פורטל:מזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

מזון הוא חומר, הנצרך על ידי יצורים חיים על מנת לספק אנרגיה וחומרי צריכה אחרים (כגון חלבונים, מלחים, ויטמינים וכולי). נוזלים המשמשים למטרה זו נקראים משקה, אולם גם אלה נכנסים תחת ההגדרה של מזון.

בדרך כלל, מזונם של בני האדם מופק בחקלאות, בחווה כאשר מדובר באוכל מן החי או בשדה (מטע, גינה, בוסתן וכולי) כאשר מדובר באוכל מן הצומח. מזון המופק מבעלי חיים נעשה גם באמצעות דיג וציד.

מזונות מסוימים נצרכים בצורתם הגולמית ללא הכנה, ומזונות אחרים עוברים לפני הצריכה תהליך של הכנה מטעמים בטיחותיים או לשם שיפור הטעם. תהליך ההכנה יכול לכלול שטיפה, חיתוך, הוספה של מרכיבי מזון אחרים (כדוגמת תבלינים), ערבוב, חימום, קירור, בישול וכו'. בבתים נעשה לרוב תהליך הכנת המזון בחדר מיוחד המיועד למטרה זו, מטבח. מטרתו של תהליך הכנת המזון הוא לשפר את הטעם או המראה של המזון או לעזור בשימורו.

מניהוט מצוי (שם מדעי: Manihot esculenta), הידוע במקומות שונים גם כקסאווה, יוקה או מאניוק, הוא שיח מעוצה ממשפחת החלבלוביים שמקורו בדרום אמריקה. בצורתו המבויתת המניהוט הוא גידול חקלאי רב-שנתי באזורים טרופיים וסובטרופיים, המשמש למאכל בשל השורש הפקעתי עתיר העמילן שלו. עיקר הגידול נעשה כיום באפריקה. אף שהמניהוט הגולמי כמעט אינו מוכר בישראל (להבדיל מעמילן הטפיוקה המשמש בתעשיית המזון) חשיבותו של הצמח בעולם עצומה. שורש המניהוט הוא המקור השלישי בגודלו לפחמימות באזורים טרופיים, אחרי אורז ותירס; במקומות מסוימים הצמח משמש גם להזנת בעלי חיים; ומסוף המאה ה-20 מתבצעים מחקרים שתכליתם לברר את היתכנות השימוש בו לייצור אתנול, בו נעשה שימוש כדלק מתחדש ונקי.


פיצה - מאפה מבצק דק המכוסה בשכבה של רוטב, גבינה ותוספות שונות.
פיצה - מאפה מבצק דק המכוסה בשכבה של רוטב, גבינה ותוספות שונות.

פיצה היא מאפה מבצק דק, בדרך כלל עשוי בצק שמרים, המכוסה בשכבה של רוטב, גבינה ותוספות שונות. הפיצה היא במקור מאכל איטלקי מסורתי. הפיצה הובאה לארצות הברית על ידי מהגרים איטלקים, שם הפכה למזון מהיר מקובל ביותר. גרסת המזון המהיר האמריקאית של הפיצה הפכה לאחד ממאכלי המזון המהיר הנפוצים ביותר בעולם.

שולחן ערוך
שולחן ערוך
חקלאות
חקלאות
מזונות עשירים בפחמימות מורכבות
מזונות עשירים בפחמימות מורכבות
פחמימות - חלבונים - שומנים - מינרלים - ויטמינים
פירות הדר
פירות הדר

ההדרים הם סוג של עצים ירוקי עד ובו עשרות מיני עצים. במקור הכילה קבוצה זו חמישה מינים בלבד: פומלו, אתרוג, ליים קיי (המריר במשפחת הלימונים), מנדרינה וכן עוד מין שנתגלה לאחרונה. כל שאר מיני הקבוצה נוצרו באופן מלאכותי על ידי הרכבה של מינים שונים מהסוג, כך למשל הלימון נוצר מהרכבה של אתרוג וליים.

מי שאחזו בולמוס מאכילין אותו דבש וכל מיני מתיקה שהדבש וכל מיני מתיקה מאירין מאור עיניו של אדם.

מסכת יומא, פג, ע"ב

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית המזון בוויקיפדיה:

מטבח
מטבח
שניצל וינאי
שניצל וינאי

שניצל וינאיגרמנית: Wiener Schnitzel - פרוסה וינאית), נקרא באוסטריה בשמות "וינר שניצל" או במילה אחת "וינרשניצל", הוא שניצל דק העשוי מנתח גדול של בשר מצופה בפירורי לחם.

השניצל הווינאי מהווה את אחת מן המנות המזוהות והמפורסמות ביותר של המטבח האוסטרי.

את השניצל הווינאי הקלאסי מכינים מנתח עגל בעובי של כארבעה מילימטרים, משטיחים את נתח הבשר ככל הניתן וטובלים אותו בקמח, בלילת ביצים ופירורי לחם. יש למנוע מפירורי הלחם לחדור לנתח הבשר, שכן הם אמורים להישאר יבשים וליצור מעטפת לשניצל. את השניצל מטגנים בכמות גדולה של שומן חזיר או חמאה מזוקקת בטמפרטורה של בין 160 ל-170 מעלות עד שהוא מקבל גוון צהוב-זהוב. השניצל כולו חייב להיות טבול בשמן, אחרת הוא לא יתבשל באופן שווה. בזמן הטיגון נהוג להפוך את השניצל על צדיו מספר פעמים. הטיגון מסתיים כאשר השניצל מקבל גוון חום-בהיר או זהוב עז.
פיש אנד צ'יפס בנייר עיתון, דרך הגשה מקובלת של המנה
פיש אנד צ'יפסאנגלית: Fish and chips - "דג וטוגנים") הוא מאכל טייק אוויי פופולרי, המזוהה עם המטבח הבריטי וכן פופולרי בניו אינגלנד, קנדה, אירלנד, ניו זילנד, אוסטרליה ודרום אפריקה. המאכל מורכב מדג שנטבל בבלילה ומטוגן בשמן עמוק, אשר לידו מוגשים טוגנים (או בצל כבוש). במקור הוגש עטוף בנייר עיתון.
צ'אודר צדפות
צ'אודר צדפות

צ'אודר צדפותאנגלית: Clam chowder) הוא מרק המכיל ציר וצדפות. פרט לצדפות נהוג להוסיף למרק גם חתיכות תפוח אדמה ובצל המטוגן קלות בשומן. לא מקובל להוסיף למנה ירקות, אם כי רצועות גזר מוספות לעיתים, בעיקר לצורך קבלת צבע. כמו כן לעיתים מוסיפים פטרוזיליה או עלי דפנה לצורכי עיטור המנה והוספת טעם.

צ'אודר דגים בסגנון ניו אינגלנד, היא וריאציה על המרק המקורי, שלה מוסיפים כמות נכבדת של חלב או שמנת.
כרוב כבוש
כרוב כבוש

כרוב כבוש או כרוב חמוץ הוא כרוב קצוץ אשר מותסס באמצעות חיידקי תסיסה לקטית, היוצרים חומצה לקטית שתורמת לטעם החמוץ של המאכל.

כרוב כבוש הוא מאכל אופייני למטבח הגרמני, והוא מוגש כתוספת לנקניקייה או לשניצל.
טמפורה
טמפורה

טמפורהיפנית: 天ぷら,‏ Tempura, מבוטא "טנפורה") נקרא גם בעברית "בצק בירה" או "בצק מטוגן". הוא מאכל יפני המבוסס על ציפוי ירקות, דגים ופירות ים בבלילה העשויה קמח ומים קרים וטיגון עמוק שלהם בשמן צמחי על מנת להקנות להם פריכות.

השם "טמפורה" משמש, נוסף על שמו של המאכל המוכן, גם כשמן של הבלילה ושיטת ההכנה.

רכיבי הבלילה משתנים ממתכון למתכון, ויכולים לכלול גם ביצים, קורנפלור, שמן, אבקת אפייה, מלח ותבלינים. לעיתים מוחלפים המים במי סודה. במתכון המסורתי נהוג היה להשתמש בשמן שומשום לטיגון.

לרוב נחתך המזון המיועד לציפוי לפרוסות או נתחים דקים, על מנת לאפשר בישול בזמן הקצר בו הופכת הבלילה לפריכה.
אגרול ממולא מלית בשר בקר
אגרול ממולא מלית בשר בקר

אגרולאנגלית: גלילי ביצים, בהתבסס על המקור הסיני: 蛋卷 - "דאן ג'ואן" שמשמעו "מגילות ביצים") הוא מתאבן העשוי מבצק ממולא בירקות או בבשר, טבול בביצה ומטוגן בשמן עמוק. המאכל מוגש לצד רוטב חמוץ מתוק.

ככל הנראה מקורו של מאכל זה במטבח הקנטונזי מדרומה של סין.

האגרול ממולא לרוב בירקות כגון כרוב, גזר ובצל, ולעיתים גם באטריות ובבשר. האגרול גדול במידותיו מהספרינג רול, ומעטפתו עבה יותר.
עוגיות מדלן
עוגיות מדלן

עוגיית מדלןצרפתית: madeleine או petite madeleine - "מדלן הקטנה") היא עוגייה מסורתית שמקורה בחבל המז בצפון מזרח צרפת. לעוגיות המדלן צורה מסורתית של קונכייה, שמקורה בתבנית בעלת הצורה בה הם נאפות. לעוגייה מרקם של עוגת ספוג וטעמי חמאה ולימון מורגשים. ניתן להכין וריאציות של עוגיית המדלן המסורתית בטעמי וניל, תפוז ושוקולד.

מרכיבי העוגייה כוללים קמח, ביצים, חמאה וסוכר. העוגיות קרויות על שמה של מרים המגדלית (בצרפתית: מדלן).
טוגנים בטיגון בשמן עמוק
טוגנים בטיגון בשמן עמוק

טיגון בשמן עמוק (או טיגון עמוק) הוא שיטה להכנת מזון שבה המזון שקוע בכמות גדולה של שמן או שומן רותח. כאשר הטיגון מבוצע כראוי אין המזון סופג את השמן, ולכן כמות השמן שהמאכל מכיל קטנה יחסית, ומורכבת רק מהשמן שעל פני השטח. השמן החם מחמם את פנים המזון כתוצאה מהולכת חום, והחום גורם למים שבתוכו לרתוח. הלחץ של אדי המים שעוזבים את המזון מונע מהשמן לחדור לתוכו.

טמפרטורת הטיגון הנכונה תלויה בעובי המזון ובסוגו, אך ברוב המקרים היא נעה בין 175 ל-190 מעלות צלזיוס. טמפרטורה זו נמוכה במקצת מטמפרטורת הרתיחה של שמן ולכן מכתיבה בדרך כלל זמן הכנה קצר.

טיגון
טיגון
הקפצה
הקפצה
מסעדה הינה בית אוכל, מוסד המוכר מזון מוכן ומשקאות לצריכת הפוקדים אותו. מסעדות רבות הן גם מקום מפגש ובילוי.
מסעדה במוזיאון ד'אורסי בפריז.
מסעדה במוזיאון ד'אורסי בפריז.

מסעדה יכולה להיות מוסד עצמאי או חלק ממכלול גדול יותר, כמו בית מלון. המבחר המוגש במסעדה רשום לרוב על-גבי לוח או בתפריט המסעדה.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן וכאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום המזון והמשקאות שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווה דף בקשת ערך אם לא מתייחסים אליו?
  • כאן תוכלו למצוא ערכים יתומים בנושא מזון ומסעדות וכאן שפים יתומים. אנא עיזרו לנו למצוא להם ערכים מאמצים.
  • מתקפת איכות בנושא מזון, הסתיימה, אך עדיין אפשר להמשיך לתרום בנושא!
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים מבוקשים ודורשי שיפור".
  • בית השיטה - יש ערכים, בהן ערכים בנושא מזון, שחייבים להיות בכל אנציקלופדיה שמכבדת את עצמה. עזרו לנו לכתוב את כולם, בצורה שיטתית.

מצאו ערכים לשיפור בנושא מזון: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)