ויקיפדיה:הידעת?/2018/יולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
יולי 2018
1 ביולי 2018
פרס
פרס

מקור הצבע האדום השכיח בנוצות הרגליים והחזה של הפֶּרֶס הוא בסלעים עשירים בתחמוצת ברזל שבהם הוא מתחכך. מקור נוסף הוא מנהג העופות לשטוף עצמם במים המכילים מינרל זה. במינרל יש תרכובות אורגניות אשר גורמות לשינוי הפיגמנטים.

עריכה - תבנית - שיחה
2 ביולי 2018

מקורו של עמוד הסַפָּרִים – עמוד שנהוג במדינות שונות להציב בכניסה למספרות – בתקופות שבהן מקצוע הספר כלל גם ביצוע פרוצדורות כירורגיות שונות, כחלק מהעבודה עם תער וסכינים. בין פרוצדורות אלו נכללו הקזת דם, טיפול בעלוקות ואפילו עקירות שיניים וקטיעות איברים. באופן מסורתי, במהלך טיפול שכזה נהג הלקוח לשבת על כיסא ולאחוז בחוזקה במוט שדרכו הוזרם הדם שהוקז ממנו. מכיוון שמראה דם עשוי לעורר תחושת חולשה, נהגו לצבוע את המוט בצבע אדום, כדי להסתיר את הדם הזורם בתוכו. כאשר המוט הוצא החוצה בין טיפול לטיפול, תחבושות שהתלפפו סביבו יצרו מראה של פסים אדומים ולבנים. כאשר החלו להפריד בין מקצוע הספרות למקצוע הרופא המנתח, הוחלט שספרים יסמנו את חנותם במוט עם פסים כחולים ולבנים ומנתחים יסמנו את חנותם במוט עם פסים אדומים ולבנים. בארצות הברית עמוד ספרים מכיל שלושה צבעים: אדום, כחול ולבן, כפי הנראה כאות הזדהות פטריוטי עם דגל המדינה.

עריכה - תבנית - שיחה
3 ביולי 2018
ענח', סמל החיים. הירוגליף מצרי, מהמצבה של פלינדרס פיטרי, בית הקברות הפרוטסטנטי הר ציון, ירושלים
ענח', סמל החיים. הירוגליף מצרי, מהמצבה של פלינדרס פיטרי, בית הקברות הפרוטסטנטי הר ציון, ירושלים

תוחלת חיים ארוכה ואף חיי נצח היוו לאורך ההיסטוריה משאלת לב שלא פעם ניסו להגשימה באמצעים שונים. למשל, האמונה בקיומה של אבן החכמים – חומר המסוגל להעניק חיי נצח – הניעה לא מעט אלכימאים לחפש אחר תרופה בעלת סגולה זו. עם התפתחות המדע המודרני נשמטה הקרקע תחת אמונות שכאלה והעיסוק בחיי נצח נתפס כפסאודו-מדע ואף כדמיון. עם זאת, תגליות מאוחרות הראו כי בקרב בעלי חיים שונים מתקיימים תהליכים המאפשרים באופן תאורטי קיום חיי נצח: הלובסטר, לדוגמה, אינו מת מזקנה, מאחר שכל תאיו מייצרים טֶלוֹמֶרָאזאנזים המונע את הזדקנות התא; והיסעורון האטלנטי והמדוזה בת האלמוות מקיימים תהליכים אחרים, המקנים גם להם אפשרות תאורטית שכזו. וכך, בסופו של דבר, נושא חיי הנצח חזר להעסיק מדענים. בשנת 2010 הצליח הרופא והחוקר האמריקאי רונלד דה פיניו להעלים חלק ניכר ממאפייני הזִקנה של קבוצת עכברים, על ידי שינוי גנטי של תאיהם – הישג המעלה את האפשרות שבעתיד תוגשם משאלת הלב ההיסטורית.

עריכה - תבנית - שיחה
4 ביולי 2018
חותם נשיאי ארצות הברית
חותם נשיאי ארצות הברית

שלושה מחמשת נשיאיה הראשונים של ארצות הברית נפטרו ב-4 ביולי, יום העצמאות של ארצם. שניים מהם, ג'ון אדמס ותומאס ג'פרסון, הלכו לעולמם ב-4 ביולי 1826, יום היובל להכרזת העצמאות וג'יימס מונרו ב-4 ביולי 1831.

עריכה - תבנית - שיחה
5 ביולי 2018
ג'ון וילקס בות'
ג'ון וילקס בות'

ג'ון וילקס בות', שהתנקש בחייו של נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן, היה שחקן תיאטרון מפורסם. בזמן מלחמת האזרחים האמריקנית הוא ניצל את מעמדו כשחקן מפורסם כדי להבריח ציוד רפואי לצבא הקונפדרציה.

עריכה - תבנית - שיחה
6 ביולי 2018
משגר קטיושות
משגר קטיושות

קַטְיוּשָה הוא שמו העממי של משגר רקטות שפותח בברית המועצות בסוף שנות השלושים. יוסיף סטלין לא נטה חסד למפתחי הרקטה, ובשנים 1937–1938 נאסרו ראשי הפרויקט במסגרת "הטיהורים הגדולים" שהנהיג הרודן. מבין המפתחים, גאורגי לנגמק ואיוון קליימנוב הוצאו להורג לאחר שהואשמו במהלך משפט מפוברק ב"התארגנות אנטי-סובייטית", ואילו מזלם של ולנטין גלושקו וסרגיי קורוליוב שפר עליהם, והם השתחררו ממחנה גולאג אחרי שש שנים בלבד. השניים המשיכו לעסוק בפיתוח טילים ומשגרים וברבות השנים הוביל קורוליוב את תוכנית החלל הסובייטית במסגרת המירוץ לחלל.

עריכה - תבנית - שיחה
7 ביולי 2018
עגבנייה
עגבנייה

בשנת 1883 נחקק בארצות הברית חוק שקבע מכס על ירקות. ואולם, לא ברור היה אם העגבנייה נכללת ברשימת המוצרים שהחוק תקף לגביהם, והוויכוח בשאלה אם היא פרי או ירק הגיע עד לבית המשפט העליון של ארצות הברית. בשנת 1893, במשפט ניקס נגד הידן, נפסק שהעגבנייה היא ירק, כבלשון הדיבור. זאת משום שכל קיומו של המונח "ירק" הוא בלשון הדיבור, ומבחינה בוטנית אין לו כל משמעות. אם היו מתייחסים למשמעות הבוטנית של המילים, חוק הממסה ירקות, לא היה ממסה דבר. זאת ועוד, המונח הבוטני "פרי", אינו מסווג קבוצה מסוימת של צמחים, כבלשון הדיבור, אלא מבחין בין חלק מסוים של צמח לחלקיו האחרים של אותו צמח. לכן, הקביעה ש"עגבנייה היא פרי", יכולה להתבסס רק על לשון הדיבור ולא על הבוטניקה. בוטנית, יש לעגבנייה פרי, שורש, זרעים, וחלקים נוספים, אך היא עצמה אינה פרי, ממש כשם שהיא אינה שורש.

עריכה - תבנית - שיחה
8 ביולי 2018
ג'ונתן סוויפט
ג'ונתן סוויפט

עד המאה ה-18 משמעות המילה פרודיה הייתה שיר המחקה את סגנונו של שיר אחר באופן מלעיג. ג'ונתן סוויפט היה הראשון שהשתמש במונח במשמעות הרחבה שמוקנית לו כיום – כל חיקוי קומי (ספרותי, בימתי או אחר) של סגנון, המכוון להלעיג. סביר להניח שמדובר באי־הבנה מצידו של סוויפט, אך ייתכן שהשימוש שעשה סוויפט היה בעצמו פרודיה על יצירותיו של ג'ון דריידן, שנהג להסביר את הברור מאליו באמצעות מילים שאולות משפות אחרות.

עריכה - תבנית - שיחה
9 ביולי 2018
הלוחות הטקטוניים
הלוחות הטקטוניים

נדידת היבשות היא תהליך התנועה של הלוחות הטקטוניים, המרכיבים את קרום כדור הארץ, על פני המעטפת. כך למשל, ים סוף, שבמרכזו עובר הבקע הסורי-אפריקני, נמצא בין הלוח האפריקאי לבין הלוח הערבי, שמתרחקים זה מזה. תוך כדי תנועתו של הלוח הערבי צפונה במהירות גבוהה, הים מתרחב באופן ניכר, ואילו ערב הסעודית מתקרבת לישראל וצפויה להפוך לשכנתה תוך מספר מיליוני שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
10 ביולי 2018
התאומים קצ'ינסקי בפגישה עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ב-2006
התאומים קצ'ינסקי בפגישה עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ב-2006

לך קצ'ינסקי וירוסלב קצ'ינסקי, היו תאומים זהים שכיהנו במקביל כנשיא וכראש ממשלת פולין בין השנים 20062007. אין זה המקרה הראשון שבו בני משפחה אחת משמשים כנשיא וכראש ממשלה במדינה דמוקרטית בעת ובעונה אחת. בין השנים 19942000 כיהנה צ'נדריקה קומרטונגה כנשיאת סרי לנקה, ואמהּ, סירימאבו בנדרנאיקה, כיהנה כראש הממשלה.

עריכה - תבנית - שיחה
11 ביולי 2018
תמונה שהופיעה לצד המאמרים
תמונה שהופיעה לצד המאמרים

מתיחת הירח הגדולה הייתה סדרה של שישה מאמרים שהופיעו בעיתון "דה סאן" החל ב-25 באוגוסט 1835 ושטענו למציאת חיים על הירח, בצורה של מגוון חיות פנטסטיות, שהתגלו לכאורה באמצעות "טלסקופ עצום שפועל בעיקרון חדש לגמרי". המאמרים יוחסו לסר ג'ון הרשל, האסטרונום הידוע ביותר של אותה תקופה (שכמובן לא כתב אותם). הרשל עצמו היה משועשע בתחילה, וציין שתגליותיו האמיתיות לעולם לא יכלו להיות כה מדהימות. השעשוע פינה את מקומו מאוחר יותר לכעס, כאשר הוא נאלץ להתמודד עם שאלות מאנשים שלקחו ברצינות את התרמית.

עריכה - תבנית - שיחה
12 ביולי 2018
העגולשון שחור-הגחון שנתגלה ב-2011
העגולשון שחור-הגחון שנתגלה ב-2011

עֲגֻלָּשׁוֹן שְׁחוֹר-גָּחוֹן הוא מין חסר זנב קטן ממשפחת העגולשוניים, אנדמי לאגם החולה. הוא נחשב לנכחד מאז שנות ה-50 וב-1996 הוכרז רשמית ככזה. ניסיונות למצוא אותו מאז שנות ה-50 העלו חרס. ב-2010 נכלל ברשימת עשרת מיני הדו-חיים הנדירים ביותר בעולם. עם זאת, ב-15 בנובמבר 2011 הוא שב ונתגלה כאשר פקח רשות הטבע והגנים, יורם מלכה, מצא נקבת עגולשון בשמורת החולה. לאחר בדיקה מדעית אושר שמדובר בפרט של המין שנחשב לנכחד, אולם תגלית מפתיעה לא פחות התפרסמה בשנת 2013. תגלית זו, אשר התבססה על בדיקות גנטיות ובדיקות שלד הצפרדע ובפרט הגולגולת, חשפה כי מין זה אינו שייך כלל לסוג עגולשון (Discoglossus), כפי שנטען בעבר, אלא מהווה למעשה מאובן חי - היחיד ששרד מהסוג לטוניה (Latonia) ששאר המינים בו נכחדו לפני כ-15,000 שנים עקב שינויי אקלים באירופה.

עריכה - תבנית - שיחה
13 ביולי 2018 עריכה - תבנית - שיחה
14 ביולי 2018

דרך יפו בחיפה היא דרך היסטורית שתחילתה בימי דאהר אל-עומר. הדרך החלה להתפתח במחצית המאה ה-19 בעיר התחתית כשהחלה הבנייה מחוץ לחומות העיר העתיקה של חיפה. תחילתה ההיסטורית של הדרך הייתה בכיכר חמרה. בשנת 1964 הוחלט לקרוא רחוב על שמו של שלמה נתנזון, ממנהליו הראשונים של בנק אפ"ק בעיר, ששכן ברחוב. לשם כך נגרע קטע מדרך יפו, הממוקם בין מבנה הבנק לכיכר חמרה, וצורף לרחוב שנמשך ממזרח לכיכר. מספרי הבתים לא עודכנו לאחר גריעת הקטע והיום דרך יפו מתחילה מהמספרים 19 ו-24.

עריכה - תבנית - שיחה
15 ביולי 2018


עריכה - תבנית - שיחה
16 ביולי 2018

בלהיטה של להקת פט שופ בויז הלונדונית, "West End Girls", המדבר על בחורות מרובע וסט אנד בעיר, ישנה שורה בה נאמר: "From Lake Geneva to the Finland station", דהיינו, מאגם ז'נבה לתחנת פינלנד. אולם, כנראה שהעיר שהינה חלק מנושא השיר, אינה קשורה לא לאגם ז'נבה ולא לתחנת פינלנד. למעשה, השורה רומזת על חזרה מגלות כפוייה תוך דימוי לחזרתו של לנין מהגלות הפוליטית בשווייץ, בעקבות מהפכת פברואר של 1917 בה ויתר הצאר ניקולאי השני על כסאו. בעת מלחמת העולם הראשונה, שהה לנין בגליציה שתחת שליטת אוסטריה, כנתין אויב עבר לשווייץ הנייטרלית ובה שהה עד מהפכת פברואר 1917. לנין וקבוצה של סוציאליסטים אחרים קיבלו היתר מגרמניה, שקיוותה להחליש באמצעותם את מאמצי המלחמה של יריבתה, לחזור דרכה לרוסיה בקרון רכבת מיוחד, והגיעו לתחנת פינלנד שבפטרוגרד ב-3 באפריל.

עריכה - תבנית - שיחה
17 ביולי 2018
מבנה הגימנסיה הישן
מבנה הגימנסיה הישן

מבנה הגימנסיה העברית "הרצליה", שהוקם בשנת 1905 על ידי האדריכל יוסף ברסקי בסגנון האקלקטי, נהרס בשנת 1959 לטובת הקמת מגדל שלום. ההחלטה השנויה במחלוקת גרמה לכעס רב ולזעזוע עמוק בקרב בוגרי בית הספר, אדריכלים ואנשי רוח רבים והייתה לאחד הגורמים שהניעו את הקמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שאף החליטה להציב את חזית מבנה הגימנסיה בתור סמלה על מנת להנציח את הטעות המרה שנעשתה בעת הריסת המבנה ההיסטורי.

עריכה - תבנית - שיחה
18 ביולי 2018
משה אוחז בלוחות הברית; ציור של רמברנדט
משה אוחז בלוחות הברית; ציור של רמברנדט

תיאורם המקובל של לוחות הברית, בספרות, באמנות ימי הביניים ואף בימינו, הוא כשל זוג תיבות שבסיסן מלבני בעל קצה מעוגל. בניגוד לתיאור זה, על פי התלמוד הבבלי (מסכת בבא בתרא, דף י"ד, עמוד א'), צורתם הייתה כשל זוג קוביות, שאורך צלען שישה טפחים (כחצי מטר). בלוח הראשון נחקקו ארבעת הדיברות שבין אדם למקום והדיבר של כיבוד אב ואם. בלוח השני נחקקו חמשת הדיברות שבין אדם לחברו.

עריכה - תבנית - שיחה
19 ביולי 2018
מפת קורנוול באנגלית ובקורנית
מפת קורנוול באנגלית ובקורנית

קורנית היא שפה ממשפחת השפות הקלטיות. קיימת סברה שהשפה נכחדה בשנת 1777, עם מותו של דוברה האחרון כשפת אם, אך לפי השערות אחרות היו מספר דוברים של השפה עד שלהי המאה ה-19. במאה ה-20 הוחייתה השפה, וכיום דוברים אותה כ-3,500 מתושבי קורנוול, מחוז בקצה הדרום-מערבי של אנגליה.

עריכה - תבנית - שיחה
20 ביולי 2018

ארמון סנסוסי הוא ארמון הקיץ לשעבר של המלך הפרוסי הפרוטסטנטי פרידריך הגדול, הבנוי בסגנון הרוקוקו ונחשב למקביל הגרמני לארמון ורסאי שבצרפת. ארמון זה שוכן בתוך פארק רחב ממדים, שההולך בו נתקל במבני שטות דמויי כנסייה, כיאה לארמון של מלך נוצרי. אולם, אחד המבנים יוצאי הדופן בפארק דומה מבחינת חזותו למסגד עות'מאני. למעשה, זהו בית המשאבה של המזרקה הגדולה של הארמון, שהמים הבוקעים מבסיסה זינקו לגובה 38 מטרים. ה"מינרט" של המסגד היה למעשה הארובה של המשאבה, והמבנה הוסיף לגיוון האדריכלי של נוף העיר פוטסדאם. המשאבה נועדה להתחרות בעליונות הטכנולוגית של אנגליה באותה תקופה, אך פעולתה הופסקה לאחר שהוחלפה במשאבות חשמליות מודרניות. בית המשאבה נבנה בהוראתו של המלך פרידריך וילהלם הרביעי, שהיה אדוק באמונתו הפרוטסטנטית ואף השפיע על אשתו לעתיד, אליזבת לודוויקה, להמיר את דתה מקתוליות.

עריכה - תבנית - שיחה
21 ביולי 2018
חותם האגודה
חותם האגודה

אגודת הטמפלרים, או בשמה הרשמי "מסדר אבירי היכל שלמה", נוסדה בימי הביניים, אחרי מסע הצלב הראשון, במטרה להגן על ממלכת ירושלים ועל הצליינים העולים לירושלים מפני שודדי דרכים. הטמפלרים קבעו את המטה המרכזי שלהם בארץ ישראל, בכיפת הסלע שבהר הבית, שהייתה לדעתם חלק שנותר מבית המקדש הראשון שבנה שלמה המלך.

עריכה - תבנית - שיחה
22 ביולי 2018
מטה אסקלפיוס
מטה אסקלפיוס

מטה אסקלפיוס הוא סמלו של האל אסקלפיוס, אל הרפואה במיתולוגיה היוונית. הסמל מורכב מנחש בודד הכרוך סביב מטה, והוא משמש כסמל הבינלאומי למקצוע הרפואה. אולם, ישנה השערה שלפיה המקור לסמל אינו נחש, אלא למעשה תולעת גינאה (Dracunculus medinensis). תולעים טפיליות אלה, שכיום שכיחות בעיקר באפריקה, היו נפוצות בעבר בכל אזור המזרח התיכון. הטיפול המסורתי כנגדן, המיושם גם בהווה, כולל את שליפתן מתוך הגוף על ידי כריכתן על מקל, דבר שלדעת החוקרים היווה את הבסיס ההיסטורי לעיצוב הסמל.

עריכה - תבנית - שיחה
23 ביולי 2018

שביתת העובדים הראשונה שתועדה התרחשה במצרים העתיקה בתקופת שלטונו של רעמסס השלישי (המאה ה-12 לפנה"ס). בתקופה זאת הייתה קריסת ממלכות ברחבי המזרח התיכון בעקבות פלישת גויי הים שהביאה למשבר כלכלי במצרים. האומנים והפועלים בכפר דיר אל-מדינה, שעסקו בבניית קברי המלכים והאצילים בעמק המלכים, סבלו מעיכובים באספקת המזון ובתגובה זרקו את כלי העבודה שלהם ועזבו את המקום. הם התאספו במקדש של תחותמס השלישי במדינת האבו, וכתבו מכתב לשר הממונה בתלונה על מחסור במנות חיטה. ראשי הכפר ניסו להרגיעם ולשכנע אותם לחזור לעבודה, אבל הם סירבו לעשות זאת לפני שתלונתם תטופל וטענו "אנחנו רעבים". לאחר שהאחראי חזר אליהם והבטיח שההתחייבויות של פרעה יקוימו, הם חזרו לעבוד.

עריכה - תבנית - שיחה
24 ביולי 2018
סכר אסואן הגבוה
סכר אסואן הגבוה

המבנה המכונה סכר אסואן, על נהר הנילוס ליד העיר אסואן שבמצרים, הוא למעשה מערכת של שני סכרים. "הסכר הנמוך" נבנה על ידי הבריטים בתחילת המאה ה-20 והוגבה פעמיים משום שתכנונו הראשוני לא היה מתאים, ואילו "הסכר הגבוה", שישה ק"מ משם במעלה הנהר, נבנה מאוחר יותר, בזמן שלטונו של גמאל עבד אל נאצר. הסכר הגבוה יוצר את אגם נאצר שהוא בין האגמים המלאכותיים הגדולים ביותר בעולם: אורכו כ-550 ק"מ, שטחו כ-5,250 קמ"ר, תכולתו 157 מיליארד מ"ק ועומקו כ-130 מטר.

עריכה - תבנית - שיחה
25 ביולי 2018
סוסי מוסטנג בערבות יוטה
סוסי מוסטנג בערבות יוטה

סוסי הפרא של ערבות אמריקה הצפונית, סוסי המוסטנג, שהיו חלק בלתי נפרד מתרבות הלוחמים הרכובים האינדיאנים, הגיעו לאמריקה רק במאה ה-16. גזעי הסוסים המקומיים של אמריקה נכחדו לפני כ-10,000 שנים, והופיעו שוב רק עם הבאתם של סוסים מבויתים ליבשת על ידי הכובשים הספרדים. סוסי המוסטנג הם למעשה הכלאה טבעית בין גזעי סוסים אלו לאחר שיצאו מחוות בעליהם. סוס המוסטנג ידוע בכוח הסיבולת הבלתי רגיל שלו, וכיום ניתן לראותו בטבע במדינות כמו אוקלהומה ויוטה.

עריכה - תבנית - שיחה
26 ביולי 2018
פולי קופי לואק לפני ניקוי וקלייה
פולי קופי לואק לפני ניקוי וקלייה

אחד מסוגי הקפה היקרים בעולם הוא הקוֹפִּי לוּאָקאינדונזית: קוֹפִּי - קפה; לוּאָק - גחן דקלים אסייתי), קפה המיוצר מפולי קפה שעברו במערכת העיכול של גחן דקלים אסייתי וגחניים אחרים. לאחר שהגחן אוכל את פירות צמח הקפה, הם עוברים במערכת העיכול שלו פירוק פרוטאוליטי חלקי. דבר זה מאפשר מיצוי עתידי יעיל יותר של הקפה ואגב כך נמנע שלב הקלייה הממושך. לאחר כיום וחצי מפריש הגחן את הפולים בקבוצות בצואה כשחלקם עודם מחוברים לפירות. הפירות נאספים, נשטפים ביסודיות, מיובשים בשמש ועוברים תהליך קל בלבד של קלייה, על מנת לא לפגוע במגוון הטעמים ולמנוע את המרירות האופיינית שנובעת מתהליך הקלייה.

עריכה - תבנית - שיחה
27 ביולי 2018
צילום דרך מיקרוסקופ אלקטרונים סורק של זכר עלקת הבילהרציה יחד עם נקבה ש"מציצה" מתוך ה"כיס"
צילום דרך מיקרוסקופ אלקטרונים סורק של זכר עלקת הבילהרציה יחד עם נקבה ש"מציצה" מתוך ה"כיס"

מונוגמיה הינה תופעה מוכרת בעולם החי, אולם על פי רוב משייכים תכונה זו לבעלי חיים עילאיים בסולם התפתחות אבולוציוני (עופות, יונקים וכיוצא בזה). אולם תולעים טפיליות מהסוג Schistosoma מפגינות יחסים מונוגמיים מפותחים מאוד על אף העובדה כי מדובר באורגניזמים הנמצאים נמוך בסולם התפתחות אבולוציוני. לכשמגיעות התולעים לבגרות בגוף המאכסן, מפרישים הזכרים פרומון ספציפי במטרה למשוך את הנקבות. הנקבות נמשכות אל הזכרים, בעקבות קליטת הפרומון, ונכנסות לתוך "כיס" ייעודי בגופם. וכך זוג התולעים הבוגרות נשאר צמוד אחד לשני כל חייהם לשם ייעול תהליך ההזדווגות.

עריכה - תבנית - שיחה
28 ביולי 2018
מרדכי נורוק
מרדכי נורוק

מרדכי נורוק, שהיה רב, חבר תנועת המזרחי וכיהן כשר הדואר הראשון של מדינת ישראל כיהן במשך שנים כחבר הסאימה, הפרלמנט של לטביה. ב-1926 הצליח "גוש המיעוטים" בראשותו להפיל את הממשלה הלטבית ונורוק כיהן כראש ממשלה בפועל למשך זמן קצר.

עריכה - תבנית - שיחה
29 ביולי 2018
קוביה (הקסהדרון)
קוביה (הקסהדרון)

הבעיות הגאומטריות של ימי קדם, שנוסחו על ידי היוונים הקדמונים, הן בעיות בנייה שיש לפתור באמצעות שימוש בסרגל ובמחוגה בלבד. הבעיות הן: הכפלת הקובייה, כלומר בניית קובייה שנפחה כפול מזה של קובייה נתונה, שילוש זווית, כלומר חלוקת זווית נתונה לשלושה חלקים שווים, בניית ריבוע השווה בשטחו לעיגול נתון ובניית מצולע משוכלל בן שבע צלעות. רק במאה ה-19 הוכח בעזרת התורה המתמטית של הרחבת שדות שהבעיות אינן פתירות, אולם העיסוק בהן במשך השנים תרם רבות להתפתחות הגאומטריה.

עריכה - תבנית - שיחה
30 ביולי 2018

השטח הכולל של נמל התעופה המלך פהד בקטיף שבסעודיה, הוא 780 קמ"ר, יותר משטחה של מדינת בחריין הסמוכה אליו, ולמעשה, הוא גדול מעוד 24 מדינות ריבוניות בעולם. בשלב זה, מרבית השטח אינו מנוצל והוא מהווה מדבר שומם. אורכם של שני מסלולי ההמראה בנמל התעופה הוא 4 קילומטרים והם מרוחקים זה מזה מעל שני קילומטרים. בזמן מלחמת המפרץ הראשונה שימש השדה כבסיס אמריקני קדמי למטוסי קרב, מטוסי תובלה וסוללות טילי פטריוט.

עריכה - תבנית - שיחה
31 ביולי 2018
תרשים של תא אאוקריוטי המתאר את האברונים והמבנים השונים: 1. גרעינון 2. גרעין התא 3. ריבוזום 4. בועית 5. רשתית תוך-פלזמית גסה 6. גולג'י 7. שלד התא 8. רשתית תוך-פלזמית חלקה 9. מיטוכונדריון 10. חלולית 11. ציטופלזמה 12. ליזוזום 13. צנטריול
תרשים של תא אאוקריוטי המתאר את האברונים והמבנים השונים:
1. גרעינון
2. גרעין התא
3. ריבוזום
4. בועית
5. רשתית תוך-פלזמית גסה
6. גולג'י
7. שלד התא
8. רשתית תוך-פלזמית חלקה
9. מיטוכונדריון
10. חלולית
11. ציטופלזמה
12. ליזוזום
13. צנטריול

אחת מצורות יחסי הגומלין בין שני יצורים חיים, המיטיבים עם שני הצדדים, היא האֶנדוֹסימביוזה: דהיינו, קיום של יצור אחד בתוך האחר. מדענים סבורים כי בכל תא ותא בגופנו יש דוגמה ליחסי גומלין שכאלו. המיטוכונדריה, אברוני הנשימה החמצנית שבתוך התאים האיקריוטיים, החלו את דרכם כתאים עצמאיים קטנים שנבלעו על ידי תאים אחרים, אבותיהם של האיקריוטיים, אך לא נעכלו, הפכו לשותפים, והחלו לפתח עמם יחסי גומלין. כך יכולה האנדוסימביוזה להסביר את ההתפתחות האבולוציונית מתאים פרוקריוטיים ללא אברונים, לתאים איקריוטיים בעלי אברונים מובחנים.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר