצמה של המספרים הממשיים. לפי השערת הרצף העוצמה הקטנה ביותר שאינה בת מנייה, , שווה ל-.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בדצמבר 2021
סקסופון בריטון
סקסופון בריטון

שני ענקי הג'אז, הסקסופוניסט ג'ון קולטריין, והחצוצרן מיילס דייוויס, ניגנו יחד בחמישייה של דייוויס. אחרי אחת ההופעות נזף מיילס בקולטריין על קטעי הסולו הבלתי נגמרים שלו. להגנתו טען קולטריין, שעוד היה בתחילת הקריירה שלו, שהוא לא יודע איך לסיים אותם. "זה פשוט מאוד", ענה לו דייוויס, "פשוט תוציא את הקרן מהפה!". ברגע זה נפרדו דרכיהם של שני המוזיקאים, וכל אחד מהם נכנס ל"היכל התהילה" של הג'אז בדרכו שלו. מיילס דייוויס פיתח את הקול ג'אז והפיוז'ן והיה מהקולות החשובים בפוסט-בופ, ואילו הקריירה של קולטריין נסקה דווקא בזכות קטעי הסולו שהפכו לסימן ההיכר שלו, וצליליהם מלווים את יצירות היסוד של הג'אז החופשי.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בדצמבר 2021
צלב לורן על רקע הטריקולור הצרפתי - שימש את ההתנגדות הצרפתית כרמז סמלי לז'אן ד'ארק
צלב לורן על רקע הטריקולור הצרפתי - שימש את ההתנגדות הצרפתית כרמז סמלי לז'אן ד'ארק

המחתרת הצרפתית, הרזיסטנס, ניסתה להילחם בנאצים במלחמת העולם השנייה באמצעות נשק צחנה מיוחד שיוצר על ידי האמריקאים. "פצצות הסירחון" היו אמורות להיות מושלכות על קצינים נאצים ולהדביק אותם בצחנה נוראה, אולם כתוצאה מתקלות מקומיות בהפעלה, פשט הסירחון בכל פריז, ולפיכך נגנז הנשק.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בדצמבר 2021

דולפין החי בבית גידולו הטבעי, ישן כשלכל היותר מחצית ממוחו במצב שינה. מידת עירות זאת מאפשרת לו לנשום ולהישמר מפני טורפים ואיומים אחרים. נהרן האינדוס, יונק ממשפחת הדולפיניים, אשר חי בנהר האינדוס השוצף, חייב לשחות ללא הפסקה על מנת להימנע מפציעות, ובעקבות כך, ישן גם במחזורים קצרים מאוד, הנמשכים בין 4 ל-60 שניות. לעומת זאת, דולפינים אשר גדלו בשבי, ישנים שינה מלאה - בשתי עיניים עצומות, וללא כל תגובה רצונית לגירויים חיצוניים. במידת הצורך, רפלקס בעיטת הזנב, המופעל אוטומטית עם השקיעה במים, מציף אותם מעלה ומותיר את חור הנשימה שלהם חשוף לאוויר.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בדצמבר 2021
הארייט ליין
הארייט ליין

הארייט ליין (18301903) הייתה האישה הרווקה היחידה ששימשה כגברת הראשונה של ארצות הברית, וזאת למרות שמעולם לא נישאה לנשיא. ליין הייתה אחייניתו של נשיא ארצות הברית ה-15 ג'יימס ביוקנן, היחיד מבין הנשיאים האמריקאיים שהיה רווק בתקופת כהונתו, ושבדיעבד מוערך כיום כי היה הומוסקסואל. לבקשתו התגוררה עמו בבית הלבן, שימשה בתפקיד הגברת הראשונה, בין השנים 18571861, והייתה אהובה על הציבור.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בדצמבר 2021

מכונות מכניות המכילות מערכות גלגלי שיניים, כדוגמת שעונים, החלו להיות נפוצות בעיקר עם ההתפתחות הטכנולוגית של תקופת הרנסאנס. עם זאת, מכונות כאלו היו קיימות עוד בתקופה העתיקה. בשנת 1900 גילה צולל יווני שרידים של אוניית משא עתיקה, ובהם נמצאה מכונה המכילה מערכות רבות של גלגלי שיניים. המכונה נודעה בשם מנגנון אנטיקיתֶרה, על שם האי שלידו נמצאה. המנגנון שנמצא זוהה כמחשב אנלוגי, שנועד ככל הנראה לחשב את מיקומי גרמי השמים. בדיקות שונות מתארכות את המכונה בין 150 לפנה"ס ל-100 לפנה"ס. על המכונה נחרתה כתובת בת כ-2,000 תווים המעידה על פעולתה. בשנת 2006, בעזרת שימוש בטומוגרפיה, הצליחו מדענים לקרוא את הכתובת ולפענחהּ.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר