ויקיפדיה:הידעת?/2021/ספטמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
ספטמבר 2021
1 בספטמבר 2021
ג'ון לנון בחזרות
ג'ון לנון בחזרות

"Norwegian Wood", שירו של ג'ון לנון בביצוע הביטלס, עוסק בעץ כחומר גלם, אך שמו תורגם לעברית באופן שגוי כ"יער נורווגי". גם בספרו של הרוקי מורקמי "יער נורווגי", שנקרא כך בעקבות השיר, מופיעה אותה שגיאת תרגום, כבר במקור היפני. הדבר נובע בראש ובראשונה כתוצאה מהתרגום המקובל של שם השיר ליפנית, אך יש לו גם טעמים ספרותיים - היער תופס חלק חשוב ברומן.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בספטמבר 2021
e מוגדר כך שהשטח הצבוע בתכלת שווה ל־1
e מוגדר כך שהשטח הצבוע בתכלת שווה ל־1

e הוא מספר טרנסצנדנטי וקבוע מתמטי חשוב בעל שימושים רבים באנליזה מתמטית, והוא משמש כבסיס הלוגריתם הטבעי, אם כי אינו מוכר כמו פאי (π). חברת גוגל, בעלת מנוע החיפוש הפופולרי גוגל, ציינה בבקשתה הראשונה להנפקת ניירות ערך את סכום ההנפקה בסכום לא עגול של 2,718,281,828 דולר, כלומר e מיליארד דולר בקירוב. גם הגרסאות של תוכנת Metafont ממוספרות במספרים 2, 2.7, 2.71, וכן הלאה, כך שילכו ויתקרבו ל-e; רעיון המספור על פי מספר אוילר הוא פרי מוחו של ממציא התוכנה, מדען המחשב דונלד קנות'.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בספטמבר 2021
בול סובייטי עם תמונתו של אל חואריזמי
בול סובייטי עם תמונתו של אל חואריזמי

המונח "אלגוריתם", מושג מרכזי במדעי המחשב, נגזר משמו של מוחמד אבן מוסא אל-ח'ואריזמי, מתמטיקאי שחי בבגדאד במאה התשיעית. כאשר ספרו על שיטות חישוב תורגם ללטינית, הופיע שמו בצורה הלטינית "אלגוריטמי", והקוראים טעו לחשוב שמדובר בצורת רבים של המושג שיטת חישוב. המילה אלגברה נלקחה מספר אחר שלו – "חיסאב אל-ג'אבר ואל-מוקאבלה"; על פי הספר, פעולת ההשלמה, אל-ג'אבר, היא אחת משתי הפעולות שניתן לבצע על משוואה על מנת לפשט אותה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בספטמבר 2021

נשיא ארצות הברית בעת מלחמת העולם השנייה, פרנקלין דלאנו רוזוולט, קבע להיפגש עם מלך ערב הסעודית אִבְּן סַעוּד לאחר ועידת יאלטה, וזאת מבלי להיוועץ עם ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל. כאשר נודע דבר הפגישה לצ'רצ'יל, הוא דאג להשיג לעצמו הזמנה לפגישה. כמתנה לאבן סעוד, הביא עמו צ'רצ'יל תיבת בשמים בשווי של כמאה ליש"ט. אבן סעוד, לעומת זאת, הביא כמתנה חרבות משובצות יהלומים לצ'רצ'יל ולשר החוץ הבריטי אנתוני אידן, וענקי פנינים לנשותיהם, מה שגרם למתנתו של צ'רצ'יל להיראות עלובה. בניסיון לתקן את הרושם, צ'רצ'יל תירץ ואמר שזוהי רק מתנת ביניים עד שתגיע המתנה האמיתית: הדגם החדש של המכונית רולס-רויס – מכונית שבפועל הייתה מיועדת לאליזבת, אשתו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי. צ'רצ'יל נאלץ לקנות לאליזבת מכונית אחרת, שעליה שילם באמצעות היהלומים ממתנתו של אבן סעוד. אבן סעוד, עם זאת, מעולם לא השתמש במכונית שקיבל, מכיוון שההגה שלה היה בצד ימין, כנהוג באנגליה ובניגוד למקובל בערב הסעודית.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בספטמבר 2021
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר WMAP שנשלח לחלל ביוני 2001
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר WMAP שנשלח לחלל ביוני 2001

אַרנו פֶּנזיאס ורוברט וילסון, שני פיזיקאים ממעבדות נוקיה בל, ערכו בשנת 1964 מדידות אסטרונומיות של קרינת רדיו בעזרת אנטנה גדולה, ומצאו רעש רקע שהפריע להמשך הניסוי. הרעש הגיע באופן אחיד מכל הכיוונים, ולכן נשללה האפשרות שמקורו בעיר הסמוכה ניו יורק, בכדור הארץ, במערכת השמש או אפילו בשביל החלב. הם ראו שאנטנת המדידה מלוכלכת בלשלשת יונים וניקו אותה, אולם גם זה לא הועיל. או אז נודע להם במקרה שרעש כזה יכול לנבוע מקרינת הרקע הקוסמית, ושמדידותיהם מהוות אישוש לתאוריית המפץ הגדול. על תגלית זו זכו פנזיאס ווילסון בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1978.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בספטמבר 2021
מודל DNA אנושי
מודל DNA אנושי

אף על פי שהמונחים "מחלה תורשתית" ו"מחלה גנטית" משמשים לרוב כמונחים נרדפים, לא כל הפגמים המקודדים בקוד הגנטי וגורמים למחלה או ללקות מולדת הם תורשתיים. תסמונת רט, למשל, היא תסמונת מולדת וגנטית, אך אינה מוגדרת כתורשתית. תסמונת רט נגרמת לרוב ממוטציה בתא הזרע בטרם הגיעו אל הביצית. דהיינו, הוריו של מי שסובל מתסמונת רט הינם בריאים, והמוטציה אינה קיימת בחומר התורשתי שלהם. ברוב מוחלט מן המקרים, לקות זו גם אינה מורשת לצאצאי הסובלים ממנה משום שאלה על פי רוב, חסרי יכולת תקשורתית מינימלית המאפשרת יחסי מין. לעומת זאת, ניסויים מראים שמחלות פריוניות בשמרים הן, בחלק מהמקרים, מחלות תורשתיות (עוברות מדור לדור) שאינן גנטיות. באדם טרם נמצאה מחלה תורשתית שאינה גנטית.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בספטמבר 2021
מגן דוד
מגן דוד

מגן דוד, הסימן שמהווה כיום סמל יהודי מובהק, מוכר עוד מתקופת הברונזה בצרפת ואחר כך בקישוטים יהודיים שונים. אולם העדות הראשונה לכינויו בשם "מגן דוד" היא רק מהמאה ה-12, מפיו של החכם הקראי יהודה בן אליהו הדסי בספרו "אשכול הכופר", אשר הוקיע את האנשים בעם שהשתמשו בו כסמל מיסטי.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בספטמבר 2021
סמל אוניברסיטת הרווארד
סמל אוניברסיטת הרווארד

אוניברסיטת הרווארד, שנוסדה ב-8 בספטמבר 1636 וחוגגת היום יום הולדת, היא הוותיקה שבאוניברסיטאות ארצות הברית ומהיוקרתיות שבהן. האוניברסיטה שוכנת בעיר קיימברידג' במסצ'וסטס, עיר הקרויה על-שם קיימברידג' באנגליה, שבה שוכנת אחת האוניברסיטאות הוותיקות והנודעות בבריטניה, אוניברסיטת קיימברידג'.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בספטמבר 2021
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש

ליידי ג'יין גריי, נינתו של הנרי השביעי, הייתה מלכת אנגליה בשנת 1553. גריי ידועה כ"מלכת תשעת הימים" שכן מלכותה נמשכה בין 10 ביולי עד 19 ביולי בלבד. מרי העקובה מדם, שמלכה אחריה, פקדה להוציאה להורג במצודת לונדון ב-12 בפברואר 1554, והיא בת 16 בלבד.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בספטמבר 2021
משה דיין משחזר ממצא ארכאולוגי בגינת ביתו, בשכונת צהלה, תל אביב.
משה דיין משחזר ממצא ארכאולוגי בגינת ביתו, בשכונת צהלה, תל אביב.

בשנת 1952 נתפס משה דיין לתחביב הארכאולוגיה, כשמצא כדים עתיקים, שנחשפו בשיטפון, בתל א-צפי. הוא ביצע חפירות ארכאולוגיות בלתי חוקיות, בעודו במדים, ובהמשך, כשהיה חבר הכנסת ושר בממשלת ישראל. הוא אף עמד בקשר עם שבטי הבדואים, לשם רכש עתיקות. תחביב זה הביא כמעט למותו, כאשר ב-1968 התמוטט עליו גוש כורכר באתר ארכאולוגי. איש השב"כ, יעקב פרי, סיפר כי דיין השתמש באנשי שב"כ בעת שחפר באופן לא חוקי ביהודה ושומרון. את ממצאיו שמר לרוב דיין לעצמו, כך שלמעשה היה שודד עתיקות. כנגד דיין הוגשו תלונות רבות על הפרת חוק העתיקות, שלא טופלו. בעקבות תלונה שהוגשה נגדו ב-1965 זומן דיין לגביית עדות בתחנת המשטרה, אלא שדיין הגיע להסדר עם אגף העתיקות והמוזיאונים, ולכן לא עמד לדין. לאחר מותו של דיין, ב-1981, אלמנתו מכרה את אוסף העתיקות הלא חוקי למוזיאון ישראל, תמורת מיליון דולר.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בספטמבר 2021
מגדלי התאומים - צילום אוויר מ-2001
מגדלי התאומים - צילום אוויר מ-2001

מגדלי התאומים בניו יורק היו חלק ממרכז הסחר העולמי והתנשאו לגובה של יותר מ-400 מטר. זוג גורדי השחקים סימלו את עוצמתה הכלכלית של ארצות הברית, ויש האומרים, של העולם המערבי כולו. כיוון שכך, הם היו מטרה מפתה במיוחד לטרוריסטים. ב-1993 ניסו ארגוני טרור אסלאמיים להחריב את המגדלים על ידי פיצוץ מכונית תופת בחניון התת-קרקעי במקום, אך הניסיון נכשל. המגדלים קרסו בפיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001. שני מטוסי בואינג 767 התנגשו בהם בפיגוע התאבדות של ארגון אל-קאעדה, שהיוזם שלו היה אוסאמה בן לאדן, מנהיג הארגון. בפיגוע נספו קרוב ל-3,000 אנשים.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בספטמבר 2021
גשר הבוספורוס
גשר הבוספורוס

גשר הבוספורוס, המקשר בין הגדה האירופית של איסטנבול לגדה האסייתית שלה מעל מצר הבוספורוס, הוא גשר תלוי באורך 1,510 מטרים וברוחב 39 מטרים. בניית הגשר הסתיימה ב-1973 והוא היה הגשר התלוי הרביעי באורכו בעולם באותה עת. מדי יום עוברות על הגשר 180,000 מכוניות, וכאשר יש גודש תנועה, שוקע הגשר בכ-90 ס"מ במרכזו עקב משקל כלי הרכב.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בספטמבר 2021
מפת טובאלו
מפת טובאלו

אוכלוסיית מדינת טובאלו היא מהקטנות בעולם (הקטנה ביותר אחרי נאורו וקריית הוותיקן), ולכן בעלת תוצר מקומי גולמי נמוך ביותר. כשרצתה טובאלו להצטרף לאו"ם, התברר לה שהעלות לכך היא כ-100,000 דולרים אמריקניים, ופרנסי המדינה החליטו למכור את סיומת האינטרנט האטרקטיבית שלה, ‎.tv, לחברות מסחריות או ליחידים. ההנחה הייתה שסיומת זו תהיה מבוקשת היות שהיא גם קיצור של המילה "טלוויזיה" באנגלית (Television); ואכן, כיום מקבלת ממשלת טובאלו תמלוגים של כמיליון דולר לרבעון עבור סיומת האינטרנט, סכום המהווה חלק נכבד מתקציב המדינה.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בספטמבר 2021
פצצת כדור פורח יפנית ממלחמת העולם השנייה
פצצת כדור פורח יפנית ממלחמת העולם השנייה

פעמים אחדות במהלך מלחמת העולם השנייה הובאה המלחמה לקרבת ארצות הברית על ידי צוללות גרמניות ויפניות. פצצת כדור פורח יפנית גרמה להריגת אישה הרה וחמישה ילדים באורגון ב-5 במאי 1945. הם היו הקורבנות היחידים שנהרגו במלחמה זו על אדמת ארצות הברית היבשתית כתוצאה ישירה של התקפת אויב.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בספטמבר 2021
אדם קרו מניון, התקופה הפלאוליתית העליונה של אירופה
אדם קרו מניון, התקופה הפלאוליתית העליונה של אירופה

בניגוד לדעה הרווחת, שבני אדם מהתקופה הפרהיסטורית חיו רק בסביבות 30 שנה, עדויות שונות מראות כי חברות ציידים-לקטים פלאוליתיים היו בריאים יותר מרוב התרבויות המודרניות. מזונם היה מגוון ובריא יותר, הם עסקו בפעילות גופנית יום יומית וכמעט שלא סבלו ממחלות. משום כך גיל השיבה של אוכלוסיית אירופה בתקופה הפלאוליתית העליונה היה בממוצע 68-78 וגובהם 174-178 ס"מ. בתקופות מאוחרות יותר לא הגיעו לרמות אלו, עד לחברות המודרניות המשגשגות של ימינו.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בספטמבר 2021
האנק גרינברג במדי דטרויט טייגרס
האנק גרינברג במדי דטרויט טייגרס

שניים מגדולי שחקני הבייסבול בכל הזמנים היו יהודים שסירבו לשחק ביום כיפור בשל יהדותם ואמונתם. האנק גרינברג, החובט המצטיין של הדטרויט טייגרס, הוביל ב-1934 את קבוצתו לאליפות הליגה האמריקאית. במשחק שנערך בראש השנה מול הבוסטון רד סוקס הוא שיחק לאחר שנועץ בכמה רבנים ואף חבט שני "הום ראן", שהעניקו לקבוצתו את הניצחון. עם זאת, במשחק שנקבע ליום כיפור סירב להשתתף. המשורר ובעל הטור אדגר גאסט חיבר בעקבות האירוע שיר, "הגיע יום כיפור", המהלל את גרינברג ומחויבותו לדתו. גרינברג, שבחר להתפלל בבית הכנסת, זכה למחיאות כפיים וקימת כבוד של המתפללים. כשלושים שנה לאחר מכן, עמד סנדי קופקס, המגיש המצטיין של הלוס אנג'לס דודג'רס שבא מבית יהודי אורתודוקסי, בפני מצב דומה. בסדרת הוורלד סיריס של 1965 התמודדו הדודג'רס נגד המינסוטה טווינס, וקופקס, ששובץ כמגיש הפותח במשחק הראשון, בחר לצום ולא להגיע למשחק. בהיעדרו, הדודג'רס הפסידו את המשחק הראשון וגם את המשחק השני, אותו פתח קופקס חלוש מהצום. בהמשך ניצח קופקס את המשחקים החמישי והשביעי וזכה עם קבוצתו ב"וורלד סיריס". קופקס עצמו אף זכה בתואר ה-MVP של סדרת הגמר.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בספטמבר 2021

שפת התכנות Ook!‎ (אוּק) מבוססת על אוצר מילים בן הברה אחת, והיא נקראת כך בעקבות אוצר המילים של הספרן האורנגאוטן בסדרת ספרי הפנטזיה "עולם הדיסק" מאת טרי פראצ'ט. שפה זו שקולה לשפת Brainfuck, המהווה מימוש ישיר של מכונת טיורינג, ולכן, למרות פשטותה, ניתן לבצע באמצעותה כל חישוב או אלגוריתם שהוא בר ביצוע במחשב כלשהו.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בספטמבר 2021

ארבעה משירי להקת הרוק לד זפלין עוסקים בעבודתו הספרותית של ג'.ר.ר. טולקין. השירים "Misty Mountain Hop" ו־"Over the Hills and Far Away" דנים בספר "ההוביט", והשירים "The Battle of Evermore" ו־"Ramble On" נוגעים לספרי "שר הטבעות".

עריכה - תבנית - שיחה
19 בספטמבר 2021
סודוקו
סודוקו

משחק החידה סוּדוֹקוּ, ראשי תיבות ביפנית למשפט: "המספרים חייבים להופיע פעם אחת", הוא שעשוע מתמטי הדורש מחשבה ולוגיקה, ומבוסס על ריבוע לטיני בגודל 9, עם דרישה נוספת על הספרות בתשעה תת-ריבועים בגודל 3. משחקי השלמה של ריבוע קסם הופיעו לראשונה בעיתונים בצרפת בשלהי המאה ה-19. ב-1892 פרסם עיתון בפריז ריבוע קסם בגודל 9X9 ממולא חלקית שהיו בו חלק מתכונות הסודוקו. גרסה נוספת, דומה יותר לסודוקו המודרני, הופיעה כעבור שלוש שנים בעיתון צרפתי מתחרה. המשחק במתכונתו הנוכחית הופיע לראשונה ב-1979 באחד המגזינים של דל (Dell). גרסה זו הומצאה על ידי הווארד גארנס (Howard Garns), ארכיטקט אמריקאי בן 74 שפרש לגמלאות. המשחק זכה להצלחה רבה ביפן בשנות ה-80, והתפשט בעולם, וגם בישראל, החל מסוף 2004.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בספטמבר 2021
תרשים דפוס הורשה רצסיבית בתאחיזה ל-X. תרשימים כאלו מסייעים לקבוע את הסיכוי של הצאצאים ללקות במחלה או לשאת את האלל הפגום
תרשים דפוס הורשה רצסיבית בתאחיזה ל-X. תרשימים כאלו מסייעים לקבוע את הסיכוי של הצאצאים ללקות במחלה או לשאת את האלל הפגום

לרפואה ידועות כ-4,000 מחלות תורשתיות. רוב המחלות הללו נדירות למדי, ומופיעות אצל תינוק אחד לכל כמה מאות אלפי או מיליוני לידות. סיסטיק פיברוזיס היא המחלה התורשתית הנפוצה ביותר; כ-5% מאוכלוסיית ארצות הברית וכ-4% מקרב האנשים ממוצא אירופאי, נושאים את הגן הפגום. בממוצע תינוק אחד מכל 2,500 לוקה במחלה.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בספטמבר 2021
קורוש טורקי חדש
קורוש טורקי חדש

מקור מילת הסלנג גְרוּש ככינוי למאית הלירה הישראלית הוא בשמה של מאית הלירה הטורקית, קוּרוּש. שם זה, בתורו, מקורו בשם גרוֹשֶןמטבע עתיק ששימש בארצות דוברות גרמנית באירופה – אשר התגלגל מהמילה הלטינית-וולגרית "grossus", קיצור של "denarius grossus", כלומר "מטבע עבה". שם מטבע זה, בווריאציות השונות, מהווה מקור לשמם של מטבעות רשמיים במדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון כגון מצרים וסודאן, פולין ואוסטריה (לפני המעבר לאירו) ועוד. כמו כן, הוא מהווה מקור לסלנג במדינות נוספות, בהן גרמניה, אוקראינה ובולגריה.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בספטמבר 2021
פגיון
פגיון

הסיקריים היו קבוצת קנאים יהודים בהנהגת אבא סיקרא שנלחמו ברומאים בימי בית שני. הם נקראו על שם הפגיונות שנהגו להחביא מתחת לבגדיהם ולדקור בהם את אויביהם, גם היהודים. על-פי התלמוד, בשעת המצור על ירושלים בעת המרד הגדול, הם שמרו על השערים ולא נתנו לאיש לצאת. ראש רבני ישראל, רבן יוחנן בן זכאי, שביים את מותו כדי לצאת מהעיר ולהיפגש עם המצביא הרומאי אספסיאנוס, כמעט שנדקר על ידם בארון המתים, כאשר רצו לוודא את מותו. על פי יוסף בן מתתיהו וחז"ל, המלחמה הפנימית שחוללו הסיקריים הייתה הסיבה העיקרית לחורבן בית שני.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בספטמבר 2021

ד"ר יעקב רוזנפלד, יהודי מלבוב, שגר בתל אביב ועבד בבית החולים אסותא, היה גנרל בסין העממית. רוזנפלד למד רפואה באוניברסיטת וינה, נעצר בשנת 1938 ונשלח למחנות הריכוז דכאו ובוכנוואלד. לאחר כשנה נמלט לסין, שם שירת כרופא מתנדב בצבא השחרור העממי וכמפקד בכיר בחיל הרפואה, במלחמת סין–יפן השנייה. במלחמת האזרחים הסינית העלה אותו מאו דזה-דונג לדרגת גנרל. לאחר ניצחון הקומוניסטים, ב-‎1949 פרש רוזנפלד מתפקידיו ועלה לישראל. בסין נבנתה אנדרטה לזכרו. שמו הסיני, לוֹ שֶנגכתב סיני מפושט: 罗生特), הונצח בשמות רחובות ובשם בית החולים בו עבד, שם גם הוצב פסלו. בשנת 2003, הנפיק הדואר הסיני סדרת בולים לכבודו.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בספטמבר 2021

העברת מסרים באמצעות כתיבה על נייר המוכנס לבקבוק ומושלך לים ידועה עוד משנת 310 לפנה"ס, אם כי יעילותה של השיטה נמוכה מאד. מסופר כי כריסטופר קולומבוס נקלע לסערה במהלך מסעו חזרה לספרד. מכיוון שחשש שאונייתו תטבע, כתב את גילוייו על נייר שאותו הכניס לבקבוק והשליך לים, בתקווה שיגיע לידי איזבלה הראשונה, מלכת קסטיליה. קולומבוס שרד וחזר לספרד, אך לא ידוע אם ההודעה ששלח הגיעה אי פעם ליעדה. דוגמה נוספת לחוסר היעילות בשיטה זו היא בסיפורו של טוראי תומאס יוז, חייל בריטי, שלחם בצרפת ב-1914, בתחילת מלחמת העולם הראשונה. הוא כתב מכתב לאשתו שבאנגליה, הכניס אותו לבקבוק בירה, והשליך אותו לתעלת למאנש. יומיים לאחר מכן נהרג בקרבות. ב-1999 שלה דייג בריטי את הבקבוק מקרקעית נהר התמזה. אשתו של יוז נפטרה ב-1979, וההודעה הועברה לבתו, באותה עת בת 86, שחיה בניו זילנד. מאידך, היו מקרים בהם הצליחה השיטה: ב-1956 השליך ימאי שוודי בשם אָקֶה ויקינג בקבוק לים, ובו מכתב ל"מישהי יפה ורחוקה". שנתיים לאחר מכן הופתע לקבל מכתב מנערה בשם פאולינה מסיציליה. השניים החלו להתכתב, ולאחר שלוש שנים עבר אקה לסיציליה כדי להינשא לפאולינה.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בספטמבר 2021
מילותיה הראשונות של חוקת ארצות הברית
מילותיה הראשונות של חוקת ארצות הברית

תיקונים לחוקת ארצות הברית של אמריקה דורשים רוב מיוחד בקונגרס ואשרור על ידי לפחות שלושה רבעים ממדינות האיחוד. התיקון האחרון לחוקת ארצות הברית הוא ה-27 במספרו. הוא אושרר סופית רק ב-1992, 202 שנים, שבעה חודשים ויומיים אחרי שהועבר בקונגרס בשנת 1789. ייתכן שהעיכוב נבע מתוכנו של החוק שמעכב את העלאות השכר של חברי הקונגרס עד אחרי הבחירות הבאות.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בספטמבר 2021
מוזיאון גוגנהיים בילבאו
מוזיאון גוגנהיים בילבאו

מבנה מוזיאון גוגנהיים בילבאו, בעיר בילבאו שבחבל הבסקים בספרד, תוכנן על ידי פרנק גרי. צורתו המיוחדת התאפשרה בעיקר בזכות ציפוי הטיטניום, הנותן לו את מראהו הייחודי. בנייתו היעילה של המוזיאון לא הייתה יוצאת לפועל לולא צניחת מחירי הטיטניום – מחצב יקר במיוחד בדרך כלל – בעקבות הפרטת משאביה של ברית המועצות בשנות ה-90 של המאה ה-20.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בספטמבר 2021
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11

ספר תולדות ישו הוא ספר עברי שנפוץ בימי הביניים וסיפר את קורותיו של ישו מזווית יהודית. בעיקרו הוא מתמקד בישו עצמו ולא בנצרות בכללותה. עלילת הספר עושה שימוש בחלק מהכתוב בברית החדשה תוך כדי שהיא נותנת לו פרשנות לעגנית.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בספטמבר 2021
המספר גוגול
המספר גוגול

המספר גוגול, שהוא 1 ואחריו מאה אפסים, גדול יותר ממספר החלקיקים ביקום הידוע, שמוערך בין 1072 לבין 1087. גוגולפלקס הוא מספר כה גדול שקשה אפילו לדמיינו, 1 ואחריו גוגול אפסים. גם אם כל החומר ביקום ישמש כדיו ונייר או כדיסק קשיח, בלתי אפשרי יהיה לכתוב או לייצג את כל הספרות של גוגולפלקס בייצוג עשרוני.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בספטמבר 2021
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712

בחודש פברואר יש 28 ימים בשנה רגילה ו-29 ימים בשנה מעוברת. אולם שלוש פעמים במהלך ההיסטוריה הונהג התאריך 30 בפברואר. השוודים לא רצו לבצע את המעבר מהלוח היוליאני ללוח הגרגוריאני בדילוג חד-פעמי ובחרו לפרוס את התיקון על פני מספר שנים, שבהן לא יהיו שנים מעוברות. בסופו של דבר הם הקפידו על החסרת 29 בפברואר רק ב-1700 ונותרו עם לוח שנה ייחודי שאינו יוליאני ואינו גרגוריאני. לצורך חזרה ללוח היוליאני הוסיפו השוודים יום אחד לשנת 1712 - 30 בפברואר. ב-1930 וב-1931 הונהג התאריך 30 בפברואר בברית המועצות במסגרת הלוח המהפכני הסובייטי, שהיה מורכב מתריסר חודשים בני 30 ימים ועוד 5 ימי פגרה שלא נכללו באף חודש, ובוטל מקשיי יישום.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בספטמבר 2021
מחוז א-סווידא באדום
מחוז א-סווידא באדום

הר הדרוזים הוא רמה געשית גבוהה בדרום מערב סוריה, על גבול ירדן, במחוז א-סווידא שרוב אוכלוסייתו דרוזית. תחת המנדט הצרפתי על סוריה, בין השנים 19211936, התקיימה באזור מדינה דרוזית אוטונומית תחת השם "מדינת ג'בל א-דרוז" ("הר הדרוזים"). בהסכם העצמאות הצרפתי-סורי מ-1936 בוטל מעמדה של מדינת הדרוזים והיא הפכה לחלק מסוריה. במלחמת ששת הימים הגה יגאל אלון, משרי הממשלה הבכירים באותה עת, תוכנית לכבוש את הר הדרוזים, לחברו ברצף לרמת הגולן ולהקים מחדש את מדינת הדרוזים כשכנה ידידותית לישראל וכחיץ בין סוריה לירדן. תוכניתו של אלון לא התקבלה.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר