וונדר וומן (סרט, 2017)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וונדר וומן
Wonder Woman
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על וונדר וומן (קומיקס)
מאת ויליאם מולטון מרסטון
בימוי פאטי ג'נקינס
הופק בידי צ'ארלס רובן
זאק סניידר
דבורה סניידר
ריצ'רד סאקל
תסריט אלן היינברג לפי סיפור של זאק סניידר
עריכה מרטין וולש
שחקנים ראשיים גל גדות
כריס פיין
רובין רייט
דני יוסטון
דייוויד ת'יוליס
קוני נילסן
הלנה אניה
מוזיקה רופרט גרגסון-ויליאמס
צילום מתיו ג'נסן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה DC Films
Atlas Entertainment
Cruel and Unusual Films
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 2 ביוני 2017
ישראלישראל 31 במאי 2017
משך הקרנה 141 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט גיבורי-על, סרט דרמה, סרט מלחמה, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 149 מיליון דולר
הכנסות 822.963 מיליון דולר (אוקטובר 2023)
הכנסות באתר מוג'ו wonderwoman
פרסים 3 פרסי בחירת הנוער
סרט קודם יחידת המתאבדים
סרט הבא ליגת הצדק
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וונדר וומןאנגלית: Wonder Woman), הוא סרט גיבורי-על אמריקאי מסוגת פעולה, בהפקת האחים וורנר. הסרט מבוסס על חוברות הקומיקס "וונדר וומן" מבית DC קומיקס. בסרט מככבת גל גדות בתפקיד הראשי בדמות וונדר וומן. את הסרט ביימה פאטי ג'נקינס לפי תסריט מאת זאק סניידר ואלן היינברג, והוא הופק בידי צ'ארלס רובן, ריצ'רד סאקל, זאק ודבורה סניידר. זהו הסרט הרביעי ביקום הקולנועי של DC.

דיאנה פרינס (גל גדות), נסיכת האמזונות, גדלה באי המבודד תמיסקירה ואומנה כלוחמת. לאחר שהטייס האמריקני קפטן סטיב טרבור (כריס פיין) מתרסק בים מספר מטרים מהאי ומיידע אותה בדבר מלחמת עולם המתרחשת מחוץ לאי, דיאנה עוזבת אתו את האי ויוצאת לעצור את שפיכות הדמים, שאותה היא מייחסת למעורבותו של ארס, אל המלחמה.[1]

הסרט עלה לאקרנים ב-2 ביוני 2017 בארצות הברית, וב-31 במאי 2017 בישראל. הסרט זכה לביקורות חיוביות מאוד מהמבקרים (92% מתוך 100% "ביקורות טריות" ב-Rotten Tomatoes), ומהמעריצים על הבימוי, הצילום והסיפור. כמו כן, הדינמיקה בין גל גדות כוונדר וומן וכריס פיין כסטיב טרבור בסרט זכתה לתשבחות.[2] הסרט זכה בשלושה פרסי בחירת הנוער לשנת 2017 בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, השחקן הראשי הטוב ביותר (פיין) והשחקנית הראשית הטובה ביותר (גדות).[3] בנוסף, זכה הסרט בפרס הוגו לפרזנטציה הדרמטית הארוכה הטובה ביותר. כמו כן, הוא הסרט המצליח ביותר בישראל מאז 2011, כשמכר 700,000 כרטיסים. נכון ל-2019, הסרט בעל סך ההכנסות הגדולות ביותר ממכירת כרטיסים בארצות הברית, מבין סרטי היקום הקולונעי של DC, (כולל "ליגת הצדק", "אקוומן", ו"שהאזאם" שיצאו אחריו), הוא "וונדר וומן".[דרוש מקור]

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהווה, דיאנה פרינס מקבלת לידיה תצלום מתקופת מלחמת העולם הראשונה במוזיאון הלובר שבפריז ונזכרת בעברה.

כילידת האי תמיסקירה, ארץ האמזונות, הנסיכה דיאנה חולמת להפוך ללוחמת אמזונה, אך אמה המלכה היפוליטה אוסרת עליה ומספרת לה כיצד ארס, אל המלחמה, השחית את האנושות והרג את שאר האלים, למעט זאוס, שהשאיר לאמזונות נשק המסוגל להרוס את ארס אם ישוב. ברם, דיאנה לא מצייתת לאמה ומתאמנת בחשאי עם דודתה אנטיופה. בהמשך אמה המודעת לפוטנציאל הטמון בה מאשרת את האימונים ודורשת שהם יהיו ברמה הגבוהה ביותר.

בבגרותה, דיאנה מחלצת את הטייס האמריקאי סטיב טרבור, שמטוסו התרסק במהלך מלחמת העולם הראשונה מול חופי האי. האמזונות מתערבות והורגות את החיילים הגרמנים שרדפו אחריו, אך אנטיופה מתה בניסיונה להגן על דיאנה. סטיב נחקר באמצעות לאסו האמת ופולט שהוא מרגל שחדר למתקן נשק באימפריה העות'מאנית (שהייתה אז בברית עם גרמניה) המנוהל על ידי הגנרל אריך לודנדורף וכי מדענית כימאית המכונה דוקטור רעל פיתחה סוג חדש של גז רעיל. דיאנה משוכנעת שארס, האחראי לכל המלחמות, גרם לפרוץ מלחמת העולם, והיא עוזבת את האי עם סטיב.

בהגיעם ללונדון, סטיב מדווח על דוקטור רעל לממונים עליו בקבינט המלחמה, כולל סר פטריק מורגן, שניסה לנהל מגעים לשביתת נשק עם גרמניה. סטיב מאמין שגנרל לודנדורף ישלים את השימוש בגז ללא קשר לתוצאות המגעים ודיאנה מסיקה מכך שלודנדורף הוא ארס עצמו וכי הריגתו תביא לסיום המלחמה. סטיב ודיאנה מחליטים להמרות את החלטת הקבינט ולצאת לקווי החזית יחד עם צוותו של סטיב, המורכב מהמרגל סאמיר, הצלף צ'רלי והמבריח צ'יף. הם מגיעים לחזית המערבית בבלגיה ובסיועה של דיאנה מצליחים לשחרר כפר קטן מאחיזת הגרמנים. בעודם חוגגים את השחרור, דיאנה וסטיב מתקרבים.

בידיעה שלודנדורף ישתתף בנשף גאלה בטירה סמוכה סטיב מתגנב למסיבה. דיאנה הנחושה להרוג את גנרל לודנדורף מתגנבת גם היא בנפרד. עד מהרה הם מגלים שלודנדורף כבר השתמש בגז בהפצצת כפר סמוך. דיאנה רודפת את לודנדורף אל מתקן שבו הגז מועמס על מפציץ שבדרכו להפציץ את לונדון, אך לאחר שהיא הורגת אותו היא מגלה שהמלחמה לא נעצרת. או-אז מופיע פטריק מורגן שחושף בפניה כי הוא ארס, וכי אכן הוא עודד אותם לעשות מלחמה אך גם בלעדיו קיים בבני האנוש הדחף האפל לעשות מלחמה.

בעודם נאבקים, ארס מנסה לשכנע אותה כי האנושות לא ראויה להינצל והוא מגלה שהיא עצמה הנשק שזאוס השאיר לאמזונות. כשארס כמעט ומכניע את דיאנה, סטיב חוטף את המפציץ המכיל את הגז ומקריב עצמו כדי להשמיד בשריפה את הגז. מושפעת מהקרבתו של סטיב, דיאנה נשבעת להקדיש עצמה להגן על האנושות והיא מזמנת את כוחותיה כדי להשמיד לבסוף את ארס ולחוס על האנושות. בלונדון, צוותו של סטיב חוגג את סיום המלחמה.

בהווה, דיאנה כותבת לברוס ויין ומודה לו על ששלח לה את התצלום שלה ושל סטיב, ומבטיחה שתמשיך במשימתה להדריך את האנושות ולהגן עליה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כן, אן וולף, דואוצן קרוס, פלורנס קסומבה, סמנתה ג'ו, מיילינג נג ומדלין ואל מגלמות דמויות של אמזונות.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעם הראשונה שאולפני האחים וורנר שקלו הפקת סרט לייב אקשן על דמותה של וונדר וומן הייתה בשנת 1996 כאשר איוון רייטמן נשכר כמפיק. באוקטובר 1999 ג'ו כהן צורף כבמאי לצד ג'ואל סילבר שניסה ללהק את סנדרה בולוק לתפקיד הראשי.

בינואר 2001 נשכר טוד אלקוט כתסריטאי אך הפרויקט החליף ידיים ונזנח לקראת שנת 2003. במרץ 2005 הוכרז ג'וס ווידון כבמאי אפשרי לצד ג'ואל סילבר כמפיק ראשי שהביע התעניינות לצלם את הסרט באוסטרליה.

התסריט הושלם לקראת שנת 2007 אך וידון פרש לבסוף מהכיסא הבימוי בעוד ג'ואל סילבר שוכר את מתיו ג'ניסון וברנט סטרינקלנד כתסריטאים ראשיים.

בשנת 2010 אולפני האחים וורנר אישרו שהסרט נמצא בפיתוח ובשנת 2011 התסריטאי והמפיק דייוויד גויר הביע את התעניינותו בהפקת הסרט לצד תוכניות מתקדמות של האולפנים להכנסת דמותה של וונדר וומן כחלק מהיקום הקולנועי של DC.

התקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2013 נודע כי האולפנים שוקלים ללהק לדמותה של וונדר וומן את גל גדות, אלודי יונג או אולגה קורילנקו, בדצמבר נודע שגדות לוהקה לתפקיד בסרט שתוכנן להיות הרביעי בסדרת סרטי היקום הקולנועי של DC קומיקס וייצא בשנת 2017. גדות השתתפה גם בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", בו היא הופיעה לראשונה בדמותה של וונדר וומן.

באוקטובר 2014 החלו האולפנים בחיפוש אחר במאית אשה עבור הסרט ובנובמבר אותה שנה לוהקה מישל מק'לארן לבמאית הסרט לצד צ'ארלס רובן, זאק סניידר ודבורה סניידר כמפיקים. צילומי הסרט תוכננו לסתיו 2015. באפריל 2015 התברר כי מק'לארן לא תביים את הסרט בשל חילוקי דעות מול האולפנים ובמקומה לוהקה פאטי ג'נקינס כבמאית הסרט.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בלונדון בנובמבר 2015 והושלמו במאי 2016 וכללו אתרי צילום גם באיטליה.

לצורך ביצוע הפעלולים בסט לוהקה ג'סי גראף (אנ'), פעלולנית מפורסמת שהתפרסמה במיוחד בשל השתתפותה בתוכנית הריאליטי "אתגר הנינג'ה" (אנ') ככפילת פעלולים של גל גדות.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2016 נחשפו קטעי צילום ראשונים מתוך הסרט והושקו דפים רשמיים ברשתות החברתיות.

ביקורת, הכנסות והשלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות מאוד מרוב מבקרי הקולנוע ברחבי העולם ומקהל הצופים, והפך לשובר קופות עם הכנסות שיא לבמאית של כ-105 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו באמריקה הצפונית.[4] בשבוע הרביעי הפך הסרט לסרט הלייב אקשן הרווחי ביותר בהיסטוריה לבמאית, עם הכנסות שיא של כ-720 מיליון דולר.[5]

עם השבוע ה-14 להקרנתו, הסרט חצה את ה-409 מיליון דולר של הכנסות בארצות הברית בלבד, ובכך כבר עבר את ההכנסות של "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" (DCEU), של "באטמן" (DC), של "איירון מן 3" (מארוול), של "ספיידרמן" (סוני-מארוול), ושל "דדפול" (פוקס-מארוול).

נכון לספטמבר, הסרט הפך גם לסרט השלישי הרווחי ביותר בארצות הברית ל-2017, כשהסרטים היחידים שהצליחו אף יותר הם "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים" ו"היפה והחיה".

דירוגים ופופולריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשבוע השני, השלישי והרביעי להקרנתו הגיע הסרט לדירוג מספר 1 בפופולריות באתר הסרטים IMDb, ובנוסף צבר בו ציון של 8.1 מהגולשים.[6]

בנוסף, הסרט צבר ציון חיובי של 92% באתר Rotten Tomatoes, ובכך צלח מעל רוב סרטי גיבורי העל האחרים של DC ומארוול.[7]

הסרט זכה בפרס טריילר הזהב עבור הטריילר (הקדימון) הטוב ביותר מכל הקטגוריות.[8]

הסרט הפך לסרט המצויץ ביותר לשנת 2017 ברשת החברתית טוויטר, עם מעל ל-2.19 מיליון ציוצים בארצות הברית. דירוג ראשון בפופולריות לשנה זו קיים גם לדמות וונדר וומן / דיאנה פרינס.[9]

נכון ל-2019, הסרט בעל סך ההכנסות הגדולות ביותר, מבין סרטי היקום הקולונעי של DC (כולל "ליגת הצדק", "אקוומן" ו"שהאזאם" שיצאו אחריו), הוא "וונדר וומן".Home, Box Office Mojo

חרם פוליטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – וונדר_וומן_1984#חרם_פוליטי, חרם על ישראל

לעומת הפופולריות הרבה של הסרט והדמות הראשית ברוב מדינות העולם, בחלק מהעולם הערבי הסרט הוחרם, בשל היותה של גדות ישראלית, חיילת צה"ל בעברה וציונית; בלבנון, ובתוניסיה הסרט נאסר להקרנה על ידי הממשלות,[10] ונשקל גם להחרים אותו בירדן. בנוסף, הוא אף הוחרם בבתי קולנוע במדינת קטאר וברשות הפלסטינית.[11]

ב-30 מאי 2017 בחר משרד הכלכלה והמסחר הלבנוני להחרים את הסרט טרם יציאתו לאקרנים, מאחר שהשחקנית הראשית גדות היא ישראלית, ומאותן הסיבות שעל פיהן החרים את הסרט הקודם בו השתתפה, "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק".[12] במכתב שהוציא המשרד נכתב "שגל גדות היא מלכת היופי לשעבר של ישראל, שירתה בצבא הישראלי ותמכה ב-2014 במבצע צוק איתן. על הרקע הזה יש להחרים את הסרט על אף שמדובר בהפקה אמריקנית ולא ישראלית".[13] החלטת הממשלה הלבנונית הגיעה לאחר קמפיין של ארגון בשם קמפיין להחרמת תומכי ישראל־לבנון שהוביל את המאבק להחרמת הסרט בטענה כי הצגת הסרט מנוגדת לחוק הלבנוני,[14] כתגובת נגד החליט שר התחבורה ישראל כ"ץ לקרוא לאחת מן המכונות החוצבות את מנהרות הרכבת התחתית בתל אביב על שם וונדר וומן והכריז "נסראללה ולבנון מחרימים - הישראלים תומכים!".[15]

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וונדר וומן 1984

מעבר לסרט "וונדר וומן", גדות חתמה מראש על חוזה לגילום דמותה של וונדר וומן בשלושה סרטי קולנוע, אך היא אף הרחיבה את החוזה שלה למעבר לכך.[16] הבמאית פאטי ג'נקינס, לעומתה, חתמה על חוזה לבימוי סרט אחד בלבד, מבלי שהרחיבה אותו,[17] אך הביעה רצון לשוב ולביים המשך.[18] ביולי 2017, כחלק מכנס קומיק-קון, סן דייגו, נודע כי סרט המשך ייצא לאקרנים ב-13 בדצמבר 2019.[19][20][21] ביוני 2018 נודע כי עלילת הסרט תתרחש בשנות ה-80 ושמו של סרט ההמשך יהיה "וונדר וומן 1984".[22] הסרט תוכנן לאחר מכן לצאת לאקרנים ב-1 בנובמבר 2019, אך נדחה לבסוף ל-5 ביוני 2020.[23] בסופו של דבר נדחתה יציאת סרט ההמשך "וונדר וומן 1984" ל-2 באוקטובר 2020, בעקבות מגפת הקורונה ברחבי העולם.[24][25]

גדות המגלמת את וונדר וומן הופיעה בדמותה גם בסרטים "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" (2016) ו"ליגת הצדק" (2017), והיא עתידה להשתתף בסרטים נוספים של היקום הקולנועי של DC.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וונדר וומן בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wonder Woman Synopsis Revealed, DC
  2. ^ Wonder Woman (באנגלית), נבדק ב-2017-08-05
  3. ^ Dino-Ray Ramos, Dino-Ray Ramos, Teen Choice Awards 2017 Winners: ‘Wonder Woman’, ‘Beauty And The Beast’, ‘Riverdale’ Top List, Miley Cyrus No-Show, Deadline, ‏2017-08-14 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ יותר מ-100 מיליון בסופ"ש אחד: "וונדר וומן" שובר שיאים בקופות, באתר ynet, 4 ביוני 2017
  5. ^ עמי פרידמן, "וונדרוומן" שובר עוד שיא: הסרט הרווחי ביותר שביימה אישה, באתר ynet, 25 ביוני 2017
  6. ^ "וונדר וומן", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  7. ^ ""Wonder Woman" scores higher than Marvel, DC films on Rotten Tomatoes" (באנגלית). נבדק ב-2017-06-09.
  8. ^ McNary, Dave (6 ביוני 2017). "'Wonder Woman' Wins Top Prize at Golden Trailer Awards". Variety. נבדק ב-7 ביוני 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Wagmeister, Elizabeth (8 ביוני 2017). "'Wonder Woman' Is Most Tweeted Movie of 2017 (EXCLUSIVE)". Variety. נבדק ב-11 ביוני 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ נירית אנדרמן, אחרי לבנון ותוניסיה, גם קטאר מחרימה את "וונדר וומן", באתר הארץ, 3 ביולי 2017
  11. ^ יאסר עוקבי, ‏רמאללה מצטרפת לחרם המדינות הערביות נגד 'וונדר וומן', באתר מעריב אונליין, 11 ביוני 2017
  12. ^ Statement issued by the Ministry of Economy and Trade regarding Wonder woman movie, Lebanese Ministry of Economy & Trade, ‏30 במאי 2017 (באנגלית) (ארכיון)
  13. ^ ירון אברהם, ‏רשמית: וונדר וומן יוחרם בלבנון, באתר ‏מאקו‏, 31 במאי 2017
  14. ^ נירית אנדרמן, בגלל גל גדות: הקרנת "וונדר וומן" נאסרה בלבנון, באתר הארץ, 31 במאי 2017
  15. ^ מעריב אונליין, ‏השר כץ קרא למכונה החוצבת את מנהרות הרכבת התחתית ע"ש גל גדות, באתר מעריב אונליין, 2 ביוני 2017
  16. ^ Greg Dean Schmitz, ‏Wonder Woman Sequel Details Emerge, and More Movie News, ‏Rotten Tomatoes, ‏9 ביוני 2017
  17. ^ Borys Kit" ‏'Wonder Woman' Director Patty Jenkins Not Signed for Sequel‎, ‏The Hollywood Reporter, ‏7 ביוני 2017
  18. ^ Matt Goldberg, ‏Wonder Woman 2 Setting Will Take Diana To America, ‏Collider, ‏5 ביוני 2017
  19. ^ Warner Bros. Officially Announces Wonder Woman Sequel, ‏Screen Rant, ‏22 ביולי 2017
  20. ^ 'Wonder Woman' sequel title revealed‎, ‏Fox News, ‏24 ביולי 2017
  21. ^ 'Wonder Woman 2' Sets Release Date‎, ‏The Hollywood Reporter, ‏24 ביולי 2017
  22. ^ Aaron Couch, Aaron Couch, ‘Wonder Woman 2’ Setting Teased by Patty Jenkins and DC’s Geoff Johns, The Hollywood Reporter, ‏2018-06-01 (באנגלית אמריקאית)
  23. ^ חדשות עשר, גל גדות חושפת: זה התאריך שבו ייצא "וונדר וומן 1984", באתר חדשות 13 (לשעבר ערוץ עשר), 22 באוקטובר 2018
  24. ^ בכורת הסרט "וונדר וומן 1984" נדחתה בשל מגפת הקורונה, באתר וואלה!‏, 24 במרץ 2020
  25. ^ משק כנפי הקורונה: נדחו הפצות "וונדר וומן 1984" והסרט החדש של נולאן, באתר וואלה!‏, 13 ביוני 2020