ויקיפדיה:הידעת?/2020/דצמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
דצמבר 2020
1 בדצמבר 2020
מספרים
מספרים

למרות שבשפות רומאניות ישנן מילים המתארות את המספרים 70, 80 ו-90, בין דוברי הצרפתית השימוש במילים אלה מקובל בעיקר בקרב תושבי הפריפריה, כגון תושבי בלגיה וחלק מהקנטונים הצרפתיים של שווייץ. מרבית דוברי הצרפתית מכנים את המספר 70 בכינוי "שישים ועשר", את המספר 80 בכינוי "ארבעה עשרים" ואת המספר תשעים בכינוי "ארבעה עשרים ועשר". בהתאם לכך למשל, הם מכנים את המספר 93 בכינוי "ארבעה עשרים ושלוש עשרה" (quatre-vingt-treize) במקום בכינוי "תשעים ושלוש" (nonante-trois). בעבר היו כינויים נוספים מסגנון זה בשימוש, כגון הכינוי "שלושה עשרים" - עבור המספר שישים. מקורם של כינויים אלה למספרים כנראה בהשפעת שפתם הקלטית של הגאלים, תושבי צרפת הקדומים, על השפה הצרפתית שהתפתחה מהשפה הלטינית, אותה קיבלו מהכובש הרומי.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בדצמבר 2020
מיצג מתוך מוזיאון אגד
מיצג מתוך מוזיאון אגד

בתקופה שבין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים, נותר חלק מהר הצופים כמובלעת מעבר לקו העירוני, וכל שבועיים הייתה יוצאת שיירה דרך שער מנדלבאום כדי להחליף את מחצית הכוח שעל ההר. הירדנים התעקשו על שמירה מדוקדקת של המצב הפוליטי והדיפלומטי ששרר מאז תום המלחמה (מודוס ויונדי). הירדנים עמדו על דרישתם זו גם בסוגיות זניחות הקשורות בה. כך, למשל, עמדו הירדנים על כך שישראל לא תחליף את כלי הרכב שהתיישנו, ובמשך 19 שנים השתמשו באותם שני אוטובוסים.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בדצמבר 2020
דיוקנו של הבישוף הגרמני גובאט
דיוקנו של הבישוף הגרמני גובאט

בשנת 1841 החליטו אנגליה וגרמניה לשתף פעולה בכינון ממסד בישופות פרוטסטנטית משותפת לאנגליקנים וללותרנים בירושלים. הוסכם כי הבישוף יהיה אנגלי או גרמני לסירוגין, ויכהן עד יום מותו. הבישוף הראשון - המומר מיכאל שלמה אלכסנדר - מונה מטעם האנגלים, אך נפטר תוך פחות מחמש שנים. הגרמנים מינו מיד את סמואל גובאט, והוא כיהן בתפקידו במשך 30 שנים. עם מותו בשנת 1882 מונה הבריטי ברקלי, אך מת לאחר פחות משנה. האנגלים התייאשו מחוסר המזל שלהם, וב-1883 הקימו בישופות משלהם.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בדצמבר 2020
מוזס וילהלם שפירא
מוזס וילהלם שפירא

מוזס וילהלם שפירא היה אספן וסוחר עתיקות שחי ופעל בירושלים העות'מאנית במחצית השנייה של המאה ה-19. ב-1873 הסתבך בפרשת זיוף, כשמכר למוזיאון בברלין אלפי חרסים, מואביים כביכול, שהתבררו כעבודת זיוף של קדרים בני התקופה. כעשר שנים לאחר מכן, בשנת 1883, הודיע כי רכש אוסף של מגילות מתקופת הבית השני שהתגלו במערות באזור ים המלח. הגילוי הרעיש את עולם הארכאולוגיה, ומשך עניין מצד מספר מוזיאונים, בהם המוזיאון הבריטי, שאף הציג שתיים מהמגילות בתערוכה שאליה נהרו אלפי מבקרים, ובהם ראש ממשלת בריטניה ויליאם גלאדסטון. שפירא כמעט מכר את המגילות למוזיאון הבריטי עבור סכום עתק של מיליון לירות שטרלינג, אך ארכאולוגים שבדקו את המגילות, בראשם שארל קלרמון-גנו, טירפדו את העִסקה, וטענו כי המגילות מזויפות. שפירא עזב את לונדון בבושת פנים, כשהוא ממורמר ומושפל. במהלך החודשים הבאים נדד ללא מטרה בערי אירופה, כשהוא הולך ומאבד את צלילות דעתו. בשנת 1884 שם קץ לחייו, ביריית אקדח, בחדרו במלון קטן ברוטרדם. המגילות נמכרו בסכום זעום לאספן פרטי, ובהמשך אבדו עקבותיהן. בשנות הארבעים של המאה ה-20 נתגלו מגילות מדבר יהודה במערות בקומראן, וערערו את אחת מההנחות המרכזיות של מלומדי המאה התשע-עשרה ביחס למגילות שפירא – כי לא ייתכן שמגילות קלף ישתמרו במשך אלפי שנים, דבר שגרם למספר חוקרים לטעון כי ייתכן ומגילות שפירא אינן מזויפות והן החמצה ארכאולוגית אדירה.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בדצמבר 2020
מומיה
מומיה

בארץ ישראל לא התגלו מומיות, אך אחת מוצגת במוזיאון הארכאולוגי שבמכון האפיפיורי למקרא בירושלים. המומיה, שהיא גופתו החנוטה של מי שתחילה חשבו כי הוא נער כבן 17 שמת לפני כאלפיים שנה, התגלתה באלכסנדריה שבמצרים במהלך חפירה ארכאולוגית שערך המסדר הישועי בראשית המאה ה-20. החנוט, המכונה "אלכס" בפי הנזירים בשל עיר מוצאו, מתנשא לגובה נמוך יחסית של כ-1.60 מטר, דבר המעיד אולי על גובהם הממוצע של בני מינו בעת העתיקה. לפני שנים אחדות התגלו סדקים ב"אלכס", והוא נשלח לטיפול במרכז הרפואי הדסה. אחת ממסקנות הבדיקה הייתה כי אלכס לא היה צעיר כל-כך, וגילו האמיתי היה כנראה מעל ל-50. אלכס חזר למכון "בריא ושלם", וניתן לראותו מדי יום בתוך ארון עץ, כשהוא עטוי במסכת מוות בגוני זהב.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בדצמבר 2020
ריטה לוי-מונטלצ'יני בגיל 98
ריטה לוי-מונטלצ'יני בגיל 98

בעיצומה של מלחמת העולם השנייה התחננה הנוירוביולגית ההתפתחותית ריטה לוי-מונטלצ'יני בפני תושבי הכפרים סביב טורינו, שימכרו לה ביצים עבור פעוטיה הרעבים. לאמיתו של דבר לא היו ללוי-מונטלצ'יני ילדים, והיא השתמשה בביצים למטרת מחקר. לוי-מונטלצ'יני לא הקימה משפחה מעולם, והצהירה כי בחרה באורח חיים זה על מנת שתוכל להקדיש את זמנה לפיתוח הקריירה שלה כרופאה נוירולוגית. אולם תוכניות אלו נגדעו באיבן - לאחר שהשלטון הפאשיסטי באיטליה מנע ממנה לעבוד במקצועה בשל יהדותה, בחרה לוי-מונטלצ'יני להקדיש את זמנה למחקר מחוץ לכותלי האקדמיה. את הביצים המופרות שאספה הביאה למעבדה מאולתרת שהקימה בחדר השינה שלה, ובעזרתן חקרה את התפתחות מערכת העצבים המרכזית בעוברי תרנגולות. לאחר המלחמה המשיכה בעבודתה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, שם בודדה בשנת 1952 את גורם הגדילה העצבי. הישג זה זיכה אותה בפרס נובל לרפואה לשנת 1986. על כך אמרה לוי-מונטלצ'יני: "אלמלא הפלו אותי ורדפו אותי, לעולם לא הייתי מקבלת את פרס נובל". לוי-מונטלצ'יני האריכה ימים יותר מכל זוכי פרס נובל אי פעם ונפטרה בגיל מאה ושלוש.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בדצמבר 2020
שכונת מונטיפיורי מהאוויר
שכונת מונטיפיורי מהאוויר

הרחובות בחלקה הדרומי של שכונת מונטיפיורי בתל אביב מנציחים את תולדות הדפוס העברי וקרויים על שם כמה מחלוצי הדפוס וההוצאה לאור בעברית: שונצינו - משפחת מדפיסים שפעלה באיטליה ובאימפריה העות'מאנית במאות ה-15 וה-16; האחים מסלאוויטא - בעלי בית דפוס ברוסיה; הוצאת הספרים תושיה מוורשה ומייסדה בן אביגדור; הוצאת שטיבל ומנהלה נחום טברסקי; ישראל ב"ק - מחדש הדפוס העברי בארץ ישראל במאה ה-19; ראם - בית דפוס יהודי והוצאת ספרים שפעלו בווילנה מסוף המאה ה-18 עד תחילת המאה ה-20 ורבניצקי - ממייסדי הוצאת דביר. באזור פועלים כמה בתי דפוס, ובעבר ישבו בו מערכות העיתונים הצופה, על המשמר וחדשות הספורט. כיום יושבת בו מערכת העיתון ברוסית נובוסטי נדלי.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בדצמבר 2020
השבר ...0.142857142857
השבר ...0.142857142857

השבר העשרוני המייצג את המספר שביעית (...0.142857142857) מורכב מרצף הספרות 142857 שחוזר על עצמו אינסוף פעמים. למספר 142857 תכונה מעניינת: כאשר מכפילים אותו במספר טבעי קטן מ-7 מקבלים תמורה מעגלית של המספר המקורי, כלומר מספר הבנוי מאותן ספרות שהוזזו באופן מעגלי. למשל 714,285 = 5 X‏ 142,857. למספר כזה קוראים מספר ציקלי.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בדצמבר 2020
מתנדב פרוסי לבוש במדי הפרייקופס
מתנדב פרוסי לבוש במדי הפרייקופס

מקור צבעי השחור-אדום-זהב המהווים את הדגל הגרמני ואת הצבעים הלאומיים של גרמניה הוא בצבעי המדים של הפְרַייקוֹר (הכוחות החופשיים) של לִיצוֹ, כוח מתנדבים פרוסי בהנהגת הגנרל פון ליצו (Lützow) אשר הוקם ולחם בשלהי המלחמות הנפוליאוניות (1813–1814). כוח מתנדבים זה, שעל חייליו היה לדאוג לעצמם לציוד ולביגוד, לבש מדים שחורים השזורים בעיטורי דרגה אדומים ובכפתורי פְּלִיז זהובים. הצבע השחור נבחר משיקולים פרקטיים, שכן היה זה הצבע היחידי שניתן היה לצבוע בו את בגדי האזרחים בצורה אחידה וללא כל גוון שונה. מתנדבי הכוח, שרובם היו סטודנטים מכל רחבי ארצות גרמניה, הפיצו את סכמת הצבעים, שזוהתה לאחר המלחמות עם הרעיונות הרפובליקניים והדמוקרטיים שבהם האמינו המתנדבים ברחבי גרמניה. הנאצים כינו את סכמת הצבעים הזאת בשורת כינויי גנאי כ"שחור-אדום-חרדל" או אף "שחור-אדום-צואה" כלעג לרפובליקת ויימאר אשר קדמה לגרמניה הנאצית.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בדצמבר 2020
תצלום מוח אנושי
תצלום מוח אנושי

המוח הוא האיבר שאחראי על עיבוד קלט מהחושים, על ההכרה ועל ההתנהגות, אך בעת העתיקה הוא נחשב לא פעם למיותר. בתהליך החניטה במצרים העתיקה, מתוך כוונה שאיברי המת יהיו למשמרת עד לעולם הבא, הלב הושאר במקומו אך יתר האיברים הפנימיים הושמו בכדים שנשאו דמויות של אלים מצריים. המוח, לעומת זאת, גורד החוצה דרך הנחיריים באמצעות ווים ואז הושלך. בתנ"ך המילה "מוח" אינה מוזכרת כלל, למעט בהקשר של מח עצם. הפילוסוף היווני אריסטו סבר כי תפקידו של המוח הוא לצנן את הדם. ואולם עם התפתחות הידע המדעי הוכר תפקידו החשוב של המוח. וכך, למשל, במאה ה-20 נעשו ניסיונות לשמר את המוחות של מדענים דגולים, כמו אלברט איינשטיין, לצורך מחקר.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בדצמבר 2020

"חתלתול אקוסטי" היה מיזם של ה-CIA ו"סוכנות המדע והטכנולוגיה" האמריקנית, שבו ניסו להשתמש בחתול למטרות ריגול, בשנות השישים. בניתוח שארך כשעה, שתל וטרינר מיקרופון בתעלת אוזנו של חתול, משדר רדיו קטן בבסיס גולגולתו, וחוט חשמל דק בתור אנטנה אל תוך פרוותו, סמוך לעמוד השדרה. כדי למנוע הסחות דעת דוכא חוש הרעב של החתול. עלות המיזם הוערכה בכעשרים מיליון דולר. המשימה הראשונה במסגרת הפרויקט הייתה לצותת לשני אנשים בחצר שגרירות ברית המועצות שבוושינגטון הבירה. החתול שוחרר בקרבת מקום, אך ככל הנראה כמעט מיד הוא נדרס על ידי מונית. בעקבות כישלון משימה זו, בוטל המיזם.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בדצמבר 2020
תצלום הרחוב היהודי שנחשף בעיר דוד
תצלום הרחוב היהודי שנחשף בעיר דוד

ב-2006 התפוצץ צינור ביוב בתחתית עיר דוד שבירושלים. במהלך תיקונו התגלה, בעומק של פחות ממטר, רחוב מרוצף מימי בית המקדש השני, שהשתמר באופן יוצא דופן. הארכאולוג רוני רייך, שנקרא לבצע חפירת הצלה במקום, מצא כי מתחת לאבני הריצוף של הרחוב עוברת תעלת ניקוז ובה כלי בישול שלמים מחרס. העובדה שהכלים התגלו בשלמותם מלמדת כי נעשה בהם שימוש בתוך תעלת הניקוז, שאחרת, אילו הושלכו לתעלה כפסולת, הם היו מתגלים שבורים. רייך מצא בכך הוכחה לדבריו של ההיסטוריון היהודי-רומי יוסף בן מתתיהו, שיהודים הסתתרו וחיו בתעלות הביוב של ירושלים בעת המרד הגדול, עד שנתפסו והומתו בידי הרומאים.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בדצמבר 2020
הכובען המטורף
הכובען המטורף

בעבר נחשפו כובענים למנה גדושה של אדי כספית, כשבחשו בדוודים שבהם התבשל לֶבֶד ספוג כספית. הפרעות נפשיות, שנגרמו מקישור כספית לתאי העצב במוח, נחשבו בשל כך למאפיין נפוץ של בעלי אוּמנות זו. דוגמה לכך נמצאת בסיפור "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" בדמות הכובען המטורף. יש הטוענים שגם אייזק ניוטון לקה בהתקפי פסיכוזה כתוצאה משאיפת כספית בעת שישן במעבדתו בעת שערך ניסויים במתכות שונות.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בדצמבר 2020
וילהלם רנטגן
וילהלם רנטגן

הפיזיקאי הגרמני וילהלם רנטגן גילה ב-1895 את קרינת הרנטגן (קרני X) במקרה, בעת שערך ניסוי בשפופרת קתודית אטומה והבחין כי לוח שהיה מונח בקרבת השפופרת החל לזהור בחשכה. התגלית חוללה מהפכה בעולם הפיזיקה והרפואה, וזיכתה את רנטגן בפרס נובל הראשון לפיזיקה ובתהילת עולם. פרדריק סמית, פיזיקאי מאוניברסיטת אוקספורד, החמיץ את התגלית ואת התהילה; שנה קודם לגילויו של רנטגן, ב-1894, סמית שם לב לכך שלוחות צילום שהונחו בקרבת שפופרות קתודיות נטו להתערפל, אולם במקום לחקור את התופעה, הוא פשוט הורה להעביר את לוחות הצילום למקום אחר.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בדצמבר 2020
סמל תנועת הוולאפיק
סמל תנועת הוולאפיק

השפה המתוכננת הראשונה שאומצה כשפה מדוברת לא הייתה אספרנטו, קלינגונית או שפות בני הלילית של ג'. ר. ר. טולקין, כי אם וולאפיק (Volapük). שפה זו הומצאה בשנת 1879 על ידי הכומר הגרמני יוהאן מרטין שלאייר, שטען כי אלוהים התגלה לו בחלומו וציווה עליו ליצור שפה בינלאומית. על אף ששלאייר ביסס את השפה על אנגלית מפושטת, הוא שיבץ בה תנועות שמקורן בגרמנית, הקשות לביטוי אצל אנשים שאינם דוברי השפה. כתוצאה מכך, אלפי הדוברים שגייסה וולאפיק בשיא פריחתה היו ברובם גרמנים. בעקבות ויכוחים אידאולוגיים, בעקבות מאבקי שליטה ובעקבות המצאת האספרנטו על ידי אליעזר לודוויג זמנהוף, דעך מעמד השפה, וכיום היא מדוברת על ידי פחות מ-30 דוברים. אולם, יש מי שטרם נואש מעשיית נפשות לשפה. כך, לדוגמה, הורחבה ויקיפדיה בשפת וולאפיק, עד לכ-120,000 ערכים, זאת באמצעות תוכנת בוט המייצרת ערכים לפי תבנית.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בדצמבר 2020
שלח את עמי - 1972
שלח את עמי - 1972

ב-7 במרץ 1972, לרגל חג הפסח, הנפיק השירות הבולאי בול דואר הנושא את הכתובת "שלח את עמי" בעברית, בערבית, ברוסית ובאנגלית. בול זה נועד להיות חלק מהמערכה להסרת איסור העלייה שהוטל על יהודי ברית המועצות. ישראלים רבים שלחו ליהודים בברית המועצות מכתבים עם הבול, אך השלטונות הסובייטיים חששו מהמסר "מעורר המחלוקת" של הבול, והחזירו את המכתבים לישראל על בסיס סעיף בתקנות איגוד הדואר העולמי שאוסר על הנפקת בולים בעלי מסר פוגעני או בלתי מוסרי.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בדצמבר 2020

פס שחור המעטר את העין הינו מראה נפוץ בקרב בעלי חיים רבים וקיימות כמה השערות לגבי היתרונות האבולוציוניים שהוא מקנה. במהלך ניסוי שבחן 21 ציפורי שיר מהמין חנקן נובי, שעצרו למנוחה בישראל במהלך נדידתן מאפריקה לאירופה, נצפה כי טשטוש הפס השחור באמצעות צבע לבן מיוחד, המתכלה מעצמו לאחר 24 שעות, גרם לציפורים לצוד את טרפן כשגבן מופנה אל השמש. לעומת זאת חנקנים נוביים מקבוצת הביקורת, להם לא טושטש הפס השחור, המשיכו לצוד את טרפם כשפניהם לכיוון השמש. תוצאות הניסוי תומכות בהשערה כי הפס השחור מועיל בין היתר למניעת סנוור מהשמש.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בדצמבר 2020
מזלג
מזלג

המזלג מוכר כיום כאחד מסמלי התרבות האירופית. יחד עם זאת, עד למאה ה-18 הוא נחשב לקוריוז של המטבח האיטלקי, בעת שרוב האירופאים אכלו מצלחותיהם בעזרת ידיהם בלבד או תוך שימוש בשני סכינים. המזלגות הראשונים שהגיעו לאירופה, הגיעו לאיטליה מהאימפריה הביזנטית והיו מזלגות כבדים ומגושמים, בעלי שתיים או שלוש שיניים, ששימשו לאחיזת נתחי בשר גדולים בעת פריסתם. מזלגות כאלה שימשו במזרח התיכון מאות שנים קודם ואף הוזכרו בספר שמואל א': "וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר, וְהַמַּזְלֵג שְׁלֹשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ" (פרק ב', פסוקים י"גי"ד). המזלג האישי הראשון הומצא באיטליה במאה ה-16 ונועד לאכילת פסטה.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בדצמבר 2020
מלקולם ארנולד
מלקולם ארנולד

"גראנד, גראנד פסטיבל אוברטורה" אופוס 57 (1956) של מלקולם ארנולד היא פרודיה נוסח המאה ה-20 על האוברטורה הקונצרטית של המאה ה-19, ומכילה תפקידי אובליגטו (מחייבים) לארבעה רובים, שלושה שואבי אבק מתוצרת הובר (שניים ניצבים בסי במול ואחד אופקי עם פיית יניקה מתנתקת בסולם דו), ומלטש רצפות חשמלי בסולם מי במול, שאת כולם מסלק הצידה כוח כבאים בחיקוי רועש ולגלגני של הפתיחה 1812 של צ'ייקובסקי, שהרכב הכלים שלה כולל תותחים אמיתיים. היצירה נכתבה לפסטיבל ג'רארד הופנונג, צייר קריקטורות בנושא כלי נגינה ונגנים, ושמה ללעג את הבומבסטיות של חלק מן האוברטורות במאה ה-19. לגלוג דומה אפשר למצוא בקונצ'רטו לתזמורת של בלה בארטוק.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בדצמבר 2020
הגנרל
הגנרל

הגנרל ג'ון סדג'וויק היה בעל הדרגה הגבוהה ביותר שנהרג בשורות צבא האיחוד במלחמת האזרחים האמריקנית. סדג'וויק מצא את מותו בנסיבות אירוניות: ב-9 במאי 1864, בתחילת הקרב על ספוטסילבניה, הוא נזף בחייליו שחיפשו מסתור מצלפי צבא הקונפדרציה באומרו: "אני מתבייש בכם, שאתם מתחבאים מהקליעים כך. הם לא יכולים לפגוע בפיל ממרחק כזה" (הצלפים היו במרחק של כקילומטר). שניות לאחר מכן הוא נורה בראשו ומת במקום.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בדצמבר 2020
"תקרית המניפה"
"תקרית המניפה"

צבאו של נפוליאון בונפרטה, מי שטבע את האמרה המפורסמת: "הצבא צועד על קיבתו", קיבל את מרבית אספקת המזון למסעו במצרים מחברת מסחר אלג'יראית בשליטת המשפחות היהודיות בוג'נאח ובכרי. צרפת צברה חובות גדולים כל כך לחברה, עד שסכסוך החובות העיב על יחסי אלג'יריה-צרפת למשך למעלה משלושה עשורים. בשנת 1827 הזמין אליו שליט אלג'יריה את הקונסול הצרפתי והתלונן בפניו על גרירת החובות מצד ממשלת צרפת. על פי הגרסה הצרפתית לתקרית, במהלך הדיון הכה שליט אלג'יריה את הקונסול הצרפתי בעזרת מניפה. על פי הגרסה האלג'יראית, השליט בסך הכול רצה לסלק זבוב טורדני. התקרית, שכונתה פרשת בכרי-בוג'נאח, קיבלה נופך של שערורייה בינלאומית וסירובה של אלג'יריה להתנצל הוביל להתדרדרות היחסים בין המדינות, שנגמרה בפלישת צרפת לאלג'יריה כעבור שלוש שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בדצמבר 2020
אווה פרון
אווה פרון

גופתה של אווה פרון המשיכה את הביוגרפיה הסוערת של אוויטה בחייה: הגופה נחנטה והוצגה לראווה בבואנוס איירס, והייתה מוקד עלייה לרגל עד נפילתו של בעלה, חואן פרון, בהפיכה צבאית ב-1955, והגלייתו. אז הוברחה הגופה למילאנו. ב-1971, הוצאה מקברה והועברה לקבורה במדריד. בינתיים שב חואן פרון מהגלות לארגנטינה, לקדנציה נוספת כנשיא. הוא נפטר ב-1974, ואז הוחזרה גופתה לארגנטינה והוצגה לצד גופתו במעון הנשיאותי. השלטון החדש במדינה החליט למנוע את הפיכת המקום למקדש לבני הזוג, וגופת אווה פרון הופרדה מגופת בעלה ונקברה סופית באחוזת הקבר של משפחת דוארטה, בבית הקברות לה רקולטה בבואנוס איירס. אתר קברה משמש עד היום מוקד עלייה לרגל למעריציה, ושאר סקרנים ותיירים. כדי למנוע את גנבת הגופה, היא קבורה במעין כספת בטון בעומק רב באדמה.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בדצמבר 2020
מצפה כוכבים על פסגת הר מאונה קיאה, ההר הגבוה ביותר בעולם מעל בסיסו
מצפה כוכבים על פסגת הר מאונה קיאה, ההר הגבוה ביותר בעולם מעל בסיסו

הר האוורסט, השוכן בגבול נפאל-טיבט, נחשב להר הגבוה ביותר בעולם – אך למעשה הדבר תלוי בהגדרה. בפועל, האוורסט הוא הנקודה הגבוהה ביותר מעל פני הים – 8,848 מטרים, בעוד שבהוואי נמצא הר מאונה קיאה שעיקרו, כ-6 קילומטרים, מתחת לפני המים וסך גובהו כ-10,000 מטרים מעל בסיסו. גובהו של האוורסט לעומת סביבתו גם כן איננו שיא – הוא מתנשא רק ל-4–5 קילומטרים מעל הקרחונים הסובבים אותו ברכס הרי ההימלאיה, בעוד שהר מקינלי שבאלסקה מגיע כמעט ל-6 קילומטרים. האוורסט גם איננו הרחוק ביותר מגלעין כדור הארץ, אלא הר צ'ימבורסו ה"נמוך" יותר, הנמצא באקוואדור. זאת כיוון שצורת כדור הארץ איננה של כדור מושלם, אלא פחוס, וכך הרים בקו המשווה רחוקים יותר מהמרכז.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בדצמבר 2020
מוזאון רוקפלר
מוזאון רוקפלר

דיאלוג פרי עטו של אפלטון מספר על שיחה שהתקיימה בין סוקרטס הפילוסוף היווני בן המאה ה-5 לפנה"ס והיפיאס. בשיחה עונה היפיאס לשאלת סוקרטס "מה מעניין אנשים?", תשובת היפיאס הייתה: "עמים, גיבורים ובני אדם, יישובים וכיצד נוסדו הערים בימי קדם, ובקיצור, הם מוכנים לשמוע על ארכאולוגיה" (אפלטון, היפיאס רבה, 285 ד'). זהו כנראה האזכור הראשון של המילה ארכאולוגיה במשמעות של חקר תרבויות אנושיות בעת העתיקה. לימים כתובת זאת נקבעה על כותלי חדר הישיבות של מוזיאון רוקפלר (בתמונה).

עריכה - תבנית - שיחה
25 בדצמבר 2020
תצלום ההר הגבוה ביותר במערכת השמש - אולימפוס מונס
תצלום ההר הגבוה ביותר במערכת השמש - אולימפוס מונס

על כוכב הלכת מאדים נמצא ההר אולימפוס מונס הגבוה מכל הר על פני כדור הארץ, ומכל הר המוכר לאסטרונומים במערכת השמש בכלל. הר זה כה עצום עד שבסיסו גדול בערך כמו שִטחה של מדינת מיזורי או של סוריה. הוא כה גדול עד שאדם שעומד בכל נקודה שהיא על פני השטח של מאדים לא יוכל לראות את ההר בשלמותו, אפילו אם הוא עומד במרחק רב מההר. זאת כיוון שהתעגלות כוכב הלכת תסכל צפייה בבסיס ההר. הדרך היחידה לצפות בהר בשלמותו היא בצפייה מן החלל או מגורם שמימי אחר באמצעות טלסקופ. באופן דומה, אדם העומד על פסגת ההר, לא יראה את בסיס ההר אלא יראה את שיפוע ההר כנמשך כל הדרך עד לאופק.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בדצמבר 2020
אלברט איינשטיין
אלברט איינשטיין

הפיזיקאי זוכה פרס נובל אלברט איינשטיין סירב להצעות לכהן בתפקידי דקאן הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע באוניברסיטה העברית, נשיא האוניברסיטה ואף נשיא מדינת ישראל (לאחר שהתפקיד הוצע לו על ידי ראש הממשלה דוד בן-גוריון). עם זאת, בצוואתו הוריש איינשטיין לאוניברסיטה את כל זכויות היוצרים על כתביו, וכן את כל כתבי היד שלו, השמורים עתה ב"ארכיון אלברט איינשטיין". איינשטיין הוריש גם את זכויות הסימן הרשום של דיוקנו ושל שמו לאוניברסיטה, כך שעל כל שימוש בהם יש לשלם לאוניברסיטה תמלוגים נאים (כמו למשל על מעבד התמלילים או על סדרת האנימציה "חבורת איינשטיין"). כל אלה מהווים מקור הכנסה לאוניברסיטה עד אשר בשנת 2026 יפוגו הזכויות, במלֹאת 70 שנה למותו.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בדצמבר 2020
כביש חוצה הקוטב הדרומי
כביש חוצה הקוטב הדרומי

הדרך אל הקוטב הדרומי, בלב יבשת אנטארקטיקה, היא קשה ומסוכנת. זאת בשל האקלים הקיצוני, מדבר הקרח ועוד. רואלד אמונדסן ומשלחתו היו האנשים הראשונים שהגיעו אל הקוטב הדרומי. הם עשו זאת במזחלות רתומות לכלבים, בתקופה בה משלחות אחרות נכשלו במשימת ההגעה אל הקוטב. אולם כיום, לאחר פריצת כביש חוצה הקוטב הדרומי, ניתן להגיע אל הקוטב אפילו באופניים. בדצמבר 2007, מריה לֶייג'רְסְטָם הגיעה אל הקוטב באופנוח מותאם לרכיבה על קרח. היא רכבה מרחק של 638 קילומטרים, במשך עשרה ימים, כשבכול יום היא הקדישה זמן גם למנוחה. היא הגיעה אל הקוטב במצב בריאותי טוב - היא איבדה רק מעט יותר מ-8% ממשקל גופה במהלך המסע.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בדצמבר 2020
צ'ארלס "הברון" מינגוס
צ'ארלס "הברון" מינגוס

נהוג בעולם המוזיקה להמליך מוזיקאי נערץ כ"מלך" של סגנון. דוגמה מפורסמת לכך היא אלוויס פרסלי, המכונה "מלך הרוק אנד רול", ובמוזיקה הישראלית – זוהר ארגוב, המכונה "מלך המוזיקה המזרחית". בג'אז המנהג הזה מפותח עוד יותר, ורבים מהנגנים מתהדרים בתארים המקבילים לתוארי אצולה שונים. פרט ל"מלכים" כגון ג'ו "קינג" אוליבר או בני גודמן "מלך הסווינג", ישנו דיוק אלינגטון, המוגדר כ"הדוכס אלינגטון", וקאונט בייסי ("הרוזן בייסי"). "ארל", כינויו של ארל היינס, הוא תואר אצולה בריטי. כמו כן, בסי סמית' כונתה "קיסרית הבלוז" וצ'ארלס מינגוס כונה "ברון". נגן הסקסופון לסטר יאנג זכה לשם יותר מודרני – "נשיא".

עריכה - תבנית - שיחה
29 בדצמבר 2020

בשנת 1961 חצה אזרח ישראלי בשם מרדכי לוק, את גבול רצועת עזה, לתחומי מצרים. לוק הצטרף לשירותי המודיעין המצרי, שאימנו אותו כסוכן מודיעין מצרי שיאסוף מידע על ישראל, ושלחו אותו לרומא, איטליה כבסיס לפעולותיו. כאשר חשדו המצרים כי לוק הוא סוכן כפול, זימנו אותו לפגישה בבית קפה ברומא ב-17 בנובמבר 1964, שם סיממו אותו והביאו אותו לשגרירות המצרית. בשגרירות הרדימו את לוק, והכניסו אותו למזוודה בצורת ארגז גדול, בעודו קשור לכיסא, ראשו נתון בקסדה המחוברת לדופן המזוודה ורגליו בנעליים שהודבקו לרצפת המזוודה. הניסיון להבריח את המזוודה לקהיר דרך נמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י כ"מזוודה דיפלומטית", שזוכה לחסינות דיפלומטית ועל כן עוברת את המכס ללא בדיקה וחיפוש, כמעט שצלח. אולם בדרכה אל המטוס החלו לבקוע מן המזוודה צעקות "עזרו לי! הצילו אותי!" באיטלקית, מה שהוביל לתפיסת המזוודה על ידי המשטרה האיטלקית, לא לפני מרדף אחר דיפלומטים מצרים שליוו את הארגז וניסו לברוח עמו לאחר שהחלו הצעקות. הפרשה זכתה לכותרות בארץ ונודעה בשם פרשת האיש במזוודה.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בדצמבר 2020

קו התאריך הוא קו דמיוני העובר בסמוך לקו האורך 180°. התאריך משני צדדיו הוא שונה. אדם שחוצה אותו ממערב למזרח, מדלג על יממה בלוח השנה ואדם שחוצה אותו ממזרח למערב חווה שתי יממות עם אותו תאריך. אלא שלא רק בני אדם בודדים חוצים את קו התאריך. בשנת 2011 החליטו שלטונות סמואה להחשיב את האי כולו כאילו הוא לא נמצא יותר ממזרחו של קו התאריך, אלא ממערבו. כך אוכלוסיית האי כולו דילגה באותה שנה על התאריך 30 בדצמבר.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בדצמבר 2020
אמון דה ואלירה
אמון דה ואלירה

במהלך מלחמת העולם השנייה נקטה אירלנד באופן רשמי עמדה נייטרלית, אך ניתן לומר שאהדתה הייתה נתונה לבעלות הברית, ודוגמה לכך הוא העיתוי המדויק של הפלישה לנורמנדי, אשר נקבע על פי נתונים מטאורולוגיים שסופקו מתחנות שהוצבו באי האירי. דוגמה נוספת לכך היא שטייסיהן של בעלות הברית, אשר מטוסיהם נפלו באירלנד, הורשו "להימלט" לאירלנד הצפונית. למרות כל זאת, זכור לרעה ביקור התנחומים שערך ראש ממשלת אירלנד, אמון דה ואלירה (בתמונה), אצל השגריר הגרמני בדבלין, ומכתב התנחומים שכתב לעם הגרמני עם מותו של אדולף היטלר.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר