אקס-מן: ההתחלה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:
|שם בשפת המקור=X-Men: First Class
|שם בשפת המקור=X-Men: First Class
|שם=אקס-מן: ההתחלה}}
|שם=אקס-מן: ההתחלה}}
'''אקס-מן: ההתחלה''' (במקור: '''X-Men: First Class''') הוא [[סרט גיבורי על]] [[אמריקאי]] משנת [[2011]], המבוסס על דמויות המופיעות בחוברות ה[[קומיקס]] [[אקס-מן]] מבית [[מארוול קומיקס]]. סרט זה הוא החמישי ב[[אקס-מן (סדרת סרטים)|סדרת סרטי אקס-מן]], ומהווה [[פריקוול|סרט מקדים]] לראשון מביניהם.
'''אקס-מן: ההתחלה''' (במקור: '''X-Men: First Class''') הוא [[סרט גיבורי על]] [[אמריקאי]] משנת [[2011]], המבוסס על דמויות המופיעות בחוברות ה[[קומיקס]] [[אקס-מן]] מבית [[פוקס המאה ה-20|פוקס]] ו[[מארוול קומיקס]]. סרט זה הוא החמישי ב[[אקס-מן (סדרת סרטים)|סדרת סרטי אקס-מן]], ומהווה [[פריקוול|סרט מקדים]] לראשון מביניהם.


עלילת הסרט מתרחשת ב[[שנות ה-60 של המאה ה-20]] ומתמקדת ביחסים שבין [[צ'ארלס אקסבייר]] ו[[מגנטו (קומיקס)|אריק לנשר]] ובגיבוש הקבוצות שלהם - [[אקס-מן]] הטובים, בראשותו של אקסבייר ו[[אחוות המוטאנטים]] הרעים, בראשותו של לנשר והמפתח ליריבות המרה בין שניהם ,כשהם יוצאים למאבק אל מול סבסטיאן שו וקבוצת מועדון הלפייר שלו ,שמעוניין בשליטה עולמית בעזרת גרימת מלחמת עולם שלישית בין רוסיה וארצות הברית. בסרט מככבים [[ג'יימס מק'אבוי]] כאקסבייר ו[[מיכאל פסבנדר]] כלנשר. בנוסף, מופיעים בסרט גם [[קווין בייקון]], [[ג'נוארי ג'ונס]], [[רוז ביירן]], [[ג'ניפר לורנס]], [[זואי קרביץ]], [[ניקולס הולט]], [[לוקאס טיל]] ו[[אדי גטהאגי]]. הסרט צולם ברובו ב[[אנגליה]] וכן בחלקים של [[ארצות הברית]]. הסרט הפך ל[[שובר קופות]] כאשר הכניס יותר מכ-353 מיליון דולר.
עלילת הסרט מתרחשת ב[[שנות ה-60 של המאה ה-20]] ומתמקדת ביחסים שבין [[צ'ארלס אקסבייר]] ו[[מגנטו (קומיקס)|אריק לנשר]] ובגיבוש הקבוצות שלהם - [[אקס-מן]] הטובים, בראשותו של אקסבייר ו[[אחוות המוטאנטים]] הרעים, בראשותו של לנשר והמפתח ליריבות המרה בין שניהם ,כשהם יוצאים למאבק אל מול סבסטיאן שו וקבוצת מועדון הלפייר שלו ,שמעוניין בשליטה עולמית בעזרת גרימת מלחמת עולם שלישית בין רוסיה וארצות הברית. בסרט מככבים [[ג'יימס מק'אבוי]] כאקסבייר ו[[מיכאל פסבנדר]] כלנשר. בנוסף, מופיעים בסרט גם [[קווין בייקון]], [[ג'נוארי ג'ונס]], [[רוז ביירן]], [[ג'ניפר לורנס]], [[זואי קרביץ]], [[ניקולס הולט]], [[לוקאס טיל]] ו[[אדי גטהאגי]]. הסרט צולם ברובו ב[[אנגליה]] וכן בחלקים של [[ארצות הברית]]. הסרט הפך ל[[שובר קופות]] כאשר הכניס יותר מכ-353 מיליון דולר.

גרסה מ־04:49, 26 ביוני 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ קישור, אולפן, הפקה, מפיץ ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אקס-מן: ההתחלה
X-Men: First Class
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על אקס-מן מאת ג'ק קירבי וסטן לי
בימוי מת'יו ווהן
הופק בידי לורן שולר דונר, סיימון קינברג, בריאן סינגר, גרגורי גודמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אשלי אדוארד מילר
זאק סטנץ
ג'יין גולדמן
מת'יו ווהן
לפי דמויות האקס-מן מאת:
סטן לי וג'ק קירבי
סיפור מאת: שלדון טרנר
בריאן סינגר
עריכה לי סמית'
שחקנים ראשיים ג'יימס מקאבוי
מיכאל פסבנדר
ג'ניפר לורנס
רוז ביירן
ג'נוארי ג'ונס
ניקולס הולט
לוקאס טיל
אדי גטהאגי
קווין בייקון
אוליבר פלאט
מוזיקה הנרי ג'קמן
צילום ג'ון מת'ייסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פוקס המאה ה-20, רטפק-דיון אנטרטיינמנט, מארוול אנטרטיינמנט, Ingenious Media עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 במאי 2011 (בכורה בניו יורק)
ארצות הבריתארצות הברית 3 ביוני 2011
ישראלישראל 2 ביוני 2011
משך הקרנה 132 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט נעורים, סרט פנטזיה, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 140-160 מיליון דולר
הכנסות $353,624,124
הכנסות באתר מוג'ו xmenfirstclass
פרסים פרס סאטורן
סרט קודם אקס-מן: המפלט האחרון
אקס-מן המקור: וולברין
סרט הבא אקס-מן: העתיד שהיה
אתר רשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקס-מן: ההתחלה (במקור: X-Men: First Class) הוא סרט גיבורי על אמריקאי משנת 2011, המבוסס על דמויות המופיעות בחוברות הקומיקס אקס-מן מבית פוקס ומארוול קומיקס. סרט זה הוא החמישי בסדרת סרטי אקס-מן, ומהווה סרט מקדים לראשון מביניהם.

עלילת הסרט מתרחשת בשנות ה-60 של המאה ה-20 ומתמקדת ביחסים שבין צ'ארלס אקסבייר ואריק לנשר ובגיבוש הקבוצות שלהם - אקס-מן הטובים, בראשותו של אקסבייר ואחוות המוטאנטים הרעים, בראשותו של לנשר והמפתח ליריבות המרה בין שניהם ,כשהם יוצאים למאבק אל מול סבסטיאן שו וקבוצת מועדון הלפייר שלו ,שמעוניין בשליטה עולמית בעזרת גרימת מלחמת עולם שלישית בין רוסיה וארצות הברית. בסרט מככבים ג'יימס מק'אבוי כאקסבייר ומיכאל פסבנדר כלנשר. בנוסף, מופיעים בסרט גם קווין בייקון, ג'נוארי ג'ונס, רוז ביירן, ג'ניפר לורנס, זואי קרביץ, ניקולס הולט, לוקאס טיל ואדי גטהאגי. הסרט צולם ברובו באנגליה וכן בחלקים של ארצות הברית. הסרט הפך לשובר קופות כאשר הכניס יותר מכ-353 מיליון דולר.

עלילה

במחנה ריכוז גרמני בפולין הכבושה בשנת 1944, אריק לנשר הצעיר מופרד מהוריו על ידי השומרים הנאצים. המוח הנואש של הילד מצליח לכופף בצורה מופלאה שער עשוי מתכת, עד אשר שומר מכה בלנשר בראשו, והילד מאבד את הכרתו. המדען קלאוס שמידט, אשר הבחין במתרחש דרך החלון מזמן אליו את לנשר כדי לראות אותו. בפגישתם, הוא מציב מטבע מתכת על השולחן ומצווה על לנשר להשתמש בכוח המגנטיות שלו כדי להזיז אותו. כאשר לנשר נכשל, למרות המאמצים שלו, שמידט יורה והורג את אמו של לנשר לפניו. זעמו של לנשר יוצא מכלל שליטה והכוח המגנטי שלו הורג את שני השומרים והורס את תוכנם של שני חדרים, לשמחתו של שמידט. בסביבות זמן זה, באחוזה במחוז ווסטצ'סטר שבמדינת ניו יורק, צ'ארלס אקסבייר הצעיר פוגש בבחורה צעירה בעלת יכולות לשנות צורה בשם רייבן, אשר פרצה לבית הוריו על מנת לחפש אחר אוכל. אקסבייר ורייבן שמחים מאוד לפגוש מישהו אחר "שונה" כמותם, ואקסבייר מזמין את רייבן להשאר ולגור עם משפחתו.

בשנת 1962, לנשר הבוגר פונה למנהלו של בנק שווייצרי וכופה עליו למסור לו את כתובתו של שמידט, בעליו של מטיל זהב נאצי המופקד בבנק. לנשר מגיע אל הכתובת שנמסרה לו שבארגנטינה, שם הוא מוצא והורג שלושה קצינים נאציים לשעבר, ותוך כך מגלה כי המדען שהוא מחפש נמצא על יאכטה בפלורידה. בינתיים, באנגליה, אקסבייר הבוגר מסיים את לימודיו באוניברסיטת אוקספורד, המתמקדים בחקר מוטציות; אחותו המאומצת רייבן, העובדת כמלצרית לפרנסתה, מתגוררת ביחד איתו. במקביל בלאס ווגאס, סוכנת ה-CIA ד"ר מוירה מק'טאגרט עוקבת אחרי קולונל הנדרי, קצין בכיר בצבא ארצות הברית, אל תוך מועדון הלפייר (אש הגיהנום), ועדה למפגש בינו לבין סבסטיאן שו, אמה פרוסט ועזאזל. לאחר ששו מאיים על הנדרי, עזאזל נעלם ביחד עם הקצין; זמן קצר לאחר מכן הנדרי מופיע בחדר המלחמה האמריקאי, ומביע תמיכה כי צבא ארצות הברית יציב טילים גרעיניים בטורקיה. לאחר מכן שו הורג אותו בכך שהוא מפגין את יכולותיו כמוטנט לקלוט ולפלוט אנרגיה, וכן חושף את זהותו האמיתית - קלאוס שמידט.

מק'טאגרט פונה אל אקסבייר לעזרה, כמומחה בנושא מוטציות, ומציגה אותו ואת רייבן לבכירים ב-CIA, אשר משתכנעים כי מוטאנטים חיים וקיימים וכי שו מהווה איום. אקסבייר מוביל את ה-CIA אל שו, אשר נמצא בעיצומו של קרב מול לנשר - על היאכטה של שו, בפלורידה. אקסבייר מציל את חייו של לנשר, בעוד שו בורח מהמקום ביחד עם שותפיו המוטנטים. אקסבייר, לנשר, רייבן ומק'טאגרט מגיעים יחד למתקן סודי של ה-CIA, אשר מנוהל על ידי סוכן עלום שם (אוליבר פלאט, המכונה "האיש בשחור" בכתוביות הסיום של הסרט). במתקן הם פוגשים במדען צעיר - ד"ר הנרי "האנק" מק'קוי. מק'קוי ורייבן מרגישים קרבה זה לזו, ומק'קוי מבטיח לה שהוא ימצא דרך לגרום לשניהם להיראות כבני אדם נורמליים. לאחר מכן, אקסבייר משתמש במכשיר שמק'קוי בנה המכונה "סרברו" ("מוח" בספרדית), המגביר את יכולותיו הטלפתיים ועוזר לו לאתר מוטנטים אחרים. אקסבייר ולנשר יוצאים יחדיו על מנת לגייס לצידם מוטנטים נוספים, לאמן אותם וביחד איתם לעצור את שו. באמצעות סרברו הם מוצאים את אנג'ל סלבדור, את נהג המונית ארמנדו מוניו המכונה "דרווין", את אלכס סאמרס המכונה "האבוק" ואת שון קאסידי המכונה "באנשי". רייבן בוחרת לעצמה את הכינוי מיסטיק. כמו כן, אקסבייר ולנשר מנסים לגייס את לוגאן, אשר מסרב להצעתם בנימוס האופייני לו (מבחינה עלילתית, הסרט קדם בכמה שנים לסרט אקס-מן המקור: וולברין).

שו מתכנן להיפגש עם גנרל רוסי, אבל בסופו של דבר שולח את פרוסט במקומו, אשר נלכדת על ידי אקסבייר ולנשר. בינתיים, שו, עזאזל וריפטייד תוקפים את מתקן ה-CIA, הורגים את כל בני-האנוש ומציעים למוטנטים הצעירים להצטרף אליהם. אנג'ל מקבלת את ההצעה, וכשדרווין מנסה להציל אותה - שו הורג אותו. לאחר שמתקן ה-CIA נהרס, אקסבייר לוקח את לנשר ואת המוטנטים הצעירים אל בית משפחתו אשר בווסטצ'סטר, שם הם מתאמנים יחד. מק'קוי מעצב מדים לחבורה, וכן בונה מטוס חמקן. אקסבייר עוזר ללנשר להשתמש במלוא פוטנציאל הכוחות המוטנטים שלו.

נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי מטיל מצור ימי על מנת לעצור מצי ספינות רוסיות לנוע עם טילים גרעיניים אל עבר קובה (כחלק ממשבר הטילים בקובה - אירוע היסטורי אמיתי). שו נוסע עם הצי הרוסי, על מנת להבטיח כי הטילים אכן מגיעים ליעדם, בידיעה שזה יכול לעורר מלחמת עולם שלישית, ובתקווה שלאחר מכן - רק המוטנטים ישרדו, וישלטו על פני כדור הארץ. מק'קוי מציע לרייבן תרופה, אשר תהפוך את המראה החיצוני שלה לנורמלי, אך לאחר שניהלה שיחה עם לנשר על גאווה מוטנטית, היא מסרבת. במעבדה שלו, מק'קוי מזריק לעצמו את התרופה אשר במקום לרפא אותו - מחמירה את מראו החיצוני, והופכת אותו לחיה שעירה וכחולה הדומה לקוף אדם מגודל. למחרת, מק'קוי מטיס את אקסבייר ויתר חבריהם המוטנטים, ביחד עם הסוכנת מק'טאגרט, ליירט את הצי הרוסי, לפני שזה יפרוץ את קו המצור האמריקאי. במקום, בתוך צוללת, נמצא שו, כשהוא חובש קסדה החוסמת את יכולותיו הטלפתיות של אקסבייר. עזאזל משתלט על אחת מהספינות הרוסיות, ומנסה לחצות את הקו המצור, אולם אקסבייר מצליח עם כוחותיו הטלפתיים לגרום לקצין על ספינה רוסית אחרת לתקוף ולהשמיד את ספינת הטילים של עזאזל. באנשי משתמש ביכולות הסונאר שלו ומאתר מתחת למים את הצוללת של שו, בעוד לנשר משתמש ביכולותיו המגנטיות ושולה אותה מתוך המים. ריפטייד תוקף את לנשר, וכתוצאה מכך הצוללת של שו והמטוס החמקן של מק'קוי מתרסקים יחדיו על חופו של אי סמוך.

בעוד המוטנטים (הטובים והרעים) נלחמים זה בזה, לנשר מוצא את שו בתוך ההריסות של הצוללת. הוא מסיר את הקסדה ממנו, מה שמאפשר לאקסבייר להשתלט על שו. לנשר חובש את הקסדה לראשו, והורג את שו באמצעות אותו מטבע מתכת ממחנה הריכוז, אותה הוא מחדיר אל תוך מוחו של שו.

הן הצי האמריקאי והן הצי הרוסי יורים את הטילים שלהם אל עבר החוף עליו נמצאים כל המוטנטים, אולם לנשר מפנה את הטילים בחזרה אל הספינות שירו אותם. עימות פיזי מתפתח בין אקסבייר לבין לנשר, אשר מסיח את דעתו של לנשר ובכך מנטרל את איום הטילים על בני-האנוש. מק'טאגרט יורה באקדחה אל עבר לנשר, אשר מסיט את הכדור ופוגע בטעות בגבו של אקסבייר, מה שמשתק את רגליו. לנשר עוזב, ביחד עם מיסטיק, אנג'ל, ריפטייד ועזאזל. מאוחר יותר, כשמק'טאגרט מובילה את אקסבייר על כסא גלגלים, הוא מספר לה כי בכוונתו להפוך את אחוזת בית הוריו לבית ספר למוטנטים. לאחר מכן, אקסבייר מוחק את כל זכרונותיה של מק'טאגרט מהאירועים שהתרחשו. לנשר מחלץ את פרוסט הכלואה במתקן של ה-CIA, כשהוא לבוש במדים חדשים. הוא מבקש ממנה כי תקרא לו בשם "מגנטו".

צוות השחקנים ודמויות

שחקנים נוספים

דון קריק מופיע בסרט בתפקיד סוכן ה-CIA סטרייקר, אביו של מייג'ור ויליאם סטרייקר (דמות שמופיעה ב"אקס-מן 2", "אקס-מן המקור: וולברין", "העתיד שהיה" ו"אקס-מן: אפוקליפסה"). יוצר האקס-מן סטן לי, אשר הופיע בהופעת קמע בסרטים "אקס-מן" ו"אקס-מן 3: המפלט האחרון", תכנן להופיע בסרט בהופעת אורח אך נאלץ לבטל את הופעתו בטענה ש"הצילומים היו רחוקים מדי". ג'ק קירבי, אשר יצר את חוברת הקומיקס הראשונה של האקס-מן לצד סטן לי, זכה לקרדיט בפתיח ובכתוביות הסיום בסרט.

סרטי המשך

הצלחת הסרט הובילה להמשכיות עם סדרת הסרטים ,עם סרט ספין-אוף "וולברין" (2013) ,המשך ישיר ל"ההתחלה" עם "אקס-מן: העתיד שהיה" (2014) שיצא לאקרנים ב-23 במאי ,2014 ,והמשך שלישי ישיר נקרא "אקס-מן: אפוקליפס" ,שבו צוות האקס-מן הצעירים מגייסים אליהם חברים חדשים כדוגמת סייקלופס ,ג'ין גריי ועוד במטרה להילחם אל מול האויב הגדול ביותר שלהם בקומיקס; אפוקליפס ,אותו גילם בסרט זה השחקן אוסקר אייזק. סרט זה שוחרר לאקרנים ב-27 במאי ,2016.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקס-מן: ההתחלה בוויקישיתוף

מידע נוסף ויגו מורטנסן שיחק בהתחלה את סבסטיאן שו

ביקורות ומאמרים